Letouny Heinkel He 111 u nás, jejich výroba u nás a co podařilo po válce využít

Slovenské He 111

02.12.2024

24.2.1935 zalétán He 111 s dvěma motory BMW VI o výkonu po 447 kW.

 

 

1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Od září 1939 II. (letecký) odbor Vojenského technického a leteckého ústavu byl proměněn v Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan), což byla pražská pobočka německého Deutschen Versuchsanstalt für Luftfahrt (DVL) v Berlíně-Adlershofu. V Letňanech obsluha letounů He 111 Střediska pro výzkum mraků při Říšském úřadu pro meteorologickou službu v Praze. Kdy?

V září 1939 na Ruzyň přiletěla FFS Wesendorf s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Přejmenována na FFS C Prag-Rusin.

Od září 1939 satelitní letiště pro FFS C Wiener Neustadt s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími.


1940

K 12.1.1940 vznikla firma Flugzeugwerk Eger GmbH (FWE) s letištěm Cheb-východ.

Opravy centrální části křídel He 111. He 111 helo5009.jpg (72069 bytes).

16.1.1940 byla FFS C Prag-Rusin přejmenována na FFS C 12.

16.1.1940 byla FFS C Wiener Neustadt přejmenována na FFS C 8.

30.5.1940 se u obce Bílý Potok (okres Liberec) zřítil He 111 WNr. 5050 "DD+BT" od 3./Flieger-Ergänzungsgruppe (See). Posádka pilot Uffz. Paul Reuter, radista Gefr. Walter Sauer, pozorovatel  Lt. Paul Schulz a mechanik Uffz.Simon Wagne zahynuli. Letecká badatelna.

19.7.1940 se u obce Chlum u Třeboně (okres Jindřichův Hradec) zřítil He 111 od Große-Kampffliegerschule 2. Tříčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.

28.11.1940 přistání He 111 A-0 "DA+AZ" od FFS C 12 bez podvozku.


1941

Zapadnutí He 111 B WNr. 1120 "DA+AZ" od FFS C 12 z Ruzyně. Kdy? , .

12.6.1941 z Villacoublay do Hradce Králové přiletělo asi 20 bombardérů He 111 od III./KG 55.

16.6.1941 odletěly na letiště Gleiwitz (dnešní Gliwice). Z polního letiště Klemensów zaútočila na cíle v Sovětském svazu ráno 22.6.1941.

17.6.1941 při přeletu bombardéru He 111 P-2 WNr. 2127 "PB+AW" od IV./KG 53 z francouzského Lille na polské letiště Grójec (jižně Varšavy) stroj v mlze naplocho narazil do kopce Měděnec 777 m n. m. (okres Liberec) a shořel. Lt. Hayo Müller, Fw. Hans Abe, Fw. Adolf Schormann, Uffz Peter Jenissen,Uffz Fritz Schumacher zahynuli. Pomníček. Letecká badatelna.

15.7.1941 se během přistávání zřítil He 111 B WNr. 1120 "DA+AZ" od FFS C 12 z Ruzyně na budovu v obci Jeneček. Obgfr. Hans Marahrens a Obgfr. Otto Herbst zahynuli. Letecká badatelna.

, helo5620.jpg (182645 bytes)helo7530.JPG (111697 bytes).

13.9.1941 severně obce Tomášov (Mikulášovice, okres Děčín) za špatného počasí se zřítil He 111 H-6 WNr. 4437 od III./KG 55 a Überführungsstelle L.E. Jüterbog. Stroj shořel a posádka zahynula. Letecká badatelna.

13.9.1941 zachytil o skalnatý hřeben nedaleko Mariiny skály (Jetřichovice, kres Děčín) He 111 WNr. 4436 od III./KG 55. Posádka Uffz. Emil Samorski, Fw. Helmut Hertal, Uffz. August Moormann a Uffz. Bernhard Friedrich zahynula. Letecká badatelna.

13.10.1941 se u obce Kal (okr. Jičín) zřítil He 111 B WNr. 1162 "DA+BA" od FFS C 14 z Kbel. Posádka zahynula. Letecká badatelna.


1942

28.3 1942 u obce Srnín (okres Český Krumlov) zřícení He 111 J-1 WNr. 5186 "PO+AP" od 6./Grosse Kampffliegerschule 2 z letiště Hörsching (jihozápadně Linz). Uffz. Max Kaufmann, Fw. Heinz-Alfred Behrendt a Fw. Johannes Schulzn zahynuli. Letecká badatelna.

V roce 1942 letoun He 111 H "GA+MH" od FFS C 14 z Kbel. helo7271.jpg (147147 bytes)

15.10.1942 krátce po vzletu došlo k vysazení motoru letounu He 111 B-2 WNr. 1019 od FFS C 14 a ten zřítil v Praze-Stromovce. Druhý pilot Fw. Horst Kornhäusel zahynul, pilot Uffz. Harry Popall a palubní mechanik Uffz. Matthias Traber zraněni. Letecká badatelna.

6.11.1942 za špatného počasí se v Brně-Maloměřice zřítil He 111 H-6 WNr. 4300 "3E1PZ" od 15./KG 6. Při havárii zahynuli pilot Uffz. Joachim Möller a radioelektroničtí specialisté Uffz. Waldemar Böhm, Uffz. Herbert Jung a Ogfr. Heinrich Demmel, dále pozorovatel Ogfr. Gerhard Otto a radioelektronický pozorovatel, vrchní letecký technik Dr. Heinrich Becker, civilní zaměstnanec záhadného Oddělení F Výzkumného ústavu v Rechlinu. Letecká badatelna.

24.11.1942 se do Černé hory 809 m n. m. zřítil He 111 H-10 WNr. 2729 od FFS C 20. Uffz.  Radom Helmuth, Fw. Rosc Erich, Uffz. Börzel Willy a Uffz. Schober Adolf zahynuli. Letecká badatelna.

V objektech zrušené firmy SOLO vznikla v roce 1942 firma Leichtbau GmbH (LBB), zapsaná do obchodního rejstříku 3.10.1942. V čele stál ředitel Fritz Drexler a předmětem podniku bylo „provádění oprav strojů a nástrojů, zhotovování strojů a nástrojů a provoz s tím spojených obchodů všeho druhu“. Ke stávajícím budovám přibývaly postupně další nové prostory a podnik se rozrůstal do podoby moderní firmy. Ještě před dokončením všech stavebních prací začala firma zajišťovat opravy částí strojů. Dle dobových fotografií to byly nosné plochy He 111, v roce 1944 i další vybavení He 111 (zřejmě různé demontovatelné sady). Denně sem bylo přiváženo k opravě 10–30 vagonů křídel. Také v této továrně existovala odbojová skupina, které se například podařilo odcizit leteckou radiostanici. V listopadu 1943 gestapo v továrně zatklo 30 osob. Za války se zde mělo opravit více jak 7 000 kusů křídel. Fotky. hel124.jpg (25067 bytes), helo4627.jpg (116841 bytes). ZdrojZdroj.


1943

V lednu 1943 poslední dva kusy smontovaných He 111 přeletěly do Trenčína. Slovenské He 111.

Dňom 2.3.1943 sa začal výcvik posádok pre He 111 a Ju 52 vo Flugzeugführerschule C 22 v Oels Oleśnici, ktorý skončil 19.7.1943. Npor. let. Ján Hergott, por. let. Viliam Grún, d. zást. rtm. let. Eugen Čech a rtk. rtm. let. Bohuslav Mihota týmto získali oprávnenie pilotovať He 111 alebo Ju 52. Výcvik bol zameraný i na výuku lietania bez vidu. V ten istý deň skončili výcvik na palubných mechanikov na lietadlách He 111 a Ju 52 rtk. rtm. let. Jozef Krist a čat. Ján Hatnančík. 

V únoru 1943 v Olomouci reformována FFS C 12 s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Satelitní letiště Holice a Přerov.

Asi v roce 1943 se do Břidličné hory 1 358 m n. m. (okres Šumperk) zřítil He 111 B či P. Letecká badatelna. VLA Čepí.

Mezi obcemi Vochov, Křimice, Vejprnice byla v roce 1943 vybudována dřevěná maketa závodu Škoda Plzeň pro oklamání spojeneckého letectva s imitací provozu hutního provozu a také maketa skvrňanského letiště s asi 10 lepenkovými He 111.

Od roku 1943 III./KBS 2 v Malackách pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 mjr. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.

6.11.1943 se u obce Bečov nad Teplou (okres Karlovy Vary) zřítil He 111 P-5 WNr. 3120 "GA+MR" od Fluglehrerschule der Luftwaffe. Letecká badatelna.

30.11.1943 u obce Zubří (okres Vsetín) zřítil He 111 H-16 WNr. 161767 od III./KG 53Letecká badatelna.


1944

11.1.1944 z francouzského Avord do Plzně přiletěla doplňovací IV./KG 4 s He 111 H. MAPA.

29.1.1944 za špatného počasí narazil do strmého západního svahu kopce, asi 600 m od obce Řeka (okres Frýdek-Místek) He 111 H-16 WNr. 161717 "A1+EH" od 1./KG 53 ze základny Proskurow Хмельницький. Posádka Lt. Neumann Heinz, Gefr. Dragon Wilhelm, Uffz. David Kurt, Uffz. Mühlbacher Johann a Uffz. Werner Erich zahynula.  Letecká badatelna.

V roce 1944 se do kopce Smrk 1 124 m n. m. (okres Liberec) zřítil He 111 H-11 od KG 1. Letecká badatelna.

21.3.1944 havarovalo nad obcou Šútovo lietadlo Heinkel He 111 H-4 WNr. 6965 "5J+JV" patriace IV./ KG 4 v Plzni Posádka v zložení Flugzeugführer Lt. Peter Kalte, Kampfbeobachter Uffz. Hans Kühlmann, Borfunker Uffz. Otto Treszcz, Ogefr. Ernst Kröcher, Ogefr. Gerhard Hubert zahynula a sú pochovaní v Žiline. Stroj prelietaval na trase Plzeň - Stichovice. Zdroj.

23.3.1944 po 21. hod se zřítil v Bavorově (okres Strakonice) He 111 H-20 WNr. 700271 "1G+GP" od KG 27 letící údajně z obsazeného ukrajinského Lemberku Lvova. Posádka letounu se po ztrátě orientace a tenčící zásobě paliva zachránila pomocí padáků a ve 20.20 hod. dopadla v okolí obce Obora (okres Blansko). Badatelna. Letecká badatelna. MAPA.

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podľa tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a Junkers W 34.

He 111 H helo7343.jpg (226146 bytes) od KG 200 na Ruzyni. Kdy?

28.5.1944 zřícení bombardéru He 111 H-6 WNr. 7207 "CQ+TS" od 12./KG 4 u obce Dolce (okres Plzeň-jih). Letecká badatelna.

26.7.1944 z Königsberg - Neuhausen (dnes ruský Гурьевск) přiletěla doplňovací IV./KG 27 s He 111 H. MAPA.

15.8.1944 byla IV./KG 4 zrušena. Personál asi přešel pod IV./KG 55.

1.9.1944 z maďarského Szolnoku přiletěla doplňovací IV./KG 55 s He 111 H. MAPA.

V létě 1944 byly krátce využity louky u Města Touškova (okres Plzeň-sever) pro uskladnění  bombardérů He 111 od rušených jednotek KG 4, KG 27 a KG 55. Celkem přes 100 letadel. Přesun do Benešova? MAPA.

V Benešově na letišti bylo 55 letadel He 111. Zdroj?

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie na letiště Malacky se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1).

27.9.1944 se u obce Karolinka (okres Vsetín) zřítil He 111 H-20 od TGr. 30. Z letounu letci vyskočili hodinu předtím u Strakonic. Letoun se zapnutým autopilotem  uletěl přes 320 km, než se mu do dráhy letu postavilo Frňovské sedlo. Letecká badatelna.

V prosinci 1944 z Pápa do Malacek přiletěl Stab/KG 4 s He 111 H.

20.12.1944 z Pápa do Malacek přiletěla I./KG 4 s He 111 H.

26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.

28.12.1944 byla III./KBS 2 zrušena.


1945

Na letišti Pardubice meteoslužby zajišťovala Wetterflugstelle 1228 s letouny He 111 a W 34, byla přímo podřízená Luftflottenkommandu 6. Od kdy do kdy?

1.1.1945 havaroval na vrchu Vysoká 754 m n. m. východne obce Kuchyňa (okres Malacky) He 111 H-16 WNr. 162438, patriaci 3./KG 4. Posádka letela v zložení pilot Ofhr. Friedrich Braun (WIA), Beobachter Uffz. Reinhard Onken (KIA), Bordfunker Uffz. Rudolf Simon (KIA), Bordwart Fw. Erich Keller (KIA) a Bordschütze Obgfr. Josef Linke (KIA). Zdroj.

V lednu 1945 do Malacek přiletěla 14.(Eis)/KG 27 s He 111.

12.1.1945 okolo 22.25 hod. se obce Nesuchyně (okres Rakovník) zřítil He 111 H-20 "5+F8". Posádka Fw. Kurt Bengston, Uffz. Alois Werner, Fw. Hans Tschatscher, Fw. Helmut Elsner, Fw. Fridrich Ihnsen se zachránili pomocí padáků u obce Senešnice (okres Praha-západ). Letecká badatelna.

16.1.1945 nehoda pri pristávaní. He 111 H-16 WNr. 160919 "1G+DY", patriaci 14.(Eis)/KG 27, bol zničený na 100 %. Z posádky zahynul len pilot Fw. Ernst Lennhart. Zvyšní traja letci  pozorovateľ Fw. Jan Ufen, radio operátor Uffz. Franz Rautner patriaci k 2./KG 4 a palubný mechanik Uffz. Felix Schmidt boli zranení. Zdroj.

19.1.1945 prišlo na letisku k nehode bombardéru Heinkel He 111 H-16 WNr. 160915 "1G+EY", patriacemu 14.(Eis)/KG 27. V dôsledku silného bočného vetra sa bombardér postavil na nos a poškodil sa na 25 %. Z posádky sú známi len pilot  Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Spraiter Edgar. Zdroj.

22.1.1945 utrpela 14.(Eis)/KG 27 dve straty bombardérov He 111 H-16 na letisku. Stroj s WNr. 161622 sa počas pristávacieho manévru poškodil na 25 %. Druhý stroj WNr. 161230 sa poškodil na 2 5% v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

23.1.1945 fúkal silný vietor, ktorý sa stal osudným pre He 111 H-16 "1G+AY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Stroj sa pri pristávaní poškodil na 50 %. Posádku tvorili pilot Uffz. Werner a Uffz. Edgar Spraiter. Zdroj.

27.1.1945 mal na letisku nehodu pre poruchu He 111 H-11 WNr. 8515 "1G+NY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Lietadlo sa poškodilo na 25 %. Pilot Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Edgar Spraiter vyviazli bez ujmy na zdraví, Bordfunker neznámeho mena bol zranený a palubný mechanik zahynul. Zdroj.

29.1.1945 sa na letisku stala nehoda bombardéru He 111 H-20 WNr. 160253, patriaci I./KG 4, sa poškodil na 50 % počas nehody pri pristátí. Posádka vyviazla bez zranení. Zdroj.

10.2.1945 krátce po poledni se u obce Horní Světlá (okres Česká Lípa) zřítil meteorologický letoun He 111 "D7+?N" od rozpuštěné jednotky Wekusta 5. Celá čtyřčlenná posádka Oblt. von Breuera při havárii zahynula a byla pohřbena 18.2.1945 v Horní Světlé. Letecká badatelna.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

V únoru 1945 odletěl Stab/KG 4 na základnu Dresden-Klotzsche.

16.-19.2.1945 Stab a I./KG 4 s He 111 H zásobovala Festung Breslau.

Od 17.2.1945 se I./KG 4 přesunovala na základnu Dresden-Klotzsche, odkud pokračovala v zásobování Breslau.

Od 16.3.1945 byla na letišti Pardubice spojovací Verbindungstaffel/VIII. Fliegerkorps s letouny Fi 156 C, Bf 108, W 34 a He 111. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci.

18.3.1945 v 15.45 hod. u obce Slavičky (okres Třebíč) 1/Lt Robert E. Schara na P-51 Mustang od 307th FS, 31st FG, 15 USAAF z Itálie sestřelil He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od 1./KG 4 z Malacek. Tvrdé nouzové přistání. Palubní radista Uffz. Anton Launer, mechanik pozemního personálu Fw. Max Ziegelmann, radiomechanik pozemního personálu Ogefr. Paul Reischkea a palubní střelec Ogefr. Heinrich Cremers zahynuli. Zranění utrpěli palubní mechanik Uffz. Rolf von Felbert a radiomechanik pozemního personálu Ogefr. Otto Krause. Pilot a pozorovatel vyvázli bez výraznější újmy.

18.3.1945 v 16.05 hod.  u obce Studenec (okres Třebíč) 1/Lt. William H. Bunn na P-51 Mustang od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelil He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od Stab I./KG 4 z Malacek. Tvrdé nouzové přistání. Letoun se po dopadu rozlomil. Zahynul pozorovatel Oblt. Georg Panzert (náčelník štábu I./KG 4), vrchní účetní jednotky Offz. im SD Siegfried Wellenkötter a mechanik pozemního personálu Ogefr. Franz Konle. Zraněni byli palubní radista Fw. Horst Moritz, písař náčelníka operačního oddělení jednotky Fw. Martin Polster, mechanik pozemního personálu Stgefr. Wilhelm Flamme a elektromechanik pozemního personálu Ogefr. Ottmar Ritsch. Pilot, palubní střelec a člen pozemního personálu přežili s lehkými poraněními. Na poli byli zraněny dvě ženy. Letecká badatelna.

 

V březnu 1945 byla bombardovací 14.(Eis)/KG 27 zrušena. (?)

helo7374.jpg (102480 bytes) Po přistání osobního letounu He 111 H-6 gen. Schörnera, velitele Heeresgruppe Mitte na letišti Hrabůvka v Moravské Ostravě. Kdy? Letoun byl zničen 22.3.1945 v Dolním Benešově sovětským náletem.

Z 24. na 25.3.1945 bylo letiště Benešov napadeno Mosquitem od No. 406 Squadron RCAF. Pilot F/Lt. D.A. Mac Fadyen zapálil jeden a poškodil čtyři He 111.

25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

4.4.1945 do Hradce Králové přiletěly letouny He 111 i 14. (Eis)/KG 55 (Eisenbahnbekämpfungsstaffel). Pendlování mezi Dresden-Klotzsche při zásobování Festung Breslau.

10.4.1945 z Welsu do Hradce Králové přiletěly 7. a 9./KG 4 s letouny He 111.

V noci z 10. na 11.4.1945 odstartovalo třináct He 111 zásobovat Festung Breslau.

V noci z 11. na 12.4.1945 navíc pendlování transportních He 111 od I./KG 4 při zásobování Festung Breslau mezi Dresden-Klotzsche a Hradcem Králové. Část stojů přivážela do Hradce Králové benzín z Klotzsche.

13.4.1945 z Alt-Lönnewitz do Vysokého Mýta a do Hradce Králové přiletěla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) s transportními a vlečnými He 111, vlečnými letouny Ju 87 a kluzáky typu DFS 230. Měla za úkol zásobovat slezskou Festung Breslau (dnešní Wrocław). MAPA.

14.4.1945 Schutzstaffel/Erg. JG 1 doprovázela letoun He 111 velitele Heeresgruppe Mitte z letiště Semonice Josefstadt-West na letiště Cottbus. V okolí Jablonce nad Nisou havaroval Gefr. Rudolf Leune s Bf 109 G-14, WNr. 464527, "bílá 5".

V roce 1945 u Nového Města nad Metují zřícení letounu He 111. Letecká badatelna.

14.4.1945 ráno do Hradce Králové přiletěla transportní I./KG 4. Velitel Gruppenkommandeur Hptm Rolf Rannersmann - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.3.1945). hel026.jpg (45775 bytes)

V noci z 14. na 15.4.1945 odstartovalo 55 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Při přistání havarovaly dva letouny "5J+GR" od 7./KG 4 a "5J+CL" od 3./KG 4. Letoun "5J+KS" od 8./KG 4 byl sestřelen sovětskými protiletadlovci. Z Vysokého Mýta odstartovaly též transportní letouny Gruppe Herzog.

V noci z 15. na 16.4.1945 odstartovalo 21 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau.

16.4.1945 nálet stíhačů od 355th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Cheb. Na letišti zaznamenáno na 100 letounů. Zapáleno na 15 kusů Ju 88 a He 111.

17.4.1945 dopoledne nálet 15 letounů P-47 Thunderbolt od 367th FS, 362nd FG, 9th USAAF na letiště Cheb. Zničeno 3 z 8 hangárů, 12 kusů He 111, tři Do 217, tři Ju 88, tři Bf 109 a 5 kusů Me 262. Dále zasaženy letouny Ju 52, Fw 190, Fw 200 a devět postavení flaku.

17.4.1945 nálet stíhacích P-51 na letiště Cheb-východ. Americké P-47 zničili dva Ju 88, dva He 111, Bf 109.

Alt Lönnewitz byl ohrožován sovětským pozemním postupem a tak se 18.4.1945 začal přesouvat (po zemi) personál III./EKG 1 na novou základnu do Plzně. MAPA. Gruppenkommandeur Maj Diether Lukesch - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (10.10.1944, jako 620. z celkem 863). hel016.jpg (28995 bytes) Na fotce ještě jako Hauptmann.

Letecké části následovaly o den později, kdy brzy ráno začaly přelety He 111, Si 204 a Ar 234. Přes den transport neprobíhal a teprve večer pokračovaly kyvadlové lety He 111 mezi Alt Lönnewitz a Plzní. Přesun tímto způsobem trval až do 21.4.1945. Jako příklad uvádíme lety Johana Oepena. První let na He 111 "F1+OW" provedl z Alt Lönnewitz do Plzně 19.4. v 5.40 hod. Zpáteční let uskutečnil až večer ve 20.45 hod, přičemž cesta trvala přibližně hodinu. Ve 23.30 hod. vyrazil zpět do Plzně, kam dorazil půl hodiny po půlnoci. Už v jednu hodinu v noci (20.4.) následoval další let z Plzně do Alt Lönnewitz, odkud v 5.28 hod. vyrazil zpět. Pak musel počkat do další noci, kdy ve 2.55 hod. následujícího dne (21.4.1945) provedl poslední let do Alt Lönnewitz. Odtud odstartoval v 5.18 hod. do Plzně, kde už zůstal. Přesun III./Erg. KG 1 byl ukončen.

V noci z 19. na 20.4.1945 odstartovalo 34 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Tři letouny sestřeleny. Jeden letoun shodil zásoby (hlavně střelivo) u Rosnic, západně Hradce Králové.

22.4.1945 odvezl Oblt. Dietrich Grassmann od 1./KG 4  s letounem He 111 Generalfeldmarschall Ferdinanda Schörnera do Berlína-Gatow na schůzku s Hitlerem.

Vrátili se ráno 23.4.1945.

V noci z 23. na 24.4.1945 odstartovalo 44 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.

Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.

V noci z 24. na 25.4.1945 transportní He 111 "6Z+UC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta shodil zásoby společně s He 111 od I. a III./KG 4 z Hradce Králové.

25.4.1945 v 5.58 hodin přiletěl z letiště Greifswald letoun He 111 H-11 "5J+EN", který bombardoval cíl jihovýchodně města Cottbus.

25.4.1945 podle hlášení měl Stab/KG 4 jeden letoun He 111, v sestavě I./KG 4 byly 24 letouny a III./KG 4 vykazovala 23 strojů He 111.

K 25.4.1945 měla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) v Hradci Králové a ve Vysokém Mýtě jedenáct Do 17, patnáct He 111, tři Ju 87, třináct DFS 230 a šest Go 242.

V noci z 25. na 26.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau a Bautzen. Jeden letoun musel být odepsán.

V noci z 25. na 26.4.1945 transportní He 111 "6Z+GC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta nejdříve doletěl pro palivo do Klotzsche, poté shodil zásoby, po zabloudění přistál ve Kbelích a ráno se vrátil do Vysokého Mýta.

V noci z 26. na 27.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.

V noci z 26. na 27 4.1945 transportní He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta odletěl pro palivo do Klotzsche, shodil zásoby a vrátil se do Mýta. Do rána stihnul ještě jednou shodit zásoby a vrátit se.

V noci z 27. na 28.4.1945 odstartovalo 29 transportních He 111 zásobovat tankové jednotky u Storkowa. Pro palivo se létalo na letiště Klotzsche. Poslední let 14. (Eis)/KG 55.

28.4.1945 brzy ráno transportní He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta shodil zásoby a vrátil se do Mýta.

Ráno 28.4.1945 nastal, alespoň z části, další přesun III./Erg. KG 1, tentokráte z Plzně do Pockingu. MAPA. Nemáme však k dispozici přímý rozkaz o přesunu (informace pochází z letového deníku Johana Oepena) a navíc mnoho letecké techniky zůstalo až do konce války v Plzni. Buďto nedošlo k úplnému přesunu útvaru nebo měly zaznamenané lety jiný účel. Opět máme k dispozici letový deník Johana Oepena, který 28.4.1945 přelétl z Plzně do Pöckingu s He 111 "F1+MW" a na přesun vzpomínal i Diether Lukesch. Jeho svědectví je spojeno s přeletem posledních dvou Ar 234, které byly následně v Pöckingu vyhozeny do vzduchu. 29.4.1945 přišel rozkaz Lfl.Kdo.6 o zrušení III./Erg. KG 1. V něm se mimo jiné říká, že „Ar 234 B a C“ se mají odeslat k 1.(F)/100 v Hörschingu, zatímco He 111 k TGr. 30 v Neubibergu. Z personálu se vytvoří obslužný útvar průzkumných jednotek s Ar 234 resp. Me 262 v síle nanejvýše 200 mužů, který se ihned přesune do Fl.H. Zeltweg. V době rozpuštění se však mnoho techniky III./Erg. KG 1 stále nacházelo v Plzni a citovaný rozkaz potvrzuje, že útvar v té době disponoval oběma verzemi Ar 234. Tím služba Ar 234 u III./Erg. KG 1 skončila.

Po 28.4.1945 Cheb. He 111 helo5006.jpg (241807 bytes), helo5005.jpg (231222 bytes).

V noci z 30. na 1 5.1945 sedm transportních He 111 "6Z+KC" od Gruppe Herzog z Vysokého Mýta odletělo pro palivo do Klotzsche, shodily zásoby a vrátily se do Mýta.

V dubnu 1945 se zřítilo německé letadlo He 111 na okraji obce Fláje (okres Most). O případných obětech havárie není nic známo.

V noci z 2. na 3.5.1945 přiletěl nový velitel Luftwaffe Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim, doprovázený Hannou Reitsch s poselstvím od Dönitze pro Schörnera. Gen. Greim si v Hradci Králové léčil zraněnou nohu. Kterým typem letounu letěl?

2.5.1945 zásobovací kontejner helo5112.jpg (96158 bytes), vlečný a transportní He 111 od Gruppe Herzog ve Vysokém Mýtě helo5110.jpg (208675 bytes), , , , . Zdroj.

4.5.1945 přiletěl od Dönitze do Hradce Králové K. H. Frank k jednání s Generalfeldmarschall Schörnerem. Dne 5.5.1945 ráno byl už K. H. Frank v Praze. Kterým typem letounu letěl?

8.5.1945 dopoledne po oznámení kapitulace dostala I./KG 4 možnost odlétnout do Německa. Minimálně dva letouny odletěly na letiště Weimar-Nohra. MAPA.

Personál III./KG 4 musel vypustit palivo ze svých letounů a ten dát SG 4, která se s bitevními Fw 190 F ještě pokoušela zastavit postup vojsk Rudé armády - Рабоче-крестьянская Красная Армия.

Jeden letoun od KG 4 přesto uletěl do Rakouska.

Odpoledne se personál III./KG 4 vydal na cestu k Američanům. Cestou byl zajat a skončil v sovětském zajetí. Uffz. Albert Lehmann od 8./KG 4 a Oblt. Wilhelm Bergmann od 9./KG 4 byli zabiti a pohřbeni u obce Hlavatce (okres Tábor). Zdroj.

Pardubice. Letiště bylo ve značně dezolátním stavu. Spousta vraků letadel Bf 109 asi od JG 52 a Fw 190 od SG 77 rozmístěných po celém letišti i ve stojánkách mimo něj, v rohu letiště u tribuny dostihového závodiště zůstaly vraky několika desítek He 111 asi od KG 4, u Popkovic a u závodiště byly poškozené Ju 87 a na letišti zůstalo i několik kusů menších letadel, jako např. Fi 156 Storch.

He 111

8.5.1945 v 19.30 hod. jihovýchodně Teplic podplukovník Георгий Агеевич Лобов Georgij Ageejevič Lobov, velitel 7 гиад, 2 иак, 2 ВА vedl dvojici stíhacích Jak-3 od 1 гиап, 7 гиад, 2 иак, 2 ВА. Vedený letec byl staršij lejtěnant Sviridov. Poškodili německý letoun He 111 od I./KG 4 z Hradce Králové, který nouzově přistál u obce Žim (okres Teplice). MAPA. Letecká badatelna.

Příslušníci Gruppe Herzog ve Vysokém Mýtě. dostali rozkaz zničit svá letadla a přesunout se k Američanům. Uvázli u Vltavy a Američani je později vydali Sovětům.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Chrudim. Sovětští vojáci u letoun He 111 od Verbindungstaffel/Luftwaffenkommando VIII helo6249.jpg (171387 bytes). Letoun He 111 WNr. 4788 u LSŠ byl zrušen až 20.3.1947. Jedná se o tento letoun?

Bombardéry nalezené v Kumru: he 111 a Ju 188. WNr. 2021 a WNr. 500410/2921. Typ?

Bombardér nalezený v Hvězdově: WNr. 491205. Typ?

Letňany. Letouny He 111. Kdy?

Hradec Králové. Transportní He 111 "5J+AH" helo6282.jpg (224936 bytes), helo6274.jpg (131876 bytes), helo6275.jpg (127646 bytes) před hangárem č. 3, helo5089.jpg (276575 bytes)helo5101.jpg (384691 bytes), helo6276.jpg (141166 bytes), sekyrou poškozený trup "160973" helo5102.jpg (285664 bytes), helo5103.jpg (353159 bytes), "DC+RK" a sovětští strážní helo5104.jpg (168619 bytes), helo5105.jpg (165784 bytes), He 111 u Ruseku helo5107.jpg (364149 bytes), helo7401.jpg (77407 bytes). He 111 H "5J+BD" od Stab III/KG 4 a v pozadí severní hangár. .

Vysoké Mýto. He 111 od Gruppe Herzog helo7398.jpg (316675 bytes).

Kde byly ukryty vlečné a transportní letouny He 111 od Gruppe Herzog?

Plzeň. He 111 v hangáru helo7430.jpg (170228 bytes). He 111 H WNr. 701449 "F1+NW" helo7419.jpg (396151 bytes),  trupy He 111 helo4689.jpg (21189 bytes).

13.9.1945 vojáci přidělili typu kód LB 77.

Diskuze o poválečném provozu.


.


Letoun He 111 WNr. 4788 u LSŠ v Chrudimi byl zrušen až 20.3.1947.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

3.5.1948 do Kbel přiletěl první bulharský letoun He 111 WNr. 161604. Továrna Letov podle něho rekonstruovala He 111 WNr. 7605.

2.-16.7.1948 v Malackách z letounu LB 77 "V-24" čtyři odhozy HS 293 A a dva odhozy PC 1400 FX.

7.9.1948 přiletěl druhý bulharský letoun He 111 WNr. 161250.


Od 20. do 23.4.1949 přelety letounu LB 77 "V-26" s por. Jozefem Kúkelem mezi letišti Kbely a Malacky.

Od 26.4.1949 v Malackách z letounu LB 77 "V-24" deset odhozů HS 293 A a tři odhozy PC 1400 FX.

29.8.-3.9.1949 pokusné hašení lesních požárů u obce Doksy (okres Česká Lípa). Dva letouny C 3 nesoucí dvě nádrže PN 300 l a LB 77 s nádrží PN 900 l.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Od července 1950 měla CL 1 ve Kbelích v péči letoun LB 77 ("FV-07" nebo "FV-08"), který jen ošetřovala a udržovala pro Fotoleteckou skupinu v Letňanech.

 

Muzeum.