Letka 43

31.08.2024

1.10.1931 ve Kbelích vznikla Letka 43 P. Podléhala Leteckému pluku 6 .

Od listopadu 1932 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 6 .

V prosinci 1933 se Boris Dragoun stává již v hodnosti podplukovník velitelem Druhé perutě leteckého pluku 6. Dne 7.2.1934 přehlédl při přistání se strojem Š 131.2 stojící stříbrný E 41.9 s posádkou čet. Pařík a čet. Ovčáčík a vrazil do nich. Dragounův stroj patřil Letce 43. Opět vyvázl bez vážnějších následků.

Od září 1934 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 1 .

Video - cvičení čs. letců v roce 1935. Letoun Avia Ba 33 "P1".

21.8.1935 pilot čet. p.p.l. Václav Soukup vypadl z letadla Avia Ba 33.22 od Letky 44, zapůjčen k Letce 43 a zachránil se pomocí padáku. Letadlo spadlo na dům v Beňovci (okres Myjava) a pobořilo jej. Stalo se to při vojenském cvičení na moravsko-slovenském pomezí. Letecká badatelna.

Video: Dejte nám křídla. Raná, Kbely a Letky 31 "A", 43 "P", 44 "L".

Nedatované fotografie (Pilotní škola stíhací 1937 v Hradci Králové, Letka 43 a po 1.9.1937 Letka 31) (?)

V roce 1936 por. let. Svatopluk Janouch od Letky 1 absolvoval pilotní výcvik u Letky 43.

Letec Karel Hrabaň , hel336.jpg (465392 bytes). Kdy? Nehoda v Pardubicích 1936 hel340.jpg (108949 bytes). 1936 hel342.jpg (107342 bytes). Absolventi Pilotní školy stíhací 1937 v Hradci Králové hel345.jpg (835240 bytes). Květnová "mobilizace" (?) hel335.jpg (145813 bytes), hel337.jpg (81409 bytes), hel343.jpg (124677 bytes). Vlevo Josef Stehlík hel334.jpg (76894 bytes), Hraban, Soukeník a Fic hel338.jpg (88251 bytes), v pozadí stíhačky Letky 31 hel339.jpg (78012 bytes), Jícha, Stehlík,Smolík, Králík, Čáp, Drbohlav, František, Vybíral, Hlaďo hel344.jpg (84477 bytes). Mobilizace 1938 (?) hel341.jpg (75502 bytes)? Kdy a kde?

 

1.9.1937 se přejmenovala na Letku 31.



1.9.1937 se Letka 31 v Hradci Králové přejmenovala na Letku 43, E, bílé zabarvení vrtulového kužele. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 4 .


13.1.1938 přesun do Kbel. Velitel škpt. let. Václav Kocourek. Letka ubytována v objektu spolu s Letkou 44.

1.9.1937 Jaroslav Vyhnis z Pošumavského aeroklubu v Klatovech nastoupil vojenskou službu jako dobrovolník v Milovicích. Po prodělání základního vojenského výcviku odešel do Hradce Králové do přeškolovacího kurzu na vojenská letadla. Poté přemístěn do Kbel k absolvování stíhací pilotní školu. Des. Jaroslav Vyhnis létal u Letky 43 nejčastěji s Avia Ba 33.

8.3.1938 poblíž Čelákovic se zřítil letoun B 534.106. Letec svob. p.l.  Karel Čáp se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

Od 8.7.1938 por. let. Svatopluk Janouch vykonával funkci střeleckého důstojníka.


14.9.1938 přesun na polní letiště Cvrčovice (okres Brno-venkov).

24.9.1938 se Letka 43 začlenila do sestavy Mobilisačního tělesa 604 jako součást mobilizovaného útvaru 604-A-8. Krycí jméno Barák. Vznikla Letka 43. Velitel škpt. let. Václav Kocourek. Podléhala II. peruti leteckého pluku 4, velitelství.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva I. armády.

Velitelství I. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál brigádní generál Karel Janoušek.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Skupina bojového letectva I. armády
Obvod teritoriální obrany proti letadlům "A" (formace podřízená letectvu I. armády, ale s hlavním určením k protiletecké obraně Prahy).

 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


5.10.1938 se přesunula do Kbel.


28.10.1938 se přesunula do Nitry. Střežila hranici v prostoru východně Váhu až po silnici Pliešovce - Senohrad - Litava - Čebovce a k soutoku Ipoĺy s Krtíšem.


9.11.1938 se přesunula do Kbel.

10.11.1938 byla Letka 43 demobilizována.

 

Emigrace do Polska v roce 1939.

24.5.1939 por. let. Svatopluk Janouch.

6.6.1939 des. Jaroslav Vyhnis.