Letouny Junkers Ju 352 u nás a co se podařilo po válce využít

10.10.2022

18.8.1943 první vzlet Ju 352 V1 se třemi motory Bramo 323 B-2 o výkonu po 735 kW.

Od listopadu 1943 výroba.


V září 1944 výroba ukončena. Celkem vyrobeno na 50 kusů.


Kdy a odkud přeletěl letoun Ju 352 do Klecan.

Na Ruzyni byl nalezen Ju 352 A-1 WNr. 100023.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 zálet letounu Ju 352 A-1 WNr. 100023, trvající 70 minut nad Prahou. Posádka F. Kládek s mechanikem Růžičkou a skupinou čs. důstojníků.

Po několika dalších záletech byl předán do Rudý Letov, čsl. továrna na letadla k provedení revize.

Klecany. Adolf a Josef Nevole na letounu Ju 352 bez motorů. Kdy?

, , , .

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

12.7.1945 byla revize dokončena a po zalétání se vrátil na Ruzyni.

17.7.1945 byl zařazen do stavu CDS. Letounu byla přidělena civilní imatrikulace OK-JUE, které nebylo aplikováno, používalo se jako volací znak v mezinárodním letovém prostoru. Během následujících dnů bylo na letoun přeškoleno několik pilotů. Letoun dostal ještě sovětské výsostné znaky, neboť 1. čs. smld ještě patřila do sestavy Rudé armády (do 20.7.1945).

20.7.1945 byla 1. čs. smíšená letecká divize uvolněna ze svazku sovětského letectva.

22.8.1945 rekonstruovaný Ju 352 A-1 WNr. 10023 posádky poručíka E. Čecha od Cvičné a dopravní skupiny vezl z Prahy-Ruzyně do Moskvy s mezipřistáním v Minsku, dar maršálu Stalinovi, osobní automobil Tatra 87, dík za osvobození a symbol budoucí spolupráce. Letouny nesly sovětské hvězdy pro let do SSSR.

Kdy foceno? 12.7.1945 nebo 22.8.1945?

, ,

 , , uprostřed pplk. let. František Rypl, vpravo velitel CDS škpt. V. Šimůnek , .

22.8.195 nakládání daru pro Stalina. Rozlet 7/45.

Video

Spolu s Ju 352A letěl také jediný v té době letuschopný Ju 52/3m, s označením "18", "1" a OK-JUA, který vezl zaměstnance Tatry, ten však dorazil se zpožděním v důsledku poruchy radiovybavení.

Tento ojedinělý let však byl jedním z posledních úkolů CDS.

Ke konci srpna 1945 byly letouny od Cvičné a dopravní skupiny předány Letecké dopravní skupině (LDS) (vícemotorové letouny) a 4. letecké divizi (jednomotorové letouny).

13.9.1945 vojáci přidělili typu kód D 7a.

Letoun létal zahraniční i domácí lety pro LDS.


1946

24.2.1946 se stroj vrátil z letu do Moskvy.

Poté během manipulace došlo k ohnutí vrtule.

Závadu se nepodařilo opravit a tak byl letoun odstaven a vyřazen ze služby.


1947

Letoun chátral.

Od 6.6.1947 nebo září 1947 novým vojenským označení typu Ju 52 se stalo D 352.