Vládní návrh.

Finanční zákon republiky Československé ze dne.....................1946, kterým se stanoví státní rozpočet pro rok 1947. 

13.05.2018

K zahájení leteckého provozu bylo nutno v prvé řadě počíti s rekonstrukčními pracemi na letištních plochách a objektech poškozených za války. Práce pokročily tak daleko, že na všech letištích s výjimkou letiště v Mariánských Lázních možno již přistávati. V roce 1947 bude v těchto pracích pokračováno. Kromě těchto prací bude zahájeno zvětšení a přebudování letiště Praha-Ruzyně a vybudování nového letiště pro Brno u Tuřan a pro Bratislavu u Ivánky.

V oboru radioelektrické zabezpečovací služby bylo pokračováno v obnově středofrekventní sítě zaměřovačů a mimo to byla převzata od americké a anglické armády různá moderní zařízení jako paprskový radiomaják, krátkovlnný zaměřovač a přistávací radiomaják SCS-51 a tato zařízení uvedena do chodu. Dále byl objednán z USA větší počet telekomunikačních stanic pro velmi krátké vlny. Letecké osvětlení na letišti Praha v Ruzyni bylo obnoveno a doplněno prozatímním osvětlením hlavní přistávací dráhy z amerického materiálu. Všechny silno a slaboproudové a strojní instalace na letišti Praha byly zrevidovány a pokud bylo třeba doplněny. Dále bylo pro zabezpečení letecké dopravy vyhotoveno 12 listů pilotovacích map leteckých 1:1,000.000, 8 listů leteckých map topografických 1:500.000, 3 listy mapy zaměřovací ČSR v Lambertově projekci.

Síť pozemních zaměřovačů bude doplněna vybudováním stanic Liberec, Hradec Králové, Plzeň a Olomouc a výstavbou příslušných vysilačů. Telekomunikační služba bude zlepšena zřízením dalších dálnopisných spojů mezi letišti.

Letecké osvětlení hlavních letišť Praha, Brno a Bratislava bude doplněno a rovněž veškerá technická zařízení t. j. silno a slaboproudové instalace, uskladnění pohonných látek, vodovodní zařízení a zařízení topenářská budou zrevidována a podle potřeby opravena nebo nově vybudována.

K provozování mezinárodních leteckých tratí byly již sjednány dohody s USA, Francií, Polskem, SSSR, Rumunskem a provisorní ujednání se Švýcarskem. Celá řada dalších dohod se sjednává.

V oboru stavby letadel bylo zadáno osm projektů letadel střední a dopravní velikosti, které v případě úspěšného vyřešení budou jako produkty vyráběny v roce 1947. Ve výrobě jest 12 již objednaných prototypů. Letecký park byl rozmnožen hlavně nákupem letadel ze Surplusu a letadel domácí výroby, pokud je náš průmysl mohl vyrobiti. Bylo vyzkoušeno celkem 250 letadel, 120 motorů a 450 bezmotorových letadel.

V roce 1947 budou zadány další projekty dopravních letadel (od čtyřmístných do třicetimístných) a stavby prototypů s hlediska domácí potřeby a potřeby exportu; (prototypy motorů malé a střední výkonnosti, projekty větších hnacích jednotek, jednotek speciálních typů, dále prototypy leteckých přístrojů, stavitelné vrtule a příslušenství. Pro studijní práce budou zakoupeny zvláštní typy letadel (helikoptery, dopravní kluzák a pod.). V celku jest třeba sjednati všeobecné předpoklady pro vyrovnání technického náskoku ostatních států.

Pro úřední potřebu členů vlády, ministerstva dopravy, ostatních ústředních úřadů, pro výcvik pilotů pro brannou leteckou výchovu a pro sportovní letectví budou zakoupena seriová letadla motorová i bezmotorová vhodných typů.

V leteckém školství bude vybavena a vybudována Letecká kolej ve Valašském Meziříčí a její odbočka v Praze a bude podporováno zvýšení úrovně leteckých odborníků dalším školením.

Bude zajištěna účast ČSR na mezinárodních leteckých výstavách a podporovány snahy o vývoz československých výrobků z oboru letectví.

Pro budování letišť bude pokračováno ve výkupu pozemků na rozšíření přistávacích ploch stávajících letišť a na zřízení dalších letišť.

V oboru meteorologie bude plně obnovena a rozšířena činnost synoptické a letecké povětrnostní služby tak, aby odpovídala požadavkům dnešní doby a požadavkům předepsaným mezinárodní dohodou.