Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letecká setnina Voi 4

Letecká setnina 4

Letecká rota 8

Letka 8

07.09.2019

1919-27.12.1921.

28.7.1919 ve Kbelích vznikla Letecká setnina Voi 4. Velitel npor. Václav Kahovec. Ve výzbroji měla letouny Voisin Voi. 10 Bn2. Podléhala Velitelství vojenského vzduchoplavectva.


8.9.1919 se přesunula do Chebu.

31.10.1919 se přejmenovala na Leteckou setninu 4.

V prosinci 1919 měla ve výzbroji tři letouny Voisin Voi. 10 Bn2.

V květnu 1920 podléhala Letecké skupině v Čechách.


V květnu 1920 přesun do Nitry. Podléhala Leteckému pluku 1.

Od 6.9.1920 podléhala Letecké skupině I/3.

20.10.1920 se přejmenovala na Leteckou rotu 8.

2.12.1920 p. p. Václav Bahník postavil letoun Salmson 2A2 N°.4426 na hlavu. Motor se vytrhl.

7.4.1921 nouzové přistání v Maďarsku letounu Salmson 2A2 N°.4424. Posádka p. p. Hynek Kransfelder a npor. Jan Novakovský.

26.4.1921 měla ve výzbroji 3 letouny Salmson 2A2.

27.9.1921 poškození letounu Salmson 2A2 N°.4370. Nouzové přistání pro závadu na motoru. Posádka letm. Bohuslav Kašpar a por. Vilém Mrázek.

8.8.1921 měla ve výzbroji 2 letouny Salmson 2A2 a 3 letouny.LETOV Š 2. Z toho pouze 2 letuschopné.

Š-H-1.7 asi od Letecké roty 8. Kdy?

Od 15.8.1921 podléhala Leteckému praporu I/3.

27.12.1921-1926.

Září 1922. První Československé armádní manévry roku 1923 u Sedlčan. Tři Letecké roty po šesti letounech. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 4 a 32, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.

V květnu 1923 měla ve výzbroji šest letounů LETOV Š 2 a dva letouny Salmson SAL. 2 A.2.

V červnu 1923 bylo rozhodnuto soustředit letuschopné letouny Salmson 2A 2 u Letecké roty 5 v Nitře.

Září 1923. Československé armádní manévry roku 1923 u Poličky. Video. Pět Leteckých rot s 50 letouny. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 32, 34 a 71, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.

Od 1.1.1924 zavedeny plukovní znaky. Letecký pluk 3 .

4.5.1924 se přejmenovala na Letku 8. Podléhala Letecké peruti I/3 .

V říjnu 1924 měla ve výzbroji osm letounů AERO A 12, jeden letoun LETOV Š 2 a jeden letoun AVIA BH 11.

3.2.1926 v 15.55 havarovalo Aero A 12 od Letky 8 (let Nitra - Olomouc) v Prostějově. Posádku tvořil pilot četař Hubert Vlček a velitel letounu pozorovatel por. Vladimír Wildmann (23 let). Za Uherským Hradištěm se letoun dostal do husté mlhy. Wildmann dal pilotovi rozkaz dostat se pod mraky. Letoun spadl do centra města, narazil do kostelní věže a dopadl na dům. Pozorovatel zahynul, pilot byl zraněn, ihned vypnul motor a zavřel benzín. V nemocnici vypověděl: "Dostal jsem rozkaz proletět mraky, pak jsem uviděl pod sebou město a lidi a přidal jsem plyn. Víc nevím." Příčinou byla chyba velitele-pozorovatele. Wildmann byl nováček a nebyl dostatečně zkušený v orientaci. Majitelka poškozeného domu vyčíslila škody na 53 435,50 Kčs. Armáda jí vyplatila 5 050 Kčs, když zjistila, že byla pojištěna.

, , od 12.1926.


V říjnu 1927 přesun do Piešťan.

1.10.1929 se Letka 8 přejmenovala na Letku 9.


Od října 1929 měl Letecký pluk 2 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 9 v Olomouci přejmenovala na Letku 8, D. Podléhala První peruti leteckého pluku 2 .

Od prosince 1929 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 2 .

25.6.1935 letoun Aero A 11.72 "D6" havaroval v 8.10 hodin poblíž střelnice v Brně-Medlánkách. Polní pilot des. dsl. Bohuslav Czakon a pozorovatel des. aspirant Vilém Göth těžce zraněni.

Roj Š 328 "D39", "D34" a "D3" při bombardování helo6173.jpg (125354 bytes).

6.6.1937 během vystoupení na leteckém dni v Olomouci-Neředíně vysadil motor Avii B 534.22 "G1" od Letky 36. Čet. Jan Holoubek při nouzovém přistání zabil mechanika čet. Františka Erbena od Letky 8, dále došlo k poškození letounů Aero MB 200.11 od Letky 84 a Avie Ba 122.10 pilota Petra Širokého.

24.9.1937 se za silné mlhy na dům pana Vobra v obci Horní Dubenky (okres Jihlava) MAPA zřítil vojenský dvouplošník Letov Š 328.175, "D1". Letoun zachytil podvozkem o hřeben střechy obytného domu. Trup s křídly se utrhl od podvozku, spadl do dvora a na střeše zůstal viset pouze podvozek. Letadlo naštěstí nezačalo hořet, ale posádka des. František Hrazdíla a por. pěchoty Oldřich Horák zahynula.


Od ledna 1938 přesun do Vyškova.

30.8.1938 nehoda letounu Letov Š 328.220. Letoun odstartoval z domovského letiště Vyškov v 7.30 hodin s úkolem navázat spolupráci s dělostřeleckým oddílem v Třebíči. Během letu se však letoun dostal do nepříznivých povětrnostních podmínek, vlétl do husté mlhy, došlo ke ztrátě orientace a v 7.45 hodin narazil letoun do lesa jihovýchodně obce Zakřany. Posádka pilot - četař aspirant Václav Zach a pozorovatel - desátník aspirant Josef Erban zahynuli. PodrobnostiLetecká badatelna.


14.9.1938 přesun do Ivanovic na Hané (okres Vyškov). Kde bylo polní letiště? Velitel npor. let. František Machálek.

Od 17.9.1938 velitel npor. let. Ivan Haluzický.

Od 19.9.1938 podřízena velitelství Páté peruti leteckého pluku 2.

24.9.1938 byla Letka 8 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-3. Vznikla Letka 8. Krycí jméno ? Velitel npor. let. Ivan Haluzický. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Brně.


27.9.1938 přesun do Henčova u Jihlavy.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva IV. armády.

Velitelství IV. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva František Sazima.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Skupina bojového letectva IV. armády
 

 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


10.10.1938 přesun do Vyškova.

22.10.1938 byla Letka 8 demobilizována