Letouny Bücker Bü 181 Bestmann u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

21.11.2023

1939

V únoru 1939 zalétán Bü 181 s motorem Hirth HM 504 A o výkonu 77 kW.


1940


1941

Od března 1941 Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG vyráběly školní letouny Bü 181 Bestmann.  Historie.

Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol. v Praze-Jinonicích vyráběla motory Hirth Motoren HM 504 A pro Bü 181.

Od března do září 1941 Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan) v Letňanech prováděl letové zkoušky Bü 181 "NF+IU". jednalo se o měření řiditelnosti a sil v řízení.


1942

Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG vyráběly školní letouny Bü 181 Bestmann.


1943

Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG vyráběly školní letouny Bü 181 Bestmann.

15.5.(7).1943 v Chrudimi srážka dvou školních letounů Bü 181 WNr. 510157 a 330114 od FFS A/B 32 v Pardubicích. Fw. Georg Plate a Gefr. Gerhard Weiser zahynuli.

15.5.1943 v Chrudimi zničení školního letounu Bü 181 WNr. 661 od FFS A/B 32 v Pardubicích chybou pilota. Gefr. Kurt Reichert zahynul.

17.6.1943 zničení školního letounu Bü 181 WNr. 210152 "SK+EB" od FFS A/B 32 v Pardubicích. Náraz do stromu. Instruktor Fw. Fritz Peetz zahynul, žák Gefr. Werner Hundermark těžce zraněn.


1944

Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG vyráběly školní letouny Bü 181 Bestmann.

24.2.1945 kolem 9. u obce Město Touškov (okres Plzeň-sever) hod. srážka dvou letounů Bü 181 od 2./EKG(J) z Plzně. Uffz. Karl Grienaüer a Uffz. Horst Göhring zahynuli.

18.4.1944 u obce Liptaň (okres Bruntál) se zřítil letoun Bü 181 WNr. 210282 "SF+WF" od FFS A 4 na základně Neudorf Polska Nowa Wieś. Uffz. Gerhard Bahle a Gefr. Günter Marks zahynuli. Letecká badatelna.

18.4.1944 u obce Velký Valštejn (okres Bruntál) zahynul Fl. Friedrich Karl Mayer na letounu Bü 181 WNr. 330335 "SG+XN" od FFS A 4 na základně Neudorf Polska Nowa Wieś. Letecká badatelna.

9.5.1944 v 15.28 hod. západně města Domažlic se srazily dva letouny Bü 181 od FFS A 1.  Po srážce začala hořet a z výšky asi 500 m se zřítila do jetele jen 100 m od sebe hned za městskou cihelnu. Oba stroje až na drobné díly z podvozku úplně shořely, takže nešlo zjistit jejich označení. Dvoučlenná posádka jednoho stroje uhořela. Oba letci z druhého stroje stihli vyskočit, ale jednomu se neotevřel padák a dopadem na zem se zabil. Jediný letec Obergefreiter Schamel srážku bez zranění přežil. O záchranu na padáku se neúspěšně pokusil čerstvě devatenáctiletý Flg. Wolfram Dames. Mezi ohořelými troskami druhého stroje se četníkům podařilo identifikovat pouze tělo Obgfr. Hermanna Bayera, druhý letec musel být letecký žák Flg. Dietrich Elsner.  Podrobnosti.


1945

5.1.1945 se mezi Nakléřovem a Tisou (okres ústí nad Labem) zřítilo německé cvičné letadlo Bü 181 C-3. Gefreiter Otto Schlosser byl s těžkým zraněním převezen do lazaretu v Ústí nad Labem. Gefreiter Otto Jaeger zemřel na místě.

23.1.1945 v 15.40 hod. u Golčova Jeníkova (okres Havlíčkův Brod) pro nedostatek paliva nouzově přistál Bü 181 B-2 WNr. 501585"KO+VH" od Luftkriegsschule 7 z Langenlebarnu. Gefr. Karl-Heinz Wilde nezraněn. Bez poškození.

24.1.1945 v 13.45 hod. odstartoval zpět do Německého Brodu.

Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG vyráběly školní letouny Bü 181 Bestmann. Výroba dala 783 kusů.

14.4.1945 v 19.50 hod. u Brné (Ústí nad Labem) zřícení letounu panzerbucker Bü 181 po střetu s dráty elektrického vedení na trati z Dresden do Prahy-Ruzyně. Pilot Uffz. Eifel od noční bitevní a protipancéřové jednotky Straubing vyvázl z nehody bez zranění. Letecká badatelna.

25.4.1945 vybraní piloti III./SG 2 z Milovic odjeli do Mariánských Lázní, kde převzali nejméně 17 kusů Bü 181.

Časně ráno 27.4.1945 stroje přelétli do Milovic.

V noci z 27. na 28.4.1945 stroje přelétli do Milovic.

Časně ráno 29.4.1945 stroje přelétli do Milovic.

2.5.1945 a kluzák DFS 230 před hangárem na letišti ve Vysokém Mýtě. Kluzák DFS 230, letoun Bf 108 a dva letouny Bü 181 od SG 10 . Zdroj.

Po 4.5.1945 na letiště Kumr přílet neznámé jednotky s pozorovacími a lehkými bombardovacími letouny. Mohlo to být 17 letounů Bü 181 od SG 2 z Milovic. (?)

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Havlíčkův Brod. Bü 181 helo4938.jpg (160758 bytes), šrotiště helo8073.jpg (52669 bytes).

15.5.1945 přijíždí strážní letka, aby zajistila letadla a materiál na letišti Kumr (okres Česká Lípa).

Na letišti zůstalo podle soupisky materiálu II. odboru MNO ze dne 15.5.1945 celkem 4 kusy dvoumístných pozorovacích letadel (Ju 87 ?), pozorovací stroj, 2 bombardovací letouny (He 111 a  Ju 188), školní letoun a dalších 26 kusů označených jen jako lehký bombardovací stroj (Bü 181). Šest letadel bylo zničeno úmyslně založeným požárem. Bylo nalezeno 18 leteckých motorů. Velké množství leteckých pum různých velikostí a velký počet skříňových pum s 30 malými pumami. Rádiová vysílací stanice.

Ve Velimi (okres Kolín) byl nalezen letoun Bü 181 "ON+BP". Kolíňáci si ho odvezli. Na generálku šel do Otrokovic. Zdroj.

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

Zlínské letecké závody, a. s. v Otrokovicích nabídly letouny pro elementární výcvik Bü 181 Bestmann z rozpracované série dokončené už po válce a nově označené jako Z 181 VL MNO. To je odmítlo.

Výrobce je nabídlo civilnímu sektoru a získal 65 objednávek (30 od Ministerstva dopravy, 35 od soukromých firem a osob).

V roce 1945 vojáci přidělili typu kód C 6.

25.9.1945 ale MNO celou sérii letadel Z 181 zabavilo. Civilové se bránili a nakonec získala firma Baťa prvních deset kusů série a zbývající MNO zařadilo do výcviku v LU.


1946

31.3.1946 letecký den v Baťovanech. Účast tovární Zlín Z 181 OK-ZZC na kterém vystupoval s akrobacií Ladislav Šváb, aeroklubový Z-181 OK-ZZK na kterém létala Božena Krajčová a první prototyp větroně Z 24 Krajánek OK-8469, který předváděl za letu Ing. Hanák. Zdroj.

Ortofotomapa z roku 1946 a 2010 letiště Kumr. (Pro orientaci zvýrazněná Restaurace Pláž a dosud stojící barák v roce 2010 a 1953). Zbouraný dům. Ještě tam stojí Bü 181?

 

V roce 1946 vyrobeno 72 kusů typu Z 181/C 6 (Hirth 504).


1947

V letech 1947-1948 vyrobeno 79 kusů typu Z 281/C 206 (77 kW čtyřválcový invertní motor Toma).


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

V letech 1948-1949 vyrobeno 314 kusů typu Z 381/C 106 (77 kW čtyřválcový řadový motor Walter Minor 4-III).


1949

Vyrobeno bylo celkem 465 letounů.


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

K ? mělo LSU: 5 letounů C 4/104, 1 letoun C 106, 1 letoun C 2, 14 letounů C 3A, 10 letounů K 65, 2 letouny K 68.

 

 

V 50. letech byla licence letounu Zlín Z 381 prodána do Egypta. Firma Egyptian Heliopolis Aircraft Works tyto stroje pod názvem Gomhouria (الجمهورية arabsky „Republika“) produkovala pro potřeby egyptského letectva i dalších arabských zemí do roku 1954. Stroje s pohonnými jednotkami Walter Minor 4-III nesly označení Gomhouria, letouny s instalovaným motorem Continental C 145 pak Gomhouria 2.

 

Muzeum.

Muzeum.