01.04.2024
19.11.1939 první let letounu He 177 V1 s dvěma motory DB 610 o výkonu po 2 168 kW.
.
.
Koncem roku 1942 dostavěna továrna Flugzeugwerk Eger GmbH (FWE) na letišti Cheb-východ Eger-ost.
Opravy draků He 177 a přestavby He 177 A-3 na vyšší standard.
23.1.1943 při technickém záletu nouzově přistál He 177 A-3 Greif WNr. 15269 od FWE u Nového Hrozňatova. Velitel Oblt. Hans Proppe s ostatními členy posádky zahynul. Všichni od 1./KG 40. Letecká badatelna.
Kdy a kde?
26.9.1943 u obce Dolní Heřmanice (okres Žďár nad Sázavou) zřícení letounu He 177 A-1 WNr. 15270 od 8./KG 40. Piloti Oblt. Walter Dietrich, Lt. Hans Höllige a Uffz. Harry Schneider, palubní radista Uffz. Kurt Herrmann a palubní mechanik Uffz. Wilhelm Kappeler zahynuli. Přežili popáleni palubní mechanik Fw. Erwin Sengstschmidt a mechanik pozemního personálu Uffz. Heinz Stengel. Letecká badatelna.
Úpravy He 177 na provedení A-3 („ Umrüstung a. neuen Baurust.“) skončily do jara roku 1944 (poslední údaj o přestavěných He 177 máme z dubna 1944).
20.5.1944 u obce Rovensko pod Troskami (okres Semily) se kvůli námraze zřítil německý průzkumný letoun He 177 A-3 Greif WNr. 535852 "F8+QU" od 10./KG 40 v Lechfeldu. Podrobnosti. Letecká badatelna.
Opravárenská činnost se udržela minimálně do srpna 1944.
Koncem roku 1944 přiletěl He 177 B-5. Přestavba pro let do Japonska.
14.2.1945 od 12.33 do 12.36 hod. nálet 38 bombardérů od 8th USAAF z Velké Británie na letiště Cheb-východ. Továrna FWE poškozena Primární cíl byl Chemnitz. Zničen průjezdný hangár s kluzáky učňů a 22 letounů He 177 a He 219. Na kompenzační točně zničený He 177 B-5 tříštivou bombou, který byl při dalších náletech ještě postřelován.
Ve Kbelích se objevily také letouny He 177 a Ju 52/3m, které původně patřily Erg. TGr. působící na letišti Berlin-Schönwalde. Ta byla oficiálně rozpuštěna k 22.7.1944, proto zůstává nezodpovězenou otázkou, zda se její letouny dostaly do Kbel s jinou jednotkou, která je převzala, ale v závěrečném chaosu již nepřeznačila.
25.3.1945 od 11.40 hod. za jasného počasí nálet asi 100 bombardérů B-24. Továrna FWE byla totálně zničena. Zničeny 3 kusy He 177 bez motorů, jeden He 219, devět Me 262 a jedna stíhačka. Poškozen jeden He 177. Výroba už nebyla obnovena. VHÚ.
25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.
16.4.1945 nálet stíhačů od 78th FG a 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Kralupy nad Vltavou. Jako první byly zničeny čtyři stroje He 177. Pozoroval jsem vzdušný kolotoč z výšiny nad Minicemi, nad kterými dokončovaly některé stroje otáčky a vracely se zpět ke kralupskému letišti. V krátké době zůstaly z pýchy německého letectva na zemi jen hořící trosky. Po osmi průletech spojeneckých stíhačů byl celý prostor letiště zničen. Proti útočícím Mustangům nezasáhli Němci ani ze země, ani ze vzduchu. Zdroj. Zničeno bylo 24 kusů a poškozeno 10 kusů Ju 52/3m od III./TG 2. Celkem bylo zničeno 56 strojů, včetně Si 204 a Bf 110 (asi noční stíhačky).
16.4.1945 nálet amerických hloubkařů od 368th FG, 9th USAAF a 4th FG, 78th FG, 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie. Ten den bylo ve Kbelích 170 letadel.
, , . Libor Šolín vytvořil toto . Zničený He 177 asi od Erg. TG.
17.4.1945 nálet stíhacích P-51 na Cheb-východ. Zničen He 177.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Po válce byl celý areál podniku poset částmi He 177, He 111 a He 219 a to přesto, že jejich opravy zde skončily už na konci léta 1944. To skutečně svědčí o rychlém ukončení prací na původních zakázkách. Navíc zde byl nalezen prototyp He 177 B,
Hradec Králové. Ju 87 a v pozadí He 177 , He 177 .
Letňany. Vrakoviště. Foceno z He 177 A-3 WNr. 35008 "ND+SC". Bf 110 G-4 "7J+AF" , . He 177 "ND+SC" , , . He 177 A-5/R6 "KM+TB" pro studijní účely , .
Kbely. He 177 .