Vládní návrh.

Finanční zákon republiky Československé ze dne.....................1947, kterým se stanoví státní rozpočet pro rok 1948. 

13.05.2018

Civilní letectví organisuje a řídí veškeré letištní služby (provozní službu na letištích, zabezpečovací službu a pod.), dále výstavbu letišť a jejich technických zařízení, sjednává mezinárodní letecké dohody atd. V oboru výsostné letecké agendy provádí zkoušení civilních letadel, motorů, palubního personálu, vydává mezinárodní doklady pro letadla a palubní personál, schvaluje letecké provozovny a pod.

V leteckém provozu bylo pokračováno v rekonstrukčních pracích se zvýšeným úsilím i v roce 1947, aby nejen rozvětvená síť domácích spojů, ale hlavně i síť spojů mezinárodních byla rozšířena tak, jak to vyžaduje pokrok a důležitost civilního letectví s ohledem na mezinárodní soutěž.

Bylo dáno do provozu letiště Mariánské Lázně, jehož plocha je upravována a dále zvětšována. Na letišti Praha-Ruzyně bylo započato s vybudováním provisorní odbavovací budovy, ježto dosavadní nádraží nestačilo kapacitě cestujících. Z důvodů bezpečnosti leteckého provozu bylo započato s úpravou pro rozšíření letiště výstavbou spojovací dráhy, dále bylo zadáno zařízení zpevněné plochy před odbavovací budovou. K rozšíření prostoru hangarů na letišti v Ruzyni zakoupilo ministerstvo z Chebu dvě mírně poškozené ocelové konstrukce hangarů, přeneslo je do Ruzyně a připravuje k postavení na místě, kde dříve stál dřevěný hangar D, který se současně ruší. Na totéž letiště byly dovezeny stroje nejposlednější americké výroby k urychlení prací s rozšířením letištní plochy. Zadána byla stavba vlečky ze Středokluk a zemní úpravy asi 140 ha plochy pro rozšíření letiště. Pro toto letiště upravuje se též vysílací ústředí v Jenči, snížením starých anténních věží na nadmořskou výšku 424 m a zadáno postavení 3 dalších, stejně vysokých věží.

Letiště Ostrava-Hrabůvka je méněhodnotné tím, že nemá hangáru pro dopravní letadla. Zamýšlí se proto postaviti ještě do konce roku 1947 hangár 42x30 m k uložení dopravních letadel. Tím bude umožněno, aby i po většinu zimních měsíců trval letecký provoz v Ostravě.

Pro vybudování letišť bude pokračováno ve výkupu pozemků pro letiště Brno II., Opavu, Znojmo, Teplice-Šanov a na rozšíření přistávacích ploch v Brně a Českých Budějovicích. Na Slovensku plánuje se vybudování sítě letišť ve vzdálenosti asi 50 km, čímž se zvýší bezpečnost provozu a umožní se letecké spojení prakticky každého okresního města. V roce 1948 bude pokračováno ve výkupu pozemků pro letiště Barca (Košice) a Ivánka.

V oboru radioelektrické zabezpečovací služby byla uskutečněna strojní a elektrotechnická instalace v odbavovací budově ČSA v Ruzyni a v paláci Kotva v Praze II. Dále bylo doplněno provisorní osvětlení startovacích drah, provedena obnova různých technických zařízení na letišti v Ruzyni. Dokončeno bylo technické vybavení navigačního majáku u Pavlova a doplnění vysílacího ústředí u Jenče. Provedeny byly přípravné práce pro výstavbu zaměřovačů v Čechách a na Moravě. Telekomunikační služba byla zlepšena dalším budováním dálnopisné sítě mezi jednotlivými letišti. Provedeny přípravné práce pro vybudování vysílacího ústředí v Brně a rozšíření pracovišť zabezpečovací služby letecké. Dokončen byl a dán do provozu zaměřovač Mariánské Lázně, Ostrava a zadává se zaměřovač Olomouc, Liberec a Plzeň. V roce 1948 bude vybudováno a dáno do provozu vysílací ústředí Brno. Bude rozšířeno vysílací ústředí u Jenče o ultrakrátké vysilače.

V oboru stavby letadel bylo v roce 1947 objednáno 130 motorových dvoumístných letadel pro pokračovací a školní výcvik u sportovních korporací. Pro tato letadla bylo opatřeno 235 motorů, z prototypů motorových letadel byl objednán prototyp čtyřmístného turistického letadla Aero 45 a Praga 210, dále školního letadla Zlín 22 a podporován prototyp helikoptéry, projektovaný firmou ČKD. Kromě tohoto leteckého materiálu bylo pamatováno na zlepšení konstrukcí stávajících typů leteckých motorů a příslušenství k nim.

V roce 1948 budou opatřeny 2 až 3 prototypy čtyř až sedmimístného dvoumotorového letadla v různém provedení, prototyp dopravního letadla střední velikosti 12 až 18místného, prototyp speciálního letadlového vrtulníku, prototyp letadla s pomocným motorkem, dále bude objednán prototyp řadového 12válcového motoru a zakoupeny budou první série čtyřmístných dvoumotorových letadel.

V oboru sportovního letectví bylo zakoupeno 145 bezmotorových letadel a zadána výstavba prototypu 1 cvičného a 1 výkonného bezmotorového letadla a opatřena technická zařízení (transportní vozy) pro plachtařská střediska. Též se pamatovalo na stavby bezmotorových letadel u leteckých korporací.