Větroně Grunau Baby u nás, jejich výroba u nás a co bylo po válce využito

09.02.2024

V roce 1931 zalétána Grunau Baby.


1932


1933


1934


1935

Jan Bartoš, člen Místní skupiny MLL v Lounech na svahovém letišti Raná, postavil větroň Grunau Baby II, který pak byla 28.6.1935 na lounském výstavišti slavnostně pokřtěna jménem "Raná". helo7814.jpg (164288 bytes)

Čtyři větroně Grunau Baby II ("Tajfun" z VSB Brno, "Slavia" z Medlánek, "Lída" z Olomouce a "Raná" od PO MLL v Lounech) byly přihlášeny v roce 1935 spolu se Slovákovou Grunau Baby I "Tatra-Brno". Bohužel obě brněnské "Slavia" i "Tatra-Brno" havarovaly. Později byly opraveny a létaly pak dál.

Vojtěch Schleiss větroně "Raná" zalétával a hned nalétal přes 2,5 hod. Pak byla havarovaná. Po opravě s ní V. Schleiss nalétal skoro 4 hod. S brněnským "Tajfunem" létal B. Pandula 5 hod 17 min a pak na něm havaroval František Slovák. B. Pandula pak rozbil ještě "Slavii" ale přesto v celkové klasifikaci získal 4. místo.

Koncem roku 1935 dokončil svůj větroň Grunau Baby II i lounský plachtař, výpravčí ČSD Vojtěch Schleiss, který ho na zimu opatřil uzavřenou kabinou a dal mu jméno Břvany.


1936

Straník. Grunau Baby II: lounské "Břvany", olomoucká "Lída", brněnská "Slávia". S "Břvany" se zúčastnil Vojtěch Schleis, celkově se umístil na 4. místě z 28 závodníků.

Grunau Baby I OK-FR-FR Františka Slováka, celkově se umístil na 15. místě z 28 závodníků . Podrobnosti


1937

Zkoušky větroně Grunau Baby II "Brouček" z Mostu, na který byl namontován motocyklový motor , helo7822.jpg (52472 bytes), helo7821.jpg (40559 bytes), helo7824.jpg (20754 bytes),po vzletu pomocí gumového lana se udržela ve vodorovném letu. Později s ní plachtaři z PO MLL Škoda  ze Smíchova zajížděli i na Ranou již jen jako s větroněm.


1938

Třetí obětí létání na EL 2 M byl 11.9.1938 po srážce Šedého vlka s větroněm Grunau Baby II. Pětadvacetiletý plachtař Jaroslav Koula z Kerhartic nad Orlicí (dnes Ústí nad Orlicí – Kerhartice) létal na Šedém vlku EL 2 M svůj podmínkový let ke zkoušce C. Během letu došlo ke srážce s větroněm Grunau Baby II (původně mosteckou) řízenou Josefem Valentou z Prahy, který srážku přežil. Jaroslav Koula však při nárazu do kopce zahynul. Byl to první a poslední případ úmrtí na terénu Rané za první republiky.

Před válkou létalo vedle jiných letadel asi 14 větroňů Grunau Baby I a II patřících Verband Deutscher Flieger in der ČSR (VDF) a Akademische Fliegergruppe při německém VUT v Praze. Kromě Prahy to byly VDF skupiny v Sudetech, Brně, Ústí n. L., Karlových Varech, Vrchlabí, Zábřehu, Liberci a Teplicích.

23.9.1938 byla vyhlášena druhá mobilizace. Erwin Primavesi ještě stačil uletět na Grunau Baby II několik přeletů v době, kdy už také VDF následkem dějinných událostí na podzim 1938 přestal existovat. Poprvé letěl v bouřce přes hřeben Krušných hor do Saska. Další let byl z Rané do Mělníka. Tím si splnil všechny podmínky pro získání stříbrného C.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Segelflugzeugaufbau und Gewerke na Čtyřech Dvorech v Českých Budějovicích zajišťovala výrobu a opravy Grunau Baby IIb pro NSFK. Od kdy?


1940

Firma Ing. Th. Petera und Sohne, Fahrzeug- u. Flugzeugwerke ve Vrchlabí zahájila výrobu větroňů Grunau Baby II pro výcvik pilotů Luftwaffe. Na válečných zakázkách pracovali cizozemští dělníci, hlavně váleční zajatci totálně nasazení z Francie, Belgie, Polska, Holandska, Ukrajiny, Ruska aj.

Z 4 914 kluzáků tohoto typu jich firma vyrobila až 537, a to včetně přepravních vozů. Zdroj.


1941

Závod Kochmann v Kralupech nad Vltavou vyráběl větroně Grunau Baby IIb. Od kdy?

Grunau Baby GB II s pilotem Štefanem Česnekem a vlečná KL 25 OK-VXE v Žilině.


1942

V roce 1942 bylo zhotoveno v Dílně 1 na Straníku pro stavbu bezmotorových letadel při Ústřední pilotní škole bezmotorového lietania dalších 10 ks větroně Grunau Baby IIa. Od kdy výroba?


1943

V roce 1943 to byly už jen tři Grunau Baby tohoto typu a patrně vlivem válečných událostí již k další výrobě Grunau Baby na Straníku nedošlo.


1944


1945

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V červenci 1945 vyhověl maršál Koněv žádosti českých plachtařů prostřednictvím pověřence MNO, MD a vedoucího Ústředního plachtařského odboru ČNA Vladimíra Šilhana o darování leteckého materiálu z německých plachtařských škol v Grunau bei Hirschberg Jeżów Sudecki (Jelenia Góra) a ze Zákup (okres Česká Lípa). Odvezeno bylo 16 kluzáků a 116 větroňů.

MAPA.

Imatrikulované větroně:

OK-

plus nově identifikovaný OK-8064 - Tábor

 

Typ dostal vojenské označení VT 1.

Po válce závod Kochmann M., výroba větroňů v Kralupech nad Vltavou vyrobil 50 kusů zesílených kluzáků Grunau Baby IIc. Nejdříve z dílů nalezených ve skladu NSFK v Zákupech (okres Česká Lípa), poté z dílů vlastní výroby.

V září 1945 zalétán Zlín Z 24 Krajánek a od roku 1946 zahájeny dodávky do aeroklubů. Zdroj.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


V roce 1951 oprava větroně Grunau Baby II OK-8055 ve firmě Letecké dílny Kralupy nad Vltavou.  Zdroj.

 

 

 

 

Grunau Baby IIb. Muzeum.

Zlín Z 24 Krajánek. Muzeum.