Beneš-Mráz Be 555 Superbibi

20.01.2024

Továrna Ing. Pavel Beneš a Ing. Jaroslav Mráz, továrna na letadla v Chocni vyrobila letoun Be 555 Superbibi s motorem Walter Minor 4 II o výkonu po 69,9 kW.

15.5.1938 zálet Be 555.

Be 555 výr. č. 1 od 26.8.1938 OK-BEX .

Od roku 1938 firma provozovala letoun Be 555 výr. č. 2 OK-BEJ.

27.8.-4.9.1938 Závod turistických letadel kolem Malé Dohody. Posádky ing. Zdeněk Svoboda a ing. Stanislav Konečný z Aeroklubu Č. Budějovice (OK-BEX, st. č. 45) a Miroslav Plecitý - Vincenc Hodek z Aeroklubu RČs. (OK-BEJ, st. č. 46) ve své kategorii (IIA) obsadily 3. a 9. místo. Tento nepříliš výrazný výkon byl přičítán spíše nezkušenosti pilotů s novým strojem nežli jeho vlastnostem a schopnostem.

4.9.1938 přílet do Prahy-Ruzyně. Be 555-1 OK-BEX "45" Zdeněk Svoboda a Stanislav Konečný .

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Od 25.11.1938 Be 555-2 OK-BEJ na 16e Salon d’Aviation v Paris.


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939

Protektorát Čechy a Morava 15.3.1939

"BV+AY" (ex. OK-BEX)? . Kdy a kde?

Slovenské civilní znaky od května 1939.

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

Objednávky lietadiel - potvrdenie. VHÚ Bratislava. 4 letouny pro kurýrní službu v letectvu Slovenských vzdušných zbraní (SVZ) a pro službu u Slovenského leteckého sboru (SLeS). Gonzo.

OK-OLP ještě bez označení slovenských civilních letadel na svislé ocasní ploše.

Předání objednaných letounů ve skladu v Nitře na podzim 1939.


Na přelomu let 1939/40 byla společnost přejmenována na Ing. J. Mráz, továrna na letadla Choceň Ing. J. Mráz, Flugzeufabrik Chotzen.

Akad. sochár majster V. Ihriský vystoupal s Be 555 do výšky 5 200 metrů, což byl slovenský výškový rekord. Kdy?

Be 555 výr. č. 2 OK-BEJ.

12.6.1940 ulétli z Bratislavy do Jugoslávie slovenští letci J. Procházka a B. Sklář. K úletu jim posloužil sportovní letoun Be.555 Superbibi OK-OLO náležející organizaci SLeS. Po startu z letiště Vajnory nasadili jižní kurs a po několikahodinovém letu přistáli u Noviho Sadu v Jugoslávii dnes Нови Сад v Srbsku. MAPA. Úlety a únosy.


Ambiciózna továreň Ing. J. Mráz, továrna na letadla Choceň Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik Chotzen z Chocne (okres Ústí nad Orlicí) v protektoráte mala obmedzené aktivity a tak využila možnosti na Slovensku. Na začiatku jari 1941 vznikla v Nitre jej pobočka s názvom Továreň na lietadlá ing. Jaroslav Mráz Nitra. Gonzo.

Be.555 OK-OLP. Slovenské krídla č. 1 September 1941, Ročník VI.

Slováci zakoupili ještě další 4 kusy Be 555.

Výr. č. 258 OK-MAE bez kapot podvozkových noh v Žilině. Kdy?

Výr. č. 258 OK-MAE bez kapot podvozkových noh ve Vajnorech. Kdy?

Do roku 1941 vyrobeno celkem asi jen 10 letounů Be 555.


V roce 1942 pod vedením ing. Rubliča tam vzniklo turistické a športové lietadlo Mráz Zobor I. OK-SOA, ktoré konštrukčne vychádzalo z osvedčeného predvojnového typu Be 555 Superbibi. Základní změnou byla nižší poloha umístění motoru a nový tvar krytu kabiny s vyšším a méně šikmým čelním štítem.


Be.555 OK-MAE a OK-MAF bez kapot podvozkových noh . Podrobnosti. Letouny nemají jednotný nátěr ani velikost znaků.

Od kdy se Letecký park SVZ v Mokradi skládal z: Technické letky Leteckého parku, Letecké dílny a Leteckého skladu. Výzbroj: pět letounů Letov Š.328, 13 kusů letounů Avia B.534, tři letouny Bf 109 E, Heinkel Ke 111 H-10, Arado Ar 96, Klemm Kl 25, devět letounů Praga E.39, Caudron C.445M Goéland, dva letouny Praga E.114, dva letouny Zlín Z.XII, Stinson SR-10C Reliant, sedm letounů Klemm Kl 35 D, Tatra T.131, dva letouny Be.50, dva letouny Be.60, Be.555, tři letouny Praga E.241.


Slovenské národní povstání. vhu.sk

helo5990.png (609862 bytes)

Na konci srpna 1944 Gefechtsverband Henne z Nových Dvorů obsadil letiště a zajistil letecký materiál. Ukořistila letouny Be.555.

15.9.1944 při vzletu na letišti Spišská Nová Ves nehoda Be.555. (Letoun od SLeS?) Pilot Obgefr. Werner Leitz od 1./NSGr. 4 zahynul.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 

 

Seznam letadel Be 555.

Výr. č. 1 OK-BEX Ministerstvo veřejných prací, na Slovensko?

 

Výr. č. 2 OK-BEJ od 1939 na Slovensku, SLeS

Výr. č. 3 OK-OLO od 1939 na Slovensku, SLeS, 12.6.1940 úlet z Vajnor

Výr. č. 4 OK-OLP od 1939 na Slovensku, SLeS

Výr. č. 5 OK-OLQ od 1939 na Slovensku, Slovenský aeroklub M. R. Štefánika v Bratislavě, SLeS

Výr. č. 6 ?

 

Výr. č. 256 OK-MAC na Slovensku

Výr. č. 257 OK-MAD na Slovensku

Výr. č. 258 OK-MAE na Slovensku, SLeS

Výr. č. 259 OK-MAF na Slovensku, SLeS, SVZ

 

OK-OLM ?

OK-OLN ?