Letka 40

22.02.2024

27.12.1921-1926.

1.10.1926 ve Vajnorech vznikla Letka 40. Podléhala Druhé peruti letecké pluku 3 .

, , od 12.1926.

V lednu 1927 krátkodobě působila na letišti Piešťany.

Od března 1927 velitel kapitán Boris Dragoun. Od ledna do února 1928 slouží v hodnosti štábního kapitána, jako zastupující velitel Letky 6 stále při Leteckém pluku 3. Poté se vrací opět k Letce 40, které velí až do února 1929.

9.7.1928 došlo z jeho strany k nočnímu vynucenému přistání poblíž letiště Praha-Kbely s letounem Brequet XVI v. č. 2115. Společně s ním letěl jako pozorovatel poručík Václav Fuksa.

19.5.1929 při přeletu na letecký den v Brně vážně havaroval se strojem Aero A 25.8. Při pádu ze 150 m těžce zranil sebe i druhého člena posádky, mechanika čet. dsl. Karla Lise.

1.10.1929 se přejmenovala na Letku 38.



Od října 1929 měl Letecký pluk 4 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 36 ve Kbelích přejmenovala na Letku 40, CH, žluté zabarvení vrtulového kužele. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 4 .

Ve výzbroji měla letouny Škoda (Dewoitine) D 1. Podrobnosti


V září 1931 se přestěhovala do Hradce Králové.

3.9.1931 pilot npor. Václav Touš na letounu D 1 se ve výšce 7 200 m se dostal do vývrtky, kterou nemohl vybrat, ve 3000 m vyskočil bez bot, které se mu zachytily v kabině. Na padáku PAK dopadl nezraněn. Kde?

Od září 1934 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 4 .

Trupové označení E.

21.3.1935 čet. dsl. Jaromír Žižka na letounu Škoda D 1.3 ""E1"" od Letky 40 nevybral vývrtku a zachránil se pomocí padáku. Dopadl u Předměřic. Letecká badatelna.

10.12.1935 se zabil čet. Josef Hrubý na letounu Avia B 534.14 u Lochenic.


V lednu 1938 se přestěhovala do Kbel. Podléhala První peruti leteckého pluku 4 .

Trupové označení A.

20.5.1938 byl Josef František po absolvování stíhací kurzu u Cvičné letky leteckého pluku 4 přidělen k Letce 40.

30.5.1938 se zabil svob. Oldřich Reis na letounu Avia B 534.121 u Brandýsa nad Labem. Nevybral vývrtku.


14.9.1938 přesun na polní letiště Horní Měcholupy. Velitel kpt. let. František Korčák.

24.9.1938 byla Letka 40 začleněna do sestavy Mobilisačního tělesa 604 jako součást mobilizovaného útvaru 604-A-3. Vznikla Letka 40. Krycí název Dravec. Velitel kpt. let. František Korčák. Podléhala I. peruti leteckého pluku 4, velitelství.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva I. armády.

Velitelství I. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál brigádní generál Karel Janoušek.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Skupina bojového letectva I. armády
Obvod teritoriální obrany proti letadlům "A" (formace podřízená letectvu I. armády, ale s hlavním určením k protiletecké obraně Prahy).

 

27.9.1938 nad Prahou německý průzkumný Dornier Do 17P. Jakmile se stíhací letadla objevila nad Prahou, navázal s nimi rádiové spojení (radiotelefonní pomocí radiostanice vz. 35) letecký orientační důstojník od protiletadlového dělostřelectva a naváděl roj na vetřelce. (Pozemní radiostanice byla umístěna na Petříně?). Stíhací roj se snažil ho přinutit k přistání. Ten obklopen stíhači nereagoval, stoupal, zrychlil a v 7 000 m jim ulítl. Roji velel Vilém Hofman. Jedním z pilotů byl des. Josef František.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


5.10.1938 se přesunula do Kbel.

22.10.1938 byla Letka 40 demobilizována.