12.04.2024
Od 8.12.1909 jedna vídeňská společnost vystavovala jí zakoupený Blériot typ XI v Mostě.
.
.
V roce 1912 měl Karl Illner s letounem Etrich II Taube veřejné vystoupení.
.
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
od konce července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1919.
29.11.1918 čs. vojsko obsadilo Most.
1919-27.12.1921.
.
23.5.1921 zahynul Bohumil Gottfried Russ v letounu Albatros D.II při leteckém dnu v Mostě, létal u soukromé letecké společnosti První český letecký podnik Ikarus z Mariánských Lázní. Ta s vysloužilými bojovými letadly provozovala vyhlídkové, okružní a reklamní lety, přepravu zboží a pod. , , . S tímto typem létal během války (s jedním potvrzeným vítězstvím z 27.9.1917 na stroji D.II 53.16 u Flik 7/D). Foto 1.5.1920 z Plzně.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
Ortsgruppe des Verbandes Deutscher Flieger in der Čsl. republik - Brüx s určitostí vyvíjel svou činnost před rokem 1925.
Roku 1900 se narodil v Horním Litvínově Karl Fritsch. Když mu bylo 14 let, poslal ho jeho poručník, jakožto úplného sirotka, do Berlína, kde se malý Karl později vyučil řemeslu uměleckého truhláře. Při návštěvě místní letecké dílny Rumpler byl "infikován leteckým bacilem" tak silně, že ho tento zájem neopustil po celý život. V roce 1918 však musel jako rakouský státní příslušník narukovat do c. a k. armády. Ihned po skončení války se však vrátil zpět do Berlína. Odtud byl však, tentokrát již českým velitelstvím odvolán a poslán k Leteckému pluku 1 do Chebu, kde opravoval staré Brandenburgy a jiné "bedny", jak se o tom sám později vyjádřil. Pak se vrátil do Mostu, kde stejně tak, jako v Berlíně, stavěl ve volném čase modely letadel. Přitom se seznámil s Fritzem Wagnerem, který se mu stal věrným přítelem a pomocníkem. Společně se rozhodli postavit takové letadlo, ve kterém budou moci sami létat a tak vznikl dvouplošník Kautz. Aby mohli tuto vlastní konstrukci realizovat, museli na jeho stavbu dlouhou dobu šetřit doslova haléř po haléři. Žebra pro stavbu křídel vznikala po večerech v kuchyni Karlovy paní domácí, jednotlivé díly dávali potom dohromady na půdě v domě Wagnerových. Po dokončení základních dílů letadla musela být vybourána část zdiva, aby mohly být díly po laně spouštěny na dvůr. Když si potom opatřili na jejich poměry velmi drahý startovací gumový svazek, mohli na jaře roku 1926 zahájit svoje letecké pokusy na Hennebergu. Kde to je? O jejich prvním startu se dokonce psalo v časopise Letectví a probíhal prý zhruba takto: Karl Fritsch zasedl do stroje, který byl roztažen proti větru za pomoci čtyř mužů. Náhlý nápor větru trhnul letadlem a vynesl jeho příď asi dva metry vysoko, zatímco ocas byl vlečen po zemi. Fritsch rychle nastavil výškové kormidlo a letoun dosedl s hřměním a praskotem k zemi. Při druhém startu to již šlo poněkud lépe. Letadlo provedlo dva delší klouzavé skoky a bezpečně přistálo. Při dalším pokusu se již novopečenému pilotovi dařilo dobře udržovat rovnováhu a větroň provedl několik letů zhruba v jednometrové výšce, dlouhých asi 30 až 40 metrů. Lety probíhaly za patřičného nadšení a jásotu až do té doby, než silný poryv větru způsobil prudký náraz letounu o zem. Pro tento den tedy pokusy skončily.
, , od prosince 1926 do 1939.
Segelfliegerortsgruppe des Nordböhmischen Aeroklub Sturmvogel činnost již před rokem 1932. Franz Puschel ze Záluží u Mostu, který vedl jeden z nejaktivnějších leteckých kolektivů německé místní skupiny v Mostě. Svoje bezmotorové, velice zdařilé lety, však prováděl výhradně na letišti Raná u Loun.
Ve třicátých letech byla českými nadšenci pro létání na mostecku založena Místní skupina Masarykovy letecké ligy v Mostě. Svoje středisko měla ve starém mlýně poblíž městských jatek. Výborně fungoval především modelářský kroužek, jehož vedoucím byl Josef Juppa, vynikající modelář a plachtařský instruktor. Ten také jako první postavil model poháněný spalovacím benzínovým motorkem americké výroby Baby Cyclone. Následně postavili členové místní pobočky školní kluzák a začínali též stavět větroň pro vyšší stupeň plachtařského výcviku.
Téhož roku začal Fritsch se stavbou letounu Wildfang, který se podobal již známému větroni Hols den Teufel. V té době se k Fritschovi a jeho skupince nadšenců připojil také Rudolf Reissing, syn mistra kolářského z Mostu. S jeho pomocí šla stavba nového letadla rychle kupředu. Tento stroj měl dobré letové vlastnosti a byl velice pečlivě postaven, což bylo oceněno přihlížejícími již při jeho prvním letu. To bylo podnětem k rozhodnutí předvést ho na IV. mezinárodní letecké výstavě v Praze, která se konala roku 1927. Přestože se jednalo o výhradně německou konstrukci, byl tento zajímavý větroň vystaven v expozici Masarykovy letecké ligy, spolu s ostatními letadly, což jednoznačně dokladovalo skutečnost, že společný zájem a cíl nemohou rozdělit žádné příležitostně rozdmýchávané národnostní vášně. Letoun byl celodřevěný hornokřídlý jednoplošník, velmi pěkných tvarů s dvoudílným obdélníkovým křídlem, vyztuženým dvěma páry trubkových vzpěr, který přistával na lyži. Potah trupu tvořila tenká překližka, křídla a ocasní plochy pokrývalo plátno. Výškovka byla plovoucí. Na pražské výstavě se Karl Fritsch seznámil s Friedrichem Schichtem z Ústí nad Labem, který studoval na technické škole v Drážďanech. Zde působil v místní akademické letecké skupině jako konstruktér. Ten přemluvil Fritsche, aby se přestěhoval do Drážďan a účastnil se pokusů a staveb nových letadel. Protože však byl Karl nemajetný, musel jeho byt proplácet celých šest let pan Schicht z vlastní kapsy. Na toto období později vzpomínal Karl Fritsch s úsměvem. "Byla to moje nejpříjemnější stavba". Pod jeho rukama vznikla postupně řada letadel, ale přesto starý dobrý mostecký Kautz byl jedním z nejoblíbenějších větroňů drážďanských studentů. Karl Fritsch zůstal v Německu a v Saské Kamenici postavil podle konstrukce ing. Wunche první opravdový motorový větroň C-10. Všestranný stavitel větroňů byl později činný také v Mnichově a Stuttgartu, kde se zúčastňoval výzkumné práce v oblasti bezmotorového létání a jeho výborné výsledky byly nakonec oceněny získáním Lilienthalova diplomu. Také jeho spolupracovník z nelehkých začátků Fritz Wagner stavěl letadla nadále a koncem dvacátých let zalétával v Mostě mimo jiné školní kluzák Hamburg. Mnoho dalších letů absolvoval později také v Karlových Varech. Fritz Wagner byl mimo svoje letecké působení známý také jako vášnivý fotoamatér, který na svojí Leicu zachytil stovky obrázků, dokumentujících atmosféru oněch časů. Historie
PO MLL Škoda Praha zakoupil větroň Grunau Baby II z Mostu, na které byl předtím na Rané zkoušen pomocný motorek.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Po zabrání sudet a následné okupaci se většina členů MLL přestěhovala do vnitrozemí a ti, kteří v Mostě zůstali, se věnovali spíše teorii než praxi.
NSFK připravovala mladé piloty a sídlila v budově bývalého hostince Beseda. Zde se vyučovala teorie a v tanečním sále byla zřízena dílna. Místní letečtí nadšenci však museli činnost německé organizace sledovat z povzdálí a jen tiše závidět jejich technické vybavení.
NSFK-Sturm 9/40 Brüx/Sudetenland, Konrad Henleinstr. 55.2.12.1938 nad Mostem přeletěla vzducholoď LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130.
Od 5.5.1939 výstavba komplexu na výrobu syntetických pohonných hmot - hydrogenerační závod Sudetenländische Treibstoffwerke AG (S.T.W.) Sudetská továrna na pohonné hmoty a.s. Taky se používal název Hydrierwerke Brüx neboli Hydrogenační závod Most.
16.7.1939 nad Mostem přeletěla vzducholoď vzducholoď LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130.
28.9.1939 byl celý prostor protektorátu začleněn do podřízenosti Luftgau-Kommando XVII se sídlem ve Wien.
8.12.1940 bylo území protektorátu svěřeno Flakgruppe Bohmen. Ta se dělila ještě na tři Flak-Untergruppe, jež byla umístěna v lokalitách, v nichž byla umístěna nejdůležitější zařízení pro válečnou výrobu, např. rafinérie či zbrojovky. Jednalo se o: Flak-Untergruppe Mahren - oblast Moravy hlavní postavení v Brně a Moravské Ostravě, Flak-Untergruppe Elbe - střední a východní část Čech s úseky Praha, Kralupy, Kladno, Kolín, Domašín, Pardubice a Flak-Untergruppe Pilsen -západní Čechy s hlavními pozicemi obrany u Plzně. Velitelské stanoviště flaku bylo u zoologické zahrady. Hlavňové prostředky protiletecké obrany.
.
V květnu 1942 se nad Mosteckem objevovaly balony o průměru 2-3 m a plněné vodíkem, které vozily protinacistické letáky.
9.7.1942 příjezd sovětských válečných zajatců do Horního Litvínova.
Od srpna 1942 v okolí STW umístěny balonové uzávěry.
Hláska Luftschutzu na věži zámku Hněvín. Od kdy?
15.12.1942 vyjel z STW první vlak se syntetickým benzínem a naftou.
V květnu 1943 byl v STW poprvé vyroben letecký benzín.
24.4.1944 průzkumný let nad STW. Zjistilo se, že výroba už běží.
12.5.1944 bombardovalo 140 letounů od 13th BW a 45th BW, 8th USAAF z Velké Británie. Letecký poplach, který byl v pořadí již 71. od začátku války a 24. v roce 1944, trval od 13.30 do 14.40 hodin. Flak sestřelil americký bombardér B-17G S/N: 42-97127 " "XR-J" "Captain Crow" od 349th BS, 100th BG, 8th USAAF z Velké Británie, který spadl přímo do Českého Jiřetína. Byl to první úspěch mosteckého flaku. Další stroje se zřítily v Sasku. Podrobnosti.
Pohled od obce Souš Tschausch jižně STW.
12.5.1944 k zabránění útoku na STW odstartovalo z Prostějova Einsatzkommando z I./SG 152. Ofhr. Joachim Sponnagel havaroval při startu s Fw 190 A-5 WNr. 151145 "bílá 6". Při pokusu o útok na bombardéry od 8th USAAF byl sestřelen Fw 190 A-5 WNr. 151225 "žlutá 15" od 3./SG 152. Zraněný Fw. Heinz Wolker se zachránil pomocí padáku.
Z pražských letišť odstartovaly těžké stíhací letouny od ZG 76, která se přeškolovala z Bf 110 na Me 410.
21.7.1944 bombardovalo 143 letounů od 5th BW a 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Cíl byl zadýmován. Bombardovalo se naslepo. Pumy padaly mimo. Flak pomocí střeleckých radarů sestřelil deset letounů. Na našem území se zřítily tři B-24G a jeden B-17G.
První obětí mosteckého flaku se stal B-24 Liberator S/N: 42-78432 "Final Approach" od 736th BS, 454th BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie se zřítil u obce Hrobčice-Mukov (okres Teplice). Letecká badatelna.
21.7.1944 po odbombardování cíle se Liberator B-24G S/N: 42-78306 "Porky" od 746th BS, 456 BG, 304th BW, 15th USAAF z Itálie dostal do palby flaku a po zásazích se pro neovladatelnost srazil s přilétajícím letounem B-24H S/N: 42-64501 "Judy Ann" od 744th BS, 456 BG. Oba tyto stroje se poté zřítily poblíž Teplic-Šanova. Letecká badatelna.
21.7.1944 německý flak sestřelil B-17G S/N: 42-97531 "Victory Bound" od 414th BS, 97th BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie, se po zásahu zřítil se do lesa poblíž obce Křížatky. Letecká badatelna.
24.8.1944 bombardovalo 139 letounů od 8th USAAF z Velké Británie. Flak z Libkovic ustřelil křídlo letounu B-17G S/N: 42-107202 "Q" "Belle of the Brawl" od 563rd BS, 388th BG. Ten se zřítil do areálu dolu Alexander v Hrdlovce u Duchcova (okres Teplice). Padákem se zachránili jen čtyři z devítičlenné posádky velitele 1/Lt Charlese W. Edwardse. Následná exploze zabila dalších dvacet osob, včetně velitele baterie flaku z Libkovic Lt. Kocha, který přiběhl se podívat na své dílo. Letecká badatelna.
25.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
28.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
11.9.1944 od 11.30 do 13.10 hod. americký nálet 39 bombardérů B-17G od 95th BG, 8th USAAF z Velké Británie.
12.9.1944 od 11.01 do 13.25 hod. americký nálet 79 bombardérů B-17G od 8th USAAF z Velké Británie.
23.9.1944 americký nálet.
7.10.1944 americký nálet se neuskutečnil pro silnou mlhu.
16.10.1944 plánovaný americký nálet 216 bombardérů B-17 od 5th BW, 15th USAAF z Itálie pod ochranou 38 stíhacích P-38 od 14th FG a 224 stíhacích P-51 od 31st, 52nd, 325th a 332nd FG na rafinerii v Záluží u Mostu. Meteorologický průzkum a fotoprůzkum po náletu letouny P-38/F-5.
16.10.1944 v 12.05 hod pouze 28 bombardérů svrhlo celkem 314pětisetliberních pum s celkovou tonáží 78,5 tuny. Pumy závod minuly a v okolí bylo napočítáno 330 kráterů.
Pro špatné počasí na trase ostatních 165 bombardérů bombardovaly náhradní cíle: Plzeň, Salzburg, Villach, Linz.
16.10.1944 Němci v 11.15 hod. proti bombardovacímu svazu 15th USAAF letící z Itálie do střední Evropy poslali do vzduchu na 446 stíhaček z německých základen. MAPA.
I., II. a IV.(Sturm)/JG 3 z letišť Erfurt-Bindersleben, Alperstedr a Schafstädt. MAPA.
I. a III./JG 4 ze základen Gahro a Alteno
II./JG 5 z Finsterwalde
I. a II.(Sturm), III. a IV./JG 300 z Borkheide, Löbnitz, Jüterbog a Reinsdorf. MAPA.
II./JG 27 z Finsterwalde
7./JG 11
Flak nic nesestřelil.
Po odhozu pum se objevilo přes 100 německých stíhačů, na které zaútočilo 17 amerických P-51 od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie a začal boj. Američani nahlásili 11 sestřelených a 3 poškozené německé stíhačky v čase 12.15 hod.
20.10.1944 americký nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Primární cíl byla Plzeň. Flak v 13.35 hod. sestřelil bombardér B-17G S/N: 42-102869 od 815th BS, 483rd BG. Posádka velitele 2/Lt Georga B. Pottera byla zajata. Kde letoun dopadl?
23.10.1944 americký nálet bombardérů od 15th USAAF z Itálie. Flak sestřelil bombardér B-17G-25-BO S/N: 42-31709 od 340th BS, 97th BG. Letoun dopadl v 13.30 hod. naproti škole dnes v zaniklé obci Telcov Döltsch ve vojenském újezdu Hradiště. Posádka 1/Lt Josie F. Foltze Jr. byla zajata.
5.11.1944 se zřítila německá stíhačka Bf 109 G-14/AS WNr. 780675 "bílá 15" od 13./JG 300 v katastru litvínovské čtvrti Chudeřín. Pilot Lt Walter Auernig, sice ze stroje vyskočil, ale pro malou výšku se mu neotevřel padák a zahynul. Letoun dopadlo nedaleko větrací jámy dolu Kníže Nebes Himmelfürst, kde je dnes zahrádkářská kolonie. Ostatky pilota byly pohřbeny na starém, dnes již zlikvidovaném hřbitově v Litvínově.
16.12.1944 od 12.12 do 12.30 hod. americký nálet bombardérů od 15th USAAF z Itálie. V 13.30 hod. po náletu na Most se severozápadně Polné zřítil bombardér B-24H S/N: 41-28964 "bílé X" od 747th BS, 456th BG, 304th BW, 15th USAAF z Itálie. Posádka velitele 1/Lt Trumana L. McMinna se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Historie.
20.12.1944 od 12.45 do 12.55 hod. americký nálet asi 100 bombardérů B-24 od 49th BW, 15th USAAF z Itálie.
25.12.1944 od 11.43 do 12.03 hod. americký nálet bombardérů B-24 od 49th BW a B-17 od 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Flak v 11.49 hod. sestřelil bombardér B-17G S/N: 44-6631 od 773rd BS, 463rd BG, 5th BW, který dopadl u Jezeří-Dřínov. Z posádky velitele 1/Lt Claudiho L. Rainse nepřežili čtyři muži.
V noci ze 16. na 17.1.1945 od 22.05 do 22.45 hod. nálet 231 Lancasterů od No. 1 Group RAF a No. 5 Group RAF, RAF Bomber Command, vedených šesti značkovacími Mosquity.
14.2.1945 nálet 25 bombardérů od 8th USAAF z Velké Británie. Primární cíl byl Dresden.
V noci z 5. na 6.3.1945 od 21.35 do 22.45 hod. nálet RAF Bomber Command. Primární cíl byl Chemnitz. Byl to poslední - 18. nálet za celou válku.
V noci z 23.3. na 24.3.1945 v 00.30 hod. letoun C-47 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m vysadil 5 agentů ve prospěch RU GŠ RA na plochu 13 km jihozápadně Mostu. Deník bombardovacího korpusu.
17.4.1945 v 14.30 hod. při otočce bombardérů při bombardování Dresden sestřelil mostecký flak bombardér B-17G S/N: 43-37931 od 834th BS, 486th BG, 8th USAAF z Velké Británie. Letoun dopadl v plamenech u obce Přečaply (okres Chomutov). Devítičlenná posádka velitele 2/Lt Jacoba V. Bartla nepřežila.
17.4.1945 v 14.30 hod. při otočce bombardérů při bombardování Dresden sestřelil mostecký flak bombardér B-17G S/N: 43-37597 "GN-G" "Eartquake McGoon" od 427th BS, 303rd BG, 8th USAAF z Velké Británie. Letoun dopadl u Libkovic. Z osmičlenná posádky velitele 1/Lt Thomase F. Kahlera se zachránilo šest mužů.
V noci z 26.4. na 27.4.1945 v 01.21-01.30 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 300 m vysadil tři pytle o celkové hmotnosti 600 kg ve prospěch RO 1. UF v oblasti 10 km severozápadně Mostu. Deník bombardovacího korpusu.
8.5.1945 kolem 9. hodiny nálet 2 ВА. Letadla shodila tři bomby. Jedna z nich zasáhla roh budovy okresního soudu. Při bombardování zahynuli dva němečtí vojáci a sedm Francouzů. Ve čtyřech případech je potvrzeno, že šlo o válečné zajatce, další dva byli asi civilní dělníci a jeden je veden jako neznámý – údajně Francouz. Další obětí byl tapetář, městský zaměstnanec a dvě ženy: pomocnice v domácnosti a žena v domácnosti. Totožnost jednoho mrtvého muže se nepodařilo zjistit. Celkem zemřelo 14 osob.------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Československá továrna na motorová paliva akc. spol. Horní Litvínov.
3.6.1945 byly v Záluží vyrobeny první kubíky "mírového" československého syntetického benzinu.
V roce 1945 se sešlo několik mladých mužů, nadšených pro létání, na své první ustavující schůzce. Založilo letecko-modelářský a později také plachtařský odbor, který se hlásil k Českému národnímu aeroklubu. Hostinec Beseda byl po osvobození vrácen původnímu majiteli, který veškerý materiál, který tu zbyl po Němcích, nešetrně vystěhoval a z větší části zničil.
Naštěstí se zachovalo alespoň tolik vybavení, aby s jeho pomocí mohl ČNA odbočka Most zahájit svojí činnost. Jeho činnost se úspěšně rozvíjela a letečtí nadšenci začínali létat na Rané a na Slepičím vrchu u Střimic (1,5 km severozápadně od města Mostu), někdy také na letišti u Postoloprt. Klub měl k dispozici tři školní kluzáky Schulgleiter SG 38, osobní automobil s přívěsem na dopravu kluzáků a pomocný podvozek pro ruční transport. Zkušebně se vzlétalo i z vrchu Zlatník, který se však ukázal jako nevyhovující. Stále častěji vyvstávala myšlenka na vybudování vlastního letiště u Mostu.
7. 3.1946 byla Československá továrna na motorová paliva akc. spol. Horní Litvínov přejmenována na Stalinovy závody, n. p.
V roce 1946 vzniklo ve Stalinových závodech Letecké oddělení, které se rovněž hlásilo k Českému národnímu aeroklubu pod hlavičkou ČNA odbočka Stalinovy závody v Horním Jiřetíně. Tato skupina se na rozdíl od mostecké nezabývala vyhledáváním terénu, ale uspořádala výcvikový kurs na letišti Raná. Letecké oddělení ve Stalinových závodech disponovalo fundovaným personálním obsazením i technickým a finančním zázemím velkého podniku. Rozhodlo o vybudování vlastního mosteckého letiště a zakoupilo dva motorové letouny typu Fairchild UC-61 a dva letouny Piper L-4H. Později přibyl ještě jeden dvoumotorový letoun Cessna UC-78.
Výstavba mosteckého letiště u Libkovic trvala krátce - od října 1946 do května 1947.
Nejprve se létalo motorově.
Koncem roku 1947 došlo ke sloučení Českého národního aeroklubu odbočka Most s ČNA odbočka Stalinovi závody.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
V roce 1949 začali létat plachtaři. V té době již měli k dispozici 5 kluzáků. Historie.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Zdroje:
Martin Veselý - Hvězdy nad Krušnohořím : letecká válka nad severozápadními Čechami 1944-1945, Naše vojsko 2005
Radovan Helt - Mostecký benzín hoří, Úvod k historii letecké války nad Mostem 1939-1945 pohledem svědků ze země, Svět křídel, říjen 2005
Radovan Helt - A z nebe padaly bílé hvězdy ..., Letecká válka nad Mostem v souvislostech březen-duben 1945, Svět křídel, květen 2007
Martin Veselý - Sudetská župa jako protiletecký kryt Říše? (1939-1945), Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2011
Historie a vojenství 4/2011
Druhá světová válka na Mostecku.
Archeologové pátrají v centru Mostu po historii těžkých německých kanónů.
Slavnostní odhalení makety protiletadlového kanónu, tzv. Flaku.