Letouny Heinkel He 72 Kadett u nás a co se podařilo po válce využít

Slovenské He 72

19.11.2023

V létě 1933 zalétán He 72 s řadovým motorem Argus As 8 B o výkonu 103 kW.

Od roku 1935 letoun He 72 B s hvězdicovým motorem Siemens-Halske Sh 14 A o 118 kW.


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

K 1.11.1939 z Oldenburgu do Pardubic se přesunula Schule/FAR. 32. Satelitní letiště Chrudim, Skuteč a Zbraslavice. Rozdělení jednotky na vlastní leteckou školu se třemi rotami na letišti v Pardubicích, výcvikový prapor I. Ausbildungs-Bataillon, I./FAR.32 se dvěma rotami byl v Žamberku. MAPA.

V říjnu 1939 přiletěla Schule/FAR. 24 do Olomouce-Neředína. Satelitní letiště v Holicích, Přerově a v Kroměříži. Zdroj.

Provoz stříbrných i tmavě kamuflovaných letounů He 72 Kadett, které sloužily i jako vlečné pro plachtařský výcvik na větroních Grunau Baby IIb, DFS Kranich II.


1940

Olomouc-Neředín. Dva He 72 Kadett, v popředí WNr. 1149 "PP+NA" a vzadu "DK+NX". Dále je v pozadí rozeznatelná řada cvičných strojů, jako např. Gotha Go 145, Fw 58, Fw 56, Arado Ar 65 a další.

Kdy?

Říjen 1940 na letišti Olomouc-Holice. He 72 Kadett "KB+NY".

24.11.1940 v Mariánských Lázních poškození školního letounu He 72 WNr. 634 od pardubické Schule/FAR 32 při pojíždění. Při srážce zahynul civilista. Poškození letounu 5 %.


1941

Srážka He 72 od  od Schule/FAR. 71 v Prostějově. Kdy?

Ve Zbraslavicích. He 72 "PO+NV" s ližinami , He 72 WNr. 455(?) "DD+DG" s ližinami .  He 72 WNr.455(?) "DD+GP" s ližinami

14.3.1941 poškození školního letounu He 72 W.Nr. 1199 od pardubické Schule/FAR 32 pro ztrátu orientace u Chebu. Poškození letounu 40 %.

18.3.1941 ve Zbraslavicích poškození školního letounu He 72 WNr. 801od pardubické Schule/FAR 32 chybou pilota při vzletu. Flg. Pöhling zraněn.

Ve Zbraslavicích. Nehoda He72 "CL+HO" , , . Kdy?

He 72 A s řadovým motorem Argus As 8B o výkonu 103 kW v Pardubicích se znakem školy .


1942

18.11.1942 v Chrudimi poškození školního letounu He 72 WNr. 1014 od pardubické FFS A/B 32 pro poruchu motoru. Poškození letounu 75 %. Gefr. Erhart Reblin zraněn.


1943

30.8.1943 v Pardubicích poškození školního letounu He 72 WNr. 407 od FFS A/B 32 pro poruchu motoru. Poškození letounu 85 %. Dva muži zraněni.


1944

V červnu 1944 ve Zbraslavicích byla větší skupina dvoumístných větroňů DFS Kranich II, jednomístných větroňů DFS Weihe a Grunau Baby IIb s vlečnými letouny He 72 Kadett a kluzáků Schulgleiter SG 38.


1945

8.5.1945 pilot Kraus, který byl osvobozen vlasovci a ještě před příchodem Rudé armády, zajistil s Hanzelínem na Ruzyni některá letadla (Fi 156 Storch, He 72, Go 145). Po přemalování německých znaků pilot Kraus v 16.30 hod. startuje s Fi 156 Čápem nad Prahu. Podrobnosti.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Na Ruzyni nalezen jeden kus.

V Hradci Králové nalezeny He 72 v hangáru č. ?. ,

V Olomouci-Holicích nalezeny tři letouny Heinkel He 72. Historie.

V Medlánkách se podařilo zprovoznit asi dva kusy.

Některé kusy byly nejspíše dovezeny z plachtařských středisek v Německu spolu s množstvím větroňů a kluzáků v rámci poválečné obnovy aeroklubu.

 

Typ Heinkel He 72 dostal čs. vojenské typové označení C 12.

 

Pan Pavel Klouček zrekonstruoval poválečný provoz typu. V Československu se pohybovalo 12 ks imatrikulovaných Kadettů. V Leteckém rejstříku je jich 13 kusů. Navíc OK-XMB.

W/Nr 347 BN+NX, OK-UVA

W/Nr 351 PU+AX, OK-YMA (nalezen v Olomouci-Holicích)

W/Nr 452? OK-QHE

W/Nr 514 OK-QHG

W/Nr 601 D-EHIK, OK-QHD

W/Nr 942 OK-YMB (nalezen v Olomouci-Holicích)

W/Nr 1069 OK-QHB

W/Nr 1070 OK-UZA

W/Nr 1079 OK-QHA

W/Nr 1079? OK-QHJ

W/Nr 1174 OK-QHH

W/Nr 1189 OK-YMC (nalezen v Olomouci-Holicích)

 

Od 11.12.1945 v Šumperku provozován letoun He 72 D OK-YMC.


1946

Kdy?

Od 23.5.1946 se letiště v Medlánkách dočkalo vlastního vlečného letounu He 72 Kadett WNr.1069 OK-QHB.

Kdy?


1947

Plocha pod kopcem u Nového Jičína byla příčně rozšířena tak, aby zde byl možný i motorový provoz. Na Hůrce se tak objevil jako vlečný letoun, trofejní He 72 WNr. 514 OK-QHG, zapsán do rejstříku 6.9.1947 a vymazán o deset let později v roce 1957), který byl mimo jiné obsluhován náčelníkem místního aeroklubu Miroslavem Staňkem. Ten také tentýž rok nad Hůrkou dosáhl plachtařského výškového rekordu 4 117 metrů.

.

  Kdy?


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


1949


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


1951


1952

Duben 1952 v Medlánkách (vlevo Zd. Bedřich)