Letouny Junkers Ju 52/3m u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Maďarské Ju 52/3m u nás

Slovenské Ju 52/3m

18.11.2022

7.3.1932 zálet Ju 52/3m se třemi motory Pratt & Whitney R-1690 Hornet.

Vojenskou bombardovací variantu Ju 52/3m g3e poháněly motory BMW 132 A o výkonu po 533 kW. Ju 52/3m g5e poháněly motory BMW 132 T o výkonu po 537 kW.

 

1938

V roce 1938 nehoda maďarského letounu Ju 52 HA-JUC "Kiss Jozsef" společnosti Malert na letišti Praha-Ruzyně. Letecká badatelna.

Na základě rozhodnutí Mnichovské dohody dostává Infanterie Regiment 16 umístěný v německém Cottbusu rozkaz k přesunu do nízkých Jeseníků a obsazení okolí města Bruntál. Rychlý přesun má být proveden pomocí leteckého výsadku a jeho úkolem je obsazení sektoru číslo IV v Sudetech.

7.10.1938 návštěva Adolfa Hitlera.

7.10.1938 pluk na palubách na 250 letounů Ju 52 přistává na třech plochách západně a severozápadně Bruntálu. Video. helo5206.jpg (20026 bytes), helo5207.jpg (43759 bytes), helo5208.jpg (45296 bytes), helo5209.jpg (45918 bytes), helo5215.jpg (27901 bytes), helo5210.jpg (60579 bytes), helo5550.jpg (27649 bytes) Ju 52/3m "05+35" asi od KGr. zbV 2. hel450.jpg (389189 bytes)

Nehoda dvou letounů Ju 52/3m.

V neděli 9.10.1938 okolo 14 hod. vstoupily do města Ústí nad Labem jednotky wehrmachtu, bouřlivě vítané německými obyvateli. Při tom v obci Brná Birnai zřícení letounu Ju 52/3m "+39" asi od KGr. zbV 1 či KGr. zbV 2 (MAPA) po střetu s dráty elektrického vedení v kaňonu řeky Labe. Letecká badatelna.

16. a 17.10.1938 štáb odletěl. Video v 9.50 min. Dopravní letouny Ju 52/3m a pozorovací letouny Hs 126.


1939

18.2.1939 u obce Josefov (okres Sokolov) se při letu na výstavu automobilů do Berlína zřítil ve sněhové bouři letoun Ju 52 od I./JGr. 443. Jedenáct osob zahynulo. Podrobnosti. Letecká badatelna.

16.3.1939 do Letňan přiletěli dopravní letouny Ju 52/3m s výsadkáři.

16.3.1939 přilétla na Ruzyni skupina transportních letadel Ju 52 se specialisty a novým velením letiště, která nechala vyklidit všechny prostory a odvézt, respektive zničit veškeré stávající technické vybavení. Množství pozemního zařízení bylo velitelstvím německého vojenského letectva prohlášeno za nepoužitelné a muselo být odstraněno a sešrotováno. Jen díky značnému úsilí pracovníků, kteří často neváhali riskovat své životy, se mnoho věcí podařilo ukrýt na bezpečná místa, kde přečkaly v téměř neporušeném stavu až do konce války. Mezi zařízení, které naopak zůstalo v provozním využívání i v průběhu okupace, patřil například přistávací systém Lande-Funk-Feuer (LFF) Lorenz. Obdobně byly zabrány, upraveny a následně používány i některé radiové vysílače. 

Luftwaffe získala velice moderně vybavené letiště Ruzyně s dílnami a technickým zázemím, Toho samozřejmě plně využila a přesunula sem své dílenské provozy.

Postupně, během dvou let, zde fungovalo Letecké učiliště Lufthansy, Deutsche Lufthansa AG, Reparaturwerkestaetten, dílny na opravy dopravních a transportních letadel Junkers. Generálky motorů Deutsche Lufthansa AG, Überholungswerkstätten Nachod se dělaly v Babí u Náchoda.

Od července 1939 Letov, čs. továrna na letadla v Letňanech v Letňanech byla začleněna do koncernu Junkers a byla přejmenována na Flugzeugwerke Letov A.G., Prag. Opravy transportních letounů Junkers. Opraveno bylo 9 kusů Ju 52/3m. Opravy modifikace letounů Ju 52/3m v počtu 36 kusů.

Srpen 1939 na polní letiště Suchdol nad Odrou .

5.9.1939 kvůli posílení Heeresgruppe Süd se přemístily na slovenská letiště letecké jednotky. Do Spišské Nové Vsi přiletěl Stab/KG 76 (3 Do 17 Z-1), I./KG 76 (36 Do 17 Z-1, 3 Ju 52/3m), III./KG 76 (30 Do 17 Z-1, 3 Ju 52/3m) a 2./ZG 2 (16 Bf 109 D-1). Na polní letiště Vinné se přemístila III./StG 2, která měla 35 Junkersů Ju 87 B-1, 4 Dorniery Do 17 Z a 2 Junkersy Ju 52/3m.

Ju 52/3m "??+IF" ve Spišské Nové vsi . Kdy a kde?

Ju 52/3m "N?+??" na polním letišti Vinné , , .

 

Luftwaffe na letiště Ruzyně přesunula z Německa své letecké školy základního i pokračovacího výcviku.

V září 1939 na Ruzyň přiletěla FFS Wesendorf s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Přejmenována na FFS C Prag-Rusin.

Od září 1939 satelitní letiště pro FFS C Wiener Neustadt s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími.

9.10.1939 u obce Bělá pod Pradědem (okres Jeseník) za husté mlhy narazilo letadlo Ju 52/3mg4c WNr. 6201 "G6+KO" od FFS C Zeltweg, letící na kurýrní lince z Opole do Olomouce, do hřebene kopce a zřítilo se do hustého lesa. V troskách našlo smrt celkem 7 vojáků (dva piloti a pět členů posádky): Flugschüler Uffz. Arthur Carlowitz, Hilfsfluglehrer Uffz Max Schäuble, Bordfunker Uffz. Heinrich Höve, Bordmechaniker Uffz. Josef Freiandenhofen, Bordmechaniker Uffz. Eggert Kähler, Bordmechaniker Uffz. Helmut Ronneburger a Bordmechaniker Uffz. Hans Wich-Paulus-Klein. Všichni byli za vojenských poct pohřbeni 19.10.1939 na hřbitově v Horním Domašově. Polní hroby s březovými kříži doplněné tabulkami se jmény se nacházely na levé straně hřbitova. Letecká badatelna.

Asi v roce 1939 u obce Křižanovice (okres Chrudim) zřícení Ju 52. Letecká badatelna.


1940

16.1.1940 byla FFS C Prag-Rusin přejmenována na FFS C 12.

16.1.1940 byla FFS C Wiener Neustadt přejmenována na FFS C 8.

26.7.1940 v 17.05 hod. se u obce Strážek (okres Žďár nad Sázavou) v bouři zřítil letoun Ju 52/3m od FFS C 13 z letiště Rosenborn. Zahynuli instruktor Uffz. Siegfried Hartrampf, piloti Uffz. Fritz Horst, Uffz. Siegfried Koch a Gefr. Rudolf Dölitsch, palubní radista Ogefr. Paul Rutkowski a palubní mechanik Flg. Johann Linnenschmidt. Letecká badatelna.

7.10.1940 Ju 52/3m "??+JW" od FFS C 12 .

29.11.1940 u obce Kněževes (okres Praha-západ) zřítil Ju 52 WNr. 5520 asi "VR+KP" od FFS C 12. Fhr. Richard Obermayer, Gefr. Georg Helmut Schramm, Gefr. Helmut Steuerwald a Gefr. Hans Maas zahynuli. Letecká badatelna.

Zima 1940 na Ruzyni, letoun B.534 a v pozadí Ju 52/3m.


1941

V roce 1941 Flugzeugwerke Letov, Werk III - v obou křídlech Průmyslového paláce na Pražském výstavišti. Výroba křídel a ocasních ploch pro Junkers Ju 52/3m.

Zalétávání letounů Ju 52 a Ju 88 z továrního letiště Leipzig-Mockau na letišti Ruzyně.

Továrnička Dvůr Koroseky poblíž železniční stanice Černý Dub (okres České Budějovice). Opravna firmy Junkers. Celková montហv hangáru na JV letiště. Zálety na letišti. Od kdy?

Přeprava letounů do opraven. Letoun Ju 52/3m helo7576.JPG (86086 bytes), helo7577.JPG (88149 bytes), Ju 88 helo7578.JPG (66937 bytes), helo7575.JPG (82036 bytes).

24.3.1941 kolem 17 hod. ve sněhové bouři na Rýchorách Rehorn (Žacléř, okres Trutnov) při přeletu Krkonoš z dvanácti transportních letadel Junkers Ju 52 od 3./K.G.z.b.V. 101 čtyři stroje nezvládli extrémní podmínky a nouzově přistáli mezi Vernéřovicemi a Sněžnými domky. V jednom letadle uhořeli čtyři vojáci. Podle vyprávění Ernsta Rennera původem ze Sněžných domků se lidem z osady Rýchory podařilo zbylé posádky zachránit a letadla byla během jednoho týdne rozebrána a dopravena na železnici do Žacléře. Letecká badatelna.

4.5.1941 po vzletu z Brna zřícení letounu Junkers Ju 52/3m WNr. 6215 "SE+AS" od 3./KGr.z.b.V. 60. Zahynuli Uffz. Anton Rösch, pilot, Gefr. Leopold Herzog, pozorovatel, Uffz. Max Hof, radista, Uffz. Wilhelm Erl, palubní mechanik, Gefr. Georg Kreidler, "1. Wart", takže by mělo jít o převáženého mechanika z pozemního personálu, Uffz. Herbert Hardt, "Fluggast", tedy nespecifikovaná převážená osoba, Fw. Karl-Otto Heiderich, Fluggast, Fw. Erich Vorberger, Fluggast. Letecká badatelna.

31.5.1941 střet letounu Hs 126, které jednotky s Ju 52 od FFS C 12 he100.jpg (53221 bytes) na Ruzyni.

V květnu 1941 masakr německých výsadkářů na Krétě. Ztraceny stovky letadel Ju 52.

29.7.1941 v 17.40 hod. u obce Čejov (okres Pelhřimov) v bouři se Ju 52/3m WNr. 6406 "S17+M54" od královohradecké LNS 2 zřítil do kopce Smetánka. Pilot Fw. Karl Hettenhausen, palubní mechanik Gefr. Jakob Posch a žáci Gefr. Walter Wiedemann, Gefr. Günther Göllner, Gefr. Walter Hoinkes, Gefr. Manfred Karl, Gefr. Franz Gräf zahynuli. Letecká badatelna.

24.10.1941 se ve špatném počasí s námrazou zřítil na Velkém Vápenném vrchu (Jítrava, okres Liberec) německý letoun Ju 52/3m WNr. 3037 "BR+AL" od Grosse Kampfflierschule 4 letící z Thorn Toruně do Prahy. Ze sedmi členů posádky byli pouze dva lehce zraněni. Uffz. Walter Becker, Uffz. Karl-Heinz Richter, Uffz Hans Weickert a čtyři cestující přežili. Letoun byl rozebrán a svezen k nádraží v Bílém Kostele, kde byl na několika vagonech odvezen. Letecká badatelna.

V roce 1941 letoun Ju 52/3m od FFS C 12 na letišti Ruzyně narazil do letounu W 34.

Zalétávání letounů Ju 52 a Ju 88 z továrního letiště Leipzig-Mockau na letišti Ruzyně. Od kdy?


1942

Na jaře 1942 masakr německých dopravních letadel u Děmjanska.

28.3.1942 u obce Tichá dolina (okres Tvrdošín) nehoda německého letounu Ju 52/3m.

V červnu 1942 na letiště Ruzyně přiletěla BFS 3. K 1.7.1942 převzala většinu FFS C 12, která byla rozpuštěna.

12.6.1942 slavnostní otevření linky Berlin - Breslau Wroclaw - Wien - Bratislava - Budapest. helo7462.jpg (74830 bytes) Tu zajišovaly maďarské Ju 52, najmuté od Lufthansy. Létalo se do konce září 1942. Gonzo.

V roce 1942 Flugzeugwerke Letov, Werk III - v obou křídlech Průmyslového paláce na Pražském výstavišti. Výroba křídel a ocasních ploch pro Junkers Ju 52/3m.

hel621.jpg (197206 bytes) Kdy?

22.10.1942 u obce Jedlová v Orlických horách (okres Rychnov nad Kněžnou) se zřítil Ju 52. Všech pět členů posádky zahynulo.


1943

V zimě 1942-43 masakr německých dopravních letadel u Stalingradu.

V únoru 1943 v Olomouci reformována FFS C 12 s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Satelitní letiště Holice a Přerov.

V roce 1943 Flugzeugwerke Letov, Werk III - v obou křídlech Průmyslového paláce na Pražském výstavišti. Výroba křídel a ocasních ploch pro Junkers Ju 52/3m.

helo7267.jpg (378271 bytes) Před Werkestaetten dílnami na letišti Ruzyně zcela vlevo letoun Gotha Go 244 B, dále Ju 52/3m, dole Fi 156, vpravo Ju 86 a Fw 58.

V květnu 1943 restruktualizace trasportního letectva. Vzniklo pět Transportgeschwader. Čtyři měly ve výzbroji letouny Ju 52/3m. MAPA německé letiště s provozem jednotek vyzbrojené Ju 52. MAPA maďarských letiš s provozem jednotek vyzbrojené Ju 52.

Transportgeschwader 1

I./TG 1 "1Z+?B", 9-12/1944 Neukuhren, 2/1945 Stolp-Reitz, 2-4/1945 Tutow, 5/1945 Westerland/Sylt

    1./TG 1 "1Z+?H"

    2./TG 1 "1Z+?K"

    3./TG 1 "1Z+?L", 2/1945 Pütnitz-Damgarten

    4./TG 1 "1Z+?M"

 

II./TG 1 "1Z+?C", 8/1944 Nieder Breisig, 10/1943-1/1944 Jena-Rödigen, 10/1943-3/1944 Goslar, 10/1943-3/1944 Reinsehlen, 1/1944 Goslar, (Gruppe měla později ve výzbroji italské typy, od dubna 1944 už jenom italské typy)

    5./TG 1 "1Z+?N"

    6./TG 1 "1Z+?P"

    7./TG 1 "1Z+?R"

    8./TG 1 "1Z+?S"

 

III./TG 1 "1Z+?D" (Gruppe měla později ve výzbroji italské typy, od října 1944 už jenom italské)

    9./TG 1 "1Z+?T"

  10./TG 1 "1Z+?U"

  11./TG 1 "1Z+?V"

  12/TG 1 "9P+?W"

 

IV./TG 1 "1Z+?F", 5/1943-3/1944 Würzburg-Galgenberg, 6-10/1943 Goslar, 9/1943 Jena-Rödigen, 11-12/1944 Goslar, 1/1945 Goslar, (od prosince 1944 měla ve výzbroji He 111)

   13./TG 1 "1Z+?X" s Ju 52

  14./TG 1 "1Z+?Y"

  15./TG 1 "1Z+?Z"

  16/TG 1 "1Z+?Q"

 

Transportgeschwader 2

I./TG 2 "8T+?B"

    1./TG 2 "8T+?H"

    2./TG 2 "8T+?K"

    3./TG 2 "8T+?L"

    4./TG 2 "8T+?M"

 

II./TG 2 "8T+?C", části v 1-2/1945 Vaszar

    5./TG 2 "8T+?N"

    6./TG 2 "8T+?P"

    7./TG 2 "8T+?R"

    8./TG 2 "8T+?S"

 

III./TG 2 "8T+?D", dislokace, 10/1944 Bátaszék, 11-12/1944 Pécs, 12/1944-1/1945 Csapod, části v 1-2/1945 Vaszar

    9./TG 2 "8T+?T"

  10./TG 2 "8T+?U"

  11./TG 2 "8T+?V"

  12/TG 2 "8T+?W"

 

Transportgeschwader 3

I./TG 3 "9P+?B", 1-2/1945 Cottbus

    1./TG 3 "9P+?H"

    2./TG 3 "9P+?K", 3-4/1945 Tutow

    3./TG 3 "9P+?L"

    4./TG 3 "9P+?M"

 

II./TG 3 "9P+?C", 8/1944 Würzburg-Galgenberg, 12/1944 Lippspringe, 12/1944 Paderborn-Dörenhagen, 1/1945 Finsterwalde, 2-4/1945 Werder/Havel, část 4/1945 Jüterbog-Waldlager

    5./TG 3 "9P+?N"

    6./TG 3 "9P+?P"

    7./TG 3 "9P+?R"

    8./TG 3 "9P+?S"

 

III./TG 3 "9P+?D", části v 1-2/1945 Vaszar, 2-4/1945 Finsterwalde,

    9./TG 3 "9P+?T"

  10./TG 3 "9P+?U"

  11./TG 3 "9P+?V"

  12/TG 3 "9P+?W"

 

IV./TG 3 "9P+?F" (Gruppe měla od října 1943 ve výzbroji italské typy)

   13./TG 3 "9P+?X"

  14./TG 3 "9P+?Y"

  15./TG 3 "9P+?Z"

  16/TG 3 "9P+?Q"

 

Transportgeschwader 4

I./TG 4 "G6+?B", 1-3/1944 Jena-Rödigen, 12/1944-2/1945 Goslar

    1./TG 4 "G6+?H"

    2./TG 4 "G6+?K"

    3./TG 4 "G6+?L"

    4./TG 4 "G6+?M"

 

II./TG 4 "G6+?C", 7/1943 Jena-Rödigen,

    5./TG 4 "G6+?N"

    6./TG 4 "G6+?P"

    7./TG 4 "G6+?R"

    8./TG 4 "G6+?S"

 

III./TG 4"G6+?D", 10/1943-4/1944 Würzburg-Galgenberg, 12/1944 Paderborn-Dörenhagen

    9./TG 4 "G6+?T"

  10./TG 4 "G6+?U", 8-9/1944 Wittstock-Schweirich

  11./TG 4 "G6+?V"

  12/TG 4 "G6+?W"

 

IV./TG 4 "G6+?F" všechny možné i cizí typy, část v 1/1945 Vaszar

   13./TG 4 "G6+?X" s Ju 52

  14./TG 4 "G6+?Y", 9/1944-2/1945 Mühldorf

  15./TG 4 "G6+?Z"

  16/TG 4 "G6+?Q", 9/1944-? Leipheim-Ridhausen, 9/1944-? Risstissen

 

Transportgeschwader 5 měla ve výzbroji letouny Me 323 Gigant.

 

Transportgruppe 20 s Ju 52 ve Finsku a Norsku.

 

Od roku 1943 III./KBS 2 v Malackách pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 mjr. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.

15.10.1943 se BFS 3 stala součástí FFS B 33.

15.10.1943 byla FFS C 12 přeznačena na FFS B 12.


1944

12.2.1944 se zřítil 100 m pod vrcholem hory Smrk 1 276 m n. m.na severozápadním úbočí (Ostravice, okres Frýdek-Místek) Ju 52/3m g4e WNr. 6860 "G6+JT" od 9./TG 4. Posádka Fw. Franz Ribitzky, Uffz. Herbert Neumann, Ogefr. Alfred Schmidt, Ogefr. Karl Peter, Uffz. Johann Frank, Oberzahlmeister Walter Magerfleisch.  Letecká badatelna.

hel015.png (296732 bytes)

Na jaře 1944 evakuace německých vojsk z Ukrajiny(?), Rumunska a Bulharska. Rumunské letištěMAPA. Bulharsko. Buharské letiště.

Základna dopravních letounů na letištích Stichovice, Chrudim.

 

Letiště Buzău. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 2, TGr. 30. Ještě v květnu 1944 tam byly TGr. 30.

Letiště Călăraşi. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od část II./TG 2 ?, III./TG 1 (až do června 1944). V květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1.

Letiště Carol I (Ciocarlia), dnes Nicolae Bălcesc. (?) V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od II./TG 2, III./TG 3. Ještě v květnu 1944 tam byla III./TG 3.

Letiště Constanţa-Mamaia. V březnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od částí III./TG 1.

Letiště Constanţa-Stadt. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 1, I./TG 2, Stab/TG 3 a I./TG 3.

Letiště Focşani/South.

Letiště Huşi. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od 5./TG 5.

Velmi vytížené letiště Ziliştea (Fliegerhorst Zilistea). V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1, Stab/TG 5, I./TG 5, II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5. Ještě v květnu 1944 tam byly Stab II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5.

 

Bulharské letiště Враждебна.

20.4.1944 o 9.30 hod. pristálo na letisku Vajnory z dôvodov nepriaznivého počasia nemecké lietadlo Ju 52/3m s posádkou Obfw. Graf plus traja muži posádky a traja cestujúci. Stroj bol na lete z Aradu do Wien-Aspern. Vo svojom lete pokračovali ešte v ten istý deň o 12.50 hod. Zdroj.

26.4.1944 na východním svahu Noříčí hora 1 047 m n. m. (Trojanovice, okres Nový Jičín) se zřítil Ju 52 WNr. 500173 od 3./TG 2. Pilot Obgefr. Elfert, Rudolf, (Bf) Uffz. Bellmann, Walter, (Bm) Fw. Ebel, Heinz a (Bs) Ogfr. Polzyn, Günter zahynuli Letecká badatelna.

18.5.1944 v noci u obce Skalka (okres Prostějov) zřícení Ju 52/3m WNr. 5509 "G6+EK" (nebo "G6+KK") od 2./TG 4. Posádka Uffz. Josef Ceis, Uffz. Walter Pittrof a Uffz. Gustav Ibs (nebo Fw. Ibs, Fw. Pittrof a Fw. Leisz) zahynula. Letecká badatelna.

V květnu 1944 byla 3./TG 3 "9P+?L" rozpuštěna. Nová 3./TG 3 byla vytvořena z 4./TG 3 "9P+?M". Bylo trupové označení jednotlivých letounů změněno nebo to nechali po staru? Grupe měla 1. až 3. Staffel.

V květnu 1944 byla 11./TG 3"9P+?V" rozpuštěna. Nová 11./TG 3 byla vytvořena z 12/TG 3 "9P +?W". Bylo trupové označení jednotlivých letounů změněno nebo to nechali po staru? Grupe měla 9. až 11. Staffel.

6.6.1944 v 19.30 hod. u obce Obora (okres Plzeň-sever) v bouřce zřícení letounu Ju 52/3m WNr. 5074 "G6+HU" od 10./TG 4 na trati Stubendorf Izbicko - Francie. Zahynulo 18 mužů, z toho 15 mechaniků od 5./JG 5. Podrobnosti. Letecká badatelna.

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podža tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a Junkers W 34.

V červenci 1944 byla FFS B 12 zrušena.

 Na letišti Vysoké Mýto létala jednotka dopravních letounů Ju 52. Denně 3 - 4 vzlety. Kdy? Zdroj.

V pozdním létě 1944 základna dopravních letounů na polním letišti Brno-Tuřany.

7.8.1944 odpoledne u obce Kostice nouzové přistání zasaženého letounu Ju 52/3m WNr. 872 "SP+VP" s 18 zraněnými z Rumunska do Breslau Wrocław. Ač byl označen červeným křížem, američtí stíhači asi od 15th USAAF z Itálie ho napadly. Zranění utrpělo sedm osob. Po opravě mohl letoun k večeru odletět. Zranění zůstali v břeclavské nemocnici.

27.8.1944 mezi 11.45 h a 12.00 h američtí stíhači nerušeně zaútočily na letadla odstavená na letištních stojánkách letiště Stichovice. Poté, co velitel 302nd FS, 332nd FG, 15th USAAF z Itálie. Capt. Melvin T. Jackson zahlédl nepřátelský letoun, vrhli se američtí piloti na zaparkovaná letadla. Příliš neobtěžováni flakem nárokovali zničení čtrnácti Ju 52/3m, čtyř Ju 87 a čtyř He 111. Dále poškození devět Ju 52, po čtyřech Ju 87 a He 111 a jeden Me 323 Gigant. Na tomto skóre podílelo patnáct pilotů. Pamětníci ovšem uvádějí dva zapálené Me 323 od I./TG 5 - stejný počet u této jednotky přiznali sami Němci. Nejlépe si vedl 1st Lt. Wendell O. Pruitt (tři zničené Ju 87 a dva He 111), Capt. Dudley M. Watson (čtyři Ju 52 a jeden He 111) a 1st Lt. Luther H. Smith Jr. (tři Ju 52 a jeden He 111). Info. Která jednotka s Ju 52 utrpěla tyto velké ztráty?

Letouny Ju 52 . Kdy?

1.9.1944 přiletěl do Vajnor na palubě Ju 52/3m velitelský štáb, který převzal řízení bojového nasazení letectva na Slovenska podle pokynů štábu VIII. Fliegerkorps.

K 4.9.1944 byly rozpuštěny II./TG 1 a III./TG 1 obě vyzbrojené letouny SM 82.

Od 21.9.1944 z Vajnor nasazení z.b.V. Staffel/Fliegergeschwader z.b.V. 7 s Fi 156 a Ju 52. Noční shozy propagačních letáků. Zdroj.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardovaly letiště Tri Duby a pomocnou plochu Vežká Lúka. Tento nálet byl pro Kombinovanou letku hotová katastrofa. Bylo zabito 20 osob, 17 letadel bylo zničeno, mimo jiné též oba Ju 52/3m.

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie na letiště Malacky se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1).

V září 1944 byla rozpuštěna IV./TG 3.

IV./TG 3 "9P+?F"

   13./TG 3 "9P+?X" s Ju 52

  14./TG 3 "9P+?Y"

  15./TG 3 "9P+?Z"

  16/TG 3 "9P+?Q"

K 30.9.1944 byly 3./TG 1 "1Z+?L" a 4./TG 1 "1Z+?M" rozpuštěna.

17.10.1944 odstartoval zásobami naložený Ju 52 "U.8+62" ex. HA-JUB od 102/1. futárszállitó század MKHL maďarského letectva směrem k frontovému pásmu v Polsku. Za řízením seděl főhadnagy Zoltán Oszlanyi, spolu s ním byli na palubě radista zászlós Gábor Incze a palubní technik Tóth. S největší pravděpodobností se v letounu nacházel ještě jeden kurýrní důstojník. Letoun asi za špatného počasí narazil do kopce Černá stráň 1 237 m n. m. (okres Jeseník). Radista přežil. Letecká badatelna.

20.10.1944 v 19.15 hod. u obce Dolní Vilémovice (okres Třebíč) nouzově přistál pro nedostatek paliva Fw. von Schmitt s dopravním letounem Ju 52/3m "4V+PT" od 9./TG 3.

 

V říjnu 1944 byly rozpuštěny I./TG 4 a II./TG 4.

I./TG 4 "G6+?B"

    1./TG 4 "G6+?H"

    2./TG 4 "G6+?K"

    3./TG 4 "G6+?L"

    4./TG 4 "G6+?M"

II./TG 4 "G6+?C"

    5./TG 4 "G6+?N"

    6./TG 4 "G6+?P"

    7./TG 4 "G6+?R"

    8./TG 4 "G6+?S"


V lednu 1945 ve Stichovicích oprava Ju 52 "A7+GK".

K 30.1.1945 byla zrušena IV./TG 1.

IV./TG 1 "1Z+?F"

   13./TG 1 "1Z+?X" s Ju 52

  14./TG 1 "1Z+?Y"

  15./TG 1 "1Z+?Z"

  16/TG 1 "1Z+?Q"

 

K 1.2.1945 existovalo již jen sedm skupin vyzbrojené letouny Ju 52/3m:

I./TG 1 "1Z+?B" 2/1945 Stolp-Reitz, 2-4/1945 Tutow, 5/1945 Westerland/Sylt (létala u Baltu)

    1./TG 1 "1Z+?H"

    2./TG 1 "1Z+?K"

    3./TG 1 "1Z+?L", 2/1945 Pütnitz-Damgarten

    4./TG 1 "1Z+?M"

 

II./TG 2 "8T+?C", části v 1-2/1945 Vaszar (létala v Maďarsku)

    5./TG 2 "8T+?N"

    6./TG 2 "8T+?P"

    7./TG 2 "8T+?R"

    8./TG 2 "8T+?S"

 

III./TG 2 "8T+?D", 12/1944-1/1945 Csapod, části v 1-2/1945 Vaszar (létala v Maďarsku)

    9./TG 2 "8T+?T"

  10./TG 2 "8T+?U"

  11./TG 2 "8T+?V"

  12/TG 2 "8T+?W"

 

I./TG 3 "9P+?B", kdy změna na "4V+?B", 1-2/1945 Cottbus (létala jižně Berlína)

    1./TG 3 "9P+?H", kdy změna na "4V+?H"

    2./TG 3 "9P+?K", kdy změna na "4V+?K", 3-4/1945 Tutow

    3./TG 3 "9P+?L", kdy změna na "4V+?L"

  

II./TG 3 "9P+?C", kdy změna na "4V+?C", 2-4/1945 Werder/Havel, část 4/1945 Jüterbog-Waldlager (létala jižně Berlína)

    5./TG 3 "9P+?N", kdy změna na "4V+?N"

    6./TG 3 "9P+?P", kdy změna na "4V+?P"

    7./TG 3 "9P+?R", kdy změna na "4V+?R"

    8./TG 3 "9P+?S", kdy změna na "4V+?S"

 

III./TG 3 "9P+?D", kdy změna na "4V+?D", části v 1-2/1945 Vaszar, 2-4/1945 Finsterwalde,  (létala v Maďarsku a jižně Berlína)

    9./TG 3 "9P+?T", kdy změna na "4V+?T"

  10./TG 3 "9P+?U", kdy změna na "4V+?U"

  11./TG 3 "9P+?V", kdy změna na "4V+?V"

 

III./TG 4 "G6+?D"

    9./TG 4 "G6+?T"

  10./TG 4 "G6+?U"

  11./TG 4 "G6+?V"

  12/TG 4 "G6+?W"

 

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

Zásobování Festung Breslau. Na trase Dresden - Breslau se stalo mnoho leteckých nehod. MAPA.

23.2.1945 v 3.45 hod. narazil Ju 52/3m WNr. 6820 "4V+DR" od 7./TG 3 do traverzu mezi boudou Jelenka a Sněžkou, jižně Obřího hřebene. Obfw. Emil Hannemann a 22 osob zahynulo. Někteří se doplazili až do Malé Úpy (okres Trutnov). Podrobnosti. Letecká badatelna.

10.3.1945 po 3. hod. narazil do strmé skály Stříbrných stěn (Hřensko, okres Děčín) Ju 52/3m WNr. 6639 "4V+FH" od 1./TG 3. Posádka Obfw. Kurt Einfeldt, Obfw. Kurt Kräusslich, Obfw. Adam Vaupel a Uffz. Fritz Neuffer zahynula. Podrobnosti. Letecká badatelna.

Ve Kbelích se objevily také letouny He 177 a Ju 52, které původně patřily Erg. TGr. působící na letišti Berlin-Schönwalde. Ta byla oficiálně rozpuštěna k 22.7.1944, proto zůstává nezodpovězenou otázkou, zda se její letouny dostaly do Kbel s jinou jednotkou, která je převzala, ale v závěrečném chaosu již nepřeznačila.

25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, by jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

27.3.1945 americký průzkum zjistil na letišti Ruzyně 26 Mistelů, 21 kusů Ju 88, 14 kusů Bf 109, 25 kusů Bf 110, pět Me 262, jeden Fw 200, 17 kusů Si 204, 11 kusů Fi 156 a dva Ju 52.

5.4.1945 nálet P-47 od 9th USAAF na letiště Cheb. Zapáleny dva Ju 52/3m. Patřili Patřili VVS ROA. ?

7.4.1945 v 2.45 hod. se do lesa severně od Telnice nedaleko Jeleního vrchu (okres Ústí na Labem) zřítil Ju 52/3m WNr. 130935 "4V+KK" od 2./TG 3 zásobující Festung Breslau. Pilot Lt. Bard, palubní mechanik Fw Baier, radista Uffz. Tollfrank a pozorovatel Obgefr. Trowe přežili. Letecká badatelna.

 ----------

14.4.1945 na letiště Kralupy nad Vltavou přiletěla transportní III./TG 2 s asi 40 kusy Ju 52/3m. Velitel Gruppenkommandeur III./TG 2 Hauptmann Hans-Hermann Ellerbrock. Němci zde měli kolem 80 letadel v hangárech, u vzletové dráhy a v přilehlých hájích i polích. Byla to letadla typu He 177, Bf 109, Si 204 a Ju 52.

14.4.1945 z Bronkow do Zbraslavic přiletěl Stab II./TG 2 a 6./TG 2 s Ju 52/3m. Velitel Gruppenkommandeur II./TG 2 Major Kurt Heinrich Harnisch. Zásobování Festung Breslau?

 ----------

Kdy a odkud přilétla 7./TG 2 do Skutče.

Od 15.4.1945 5./TG 2 byla v Přibyslavi (okres Havlíčkův Brod). Přilétla z Bronkow nebo z Zbraslavic? Po okraji různě maskované stojánky až u lesa, kde stálo 15 kusů Ju 52/3m.

 ----------

16.4.1945 na letiště Letňany přiletěla transportní I./TG 3 s asi 40 kusy Ju 52/3m. Velitel Gruppenkommandeur I./TG 3 Hauptmann Georg-Dieter Matschullat.

16.4.1945 nálet stíhačů od 78th FG a 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Kralupy nad VltavouJako první byly zničeny čtyři stroje He 177. Pozoroval jsem vzdušný kolotoč z výšiny nad Minicemi, nad kterými dokončovaly některé stroje otáčky a vracely se zpět ke kralupskému letišti. V krátké době zůstaly z pýchy německého letectva na zemi jen hořící trosky. Po osmi průletech spojeneckých stíhačů byl celý prostor letiště zničen. Proti útočícím Mustangům nezasáhli Němci ani ze země, ani ze vzduchu. Zdroj. Přímý účastník útoku na kralupské letiště Leutenant J. W. Gokey od 503rd FS, 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie vzpomíná: "V oblasti, kam jsem směřoval, jsem spatřil několik letadel 78th FG, útočících na letiště u Kralup. Zapojili jsme se také krátce do boje. Plocha byla špatně přístupná a již na ni hořelo 30 nebo 35 transportních Ju 52. Zaměřili jsme se na vybavení letiště a zničili několik baráků na severu hlavní dráhy. Pro nedostatek paliva jsme prostor brzy opustili. Ze země nešla žádná palba, ale viděl jsem dva palposty flaku, které pravděpodobně zničila již 78th FG ..". Zničeno bylo 24 kusů a poškozeno 10 kusů Ju 52/3m od III./TG 2.

16.4.1945 nálet stíhačů od 4th, 78th a 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Letňany. Po příletu 1./TG 3 jí bylo zničeno 11 kusů Ju 52/3m. Kdy přiletěla 2./TG 3 a 3./TG 3?

16.4.1945 kapitán Fedosov na Jak-9 od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Senica při doprovodu Il-2 do oblasti východně Brna blokoval letiště Brno. Zaútočil na letouny na zemi a na dva vzlétající Fw 190. Jeden hořící Fw 190 se zřítil jižně letiště. Přehled bojové činnosti pluku. Na letišti zničen jeden Ju 52 a čtyři Fw 190. Deník bojové činnosti letecké armády.

 ----------

Rozptýlení přeživších letounů Ju 52 z Letňan na polní letiště. MAPA. Kdy?

Dva letouny Ju 52/3m od 1./TG 3 přeletěly na polní letiště Byšice (okres Mělník).

Letouny 2./TG 3 přeletěly na polní letiště Hvězdov. (Minimálně 10 kusů.)

Letouny Stab I./TG 3 a 3./TG 3 přeletěly na letiště Veleliby (okres Nymburk).

Odletěly též na polní letiště Sendražice (okres Kolín)?

 ----------

18.4.1945 z Kralup nad Vltavou (via Letňany ?) polní letiště Nehvizdy (okres Praha-východ) přeletěly tři kusy (celkem jich bylo podle zdejších četníků čtyři) Ju 52 od III./TG 2. Vojáci je u silnice k Toušeni zamaskovali větvemi, ale ukázalo se, že to nebylo nic platné…


MAPA polních letiš s letouny Ju 52 na konci války.

II./TG 2 "8T+?C" - Zbraslavice.

    5./TG 2 "8T+?N" - Přibyslav.

    6./TG 2 "8T+?P" - Zbraslavice.

    7./TG 2 "8T+?R" - Skuteč.

    8./TG 2 "8T+?S"

 

III./TG 2 "8T+?D" - Kralupy nad Vltavou16.4.1945 zničena US náletem, zbytek přelétl na polní letiště Nehvizdy (okres Praha-východ), 18.4.1945 zbytek zničen US náletem. Personál došel do Klatov.

    9./TG 2 "8T+?T"

  10./TG 2 "8T+?U"

  11./TG 2 "8T+?V"

  12/TG 2 "8T+?W"

 

I./TG 3 "9P+?B" - Letňany, polní letiště Veleliby (okres Nymburk).

    1./TG 3 "9P+?H" - Letňany16.4.1945 zničena US náletem, zbytek přelétl na polní letiště Byšice (okres Mělník).

    2./TG 3 "9P+?K" - Letňany, polní letiště Hvězdov (okres Česká Lípa).

    3./TG 3 "9P+?L" (ex. "9P+?M"(?)) - Letňany, polní letiště Veleliby (okres Nymburk).

 

? - Sendražice (okres Kolín)


18.4.1945 asi v 9.20 hod. 2nd Lt. Theodore O. Taubert na letounu P-47 Thunderbolt z 396th FS, 368th FG, 9th USAAF zničil dva německé transportní letouny Junkers Ju 52 a jeho kolega 2nd Lt. William G. Dixon jeden na polním letišti Nehvizdy (okres Praha-východ). “Můj wingman mi říkal, že vidí letadlo blízko budovy a já jsem mu odpověděl, a na něj zaútočí, že ho budu krýt. Ovšem při letu střemhlav jsem spatřil další Ju 52 a přesvědčil se, že se jedná o jiné letadlo, než viděl wingman. Zaútočil jsem podélně přes celé pole a mé střely zasáhly Junkerse do nosu a pilotní kabiny. Než jsem ho minul, byl v plamenech od rozlitého benzínu. Zaútočili jsem ještě několikrát, dosáhli několika dobrých zásahů a pozorovali, jak z letadel stoupá dým vysoko do nebe,” vzpomínal po šedesáti letech na tuto úspěšnou misi Theodore O. Taubert. (III./TG 2 byla ozpuštěna 30.4.1945.)

----------

19.4.1945 nehoda Ju 52/3m při vzletu z polního letiště Sendražice (okres Kolín).

----------

 ----------

 ----------

V dubnu 1945 u obce Staré Lublice (okres Opava) sestřelen Bf 109 při doprovodu Ju 53/3m. Letecké muzeum Suchdol nad Odrou. Letecká badatelna.

 ----------

 ----------

Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.

 ----------

25.4.1945 Ju 52 "8T+KN" létal mezi Přibyslaví a letišti Hradec Králové a Kbely.

 ----------

26.4.1945 Ju 52 "8T+KN" létal mezi Přibyslaví a letišti Hradec Králové a Kbely.

----------

27.4.1945 Ju 52 "8T+KN" létal mezi Přibyslaví a letišti Hradec Králové a Kbely.

 ----------

28.4.1945 Ju 52 "8T+KN" létal mezi Přibyslaví a letišti Hradec Králové a Kbely.

----------

29.4.1945 Ju 52 "8T+KN" létal mezi Přibyslaví a letišti Hradec Králové a Kbely.

----------

III./TG 2 "8T+?D" do 30.4.1945. Letouny předány do zbývajících Gruppe.

    9./TG 2 "8T+?T"

  10./TG 2 "8T+?U"

  11./TG 2 "8T+?V"

  12/TG 2 "8T+?W"

----------

1.5.1945

 ----------

2.5.1945 přeletěly Ju 52 na polní letiště Sendražice (okres Kolín).(?)

----------

----------

----------

5.5.1945 brzy ráno dezertoval pilot Rudolf Dvorak od 7./TG 2 s Fi 156 z Skutče do Wipplingu v Rakousku. MAPA.

5.5.1945 dopoledne se však velitel letiště Přibyslav s ostatními piloty rozhodli letiště hromadně opustit. Ale měli už tak málo benzinu, že jim jeden z odlétajících Ju 52/3m vydržel letět jen někam k Chrudimi. MAPA. Když odlétali, nebylo nic zničeno ani poškozeno, ani těch 8 zbylých Ju 52/3m, které stály kolem letiště.

----------

----------

----------

8.5.1945 projíždějící německá jednotka přijela na letiště Přibyslav, do všech 8 zbylých Ju 52/3m nakladly nálože a postupně je v průběhu odpoledne vyhazovali do povětří.

8.5.1945 v 18.45 hodin Gerd Brandhoff od 6./TG 2 v letounu Ju 52 "8T+NP"  ulétl z Zbraslavic do Landshutu. MAPA.

8.5.1945 odletělo devět Ju 52/3m z Hvězdova (okres Česká Lípa) do Bayreuth-Bindlach. MAPA.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 v 6 hod. přelet šesti německých dopravních letadel přes Kralupy nad Vltavou. Jedno bylo sestřeleno. Hořící se zřítilo na pískovnu. Devět mužů zahynulo, pět zraněných bylo zajato. Letěly z polního letiště Byšice (okres Mělník)?

9.5.1945 velitel 486 иап, 279 иад, 3 гшак, 5 ВА Дмитрий Александрович Медведев podpalkovnik Dmitrij Alexandrovič Medvěděv na Lavočkinu sestřelil Ju 52. Zdroj.


Co se našlo u nás?

Trupy se nalezly ve Zbraslavicích (dva kusy), ve Skutči (dva kusy) a jeden z Havlíčkova Brodu. Nebo - tři Ju 52/3m byly nalezeny na Ruzyni, jeden v Benešově a jeden ve Zbraslavicích.

Kralupy nad Vltavou. Ju 52/3m "8T+CU" (10. Staffel, III. Gruppe) od 10./TG 2 , Ju 52/3m "9" od I./TG 3 .

Nehvizdy.

Ruzyně.

Ju 52/3m g3e "??+GX" (13. Staffel, IV. Gruppe, asi TG 4 "G6+GX") s poškozeným křídlem. Radiostanice FuG 10 a přijímačem signálu z radiomajáků a rozhlasových stanic EZ 2 (radiopolokompas).

Ju 52/3m WNr. 5922 "NA+BO".

V pozadí Ju 52/3m za letounem Klem Kl 36 (?) .

 

Západně polního letiště Sendražice na poli u železniční tratě u obce Veltruby.

Benešov. Ju 52 v. č. 500116. Podle různých zdrojů měl stroj tohoto výrobního čísla nést u Luftwaffe označení "GN+OU" nebo "GN+JJ".

Zbraslavice. Letuschopný stroj.

Havlíčkův Brod. Trup W 34 a trup Ju 52/3m.

Hradec Králové. Ju 52/3m a v pozadí Ju 88 G-6 . Průzkumné Me 410 a v pozadí Ju 52 ??+A?" .

Chrudim(?). Ju 52/3m g3e "??+OR" od 7./TG 2 "8T+OR". . Radiostanice FuG 10 a přijímačem signálu z radiomajáků a rozhlasových stanic EZ 2 (radiopolokompas).

Přibyslav. 5./TG 2 "8T+?N"(?) .. Foto z 4.8.1946. Ortofotomapa 4.5.1949. Je vidět letoun Ju 52 u lesa a dva letouny Ju 52 jižně letiště. Na západní straně letiště jsou rozebrané letouny.


Pan Pavel Klouček rekonstruoval historii 12 kusů Ju 52 u vojenského letectva a historii Ju 52 a AAC.1 u civilů.

V bývalých Deutsche Lufthansa AG, Reparaturwerkestaetten, dílnách na opravy dopravních a transportních letadel Junkers, byly nalezeny asi tři kusy Ju 52/3m v civilní verzi.

21.5.1945 večer byl přesun 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА do Letňan ukončen.

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

V červenci 1945 armáda převzala první letoun Ju 52/3m, uschopněné továrnou Rudý Letov, čsl. továrna na letadla v Letňanech. Celkově se do výzbroje dostalo 13 ks zrekonstruovaných letadel Ju 52/3m.

Radiostanice LR 10 (FuG 10) a některé stroje měly přijímače signálu z radiomajáků a rozhlasových stanic EZ 2 (radiopolokompas). Poválečný výcvik posádek: prováděly se hlavně lety podle přístrojů a řízené sestupy do stanovených minim. Základní sestup byl QGH na goniozaměřovač s použitím telegrafního spojení. Gonia v té době byla převážně na civilních letištích. Pokud bylo na vojenském letišti, tak se používalo pouze na hlášení polohy, na poskytování QTE zaměření pro navigační účely a získávání počasí. V provádění sestupů byla vycvičena pouze obsluha na letišti Kbely. Kromě toho se podle osnovy cvičily posádky v provádění QGH-DD (s bočním zaměřením), sestupy ILS, SBA Lorenz a QGH na radiofonii VKV. Tyto sestupy se cvičily na letišti Ruzyně, kde to vždy uvítali jako výcvik posádek zaměřovačů. Také se létalo na radioranga, ale toto zařízení brzo zrušili. (Co to bylo?)

Letouny nesly sovětské hvězdy. První Ju 52 měl označení "18". Pozdější označení "1" a OK-JUA, které nebylo aplikováno, používalo se jako volací znak v mezinárodním letovém prostoru.

20.7.1945 byla 1. čs. smíšená letecká divize uvolněna ze svazku sovětského letectva.

18.8.1945 z Benešova pilot Kládek přelétl do Prahy (kam?) druhý zprovozněný Ju 52 v. č. 500116. Podle různých zdrojů měl stroj tohoto výrobního čísla nést u Luftwaffe označení "GN+OU" nebo "GN+JJ". Označení "2" a OK-JUB.

20.8.1945 spolu s Ju 352 A letěl také jediný v té době letuschopný Ju 52/3m, s označením "18", "1" a OK-JUA, který vezl zaměstnance Tatry, ten však dorazil se zpožděním v důsledku poruchy radiovybavení.

22.8.1945 zleva mjr. pěch. Vojtěch Kohout, vedoucí výpravy pplk. let. František Rypl, velitel 1. čs. smld plk. let. Ludvík Budín, delegace závodu Tatra.

 

 Ke konci srpna 1945 byly letouny od Cvičné a dopravní skupiny předány Letecké dopravní skupině (LDS) (vícemotorové letouny) a 4. letecké divizi (jednomotorové letouny).

1.9.1945 zahájila LDS pravidelnou vnitrostátní dopravu na linkách Praha - Bratislava, a Bratislava - Sliač - Košice.

13.9.1945 vojáci přidělili typu kód D 7.

Třetí zprovozněný D 7 byl nalezen na Ruzyni. Označení "3" a později D-3. První zaznamenaný let na Ruzyni 16.9.1945, odlet do Bratislavy s pilotem Šedou. Od 28.9.45 se objevuje záznam volací imatrikulací OK-JUC.

Od 2.10.1945 byla linka LDS Praha - Bratislava doplněna o Brno. Též byla zahájena linka Praha - Ostrava.

Na základě návrhu Ministerstva dopravy z 31.7.1945 vydala vláda 14.10.1945 usnesení o provádění civilní letecké dopravy, kterou nadále zajišoval s celostátní působností pouze státní podnik Československé aerolinie (ČSA).

27.10.1945 Tiso před návratem na Slovensko před letounem D 7 na Ruzyni.

29.10.1945 Tiso na letišti Vajnory. Na vnitřní straně dveří je nápis ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE. Letoun D 7 "2". helo9820.jpg (50299 bytes), . Zdroj.

2.11.1945 Air France zahájila lety na lince Praha - Strasbourg - Paris letouny Ju 52/3m nebo AAC.1 Toucan.

Čtvrtý zprovozněný Ju 52/3m g8e v. č. 36, rok výroby 1941, nalezen ve Zbraslavicích. První výskyt na Ruzyni je cvičný let z 3.11.45, následuje zálet 5.11.45 a pak již pravidelný provoz na linkách jako OK-JUD. Dne 4.12.1945 provedl nad Ruzyní imatrikulační let pilot Taiber a registrován OK-PDC, 10.12.1945 pro LDS jako "4", později "D-4" a OK-JUD, v roce 1946 předán ČSA a později přeregistrován na OK-PCC, výmaz z registru 1.11.1951.

19.12.1945 z Benešova přelétá jugoslávský pilot Dimčevič Ju 52 do Prahy (kam?), 26.12.45 vykoná radiolet nad Ruzyní a o den později odletí do Bělehradu, stroj zapsán jako Ju – 8 a Ju 36-8.

Ju 52/3m v. č. 6428, původně rumunský armádní s číslem 31, pak pod civilní registrací YR-ALP sloužil k přepravě amerických zajatců do Itálie v říjnu 1944, V roce 1945 se objevuje v rumunských službách na letišti v Ruzyni (ještě koncem prosince, nesl armádní i civilní označení), u nás registrován jako OK-TDI dne 14.3.1946 pro ČSA, později přeregistrován na OK-TCB, zrušen 29.11.1951.


1946

Pátý zprovozněný Ju 52/3m WNr. 5922 byl nalezen na Ruzyni. U Luftwaffe měl tento kus nést označení "NA+BO". 16.1.1946 u LDS zálet, pilot Kaucký, další let týž den: škpt. let. Taiber, 24.1.1946 let s prap. let. Jakabem. U LDS jako "5", "D-5" a OK-JUF. Dne 26.9.1946 předán k ČSA, zde jako OK-ODH. V lednu 1947 u LDP jako "D-5". Dne 29.12.1949 hlášen do generální revize u Letova, práce zahájeny 2.1.1950. K 18.5.1950 u LDP.

V lednu 1946 měla LDS celkem 22 letounů, z toho pět kusů D 7 a letouny LDS dostaly označení písmenem D. Trupové kódy D-1 (ev. č. D-7.1), D-2 (ev. č. D 7/D 52.2), D-3 (ev. č. D 7.3), D-4, D-5 (ev. č. D .5), D-6, D-7, D-8, D-9, D-10, D-11 a D-12.

Ve Francii by zakoupen letoun AAC.1 Toucan v. č. 111, zapsán do leteckého rejstříku od 1.2.1946 do 31.3.1949 jako OK-ZBB pro firmu Baa.

14.2.1946 pro obnovení civilní letecké dopravy - nově vytvořených Československých aerolinií k nim přešla část personálu LDS.

AAC.1 Toucan v.č. 138, registrován OK-ZDN 28.2.1946 pro ČSA, havaroval 5.3.1946 při první letové akci ČSA.

AAC.1 Toucan v.č. 139, registrován OK-ZDO 28.2.1946 pro ČSA, přeregistrován na OK-ZCA, použit k úletu do Rakouska, po skončení služby rozebrán do šrotu, úřední výmaz 1959.

1.3.1946 ČSA zahájily pravidelnou leteckou dopravu na zahraničních linkách. Poprvé se letělo do Zurych. A hned katastrofa.

5.3.1946 nehoda letounu AAC.1 OK-ZDN od ČSA na Ruzyni. Letecká badatelna.

15.3.1946 ČSA zahájily pravidelnou leteckou dopravu na vnitrostátní lince: Praha - Brno - Bratislava - Zvolen - Košice.

Od března 1946 natáčení filmu Muži bez křídel.

1.4.1946 ze zbývajícího stavu LDS zahájil činnost Letecký dopravní pluk (LDP).

V dubnu 1946 od Britů ze západní zóny Německa jsme získali tři Ju 52/3m sériových čísel VM931, VN716 a VN745.

21.5.1946 přilétá z letňanského Letovu na Ruzyň "na kompenzaci" (pravděpodobně nastavení kompasu?) a vrací se zpět do továrny. Další stejnou otočku vykoná pilot Kládek s cestujícími 23.5.1946 a 25.5.1946 stejný pilot přiváží stroj na Ruzyň, kde pak 27.5.1946 létá okruhy. Dne 1.6.1946 už odlétá do Londýna ve službách LDS (nadvakrát, poprvé se pro poruchu rychloměru vrátil) jako D-7 a OK-JUG. Provoz na Ruzyni zaznamenán do září 1947.

Od 6.6.1946 do 18.6.1946 se LDP přesunul do Kbel. Provoz pro civilní linky byl postupně omezován.

Květen 1946, Ju 52/3m OK-TDI.

OK-TDI, kdy a kde?

AAC.1 Toucan OK-ZDO a osm zakoupených letounů Douglas C-47 Skytrain od USAAF se zatřenými nápisy pro čs. civilní i vojenské letectvo. Kdy? (Přilétávaly od března 1946 do září 1947 v počtu kolem 70 kusů.)

. Kdy?

. Kdy a kde?

OK-PDC . Kdy?

OK-PDC na švýcarském letišti Zürich. , , , . Kdy?

D 7 "D-3" , .

"D-5"

"D-7" .

 

AAC.1 Toucan v. č. 111 OK-ZBB.   Za kabinou ještě není (nebo už není) nápis.

AAC.1 Toucan v.č. 153, registrován OK-ZBC dne 12.7.1946 pro Baa n.p. Baov, od 24.1.1949 Svit n.p. Gottwaldov a od 20.6.1950 převeden k ČSA, zrušen 5.1.1954.

AAC.1 Toucan v. č. 111 OK-ZBB v srpnu 1946. Na lince z Otrokovic do Prahy (letoun v majetku Baa n.p. Zlín). Za kabinou nápis Baa n. p. ZLÍN.

První lety na Ruzyni 27.8.46, přelet z Letňan, pilot Kládek. V září již nasazován na zahraniční i tuzemské lety jako "D-8" a OK-JUH.

V provozu od 4.9.46 u LDP jako "D-10", v lednu 1947 u VLÚ jako "V-5".

15.9.1946 Aeroklub za spoluúčasti Svazu letců a armády uspořádali na Ruzyni velký Mezinárodní letecký den. Přišlo se podívat na 500 000 diváků. Sovětské letouny nepřiletěly. Na stojánce předvedeny čs. letouny C 2, C 3, C 4, C 5, od roku 1947 označení pro  Z 26 Trenér), L-290 Orel, Spitfire, Pe-2. Spojenci předvedli B-17, B-29, B-26, P-51, P-80, C-47, C-82, Maryland, britské letouny Gloster Meteor F.4 "RA423" a Avro Lincoln, francouzský P-47. Vyhlídkové lety s letouny C 5 a D 7.

30.9.1946 Ju 52/3m v.č. 5922 byl zapsán do leteckého rejstříku OK-ODH původně pro čs. stát (MNO), později předán ČSA. Vymazán z leteckého rejstříku v roce 1959, v tomto roce se dělaly čistky rejstříku od dříve zrušených a nenahlášených strojů.

Stroj přivádí z Letova na Ruzyň pilot Kládek 15.11.1946 a týž den se vrací. Provoz jako "D-9".

Na Ruzyni se objevuje 18.12.46 příletem z Letova, pilot Kládek. Od ledna do července 1947 zaznamenáno několik letů v řadách LDP jako "D-11". Nikde v záznamech se neobjevuje civilní volací imatrikulace.

Do konce roku 1946 bylo dále opraveno 12 letounů.


1947

K 15.1.1947 bylo u LDP evidováno: sedm letounů D-7, šest letounů C-47, dva letouny Anson, dva letouny D-10 a šest letounů C-8.

K 12.3.1947 bylo u LDP evidováno: dva letouny C-1, jeden letoun C-5, sedm letounů D-7, sedm letounů C-47, tři letouny D-10 a pět letounů C-8.

D-7 "D-12" první lety na Ruzyni 21.5.1947 – přelet ze Kbel do Letňan, pilot Kládek, poslední zatím dohledaný záznam 7.9.1947.

21.6.1947 ve Vajnorech paravýsadek z letounu D-7. Letectví 6/47.

12.7.1947 let s OK-ZDO do Popradu. Zdroj.

Nástup výsadkářů v rámci oslav 2. výročí SNP  na letišti Vajnory. D-7 "D-9" od Leteckého dopravního pluku ve Kbelích.

7.9.1947 skákali na leteckém dnu v Ruzyni francouzští parašutisté z letounu D-7.

Kdy? 7.9.1947 II. mezinárodní letecký den na Ruzyni?

Letiště Partizánske. "D-8" , , . Kdy?

Od 6.6.1947 nebo září 1947 novým vojenským označení typu Ju 52 se stalo D 52.


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

K 15.3.1948 bylo u LDP evidováno: deset letounů D-47, osm letounů D 52, dva letouny Anson, dva letouny K 70, jeden letoun C 30, ostatní nespecifikovány.

K 1.7.1948 bylo u LDP evidováno: deset letounů D-47, osm letounů D 52, letoun Anson, dva letouny K 70, jeden letoun C 30, ostatní nespecifikovány.

18.7.1948 letoun AAC.1 Toucan OK-ZDO od ČSA uletel z Popradu do Rakúska. Pilotoval mechanik ČSA Timko a mechanik SNA Tatrasvit Gulkáš.

Do roku 1948 létaly na vnitrostátních linkách ČSA.

Mezi zářím 1948 a červnem 1949 dochází v rámci změn systému registrací strojů ČSA ke změně registrace z OK-PDC na OK-PCC.

V období mezi listopadem 1948 a červnem 1949 došlo ke změně imatrikulace z OK-TDI na OK-TCB.

Mezi listopadem 1948 a březnem 1949 dochází ke změně imatrikulace na z OK-ZDO na OK-ZCA.


1949

K 1.2.1949 bylo u LDP evidováno: dvanáct letounů D-47, devět letounů D-52, tři letouny D-44, jeden letoun C-3, pět letounů K-65, osm letounů K-68, čtyři kluzáky NK-14, jeden letoun CS-99.

Od 6.4.1949 AAC.1 Toucan OK-ZBC létal u Bezpečnostního letectva s registrací OK-BBB (od 31.3.1949 do 15.10.1959).

16.5.1949 LDP přejmenován na Letecký dopravní pluk 1 (LDP 1) VÚ 207.


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

22.12.1950 LDP 1 přejmenován na 1. letecký dopravní pluk (1. LDP).

K 1.11.1950 bylo u LDP 1 evidováno: 16 letounů D-47, čtyři letouny D 52, čtyři letouny D 44, devět letounů K 65(?), dva letouny K 65(?).

V roce 1950 radiostanice LR 10 (FuG 10) vyměněny za LR 16 (FuG 16).


1951

7.8.1951 byl z leteckého rejstříku vymazán OK-ZCA.

29.9.1951 byl z leteckého rejstříku vymazán OK-TCE.

1.10.1951 byl z leteckého rejstříku vymazán OK-PCC. Poslední ne zcela dobře čitelná poznámka uvádí „předáno do Rumunska“.


1952

Asi v roce 1951-53 Letecké opravny Kbely, n. p. vyzbrojily tři kusy D 52 střeleckou věží s kulometem MG 131 ráže 13 mm a bombardovacím zaměřovačem. Výcvik posádek ve vzdušné střelbě a v bombardování na letišti Hradčany. Úprava se neosvědčila a vše se vrátilo do původního stavu.


1953

V roce 1953 (1954?) za hangárem "D" filmaři použili OK-BBB - natáčeli film Botostroj a AAC.1 Toucan  měl představovat Junkers F 13ge D-1608 najmutý od DeutscheSchuh A.G. Berlin Tomáše Bati.


1954

5.1.1954 byl z leteckého rejstříku vymazán OK-ZBC.

3.9.1954 asi poslední zaznamenaný let.

15.10.1954 z leteckého rejstříku vymazán OK-BBB.

1.11.1954 1. LDP přejmenován na 1. letecký dopravní pluk.


1955

K 15.2.1955 jsou letouny D 52 vykazovány jako letu neschopné.

 

Trupy letounů se využily jako chatičky v zahrádkách.