K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 27

Flik 27

14.11.2019

MAPA.

od října 1914

18.5.1916 byl založen ve Strasshof an der Nordbahn v Rakousku. Velitel Hauptman Karel Malý.


Brusilovova ofenzíva začala 4.6.1916 a skončila 20.9.1916 helo6606.jpg (144826 bytes).

4.6.1916 byla Flik 27 poslána na ruskou frontu, na letiště u města Luck dnes Луцьк na Ukrajině.

10.6.1916 získává Roman Antoni Florer odznak polního pilota – Feldpilot. 


Přesuny na polní letiště v Haliči, Volyni a v Carském Polsku.

helo7146.jpg (105523 bytes) Hansa Brandenburg C.I(U). helo7147.jpg (339989 bytes) Automobily v Kowelu dnes Ковель na Ukrajině.

od listopadu 1916

Oblt. Florer za řízením letounu Aviatik B.II 34.39. helo7148.jpg (108043 bytes)

Na začátku roku 1917 je Roman Antoni Florer povýšen do hodnosti Hauptman a jmenován velitelem Flik 27.


Letiště Zloczow dnes Золочів na Ukrajině. Kdy?

Důstojnící helo7149.jpg (149127 bytes)

K 30.6.1917 jednotka měla tři letouny Oeffag C.II 52.15, 52.24 a 52.30 a dva Hansa Brandenburg C.I(U) 64.35 a 64.43.

30.6.1917 sestřelilo ruské dělostřelectvo pilota Korp. Ericha Richtera a pozorovatele Lt. i.d. R Otto Budzinského. Pohřeb v Olejowě u Zborova. helo7150.jpg (117353 bytes), helo7151.jpg (56650 bytes), helo7152.jpg (50099 bytes).

Kerenského ofenzíva od 1.7. do 19.7.1917. helo6608.jpg (142326 bytes)

Flik 27 sloužil pod c. a k. 2. armádou. Velitel Oblt. Roman Antoni Florer 

Otto Jäger byl v červenci 1917 transferován k oddílu Flik 27, u níž dobyl poslední vítězství na východní frontě, když 20.7.1917 vzlétl v jednomístné stíhačce Albatros D.III (Oef) 53.45 nad bojiště jižně od Zborova a u městečka Berežany poslal v plamenech k zemi blíže neurčený dvoumístný letoun.

U jednotky létal i Zugsf. Jaroslav Maschulka, Korp. Alois Růžička a Korp. Antonín Paludán.

V červenci 1917 přišel Jan/Johhan Škvor.


Letiště Dunajow dnes Дунаїв na Ukrajině.

13.7.1917 Albatros D. III (Oef.) 53.45. helo7153.jpg (286825 bytes)

V červenci 1917 byla Flik 27 přejmenována, přeznačena na Flik 27/D.

V srpnu 1917 byl Oberleutnant Rudolf Szepessy-Sokoll svobodný pán Negyes et Reno od Flik 10 převelen k Flik 27/D.


Otto Jäger si přitom připsal zajímavý primát. Stal se prvním rakousko-uherským letcem, který přistál ve znovu obsazeném Tarnopolu dnes Тернопіль na Ukrajině.

Pravděpodobně v září 1917 se Roman Antoni Florer stává velitelem Flek 10 na letišti v Kraków Rakowicki. Velitelem Flik 27/D se stal Hauptmann Johann/János Frint od Flik 23. helo7156.jpg (217017 bytes)

3.10.1917 Jan Škvor na letounu Albatros D.III (Oef) sestřelil ruské pozorovací letadlo 15 km SV městečka Zalosce. Dne 6.10.1917 získal Feldpilota. helo7145.jpg (315121 bytes)

28.10.1917 Škvorovi vysadil motor u Albatros D.III (Oef) 53.45. Bez zranění. Stroj opraven. 

helo6424.jpg (194844 bytes) Letoun Albatros D. III (Oef.) 53.47 byl používán i Flik 22/D.


7.12.1917 Flik 27/D ukončila bojovou činnost na ruské frontě z důvodu separátního míru mezi státy Trojspolku a bolševickým Ruskem.

11.12.1917 poddůstojníci-polní piloti v Rykowě dnes Риків na Ukrajině. helo7154.jpg (502150 bytes) Zleva Feldw. Michael Botyansky, Zugsf. Jan Škvor, Zugsf. Stanislav Kveder a Korp. Ruppert Neumeister.

12.12.1917 s krajany u Fliku 27D F. Jahoda, Zugsf. Jan Škvor, J. Štěrka. helo7155.jpg (236765 bytes)

31.12.1917 poddůstojnický Silvestr. helo7157.jpg (125447 bytes)

Poslední všeobecný útok Centrálních mocností na Rusko proběhl až v únoru 1918, který byl ukončen Brestlitevským mírem v březnu 1918helo6609.png (84462 bytes)


24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)

2.1.1918 byla Flik 27/D přesunuta na italskou frontu do Jižních Tyrol.

mapicka3.jpg (371223 bytes) Pravděpodobná místa provozu Flik 3, Flik 7, Flik 8, Flik 9, Flik 10, Flik 16, Flik 17, Flik 21, Flik 23, Flik 24, Flik 27, Flik 54, Flik 73,.... na jihotyrolské frontě.

Letiště Auer u Bolzana dnes Ora v Itálii.

Zde byla přeměněna na Flik 27/F. Sloužila pod c. a k. 10. armádou.

helo7158.jpg (163022 bytes) Oblt. Tschiera, Oblt. Průcha a Zugsf. Jan Škvor před vzletem na letounu Hansa Brandenburg C.I (Ph) 27.61.

18.2.1918 Jan Škvor před letadlem Albatros III. 53.46. helo6340.jpg (416045 bytes)

20.2.1917 inspekce arcivévodou Josefem Ferdinandem - generální inspektor Kaiserlich und Konigliche Luftfahrtruppen.helo7168.jpg (126723 bytes), helo7169.jpg (121386 bytes).

25.2.1918 se Hauptmann Johann Frint zabil při zkušebním letu s letadlem Albatros III. 53.46, při pokusu o přistání v ovocném sadu poblíž Bolzana. helo7159.jpg (180069 bytes), helo7160.jpg (163533 bytes). To zbylo. helo6339.jpg (171909 bytes)

Pohřeb helo7161.jpg (135153 bytes), helo7162.jpg (86372 bytes), nad hrobem měl projev jeho nadřízený Oberstleunntnant Ferdinand Deutelmoser, velitel leteckých sil Koluft c. a k. 10. armády helo7163.jpg (108336 bytes), helo7164.jpg (105691 bytes).


Od 9.3.1918 na letišti Gardolo severně Trento v jižních Tyrolích dnes v Itálii.

helo7170.jpg (268315 bytes) V pozadí Hansa Brandenburg C.I (U).

FliK 27/F měl ve výzbroji letouny Hansa Brandenburg C.I (U) sérií 169, 269 a 369, C.I (Ph) série 229 a Aviatiky C.I (Lo) série 114. K doprovodům sloužili stíhací Albatros D.III (Oef) série 53 a 153.

Zgsf. Jan Škvor létal na letounu Albatros D.III (Oef) 53.46 v zimě 1917-18.

helo7174.jpg (218678 bytes)

20.3.1918 Jan Škvor helo6338.jpg (202177 bytes)

27.3.1918 Jan Škvor havaroval při neoperačním letu s letounem Albatros D.III (Oef) 53.45. Bez zranění. Stroj odepsán. helo7175.jpg (272720 bytes), helo7176.jpg (138054 bytes), helo7177.jpg (65417 bytes).

12.5.1918 před přehlídkou jednotek v Gardolo. Uprostřed Generalmajor Emil Uzelac. helo7181.jpg (438376 bytes)

helo7178.jpg (644627 bytes) Poddůstojníci Korp. Ludwig Oswald, Korp. Rudolf Landauf, zahynul 21.7.1918 u letiště, Zugsf. Jaroslav Maschulka, Zgsf. Jan Škvor, Zugsf. Stanislav Kveder a Korp. Bruno Goldmann.

18.5.1918 byl Jan Škvor sestřelen na stroj Albatros D. III (Oeffag) 153.233 v oblasti Levico. helo7185.jpg (186980 bytes) Pravděpodobně těsně před svou smrtí byl povýšen na Feldwebel. Přemožitelem byl Lieutenant Captain Sidney Joseph "Jack" Cottle helo7225.jpg (135751 bytes) na Sopwith F.1 Camel B5181 od No. 45 Squadron RAF.

20.5.1918 Škvorův katafalk na hřbitově v Gardolu. helo7188.jpg (60131 bytes), helo7191.jpg (126634 bytes), helo7190.jpg (135074 bytes), helo7189.jpg (137967 bytes), helo7192.jpg (128436 bytes).

helo7167.jpg (129584 bytes)

21.7.1918 u letiště zahynul Rudolf Landauf.

Italský bombardér Caproni helo7172.jpg (146354 bytes) zachycen objektivem kamery leteckého pozorovatele od Flik 27/F. helo7173.jpg (171216 bytes) Po explozi 50 kg pumy, shozené letounem Caproni na letiště Flik 27/F.

od konce července 1918

23.8.1918 Oblt. Navratil na Albatrosu 253.06 donutil k nouzovému přistání na letišti Gardolo britský Bristol F.2B Fighter D7966 A od No. 139 Squadron RAF.helo7234.jpg (115284 bytes) helo7201.jpg (324589 bytes), helo7235.jpg (319938 bytes).

Posádka pilot Lt. C. E. Gill a pozorovatel Lt. T. Newey helo7236.jpg (116537 bytes) byli zajati příslušníky Flik 10/F a Flik 27/F dříve než se pokusili zapálit letoun.


Letiště San Vendemiano. Od kdy?

Rozpuštěna po porážce Rakouska-Uherska v listopadu 1918.

 

Zdroje:

Historie a vojenství 1/2010