Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Dubičné Dubiken

Dlouhý vrch 551 m n. m.

MAPA.

30.06.2020

V roce 1932 vzniklo na západní straně kopce nad obcí letiště pro kluzáky roztahované gumovým lanem a bylo provozováno PO MLL České Budějovice.

22.9.1932 křest kluzáku Skaut 1930 v. č. 9 "MaJa" Maňák Jaroslav na návsi obce Dubičné.

Jiří Maňák .

25.9.1932 předseda Plachtového odboru ústředí MLL Ing. Ludvík Elznic zalétl svah. Po něm letěl instruktor F. Zettl a jako třetí letěl Jiří Maňák.


PO MLL České Budějovice zakoupil kluzák Zlín Z I, kluzák Z II, Zlin Z III a kluzák Zlin Z IV.

Kluzák Zögling 31 "3" helo7559.JPG (949370 bytes), helo7560.JPG (148331 bytes), dvoumístný větroň EL 2 M Šumava helo7558.JPG (391517 bytes), helo7557.JPG (172095 bytes) v pozadí kluzák Zlin Z II. Ošetřovaný pilot helo7561.JPG (396768 bytes).

helo6192.jpg (1318269 bytes) Kluzák Zögling 31 "1" a pozdější vojenský pilot kpt. Jiří  Maňák, který za 2. světové války velel  britské No. 198 Squadron RAF ve Velké Británii. Během války  byl sestřelen nad Německem a internován v zajateckém táboře.

17.6.1934 PO MLL České Budějovice pokřtili kluzák Zlin Z V jménem Budvar.


.


V roce 1936 Jiří Maňák s kluzákem Zlin Z II a Josef Maňák s dvoumístným větroněm EL 2 M Šedý vlk se zúčastnil ve dnech 5.-19.7.1936 III. národní soutěže plachtařů v Žilině.


.


V neděli 11.9.1938 se zde sešlo asi 50 plachtařů z jižních Čech. 

Všichni se těšili a připravovali na letecký den, naplánovaný na 25.9.1938, kterého se měli zúčastnit plachtaři z celých jižních Čech - Č. Budějovic, Jindřichova Hradce, Kamenice n. Lipou, Lišova, Tábora, Bechyně, Strakonic, Písku, Vodňan a další. Bohužel sílící agresivní politika sousedního Německa tuto akci zmařila.

Celkem bylo vycvičeno 80 pilotních žáků se zkouškou "A" (přímé lety a 22 adeptů se zkouškou "B" (lety se zatáčkami), nalétáno 28 hod. 45 min. při 4 585 gumostartech s aerovlecích za motorovým letadlem.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

NSFK létal s kluzákem Schulgleiter SG 38 s gondolou a větroněm Grunau Baby IIb.

V Dubičném na statku č. p. 15, který byl v době okupace zabrán německou NSFK byla hangárována a opravována letadla.

Segelflugzeugaufbau und Gewerke na Čtyřech Dvorech zajišťovala výrobu a opravy německých bezmotorových letounů pro NSFK. Od kdy?


.


.


.


.


.


   ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

2.9.1945 je zahájen výcvik na Dlouhém vrch u Dubičného.

Prvním poválečným špičkovým sportovním výkonem, dosaženým jihočeským plachtařem J. Paťchou, byl let v trvání 6 hod. 2 min., ustavený nad svahem Dlouhého vrchu u Dubičného. Celkem bylo do konce t.r. nalétáno 33 hodin při 1160 startech, vycvičeno 22 žáků se zkouškou "A", tři se zkouškou "B" a jeden dosáhl stupně "C".

Větroň Grunau Baby GB IIb "LZ-OD". Kdy?

V listopadu 1945 Josef Maňák zalétal větroň VSB 37, postavený ve Vyšší průmyslové škole stavební v Českých Budějovicích.

Za rok 1945 bylo nalétáno 33 hodin při 1160 startech, vycvičeno 22 žáků se zkouškou "A", tři se zkouškou "B" a jeden dosáhl stupně "C".


V roce 1946 byl  postaven hangár pro 5 letadel  a řídící věž.

Ortofotomapa 1946.


V roce 1947 byla zřízena Krajská plachtařská škola.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


V roce 1952  kvůli přistávacímu koridoru českobudějovického vojenského letiště byl hangár rozebrán a přemístěn na Hosín a nepoužívaná dřevěná řídící věž později vyhořela. 

Ortofotomapa 1952.


.


.


V roce 1955 konec plachtařského provozu.

 

 

 

 

Noví  nadšenci  v sedmdesátých a osmdesátých  letech 20. století využívali  kopec a místní termiku pro lety na rogalech. Tento sport je na Dlouhém vrchu provozován dodnes s tím, že poněkud těžkopádná rogala nahradil paragliding.

 Pamětní deska helo7766.jpg (715261 bytes). Pamětní deska na domě v centru Českých Budějovicích, kde žili plachtaři Maňákovi. helo7567.JPG (462793 bytes)