Dary na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Koterov

Kolešovka

Háje 436 m n. m.

MAPA.

15.11.2019

Plzeňáci postavili svahové letiště Koterov. Kdy? Zde byl před hangárem v zalesněném svahu s převýšením cca 60 m a sklonem 45-50º vykácen průsek, kde byly prováděny starty pokročilejších pilotů. Základní výcvik probíhal na loukách pod svahem, s využitím příslušných mezí mezi poli navazujícími na svah. Létání však mohlo být provozováno pouze v období mimo sklizeň a senoseč. Starty byly prováděny gumovým lanem.

Provoz kluzáku kluzáku ZA 2 konstruktéra ing. Oldřicha Hallera. Označení je před uplatněním konvence z 13.10.1919 kdy bylo Československu přiděleno označení L-Bxxx. Letecký rejstřík s pořadovým číslem imatrikulačního certifikátu byl oficiálně veden až od jara 1923.

18.10.– 2.11.1924 se konala I. Národní soutěž plachtových letadel u Brna v Medlánkách video, které se zúčastnil větroň ZA 2 s pilotem Jaroslavem Balíkem. Získal III. cenu s doletem 630 m. Po 6 letech byl kluzák poškozen.

Od roku 1926 Plachtařský odbor MLL Plzeň.

Po roce 1934 provoz kluzáků Zlín Z V.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


V listopadu 1939 z Neubibergu do Plzně přiletěla Schule/FAR. 13. Satelitní letiště Cham, Klatovy, Chyše, Mariánské lázně a Bayreuth-Bindlach. MAPA

Její Segelfluggruppe využívala Kolešovku, stráň nad obcí Koterov, podobně jako předtím čs. plachtaři.

Vlečný letoun Š.328 "PM+XC" helo7298.jpg (146465 bytes).


.


.


.


.


Flakgelände Pilsen-Kotterau.


Osvobození západních Čech. helo6122.jpg (1392683 bytes)

Američani u nás.

V roce 1945 provoz amerických spojovacích letounů Piper L-4.

----- 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

ČNA odbočka Plzeň.

Na letišti Koterov proběhl poválečný obnovovací výcvik předválečných pilotů. V návaznosti na něj probíhal výcvik nových zájemců pod dohledem těchto pilotů jako instruktorů. Výcvik nových adeptů ležel na bedrech instruktorů V. Tichého, Heinricha, který byl v té době náčelníkem odboru, a Liperta. Postupem doby pak instruktorské oprávnění získávali další členové: Lauermann, Fait, Čepelák, Echtner, M. Mareš, Vaněček, Švec. Zájem o výcvik byl značný. Zdroj.

Kluzák Schulgleiter SG 38 ještě s německým označením v létě 1945.

Schulgleiter SG 38 OK-5?28.

Nehody , , .

V řece Úhlavě .

Grunau Baby II ještě s německým označením "WL-VIII-125" v létě 1945

Grunau Baby II OK-???? asi na podzim 1945.


Nehoda větroně Grunau Baby II. Zdroj.


V roce 1947 už to byl kurs označený číslem A 10. Každý kurs měl přitom v průměru 15 členů.

Grunau Baby II OK-??78.

Navijákový vzlet


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


 V roce 1949 byl hangár z Třebouně převezen do Koterova.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Plachtaři po válce působili na borském letišti spolu s motoráři v těsné blízkosti skvrňanského vojenského (západního) letiště. Starty Messerschmittů, Mosquit se neslučovaly s plachtařským provozem a tak bylo rozhodnuto postavit nové plachtařské letiště na opačné straně Plzně u Letkova.

Nehoda větroně Grunau Baby II. Zdroj.

Provoz v roce 1951. Zdroj.


Od horní hrany koterovské  stráně směrem východním a severovýchodním jsou pole, na kterých bylo vybudováno nové rovinné letiště Letkov, kde bylo možno provádět starty navijákem a aerovlekem. Podrobnosti.

Plachtaři zde postavili nový hangár, byly sem přesunuty hangáry z Koterova.

Od podzimu 1951 zahájení plachtařského provozu na letišti Plzeň-Letkov. Zdroj.