02.12.2024
24.2.1935 zalétán He 111 s dvěma motory BMW VI o výkonu po 447 kW.
1938
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
1939
Od září 1939 II. (letecký) odbor Vojenského technického a leteckého ústavu byl proměněn v Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan), což byla pražská pobočka německého Deutschen Versuchsanstalt für Luftfahrt (DVL) v Berlíně-Adlershofu. V Letňanech obsluha letounů He 111 Střediska pro výzkum mraků při Říšském úřadu pro meteorologickou službu v Praze. Kdy?
V září 1939 na Ruzyň přiletěla FFS Wesendorf s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Přejmenována na FFS C Prag-Rusin.
Od září 1939 satelitní letiště pro FFS C Wiener Neustadt s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími.
1940
K 12.1.1940 vznikla firma Flugzeugwerk Eger GmbH (FWE) s letištěm Cheb-východ.
Opravy centrální části křídel He 111. He 111 .
16.1.1940 byla FFS C Prag-Rusin přejmenována na FFS C 12.
16.1.1940 byla FFS C Wiener Neustadt přejmenována na FFS C 8.
30.5.1940 se u obce Bílý Potok (okres Liberec) zřítil He 111 WNr. 5050 "DD+BT" od 3./Flieger-Ergänzungsgruppe (See). Posádka pilot Uffz. Paul Reuter, radista Gefr. Walter Sauer, pozorovatel Lt. Paul Schulz a mechanik Uffz.Simon Wagne zahynuli. Letecká badatelna.
19.7.1940 se u obce Chlum u Třeboně (okres Jindřichův Hradec) zřítil He 111 od Große-Kampffliegerschule 2. Tříčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.
28.11.1940 přistání He 111 A-0 "DA+AZ" od FFS C 12 bez podvozku.
1941
Zapadnutí He 111 B WNr. 1120 "DA+AZ" od FFS C 12 z Ruzyně. Kdy? , .
12.6.1941 z Villacoublay do Hradce Králové přiletělo asi 20 bombardérů He 111 od III./KG 55.
16.6.1941 odletěly na letiště Gleiwitz (dnešní Gliwice). Z polního letiště Klemensów zaútočila na cíle v Sovětském svazu ráno 22.6.1941.
17.6.1941 při přeletu bombardéru He 111 P-2 WNr. 2127 "PB+AW" od IV./KG 53 z francouzského Lille na polské letiště Grójec (jižně Varšavy) stroj v mlze naplocho narazil do kopce Měděnec 777 m n. m. (okres Liberec) a shořel. Lt. Hayo Müller, Fw. Hans Abe, Fw. Adolf Schormann, Uffz Peter Jenissen,Uffz Fritz Schumacher zahynuli. Pomníček. Letecká badatelna.
15.7.1941 se během přistávání zřítil He 111 B WNr. 1120 "DA+AZ" od FFS C 12 z Ruzyně na budovu v obci Jeneček. Obgfr. Hans Marahrens a Obgfr. Otto Herbst zahynuli. Letecká badatelna.
13.9.1941 severně obce Tomášov (Mikulášovice, okres Děčín) za špatného počasí se zřítil He 111 H-6 WNr. 4437 od III./KG 55 a Überführungsstelle L.E. Jüterbog. Stroj shořel a posádka zahynula. Letecká badatelna.
13.9.1941 zachytil o skalnatý hřeben nedaleko Mariiny skály (Jetřichovice, kres Děčín) He 111 WNr. 4436 od III./KG 55. Posádka Uffz. Emil Samorski, Fw. Helmut Hertal, Uffz. August Moormann a Uffz. Bernhard Friedrich zahynula. Letecká badatelna.
13.10.1941 se u obce Kal (okr. Jičín) zřítil He 111 B WNr. 1162 "DA+BA" od FFS C 14 z Kbel. Posádka zahynula. Letecká badatelna.
1942
28.3 1942 u obce Srnín (okres Český Krumlov) zřícení He 111 J-1 WNr. 5186 "PO+AP" od 6./Grosse Kampffliegerschule 2 z letiště Hörsching (jihozápadně Linz). Uffz. Max Kaufmann, Fw. Heinz-Alfred Behrendt a Fw. Johannes Schulzn zahynuli. Letecká badatelna.
V roce 1942 letoun He 111 H "GA+MH" od FFS C 14 z Kbel.
15.10.1942 krátce po vzletu došlo k vysazení motoru letounu He 111 B-2 WNr. 1019 od FFS C 14 a ten zřítil v Praze-Stromovce. Druhý pilot Fw. Horst Kornhäusel zahynul, pilot Uffz. Harry Popall a palubní mechanik Uffz. Matthias Traber zraněni. Letecká badatelna.
6.11.1942 za špatného počasí se v Brně-Maloměřice zřítil He 111 H-6 WNr. 4300 "3E1PZ" od 15./KG 6. Při havárii zahynuli pilot Uffz. Joachim Möller a radioelektroničtí specialisté Uffz. Waldemar Böhm, Uffz. Herbert Jung a Ogfr. Heinrich Demmel, dále pozorovatel Ogfr. Gerhard Otto a radioelektronický pozorovatel, vrchní letecký technik Dr. Heinrich Becker, civilní zaměstnanec záhadného Oddělení F Výzkumného ústavu v Rechlinu. Letecká badatelna.
24.11.1942 se do Černé hory 809 m n. m. zřítil He 111 H-10 WNr. 2729 od FFS C 20. Uffz. Radom Helmuth, Fw. Rosc Erich, Uffz. Börzel Willy a Uffz. Schober Adolf zahynuli. Letecká badatelna.
V objektech zrušené firmy SOLO vznikla v roce 1942 firma Leichtbau GmbH (LBB), zapsaná do obchodního rejstříku 3.10.1942. V čele stál ředitel Fritz Drexler a předmětem podniku bylo „provádění oprav strojů a nástrojů, zhotovování strojů a nástrojů a provoz s tím spojených obchodů všeho druhu“. Ke stávajícím budovám přibývaly postupně další nové prostory a podnik se rozrůstal do podoby moderní firmy. Ještě před dokončením všech stavebních prací začala firma zajišťovat opravy částí strojů. Dle dobových fotografií to byly nosné plochy He 111, v roce 1944 i další vybavení He 111 (zřejmě různé demontovatelné sady). Denně sem bylo přiváženo k opravě 10–30 vagonů křídel. Také v této továrně existovala odbojová skupina, které se například podařilo odcizit leteckou radiostanici. V listopadu 1943 gestapo v továrně zatklo 30 osob. Za války se zde mělo opravit více jak 7 000 kusů křídel. Fotky. , . Zdroj. Zdroj.
1943
V lednu 1943 poslední dva kusy smontovaných He 111 přeletěly do Trenčína. Slovenské He 111.
Dňom 2.3.1943 sa začal výcvik posádok pre He 111 a Ju 52 vo Flugzeugführerschule C 22 v Oels Oleśnici, ktorý skončil 19.7.1943. Npor. let. Ján Hergott, por. let. Viliam Grún, d. zást. rtm. let. Eugen Čech a rtk. rtm. let. Bohuslav Mihota týmto získali oprávnenie pilotovať He 111 alebo Ju 52. Výcvik bol zameraný i na výuku lietania bez vidu. V ten istý deň skončili výcvik na palubných mechanikov na lietadlách He 111 a Ju 52 rtk. rtm. let. Jozef Krist a čat. Ján Hatnančík.
V únoru 1943 v Olomouci reformována FFS C 12 s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Satelitní letiště Holice a Přerov.
Asi v roce 1943 se do Břidličné hory 1 358 m n. m. (okres Šumperk) zřítil He 111 B či P. Letecká badatelna. VLA Čepí.
Mezi obcemi Vochov, Křimice, Vejprnice byla v roce 1943 vybudována dřevěná maketa závodu Škoda Plzeň pro oklamání spojeneckého letectva s imitací provozu hutního provozu a také maketa skvrňanského letiště s asi 10 lepenkovými He 111.
Od roku 1943 III./KBS 2 v Malackách pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 mjr. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.
6.11.1943 se u obce Bečov nad Teplou (okres Karlovy Vary) zřítil He 111 P-5 WNr. 3120 "GA+MR" od Fluglehrerschule der Luftwaffe. Letecká badatelna.
30.11.1943 u obce Zubří (okres Vsetín) zřítil He 111 H-16 WNr. 161767 od III./KG 53. Letecká badatelna.
1944
11.1.1944 z francouzského Avord do Plzně přiletěla doplňovací IV./KG 4 s He 111 H. MAPA.
29.1.1944 za špatného počasí narazil do strmého západního svahu kopce, asi 600 m od obce Řeka (okres Frýdek-Místek) He 111 H-16 WNr. 161717 "A1+EH" od 1./KG 53 ze základny Proskurow Хмельницький. Posádka Lt. Neumann Heinz, Gefr. Dragon Wilhelm, Uffz. David Kurt, Uffz. Mühlbacher Johann a Uffz. Werner Erich zahynula. Letecká badatelna.
V roce 1944 se do kopce Smrk 1 124 m n. m. (okres Liberec) zřítil He 111 H-11 od KG 1. Letecká badatelna.
21.3.1944 havarovalo nad obcou Šútovo lietadlo Heinkel He 111 H-4 WNr. 6965 "5J+JV" patriace IV./ KG 4 v Plzni Posádka v zložení Flugzeugführer Lt. Peter Kalte, Kampfbeobachter Uffz. Hans Kühlmann, Borfunker Uffz. Otto Treszcz, Ogefr. Ernst Kröcher, Ogefr. Gerhard Hubert zahynula a sú pochovaní v Žiline. Stroj prelietaval na trase Plzeň - Stichovice. Zdroj.
23.3.1944 po 21. hod se zřítil v Bavorově (okres Strakonice) He 111 H-20 WNr. 700271 "1G+GP" od KG 27 letící údajně z obsazeného ukrajinského Lemberku Lvova. Posádka letounu se po ztrátě orientace a tenčící zásobě paliva zachránila pomocí padáků a ve 20.20 hod. dopadla v okolí obce Obora (okres Blansko). Badatelna. Letecká badatelna. MAPA.
26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podľa tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a Junkers W 34.
He 111 H od KG 200 na Ruzyni. Kdy?
28.5.1944 zřícení bombardéru He 111 H-6 WNr. 7207 "CQ+TS" od 12./KG 4 u obce Dolce (okres Plzeň-jih). Letecká badatelna.
26.7.1944 z Königsberg - Neuhausen (dnes ruský Гурьевск) přiletěla doplňovací IV./KG 27 s He 111 H. MAPA.
15.8.1944 byla IV./KG 4 zrušena. Personál asi přešel pod IV./KG 55.
1.9.1944 z maďarského Szolnoku přiletěla doplňovací IV./KG 55 s He 111 H. MAPA.
V létě 1944 byly krátce využity louky u Města Touškova (okres Plzeň-sever) pro uskladnění bombardérů He 111 od rušených jednotek KG 4, KG 27 a KG 55. Celkem přes 100 letadel. Přesun do Benešova? MAPA.
V Benešově na letišti bylo 55 letadel He 111. Zdroj?
20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie na letiště Malacky se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1).
27.9.1944 se u obce Karolinka (okres Vsetín) zřítil He 111 H-20 od TGr. 30. Z letounu letci vyskočili hodinu předtím u Strakonic. Letoun se zapnutým autopilotem uletěl přes 320 km, než se mu do dráhy letu postavilo Frňovské sedlo. Letecká badatelna.
V prosinci 1944 z Pápa do Malacek přiletěl Stab/KG 4 s He 111 H.
20.12.1944 z Pápa do Malacek přiletěla I./KG 4 s He 111 H.
26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.
28.12.1944 byla III./KBS 2 zrušena.
1945
Na letišti Pardubice meteoslužby zajišťovala Wetterflugstelle 1228 s letouny He 111 a W 34, byla přímo podřízená Luftflottenkommandu 6. Od kdy do kdy?
1.1.1945 havaroval na vrchu Vysoká 754 m n. m. východne obce Kuchyňa (okres Malacky) He 111 H-16 WNr. 162438, patriaci 3./KG 4. Posádka letela v zložení pilot Ofhr. Friedrich Braun (WIA), Beobachter Uffz. Reinhard Onken (KIA), Bordfunker Uffz. Rudolf Simon (KIA), Bordwart Fw. Erich Keller (KIA) a Bordschütze Obgfr. Josef Linke (KIA). Zdroj.
V lednu 1945 do Malacek přiletěla 14.(Eis)/KG 27 s He 111.
12.1.1945 okolo 22.25 hod. se obce Nesuchyně (okres Rakovník) zřítil He 111 H-20 "5+F8". Posádka Fw. Kurt Bengston, Uffz. Alois Werner, Fw. Hans Tschatscher, Fw. Helmut Elsner, Fw. Fridrich Ihnsen se zachránili pomocí padáků u obce Senešnice (okres Praha-západ). Letecká badatelna.
16.1.1945 nehoda pri pristávaní. He 111 H-16 WNr. 160919 "1G+DY", patriaci 14.(Eis)/KG 27, bol zničený na 100 %. Z posádky zahynul len pilot Fw. Ernst Lennhart. Zvyšní traja letci pozorovateľ Fw. Jan Ufen, radio operátor Uffz. Franz Rautner patriaci k 2./KG 4 a palubný mechanik Uffz. Felix Schmidt boli zranení. Zdroj.
19.1.1945 prišlo na letisku k nehode bombardéru Heinkel He 111 H-16 WNr. 160915 "1G+EY", patriacemu 14.(Eis)/KG 27. V dôsledku silného bočného vetra sa bombardér postavil na nos a poškodil sa na 25 %. Z posádky sú známi len pilot Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Spraiter Edgar. Zdroj.
22.1.1945 utrpela 14.(Eis)/KG 27 dve straty bombardérov He 111 H-16 na letisku. Stroj s WNr. 161622 sa počas pristávacieho manévru poškodil na 25 %. Druhý stroj WNr. 161230 sa poškodil na 2 5% v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.
23.1.1945 fúkal silný vietor, ktorý sa stal osudným pre He 111 H-16 "1G+AY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Stroj sa pri pristávaní poškodil na 50 %. Posádku tvorili pilot Uffz. Werner a Uffz. Edgar Spraiter. Zdroj.
27.1.1945 mal na letisku nehodu pre poruchu He 111 H-11 WNr. 8515 "1G+NY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Lietadlo sa poškodilo na 25 %. Pilot Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Edgar Spraiter vyviazli bez ujmy na zdraví, Bordfunker neznámeho mena bol zranený a palubný mechanik zahynul. Zdroj.
29.1.1945 sa na letisku stala nehoda bombardéru He 111 H-20 WNr. 160253, patriaci I./KG 4, sa poškodil na 50 % počas nehody pri pristátí. Posádka vyviazla bez zranení. Zdroj.
10.2.1945 krátce po poledni se u obce Horní Světlá (okres Česká Lípa) zřítil meteorologický letoun He 111 "D7+?N" od rozpuštěné jednotky Wekusta 5. Celá čtyřčlenná posádka Oblt. von Breuera při havárii zahynula a byla pohřbena 18.2.1945 v Horní Světlé. Letecká badatelna.
13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.
V únoru 1945 odletěl Stab/KG 4 na základnu Dresden-Klotzsche.
16.-19.2.1945 Stab a I./KG 4 s He 111 H zásobovala Festung Breslau.
Od 17.2.1945 se I./KG 4 přesunovala na základnu Dresden-Klotzsche, odkud pokračovala v zásobování Breslau.
Od 16.3.1945 byla na letišti Pardubice spojovací Verbindungstaffel/VIII. Fliegerkorps s letouny Fi 156 C, Bf 108, W 34 a He 111. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci.
18.3.1945 v 15.45 hod. u obce Slavičky (okres Třebíč) 1/Lt Robert E. Schara na P-51 Mustang od 307th FS, 31st FG, 15 USAAF z Itálie sestřelil He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od 1./KG 4 z Malacek. Tvrdé nouzové přistání. Palubní radista Uffz. Anton Launer, mechanik pozemního personálu Fw. Max Ziegelmann, radiomechanik pozemního personálu Ogefr. Paul Reischkea a palubní střelec Ogefr. Heinrich Cremers zahynuli. Zranění utrpěli palubní mechanik Uffz. Rolf von Felbert a radiomechanik pozemního personálu Ogefr. Otto Krause. Pilot a pozorovatel vyvázli bez výraznější újmy.
18.3.1945 v 16.05 hod. u obce Studenec (okres Třebíč) 1/Lt. William H. Bunn na P-51 Mustang od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelil He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od Stab I./KG 4 z Malacek. Tvrdé nouzové přistání. Letoun se po dopadu rozlomil. Zahynul pozorovatel Oblt. Georg Panzert (náčelník štábu I./KG 4), vrchní účetní jednotky Offz. im SD Siegfried Wellenkötter a mechanik pozemního personálu Ogefr. Franz Konle. Zraněni byli palubní radista Fw. Horst Moritz, písař náčelníka operačního oddělení jednotky Fw. Martin Polster, mechanik pozemního personálu Stgefr. Wilhelm Flamme a elektromechanik pozemního personálu Ogefr. Ottmar Ritsch. Pilot, palubní střelec a člen pozemního personálu přežili s lehkými poraněními. Na poli byli zraněny dvě ženy. Letecká badatelna.
V březnu 1945 byla bombardovací 14.(Eis)/KG 27 zrušena. (?)
Po přistání osobního letounu He 111 H-6 gen. Schörnera, velitele Heeresgruppe Mitte na letišti Hrabůvka v Moravské Ostravě. Kdy? Letoun byl zničen 22.3.1945 v Dolním Benešově sovětským náletem.
Z 24. na 25.3.1945 bylo letiště Benešov napadeno Mosquitem od No. 406 Squadron RCAF. Pilot F/Lt. D.A. Mac Fadyen zapálil jeden a poškodil čtyři He 111.
25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.
4.4.1945 do Hradce Králové přiletěly letouny He 111 i 14. (Eis)/KG 55 (Eisenbahnbekämpfungsstaffel). Pendlování mezi Dresden-Klotzsche při zásobování Festung Breslau.
10.4.1945 z Welsu do Hradce Králové přiletěly 7. a 9./KG 4 s letouny He 111.
V noci z 10. na 11.4.1945 odstartovalo třináct He 111 zásobovat Festung Breslau.
V noci z 11. na 12.4.1945 navíc pendlování transportních He 111 od I./KG 4 při zásobování Festung Breslau mezi Dresden-Klotzsche a Hradcem Králové. Část stojů přivážela do Hradce Králové benzín z Klotzsche.
13.4.1945 z Alt-Lönnewitz do Vysokého Mýta a do Hradce Králové přiletěla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) s transportními a vlečnými He 111, vlečnými letouny Ju 87 a kluzáky typu DFS 230. Měla za úkol zásobovat slezskou Festung Breslau (dnešní Wrocław). MAPA.
14.4.1945 Schutzstaffel/Erg. JG 1 doprovázela letoun He 111 velitele Heeresgruppe Mitte z letiště Semonice Josefstadt-West na letiště Cottbus. V okolí Jablonce nad Nisou havaroval Gefr. Rudolf Leune s Bf 109 G-14, WNr. 464527, "bílá 5".
V roce 1945 u Nového Města nad Metují zřícení letounu He 111. Letecká badatelna.
14.4.1945 ráno do Hradce Králové přiletěla transportní I./KG 4. Velitel Gruppenkommandeur Hptm Rolf Rannersmann - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.3.1945).
V noci z 14. na 15.4.1945 odstartovalo 55 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Při přistání havarovaly dva letouny "5J+GR" od 7./KG 4 a "5J+CL" od 3./KG 4. Letoun "5J+KS" od 8./KG 4 byl sestřelen sovětskými protiletadlovci. Z Vysokého Mýta odstartovaly též transportní letouny Gruppe Herzog.
V noci z 15. na 16.4.1945 odstartovalo 21 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau.
16.4.1945 nálet stíhačů od 355th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Cheb. Na letišti zaznamenáno na 100 letounů. Zapáleno na 15 kusů Ju 88 a He 111.
17.4.1945 dopoledne nálet 15 letounů P-47 Thunderbolt od 367th FS, 362nd FG, 9th USAAF na letiště Cheb. Zničeno 3 z 8 hangárů, 12 kusů He 111, tři Do 217, tři Ju 88, tři Bf 109 a 5 kusů Me 262. Dále zasaženy letouny Ju 52, Fw 190, Fw 200 a devět postavení flaku.
17.4.1945 nálet stíhacích P-51 na letiště Cheb-východ. Americké P-47 zničili dva Ju 88, dva He 111, Bf 109.
Alt Lönnewitz byl ohrožován sovětským pozemním postupem a tak se 18.4.1945 začal přesouvat (po zemi) personál III./EKG 1 na novou základnu do Plzně. MAPA. Gruppenkommandeur Maj Diether Lukesch - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (10.10.1944, jako 620. z celkem 863). Na fotce ještě jako Hauptmann.
Letecké části následovaly o den později, kdy brzy ráno začaly přelety He 111, Si 204 a Ar 234. Přes den transport neprobíhal a teprve večer pokračovaly kyvadlové lety He 111 mezi Alt Lönnewitz a Plzní. Přesun tímto způsobem trval až do 21.4.1945. Jako příklad uvádíme lety Johana Oepena. První let na He 111 "F1+OW" provedl z Alt Lönnewitz do Plzně 19.4. v 5.40 hod. Zpáteční let uskutečnil až večer ve 20.45 hod, přičemž cesta trvala přibližně hodinu. Ve 23.30 hod. vyrazil zpět do Plzně, kam dorazil půl hodiny po půlnoci. Už v jednu hodinu v noci (20.4.) následoval další let z Plzně do Alt Lönnewitz, odkud v 5.28 hod. vyrazil zpět. Pak musel počkat do další noci, kdy ve 2.55 hod. následujícího dne (21.4.1945) provedl poslední let do Alt Lönnewitz. Odtud odstartoval v 5.18 hod. do Plzně, kde už zůstal. Přesun III./Erg. KG 1 byl ukončen.
V noci z 19. na 20.4.1945 odstartovalo 34 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Tři letouny sestřeleny. Jeden letoun shodil zásoby (hlavně střelivo) u Rosnic, západně Hradce Králové.
22.4.1945 odvezl Oblt. Dietrich Grassmann od 1./KG 4 s letounem He 111 Generalfeldmarschall Ferdinanda Schörnera do Berlína-Gatow na schůzku s Hitlerem.
Vrátili se ráno 23.4.1945.
V noci z 23. na 24.4.1945 odstartovalo 44 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.
Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.
V noci z 24. na 25.4.1945 transportní He 111 "6Z+UC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta shodil zásoby společně s He 111 od I. a III./KG 4 z Hradce Králové.
25.4.1945 v 5.58 hodin přiletěl z letiště Greifswald letoun He 111 H-11 "5J+EN", který bombardoval cíl jihovýchodně města Cottbus.
25.4.1945 podle hlášení měl Stab/KG 4 jeden letoun He 111, v sestavě I./KG 4 byly 24 letouny a III./KG 4 vykazovala 23 strojů He 111.
K 25.4.1945 měla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) v Hradci Králové a ve Vysokém Mýtě jedenáct Do 17, patnáct He 111, tři Ju 87, třináct DFS 230 a šest Go 242.
V noci z 25. na 26.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau a Bautzen. Jeden letoun musel být odepsán.
V noci z 25. na 26.4.1945 transportní He 111 "6Z+GC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta nejdříve doletěl pro palivo do Klotzsche, poté shodil zásoby, po zabloudění přistál ve Kbelích a ráno se vrátil do Vysokého Mýta.
V noci z 26. na 27.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.
V noci z 26. na 27 4.1945 transportní He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta odletěl pro palivo do Klotzsche, shodil zásoby a vrátil se do Mýta. Do rána stihnul ještě jednou shodit zásoby a vrátit se.
V noci z 27. na 28.4.1945 odstartovalo 29 transportních He 111 zásobovat tankové jednotky u Storkowa. Pro palivo se létalo na letiště Klotzsche. Poslední let 14. (Eis)/KG 55.
28.4.1945 brzy ráno transportní He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta shodil zásoby a vrátil se do Mýta.
Ráno 28.4.1945 nastal, alespoň z části, další přesun III./Erg. KG 1, tentokráte z Plzně do Pockingu. MAPA. Nemáme však k dispozici přímý rozkaz o přesunu (informace pochází z letového deníku Johana Oepena) a navíc mnoho letecké techniky zůstalo až do konce války v Plzni. Buďto nedošlo k úplnému přesunu útvaru nebo měly zaznamenané lety jiný účel. Opět máme k dispozici letový deník Johana Oepena, který 28.4.1945 přelétl z Plzně do Pöckingu s He 111 "F1+MW" a na přesun vzpomínal i Diether Lukesch. Jeho svědectví je spojeno s přeletem posledních dvou Ar 234, které byly následně v Pöckingu vyhozeny do vzduchu. 29.4.1945 přišel rozkaz Lfl.Kdo.6 o zrušení III./Erg. KG 1. V něm se mimo jiné říká, že „Ar 234 B a C“ se mají odeslat k 1.(F)/100 v Hörschingu, zatímco He 111 k TGr. 30 v Neubibergu. Z personálu se vytvoří obslužný útvar průzkumných jednotek s Ar 234 resp. Me 262 v síle nanejvýše 200 mužů, který se ihned přesune do Fl.H. Zeltweg. V době rozpuštění se však mnoho techniky III./Erg. KG 1 stále nacházelo v Plzni a citovaný rozkaz potvrzuje, že útvar v té době disponoval oběma verzemi Ar 234. Tím služba Ar 234 u III./Erg. KG 1 skončila.
Po 28.4.1945 Cheb. He 111 , .
V noci z 30. na 1 5.1945 sedm transportních He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta odletělo pro palivo do Klotzsche, shodily zásoby a vrátily se do Mýta.
V dubnu 1945 se zřítilo německé letadlo He 111 na okraji obce Fláje (okres Most). O případných obětech havárie není nic známo.
V noci z 2. na 3.5.1945 přiletěl nový velitel Luftwaffe Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim, doprovázený Hannou Reitsch s poselstvím od Dönitze pro Schörnera. Gen. Greim si v Hradci Králové léčil zraněnou nohu. Kterým typem letounu letěl?
2.5.1945 zásobovací kontejner , vlečný a transportní He 111 od Gruppe Herzog ve Vysokém Mýtě , , , , . Zdroj.
4.5.1945 přiletěl od Dönitze do Hradce Králové K. H. Frank k jednání s Generalfeldmarschall Schörnerem. Dne 5.5.1945 ráno byl už K. H. Frank v Praze. Kterým typem letounu letěl?
8.5.1945 dopoledne po oznámení kapitulace dostala I./KG 4 možnost odlétnout do Německa. Minimálně dva letouny odletěly na letiště Weimar-Nohra. MAPA.
Personál III./KG 4 musel vypustit palivo ze svých letounů a ten dát SG 4, která se s bitevními Fw 190 F ještě pokoušela zastavit postup vojsk Rudé armády - Рабоче-крестьянская Красная Армия.
Jeden letoun od KG 4 přesto uletěl do Rakouska.
Odpoledne se personál III./KG 4 vydal na cestu k Američanům. Cestou byl zajat a skončil v sovětském zajetí. Uffz. Albert Lehmann od 8./KG 4 a Oblt. Wilhelm Bergmann od 9./KG 4 byli zabiti a pohřbeni u obce Hlavatce (okres Tábor). Zdroj.
Pardubice. Letiště bylo ve značně dezolátním stavu. Spousta vraků letadel Bf 109 asi od JG 52 a Fw 190 od SG 77 rozmístěných po celém letišti i ve stojánkách mimo něj, v rohu letiště u tribuny dostihového závodiště zůstaly vraky několika desítek He 111 asi od KG 4, u Popkovic a u závodiště byly poškozené Ju 87 a na letišti zůstalo i několik kusů menších letadel, jako např. Fi 156 Storch.
He 111
8.5.1945 v 19.30 hod. jihovýchodně Teplic podplukovník Георгий Агеевич Лобов Georgij Ageejevič Lobov, velitel 7 гиад, 2 иак, 2 ВА vedl dvojici stíhacích Jak-3 od 1 гиап, 7 гиад, 2 иак, 2 ВА. Vedený letec byl staršij lejtěnant Sviridov. Poškodili německý letoun He 111 od I./KG 4 z Hradce Králové, který nouzově přistál u obce Žim (okres Teplice). MAPA. Letecká badatelna.
Příslušníci Gruppe Herzog ve Vysokém Mýtě. dostali rozkaz zničit svá letadla a přesunout se k Američanům. Uvázli u Vltavy a Američani je později vydali Sovětům.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Chrudim. Sovětští vojáci u letoun He 111 od Verbindungstaffel/Luftwaffenkommando VIII . Letoun He 111 WNr. 4788 u LSŠ byl zrušen až 20.3.1947. Jedná se o tento letoun?
Bombardéry nalezené v Kumru: he 111 a Ju 188. WNr. 2021 a WNr. 500410/2921. Typ?
Bombardér nalezený v Hvězdově: WNr. 491205. Typ?
Letňany. Letouny He 111. Kdy?
Hradec Králové. Transportní He 111 "5J+AH" , , před hangárem č. 3, , , , sekyrou poškozený trup "160973" , , "DC+RK" a sovětští strážní , , He 111 u Ruseku , . He 111 H "5J+BD" od Stab III/KG 4 a v pozadí severní hangár. .
Vysoké Mýto. He 111 od Gruppe Herzog .
Kde byly ukryty vlečné a transportní letouny He 111 od Gruppe Herzog?
Plzeň. He 111 v hangáru . He 111 H WNr. 701449 "F1+NW" , trupy He 111 .
13.9.1945 vojáci přidělili typu kód LB 77.
Diskuze o poválečném provozu.
.
Letoun He 111 WNr. 4788 u LSŠ v Chrudimi byl zrušen až 20.3.1947.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
3.5.1948 do Kbel přiletěl první bulharský letoun He 111 WNr. 161604. Továrna Letov podle něho rekonstruovala He 111 WNr. 7605.
2.-16.7.1948 v Malackách z letounu LB 77 "V-24" čtyři odhozy HS 293 A a dva odhozy PC 1400 FX.
7.9.1948 přiletěl druhý bulharský letoun He 111 WNr. 161250.
Od 20. do 23.4.1949 přelety letounu LB 77 "V-26" s por. Jozefem Kúkelem mezi letišti Kbely a Malacky.
Od 26.4.1949 v Malackách z letounu LB 77 "V-24" deset odhozů HS 293 A a tři odhozy PC 1400 FX.
29.8.-3.9.1949 pokusné hašení lesních požárů u obce Doksy (okres Česká Lípa). Dva letouny C 3 nesoucí dvě nádrže PN 300 l a LB 77 s nádrží PN 900 l.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Od července 1950 měla CL 1 ve Kbelích v péči letoun LB 77 ("FV-07" nebo "FV-08"), který jen ošetřovala a udržovala pro Fotoleteckou skupinu v Letňanech.