K.u.k. Luftfahrtarsenal

Od července 1916 k.u.k. Fliegerarsenal (Flars)

21.10.2024

Od roku 1909 provoz na letišti Fischamend.

K.u.k. Luftfahrtarsenal byl centrální technická instituce rakousko-uherského letectva.

Vývoj, zkoušky a přejímka armádou. Draky, motory, letecké přístroje, vrtule, chladiče, radiostanice, fotografické přístroje, pumy, zbraně. Letové zkoušky a přejímací lety na letišti Aspern.

Flugzeugwerk Fischamend vyráběl letouny Etrich A.I a A.II, letouny Lohner B.I a B.II, za války letouny Hansa-Brandenburg B.I (Fd). 

od února 1914

Ing. Jan Staštík zkonstruoval český vojenský aeroplán Dreadnought No.1. Byl to dvojplošník s dvěma motory Gnôme Delta 9 cylindres o výkonu po 58 kW a s rozpětím 18 m - největší letoun v Čechách. V květnu 1914 byl montován v Průmyslovém paláci na Výstavišti. Koncem května 1914 začalo vyjednávání o hangárování a zkouškách v Pardubicích. Není jisté zda tam vůbec bylo. Po zahájení války ho měli převézt do Fischamendu.

21.10.1914 ho pilot Jan Staštík rozbil při rozjezdu ke zkušebnímu letu. Jan Staštík se těžce zranil.

Flugzeugwerk Fischamend vyráběl letouny Lohner, letouny Hansa-Brandenburg B.I (F. 

od října 1914

Od 2.1.1916 do počátku listopadu 1918 byl pobočníkem velitele k.u.k. Luftfahrtarsenal Hptm. Robert Schwarz od Flik 3.

19.7.1916 přejmenování na k.u.k. Fliegerarsenal. Velitel Major Ludwig Leidl.

od listopadu 1916

Technik a zalétávací pilot Lt. i.d.Res. Ing. Karel Mašek.

K 23.11.1916 bylo odhadem 40-60 % mužstva a 20 % důstojníků české národnosti.

V dubnu 1917 Oblt. i.d. Res. Guido Prieselenem (z Vrchlabí) obdržel povolení postavit jednomístný lehký stíhací dvouplošník vlastní konstrukce KEP (Kampf-Einsitze-Priesel) s motorem Hiero o výkonu 108 kW. Z počátku vznikala za přispění malé Peterovy firmy ve Vrchlabí. Pro ní to šlo o finančně příliš náročný projekt, takže Priesel byl nakonec donucen spojit své síly s továrníkem Karlem Hoierem z Fischamendu. K záletu došlo 6.4.1918.

28.7.1917 byl Hptm. Ludwig Purm od Flik 23 odvelen k Flars. Stal se velitelem Waffen-Abteilung. Řešili se palubní zbraně a jejich instalace, střelivo, pumová výzbroj, závěsníky, zaměřovače, synchronizátory, jejich praktické zkoušky atd. Spolupracoval s Oblt. i.d. Res. Guido Prieselenem, příslušníkem Waffeversuchs-Fliegerkompagnie.

31.7.1917 se velitelem k.u.k. Fliegerarsenal stal Major Stephan Petróczy von Petrócz.

V srpnu 1917 první pokusy u Fliegerarsenalu s pilotními padáky německého systému Heinecke-Sitzpolsterfallschirm.

Poštovní lístky z Fischamendu v roce 1917. helo8335.jpg (569307 bytes), helo8334.jpg (364182 bytes), helo8337.jpg (769613 bytes), helo8336.jpg (299945 bytes) Jan Musil druhý zprava, helo8338.jpg (314380 bytes) vpravo nahoře Jan Musil.

20.3.1918 se při záletu letounu Fokker B.I 03.15 zabil Oblt. i.d. Res. Guido Priesel. Hrob má ve Vrchlabí.

31.3.1918 se velitelem k.u.k. Fliegerarsenal stal Oberst des Geniestabes Ing. Alois Prochaska Edler von Mühlkampf.

18.3.1918 byl Hptm. Ludwig Purm přemístěn k Flik 41J.

6.4.1918 došlo k záletu letounu KEP.

Během války spolupracoval ve Fischamendu na konstrukci poměrně úspěšného upoutaného vrtulníku  Lt. i.d.Res. Ing.Vilém Žůrovec se skupinou maďarských konstruktérů - Oblt. i.d.Res. Dr. Theodorem von Kármánem a Oberstleutnant Stephan Petróczy von Petrócz. Podrobnosti. (L+K 13/65, 2/76) 

Pozorovací vrtulník podle Petróczyho. Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 36, stránka 37, stránka 38, stránka 39.

První konstrukce Kármána a Žurovce. Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 40, stránka 41.

Žurovcův vrtulník Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 42, stránka 43, stránka 44, stránka 45, stránka 46. stránka 47, stránka 48, Radko Vašíček, L+K Special 7/06, stránka 49 a stránka 50. (L+K 1,3,22/76) Podrobnosti.

10.6.1918 při předvádění před vysokými hodnostáři letectva obsluha zpanikařila a vrtulník PKZ-2 se po pádu na zem poškodil.

helo609.JPG (38437 bytes), helo610.JPG (47807 bytes)helo612.JPG (36630 bytes), helo611.JPG (20917 bytes), helo613.JPG (48468 bytes), helo624.JPG (90986 bytes), helo591.jpg (62840 bytes).

Fliegermaterialdepot IV (Skladiště leteckého materiálu IV) bylo v Plané (okres Tachov).

od července 1918

helo5500.jpg (469191 bytes) 2.11.1918 odletěl Rudolf Polanecký a Bedřich Starý s letounem Brandenburg B.I (Fd) čísla 276.19 z Fischamendu do Prahy.

 

 

Opravy letadel v Leteckém arsenalu v Holešovicích vedl mladý poručík ing. Alois Šmolík. Ten se dostal k letectví za války, kdy pracoval v kolektivu prof. Richarda von Mises ve Fliegerarsanalu. Šmolík se snažil od samého počátku svého působení navrhnout a postavit vojenské dvoumístné dvouplošné letadlo podle vlastního pojetí, s realizací prototypu nazvaném původně Š. A. s motorem Hiero IV o výkonu 169 kW začal v červnu 1919.

Na jaře 1921 se dva až tři hangáry z Fischamendu se přemístily do Kbel.

 

Odkazy: Jiří Rajlich, Důstojník Haškova Regimentu, V pekle nebeských výšin, Kapitán Ludvík Purm (1885-1953), Svět křídel 2019