K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 10

Flik 10

14.11.2019

MAPA.

Podle plánu z roku 1913 se měly z mobilizovaných Flugparků vytvořit Fliegerkompanie – Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 7 i Flik 8 se měly zmobilizovat ve 3. dni mobilizace, Flik 6, Flik 9, Flik 10, Flik 11 i Flik 12 v 8. dni, Flik 13, Flik 14 i Flik 15 v 20. dni mobilizace podobně i Lenkballonkompanie.

od února 1914

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz-Gorizia-Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz-Újvidék- Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny)-Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen: Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.

Velitel Oblt. Eduard Edler Rzemenowsky von Trautenegg.


Letiště Lubszow dnes Łubcze v Polsku.

mapicka.jpg (1516178 bytes) Místa aktivity Flik 1, Flik 3, Flik 5, Flik 7, Flik 8, Flik 10, Flik 11, Flik 13, Flik 14, Flik 15,  .... na bojištích v Haliči, v Karpatech a v Bukovině do 2.5.1915.

Ve dnech 23-25.8.1914 proběhla bitva u Krašniku, po níž se ruská armáda byla nucena stáhnout.

Dne 26.8.1914 došlo k prvním bojovým střetům, z nich nejvýznamnější byla bitva o Komárow či bitva o Tomaszów.


Letiště Cieszanów.

Bitva o Halič ve dnech 26.8. až 11.9.1914. Posun fronty na západ až ke Krakovu a na jih do Karpat helo6101.jpg (178890 bytes).


Koncem září 1914 se mohutná pevnost Przemyszl nacházela cca 120 kilometrů za ruskými liniemi a její velitel generál pěchoty Hermann Kusmanek i se svými 120 000 vojáky čekal na záchranu, která měla přijít od západu. Hlavní město celého Haličského království, Lvov byl navíc také v ruských rukou a skrze karpatské průsmyky se některým ruským oddílům podařilo vstoupit až na území Horních Uher, kde se jim podařilo ovládnout téměř celý okres Bardějov a jiné ruské oddíly stály před Mukačevem. 

Rakousko-uherské čtyři armády se po svém ústupu napříč celou Haličí nakonec zachytily na čáře řeky Nida (1. armáda) - Bila (4. a 3. armáda) - dukelská sníženina (2. armáda) - karpatské průsmyky (skupina generálmajora Hoffmana). Levé křídlo rakouských vojsk se pak na severu opíralo o čerstvě zformovanou a z Východního Pruska převezenou 8. německou armádu (generálplukovník von Hindenburg), na linii Kielce-Kónsk. Tato linie se měla stát i výchozím bodem nové rakousko-německé ofenzivy, jejímž cílem bylo vyprostit Przemyszl z obklíčení a postoupit až ke Lvovu.

od října 1914


Flik 10 sloužil i na letišti Krakau (Rakowice - Czyżyny)-Kraków. Kdy?

11.12.1914 jeden letoun byl sestřelen ruským letcem nad Gdowem.


Flik 10 sloužil na polním letišti Brzesko (letiště Jasień, Okocim i Biadoliny). Kdy? (Sloužili tam Flik 1, Flik 8, Flik 10 a Flik 15).

V roce 1914 za období 141 dní jednotka uskutečnila 728 bojových letů.  Na východní frontě pobyla celkem 1146 operačních dní.

helo6307.jpg (363193 bytes) "Srdečný pozdrav českých vzduchoplavců z ruského bojiště 1914-1915." Z které jednotky?


Přesun do Mukačeva (?). Kdy?

Bitva u Gorlice začala 2.5.1915. Fronta se posunula až o 500 km východně helo6102.jpg (185014 bytes).


Otto Jäger společně s pilotem Karlem Urbanem, s nímž pravidelně usedal do letounu Albatros B.I, vytvořil sehranou dvojici vyvolávající na straně nepřítele oprávněný respekt a nemalou hrůzu. První vítězství ve vzdušné souboji se dostavilo 5.5.1916, kdy se Jägerovou obětí stal ruský jednomístný stíhací a průzkumný dvouplošník Sikorsky S. 16.

Po měsíční odmlce následovala v rychlém sledu za sebou série dalších úspěchů. Dne 3.6.1916 v ranních hodinách přemohl nedaleko obce Stepan, ležící ve volyňské části Ukrajiny, průzkumný a lehký bombardovací dvouplošník Farman francouzské provenience.

Brusilovova ofenzíva začala 4.6.1916 a skončila 20.9.1916 helo6606.jpg (144826 bytes).

O tři dny později u vsi Klevan během pouhých pěti minut zdolal dva létající aparáty typu Farman a konečně 2.8.1916 sestřelil, tentokrát však na stroji Hansa Brandenburg C.I, pátého nepřítele, čímž se dle dobových zvyklostí zařadil do elitního klubu stíhacích es.

od listopadu 1916

21.12.1916 byl jeden z trojice rakouských letounů, který se  účastnil průzkumného letu nad městem Luck na východní frontě byl sestřelen ruským stíhačem A. A. Kazakovem. Jeho pilot Korporal Johann Kölbl byl střelbou smrtelně zraněn, pozorovatel Oblt. Franz Weigl byl zraněn lehce, přesto dokázal se strojem nouzově přistát za ruskými liniemi.

V roce 1917 přišel k Flik 10 pilot Oberleutnant Rudolf Szepessy-Sokoll svobodný pán Negyes et Reno.

Kerenského ofenzíva od 1.7. do 19.7.1917. helo6608.jpg (142326 bytes)

V červenci přeznačení na Flik 10/D.

V srpnu 1917 byl Rudolf Szepessy-Sokoll svobodný pán Negyes et Reno převelen k Flik 27.

Poslední všeobecný útok Centrálních mocností na Rusko proběhl až v únoru 1918, který byl ukončen Brestlitevským mírem v březnu 1918helo6609.png (84462 bytes)


23.6.1915 byly zahájeny útoky italských vojsk na řece Soči-Isonzo. helo6617.jpg (217069 bytes) 

24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)

mapicka3.jpg (371223 bytes) Pravděpodobná místa provozu Flik 3, Flik 7, Flik 8, Flik 9, Flik 10, Flik 16, Flik 17, Flik 21, Flik 23, Flik 24, Flik 27, Flik 54, Flik 73,.... na jihotyrolské frontě.

Flik 10/F.

Letiště Gardolo severně Trento v jižních Tyrolích dnes v Itálii.

helo7174.jpg (218678 bytes)

10.4.1918 nehoda letounu Hansa Brandenburg C.I (U) 169.01 velitele Hptm. Oskara Lestiny. helo7179.jpg (142712 bytes), helo7180.jpg (137224 bytes).

12.5.1918 před přehlídkou jednotek v Gardolo. Uprostřed Generalmajor Emil Uzelac. helo7181.jpg (438376 bytes)

helo7167.jpg (129584 bytes)

od konce července 1918

Velitel Flik 27F Oblt. Otto Wehofer.

23.8.1918 Oblt. Navratil na Albatrosu 253.06 donutil k nouzovému přistání na letišti Gardolo britský Bristol F.2B Fighter D7966 A od No. 139 Squadron RAF.helo7234.jpg (115284 bytes) helo7201.jpg (324589 bytes), helo7235.jpg (319938 bytes).

Posádka pilot Lt. C. E. Gill a pozorovatel Lt. T. Newey helo7236.jpg (116537 bytes) byli zajati příslušníky Flik 10/F a Flik 27/F dříve než se pokusili zapálit letoun.

U jednotky létal pozorovatel Lt. i.d R Josef Kalla.