Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Fotoletecká skupina (FLS)

Fotosekce

Fotoletecká skupina (FLS)

19.08.2020

Fotoletecká skupina existovala již od poloviny třicátých let, zajišťující fotografování pro potřeby Vojenského zeměpisného ústavu.

Po osvobození byla tato činnost obnovena pod názvem Fotosekce a organizačně spadala pod Vojenský zeměpisný ústav v Praze-Dejvicích, s dislokací na letišti Letňany.

Letecký park byl dva letouny C-3A a jeden K-68.

Později byl K-68 nahrazen K-65 Čápem.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Rozkazem MNO z 23.2.1950 byla zřízena Fotoletecká skupina VÚ 9681.

Letouny byly označeny písmenem FV.

C-3 AF FV-01, FV-02, FV-03, FV-04,.FV-10, FV-11

K-65 FV-05, FV-06

LB-77 FV-07, FV-08

Velitel FLS: plk. Šárovec Antonín, škpt. Fousek Josef, pplk. Churavý Luděk, pplk. Svoboda Milan, pplk. Brůha Jan, pplk. Veškrna Karel, pplk. Novotný Václav, pplk. Burda Pavel, mjr. Bugáň..............

V květnu 1950 měla skupina: tři letouny C-3 a jeden letoun K-65, dva piloty, dva navigátory a jednoho střelce.

8.5.1950 na poradě u VL bylo dohodnuto navýšení počtu osob na cílový stav čtyři piloti, pět navigátorů a čtyři střelci, přičemž pouze dva piloti byli jako stálý stav FLS, ostatní měli být střídáni od leteckých pluků. Počty techniky byly stanoveny na dva letouny K-65, pět letounů C-3, a jeden letoun o dostupu nad 10 000 m, jímž se stal LB-77. Dále VL dodalo kamery pro letecké snímkování.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Od července 1950 měla CL 1 ve Kbelích v péči letoun LB-77 (He 111), který jen ošetřovala a udržovala pro FLS.


V roce 1951 přesun do Hradce Králové.

helo5598.jpg (281094 bytes) LB-77 "FV-07".

helo5597.jpg (362634 bytes) C-3 "FV-11" a "FV-02".


V roce 1959 přesun do Hradčan.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------


Od 7.10.1968 Hradec Králové.

Dělal jsem zde 12 let náčelníka skupiny fotovybavení a pamatuji si zřetelně, že letounů L-410 FG bylo celkem 7, první přišel jako takový skoro prototyp a měl trupové číslo 1203, ostatních šest potom přišlo skoro naráz a měla trupová čísla v řadě po sobě, už si to nepamatuji zcela přesně, ale myslím, že to bylo 1521 - 1526. Byl jsem ve skupině s Frantou Huebrem a Frantou Velíškem z VÚ leteckého Kbely, která na tomto letounu připravovala fotovybavení, došlo tam kvůli nedorozumění k jedné kapitální volovině, ale naštěstí to prošlo bez většího průseru. Naplánovali jsme tam druhé fotopracoviště v trupu vlevo ve směru letu a když jsme viděli první prototyp, s hrůzou jsme zjistili, že pracoviště tam sice je, ale nedá se použít, protože je na něm skříň s pomocnými letovými a radiopřístroji. Ing. Antonín Brzobohatý

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Letecká technika:

Li-2 F: 1801, 2209, 2210, 2301, ?, 2304, 2309, ?, 2501, 2804, 2891, 3002

L-200: 0008, 0215, 0609

Il-14 F: 0507

Il-14 FG: /krátké/ 0508, 0603, 0610, 1103, 1106, 3111, /dlouhé/: 6101, 6102, 6103

L-410 FG: 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, ?

An-30: 1107

Při "zeštíhlení" českého letectva byla ukončena v květnu 1993 jeho činnost spolu se zrušením 47. pzlp a součastně provozu letiště Hradec Králové. Zbylá letecká technika byla přemístěna do Pardubic.


K 1.7.1993 v Pardubicích byla FLS transformována do Fotogrammetrické letky u 36. smdlp.

 

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.