Dubičné Dubiken

Dlouhý vrch 551 m n. m.

MAPA.

17.02.2024

V roce 1932 vzniklo na západní straně kopce nad obcí svahové letiště pro českobudějovické plachtaře s kluzáky vzlétající pomocí gumového lana a bylo provozováno PO MLL v Českých Budějovicích.

22.9.1932 křest kluzáku Skaut 1930 v. č. 9 "MaJa 18" na návsi obce Dubičné. Kluzák konstruktéra E. Šlechty byl zakoupen za 5 000 kč a v červnu 1932 dovezen z Prahy.

, , , , , , , , , , Jiří Maňák .

25.9.1932 předseda Plachtového odboru ústředí MLL Ing. Ludvík Elsnic zalétl svah. Po něm letěl instruktor F. Zettl, 16letý Jiří Maňák a 14letý Josef Maňák.

Ještě na podzim byl zorganizován první plachtařský kurz pod vedením pplk. Tesaře.


28.10.1933 letecký den. program: 1. křest nových letadel typu Baťa, 2. závody modelů letadel, 3. plachtění. Lety přímé a lety se zatáčkami.


.


.


.


8.8.1937 byl osobně přítomen na plachtařském kurzu předseda Ústředního plachtařského výboru divizní generál Jindřich Hanák.


V neděli 11.9.1938 se zde sešlo asi 50 plachtařů z jižních Čech.

Všichni se těšili a připravovali na letecký den, naplánovaný na 25.9.1938, kterého se měli zúčastnit plachtaři z celých jižních Čech - Č. Budějovic, Jindřichova Hradce, Kamenice n. Lipou, Lišova, Tábora, Bechyně, Strakonic, Písku, Vodňan a další. Bohužel sílící agresivní politika sousedního Německa tuto akci zmařila.

Celkem bylo vycvičeno 80 pilotních žáků se zkouškou A (přímé lety a 22 adeptů se zkouškou B (lety se zatáčkami), nalétáno 28 hod. 45 min. při 4 585 gumostartech s aerovlecích za motorovým letadlem.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

NSFK létal s kluzákem Schulgleiter SG 38 s gondolou a větroněm Grunau Baby IIb.

V Dubičném na statku č. p. 15, který byl v době okupace zabrán německou NSFK byla hangárována a opravována letadla.


.


.


.


.


.


   ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Ihned v porevolučních květnových dnech byl zajištěn bývalý hangár MLL v Plonerově dvoře na Čtyřech Dvorech, kde Segelflugzeugaufbau und Gewerke zajišťovala výrobu a opravy německých bezmotorových letounů pro NSFK, odkud bylo postupně odvezeno 16 nových kluzáků Schulgleiter SG 38 a 4 nové větroně Grunau Baby IIb na Dubičné. Transportní vůz byl tlačen ručně, plachtaři jezdili na kolech. Po odvezení kluzáku vůz vrátili zpět do Českých Budějovic, kde naproti ROH (3 garáže vedle autobusové zastávky v bývalé vile NSFK) byl prázdný vlek garážován. Převážení trvalo až do konce léta.

Odbor pro bezmotorové létání ČNA odbočka České Budějovice. Od kdy?

22.7.1945 se uskutečnil první vzlet kluzákem Schulgleiter SG 38 ČNA odbočka České Budějovice. Kde?

Od 28.8.1945 se datuje zahájení plachtařské činnosti odborem bezmotorového létání vedeného prof. J. Maňákem. Výcvik na loukách u Světlíku. Asi 60 zájemců.

Za týden byli zájemci rozděleni na dvě družstva po 30 členech a zahájili výcvik na svahu u Dubičného.

2.9.1945 je zahájen výcvik na kluzácích Schulgleiter SG 38 s gondolou. Pomáhali zkušení předváleční plachtaři: Kamil Bradáček, Jan Liška, Ladislav Háza, Karel Murfinger, Jan Paťcha, František Fanta.

Výcvik na kopci probíhal na zkoušku A (přímý let, první stupeň) v prostoru za statkem a vzlet se postupně přesouval až k prostoru pod les. pro zkoušku B (zatáčky) se létalo od lesa a vzlet se též posouval na vrchol. Po jejím splnění se na kluzák namontovala gondola a následovalo přeškolení na větroň Grunau baby IIb bez krytu kabiny. Zkouška C, to je let minimálně 20 minut, se létala již na tomto typu, ale výjimku mohl tvořit kluzák Schulgleiter SG 38 s gondolou.

Z počátku se museli větroně skladovat ve stodole a proto se po odlétání musely každý den rozebrat. Stodola měla průběžná vrata, kterými se vyjíždělo na zahradu. Každé družstvo mělo možnost smontovat a zkontrolovat správnost montáže letadla před jeho odtransportováním  na start.

V Plonerově dvoře byl také objeven velký automobil Dodge, který jezdil na svítiplyn. Plnění jeho 3 láhví v českobudějovické plynárně. Tímto vozem se vozili plachtaři Paťcha, Liška a Háza na Dubičné k provádění zkoušek plachtění s Grunau Baby IIb při příhodném větru.

Prvním poválečným špičkovým sportovním výkonem, dosaženým jihočeským plachtařem J. Paťchou, byl let v trvání 6 hodin 2 minut.

Větroň Grunau Baby IIb "LZ-OD". Kdy?

28.10.1945 Josef Pavlíček složil zkoušku A a 2.11.1945 začal létat zatáčky ke zkoušce B.

V listopadu 1945 Josef Maňák nebo mjr. Jiří Maňák zalétal větroň VSB 37, postavený ve Vyšší průmyslové škole stavební v Českých Budějovicích. Protože neměl brzdící klapky, doletěl až na kraj města k bývalé německé zemědělské škole. Pro studium medicíny to byl jeho poslední let z Dlouhé vrchu.

Za rok 1945 bylo nalétáno 33 hodin při 1 160 startech, vycvičeno 22 žáků se zkouškou A, 3 se zkouškou B a jeden dosáhl stupně C.


V roce 1946 instalován elektrický naviják pro dopravu bezmotorových letadel k chatě na temeni Dlouhého vrchu a stavěl se pomocný menší dřevěný hangár 30 x 10 m pro 5 letadel.

30.6.1946 plachtaři odjeli do Kralup nad Vltavou na přeškolení na naviják, kde létali na dvousedadlových větroních DFS Kranich II, přeškolili se na naviják s ŠK 38 a na jednosedadlové větroně Grunau baby IIb. Instruktory nám dělali Háza a Roček, vlekalo se dvouplošníkem C 14. Miloslav Papáček byl jako jediný přeškolen na větroň Grunau Baby IIb instruktorem Ottou Bergmanem.

Ortofotomapa 1946.

7.7.1946 Josef Pavlíček složil zkoušku B.

Stáňa Povříslová později Bradáčková, M. Vovesný, Josef Pavlíček, Jiří Fous, Karel Oberleitner. Název SUP dal František Dvořák.

Od 27.7.1946 Josef Pavlíček a další létali s větroni Grunau Baby IIb OK-8027 a OK-8028.

21.9.1946 Josef Pavlíček složil zkoušku C.

Za rok 1946 bylo nalétáno 41 hodin při 2 200 startech, vycvičeno 31 žáků se zkouškou A, 14 se zkouškou B a 3 dospěli ke zkoušce C.


23.3.1947 dosáhl Miloslav Papáček nejlepšího klubového výkonu v převýšení 550 m nad terénem.

Od roku 1947 se postupně budovala Jihočeská plachtařská škola. Na vrcholu kopce, jeho severní straně, se upravil terén. Stavěla se chata se stožárem, řídící věží a větrným rukávem. Za chatou v březovém hájku byl postaven 20 m hangár pro 6 větroňů a kluzák. V chatě oslavy plachtařských úspěchů, pokud se nešlo přes les na pivo a dobrý sýr do hostince u Rejšků.

Další práce byly prováděny na statku, vybudovány byly garáže, z koňské stáje vznikla truhlářská dílna pro opravy letadel. Akci řídil Míťa Lohonka, povoláním stavař. Byla sejmuta klemba stropu a ten byl předělán.

V jedné místnosti se zavedla výroba modelářských lišt a nosníků z borového dřeva. Distibuce nosníků prováděl plachtařský odbor ve vlastní režii do celé ČSR. Účetního firmy dělal plachtař Kamil Bradáček.

Vedoucího dílny pro renovace a opravy letadel dělal Ivan Chodaň, ukrajinský (Rusín) truhlář a výrobce pian. Byl odborník i na výrobu větroňů s praxí z Grunau. Objevili ho v Třeboni, kde pracoval na výrobě kluzáku ŠK 38. Přemluvili ho, aby šel do Dubičného. Pan Chodaň byl plachtař se zkouškou C. Bydlel přímo v objektu čp. 15.

V dílně generální oprava větroně VSB 37. Kdy? Zalétán mjr. Jiřím Maňákem.

V roce 1947 létali mladí plachtaři v Kralupech nad Vltavou, přeškolovali se na vzlety ŠK 38 pomocí navijáku, létali na dvousedadlových větroních DFS Kranich, na jednosedadlové Grunau Baby IIb, vlekalo se s dvouplošníkem C 14.(?)

Létali zde Kamil a Stáňa Bradáčkovi.

Jan Hůlka po složení zkoušky A dne 15.7.1947 měl nehodu, když poprvé a bez instruktora Vlasty Brejchy se pokusil udělat svoji první zatáčku. Křídlem urazil elektrický nástřešák a skončil ve švestkovém sadu.

Za rok 1947 složilo 10 žáků zkoušku A, 5 zkoušku B a 12 dospělo ke zkoušce C.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

23.5.1948 Jan Krlín absolvoval zkoušku A.

Za rok 1948 složilo 30 žáků zkoušku A, 17 zkoušku B a 5 absolvovalo zkoušku C.

V roce 1948 dosáhl Karel Oberleitner nejdelší doby při svahovém létání výkonem 6 hodin 36 minut.


V roce 1949 Karel Oberleitner uskutečnil první dálkový let s Grunau Baby IIb, když po vzletu z Dubičného přistál na fotbalové hřiště u Šatova (okres Znojmo) 115 km daleko.

V roce 1949 byla vybrána 10 ha plocha na lukách u dvora Světlík. Vzniklo nové rovinaté letiště určené pro moderní výcvik na větroních s dvojím řízením DFS Kranich.

8.5.1949 Jan Krlín absolvoval zkoušku B.

29.5.1949 první vzlet pomocí navijáku kluzáku Schulgleiter SG 38 s gondolou a větroně Grunau Baby IIb na letišti Světlíky.9

12.6.1949 se po startu na navijáku z letiště Světlíky přelétl Josef Pavlíček s větroněm Zlín Z 24 Krajánek OK-8183  nad Dubičné, kde nalétal 2 hodiny 55 minut.

4.9.1949 bylo slavnostně otevřeno nové plachtařské letiště Světlíky.

Pan Chodaň si sám bez povolení za pomoci místních lidí vyndal větroň Grunau Baby IIb a předváděl se. Ostatní již létali na navijáku na letišti Světlík. Při jednom průletu zachytil křídlem o strom, udělal hvězdu, a zapíchl se do střechy hangáru, který stál těsně pod vrcholem svahu. Naštěstí se trefil mezi nosníky tak, že zůstal v roztříštěné přední části trupu viset na popruhách v hangáru. Nehodu viděli ze Světlíků a když Papáček s Pavlíčkem tam dojeli, hlásil: "Chlapi, měli jste štěstí, mohl jsem se vám zabít". S létáním skončil. Kdy se to stalo?

Než byl na Světlíky převezen a postaven hangár z letiště Planá, převážely se kluzáky a větroně z Dubičného přes Hlinsko a Vráto na podvozku a zase zpět.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


V roce 1952  kvůli přistávacímu koridoru českobudějovického vojenského letiště bylo letiště zrušeno.

V červenci 1952 poslední lety.

Hangár byl rozebrán a přemístěn na Hosín a nepoužívaná dřevěná řídící věž později vyhořela.

Ortofotomapa 1952.

 

 

 

 

 

Noví  nadšenci  v sedmdesátých a osmdesátých  letech 20. století využívali  kopec a místní termiku pro lety na rogalech. Tento sport je na Dlouhém vrchu provozován dodnes s tím, že poněkud těžkopádná rogala nahradil paragliding.

 Pamětní deska helo7766.jpg (715261 bytes). Pamětní deska na domě v centru Českých Budějovicích, kde žili plachtaři Maňákovi. helo7567.JPG (462793 bytes)