Letectví na území dnešního Ústeckého kraje podle okresů

26.02.2024

Známé letiště v kraji.

Známé hlásky v kraji.

mapka.jpg (946607 bytes)

Děčín

Brtníky Ziedler

V roce 1934-35 Místní skupina MLL v Trutnově po konzultaci se známým československým plachtařem Ing. Ludvíkem Esnicem z Ústředí MLL zadala stavbu cvičného kluzáku Zögling u firmy H. Zimmer v Ziedleru Brtníky.


Bynovec Binsdorf

4.5.1944 v 2.30 hod. vysazen německý sociální demokrat Albert Exler z letounu RAF z italské základny. Další dva výsadkáři vyskočili na jiných místech Ústecka.

V noci ze 14. na 15.2.1945 celkem 244 Lancasterů a 8 Mosquit od No. 5 Group RAF bombardovalo rafinerii Rositz. Mosquito asi od No. 100 Group RAF (No. 192 Squadron RAF, No. 141 Squadron RAF, No. 239 Squadron RAF, No. 515 Squadron RAF, No. 169 Squadron RAF, No. 157 Squadron RAF, No. 85 Squadron RAF, No. 23 Squadron RAF) sestřelilo německou noční stíhačku Bf 110 G-4 WNr. 480164 od 5./NJG 5. Posádka Fw. Heinrich Karl Schmitt, Uffz. Erich Fritz Wohlan a Uffz. Adam Zunker zahynula. Letecká badatelna.

V noci z 27.3. na 28.3.1945 byla vysazena pětičlenná paraskupina, které velel poručík polské armády Jan Sulik. Členy skupiny byli polští vojáci Stefan Odrobina a Tadeusz Górnicki, sovětská radistka Anna Kundravcevová a zběh z německé armády, uváděný jen pod jménem Willi. Výsadek odstartoval z letiště u polské Czenstochové jako zpravodajská skupina 1. ukrajinského frontu a měl působit v prostoru lužického Budyšína. Omylem byl však vysazen v Čechách v prostoru Růžovského vrchu mezi obcemi Bynovec a Růžová, a proto se z rozkazu řídícího štábu přemístil po úniku z německého zátahu do České Kamenice a zaměřil se na získávání vojenských údajů v tomto prostoru. Zdroj. Kdo je vysadil?


Česká Kamenice Böhmisch Kamnitz


Děčín Tetschen

Podmokly Bodenbach do roku 1942 samostatné město

Vilsnice Willsdorf


Děčínský Sněžník 723 m n. m.

24.4.1945 přišla do prostoru Děčínského Sněžníku 1. divize ROA (ozbrojené síly Komitétu pro osvobození národů Ruska (KONR), kteří měli označení na rukávové nášivce v azbuce POA (Ruská osvobozenecká armáda (ROA)).

26.4.1945 další den odpočinku, odpoledne maršál Schörner velitel Heeresgruppe Mitte rádiem oznamuje svůj přílet letounem Fi 156 Storchem asi z Lázní Velichovky Bad Welchow (okres Náchod) na Děčínský Sněžník na 27.4.1945 v 10.00 hodin. Zdroj.

27.4.1945 v 10 hodin přistává Storch. Velitelský štáb a důstojníci jsou nastoupeni, čestná rota provádí přehlídku, hudební sbor hraje (už nevím co), objevuje se náčelník štábu Heeresgruppe Mitte Generalleutnant Oldwig von Natzmer. V rozhovoru Buňačenko projevuje ochotu k nasazení své divize v prostoru Brna. Natzmer povoluje přesun divize do tohoto prostoru, přikazuje ale divizi pochodovat bezprostředně v týlu tehdejší fronty skupiny armád (Česká Lípa, Turnov atd.). Zdůvodnění: Tam jsou tábory k zásobování divize. Zdroj.


Fukov Fugau

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Grosser Winterberg 556 m n. m.

MAPA. Na německé straně státní hranice se nacházela Flugwache (letecká hláska) podřízena ?.


Hřensko Herrnskretschen

10.3.1945 po 3. hod. narazil do strmé skály Stříbrných stěn německý dopravní letoun Ju 52/3m WNr. 6639. Posádka Obfw. Kurt Einfeldt, Obfw. Kurt Kräusslich, Obfw. Adam Vaupel a Uffz. Fritz Neuffer zahynula. Podrobnosti. Letecká badatelna. helo8208.jpg (753165 bytes)


Chřibská Kreibitz

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Janská Jonsbach

Rabštejn Rabstein

Spojeneckým bombardováním byla v Brémách ohrožena výroba bitevních letounů Junkers Ju 87.

Úpravy prostor v zimě 1942-43 pro Weser Flugzeugbau, G. m. b. H. (W. F. G). Info

 Přesun výroby i do Rabštejna a Libouchce (okres Ústí nad Labem).

Nařízený útlum výroby bitevních letounů Ju 87 znamenal pro WFG ztrátu hlavního výrobního programu. V mateřském závodě v Brémách byla produkce těchto letounů ukončena v květnu 1944, v Berlíně-Tempelhofu pokračovala až do srpna 1944. WFG tak byla nucena v druhém pololetí 1944 omezit počet zaměstnanců o čtvrtinu a hledat náhradní výrobní program. 

Tím se stala v první řadě výroba trupů stíhaček Focke-Wulf Fw 190. V roce 1944 jich Weserflug dodala celkem 616 a od ledna do května 1945 bylo vyrobeno dalších 282 ks. WFG prováděla v menší míře také konečné montáže těchto letounů, případně i jejich opravy. Počet zkompletovaných Fw 190 měsíčně kolísal jen mezi 10 a 20 ks. 

Weserflug se roku 1944 zapojila také do výrobního programu Ju 188 a Ju 388. Tato zakázka byla rozdělena mezi jednotlivé dílny a rabštejnský závod převzal výrobu křídel. Křídla obou uvedených typů letadel byla identická a skládala se ze součástek označených typovými čísly Ju 88 a Ju 188. Množství takových součástek bylo roku 2000 vybagrováno ze zasypaných náhonů v areálu rabštejnského závodu. 

Současně s křídly se zde vyráběly i některé další drobné součásti a m.j. i tzv. Kuto-Nase - zvláštní trubková konstrukce, která se upevňovala před křídla a příď letounu, aby mohla odstrkovat a odřezávat od kotvících lan balony, které byly vypouštěny letadlům do cesty jako překážka.

Koncem války  v podzemní továrně firmy naběhla výroba draků s veškerým příslušenstvím a konečná montáž vrtulníku Focke-Achgelis Fa 223E Drache. K převzetí výroby vrtulníku Fa 223 závodem v Rabštejně došlo po náletech na továrnu Weseru v Berlíně Tempelhofu, kde se původně vyráběly trupy a kde byla i finální montáž vrtulníku.

Pro výrobu byly využity bývalé objekty firmy Rabsteiner Baumwolls-pinnenreien aund-Zwirnereien Franz Preidl Kamnitz v Rabštejně a Jánské.

Stejně tak se do Rabštejna přestěhovala i výroba ocasních ploch z Ochsenhausenu (80 km JV od Stuttgartu).

Pohonná zařízení pro tento vrtulník byla již vyzkoušená a dodávána z pobočného závodu fy Weser v Libouchci (okres Ústí nad Labem). Info. Podrobnosti.

V Rabštejně byly sestaveny tři kompletní vrtulníky Fa 223, s kterými byly prováděny letové zkoušky. Pomocí vrtulníku byl vyzdvihnut stroj stojící na dvoře továrny mezi budovami a ve výši přes 25 m přenesen do sousedního dvora a tam usazen. Při stavbě železničního mostu (nepochybně mostu úzkokolejky u Werku C) přenesl vrtulník nosník a držel ho nad vodou tak dlouho, dokud jeho konce nebyly na březích upevněny. Je možné, že provádění letových zkoušek souvisí s přítomností čtyř pilotů z pobočného závodu W. F. G na letišti v Aslau ve Slezsku, kteří byli v Rabštejně úředně hlášeni mezi 17. a 19.2.1945.

Několik dní před příchodem Rudé armády dva stroje Fa 223 odlétly na německé území, jeden z nich prý do Rakouska. Další pramen o těchto strojích uvádí, že dva se zřítily při vojenském nasazení a jeden ulétl neznámo kam.


Jetřichovice Dittersbach

13.9.1941 zachytil o skalnatý hřeben nedaleko Mariiny skály německý letoun He 111 WNr. 4436 od III./KG 55. Posádka Uffz. Emil Samorski, Fw. Helmut Hertal, Uffz. August Moormann a Uffz. Bernhard Friedrich zahynula. Letecká badatelna.


Jiřetín pod Jedlovou

Sicht und Zerlegwerk s využitím internovaných Židovek rozebírání sestřelených letadel na součástky.

Jico Metallbau vyráběl součástky pro letadla Junkers. 


Kopec Hemmehüben

Zimmerova pila Zimmer Sägewerk

MAPA.

Hans Zimmer vyráběl větroně v Dolním mlýně - Zimmerově pile.

Pro olympiádu v Berlíně stavěl větroně již jako úspěšná firma. Zdroj.

, .


Krásná Lípa Schönlinde

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Křížový Buk

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Kunratice Kunnersdorf

Větrný vrch 481 m n. m. Ottenberg

, , od prosince 1926 do 1939.

Před válkou létalo vedle jiných letadel asi 14 větroňů Grunau Baby patřících Verband Deutscher Flieger in der ČSR (VDF) Svaz německých pilotů v ČSR a Akademische Fliegergruppe při německém VUT v Praze. Kromě Prahy to byly VDF skupiny v Sudetech, Brně, Ústí n. L., Karlových Varech, Vrchlabí, Zábřehu, Liberci a Teplicích.

Létalo se v Kunraticích?

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

NSFK-Sturm 5/40, Tetschen/Sudetenland, Fischergasse 138. Létalo se v Kunraticích?

Po vypuknutí druhé světové války musela firma Liebisch v Kunraticích přejít na válečnou výrobu. Vyráběla různé přípravky a komponenty do optických zařízení vojenských letadel a pro dessauskou továrnu Junkers vyráběla 3 metry dlouhé výztuhy do letadel Ju 87 a Ju 88.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

První družstvo ČNA odbočky Děčín-Podmokly zahájilo výcvik na jaře 1946 pod vedením Ludvíka Elsnice v Kunraticích. Mezi členy prvního družstva patří František Loužecký nebo budoucí náčelník českolipského aeroklubu Jiří Svoboda. Po jeho doplnění se celá první skupina plachtařů zúčastnila ED kurzu v ZPŠ v Kralupech nad Vltavou, kde byli přeškoleni na větroň DFS Kranich II.

Místo se pojí s jednou humornou událostí. Při létání přistál jeden z kluzáků pod svahem, kde se páslo stádo krav, které kluzák z důvodu své zvědavosti úplně zdemolovaly.

Koncem roku 1946 bylo utvořeno druhé výcvikové družstvo, které pozvolně splynulo s prvním. Z důvodů zlepšení kvalifikací odchází několik členů do leteckých škol, mezi které patřily ZPŠ Raná, ZPŠ v Kralupy nad Vltavou, ZPŠ Medlánky nebo ZPŠ Hodkovice.

Počátkem roku 1947 se rozšiřuje i letecký park. Je přidělen nový školní větroň Zlín Z 24 Krajánek, který byl v lednu 1947 dodán do Teplic-Šanova a později převezen do Děčína. V jarních měsících byl větroň zapůjčen na soustředění do ZPŠ Hodkovice.

Při celkovém pohledu na leteckou činnost v Děčíně je zřejmé, že se jednalo o standardní malou odbočku ČNA, která z dlouhodobého hlediska neměla šanci v konkurenci velkých aeroklubů přežít. V březnu 1947 byly letuschopné dva kluzáky Schulgleiter SG 38 (OK-5314 a OK-5578), na kterých se létaly zkoušky A a B a kluzák Z 24 Krajánek. Na pevných základech byla vybudována spolupráce mezi jednotlivými okolními odbočkami ČNA, to je možné prokázat tím, že Česká Lípa zapůjčila na delší časové období ze svých zásob výškové kormidlo do Děčína.

Smutné bylo, že již 26.5.1947 došlo k havárii Karla Nováka, jemuž se nepovedlo navázat do stoupavých proudů nedaleko letiště a poškodil kluzák při přistání. Přesto, že plachtaři z České Kamenice deklarovali, že by dokázali provést opravu v domácích podmínkách, byl Krajánek OK-8537 odeslán do opravy k firmě Kochman v Kralupech nad Vltavou až 11.10.1947, odkud se vrátil až v lednu následujícího roku.

8.12.1947 podepsána dohoda, ve které se zavazují aerokluby k vzájemné spolupráci. ČNA odbočky Děčín-Podmokly dal k dispozici dva kluzáky Schulgleiter SG 38 a jeden větroň Z 24 Krajánek. ČNA odbočka Česká Lípa zapůjčil naviják a jeden kluzák Zlín Z 23 Honza, přesněji nespecifikovanou leteckou techniku zapůjčil i ČNA odbočka Varnsdorf. Celé dlouhodobé soustředění bylo uspořádáno na letišti Kunratice, kde létali na veškeré technice všichni členové zmiňovaných aeroklubů.

Letiště bylo zrušeno a místní dřevěný hangár byl převezen na letiště do Varnsdorfu, kde byla vybrána plocha pro rovinné letiště v katastru obce Rybniště.


Merboltice Mertendorf

14.2.1945 se zřítil americký bombardér B-17G S/N: 42-97185 od 369th BS, 306th BG, 8th USAAF z Velké Británie. Z posádky Capt. Boylstona B. Lewise nepřežil spodní střelec Sgt Alfred S. Lubojacky. Ten byl nalezen v severních Čechách u obce Merboltice mrtvý vedle částečně otevřeného padáku. Podle výpovědi ostatních členů posádky byl zraněn již na palubě letounu střelbou Focke-Wulfu a jeho padák byl zřejmě poškozen. Ostatní se zachránili pomocí padáků a byli zajati. Podrobnosti. Letecká badatelna.


Mikulášovice Nixdorf

2.12.1938 přelet vzducholodi LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130 (Sudetenlandfahrt). Odstartovala 2.12.1938 v 10.15 hod. z Frankfurtu přes Hammelburg – Cheb Eger – Teplice Teplitz  – Liberec Reichenberg, kde byl tou dobou Hitler – Jablonec nad Nisou Gablonz Mikulášovice Nixdorf  – Nový Bor Haida  – Litoměřice Leitmeritz  – Regensburg – Augsburg – Pfaffenhofen – Braunau – Linz – Landau – Passau – Obernzell – Hohentisch - kde to je? (navštívila i Český Krumlov Krummau an der Moldau) – Kašperské Hory Bergreichenstein – Furth im Wald – Karlovy Vary Karlsbad  – Loket Ellbogen  – Bamberk – Hammelburg a zpět do Frankfurtu, kde přistála 3.12.1938 v 17.46 hod. Velitelem byl kapitán Albert Sammt a jednalo se o propagandistickou plavbu před doplňovacími volbami do Říšského sněmu, které se konaly 4.12.1938. Z paluby vzducholodi shazovala posádka malé hákové kříže na padáčcích a také lístky, na kterých bylo napsáno TVÉ „ANO“ VŮDCI. Byla to první plavba tohoto zeppelinu s poštou a zásilky byly na padáku shozeny na liberecké letiště. MAPA.

13.9.1941 severně obce Tomášov za špatného počasí se zřítil německý bombardér He 111 H-6 WNr. 4437 od III./KG 55 a Überführungsstelle L.E. Jüterbog. Stroj shořel a posádka zahynula. Letecká badatelna.


Huntířov Güntersdorf

Nová Oleška Neu Olisch

15.2.1945 nouzové přistání pro vysazení motoru letounu Hs 129 B-2 WNr. 0250. Pilot Ofw. Söber přelétával letoun z Ruzyně do Großenhainu.


Pastevní vrch Hutberg 402 m n. m. 

MAPA. Po roce 1945 byla na vrcholu umístěna vojenská strážní jednotka s radarem. Členové jednotky byli ubytováni v objektu restaurace Hubertus. V roce 1948 vrchol opustili. Objekty byly devastovány a v roce 1959 demolovány. Podrobnosti.


Pěnkavčí vrch 792 m n. m.

29.11.1943 zřícení letounu Fw 190 A WNr. 160810 od Fl.Ü.G.1. Uffz. Horst Wohlfeil zahynul. Letecká badatelna.


Rumburk Rumburg

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Studenec Kaltenberg 737 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena ?. Podrobnosti.


Šluknov Schluckenau

6.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?

Textilka Rudolf Weber´s Erben vyráběla součástky do stíhacích letadel. Podrobnosti. Objekty

Sovětské letadlo od 2 ВА svrhlo několik bomb, které zasáhly domy čp. 532, u městských lázní č.p. 613 a stodolu u domu č.p. 629. Jedna bomba poškodila vozovku v nynější Smetanově ulici. Materiální škody byly nepatrné, ale protože ulice i volná prostranství byla přeplněna vozy s uprchlíky, ztráty na životech byly značné.


Těchlovice Tichlowitz

9.5.1945 sovětské bombardovací letouny Pe-2 od 4 бак, 2 ВА pod ochranou stíhaček od 211 гиап, 23 гиад, 6 гиак, 2 ВА a stíhaček od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na ujíždějící Němce.


Varnsdorf Warnsdorf

Rybniště


Zlatý vrch 657 m n. m.

7.2.1945 narazil do kopce německý letoun Bf 109 G-10 WNr. 151006 od 4./Fl.Ü.G.1/Gruppe Nord. Letoun vyrobený v Lipsku měl posílit KG (J) 6 v Praze. Obgfr. Guido Köhler zahynul. Letecká badatelna.


Chomutov

Letecká bitva nad Krušnohořím 11.9.1944.


Březno

5.9.1946 v 12.45 hod. nouzové přistání čs. letounu Me 262.1 po vysazení motoru. Zalétávací pilot Antonín Kraus přežil, letoun zničen. Letecká badatelna.


Černý potok Pleil-Sorgenthal

23.5.1938 se zabil pilot svob. Rudolf Ribola a čet. asp. Alexander Souhrada od Letky 11. Havárie v mlze, bylo podezření na sestřel přes německé hranice.


České Hamry Böhmisch Hammer

11.9.1944 přistál na břicho německý stíhač Fw 190 A-8/R2 WNr. 681460 "černá 8" od 6./JG 4. Pilot Lt. Wolfgang Hankner zraněn.


Domašín Tomischan

Nová Víska Neudörf

V noci z 5. na 6.3.1945 se po útoku německé noční stíhačky Ju 88 G s radarem zřítil britský bombardér Halifax B. Mk.VI "RG502" "DY-Q" "Munga Taipo" od No.102 Squadron RAF. Ze sedmičlenné posádky velitele F/O Johna A. Hurleye nepřežili čtyři muži. Ostatní byli zajati. Letecká badatelna.


Holubí vrch 577 m n. m.

V noci z 5. na 6.3.1945 se po útoku noční stíhačky Ju 88 G s radarem zřítil Lancaster B. Mk. I "NG240" "CF-F2" "Freddie Firkin" od No. 625 Squadron RAF. Hlavní část trupu a křídla dopadly severně od Klášterce nad Ohří přímo na vrchol Holubího vrchu, zadní část letounu pak u Měděnce. Sedmičlenná posádka velitele F/O Jamese W. Alexandra se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Letecká badatelna.


Horní Halže Oberhals

30.1.1944 se zřítil německý letoun Ju 88 A-12 WNr. 8029 od FFS B 31 z neznámých příčin do rašeliniště mezi Kovářskou a Horní Halží. Čtyřčlenná posádka na místě zahynula. Letecká badatelna.

11.9.1944 v 12.21 hod. německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily americký bombardér B-17G S/N: 42-97806 "XR-D" "Now an Then" od 349th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Z posádky velitele 2/Lt Charlese F. Bakera přežili tři muži. Letecká badatelna.


Hora Sv. Šebestiána Sebastiansberg

Reitzenhain

Funkmeßstellung 2. Ordnung Seidenspinner (radiolokační ústředna 2. řádu) s krycím názvem Seidenspinner (Bourec morušový)


Chomutov Komotau

Údlice Eidlitz

16.9.1944 u Chomutova výsadek skupiny Vytovský.


Jilmová Ulmbach

11.9.1944 byl sestřelen německý letoun Fw 190 A-8/R2 WNr. 681336  "černá 6" od 6./JG 4. Pilot Uffz. Wilhelm Birkmann zabit.


Kadaň Kaaden

4.5.1931 Günther Groenhoff odstartoval s větroněm pomocí aerovleku u Mnichova a přistává u Kadaně po uletění vzdálenosti 272 km. Bylo to asi poprvé kdy u nás přistál větroň cizího státu.

23.10.1932 na propagačním leteckém dnu létal větroň Praha. Ludvík Elsnic provedl tři vzlety a poté byla odvezena na Ranou.


Kalek Kallich

19.4.1945 Obfw. Hubert Göbel na Me 262 od JG 7 z Ruzyně sestřelil u Chomutova americký bombardér B-17G S/N: 42-31188 "Dead Man´s Hand" od 709th BS, 447th BG, 8th USAAF z Velké Británie mířící na Pirnu. Osmičlenná posádka velitele 1/Lt Roberta F. Glazenera se zachránila pomocí padáků, poté bommbardér vybuchl. Šest mužů Němci zajali. Tělo druhého pilota 2/Lt Harolda Cramera bylo údajně identifikováno v hromadném hrobě amerických letců v Liticích pod Plzní. Letoun dopadl u obce Kalek (okres Chomutov). Letecká badatelna.


Klášterec nad Ohří Klösterle an der Eger

Miřetice Meretitz bei Klösterle

Pavlovský Špičák 695 m n. m.

, , od prosince 1926 do 1939.

Plachtařské letiště u Miřetic.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

NSFK-Sturm 16/40, Meretitz b.Klösterle/Sudetenland, Adolf Hitlerplatz.

Josef Mikule byl nuceně nasazený od března 1943 ve firmě Sudetendeutsche Maschinen und Gerätebau (Sumag), která vyráběla letecké součástky (vyráběla letecká kormidla, křidélka na bomby a další). Nejprve nově příchozí vyučili na zámečníky a přibližně za měsíc už coby kvalifikovaní pracovníci nastoupili do práce. Pamětník se z nasazení dostal domů pouze jednou. Zdroj.

Trosky letounu na svahu kopce Pavlovský Špičák 695 m n. m.

23.10.1944 chebský Flak sestřelil americký bombardér B-17G S/N: 42-31709 od 340th BS, 97th BG, 15th USAAF z Itálie. Celá posádka velitele 1/Lt Jossie F Foltze Jr. se zachránila pomocí padáků v okolí Klášterce nad Ohří. Letoun se zřítil v 13.30 hod. naproti škole dnes v zaniklé obci Telcov Töltsch v okrese Karlovy Vary ve vojenském újezdu Hradiště. Posádka byla zajata. Letecká badatelna.

Kompletní ocasní plochy Me 262 vyráběl podnik Sumag v Klösterle (Miřetice v Kláštěrci nad Ohří). Jeho kapacita čítala 600 sad měsíčně a do 6.4.1945 vyexpedoval 680 kusů těchto dílů. Problémem byl materiál, jehož množství v podniku, spolu se zásobami u Andersenwerke v Aši, umožňovalo jen produkci dalších 1 500 sad (což se z pohledu Mtt Regensburg jevilo jako nedostatečné). Kritickou situaci se Mtt snažil vylepšit změnami ve výrobních postupech a tak ve firmách Andersenwerke Asch, Sumag Klosterle a NWK zrušil například funkční testy vyráběných dílů. Předpokládalo se, že se zkoušky provedou až na místě závěrečné komletace.

11.4.1945 je však zaznamenáno, že výroba byla přesunuta do Mühldorfu.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----


Kovářská Schmiedeberg

11.9.1944 v 12.30 hod. německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily americký bombardér B-17G S/N: 42-102657 "LN-Y" od 350th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Z posádky velitele 1/Lt Alberta E. Trommera přežili čtyři mužů, z toho tři střelci v zádi letounu, která se zřítila na školu. Zbylých pět mužů zahubila exploze stroje. Letecká badatelna.

helo7335.jpg (477806 bytes)

11.9.1944 v 12.30 hod. německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily americký bombardér B-17G S/N: 44-6089 "LN-B" "Leading Lady" od 350th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Z posádky velitele 1/Lt Lawrence W. Riegela přežili tři muži. Letoun dopadl do kopce Kamenný vrch. Letecká badatelna.

11.9.1944 v 12.30 hod. německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily americký bombardér B-17G S/N: 42-97834 "XR-J" "Mud In Yer Eye" od 349th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie poblíž Kovářské v lese Vysoký Kámen. Z posádky velitele 1/Lt Orvilla Everitta přežilo pět mužů. Stroj dopadl na několika místech severovýchodně od Kovářské v blízkosti Velkého Špičáku. Letecká badatelna.

helo7336.jpg (61943 bytes)

11.9.1944 sestřelen americký stíhač P-51D Mustang od 343rd FS, 55th FG, 8th USAAF z Velké Británie. Pilot Lt. Wayne E. Rosenoff sestřelil jednu Bf 109 od JG 4, následně byl ale sám sestřelen a musel svého Mustanga opustit na padáku. Pilot byl zajat po deseti dnech útěku. Letecká badatelna.

11.9.1944 sestřelen Fw 190 A-8/R2 WNr. 681323 "žlutá 8" od 7.(Sturm)/JG 4. Pilot Fw. Friedrich-Karl Frank se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

11.9.1944 sestřelen Bf 109 G-6 WNr. 441645 od III./JG 4. Pilot Hptm. Heinz Schocker zahynul. Letecká badatelna.


Měděnec Kupferberg

Zřícení německého Fw 190 do prostoru "Pod skalkou". Pilot na místě zahynul. Letecká badatelna.

V noci z 5. na 6.3.1945 se po útoku německé noční stíhačky Ju 88 G s radarem zřítil Lancaster B. Mk.I "NG240" "CF-F2" "Freddie Firkin" od No. 625 Squadron RAF. Hlavní část trupu a křídla dopadly severně od Klášterce nad Ohří přímo na vrchol Holubího vrchu, zadní část letounu pak u Měděnce. Sedmičlenná posádka velitele F/O Jamese W. Alexandra se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Letecká badatelna.


Perštejn Pürstein

Vápenice

16.12.1944 v 12.15 hod. zřícení amerického stíhače P-51B S/N: 43-24898 "HL-" "Mildred" od 308th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie. Pilot 2/Lt George F. Wilson Jr. zahynul. Historie. Letecká badatelna.


Přečaply Pritschapl

17.4.1945 v 14.30 hod. při otočce bombardérů při bombardování Dresden sestřelil mostecký flak bombardér B-17G S/N: 43-37931 "modrý L" "Pursuit of Happiness " od 834th BS, 486th BG, 8th USAAF. Letoun dopadl v plamenech. Devítičlenná posádka velitele 2/Lt Jacoba V. Bartla nepřežila. Letecká badatelna.


Přísečnice Pressnitz zatopeno

13.9.1944 se zřítila německá stíhačka Fw 190 A-5 WNr.1501445 "žlutá 5" od 4./JG 110. Pilot Fhr. Heinz Weissgërber zahynul. Jeho otec, učitel Karl Weissgërber údajně viděl havárii svého syna, který se nad vesnicí přiletěl předvést. Letecká badatelna.


Račetice Ratschitz

19.4.1945 německý Me 262 z Ruzyně poškodil jižně Prahy bombardér B-17G S/N: 43-38078 od 849th BS, 490th BG, 8th USAAF z Velké Británie mířící na Ústí nad Labem. Osmičlenná posádka velitele 1/Lt Roberta A. Norvella se zachránila pomocí padáků východně Sedlčan. Zadní střelec našel úkryt v Tochovicích (okres Příbram). Radista byl zastřelen maďarskými Waffen SS u obce Bučovice (okres Benešov). Pět mužů bylo zajato a byli zavražděni u Konopiště (okres Benešov). Zbylí dva členové velitel stroje Lt. Norvell  a mechanik Sgt. Snyder se zachránili pomocí padáků. Snesli se do stráně těsně před bránou závodu Škoda v Doudlevcích a byli zajati. Opuštěný bombardér se zřítil u obce Račetice (okres Chomutov). Letecká badatelna.


Schmalzgrube (v Německu)

11.9.1944 v 13 hod. sestřelen bombardér B-17G S/N: 42-973334 od 336th BS, 95th BG, 8th USAAF z Velké Británie. Devítičlenná posádka velitele 2/Lt Vance R. Mooringa se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Někteří letci možná dopadli ještě na v Čechách. Letecká badatelna.


Vejprty Weipert

V 30. letech 20. století výrobce V. Janát Vejprty vyráběl startovací gumová lana pro vzlet kluzáků za 300 kč.

11.9.1944 sestřelen Bf 109 G-14 WNr. 781295 od III./JG 4. Pilot Uffz. Friedrich Butenuth zahynul. Letecká badatelna

11.9.1944 sestřelen Bf 109 G-6 WNr. 440801 od III./JG 4. Pilot Uffz. Johann Roth zahynul.

11.9.1944 sestřelen Bf 109 G-6 WNr. 441666 od III./JG 4. Pilot Uffz. Wilhelm Wohlgemuth zraněn.

11.9.1944 sestřelen Bf 109 G-6 WNr. 166202 od 12./JG 4. Pilot Lt. Dietrich Bartsch zraněn.

11.9.1944 sestřelen Fw 190 A-8 WNr. 681339 "černá 7" od II.(Sturm)/JG 4. Pilot FjGefr. Günther Strauss zahynul.


Všehrdy Tschern

13.4.1945 v 9.20 hodin nouzově přistál pro nedostatek paliva a nepříznivé počasí Fw 190 WNr. 500422 od JG 2. Letadlo bylo podle četnictva poškozeno asi z 20 %, pilot Fw. Rudolf Zimmermann (patrně totožný se dříve zmíněným pilotem Me 163) vyvázl nezraněn.


Vysoká Wisset

V roce 1942 pod Vysokou v údolí směrem na Zelenou vlevo v okraji lesa spadl cvičný letoun při nočním letu. Jeden pilot nepřežil a druhý se dobelhal zraněný do Vysoké kde ho ošetřovala paní Merstainerová s manželem. Podrobnosti.


Výsluní Sonnenberg

20.11.1942 se na trať Chomutov - Vejpty u kilometrovníku 4, nedaleko nádraží u Výsluní zřítil německý stíhací letoun Bf 109 F-4 WNr. 5776 "KK+SO" od 3./JFS 2 ze Zerbstu. Pilot Lt. Georg Tinter zahynul. Letecká badatelna.


Zlatý kopec 

11.9.1944 byl německými stíhači od JG 4 sestřelen bombardér B-17G S/N: 43-37863 "LN-A" od 350th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Devítičlenná posádka velitele Capt. Johna S. Gilese Jr. se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Letecká badatelna.


Litoměřice

Bohušovice nad Ohří Bauschowitz an der Eger

1.10.1893 z pražského Výstaviště v silném větru se Surcoufem letěl Hůlka. Přistáli mezi Brňany a Bohušovicemi.


Házmburk 418 m n. m.

V Libochovicích jsou zjara 1945 ubytováni vlasovci, kteří zřizovali telefonní vedení z Bílé věže na Házmburku, kde byla umístěna Flugwache (letecká hláska) podřízena ?.

Hláska na hranolové Bílé věži. Zezdola až nahoru dodnes vedou dřevěné schody (po zřícení jsou postaveny nové) a věž je současně používána jako turistická vyhlídka. Těsně pod vrcholem věže byla postavena místnost, která byla mužstvem používána zřejmě jako služební i ubytovací prostor. Pracoviště bylo zásobováno elektřinou pomocí kabelu z Klapého. Velitelem hlásky byl v roce 1945 Oberleutnant Hartmann. K této hlásce uvádí pamětník zajímavou vzpomínku: Někdy na jaře 1945 při přeletu amerického bombardovacího svazu nad hradem (Házmburk mohl být pro spojenecké letce orientačním bodem) některý z příslušníků hlásky (asi nějaký nováček) neuváženě na svaz vystřelil dávku z kulometu. Svazu nemohl ublížit, ten přelétal ve výši okolo 8 000 metrů a tam samozřejmě kulomet nedostřelí. V tom okamžiku se ale od svazu odpojil doprovodný stíhací letoun Mustang sestoupil k hradu, obletěl jej a vrátil se ke svazu. Pro obsluhu hlásky to bylo velké štěstí, protože kdyby letoun spustil palbu ze svých šesti kulometů Browning ráže 12,7 mm na vrchol věže, šeredně by ji pocuchal a snad i zničil zařízení, které tam bylo instalováno. Mohli to odnést i tam sloužící vojáci, pokud by byli nekryti. Předpokládá se, že to hrdina od velitele později pořádně schytal. Podrobnosti. MAPA.


Hněvice Hniewitz

Podzemní sklady paliva. Produktovod ze Záluží u Mostu.

28.12.1944 nálet.

17.4.1945 od 14.45 hod. nálet 115 bombardérů B-24 od 93rd BW, 8th USAAF z Velké Británie na nádraží.

Sověti přijeli pro naftu a následoval výbuch.


Hoštka Gastdorf 245 m n. m.

MAPA. Flugwache 2 (letecká hláska) podřízena Fluko Prag.


Hrobce Hrobetz

26.4.1945 při útoku na nádraží v Hrobci se zřítil americký letoun P-51D S/N: 44-72967 od 355th FS, 354th FG, 9th USAA. Dva Mustangy útočily na nádraží v Hrobcích. Útok byl veden od severovýchodu od obce Lounky. Během přibližování k cíli při přeletu řeky Labe odhodil vepředu letící Mustang přídavnou nádrž. Ta zasáhla křídlo druhého stroje. Křídlo se vzápětí utrhlo a neovladatelný stroj se zaryl do vinice těsně u Hrobců. Trup letadla se zaryl až po kabinu do země, pilot 2/Lt Joseph R. Holcomb zahynul. Němečtí vojáci, kteří byli na místě jako první údajně otevřeli kabinu a pilotovi vyndali z kapes dokumenty, čokoládu atd. Letecká badatelna.


Krabčice

V roce 1914 byl z iniciativy Heinricha a Georga Schichtových uspořádán Schichflug Schichtův let s cenami v hodnotě 100 000 rak. korun. Trasa vedla z Wien do Prahy-Chuchle, Terezína, Brna, Budapešti a zpět do Wien. Z Terezína se nepovinně mohlo letět ještě do Teplic a Ústí nad Labem a zpět. Vzhledem k pozornosti, jakou události věnoval tisk, to byla velmi účinná reklama firmy. Z dvanácti přihlášených pilotů dokončili celou tisícikilometrovou trasu pouze dva. Muzeum Ústí nad Labem.

A. Stiploschek s cestujícím Hackstätterem na letounu Lohner Parasol se po vzletu z Terezína zřítili u Krabčic. Vypověděl mu motor, letadlo z 500 metrové výšky nejprve klouzalo, při pokusu o přistání pak ale poryv věru utrhl křídlo a následoval pád z 15 metrů. Stroj se pádem totálně zničil a oba piloti utrpěli zranění. Místo havárie skýtalo děsivý pohled. Stiploschek zůstal bezmocně ležet. Seběhnuvší se lidé si chtěli vzít dílky stroje jako suvenýr. Motor se zapíchl metr pod zem," líčil tisk. Neuvěřitelné je, že pilot měl jen zlomenou čelisti a navigátor kotník.

 


Levousy Libus

22.4.1945 spadlo německé letadlo u Levous. Podrobnosti.


Libochovice Libochowitz

Klapý

V Libochovicích jsou zjara 1945 ubytováni vlasovci, kteří zřizovali telefonní vedení z Bílé věže na Házmburku, kde byla umístěna Flugwache (letecká hláska).

25.3.1945 z Breslau Wratislaw se přemístil štáb Luftgau-Kommando VIII. Obsazují již dříve vyklizené ubikace. Mnoho důstojníků, holek a zajatců, mezi nimi také Ukrajinci a Rusové (vlasovci). Je natažena celá řada telefonních linek.

U Černého orla ubytován velitel Luftgau-Kommanda VIII Gen.d.Flg. Veit Fischer. hel037.jpg (6928 bytes)

Pod školou na louce letiště. Podrobnosti.

Přesun do Prahy-Ruzyně. Kdy? K 21.4.1945 Lg. Kdo. VIII. Qu. 1 b Rusin a Gen. Kdo. VIII. Flg. Korps v Hermannstädtel Heřmanův Městec. Zdroj.

28.4.1945 se spojil VIII. Fliegerkorps (v Heřmanově Městci Hermann Städel (okres Chrudim) či v Podbořanech Podersam (okres Louny)) a Luftgau-Kommando VIII a vzniklo Luftwaffenkommando VIII. MAPA. Velitel Generalleutnant Hans Seidemann - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (18.11.1944 jako 654. z celkem 863).  hel035.jpg (19865 bytes) Na fotce ještě bez dubových ratolestí. Velitelské stanoviště bylo v Podbořanech.

29.4.1945 Generalfeldmarschall Ferdinand Schörner velitel Heeresgruppe Mitte oznamuje rádiem svůj záměr vyhledat 1. divizi ROA (ozbrojené síly Komitétu pro osvobození národů Ruska (KONR), kteří měli označení na rukávové nášivce v azbuce POA (Ruská osvobozenecká armáda (ROA)) a je vyzvednut v obci Klapý, kde kolem poledne přistál v letounu Fi 156 Storch. Vystupuje bodře (láhev kořalky, krabice cigaret) a zkouší od Buňačenka zjistit, co vlastně chce. Buňačenko zůstává ale u své původní taktiky a stejně jako předtím projevuje ochotu k nasazení své divize v prostoru Brna. Schörner povoluje divizi Buňačenkem navrženou trasu pochodu jižně od Prahy. Poté se Schörner rozloučí s divizí. Zdroj.

5.5.1945 přistávají tři letadla (Fi 156) na louce za chorobincem. Asi kurýři. Přiletěl generál Fischer. helo8503.jpg (106246 bytes)


Libotenice

25.4.1945 výsadek skupiny Korsár. Kdo je vysadil?


Litoměřice Leitmeritz


Lovoš 570 m n. m.

MAPA. Flugwache 1 (letecká hláska) podřízena Fluko Prag. Podrobnosti.


Milešovka Milleschauer, Donnersberg 837 m n. m.

Observatoř na vrcholu Milešovky byla postavena v průběhu let 1903 - 1904. Dne 1.1.1905 zde byla zahájena pravidelná denní meteorologická pozorování a měření. Tím se stala observatoř na vrcholu Milešovky nejstarší horskou observatoří na našem území. Státní telefonní a telegrafní stanice, která předávala povětrnostní pozorování denně na Ústřední ústav pro meteorologii a geodynamiku ve Vídni, byla na observatoři zřízena 7.10.1905.

Na podzim 1920, když byla otevřena linka Paris - Strasbourg - Praha, provozovaná Francouzsko-rumunskou vzduchoplaveckou společností, začala pravidelná civilní letecká doprava už i v Československu. Ze začátku se její meteorologické zabezpečování opíralo jen o zprávy francouzských a německých stanic, jelikož na letištích u nás takové stanice nebyly. Prodloužení linky do Varšavy na jaře 1921 dalo podnět meziministerské poradě v březnu 1921 k tomu, aby ministerstvo veřejných prací jako nejvyšší úřad pro civilní letectví pověřilo Státní ústav meteorologický v Praze meteorologickým zajištěním této trati a celkovou organizací povětrnostní služby pro civilní leteckou dopravu na československém území. Letecká meteorologická služba v ČSR vznikla tedy v roce 1921 a byla vydržována ministerstvem veřejných prací. V prvním roce služby se k leteckému zpravodajství používala pouze hlášení meteorologických stanic Milešovka, Trutnov, Přerov a Opava, které konaly pozorování pro všeobecnou povětrnostní službu a k telegramům ze 7 h ráno připojovaly zprávy o dohlednosti a výšce oblaků. V dalších termínech pro letecké účely pozorovala počasí jen vojenská povětrnostní stanice v Kbelích. Zdroj

V roce 1928 observatoř se zapojila do hlásné sítě letecké povětrnostní služby.

Po německé okupaci českého pohraničí byla observatoř vyjmuta z kompetence Německé univerzity a převzal ji Říšský úřad pro meteorologickou službu, nejdříve jako součást civilní služby a od července 1944 jako součást vojenské letecké služby. Podrobnosti.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.


Mšené-lázně

Loucká

21.12.1944 v 10.30 hodin u osady Loucká pro nedostatek paliva nouzové přistání Bf 109. Od které jednotky?


Mlékojedy Mlikojed

Prosmyky Prossmik

17.4.1945 v 15.15 zahynul 2/Lt Herbert F. Koenig na letounu P-47D Thunderbolt S/N: 42-26826 od 397th FS, 368th FG, 9th USAA. Letecká badatelna.


Panna 594 m n. m.

18.4.1944 za nízké dohlednosti zachytil německý letoun Ju 88 A-12 WNr. 886312 pravým křídlem o kopec. Letoun shořel. Uffz. Kurt Annighofer a další tři členové posádky zahynuli. Letecká badatelna.


Podsedice

14.8.1932 letecký den.

Dopoledne nehoda letounu řízený pilotem Antonínem Netolickým.

Odpoledne kolem 15. hod. zřícení po vzletu letounu Aero DH 50 v.č. 2 OK-AHB od MLL Dejvice. Pilot František Štrunc těžce zraněn. Cestující Marie Richterová, Václav Hartman, J. Burger a V. Vysoký zahynuli. Letecká badatelna.


Račiněves Ratschinowes

MAPA. Flugwache 25 (letecká hláska) na kótě 242 m n. m. a byla podřízena Fluko Prag.


Roudnice nad Labem Raudnitz


Terezín Theresienstadt

Bohušovice nad Ohří Bauschowitz an der Eger

Vojenské cvičiště Terezín

Vojenské cvičiště Bohušovice nad Ohří


Touchořiny

8.5.1945 nálet sovětských letounů od  2 ВА.


Úštěk Auscha

V průběhu IV. mezinárodní letecké výstavy v Praze se konala i 1. mezinárodní soutěž volných balonů. Dne 11.6.1927 na Letenské pláni se plnilo svítiplynem, dodaným dálkovým potrubím z Michle, 8 balonů - jeden belgický, dva francouzské, dva německé, dva polské a jeden čs. balon s posádkou pplk. Churý a R. Rumples. Soutěž na přistání k vyznačenému cíli (polní cvičiště u Staré Boleslavi) probíhala za velmi špatného počasí a vyhrála jej československá posádka s balonem Prof. Zenger, která přistála za hodinu u obce Netřeba - 19 300 m od cíle. Německý vzduchoplavec Hoechst s balonem Schwarzenberg přistál u Úštěku, kde jej ukotvil a přečkal do rána. Ráno odstartoval a vítr ho zahnal až do Liegnitz Legnica, 174 km od místa startu.

25.3.1945 krátce po 12.00 hodině letecký útok, který směřoval od jihu k severu na západní část města.

8.5.1945 po 17 hod. nálet sovětských letounů.

------ Bezpodmínečná kapitulace Německa 8.5.1945 v 23.01 hod -----

9.5.1945 nálet sovětských letounů od 4 бак, 2 ВА. Podrobnosti.

10.5.1945, kdy německé jednotky již nekladly organizovaný odpor a hromadně se vzdávaly, 2. polská armáda od ranních hodin pokračovala v útočné činnosti a mj. osvobodila Benešov nad Ploučnicí, Žandov, Kravaře a Úštěk. V průběhu dne divizní gen. K. Świerczewski s upřesněním úkolu určil i prostory, kterých měla polská vojska dosáhnout. První tankový sbor 10.5.1945 již v poledních hodinách vstoupil do Mělníka a navázal spojení s vedením partyzánských oddílů operujících v této oblasti.


Velemín Wellemin

21.7.1944 v 11.15 hod. během náletu seskočil padákem spodní střelec B-17G S/N: 44-66276 od 772nd BS, 463rd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. S/Sgt. William S. Telfer se při dopadu zranil a místní obyvatelstvo ho předalo litoměřickým gestapákům. Ti ho odpoledne zavraždili.


Velké Žernoseky

17.12.1945 npor. v. z. Bořivoj Šmíd v letounu Spitfire "TE 563" "NN-O" od Leteckého pluku 2 z letiště Kbely nouzově přistál u obce Vrbičany (okres Kladno) pro závadu na motoru. Pilot byl obžalován, že zabil na přívozu přes řeku Labe ve Velkých Žernosekách dva třináctileté chlapce, Herberta Guderu a Jiřího Dvořáka. Pilot pro nedostatek důkazů zproštěn obvinění. Letecká badatelna.


Louny

Citoliby Zittolieb

28.7.1912 se Evžen Čihák  vznesl v katastru obce Cítoliby. Letadlo typu E vystoupalo do výšky pěti set metrů a v eliptických drahách kroužilo zhruba dvacet minut. Akci sledovalo šest tisíc lidí, kteří po přistání odměnili pilota bouřlivým aplausem.


Černodoly Tschernothal zaniklá obec

Černodolský dvůr

V roce 1932 svahové letiště Místní skupiny MLL v Lounech.


 

Černochov Tschernochow

7.4.1945 v 11.25 hod. u obce Černochov nouzově přistál Bf 109 z Kbel nebo Klecan. Stroj byl poškozen asi z 20 %. Pilot Obgefr. Günther Goltz, který byl nasazen v rámce akce nasazením Rammkommando Elbe byl jen lehce zraněn. Letadlo pak bylo střeženo německými vojáky, v převratových dnech byli hlídky odvolány a většina součástí letadla byla lidmi rozebrána. Vrak letadla byl poté dotažen rolníkem Kaloušem do jeho dvora.


Červený vrch 271 m n. m.

Na podzim 1932 svahové letiště Místní skupiny MLL v Lounech. Jaroslav Špitálský vedl plachtařský kurz A. Poté přesun na Ranou.


Jimlín

V roce 1925 cvičení. , . Jaroslav Kamarýt.


Kozly Kosel

Dlouhá Dlauhaj Berg 483 m n. m.

MAPA. Flugwache 17 (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen i Prag.


Lenešice

MAPA. Po válce ČNA odbočka Lenešice (sdružující osoby i z obcí Raná, Dobroměřic a Postoloprt) plánovala v té době také ustavení motorového odboru a budování letiště v prostoru dnešních zatopených pískoven. Postoloprtští se snažili o obnovu bývalého německého záložního letiště u Lišan. Krátce bylo provozováno a známo pod názvem Stalingrad.

Dosavadní ČNA odbočka Louny a ČNA odbočka Lenešice se 19.3.1947 sloučily a vznikl Severozápadočeský aeroklub Louny.


Libočany Libotschan

17.3.1945 bombardér B-17G Flying Fortress, S/N: 43-39173 od 838th BS, 487th BG, 8th USAAF z Velké Británie útočící na Ruhland se zřítil nedaleko Libočan. Posádka velitele 1/Lt Paula T. Kohra se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Podrobnosti. Letecká badatelna.


Louny Laun

Raná Rannay

Břvany

Obora


Markvarec Markwaretz

16.10.1944 v 13.15 hod. americké stíhačky od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie během náletu na STW v Záluží u Mostu sestřelily Bf 109 G-14 WNr. 462802 "černá 8" od 4./JG 4. Dopadl v lese u kóty 199 m n. m. Letoun se zaryl 3 metry hluboko do země a jeho trosky našel sedlák Bühmel. Pilot Friedeman Badow se zachránil pomocí padáku poblíž obce Zeměchy. Letecká badatelna.


Peruc Perutz

Pátek Patek

Radonice nad Ohří Radonitz an der Eger

16.10.1944 v 13.30 hod. po náletu 15th USAAF z Itálie na STW v Záluží u Mostu pro nedostatek paliva přistál stíhací Bf 109 G-14/U4 WNr. 511891 "modrá 10" od 16./JG 300. Pilot Heinrich Lachse či Uffz. Heinz Sachse.

Malá vojenská posádka ubytovaná v Pátku zřejmě byla součástí štábu Luftgau-Kommando VIII, které se pod velením Gen.d.Flg. Veita Fischera usídlilo v březnu 1945 v Libochovicích (okres Litoměřice) a zřídilo si zde malé polní letiště.

22.4.1945 u obce Pátek nouzové přistání posledního letuschopného dvoumístného Me 262 B-1a Schwalbe od III./EKG 1 během přeletu z Alt Lönnewitz do Plzně. Fw. Kurt Miko a druhý člen posádky zahynul. Podrobnosti. Letecká badatelna. Zdroj.


Počerady Potscherad

Jezeř Gezer Berg 262 m n. m.

MAPA. Flugwache 16 (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen i Prag.


Podbořany Podersam

K 21.4.1945 Lg. Kdo. VIII. Qu. 1 b Rusin a Gen. Kdo. VIII. Flg. Korps v Hermannstädtel Heřmanův Městec. Zdroj.

28.4.1945 se spojil VIII. Fliegerkorps (v Heřmanově Městci Hermann Städel (okres Chrudim) či už v Podbořanech Podersam) a Luftgau-Kommando VIII v Praze-Ruzyni či Libochovicích Libochowitz (okres Litoměřice) a vzniklo Luftwaffenkommando VIII. MAPA.

V dubnu 1945 přesun velitelství VIII. Fliegerkorps či už Luftwaffenkommando VIII z Heřmanova Městce Hermann Städel. Kdy? Velitel General der Flieger Hans Seidemann - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (18.11.1944 jako 654. z celkem 863). hel035.jpg (19865 bytes) Na fotce ještě jako Generalleutnant a bez dubových ratolestí.

8.5.1945 po 33 minutách nouzově přistál Me 262 Schwalbe "červená 7" u Podbořan. Pilot Obfw. Franz Gapp od 8./KG (J) 6 - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (18.9.1943, jeden z celkem 7 313) přistání přežil bez zranění. Zdroj. Zdroj.

V podvečer 8.5.1945 se u letištní plochy v Žatci objevily sovětské tanky a maršál Schörner rozhodl, že přesun bude pokračovat do Podbořan Podersam, kde bylo bojové stanoviště letectva s generálem Seidemannem. 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 ráno Schörner odletěl s letadlem Fi 156 Storch, pilotovaným Erichem Plockem na letiště Göriach v Rakousku MAPA, aby údajně splnil Hitlerův rozkaz, bránit jako velitel Alpskou pevnost, která však neexistovala. Zároveň nacistický maršál zanechal u letiště svého spícího podřízeného von Natzmera, s nímž se právě o letadlo dostal do ostrého sporu. Náčelník štábu požadoval letoun pro sebe, aby mohl odletět k armádám, s nimiž bylo ztracené spojení. Podrobnosti.


Šedivák

Dnes Podivák 272 m n. m.

V roce 1930 svahové letiště Místní skupiny MLL v Lounech.

V roce 1930 si lounští zájemci o bezmotorové létání opatřili kluzák – mezi spoluzaměstnanci lounských dílen ČSD uspořádali dvacetihaléřovou sbírku. Kluzák byl hangárován ve stodole v Lounech. Vždy v sobotu odpoledne se s ním jelo na nedělní létání na blízký kopec zvaný Šedivák. Tam jej dali dohromady a večer po táboráku zpěvu se svorně usínalo pod jeho křídly. Létat se začalo hned s rozbřeskem, aby se toho za den „odskákalo“ co nejvíce. Bylo to v pravdě letecké umění, když se nový žáček – samouk musel v přízemním letu vyhnout všem stromům a blízkým chmelnicím a přes mnohé meze přistát na posekaném poli. Létání, které se začalo za částečného pochopení místních sedláků jakž takž rozvíjet, se však nelíbilo zdejším myslivcům, kteří si stěžovali na místním úřadě, že letadlo jim plaší v revíru zvěř. A tak slavný ouřad další lety v místě zakázal.


Radonice nad Ohří Radonitz

23.1.1945 nouzové přistání Bf 109 pro nedostatek pohonných hmot. Pilot nezraněn. Podrobnosti.


Touchovice

8.2.1945 asi v 17 hod. pro ztrátu orientace a nedostatek paliva nouzově přistál Bf 109 od KG 6.


Tuchořice

Lipno

17.10.1944 výsadek skupiny Operace Jan Kozina.


Větrušice Wedruschitz

5.1.1945 Ju 88 nouzově přistál 300 metrů východně od Větrušic. Přelet z Leipzig do Wien. Pravý motor vysadil a u levého se objevily příznaky požáru. Letoun byl po přistání poškozen, ale posádka vyvázla bez zranění. Podrobnosti.


Vrbno nad Lesy

Donín

2.1.1945 v 13.15 hod. musel mezi obce Vrbno nad Lesy a Donín nouzově přistát Bf 109 WNr. 130367 od KG (J) 6.


Výškov Wischowa

MAPA. Na podzim 1944 vylekal skupinu žen pracujících na poli vrtulník, z kterého na poli vystoupili dva piloti. Informace.


Zeměchy Semiech

16.10.1944 v 13.15 hod. americké stíhačky od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie během náletu na STW v Záluží u Mostu sestřelily Bf 109 G-14 WNr. 462802 "černá 8" od 4./JG 4. Dopadl v lese u kóty 199 m n. m. poblíž obce Markvarec. Pilot Friedeman Badow se zachránil pomocí padáku poblíž obce Zeměchy a dva týdny se léčil z utrpěných zranění ve vojenském lazaretu v Chomutově. Letecká badatelna.

19.11.1944 německý stíhací letoun Bf 109 od JG 300 či JG 4 nouzově přistál pro nedostatek paliva. Pilot bez zranění, letoun mírně poškozen. Podrobnosti.


Žatec Saaz

Čeradice Tscheraditz

Staňkovice Stankowitz

Žiželice Schiesselitz

Postoloprty Postelberg

Lišany Lischan

Koncem války byl na vlečce nádraží v Postoloprtech umístěn radarový vlak.

VKV maják byl kde?


Želkovice Schelkowitz

6.5.1945 během letu z Kbel do Dresden nouzové přistání pro závadu na motoru letounu Bf 109 K-4 od JG 27. Pilot Hans-Joachim Bebenroth lehce zraněn. Letecká badatelna.


Most

Rozmístění palebných postavení protiletadlové obrany (flak) bránící STW. (Pravděpodobně zasahující i do okresů Chomutov, Louny, Teplice.)


Albrechtice Ulbersdorf zaniklá obec

V roce 1940 nouzově přistál letoun Ju 86. Nikdo při manévru s poměrně tvrdým dopadem na zem nebyl zraněn. Nic bližšího o havárii německého letounu není známo. helo6130.jpg (264631 bytes) Snímek tehdy tajně pořídil Rudolf John z Horního Jiřetína, který se stejně, jako další lidé běžel na místo havárie podívat.


Bečov Hochpetsch

5.5.1907 přistáli balonem bratři Henry a Maurice Farmanové.


Bělušice

Vodolice Wodolitz

Od roku 1923 Odolice

12.3.1919 Julius Arigi, rodák z Děčína, přiletěl z rakouského letiště Hennersdorfu s letounem Bristol F.2B Fighter "D8075" a přistál na tzv. Bachheiblově louce na břehu řeky Ploučnice, přibližně v prostoru mezi dnešním zimním stadionem a fotbalovým stadionem. Spolucestující byl ing. Krivoš z čs. velvyslanectví ve Vídni. Původně měli letět do Prahy. Vyděšené posádkové velitelství v Podmoklech volalo Leteckému sboru do Prahy. To se rozhodlo letoun zabavit. Arigi ukecal velitele posádky a ten mu povolil odletět do Prahy-Vysočan s npor. Františkem Klepšem od Pěšího pluku 18. Dne 13.3.1919 letoun odletěl ale  v 16.30 hod nouzově přistál u obce Vodolice u Loun. Rozbitý letoun odcestoval vlakem z lounského nádraží do Prahy, kde ho složili v prostorách Leteckého arsenálu na Výstavišti v Holešovicích.


Brandov Brandau

11.9.1944 u Brandova sestřelen Bf 109 G-6 od III./JG 4. Pilot nezraněn.

Severočeský letecký archiv Most.


Český Jiřetín Georgendorf

12.5.1944 v 14 hod. při první náletu na chemickou továrnu STW v Záluží, byl zasažen palbou německého protiletadlového dělostřelectva bombardér B-17G S/N: 42-97127 "XR-J" "Captain Crow" od 349th BS, 100th BG, 8th USAAF z Velké Británie, který se zřítil přímo mezi domy v obci. Pilot - 1/Lt Jack C. Moore, Co/Pilot - 2/Lt Robert L. Blais, Navigator - F/O Ross O. McClure, Bombardier - 2/Lt Monroe T. Whidby, Radio/Operator - T/Sgt John P. Kidner, Engineer - T/Sgt Henry Heiber, Ball Turret Gunner - S/Sgt Wilbur G. Dishneau (+), Rear Waist Gunner - S/Sgt John J. Jedrick, Low Wais Gunner - S/Sgt James R. Hunter se zachránili pomocí padáků a v německém zajetí se dočkali konce války. Letecká badatelna.

helo7258.jpg (191069 bytes), helo7259.jpg (204849 bytes). Jeden člen osádky, spodní střelec Wilbur Dishneau, pád letadla nepřežil. Po válce byly ostatky letce exhumovány a převezeny do USA. Obět amerického letce připomíná pamětní deska umístěná na pomníku osvobození v obci Český Jiřetín.

14.4.1945 v 8.30 hod. při nouzovém přistání u obce Český Jiřetín se zřítil dosud neznámý německý letoun. Dva muži osádky při havárii zahynuli. Další podrobnosti k případu nejsou známy.


Fláje Fleyh

2.3.1945 při havárii německé stíhačky Fw 190 A-9 WNr. 206169 "modrá 10" od 8./JG 301v těsné blízkosti horské obce Fláje zahynul stíhací pilot Uffz. Jürgen Diedrich. Ostatky letce byly pohřbeny na hřbitově v Oseku.

V dubnu 1945 se zřítilo německé letadlo He 111 na okraji obce Fláje. O případných obětech havárie není nic známo.

V roce 1954-55 byly u 158. hlásného pluku zřízeny tři tzv. malé radiolokační stanice v lokalitách Fláje u Litvínova, kopec Praha a Horní Slověnice u Českých Budějovic. Stanice byly očíslovány 6. až 8. v uvedeném pořadí.

Od března 1955 6. radiolokační stanoviště Fláje i Litvínova.

V červnu 1956 přesun do Čeradic (okres Louny).


Hora Svaté Kateřiny Katharinaberg

Růžový vrch 752 m n. m.

Flugwache (letecká hláska) na rozhledně Hláska na Růžovém vrchu 752 m n. m. Podrobnosti.

16.4.1945 v 8.15 hod. americké průzkumné F-6 Mustangy od 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva německé Bf 109 od Fl.Ü.G.1/Gruppe Nord během jejich přeletu z Delitzsch do Pocking. MAPA. Bf 109 G/K dopadl nedaleko rozhledny tehdy zvané Jahnwarte. Letoun přišel  po nárazu na pastvinu o křídla a kormidla. Zbytek trupu s motorem a kabinou se o několik desítek metrů výše na svahu převrátil na bok a vzplál. Pilot v troskách stíhačky uhořel. Ostatky pilota byly 22.4.1945 pohřbeny na hřbitově v Nové Vsi v Horách. Trosky stroje byly uklizeny až po válce, křídla byla odtažena k rozhledně a odvezena do šrotu, zbytky trupu ležely na louce až do začátku padesátých let, než byly rovněž odklizeny. Letecká badatelna.


Hořany Hareth zaniklá obec

MAPA. 29.7.1930 na ploše mezi Hořany a Slatinicemi, poblíž fotbalového hřiště u Slatinic. V pozadí je krásně vidět skála vrchu Ressl 413 m n. m. Uprostřed skupinky před letounem Aero A 11 se nachází Karel Toman - Mareš, pozdější velitel No. 311 (Czechoslovak) Squadron RAF.


Jezeří Eisenberg zaniklá obec

25.12.1944 při posledním leteckém útoku roku 1944 na továrnu STW byl německým protiletadlovým dělostřelectvem sestřelen bombardér B-17G S/N: 44-6631 od 773rd BS, 463rd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Stroj se po zásahu zřítil do prostoru mezi již neexistující obec Dřínov a zámek Jezeří. Z posádky velitele 1st/Lt Claude L. Rainse čtyři muži zahynuli. Dalších pět členů posádky se zachránilo pomocí padáků a bylo zajato. Zahynulí letci byli pohřbeni na hřbitově v Dřínově, kde byly jejich ostatky po válce exhumovány a převezeny na hřbitov spojeneckých vojáků do Francie a odtud pak do Spojených států. Letecká badatelna.


Klíny Göhren

8.5.1945 odpoledne Oblt. Fritz Stehle na Me 262 A "bílá 5" od I./JG 7 sestřelil sovětskou stíhačku Bell P-39Q Aircobra pilota lejtěnanta Sergeje Grigorjeviče Stěpanova od 129 гиап, 22 гиад, 6 гиак, 2 ВА z polního letiště Palsdorf. Letecká badatelna.


Komořany Kommern zaniklá obec

V noci z 27. na 29.10.1940 jeden bombardér Whitley od RAF majíc bombardovat Plzeň bombardoval obec Komořany 7 km západně Mostu.


Libkovice Liquitz zaniklá obec


Lom Bruch

Horní Lom

17.4.1945 v 15.35 hod. při útoku na místní flak byl sestřelen  a havaroval v lese, nedaleko Horního Lomu americký pilot 2./Lt John Halstead Banks III na stroji P-47D Thunderbolt S/N: 44-20222 "D3-" od 397th FS, 368th FG, 9th USAAF. Ten se zachránil pomocí padáku a přistál na zahradě školy. Na místo dopadu pilota se seběhl dav civilistů a Banks se stal obětí lynčování. Nakonec byl letec veden hlídkou německých policistů do nedalekého Oseka. Jeden policista ho zastřelil. Mrtvola pilota byla pohřbena v Oseku za hřbitovní zdí. Ostatky byly po válce exhumovány a převezeny na hřbitov spojeneckých vojáků do Belgie. Banksovu smrt připomíná pomník v Lomu, před budovou městského úřadu. Letecká badatelna.


Most Brüx

Záluží u Mostu Maltheuern bei Brüx zaniklá obec, dnes část Litvínova

Litvínov

Chudeřín Bergesgrün

Křižatky


Nová Ves v Horách Gebirgsneudorf

 Strážný vrch 767 m n. m.

Červená Jáma

Jeřabina Haselstein


Skyřice Skyritz zaniklá obec

12.4.1944 havarovala s největší pravděpodobností pro závadu německá stíhačka Bf 109 G-6. Její pilot Uffz. Hans Breitmann vyvázl z havárie se zraněním.


Židovice Seidowitz zaniklá obec

25.4.1944 havaroval německý bombardér Do 217 K od KG 100. Příčiny havárie, ani její následky ale nejsou známy.


Teplice

Bílina

Po válce vznik ČNA odbočka Bílina.


Dubí Eichwald

Cínovec Hinter Zinnwald

Bystřice Wistritz

21.3.1927 byla zahájena letecká přeprava osob letadlem Junkers G.24 WNr. 840 D 876 od Deutsche Luft Hansa na lince Berlin - Dresden - Praha - Wien. Při zpáteční cestě, kvůli husté mlze neměl pilot dostatečnou výšku stroje a zřítil se s ním nedaleko Cínovce, u nádraží v Dubí. V letadle které spadlo mezi stromy byl pilot s palubním mechanikem a pět cestujících. Při nehodě se nikomu nic nestalo. Letecká badatelna.

helo6896.JPG (119630 bytes)

František Hanovec po svém zajetí v listopadu 1944 se stal válečným zajatcem a skončil v Dulag Luft Oberursel, Dulag Luft West Wetzlar, Bochov (okres Karlovy Vary) a nakoniec Stalag IVC. Zdroj.

17.4.1945 ve 14.45 hod. Lt Col Jack W. Hayes Jr. od 357 FG, 8th USAAF z Velké Británie sestřelil Me 262 WNr. 111567 od I./JG 7. Pilot Horst Wälsche.


Duchcov Dux

NSFK-Sturm 8/40, Dux/Sudetenland, Teplitzerstr. Weberei Kühnel

14.2.1945 nálet 12 bombardérů od 8th USAAF z Velké Británie. Primární cíl byl Drážďany.


Hrdlovka Herrlich zaniklá obec

24.8.1944 ve 12.50 hod. flak z Libkovic ustřelil křídlo bombardéru B-17G S/N: 42-107202 "Q", "Belle of the Brawl" od 563rd BS, 388th BG, 8th USAAF z Velké Británie. Ten se zřítil do areálu dolu Alexander v Hrdlovce u Duchcova. Pomocí padáků se zachránili jen čtyři z devítičlenné posádky velitele 1/Lt Charlese W. Edwardse. Následná exploze zabila dalších dvacet osob, včetně velitele baterie flaku z Libkovic Lt. Kocha, který přiběhl se podívat na své dílo. Letecká badatelna.

8.4.1945 oznamuje Schutzpolizei Most na velitelství do Ústí n/L nouzové přistání německého letadla, které pilotoval Uffz. Alfred Beisler od I./JG 2, v 8.20 hodin na pole mezi Duchcov a (dnes zaniklou) Hrdlovku. Letadlo mělo ulomený podvozek a poškozenou vrtuli, nezraněný pilot ihned vlakem odcestoval zpět k jednotce do Schafstädt u Halle. 


Hrobčice Hrobschitz

Mukov Mukow

Radovesice zaniklá obec

21.7.1944 mostecký flak sestřelil Liberátor B-24G S/N: 42-78432 "Final Approach" od 736th BS, 454th BG, 304th BW, 15th USAAF z Itálie. Velitel 2/Lt Leon H. Polinski a další dva členové posádky zahynuli. Zbylých sedm se zachránilo pomocí padáků a bylo zajato. Letecká badatelna.


Krupka Graupen

Unčín Hohenstein

2.11.1944 v 10.35 hod. ve svahu poblíž Unčína se zřítila těžká stíhačka Me 410 A-1 WNr. 120102 asi od II./ZG 76. Dle hlášení byly v troskách nalezeny tři těla. Vzhledem k tomu, že tento typ je dvoumístný, není jasné kdo byla třetí oběť. Je možné, že šlo o mechanika, který se v rozporu s předpisy zúčastnil letu. Letecká badatelna. Asi to bylo během přeletu jednotky z Seerappen, dnes ruský Liublino do Grossenhainu. MAPA.


Moldava Moldau

Nové Město

Oldříš Ullersdorf  zaniklá obec


Osek Ossegg

V roce 1926 Heinrich Sedlatschek v pouhých 18 letech sestrojil funkční dvouplošný kluzák.


Ostrý 719 m n. m.

1.11.1944 za nízké dohlednosti zachytil Ju 88 C-6 WNr. 750356 "KM+HV" od KG 6 pravým křídlem o kopec. Letoun shořel. Uffz. Heinz Sender, Gefr. Henry Demmler, Gefr. Heinz Seifert a Obgefr. Horst Mohn zahynuli. Letecká badatelna.


Teplitz-Schönau 1895-1918

Teplice-Šanov Teplitz-Schönau 1918-45

Teplice-Šanov 1945-48

Teplice

V noci z 3.5. na 4.5.1945 v 23.54 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m vysadil 2 agenty ve prospěch RO 4. UF v oblasti 10 km s. v.(?) západně Teplice-Šanov. Kde? Deník bombardovacího korpusu.


Velvěty Welboth

Za války výroba leteckých pum. Zdroj.


Žim Schima

8.5.1945 v 19.30 hod. podpolkovnik Georgij Ageejevič Lobov, velitel 7 гиад, 2 иак, 2 ВА vedl dvojici stíhacích Jak-3 od 1 гиап, 7 гиад, 2 иак, 2 ВА. Vedený letec byl staršij lejtěnant Sviridov. Poškodili německý letoun He 111 od I./KG 4 z Hradce Králové, který nouzově přistál. Letecká badatelna. MAPA.


Ústí nad Labem

Dubí Eichwald

17.4.1945 v 14.55 hod. americký Mustang od 8th USAAF z Velké Británie sestřelil Me 262 A-1a WNr. 111567 od I./JG 7. Pilot Uffz. Horst Wälsche zahynul. Letecká badatelna.


Chlumec

8.5.1945 v 14 hod začali Chlumec a Telnici bombardovat sovětští letci od 2 ВА. Byla zasažena zámecká jízdárna a jedna bomba dopadla přímo do davu. V Chlumci byly zasaženy asi 3 domy, zahynulo 80 lidí. Také v Telnici bylo zasaženo několik domů, avšak nebyly zde ztráty na životech.


Koštov Kosten

2.4.1945 v 17.45 hod. se zřítil německý proudový stíhač Me 262 A-1a od 7./KG(J) 6 z Ruzyně. Pilot Uffz. Günter Blütchen zahynul. Letecká badatelna.


Libouchec Königswald (stejný název měl Grygov Grügau, 1939-45 Königswald (Libouchec, okres Olomouc))

Spojeneckým bombardováním byla v Brémách ohrožena výroba bitevních letounů Junkers Ju 87.

Úpravy prostor v zimě 1942-43 pro Weser Flugzeugbau, G. m. b. H. (W. F. G). Info

 Přesun výroby i do Rabštejna (okres Děčín) a Libouchce. Podle německé wikipedie.

Co se v Libouchci vyrábělo?

Motory Bramo 323 pro vrtulník Focke-Achgelis Fa 223 E Drache byl dodávány již vyzkoušené z pobočného závodu firmy Weser (bývalá přádelna sametu a plyše firma F. W. Botschen majitele Ferdinanda Eifflera). Sklad motorů byl v obci Tisá. Info. Podrobnosti.


Lipová Spansdorf

V dubnu 1933 přistání letounu Junkers A 50, který řídila německá pilotka Marga von Etzdorf helo6095.jpg (108393 bytes), helo6097.jpg (122138 bytes), helo6098.jpg (41909 bytes). Podrobnosti.


Petrovice Peterswald

Krásný Les Schönwald

Nakléřov Nollendorf

Větrov Streckenwald

24.8.1913 přistál pro nedostatek paliva a poté 25. a 26.8.1913 pořádal dánský aviatik Niels Jensen vyhlídkové lety helo6093.jpg (133129 bytes).

20.4.1929 po 14. hod. u Nakléřova pro silnou turbulenci nouzově přistál letoun Fw A 17a D-1416 "Osnabrück" od německé Deutsche Luft Hansa A. G. Cestující se do cíle dostali po zemi, pošta zůstala v letounu.

21.4.1929 , , helo6094.jpg (137115 bytes), hel352.jpg (901032 bytes).

22.4.1929 letoun odstartoval domů.

Provoz plachtařů Akademische Fliegergruppe (Akaflieg) při německém VUT v Praze nad Nakléřovem.

V zimě 1930-31 stavba kluzáku.

Od srpna 1931 do 4.10.1931 provoz dvou kluzáků. Jeden se jmenoval "Albatros".

15.9.1931 prof. Funk slavnostně pokřtil druhý kluzák jménem "Blums".

16.10.1944 v 13. hod. po náletu 15th USAAF z Itálie na STW v Záluží u Mostu pro nedostatek paliva přistál stíhací Bf 109 G-6 od 5./JG 5. Lt. Lucas při přistání poškodil podvozek.

12.11.1944 byl Fw 190 WNr. 733768 od 1./Fl.Ü.G.1/Gruppe Nord přelétáván ze saského Wittenberge do rakouského Welsu. Během přeletu Krušných hor se pilot dostal do nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy se začaly tvořit pásy přízemní mlhy. Letoun dle svědků ve 14.50 hod. přiletěl ze směru od Větrova nízko nad zemí. V blízkosti rozcestí na Telnici jižně od Krásného Lesa stroj zachytil o stoupající terén. Letoun se několikrát převrátil, narazil do stromů lemujících silnici na Nakléřov. Nárazem byl jeden strom přeražen, od trupu se odtrhl motor, který přeletěl silnici a skončil na poli o dalších sto metrů dál. Obfw. Willi Baumbach na místě zahynul. Letecká badatelna.

5.1.1945 se mezi Nakléřovem a Tisou zřítilo německé cvičné letadlo Bü 181 C-3. Gefreiter Otto Schlosser byl s těžkým zraněním převezen do lazaretu v Ústí nad Labem. Gefreiter Otto Jaeger zemřel na místě.

2.3.1945 v 10.15 hod nad Ústím nad Labem američtí stíhači od 486th FS, 352nd FG, 8th USAAF z Velké Británie sestřelily Fw 190 D WNr. 500111 "červená 4" od 8./JG 301 z letiště Stendal západně Berlína. Svůj první let Uffz. Helmut-Peter Rix přežil pomocí padáku u obce Větrov severozápadně Ústí nad Labem. Letoun dopadl u obce Kratzhammer, těsně za hranicí. Podrobnosti. P-51 Mustang vs Fw 190.


Telnice Tellnitz

Liboňov Liesdorf

7.4.1945 v 2.45 hod. se do lesa severně od Telnice nedaleko Jeleního vrchu zřítil letoun Ju 52/3mg8e WNr. 130935 "4V+KK" od 2./TG 3 zásobující Festung Breslau. Pilot Lt. Barth, palubní mechanik Fw Baier, radista Uffz. Tollfrank a pozorovatel Obgefr. Trowe přežili. Jeden zraněn. Letecká badatelna.

8.5.1945 nálet sovětských letounů od 2 ВА.


Tisá Tissa Tyssa

V hostinci Lidový dům Volkshalle byl sklad pro pobočku firmy Weser v Libouchci.

22.1.1945 zřícení průzkumného letounu Ju 188 D-2 asi od 4.(F)/Nacht.

Po válce nalezeno ve skladu 38 kusů motorů BMW 323, 300 startovacích motorků, 4 000 kuličkových ložisek a množství záložních součástek. Prozatímním správcem byl ponechán bývalý vedoucí firmy "Eifler" Josef Janda, bytem v Libouchci čp. 303. Sklad je uzavřen a odpověden za něj je bývalý asistent vedoucího závodu firmy Eifler Němec Josef Tampe, bytem v Bynově čp. 10. Oba jsou k dispozici pro poskytnutí podrobných technických informací o Fa 223.


Ústí nad Labem Aussig an der Elbe

Božtěšice Postitz

Brná Birnai

Dělouš Tillisch

Vaňov Wannow

V protileteckém krytu v Mariánské skále byla instalována malá vojenská vysílačka LLS Luftlagesender 1 202 kHz (délka vlny 249,5 m). Vysílala téměř po celou dobu války a její význam zvláště vzrostl po bombardování města 17. a 19.4.1945, kdy byl zničen městský rozhlas a telefonní ústředna na hlavní poště. Prostřednictvím rozhlasového přijímače se obyvatelé města a celého okresu dovídali o přeletech bombardovacích letadel, o začátku a konci poplachu a o jiných bezpečnostních opatřeních, důležitých pro chod života ve městě. Podrobnosti.

Před koncem války se prý snadněji přestěhovatelné radary FuMG 80 Freya přestěhovaly z Topolné (okres Uherské Hradiště) přes Přerov k Ústí nad Labem.

 

 

Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.