Piper L-4 Grasshopper

28.05.2023

Přílet zakoupených amerických Piperů L-4 do Plzně.

Od (?) vojenské označení typu C 8.

25. až 27.6.1946 přelet z Plzně do Otrokovic 30 kusů Piper L-4 pro Oddělení letecké dopravy firmy Baťa. Nedatováno. helo9058.jpg (133811 bytes), helo9048.jpg (140572 bytes), helo9049.jpg (155315 bytes), Fw 190 A WNr. 380374 "žlutá 17"  helo9050.jpg (100514 bytes), záď kluzáku Gotha 242 - aerodynamický kryt při nakládání se zvedal nahoru - leží vlevo (vrak přitažen asi z vejprnických opraven helo9051.jpg (156650 bytes), helo9052.jpg (155894 bytes), helo9053.jpg (148720 bytes), helo9055.jpg (160926 bytes), helo9056.jpg (164359 bytes), helo9054.jpg (134714 bytes), letoun Ekonom OK-8901 helo9057.jpg (108659 bytes).

26.6.1946 pravděpodobně první skupinu armádních strojů Piper L-4 v počtu šesti kusů přelétli do Prahy-Ruzyně piloti Bayer, Vanto, Čáp, Truhlář, Zouhar a Šťastný.

Přílet první skupiny letounů Piper L-4 z celkové dodávky asi 200 letadel zakoupené pro čs. letectví. hel677.jpeg (363043 bytes), hel676.jpeg (525371 bytes). Rozlet, ročník II, číslo 33 (52), vydáno v Praze dne 14.8.1946.

23.7.1946 přiletěla skupina civilních strojů Piper L-4 v počtu 12 kusů. Americké piloty zpět do Erlangenu odvezl americký armádní C-47.

24.7.1946 přiletěla skupina civilních strojů Piper L-4 v počtu 7 kusů. Americké piloty zpět odvezl americký armádní C-47.

25.7.1946 přiletěla skupina civilních strojů Piper L-4 v počtu 8 kusů. Americké piloty zpět odvezl americký armádní C-47.

27.7.1946 přiletěla skupina civilních strojů Piper L-4 v počtu 15 kusů. Americké piloty zpět odvezl americký armádní C-47.

30.7.1946 přiletěla skupina civilních strojů Piper L-4 v počtu 15 kusů. Americké piloty zpět odvezl americký armádní C-47.

Další přelety už byly realizovány přímo z amerických základen v Německu, a to zejména z letiště Ansbach u Norinberku a některých kusů také z letiště Eschborn u Frankfurtu nad Mohanem.

Na Slovensko přelétlo 40 letounů Piper L-4. Přelétly ve dnech 6., 22.8.1946, 6.9.1946 a 6.11.1946. V knize vzletů a přistání letiště Ruzyně jsou zaznamenány dva skupinové odlety, a to 15. srpna s 15 kusy a 6. září se sedmi kusy s mezipřistáním v Brně.

9.8.1946 přilétly hned dvě skupiny Piperů, první o 22 kusech, druhá s 18 stroji.

15.8.1946 přilétla skupina Piperů o 9 kusech.

17.8.1946 přilétla z Mnichova skupina Piperů o 13 kusech.

20.8.1946 přilétla skupina Piperů o 14 kusech.

22.8.1946 přilétla skupina Piperů o 24 kusech. Nehoda 1 km SV obce Záhoří u Černošína (okres Tachov). William M. Hart na letounu L-4J S/N: 44-80491 zahynul.

23.8.1946 přilétla z Ansbachu skupina Piperů o 7 kusech.

V roce 1946 přelet zakoupených amerických Piperů L-4 přes Plzeň do Otrokovic.

10.9.1946 přilétla z Eschbornu skupina Piperů o 16 kusech.


Od (?) vojenské označení typu K 68.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------

23.11.1953 v 11 hod. z Točné uletěl Zdeněk Volf a Jiří Wertheimer s letounem K-68 (Piper L-4) OK-ANE. Let nebyl povolen, v 11.35 hod. byl na letišti Plzeň-Skvrňany uveden do pohotovosti č. 1 letoun S-199 a v 11.51 hod. s ním vzlétl por. Kostelník. Za dohlednost 400-500 m cíl nenalezl. Letoun K-68 doletěl do Bavorska.


.


.


.


.


.


.


.


.


.