MAPA.
09.08.2024
1869 předvedení balonu.
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
První let na trati z Wien-Aspern - Krakau (Rakowice - Czyżyny)-Kraków - Lemberg-polsky Lwów, dnes ukrajinský Львів - Płoskirów, dnes ukrajinský Хмельницький - Київ - Одеса uskutečnil letoun Hansa Brandenburg Br.C.I (Ph) evidenčního čísla 27.48 s motorem Austro Daimler 117 kW dne 27.3.1918. MAPA. Na trati nebylo záměrně naplánováno žádné mezipřistání na území našeho státu, pouze v Praze a Brně byly zřízeny zvláštní sběrny u hlavních poštovních úřadů. Olomoucké vojenské cvičiště a plocha v Těšíně byly pouze záložní letiště. Malé letecké společnosti v Rakousku 1918-38.
od 1.7.1918.
od 27.11.1918 do 1919.
od 1919 do 27.12.1921.
.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
.
.
.
.
, , od prosince 1926 do 1939.
.
.
.
.
.
.
.
9.9.1934 letecký den.
.
.
.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Těšín přešel pod polskou správu.
V roce 1938-39 provoz polských vojenských letounů.
Emigrace do Polska v roce 1939.
5.8.1939 odjezd mnoha čs. letců z Těšína do Kraków.
---------- 1.9.1939 Němci přepadli Polsko ----------
.
.
.
.
.
9.2.1945 útok šturmoviků Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА pod ochranou stíhacích Jak-7B od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА na nádraží. Deník bitevní divize od 1.2.1945.
Od 10.2.1945 bude 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2 provádět denní i noční průzkum a navádění dělostřelecké palby ve směru na Ostravsko z letišť: od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Deník pluku.
Útoky letounů Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА na německé pozice. Deník pluku.
1.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА z Krakowa prováděly průzkum. Deník bitevní divize.
5.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА z Krakowa prováděly průzkum. Deník bitevní divize.
Od 10.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
Od 24.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
26.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА prováděly průzkum. Deník bitevní divize.
27.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА prováděly průzkum. Deník bitevní divize.
28.3.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА prováděly průzkum. Deník bitevní divize.
V noci z 4. na 5.4.1945 v době od 21 do 2 hod. celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko prováděly průzkum a bombardování nepřátelské živé síly a techniky v prostorech Skoczów a Těšín. Provedeno 32 letů. Deník letecké armády.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín. Provedeno 49 letů s náletem 52 hodin. Deník letecké armády.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 4 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín a bombardovaly letiště Dolní Benešov (3 letouny), železniční stanici v Moravské Ostravě, Těšíně, Karviné a Fryštátě. Nálet 6 hodin. Deník letecké armády.
8.4.1945 byl jeden letoun těžce poškozen a letec těžce zraněn flakem z prostoru Těšín. Deník letecké armády.
V noci z 8. na 9.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko prováděly průzkum silniční a železniční dopravy. Provedeno 43 letů s náletem 63 hodin. Deník letecké armády.
V noci z 10. na 11.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko prováděly průzkum silniční a železniční dopravy. Provedeno 10 letů s náletem 12 hodin. Deník letecké armády.
V noci z 12. na 13.4.1945 v době od 21 do 2.30 hod. celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Poręba prováděly průzkum silniční a železniční dopravy. Provedeno 33 letů s náletem 41 hodin. Deník letecké armády.
Od 15.4.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
2.5.1945 útoky 1. čs. smld na nádraží v Těšíně.
2.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА, které útočily na německé pozice u Studénky (okres Nový Jičín), Butovic (okres Nový Jičín), Nádraží (okres Nový Jičín), a dále stíhačky prováděly průzkum u obcí Vítkov (okres Opava), Odry (okres Nový Jičín), Příbor (okres Nový Jičín), Místek (okres Frýdek-Místek) a Tešín. Deník stíhacího korpusu.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
3 мая 1945 года
№ 361 Об
овладении
городом
Цешин
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,
генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА,
полковника Чука 321 бад, 8 ВА,
подполковника Будина 1. čs. smíšená letecká divize, 8 ВА,
подполковника Шепельского 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА,
подполковника Холодова 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА,
подполковника Золотова 87 гоап ГВФ,
майора Мурашова 181 гиап, 15гиад, 10 иак, 8 ВА,
майора Маргошина 8 орап, 8 ВА.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----