Dobřany Dobrzan

Wiesengrund (1939-45)

MAPA.

29.02.2024

, , od prosince 1926 do 1939.

Polní letiště na vojenském cvičišti Vysoká u Dobřan.

1.7.1938 ortofotomapa.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.


.


.


.


.


V noci 17.4.1943 se od Regensburgu k Plzni dostalo 291 Lancasterů, avšak chybným zaměřením pomocí radaru H2S a v důsledku silné palby plzeňského flaku, letouny shodily svůj náklad v okolí Dobřan a zasáhly zejména zdejší psychiatrickou léčebnu (zahynulo asi 100 pacientů a 35 obyvatel), která svými budovami byla Škodovce podobná. Zasažena byla i kasárna a na 60 německých vojáků bylo zabito. Britové poprvé v Čechách ztratili jeden značkovací Lancaster B Mk.I "R5622" "OL-C" pilotovaný P/O Frankem C. Miltonem z No. 83 Squadron RAF dopadl u dobřanského nádraží a všech 7 letců zahynulo. Britové a Kanaďané této osádky jsou dnes pohřbeni v britském vojenském sektoru pražských Olšanských hřbitovů. Další poškozený bombardér se zřítil až ve Francii. Němci natočili dokumentární film v němž obviňovali z útoku na civilní cíle "anglické plutokraty ve službách světového židovstva".


.


25.2.1945 zřícení letounu Fw 190 od 4./EKG(J) z Plzně. Uffz. Martin Mirbeth zahynul.

 

V dubnu 1945 přiletělo několik strojů Fw 190 A-6 od JG 2 (Stab a II./JG 2 v Chebu a I./JG 2 Karlových Varech) na polní letiště Dobřany(?).

 

16.4.1945 bylo na letišti Plzeň-Skvrňany asi 200 letadel. Letiště bylo asi už přecpané. Proto jedna Staffel s letouny Bf 109 byla na polním letišti Dobřany. Od kdy? Která jednotka?

 

16.4.1945 asi v 15 hod. vedoucí purpurového roje 336th FS, 4th FG, 8th USAAF z Velké Británie Capt. Harry N. Hagan a jeho wingman 2nd Lt. William B. Meredith sledovali silnici vedoucí z Plzně na jihozápad. Asi 15 km od města upoutalo jejich pozornost více než deset pruhů černého dýmu, které stoupaly k nebi na okraji lesa. Když se přiblížili, uviděl osm letounů P-51 postřelující malé letiště. Z které jednotky?

Poté co se Mustangy vzdálily, Hagan s Meredithem napadli zřejmě poslední nepoškozené letadlo Bf 109, které na zemi zůstalo. Společně ho nárokovali jako zničené.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

29.4.1945 útok Američanů na polní letiště, kde byly ukryty Fw 190. Kde to bylo?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

6.5.1945 Američani osvobodili Dobřany.

----------

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----


.


29.7.1947 ortofotomapa.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Severně města Dobřan výstavba letiště s betonovou dráhou.

Od kdy 3. radarová naváděcí stanice pro nadřízené 1. letecké operační středisko (1.1.1951-1.1.1953).

V podřízenosti měla radarvlak do srpna 1951 v Horažďovicích.

Jaký radar měla poté?

12.9.1951 ortofotomapa.


Dne 23.4.1952 přistál s vysazeným motorem M-211 do terénu letecké střelnice Dobřany por. Ladislav Kadlecovič. Letoun S-199-47 s trupovým kódem BS-35 od 18. leteckého stíhacího pluku (pístového) z letiště Plzeň-Skvrňany byl v nerovném terénu zničen.

Od dubna 1952 provoz stíhacích letounů MiG-15 od 5. lsp 1952-91 / 8. lsp 1952-54 / 16. lsp 1952-58 / 3. lsd 1952-58. Na vojenském cvičišti byli znázorněny tehdejší americké bombardéry a stíhačky, na které prováděly cvičné zteče čs. stíhači z letiště Dobřany.

V dubnu 1952 v Dobřanech u 3. lsd cvičné navádění na vzdušný cíl, simulovaný letounem LB-77 (He 111). Pomocí sovětského radaru P-3A byla naváděna dvojice stíhačů S-102, pilotovaných kpt. Krejčou a por. Neubergem, ovšem velitelské stanoviště podle operátora radaru vedlo tak, že nejenže cíl vůbec nestřetli, ale přelétli hranici do východního Německa a v prostoru Jeny, kdy už ztratili spojení se svým VS, se zorientovali a otočili kurzem 140 st. zpět do ČSR, kde navázali spojení s letištěm Žatec a pro nedostatek paliva na něm přistáli.

K 1.5.1952 byly zřízena divizní velitelská stanoviště (DVS). Ty měly Radiotechnické stanoviště (RTS). Žatec, Dobřany, Plzeň-Skvrňany, České Budějovice.

Od 1.5.1952 radiolokační stanoviště Radiotechnická stanice Nová Hospoda Plzeň-Skvrňany obsluhovalo obě divize 3. lsd a 22. lsd.

1.7.1952 ortofotomapa vojenského cvičiště.

13.8.1952 ortofotomapa letiště ve výstavbě. Jihovýchodnější foto.

Do 31.12.1952 3. radarová naváděcí stanice. Měla vůbec ňáký radar?


Až v roce 1953 byl jeden radar P-20 pro DVS postaven na uměle vybudovaný pahorek nazývaný "Mošnův kopec" na letišti Dobřany.

Od kdy Radiotechnická stanice Dobřany pro 3. lsd.

---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------


V říjnu 1954 byl 8. lsp přemístěn do Kbel.

Od 1.11.1954 označení 3. sld, 5. slp a 16. slp.

Od 1.11.1954 Radiolokační stanice Dobřany pro 3. sld.


Od 1.11.1955 Radiolokační stanice Dobřany pro 3. sld.


9.9.1956 ortofotomapa a 2011.

24.9.1964 ortofotomapa.