Pojízdné prostředky v letectví

19.07.2022

 

 

 

Manévry c. a k. armády v jižních Čechách od 15. do 17.9.1913. Fotky. Ledeč nad Sázavou a přepravované stroje na speciálních podvozcích tažených koňmi. Dne 12.9.1913 dopoledne bylo u Vlašimi smontováno sedm letadel.

od února 1914

Albatros B.I (Ph) "Alb. No. 28" v Přemyšlu. Za ním přepravní vozy.

od října 1914

helo7146.jpg (105523 bytes) Hansa Brandenburg C.I(U) od Flik 27. helo7147.jpg (339989 bytes) Automobily v Kowelu dnes Ковель na Ukrajině.

od listopadu 1916

helo7170.jpg (268315 bytes) V pozadí Hansa Brandenburg C.I (U) od Flik 27.

helo6350.jpg (379554 bytes) od Flik 38.

od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.

od 1919 do 27.12.1921.

od 27.12.1921 do prosince 1926.

, , od prosince 1926 do 1939.

Letectvo dostalo od dělostřelectva či útočné vozby 3 polopásové osobní automobily Citroen-Kegresse jako tahače.

V roce 1930 MNO objednalo prvních 9 leteckých dílenských automobilů na podvozku nákladního automobilu Škoda Martin 506.

V roce 1934 MNO objednalo dalších 14 leteckých dílenských automobilů na podvozku nákladního automobilu Škoda Martin 506.

V roce 1934 MNO objednalo 4 vozy Škoda 4 ST6-LAT s valníkovou korbou na tři tuny.

V roce 1936 MNO objednalo automobily Škoda 6STP6-LD LAD (Letecké Automobilní Dílny) určené pro návěsové letecké dílny vz. 39. Střední vojenský šestikolový nákladní automobil a tahač Škoda 6STP6-L (se zážehovým motorem, 6STP6-LD = Diesel) s náhonem všech kol unesl čtyři tuny a utáhl na háku další čtyři tuny.

 .

V roce 1937 MNO objednalo 23 automobilů Škoda 6STP6-LD-LAT (Letecký Automobilní Tahač?) určených pro tahání letadel na letištích.

LAD či LAT?

Čs. armáda dostala 52 pojízdných leteckých dílen a 23 tažných vozů obdobného typu.

Čs. armáda dostala 28 kolových traktorů Škoda HT33-S.

V lednu 1938 byla na podvozku nákladního automobilu Tatra T 82 armádou převzata pojízdná stanice pro měření rychlosti letounů.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Stav zbrojního materiálu ke dni 18.3.1939.

Automobilní materiál

  Čechy a Morava Slovensko Celkem
Motocykl solo 898 161 1 059
Motocykl s přívěsným vozíkem 147 32 179
Automobil malý otevřený 3 sedadla 543 - 543
Automobil malý otevřený 4 sedadla 492 356 848
Automobil malý osobní krytý 47 - 47
Automobil střední osobní otevřený 14 - 14
Automobil střední osobní krytý  68 25 93
Automobil velký osobní otevřený 42 - 42
Automobil velký osobní krytý 30 - 30
Automobil velitelský 268 136 404
Automobil break 2 nápravy 40 - 40
Automobil break 3 nápravy 49 - 49
Autobus 10 1 11
Automobil nákladní 1 1 t 2 nápravy 400 192 592
Automobil nákladní 1 1 t 3 nápravy 184 - 184
Automobil nákladní do 2 t 2 nápravy 470 500 970
Automobil nákladní do 2 t 3 nápravy 2 304 300 2 604
Automobil nákladní do 4 t 2 nápravy 1 216 874 2 090
Automobil nákladní do 4 t 3 nápravy 525 - 525
Automobil nákladní těžký do 6 t 2 nápravy 69 20 89
Automobil nákladní těžký do 6 t 3 nápravy 81 23 104
Automobil nákladní těžký nad 6 t 2 nápravy 7 - 7
Automobil vězeňský 2 - 2
Automobil zdravotnický 17 29 46
Zdravotnický autobus 37 - 37
Poštovní automobil 1 - 1
Automobilní cisterna 146 46 192
Hasičský automobil - 1 1
Kyslíková stanice - 1 1
Zamořovací a rozstřikovací automobil 1 + 13 - 14
Automobil na dopravu děl. materiálu Tatra 4 - 4
Automobil na dopravu fonometru 2 - 2
Automobil na dopravu světl. s agregátem 77 11 88
Automobil na dopravu světl. s generátorem 14 10 24
Automobil chem. zásobovací 55 - 55
Radiotelegrafní automobil 72 22 94
Balonové navíjedlo 4 - 4
Jeřábový terénní automobil 2 - 2
Pohotovostní automobil 12 - 12
Dělostřelecký průzkumný automobil 2 - 2
Pojízdná stanice pro měření rychlosti letounu 1 - 1
Traktor kolový Škoda Z 62 44 106
Traktor kolový Škoda U 18 - 18
Traktor kolový těžký 85 - 85
Traktor pásový lehký 64 14 78
Traktor pásový střední 78 38 116
Traktor pásový těžký 8 - 8
Traktor pásový kombinovaný 1 - 1
Lehký kanonový pásový vůz 1 - 1
Kolejový automobil 1 - 1
Loko traktor (motor. posun.) 2 - 2
 

Vlečná vozidla:

- na fonometr 1 - 1
- cisternový 238 74 312
- pro chem. zásobovací auto 36 - 36
- vůz ke kyslíkové stanici - 1 1
- valník do 1 t 4 - 4
- valník do 3 t 96 172 268
- valník do 5 t 83 - 83
Podvozek pro dopravu lehkých pás. traktorů 55 17 72
Podvozek pro dopravu středních pás. traktorů 21 12 33
Podvozek pro dopravu těžkých pás. traktorů 2 - 2
Vlečný vůz fotografické ústředny 1 - 1
Vlečný holubník 29 25 54
Goniometrická stanice 37 19 56
Elektrocentrála 5 kW 1 - 1
Lehký tank vz. 35 219 79 298
Lehký tank vz. 34 50 - 50
Tančík vz. 33 43 30 73
Obrněný automobil vz. 30 27 13 40
Obrněný automobil vz. 27 bez zbraní 15 - 15
Prototyp P-II 1 - 1
Prototyp Š-IIa bez zbraní 1 - 1
Prototyp Š-IIb 1 - 1
Prototyp P-IIb 1 - 1
Prototyp Š-III 2 - 2
Prototyp P-III 2 - 2
Prototyp ŠP-IIb 1 - 1
Atrapa obrněného automobilu vz. 30 2 - 2
Atrapa obrněného automobilu vz. 27 bez zbraní 1 - 1
Motorová drezína 1 - 1
Obrněné vlaky sestávající z předběžného vozu, dělového vozu, 2 kulometných vozů a obrněné lokomotivy bez zbraní 5 - 5
Tančík Carden Loyd 1 - 1
Obojživelný tank – u pluku 1 (ČKD) 1 - 1
Obojživelný tank – ve Škod. závodech 1 - 1
Renault tank 1 - 1
Železné sudy 10 703 6 313 17 016
Nádoby na pohonné hmoty á 40 l 5 278 2 787 8 065
Železniční cisterny 38 18 56
Soupravy pro zásobování aut. poh. hmotami 375 125 500
Kolonní správkárny 455 112 567
Úplné pojízd. aut. dílny vz. 38 (s veškerým díl. přísl. výrob a spotřeb. materiálem) 42 - 42
Úplné pojízd. dílny aut. Tatra vz. 29 7 8 15
Úplné pojízd. aut. dílny typ MA 12 - 12
Úplné pojízd. aut. dílny typ PA 12 - 12
Úplné aut. dílny L a KL Martin 3 - 3
Pojízd. dílny vz. 20 Škoda U 15 - 15
Kol. správkárna útočné vozby 58 14 72

Letecký materiál

Vozidla:
- Martin 5
- terénní vůz 19
- letecký agregát (co se tím myslí?) 153
- filtr 250
- křídlo (co se tím myslí?) 38
- majákový vůz (co se tím myslí?) 138
- ohřívací vůz 77
- fotopracovny 51
- světlometný vůz 61
- trupový vůz 35
- manipulační vůz 122
- traktory 38
- let. spouštěcí vůz 61
- polní letecké dílny o 4 vozech 20 souprav

Kfz. der Wehrmacht.

Přeprava letounů po železnici do opraven Dvůr Koroseky. Letoun Ju 52/3m helo7576.JPG (86086 bytes), helo7577.JPG (88149 bytes), Ju 88 helo7578.JPG (66937 bytes), helo7575.JPG (82036 bytes).

----------- 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa ----------

V roce 1946 byl letoun Ju 290 WNr.2900212 dokončen jako civilní dopravní Letov L.290 Orel s využitím součástek určených pro prototyp Ju 290 B. Zálet 1.8.1946. helo5132.jpg (25634 bytes), helo5133.jpg (51551 bytes), helo5134.jpg (40807 bytes), helo5131.jpg (34727 bytes). Pro problémy s motory stál na letišti v Letňanech.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Asi v roce 1950 přeprava do Národního technického muzea na Letné pomocí tahače Faun ZR 150 a přepravníku Strassenroller R 40 helo5136.jpg (141801 bytes), helo5137.jpg (121069 bytes), ,