Akciová společnost pro průmysl letecký v Praze Avia

12.04.2022

V roce 1931 byla v Letňanech založena Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice. Motorové oddělení. Hluk motorů rušil obyvatele přilehlé obce Ďáblice.

12-válcový motor s válci do W Škoda L o výkonu 413 kW, s reduktorem pak Škoda Lr o výkonu 426 kW pro letouny Avia Ba 33, Letov Š 22, Aero A 30.

4-válcový plochý motor Avia Dftr 1,5 o výkonu 34 kW.

10-válcový dvojhvězdicový motor Avia DR 14 o výkonu 190 kW.

14-válcový hvězdicový motor Avia DR 20 o výkonu 258 kW.

5-válcový hvězdicový motor Avia R 7 o výkonu 88 kW.

7-válcový hvězdicový motor Avia R 10 o výkonu 125 kW.

7-válcový hvězdicový motor Avia Rk 12 o výkonu 206 kW.

7-válcový hvězdicový motor Avia Rk 17 o výkonu 309 kW pro letouny Avia Ba 122, Letov Š 50, Tatra T 126, Leov Š 50.

9-válcový hvězdicový motor Avia R 29 o výkonu 441 kW, s reduktorem pak Avia Rr 29.

12-válcový motor s válci do V Avia V 30 o výkonu 551 kW, s reduktorem pak Avia Vr 30.

18-válcový motor s válci do W Avia W 44 o výkonu 735 kW, s reduktorem pak Avia Wr 44.

12-válcový motor s válci do V Hispano-Suiza HS-12Nbr byl vyráběn pod označením Avia V 36 o výkonu 544 kW pro letoun Letov Š 616. S reduktorem Avia Vr 36 o výkonu 559 kW pro letouny B 34, Aero A 100, Praga BH 36, Letov Š 428.

12-válcový motor s válci do V Hispano-Suiza HS-12Ydrs pod označením Škoda HS 12Ydrs či Avia HS 12Ydrs o výkonu 625 kW. Tyto motory vyráběla i ČKD pro letouny B 534, Avia 156, Avia 158, Avia B 71.

12-válcový motor s válci do V Hispano-Suiza HS-12Ycrs pod označením  HS-12Ycrs o výkonu 632 kW (kanon v motoru) pro letouny Avia Bk 534, Avia 634, Avia B 35, Avia B 135.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Stejně jako ostatní bývalé československé letecké podniky byla Avia podřízena RLM, ostatně i jako celý koncern Škoda. Ten na základě požadavku z Berlína rozhodl o výstavbě nového závodu Werk II. Škodovka vykoupila pozemek letňanského občana pana Zurynka, na kterém Němci zřídili pracovní tábor, a vězni začali stavět. Během necelého roku vyrostla na poli přes silnici Letňany - Čakovice hala na výrobu motorů, zkušebna motorů zvaná brzda, kalírna a další provozy.

Zkušebna motorů . Zdroj.

As 410 A-1 pro Ar 96, As 411 MA pro Ar 396.

DB 601 a DB 605 pro Bf 109.

Vedle tohoto nového závodu vznikly ještě pobočné provozy v Praze-Braníku, v Kostelci nad Labem (okres Mělník), Brandýse nad Labem (okres Praha-východ), Josefově Dole (okres Mladá Boleslav), ve Staré a Nové Pace (okres Jičín), Ostroměři (okres Jičín), v Kutné Hoře, Rychnově nad Kněžnou.

21.6.1944 byla zahájena výstavba podzemní továrny (závod Omega) v šesti železničních tunelech na trati „Posázavského pacifiku“ mezi Jílovým u Prahy a Skochovicemi. Pro firmu Avia se zde vyráběly převážně kompresory k leteckým motorům DB 603 a DB 605 AS, jejichž výroba sem byla přeložena z rozbombardovaných závodů Flugmotorenwerke Ostmark G.m.b.H ve vídeňském Neudorfu a Mödlingu. Tunely měly krycí název Blaumeise I-VI.

Od listopadu 1944 do dubna 1945 vyrobeno 160 motorů DB 603 E pro He 219 (požadováno bylo 453). 

Výroba dílů pro Junkers Motorenbau Jumo 004.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Zkušenosti s opravami DB 603 a DB 605 a výrobou DB 603 E a DB 603 L.

Zestátnění (krádež) továrny.

Výroba motorů Argus Motoren As 410 A-1 pro Ar 96 B (C-2) a výroba valivých ložisek a vstřikovacích čerpadel.

Repase motorů DB 605 A a DB 605 D pro C-10 a C-110, od září 1947 S-99 a CS-99. DB 605 A o výkonu 1 085 kW s palivem B4. DB 605 D o výkonu 1 140 kW s palivem C3.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Výroba sovětských motorů AM-42 (M-42) určených do bitevníků B-33 (Iljušin Il-10) či hvězdicových motorů AŠ-82T (M-82T) pro dopravní iljušiny Avia Av-14.

 

Československé letadlové motory.