06.06.2023
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1919.
11.1.1919 na letišti Praha-Vysočany přistáli s letounem Ansaldo S.V.A. 10 "12812" dva italští legionáři, příslušníci 56ª Squadriglia del Servizio Aeronautico del Regio Esercito pilot strážný Jindřich Brejla a pozorovatel rotmistr Mirko Dostál. Jim jediným Italové umožnili přeškolení na svoji techniku. Mezi nimi Jindřich Kostrba, velitel čs. Leteckého sboru.
Italská vojenská mise v ČSR. Skupina důstojníků italské armády, působící v letech 1918-1919 v ČSR. Na československé území přišla ve 2. polovině prosince 1918 spolu s československými legiemi z Itálie a převzala nejvyšší velitelské pravomoci na Slovensku. V jejím čele stál generál L. Piccione, jmenovaný 23.12.1918 vrchním velitelem všech československých vojsk na Slovensku. Hlavním úkolem italské vojenské mise bylo organizovat obsazení celého Slovenska československými ozbrojenými silami.
od 1919 do 27.12.1921.
Na jaře 1919 (kdy?) na letiště Praha-Kbely přiletěla italská vojenská mise. Které a kolik letounů? Hangárovány byly v italském hangáru, který stál asi rok. Je to italský hangár ?
Návštěva velitele francouzské vojenské mise gen. Maurice Pellého. (Ten 13.2.1919 přijel do Prahy a o čtyři dny později se stal náčelníkem Hlavního štábu branné moci.) Kdy? Francouzská stíhačka SPAD S.XIII a v pozadí třímotorový letoun Caproni Ca.33 "11505" (?) do kterého po žebříku leze gen. Pellé , křížkem označený gen. Pellé v italském letounu . Video - létající replika.
4.5.1919 nastoupil Štefánik na letišti Campoformido do letadla Caproni Ca.33 "11495", doprovázený dvěma italskými letci, poručíkem Giotto Mancinelliom Scottem, seržantem Umberto Merlinem a mechanikem-rádiotelegrafistom Gabrielem Aggiustom. MAPA.
Cílem jeho cesty byla Prešporok. Vojáci připravili plochu k přistání východně Prešporku.
Letadlo se však náhle zřítilo na katastru (chotáru) obce Pruk dnes Most pri Bratislave. , , . Všichni členové posádky byli na místě mrtví. Podrobnosti. MAPA.
Na tabuli pred kamennou pyramídou je nápis: „Na tomto mieste zahynul ČSL. minister generál Dr. Milan R. Štefánik a jeho sprievod král'ovský italský npor I. Mancinelli-Scotti, serž. H. Merlino a strelec G. Agginuti. Na večnú pamäť.“
Letiště Bratislava-Vajnory (?). Salmson SAL. 2 A.2 s pruhy trikolóry a Ansaldo SVA 10. Kdy?
Gen. Piccione hovorí s pilotom talianskeho lietadla Caproni pred odletom". Zdroj. Kdy?
Taliansky piloti leteckej stotniny čakajú pred svojim Ansaldo SVA na príchod generálneho inšpektora čsl. brannej moci Dr. Josefa Scheinera. Do funkcie ho vymenoval prezident T.G.Masaryk, Josef Scheiner sa jej sám vzdal 29.9.1919. Zdroj. Kdy?
Velení na Slovensku ukončeno k 31.5.1919. Od 1.6.1919 velení na Slovensku převzali Francouzi.
V důsledku jednoznačné zahraniční politiky orientace ČSR na Francii odešla italská vojenská mise v létě 1919 z Československa. Ministr zahraničních věcí Beneš je navíc ještě pomlouval, aby své rozhodnutí ospravedlnil.
5.7.1919 Tenente Haas podletěl asi s letounem Ansaldo S.V.A. 10 železniční most ale hned poté zakopl o kameru na lodičce a zřítil se. Kameraman James B. MacCreary, ředitel kinematografického oddělení American YMCA zahynul. Pilot poručík Haas lehce zraněn. Video.
6.8.1919 Caproni Ca.33 odletělo do Plzně. Letoun Bohemia B 5 vzlétla ze svého domovského plzeňského letiště v ústrety přilétávajícímu Caproni Ca.33, který pak celý den doprovázela ve vzduchu, i na zemi.
Letoun Ansaldo SVA 10 asi na letišti v Nitře (?). Kdy?
16.4.1920 letoun Caproni Ca.33 "4034" odletěl z Prahy-Kbel do Wien. Pro poruchu motoru přistál nouzově u Temelína, kde probíhaly opravy. Znovu vzlétl až 24.4.1920, nicméně znovu nouzově dosedl ve Čtyřech Dvorech u Českých Budějovic. Přes ostré přistání, na po deštích rozmáčené louce, újmu zaznamenal pouze stroj. Posádka Tenente Domenica Bolognesiho byla po zaboření předního kola vymrštěna mimo letoun, nicméně bez zásadní újmy na zdraví.
Italové u nás nechali prý dva letouny Ansaldo SVA 10.
Stroje převzalo naše letectvo a ke své spokojenosti je používalo v Nitře a Olomouci.
Moravská letecká společnost Aero-Lloyd. Jejím ředitelem byl ing. Richard Harabus. Základny měla v Brně a Olomouci a používala letouny Hansa-Brandenburg C.I 326, Phönix C I a rychlý italský stroj Ansaldo S.V.A. 10. Přestože tyto informace uvádí několik na sobě nezávislých zdrojů nejsou podklady ověřeny zápisy z firemních rejstříků.