Letouny Junkers Ju 86 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

27.03.2024

4.11.1934 první vzlet Ju 86 se dvěma motory Siemens-Halske SAM 22 B o výkonu po 478 kW.

 

1938


1939

Ju 86 "CO+??" od Schule/FAR. 63 v Mariánských Lázních . Kdy?

19.6.1939 vznikla Slovenská letecká spoločnost. Pre nedostatok vlastných lietadiel a posádok bola prvá linky Bratislava - Wien zriadená po dohode s Lufthansou, kedy táto zaisťovala lietadlá Ju 86 a lietajúci personál. Prevádzka trvala len od júla do augusta 1939.

V září 1939 na Ruzyň přiletěla FFS Wesendorf s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Přejmenována na FFS C Prag-Rusin.

Od září 1939 satelitní letiště pro FFS C Wiener Neustadt s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími.


1940

16.1.1940 byla FFS C Prag-Rusin přejmenována na FFS C 12.

16.1.1940 byla FFS C Wiener Neustadt přejmenována na FFS C 8.

V roku 1940 bola teda prevádzkovaná od júna do začiatku októbra len linka Bratislava - Wien, zaisťovaná opäť Lufthansou.

6.6.1940 na Ruzyni střet letounů Ju 86 od FFS C 12.

V roce 1940 u bývalé obce Albrechtice Ulbersdorf (okres Most) nouzově přistál letoun Ju 86. Nikdo při manévru s poměrně tvrdým dopadem na zem nebyl zraněn. Nic bližšího o havárii německého letounu není známo. helo6130.jpg (264631 bytes) Snímek tehdy tajně pořídil Rudolf John z Horního Jiřetína, který se stejně, jako další lidé běžel na místo havárie podívat.

21.9.1940 u Hostivice nouzově přistál letoun Ju 86 WNr. 4018 "KV+AG" od FFS C 12 z Ruzyně. Dva letci zraněni a letoun poškozen na 80 %. Letecká badatelna.

19.10.1940 se do obce Poděbaby (okres Havlíčkův Brod) zřítil letoun Ju 86 od Luftflotten-Nachrichtenschule 4 z Českých Budějovic.

7.11.1940 u Plešného jezera (okres Prachatice) se zřítil Junkers Ju 86 WNr. 3028 od Luftflotten-Nachrichtenschule 4 z Českých Budějovic. Uffz. Wiener a dalších 6 osob zahynulo. Letecká badatelna.

Koncem roku 1940 zahájeny přípravy v Flugzeugwerke Letov A.G., Prag v Letňanech k opravám letounů Junkers 86. Od 27.12.1940 do 25.6.1943 opraveno a přestavěno 161 kusů. Opravy transportních letounů Junkers Ju 86 verzí A-1, D-1, E-1, E-2, E-5, E-6, E-7, E-8, E-12, E-13, G-0, G-1 a přestavby na E-10, E-12, a E-13 (obě verze byly určeny pro výcvik létání podle přístrojů. Na záletech strojů se podíleli čeští tovární piloti František Katrlík a František Vašíček. V letech 1940 až 1944 firma vyráběla náhradní díly, mimo jiné vyprodukovala 92 nosných ploch.


1941

2.2.1941 na Ruzyni nouzové přistání letounu Ju 86 E-2 .

23.3.1941 na Ruzyni nehoda letounu Ju 86 při vzletu .

26.5.1941 u obce Litice (okres Plzeň-město) pro nedostatek paliva nouzově přistál Ju 86 WNr. 4033 od FFS C 12. Letecká badatelna.

V létě 1941 u obce Krňany (okres Benešov) nouzové přistání letounu Ju 86 "DB+RH" od FFS C 12 z Ruzyně poté, co pravý motor začal hořet. Letecká badatelna.

Demontáž . Podrobnosti.

V roku 1941 si prenajala Slovenská letecká spoločnost od Lufthansy jeden Ju 86 aj s posádkou na linku Bratislava -  Wien a to v dobe od konca júla až do začiatku októbra.

Zahájenie tohoročnej leteckej dopravy na Slovensku.

Flugzeugwerke Letov A.G., Prag v Letňanech .

Flugzeugwerke Letov A.G., Prag, Werk III. Prag VII v Praze-Holešovicích měl v roce 1941 výrobní program - drak Ju 86.


1942

hel621.jpg (197206 bytes) Kdy?

Na Ruzyni nehoda Ju 86 "DA+AU" od 10. Stafell , .

Začátkem června 1942 Slovenská letecká spoločnosť SLS otevřela linku Bratislava - Wien. Na této lince létaly i Ju 86 maďarskej spoločnosti Malert.

V roku 1942 sa na viedenskom spoji objavujú aj Ju 86 maďarskej spoločnosti Malert. Ďalej bola zriadená aj linka Budapešť - Bratislava - Wien - Breslau - Berlin, prevádzkovaná od polovice júla do konca septembra 1942, ale tú zaisťovali výhradne maďarské Junkersy, prenajaté rovnako od Lufthansy.

20.9.1943 u obce Liberec-Hluboká zřícení Ju 86 WNr. 5078 od Luftflotten-Nachrichtenschule 2 z Hradce Králové. Pilot Fw. Herbert Josupeit, radista Uffz. Fridrich Becher, mechanik Gefr. Otto Gräbe, žáci Flg. Heinz Eberlein, Flg. Anton Grommes a Gefr. Martin Kallies zahynuli.

23.10.1943 večer u obce Kyšice (okres Plzeň-město) v mlze zřícení Ju 86 WNr. 0126 od Ld.Kdo 3/68. Obfw. Albert Mahr zraněn. Další tři členové posádky vyvázli bez zranění. Letecká badatelna.

Flugzeugwerke Letov A.G., Prag v Letňanech - opravy modifikace letounů Ju 86 v počtu 85 kusů.

Flugzeugwerke Letov A.G., Prag, Werk III. Prag VII v Praze-Holešovicích měl v roce 1942 výrobní program  - křídla a ocasní plochy Ju 86.


1943

Flugzeugwerke Letov A.G., Prag v Letňanech - opravy modifikace letounů Ju 86 v počtu 38 kusů. Od 27.12.1940 do 25.6.1943 opraveno a přestavěno 161 kusů.


1944

3.4.1944 ve 14.45 severně u Polné (okres JIhlava) přistálo nouzově po ztrátě orientace letadlo Ju 86 "CA+KS", domovského letiště Wiener Neustadt. Pilotovi Gefr. Schafferovi a 3 dalším mužům se nic nestalo. Podrobnosti.

26.4.1944 u obce Nové Město (okres Teplice) zřícení Ju 86 E WNr. 0173 "M25+017" od LuftNachrichten-Schule 2 z Hradce Králové. Fw. Erich Fischer, Obfw. Wilhelm Korn, Obgfr. Friedrich Herweck, Gefr. Erich Packbier, Gefr. Helmut Horst Stadie a Obgfr. Günter Weiland zahynuli. Letecká badatelna.

25.8.1944 se na letišti v Brně nacházely: cvičné letouny Ju 86 a Fw 58 od FFS B 32.


1945

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Na Ruzyni byl nalezen civilní Ju 86 C-1 WNr. 0974 D-ASOE pojmenovaný Hesselberg  od Deutsche Lufthansa AG.

Snaha o využití v Cvičné a dopravní skupině 1. čs. smld, umístěné v Letňanech.