04.02.2025
Známé letiště a plochy v kraji.
21.8.1944 výsadek skupiny Romanov.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
20 января 1945 года
№ 234 Об
овладении на
территории
Польши
городом Новы-Сонч
и на
территории
Чехословакии
городами
Прешов,
Кошице и
Бардеёв
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,
генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,
полковника Марковцева 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
майора Наумова 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.
полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.
8.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Konty?, Velky?, Hurka?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník), zvláště v lesním masivu západně Myslova?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník) a Hutka (okres Bardejov). Deník stíhacího korpusu.
od října 1914
V zimě 1914-15 se Flik 14 z Košic - Krásná nad Hornádom - Opátska (maďarsky Széplakapáti) přesunula do Zborova.
Přesun do Prešova.
9.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Jaslo, Gorlice, Zborov (okres Bardejov), Vyšný Svidník (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
14.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Kožuchovice (okres Stropkov), Zborov (okres Bardejov), Roztoky (okres Svidník), Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
14.10.1944 deset stíhaček Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА útočilo na německé jednotky u obce Tarnów, Grybów, Zborov (okres Bardejov), Nowy Żmigród, Jaslo. Deník stíhacího korpusu.
4.11.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum u města Tarnów, Jaslo, Gorlice, Zborov (okres Bardejov), Vyšný Svidník (okres Svidník), Nowy Żmigród. Deník stíhacího korpusu.
20.11.1944 stíhačky od 5 иак, 2 ВА útočily na německé jednotky u obce Stoponica, Mechuv?, Bochna?, Tarnów, Zborov (okres Bardejov), Jaslo. Deník stíhacího korpusu.
23.7.1944 výsadek skupiny Borkaňuk.
19.12.1944 o 12.20 hod. nárokoval Lt. Kurt Kohlhagen od průzkumné 1./NAGr. 2 z letiště Kraków(?) sestřel Po-2 severně od obce Dedačov. Zdroj.
24.12.1938 se zabil svob. Jaroslav Hájek na letounu Letov Š.328.225 od Letky 12. Při přeletu z Kamenice nad Cirochou do Spišské Nové Vsi se dostal do vývrtky, kterou nevybral. Podle nepotvrzených údajů s ním zahynul i svob. Bartoš.
27.6.1944 výsadek skupiny Za svobodu ČSR.
25.10.1944 výsadek skupiny Fakel I.
13.9.1944 výsadek skupiny Mstitel.
4.10.1944 výsadek skupiny Smrt fašismu III.
Polní letiště.
V noci zo 17.9. na 18.9.1944 pri plnení špeciálnej bojovej úlohy v oblasti, ktorá sa nachádzala 10 kilometrov JV od Stropkova pri vzlete z plochy obklopenej horami, lietadlo Po-2 pilotované kapitánom Vasilijem Minovičem Michalevičem капитан Василий Минович Михалевич, veliteľom letky 646 нбап, 208 нбад, 2 ВА s plným plynom narazilo do vpredu stojacej hory, dôsledkom čoho lietadlo zhorelo a kapitán Michalevič utrpel ťažké popáleniny na tele a otras mozgu. Nasledujúce ráno o 8.00 hod. následkom zranení kapitán Michalevič podľahol. Pochovaný bol v obci Rudna Wielka, na cintoríne 400 metrov južne od kostola. Účastníkom nehody pri poľnom letisku Závada, podľa ďalšieho zdroja mali byť aj Jozef Herko, narodený 1916 a neznámy partizán. Zdroj. MAPA.
9.10.1944 v 14. hod.v oblasti východně od obce Zubné vo výšce 3 000 metrů Ofw. Friedrich Blessin od 9./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský La-5. Zdroj.
Kežmarok
Spišská Belá
23.6.1905 sa na balóne Venus z Krakowa vzniesli poľskí aviatici a vo výške 2 500 metrov preleteli cez Vysoké Tatry. Po tri a pol hodinovom lete šťastne pristáli na Belianskych lúkach (Spišská Belá).
Výstavba letiště.
---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
27 января 1945 года
№ 260 Об
овладении в
полосе
Карпат
городами
Вадовице,
Спишска-Нова-Вес,
Спишска-Стара-Вес
и Левоча
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,
полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.
25.10.1944 Anton Matušek s La-5FN od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА z letiště Tri Duby během odletu zpět do SSSR nouzově přistál.
15.10.1905 vzlietla z Paríža vzducholoď francúzskych aviatikov Rozana a Jacquesa Faure, ktorá o deň neskôr preletela okolo Tatier a pristála pri Jablonove. Zdroj.
MAPA. 23.10.1944 u Popradu byl nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radarem od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) sestřelen letoun Li-2 kapitána P. F. Gubina od 1 гап дд, 53 ад дд, 5 ак дд. Letoun dopadl u Javorinky. Zahynuli tři členové posádky, čtyři přežili. Kapitan P. F. Gubin a stáršij lejtěnant S. N. Utkin na jednom padáku z lietadla vyskočili. Pri dopade si Gubin zlomil nohu. Utkin mal zas popálenú tvár a ruky. Zahynul jeden příslušník 2. čs. samostatné paradesantní brigády, zahynulo dalších 7 povstal. bojovníků a 1 přežil. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch. Německá vzdušná vítězství v roce 1944. Letecký most na pomoc SNP.
V roce 1914 Adrej Kvasz predviedol na leteckom dni ukážky svojho lietadla Kvas V.
Asi v roce 1937 zřícení letounu Praga ze Spišské Nové Vsi asi dva metry od stěny dnešního Štátneho reálneho gymnázia Dr. Vavra Šrobára. Poručík Macháček přežil. Zdroj.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
27 января 1945 года
№ 260 Об
овладении в
полосе
Карпат
городами
Вадовице,
Спишска-Нова-Вес,
Спишска-Стара-Вес
и Левоча
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,
полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.
21.9.1944 major Alexandr Ivanovič Gerasimov, vedúci skupiny piatich Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА, útočil v oblasti Borov, nehľadiac na činnosť nepriateľského protilietadlového delostrelectva so súčasným útočením 4 stíhačiek Fw 190 z letiště Prešov(?) nad cieľom. Skupina vďaka skvelému manévrovaniu a správnej taktike vedúceho nezaznamenala straty a zničila dva tanky, dve protilietadlové stanovištia, dve poľné batérie a do 30 vojakov a dôstojníkov nepriateľa. Za tento let bolo skupine vyslovené poďakovanie od pozemného veliteľstva. Zdroj. Deník divize.
21.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Čertižné, Habura, východně Medzilaborců, Płonna (Polsko), jižně a jihovýchodně obce Komańcza (Polsko). Deník letecké armády.
21.9.1944 bol protilietadlovou paľbou nepriateľa zostrelený Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Mládšij lejtěnant Nikolaj Vasiľjevič Makarov мл. лейтенант Николай Васильевич Макаров a strelec stáršij seržant Vladimir Georgijevič Galunin ст. сержант Владимир Георгиевич Галунин zahynuli. Zdroj. Deník divize.
21.9.1944 v 17.55 hod. severně obce Lt. Leonhard Färber od 3./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský La-5. Zdroj.
22.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obcí Czeremcha (Polsko), Čertižné, Medzilaborce. Deník letecké armády.
23.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Čertižné, Medzilaborce. Deník letecké armády.
23.9.1944 dvě stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Jaslo, Lisuv?, Gorlice, Zmigrud Novy?, Konty?, Poljany?, Nižný Komárnik (okres Svidník), Čertižné (okres Medzilaborce), Jasliska, Tylawa, Chyrowa. Deník stíhacího korpusu.
28.9.1944 stíhačka Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděla průzkum v oblasti Vilšňja - Čertižné. Deník stíhacího korpusu.
19.1.1945 výsadek skupiny Petrov II.
21.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Čertižné, Habura, východně Medzilaborců, Płonna (Polsko), jižně a jihovýchodně obce Komańcza (Polsko). Deník letecké armády.
21.9.1944 v 11.45-12.00 hod. stíhačky nepriateľa atakovali vo vzdušnom priestore Čertižné sovietske bitevné lietadlá, pričom sovietsky sprievodní stíhači nepriateľský útok odrazili a zasiahli dve stíhačky Bf 109. Pritom sa vyznamenali piloti lejtěnant Belikov a lejtěnant Meťukov. Podľa hlásenia sovietskych letcov sa jeden z pilotov zasiahnutých nepriateľských lietadiel zachránil na padáku. Obe nemecké lietadlá spadli v priestore Habury. (?)
Jedinou stratou bol Lt. Rudolf Walther od 3./JG 52 z letiště Prešov(?), ktorý bol pohrešovaný po boji v oblasti Dukla aj so svojím Bf 109 G-6 WNr. 440957 "žltá 10". Neskôr sa však ohlásil z nemocnice, kde sa liečil z ľahkých zranení. Druhý evidovaný stroj bol v boji len poškodený. Zdroj.
23.9.1944 v 15.13 hod. ve výšce 1 000 m Lt. August Reickhoff od 2./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil La-5. Zdroj.
28.9.1944 dvojice letounů Il-2 od od 8 шак, 8 ВА útočily na cíle u obcí Nikola? (Mikova?), Malá Poľana (okres Stropkov) a Krásny Brod. Deník letecké armády.
19.8.1944 výsadek skupiny Smrt fašismu.
15.9.1944 nárokoval zostrel sovietskeho Il-2 maďarský stíhač százados Pottyondy László, patriaci k 102./3. század. Zdroj.
20.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle na cestě Szczawne (Polsko) - Medzilaborce. Deník letecké armády.
Nepriateľské protilietadlové delostrelectvo v priestore Medzilaboriec zostrelilo sovietsku stíhačku La-5, na palube ktorej bol pilot gardový lejtěnant Petr Alexandrovič Avramenko od 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník letecké armády. Zdroj.
21.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Čertižné, Habura, východně Medzilaborců, Płonna (Polsko), jižně a jihovýchodně obce Komańcza (Polsko). Deník letecké armády.
21.9.1944 na železničnej stanici v Medzilaborciach bol zasiahnutý železničný transport zložený približne z 30 vagónov. Zdroj.
22.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obcí Czeremcha (Polsko), Čertižné, Medzilaborce. Deník letecké armády.
23.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Čertižné, Medzilaborce. Deník letecké armády.
Železniční stanice zničena. Deník letecké armády.
23.9.1944 vykonali letci I./JG 52 z Krakowa (z Prešova(?)) dva bojové lety nad oblasťou Duklianskeho priesmyku, počas ktorých dosiahli štyri víťazstvá. Pre Hptm. Borchersa to znamenalo 120. víťazstvo.
Lt.
August Reickhoff, 2./JG 52, LaGG-5, PlQ10 666: vo výške 20 m., v Poľsku, 12.15 hod.
Hptm. Adolf Borchers, Stab I./JG 52, LaGG-5, PlQ 10
633: vo výške 600 m., v Poľsku, 13.32 hod.
Uffz. Walter Stab
I./JG 52, Il-2, PlQ 10 669: vo výške 200 m., tesne za Poľskou hranicou, 13.33 hod.
Lt.
August Reickhoff, 2./JG 52, LaGG-5, PlQ 10 693 východne od Kalinova, severne od Vydran: 1.000 m., 15.13 hod.
10 иак, 8 ВА přišel o 5 stíhaček La-5. Deník letecké armády.
Lejtěnant Konkov sestřelen flakem. Deník letecké armády.
Lejtěnant Brigadin se nevrátil z bojového letu. Deník letecké armády.
Gard. lejtěnant Grigorij Pavlovič Mogilej гв. лей. Григорий Павлович Могилей, veliteľ roja 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА nevrátil sa z bojového letu.
Gard. mládšij lejtěnant Sergej Afanasjevič Korsunskij гв. мл. лей. Сергей Афанасьевич Корсунский od 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.
Gard. lejtěnant Nikolaj Jakovlevič Kojnov гв. лей. Николай Яковлевич Койнов, veliteľ roja 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.
Jeden zostrel si nárokoval gard. lejtěnant Grigorij Jakovlevič Kargopoľcev гв. лей. Григорий Яковлевич Каргопольцев od 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА, ktorý východne od Medzilaboriec zostrelil jeden Bf 109.
Jedinou stratou dňa bol Uffz. Tammen pohrešovaný so svojím Bf 109. (?) Zdroj.
29.9.1944 letouny 8 ВА útočili na nepřátelské cíle u obce Medzilaborce, Velke?, Poljana Ruske?. Deník letecké armády.
30.9.1944 bitevní Il-2 od 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 иак, 8 ВА útočili na nepřátelské tanky jižně Medzilaborců, dále na živou sílu a bojovou techniku u obce Ruske?. Deník letecké armády.
21.9.1944 lietadlá Il-2 od 8 шак, 8 ВА ničili v sprievode stíhačiek vojská a bojovú techniku nepriateľa v priestore južne a JZ od Čertižného a Habury, na východ od Medzilaboriec a Paloty.
21.9.1944 v 15.32 hod. Oblt. Rudolf Trenkel od 2./JG 52 z Prešova(?) sestřelil sovětský Jak-9 v oblasti mezi obcemi Palota - Vydran. Zdroj.
22.9.1944 vo výške 800 metrov v priestore Paloty sa odohral vzdušný boj so štyrmi Bf 109 z Prešova(?). Jeden nepriateľský stroj bol zostrelený.
22.9.1944 v 11.33 hod. u země Oblt. Rudolf Trenkel od 2./JG 52 z Prešova(?) sestřelil sovětský bitevní letoun Il-2. Zdroj. 8 ВА přišla o jeden Il-2 sestřelený nepřátelským stíhačem, jeden Il-2 sestřelen flakem a jeden Il-2 se nevrátil domů.
22.9.1944 v 11.30 hod. severně obce Vyšné Čabiny ve výšce 3 000 m Oblt. Rudolf Trenkel od 2./JG 52 z Prešova(?) sestřelil sovětský bitevní letoun Il-2. Zdroj. 8 ВА přišla o jeden Il-2 sestřelený nepřátelským stíhačem, jeden Il-2 sestřelen flakem a jeden Il-2 se nevrátil domů.
20.11.1946 nehoda letounu Piper L-4.30261 Grasshopper / K-68, posádka por. letectva v z. Zoltán Barna (zahynul), rtm. let. Bohumil Ridoško od LP 1, letecká nekázeň, sklz po krídle - pád, počas cvičenia záloh.
V noci 8.10.1944 nehoda letounu Li-2 od 5 гак ДД. Prevážaný len materiál, 4 členovia posádky zahynuli a 1 prežil. Letecký most na pomoc SNP.
22.11.1938 se zabil kpt. Karel (Alfréd) Löffler, zranění byli rt. Kopecký, čet. Vávra, čet. Zábrž a des. Doubek na letounu Avia/Fokker F.IX.3 od Leteckého pluku 6 (Letka 85 či Letka 86). Havarovali ve sněhové bouři na cestě ze Spišské Nové Vsi do Prahy. Pamětní deska na symbolickém hřbitově u Popradského plesa. Zdroj.
9.10.10.1944 v 21.30 hod. byla ve výšce 1 800-2 000 m viděna hořící Li-2 výr.č. 8414808 od 340 ап ДД, 54 бад, 5 гак ДД. Velitel lejtěnant Sergej V. Jegorov, druhý pilot mládšij lejtěnant Ivan F. Gladkij, navigátor lejtěnant Georgij V. Solodov, palubný mechanik lejtěnant Stepan D. Borodynja a strelec a radista seržant Viktor T. Petrov zahynuli. Na palube viezli 16 výsadkárov 1. batérie delostrelecého oddielu 2. čs. samostatné paradesantní brigády. Boli to títo muži: veliteľ npor. Ladislav Pfliegel, čat. Koloman Butyka, čat. František Holek, čat. František Danielik, des. Pavel Híreš, slob. Peter Rusnák, voj. Oldřich Rěha, voj. Štefan Blcha, čat. Kazimír Hambálek, voj. Július Červený, voj. Josef Svoboda, voj. Vladimír Novák, des. Alojz Vontorčík, slob. Jozef Krško, voj. Oldřich Černohub, voj. Václav Šťastný. Letoun se zřítil do stěny Zadního Gerlachu (okres Poprad). Všichni zahynuli. Podrobnosti. Letecký most na pomoc SNP.
Trosky letadla a mrtvá těla objevili horolezci až po skončení války, v srpnu 1945. Podrobnosti.
MAPA.
V roke 1943 lietanie na Lysej Stráži 696 m n. m. pri Gregorovciach.
V roke 1946 vybudovanie vycvikového strediska bezmotorového lietania na Lysej stráži s koľajnicovým výťahom pre klzáky.
1946 plachtařský výcvik B a C plachtařů ze Staňkova (okres Domažlice). Zdroj.
Rozhlasový vysílač Prešov. Přesun ze zabraných Košic. Možnost jeho využití i jako leteckého nesměrového rádiového majáku Navigationsfunkfeuer.
12.12.1944 major Vasilij Dmitrijevič Balašov, veliteľ eskadrily 8 орап, 8 ВА, pri zlých poveternostných podmienkach objavil veľké množstvo železničných súprav na trase: Nowy Sącz, Prešov, Košice. Všetky objavené objekty boli potvrdené fotografiami. Zdroj.
Od 10.2.1945 vysílač Slovenské národní rady.
28.10.1947 v Haniske u Prešova slavnostně otevřen nový vysílač Košice. Video.
MAPA.
Od
15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském
MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až
3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí
označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným
terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto
novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se
skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které
uvádělo pořadí letadla v letce.
Na cvičisku Malý Šariš pri Prešove sa v roke 1941 uskutočnil výcvik 34 žiakov kĺzákov so štartami s napnutým lanom a učiteľom Pramníkom (skúšky A, B).
21.10.1941 o 3.15 hod. havaroval pilot rtk. let. Ondrej Šelesták spolu s pozorovateľom npor. let. Františkom Kováčom-Beňom z Letky 2 s lietadlom Š.328 pri Malom Šariši v lokalite Šibeň. Obaja zahynuli. Hrob. rtk. Ondreja Šelestáka sa nachádza vo vojenskej časti prešovského mestského cintorína.
Malé letiště začali používat Němci od podzimu 1944.
Sověti ho taky používali.
28.12.1944 se zřítil hořící noční bombardér Halifax Mk.V "LL187" "GR-H" od No. 301 "Land of Pomerania" Polish Bomber Squadron (Ziemi Pomorskiej) RAF. Polská posádka velitele W/O Bolesława Urama zahynula. Zdroj.
25.10.1944 po odletu z letiště Tri Duby do SSSR se zřítil Bf 109 G-6 WNr. 161742 s rotníkem Augustinem Kubovičem od Kombinované letky. Zdroj
3.2.1939 v 14.10 hod. nehoda letounu Š.328.184 od Letky 12. Posádka pozorovatel por. let. František Novák od Letky 45 a pilot slob. Ladislav Krejčík přistáli do oraniště na hlavu u obce Veľký Šariš. Na fotoletu vysadil motor.
16.12.1944 výsadek skupiny Chyto I.
23.10.1944 u Popradu byl nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radarem od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) sestřelen letoun Li-2 kapitána P. A. Pankina od 340 ап дд, 54 ад ДД, 5 ак дд. Převáželi jen materiál. Letoun dopadl u obce Olejníkov, Časť Majdan (okres Sabinov). Čtyři členové posádky zahynuli a dva přežili. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch. Německá vzdušná vítězství v roce 1944. Letecký most na pomoc SNP.
6.9.1939 rotný Hanovec sestřelil polský pozorovací Lublin R XIIID od 56 Eskadra Obserwacyjna z polního letiště Mrowli blízko Rzeszowa. 6.9.1939 dostal som rozkaz od veliteľa letky por. let. (Jozefa) Páleníčka, aby som s trojčlenným rojom pristál na letisku Ňaršany, držal tam hotovosť a stíhal nepriateľské lietadlá na dohľad alebo podľa rozkazu hlásnej služby. Na ňaršanskom letisku pristál som o 4.30 hod. a zaujal som hotovostné postavenie. Asi o 7.15 hod. spozoroval som poľské pozorovacie lietadlo zo smeru Solivar – Prešov. Nariadil som štart. Spočiatku chceli sme ho prinútiť k pristátiu. Neuposlúchli však a pozorovateľ robil prípravy k obrane. Zahájil som preto útok zospodu a zozadu a zasiahol som ho hneď prvou dávkou. Lietadlo začalo horieť, pozorovateľ odhodil bomby, ktoré zapálili stodolu pri Ostrovanoch. Po krátkej dobe sa lietadlo stočilo, spadlo do vývrtky a zrútilo sa asi 200 m severne od Ostrovan (okres Sabinov). Posádka desiatnik pilot zhorel, totožnosť nezistená, pozorovateľ Edward Porada, poručík, mŕtvy. V tomto letadle zahynuli oba letci. Pilot kaprál Edward Piasecki i pozorovatel poručík Edward Porada. Porada z letadla vyskočil, ale pro malou výšku se mu neotevřel padák.
9.10.1944 šesť lietadiel Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА z letiště Сикирчицы (Ukrajina) útočilo na nepriateľa v oblasti Kolbasova. Pilot mládšij lejtěnant Andrej Vasiľjevič Konopčuk pri útoku na autokolónu, tanky a živú silu samostatne zničil dva automobily a jednu protilietadlovú batériu. Za vzorné splnenie bojovej úlohy mu veliteľstvo divízie vyslovilo poďakovanie. Zdroj. Zdroj. MAPA.
Koncom septembra 1944 sa rozhoreli prudké boje v oblasti sústredenia nemeckých vojsk v Ruskom priesmyku. Vojská 1. gardovej armády sústreďovali v tomto smere svoje hlavné sily s cieľom prekročiť pohorie Karpaty a dostať sa k Maďarskej (Východoslovenskej) nížine. Nemecká armáda predvídala zámer sovietskeho velenia a silne sa tu opevnila. Do bojov sa na sovietskej strane zapojila aj 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Za desať dní bojov v oblastiach Ruské a Veľká Poľana divízia uskutočnila 830 bojových vzletov, zhodila 320 ton bômb, spotrebovala 11 000 striel a viac ako 200 000 nábojov.
7.10.1944 po zlepšení počasia šturmoviky divízie uskutočnili 200 bojových vzletov na podporu pozemných vojsk v oblasti Ruské. Na konci dňa bol nepriateľ nútený opustiť Ruské a odísť do oblasti Veľká Poľana.
7.10.1944 nálet šesti sovětských bitevních letounů Il-2 na německé vojsko. Velitel mládšij lejtěnant Ivankovskij Alexej Borisovič od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА.
Srážka dvou letounů Il-2. Přežil jen Michail Jakovlevič Romanov od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Zdroj.
9.10.1944 mládšij lejtěnant Ivankovskij Alexej Borisovič od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА v skupine šiestich lietadiel Il-2 zaútočil na delostrelecké a mínometné pozície nepriateľa v oblasti západne od obce Smoľnik. Nad cieľom boli letci ostreľovaní protilietadlovou paľbou, no výsledkom dobrého manévrovania bola úloha splnená a pritom zničené tri automobily, tri protilietadlové batérie, jeden sklad a 30 vojakov pechoty nepriateľa. Zdroj.
22.8.1944 letouny od 8 ВА vedly průzkum cest mezi městy Snina, Užhorod, Volovec. Deník letecké armády.
19.9.1944 dvojice stíhačů od 10 иак, 8 ВА prováděly průzkum v okolí měst Stropkov, Snina, Užhorod, Turka (Ukrajina). Deník letecké armády.
7.9.1944 letouny 8 ВА mimo jiné provedly průzkum u obce Stakčín. Deník letecké armády.
Od 13. do 20.9.1944 během čtyř nocí Sověti bombardovali Budapešť. Celkem 1 129 bombardérů shodilo na město asi 8 000 tun pum.
14.9.1944 v noci se u obce Chmeľnica (okres Stará Ľubovňa) při náletu na Budapešť zřítil bombardér Il-4 od 17 гап дд, 6 гад ДД, 1 гак дд z letiště Mačuliščti Мачулищи. Posádka se zachránila pomocí padáků. Pilot gardový mládšij lejtěnant Jevgenij Ivanovič Archipov гв. мл. лейтенант Евгений Иванович Архипов, šturman gardový mládšij lejtěnant Vladimír Ivanovič Ševjakov гв. мл. лейтенант Владимир Иванович Шевяков, střelec/radista gardový mladší seržant Boris Vasiľjevič Kuprijanov гв. мл. сержант Борис Васильевич Куприянов, strelec gardový seržant Ivan Alexandrovič Jegorov гв. сержант Иван Александрович Егоров. Mohl být sestřelen nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radary od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic). Vítězem mohl být Ofw. Karl Maisch. Ohlásil sestřel letounu PS-84 v 21.39 hod. ve výšce 800 m. Zdroj. MAPA. MAPA letišť nočních stíhačů.
Na zemi sa stretli dvaja, ktorí pôsobili v partizánskych skupinách, konkrétne to boli Kuprijanov a Ševjakov. Ševjakov sa pridal k oddielu Novikova v rámci partizánskej skupiny Čapajev a 26.9.1944 sa pridal k partizánskemu oddielu Lipa, kde pôsobil do 24.1.1945. Istý čas tiež strávil v poľnom lazarete nad obcou Livov. Po prechode frontu sa dostal do nemocnice v Bardejove, odkiaľ bol napokon prepustený a zadelený späť k Červenej armáde. Kuprijanov pomáhal organizovať akcie starinskej ilegálnej skupiny, ktorá mala spojenie s príslušníkmi Osobitnej partizánskej brigády Gottwald. Jegorov padol 15.9.1944 do zajatia, z ktorého bol prepustený 1.6.1945. Následne bol poslaný do 218. armádneho rezervného streleckého pluku, odkiaľ odišiel 1. augusta 1945 do 16. streleckého zboru. Archipov bol ťažko zranený (utržená ruka a zlomená noha) a prevezený do nemocnice v Kežmarku, odkiaľ ušiel a skrýval sa v meste až do oslobodenia mesta v januári 1945. Československo ešte navštívil v rokoch 1968 a 1977. O všetkých sú ešte informácie z 80. rokov 20. st. a ich pôsobenie v Sov. zväze.
21.9.1944 ve vzdušném boji s letouny od I./JG 52 z Prešova(?) mezi Brusnicou - Kolbovcami a Jakušovcami byl sestřelen a zahynul gardový lejtěnant Michail Vasiľjevič Vodolažskij гв. лейтенант Михаил Васильевич Водолажский v letounu Jakovlev od 153 гиап, 12 гиад, 1 гшак, 2 ВА. Bol nájdený partizánskou skupinou Majerov a v polovici októbra 1944 prevezený do obce Košarovce (okres Stropkov), kde bol pochovaný na miestnom cintoríne. Zdroj.
14.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Kožuchovice (okres Stropkov), Zborov (okres Bardejov), Roztoky (okres Svidník), Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
28.9.1944 dvojice letounů Il-2 od od 8 шак, 8 ВА útočily na cíle u obcí Nikola?, Malá Poľana a Krásny Brod (okres Medzilaborce). Deník letecké armády.
9.10.1944 v 15.40 hod. v oblasti jižně od obce Staškovce Lt. August Rieckenhoff od 2./JG 52 z Prešova(?) sestřelil sovětský Jak-9 Zdroj.
22.9.1944 devět bombardérů Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů Jak od 256 иад, 5 иак, 2 ВА mělo bombardovat železniční stanici v Prešově. Nad Stropkovem byl svaz napaden 10 německými stíhači Bf 109 od I./JG 52 z Prešova(?). Popis vzdušného boje v deníku stíhacího korpusu. MAPA.
Mládšij lejtěnant Nikolaj Nikolajevič Sevasťjanov мл. лейтенант Николай Николаевич Севостьянов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА sestřelil Bf 109, ale byl sám sestřelený a nouzově přistál u obce Vyšný Komárnik (okres Svidník). Vrátil se k svému útvaru. Zdroj.
Mládšij lejtěnant Vasilij Alexejevič Jastrebov мл. лейтенант Василий Алексеевич Ястребов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený a při pádě letadla zahynul. Pochovaný je na cintoríne v Stropkove.
Jeho vedoucí letec lejtěnant Nikita Nikitovič Basov мл. лейтенант Никита Никитович Басов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený u obce Bystré (okres Vranov nad Topľou). Tam byl pochovaný. Zdroj.
Medzi 11.30 a 11.36 hod. zviedli boj na hraniciach Poľska a Slovenska aj letci I./JG 52. Piloti 2. Staffel na čele s Hptm. Borchersom nárokovali päť zostrelov Sturmovikov Il-2.
Oblt. Rudolf Trenkel 2./JG 52, Il-2, Sev.
Vyšné Čabiny, vo výške 3.000 m., 11.30 hod.
Fw. Erich Büttner 2./JG 52, Il-2 ?, 11.32 hod.
Oblt. Rudolf Trenkel 2./JG 52, Il-2, Volica,
nulová výška 11:33 hod.
Hptm. Adolf Borchers Stab I./JG 52, Il-2, 11.33 hod.
Lt. August Rieckhoff 2./JG 52, Il-2, Radoszyce - Duszatyn, Poľsko, nízky let, 11.36 hod.
22.9.1944 o 11.28 hod. severne od obce Dlhoňa nemecký pilot Fw. Franz Strobach od 2./NAGr. 2 z Kraków nárokoval zostrel sovietskeho lietadla SB-2. (?) Zdroj.
23.9.1944 o 12.10 hod. bol zostrelený nemeckou protilietadlovou paľbou Pe-2FN výrobného čísla 7/216, patriaci 80 гбап, 1 гбад, 2 гбак, 2 ВА. Posádku tvorili pilot gard. lejtěnant Vladimir Grigorevič Tokarev гв. мл. лейтенант Владимир Григорьевич Токарев, šturman gard. mládšij lejtěnantk Nikolaj Ivanovič Aristov гв. мл. лейтенант Николай Иванович Аристов, gard. staršij seržant Nikolaj Ivanovič Vovk гв. ст. сержант Николай Иванович Вовк. Neštandardne v posádke letel aj jeden dôstojník jednotky, inžinier a učiteľ vzdušnej streľby leteckých kurzov, ktorý bol na praxi. Volal sa kapitán Lev Vladimirovič Grinberg инженер-капитан Лев Владимирович Гринберг. Úlohou posádky bolo objavenie a zničenie tankov nepriateľa v priestore Vyšný Svidník. Zdroj.
15.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Dubová (okres Svidník) a Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
MAPA.
Polní letiště.
V roce 1945 bylo letiště využito Rudou armádou.
14.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Kožuchovice (okres Stropkov), Zborov (okres Bardejov), Roztoky (okres Svidník), Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
15.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Dubová (okres Svidník) a Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
26.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Kružlová, Orlík, Jedľová, Vyšný Svidník (vše okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
MAPA. Dne 28.4.1915 nouzové přistání ruského Nieuport 6M. Stroj byl převezen k Flik 13 do Solivaru u Prešova.
7.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Židovské?, Kostelník?, Nižný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
8.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Konty?, Velky?, Hurka?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník), zvláště v lesním masivu západně Myslova?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník) a Hutka (okres Bardejov). Deník stíhacího korpusu.
15.9.1944 nemecké opevnenia pri obci Ladomirová bombardovali sovietske lietadlá. Zdroj.
26.10.1944 gard. stáršij lejtěnant Boris Vasiľjevič Meľnikov, veliteľ roja 143 гшап, 8 гшад, 1 гшак, 2 ВА viedol skupinu ôsmich Il-2 k útoku na uzle protilietadlovej obrany, živej sily a techniky nepriateľa v oblasti Ladomirová. Skupina na cieľ vykonala štyri nálety. Dvanástimi útokmi zničili štyri tanky, do 10 automobilov s vojskom a nákladom, tri batérie protilietadlového delostrelectva a jednu poľnú batériu. Za vynikajúce splnenie bojovej úlohy, bolo z veliteľského stanovišťa veliteľom zboru, skupine vyslovené poďakovanie. Zdroj.
22.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 256 иад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Tylawa, Jasliska?, Jedľová, Vyšný Svidník. Popis v deníku stíhacího korpusu.
26.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Kružlová, Orlík, Jedľová, Vyšný Svidník (vše okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
26.10.1944 gard. stáršij lejtěnant Vladimir Michajlovič Tagiľcev, veliteľ roja 161 гбап, 8 гбад, 2 гбак, 2 ВА plnil v zostave skupiny 18 lietadiel bojovú úlohu uskutočnenia bombardovacieho útoku na delostrelecké a mínometné pozície nepriateľa v mieste Nižná Jedľová v Popradskom smere. Úloha bola splnená vynikajúco. Počas náletu objavil tri protilietadlové batérie, uskutočnil na ne do šesť útokov a priamym zásahom bômb zhodených počas strmhlavého letu zničil jednu batériu. Zdroj.
23.9.1944 dvě stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Jaslo, Lisuv?, Gorlice, Zmigrud Novy?, Konty?, Poljany?, Nižný Komárnik (okres Svidník), Čertižné (okres Medzilaborce), Jasliska, Tylawa, Chyrowa. Deník stíhacího korpusu.
26.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Kružlová, Orlík, Jedľová, Vyšný Svidník (vše okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
14.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Kožuchovice (okres Stropkov), Zborov (okres Bardejov), Roztoky (okres Svidník), Kečkovce (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
22.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 256 иад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat německé jednotky u obce Tylawa, Jasliska?, Jedľová, Vyšný Svidník. Popis v deníku stíhacího korpusu.
7.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Židovské?, Kostelník?, Nižný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
8.10.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum v oblasti Konty?, Velky?, Hurka?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník), zvláště v lesním masivu západně Myslova?, Vyšný Svidník (okres Svidník), Krajná Poľana (okres Svidník) a Hutka (okres Bardejov). Deník stíhacího korpusu.
26.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Kružlová, Orlík, Jedľová, Vyšný Svidník (vše okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
27.10.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly německé jednotky u obce Vyšný Svidník, Ladomirová (vše okres Svidník). Deník stíhacího korpusu.
4.11.1944 čtyři stíhačky Lavočkin od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum u města Tarnów, Jaslo, Gorlice, Zborov (okres Bardejov), Vyšný Svidník (okres Svidník), Nowy Żmigród. Deník stíhacího korpusu.
Ve Svidníku je Památník Rudé armády.
2-Я ВОЗДУШНАЯ
АРМИЯ
1-й
гвардейский
штурмовой
авиационный
корпус
8 и 9-я
гвардейские
штурмовые и 12-я
гвардейская
истребительная
авиационные
дивизии
2-й
гвардеиский
бомбардировочный
авиационный
корпус
1-8-я
гвардейские
бомбардировочные
авиационные
дивизии
5-й
истребителный
авиационный
корпус
8-я
гвардеиская
и 256-я
истребителные
авиационные
дивизии
15.3.1943 výsadek skupiny Lazar a Junas.
22.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 256 иад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat železniční stanici v Prešově. Nad Stropkovem byl svaz napaden 10 německými stíhači Bf 109 od I./JG 52 z letiště Prešov(?). Popis vzdušného boje v deníku stíhacího korpusu. MAPA. Ti sestřelily jeden Jak-9, který nouzově přistál u obce Vyšný Komárnik. Mládšij lejtěnant Nikolaj Nikolajevič Sevasťjanov мл. лейтенант Николай Николаевич Севостьянов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА se vrátil k svému útvaru. Zdroj.
22.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 256 иад, 5 иак, 2 ВА měly bombardovat železniční stanici v Prešově. Nad Stropkovem byl svaz napaden 10 německými stíhači Bf 109 od I./JG 52 z letiště Prešov(?). Popis vzdušného boje v deníku stíhacího korpusu. MAPA. Ti sestřelily Jak-9. Mládšij lejtěnant Nikita Nikitovič Basov мл. лейтенант Никита Никитович Басов od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА bol nájdený už ako mŕtvy a na mieste pádu u obce Bystré aj pochovaný. Zdroj.
15.8.1944 výsadek skupiny Stalinci.
14.9.1944 severne od obce Sedliská gardový lejtěnant Sergej Grigorjevič Meľnikov Сергей Григорьевич Мельников od 156 гиап, 12 гиад, 1 гшак, 2 ВА dosiahol zostrel Bf 109 od I./JG 52 z letiště Prešov(?). Zdroj. Na webu proza.ru jeho sestřel není zaznamenán. Našli se trosky?
Polní letiště. Kde?
Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.