Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Jaroměř Jerme

Josefov Josefstadt

Vojenské cvičiště Josefov

MAPA.

03.09.2019

Historie

helo6103.jpg (231463 bytes)

24.7.1910 na vojenském cvičišti provedl své třetí veřejné vystoupení před 20 000 diváky ing. Jan Kašpar. helo8414.jpg (509172 bytes) Pohlednice. helo8413.jpg (176078 bytes) Fotomontáž.


Na začátku roku 1911 se Etrich vrací do Trutnova ke lnářství.

Fotografický snímek laskavostí zdejší radnice zapůjčený, ukazuje přistání Igo Etricha s aeroplánem „Taube“  v Josefově, kde přistál v Čechách prvně. Zejména dítky nemohly se již předvedení jeho umění pilotního dočkati. Je nám však s lítostí konstatovati, že aviatická produkce byla pro malé i velké rozčarováním. Mnozí opustili cvičiště s nevolností. Slavný aviateur po úspěšné ukázce byvše zpraven službu konajícím důstojníkem o výši mýta za přistání, rozrušen jsa touto zprávou, při pokusu o přistání několikráte hrubě narazil do nerovností josefovského cvičiště. Poté aeroplán vyrovnal a s výkřikem  „Již nikdy Josefov !", otevřel naplno škrtící klapku, odvážně přeskočiv vyděšenou jízdní patrolu zdejšího dělostřeleckého oddílu a  za obdivných pohledů přítomných dam, nízkým letem přes osadu Nový Ples zmizel užaslým zrakům přihlížejících. Nepatrná postava vedle hangáru, třímající kasičku je pokladník českého menšinového Sokola v Josefově bratr Standa Relich, zmocněn městskou radou k vybrání již zmíněného obnosu.

Další významnou osobností české aviatiky působící na josefovském letišti byl Igo Etrich z Dolního Starého Města, který od roku 1911 využíval letiště a hangár pro svá letadla Taube, Schwalbe a kabinovou Limusinu po té, co neuspěl s pronájmem letištní plochy v Pardubicích. Dřevěný hangár nechal staviteli letadel postavit samotný starosta Josefova a vojsko upravilo plochu cvičiště pro letecké účely.

Limusine helo6066.jpg (61061 bytes), helo6081.jpg (74693 bytes).

28.9.1911 vytvořil Heinrich Bier letounu Etrich s dvěma cestujícími nový výškový rekord 1 220 m.

1.10.1911 vytvořil Heinrich Bier letounu Etrich dva světové rekordy. Dálkový rekord s cestujícím v délce 250 km, druhý pak se dvěma cestujícími v délce 112 km.

V polovině října 1911 zkoušel Bier nové Etrichovo letadlo Schwalbe helo6067.jpg (30125 bytes).

18.10.1911 Bier vystoupal do výšky 1 000 m za 8 minut a do výše 2 500 m za 13 minut. 

19.10.1911 podnikl Bier let z Josefova do Trutnova a zpět.

Z iniciativy Igo Etricha byly na podzim 1911 zahájeny vyhlídkové lety pro veřejnost. Konaly se každé odpoledne a cena letenky byla 50 K. V pražských Nových listech bylo zmíněno, že "Josefov má první v Čechách zcela opravdovou vzdušnou dopravu osob." 


.


Bohužel po neúspěšných jednáních s armádou o nákupu jeho letounů převádí Igo Etrich svojí leteckou činnost v roce 1913 do Německa a Rakouska.


od února 1914

17.5.1914 po letu z Vysokého Mýta přes Hradec Králové přistál Evžen Čihák v Jaroměři. Poté pokračoval přes Přelouč do Pardubic.

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


Od roku 1926 v Josefově začala působit Místní skupina Masarykovi letecké ligy v Josefově, díky které byly v Josefově pořádány letecké akce, propagační a agitační lety.

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


.


.


Josefovská MLL zahájila v roce 1933 výcvik pilotů plachtových letadel na vojenském cvičišti. Prvním adeptem byl obětavý letec a pozdější majitel diplomu FAI P. Tissandera, Ladislav Řezáč. A i když tehdy o plachtařské létání nebylo valného zájmu, plachtařství a bezmotorové létání na kluzácích a větroních v dalších letech v Josefově zdomácnělo.


.


.


16.7.1936 při cvičení s letounem Avia B 534.19 byl B. Čapek od LP 4 napaden při stíhání světlomety před Josefovem ve výšce 2000 metrů.


21.6.1937 František Rypl od ČLH v Hradci Králové donutil přistát balon Alfred Hildebrand na josefovském cvičišti.


V květnu 1938 cvičení stíhací Letky 31, Letky 32 a Letky 34 na letišti Josefov.

1.6.1938 při vzletu tříčlenného roje se vedený letoun Avia B.534.139 dostal do úplavu a narazil do země. Pilot Bořivoj Vondráček od Letky 32 zahynul.

Teritoriální obrana proti letadlům TOPL. Podrobnosti.

Skupina OPL Josefov měla v podřízenosti jednu stálou rotu kulometů proti letadlům 1/48 srKPL. Jednalo se organizační celky, které byly vytvořeny až v době uvádění čs. armády do stavu zvýšené bojové pohotovosti během mnichovské krize, konkrétně v době vyhlášení tzv. „plánu C“, tj. povolání záložníků na zvláštní cvičení realizované 13.9.1938. Celkem bylo vytvořeno 48 srKPL, které většinou dosáhly bojové pohotovosti 15.9.1938. Každá z těchto rot disponovala 12 ks 7,92 mm kulometu vz. 26, rozdělených do tří čet.

V září 1938 letiště mělo stupeň dokončení 20 %.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

2.10.1938 z Trutnova se přesunula Polní povětrnostní stanice 7 do Jaroměře.

aa.png (466402 bytes)

17.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 7 přesunula do Hradce Králové.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Vojenská pomocná letiště a současně vojenská cvičiště. Jsou to Čtyři Dvory, Vysoké Mýto, Prostějov III, Klatovy, Bohdaneč, Josefov, Čáslav, Přelouč, Dašice, Nový Hradec Králové, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Turnov, Nový Bydžov, Bzenec, Kroměříž, Plzeň-Bory, Terezín, Jindřichův Hradec.


Letiště využívala Luftwaffe.


.


.


14.2.1942 poškození W.34 WNr. 1532 od královohradecké Luftflotten-Nachrichtenschule 2. Letadlo poškozeno na 70 %.


.


13.6.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.


31.1.1945 pro poruchu motoru zničení Fw 190 A-8 WNr. 470581 od II./KG(J) 30 z Hradce Králové. Uffz. Hans Heting zahynul.

Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 3/50. (?)

(K 21.4.1945 byl štáb Gefechtsverband Weiß ve Schweidnitz. V podřízenosti průzkumná 2./NAGr. 4, průzkumná 11./12, bitevní II./SG 77, noční bitevní 3./NSGr. 4, stíhací III./JG 52 a 1./JG 52.) Ústup do Čech?

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

26.5.1945 zřízena Technická správa Hradec Králové. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Čáslav, Chrudim, Josefov, Přibyslav, Moravská Třebová, České Budějovice.

Už měsíc po ukončení války se v místním hostinci U Šrámků konala ustavující schůze Českého národního aeroklubu odbočka Josefov, jež odstartovala poválečnou obnovu josefovského zájmového létání. A přesto, že se první plachtařské pilotní zkoušky konaly na letišti v Hradci Králové, objevila se také nedoložená správa, že byl již v roce 1945 uspořádán Letecký den. 


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Josefovští plachtaři při své letecké činnosti úzce spolupracovali s plachtaři ze Dvora Králové nad Labem, kde hangárovali svoje letadla po dobu přestavby vlastního hangáru.


.


Ortofotomapa 1953 a ?.