Kluzáky Schulgleiter SG 38 u nás, jejich výroba u nás a co bylo po válce využito

09.02.2024

V roce 1936 zalétán Schulgleiter SG 38.


1937


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Na podzim roku 1938 zaměstnávala firma Ing. Th. Petera und Sohne, Fahrzeug- u. Flugzeugwerke ve Vrchlabí již asi 150 dělníků a úředníků. Výroba školních kluzáků Schulgleiter SG 38.


1939

Segelflugzeugaufbau und Gewerke na Čtyřech Dvorech v Českých Budějovicích zajišťovala výrobu a opravy Schulgleiter SG 38 pro NSFK. Od kdy?


1940

Na letisku vo Vajnoroch sa nachádzaly Ústredné dielne na výrobu bezmotorových lietadiel či Dielňa Iº SLeS na Radlinského ulici 24. Výroba klzáků SG 38.


1941


1942


1943


1944

Firma Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft GmbH Pragv Praze- v Letňanech po ukončení výroby větroňů Akaflieg München Mü 17 Merle v roce 1944 vyráběla školní kluzáky SG 38.


1945

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V červenci 1945 vyhověl maršál Koněv žádosti českých plachtařů prostřednictvím pověřence MNO, MD a vedoucího Ústředního plachtařského odboru ČNA Vladimíra Šilhana o darování leteckého materiálu z německých plachtařských škol v Grunau bei Hirschberg Jeżów Sudecki (Jelenia Góra) a ze Zákup (okres Česká Lípa). Odvezeno bylo 16 kluzáků a 116 větroňů.

MAPA.

Imatrikulované větroně:

OK-

 

Revoluční závodní výbor LTZÚ prosadil transformaci Flugtechnische Fertgungsgemeinschaft GmbH Prag na Letecko-technickou výrobní společnost, s. r. o. a na post národního správce navrhl Ing. Pavla Beneše.

Firma Kochmann M., výroba větroňů v Kralupech nad Vltavou opravovala kluzáky Schulgleiter SG 38.

Medlánky. Transport kluzáku SG 38 "4" na start (Medlánecký kopec) pro start gumovým lanem. Každý start cca 80 m do kopce. Kdy?

Příprava kluzáku SG 38 ke startu gumovým lanem, Medlánecký kopec. Kdy?


Začátkem roku 1946 Letecko-technická výrobní společnost, s. r. o. zahájila výrobu dalších 100 kusů kluzáků SG 38 pod jménem ŠK 38 Komár.

Na podzim 1946 byla společnost likvidována.

Imatrikulované větroně:

OK-

 

Muzeum.

Muzeum.

Muzeum.