Letouny Focke Wulf Fw 58 Weihe u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Slovenské Fw 58

02.04.2024

18.1.1935 zalétán Fw 58 V1 s dvěma motory Argus As 10 o výkonu po 180 kW.


1936


1937


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Pohled z řídicí věže na plochu ruzyňského letiště na jaře roku 1939. Patrné jsou zpevněné plochy před odbavovací budovou a rozestavěná část zpevněné dráhy.

helo4987.jpg (33860 bytes) stojánka s Bü 131, Go 145 a Fw 58 na letišti v Chebu.


1940

V říjnu 1940 byl závod přejmenován na Českomoravské strojírny a. s. Böhmish-Mährische Maschninenfabriken AG, Prag. Výroba ocasní části Focke Wulf Fw 58 (1 100 ks). Od kdy?

1.11.1940 srážka B.71.53 s Fw 58 WNr. 572 od Luftflotten-Nachrichtenschule 2 v Hradci Králové. Letadlo poškozeno na 70 %. Jeden muž posádky zraněn a jeden nezraněn.

5.12.1940 u obce Sedmihoří (okres Tachov) se zřítil Fw 58 Weihe WNr. 3152 od Schule/FAR. 13 z Plzně. Posádka Fw. Gottfried Haberlander, Fw. Bernhard Haarbach, Gefr. Johann Mertl a Gefr. Herbert Hos zahynula. Letecká badatelna.


1941

26.8.1941 u obce Královec (okres Trutnov) se zřítil německý letoun Fw 58 od Schule/FAR 72. Čtyřčlenná posádka stroje narazila do prudkého kamenitého svahu Mravenčího vrchu. Letoun začal hořet, ze čtyřčlenné posádky se třem členům podařilo z trosek vyprostit a uniknout plamenům, jeden letec zahynul. Letecká badatelna.

23.9.1941 nehoda Fw 58 C "BB+GJ" od Schule/FAR. 71 v Prostějově. Kdy?

Asi 29.10.1941 u obce Vápenná (okres Jeseník) se zřítil Fw 58 Weihe WNr. 0403 od FFS A/B 114. Gefr. Heger, Gefr. Waclawik a Gefr. Osterle zahynuli. Letecká badatelna.


1942

6.1.1942 poškození Fw 58 WNr. 2665 od LNS 2 při nouzovém přistání kvůli špatnému počasí u Hradce Králové. Letadlo poškozeno na 80 %. Pilot Fw. Lehmann, radista Uffz. Fritzalar a žáci Uffz. Slezina a Ogefr. Demms zraněni.

5.2.1942 v 22 hod. u obce Dražkovice (okres Pardubice) zřícení školního letounu Fw 58 C WNr. 3002 "CV+HF" od FFS A/B. 32 z Pardubic. Dva muži zahynuli. Letecká badatelna.

29.11.1942 kolem 10.30 hod. u obce Staré Město (okres Šumperk) v nepříznivém počasí se zřítila pro technické problémy pomocná noční stíhačka Fw 58 C WNr. 3314 "2N+JW" od 12./ZG 1 letící z letiště  Breslau-Gandau do Wien. Pilot Fw. Heinrich Brumhuber, radista Uffz. Günther Staar a pasažér Fw. Emil Dödke zahynuli. MAPA. Letecká badatelna.

Fw 58 "DK+??" "51" nad obcí Chrast (okres Chrudim). Kdy?

Ing. J. Mráz, továrna na letadla Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik v Chocni. V roce 1942-43 bylo u 17 kusů letounu Focke-Wulf Fw 58 C Weihe výměna motorů Argus Motoren As 10 C za Hirth Motoren HM 508 C s kompresorem. Dvoulisté dřevěné vrtule byly vyrobeny též v Chocni. L+K 8/2019


1943

Focke-Wulf Fw 58 C Weihe - v roce 1943 úprava trupů pro meteorologické účely. Do března 1944 jich továrna měla vyrobit 16 ale vyrobila jich pouze 13. Spolupráce s Českomoravské strojírny (ČMS) Böhmish - Mährische Maschninenfabriken A.G.

Od roku 1943 III./KBS 2 v Malackách pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 Maj. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.


1944

5.2.1944 okolo 15 hodiny u obce Věžnice se po vzletu z Německého Brodu zřítilo ve sněhové bouři cvičný Fw 58 C-2 WNr. 1997 "BV+NF" "68" od FFS B 32 Křižanov, domácího letiště Brno, ve kterém byli nalezeni 4 vojáci a sice Uffz. Rudolf Bober, dále Gefr. Johann Schwarz, Gefr. Helmut Menz a Gefr. Hartmut Striegler. Našli je až 7.2.1944. Podrobnosti. Letecká badatelna.

19.2.1944 na letišti Křižanov (okres Žďár nad Sázavou) zřícení cvičného Fw 58 C-2 WNr. 182 letecké školy FFS B 32, domácího letiště Brno. Zahynuli Ogefr. Eberhard Fischer a Ogefr. Christian Hantzsche. Letecká badatelna.

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podľa tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a Junkers W 34.

25.8.1944 se na letišti v Brně nacházely: cvičné letouny Ju 86, Ju 88 a Fw 58 od FFS B 32.

31.8.1944 Gefechtsverband Henne vytvořená z instruktorů III./KBS 2 z Malacek bombardoval letiště Tri Duby. Ztráty: Fw 58 L Reiseweihe (ex. OK-HLM).

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardovaly letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka. Tento nálet byl pro Kombinovanou letku hotová katastrofa. Bylo zabito 20 osob, 17 letadel bylo zničeno. Ztráty: poškozen Fw 58 C-2 . Video.

Po 25.10.1944 provoz slovenského Fw 58 WNr. 58459 u 1. čs. sld, kde byl využíván ke kurýrním letům.


1945

25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Co bylo nalezeno?

Skuteč. , .

21.5.1945 večer byl přesun 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА do Letňan ukončen.

Původně slovenský Fw 58 C-2 WNr. 58459. Kdy a kde?

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

20.7.1945 byla 1. čs. smíšená letecká divize uvolněna ze svazku sovětského letectva.

Po válce slovenský Fw 58 C-2 sloužil u čs. letectva do roku 1953. L+K 8/2019. Zdroj.

Velitelství 4. letecké divize disponovalo čtyřmi letouny Po-2 a jedním Fw 58 WNr. 58459 označeny písmeny BZ.

V roce 1945 vojáci přidělili typu kód D 58.

,, . Kdy a kde?


1946


1947


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


1949


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


1951


1952


1953

Fw 56 C-2 sloužil u čs. letectva do roku 1953. L+K 8/2019. Zdroj.