Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 12

Flik 12

25.10.2020

MAPA.

Podle plánu z roku 1913 se měly z mobilizovaných Flugparků vytvořit Fliegerkompanie – Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 7 i Flik 8 se měly zmobilizovat ve 3. dni mobilizace, Flik 6, Flik 9, Flik 10, Flik 11 i Flik 12 v 8. dni, Flik 13, Flik 14 i Flik 15 v 20. dni mobilizace podobně i Lenkballonkompanie.

od února 1914

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz-Gorizia-Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz-Újvidék- Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny)-Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen: Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.

Až do října 1914 cvičná letka ve Fischamendu.

od října 1914


Letiště Sankt Veit an der Glan (Mairist-St. Donat).


23.6.1915 byly zahájeny útoky italských vojsk na řece Soči-Isonzo. helo6617.jpg (217069 bytes) 

Letiště Wippach dnes Vipava ve Slovinsku. Kdy?


Letiště u Trieste v Itálii. Kdy?

Velitel Flik 12 byl  Hauptman Arpad Gruber.

od listopadu 1916

V listopadu 1916 byl Godwin Brumowski přeložen od Flik 1 na italskou frontu k Flik 12. Podrobnosti

3.12.1916 Brumowski na letounu Hansa-Brandenburg D.I (U) 65.53 sestřelil spolu s Linienschiffsleutnant Gottfriedem Banfieldem a Karlem Cislaghiem z Flik 28 u Mavhinje italský Caproni Ca. I.

2.1.1917 Brumowski a Julius Györffy von Telekes sestřelili nedaleko jezera Doberdo italský dvoumístný letoun Farman. Bylo to jeho páté vítězství a stal se tak v duchu dobových zvyklostí leteckým esem. Pilotoval letoun Hansa-Brandenburg C.I 68.24.  

Frank Linke-Crawford po dokončení pilotního výcviku byl v lednu 1917 zařazen do Flik 12, jako šéfpilot (tato pozice obnášela také zastupování velícího důstojníka). Zde létal na jednomístných i dvoumístných strojích a brzy si získal pověst díky svému agresivnímu a odvážnému stylu boje. Na jedné z dálkových průzkumných misí byl ve svém letounu Hansa Brandenburg C.I (U) (dvoumístný pozorovací stroj, na tento let však Linke-Crawford letěl bez pozorovatele) napaden italským Spadem. Navzdory tomu se mu po třicetiminutovém boji podařilo misi dokončit a vrátit se na letiště. Mechanici však v jeho stroji napočítali 68 zásahů.

Ve dnech 19.-27.3.1917 byl Brumowski přidělen "na zkušenou" k německé stíhací letce na západní frontu, v jejímž rámci se účastnil čtyř bojových letů. Zde se setkal s Manfredem von Richthofen, s nímž byl později často srovnáván. Osobnost německého esa a rudý nátěr jeho letadla na něj udělaly takový dojem, že nechal rudě nalakovat a emblémem lebky opatřit i své letadlo. Byla to i na tehdejší dobu značně nekonvenčních "kamufláží" dosti pozoruhodná výstřednost. Po návratu v dubnu 1917 byl jmenován velitelem Flik 41/J, což byla tehdy první čistě stíhací jednotka leteckých sil císařské armády.


Letiště Wippach Vipava ve Slovinsku. Od kdy?

Velitel Flik 12 byl  Hauptman Arpá;d Gruber. Od kdy? Ve výzbroji letouny Hansa-Brandenburg C.I (U) série 69, letouny Hansa-Brandenburg C.I (Ph) série 29, 129 a letouny Hansa-Brandenburg D.I (Ph) série 28.

K 30.6.1917 bojová sestava rakousko-uherských leteckých setnin na italské frontě. C. a K. Sočská armáda (K.u.k. Isonzoarmee). Velitel Stoluft: Oberst Leo Nádherný. Flik 2, Flik 4, Flik 12, Flik 19, Flik 23, Flik 28, Flik 32, Flik 34, Flik 35, Flik 41J, Flik 42J, Flik 46 a Fluggeschwader I.

V červenci 1917 přišel Benno Fiala od Flik 41/J k Flik 12/D. Létal stíhací letoun Hansa-Brandenburg D.I. 28.38.

V červenci 1917 přejmenována na Flik 12/D.

2.8.1917 byl Frank Linke-Crawford doprovodné misi v Aviatiku C.I 37.08 napaden italskou stíhačkou a sestřelen. Naštěstí se mu podařilo nouzově přistát bez zranění. Jeho přemožitelem byl pravděpodobně poručík Pier Ruggiero Piccio, budoucí italské supereso s 24 sestřely, které ho vynesly na třetí příčku v pořadí italských stíhacích pilotů.

4.8.1917 byl Frank Linke-Crawford převelen k Flik 41/J.

24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)

Flik 12/P.


Letiště Gleris. Kdy?

V listopadu 1917 byl Benno Fiala převelen k Flik 56/J.

od konce července 1918