Letka 39

26.12.2023

1.10.1926 v Olomouci vznikla Letka 39 H. Podléhala Letecké peruti II/2 .

Od října 1929 měl Letecký pluk 2 barevný plukovní znak .

Od prosince 1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 2 .


V listopadu 1931 přesun do Vajnor. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 3 .

Trupové označení J.

V roce 1932 k letce přišel Ján Hergott.

10.9.1933 na armádním leteckém dni ve Kbelích byl přítomen letoun Avia Ba 33.

František Cyprich sa narodil 1.101917 vo Svrčinovci na Kysuciach v rodine železničiara. Keď mal osem rokov prišiel o obidvoch rodičov a vychovávala ho teta. Túžbu po lietaní prejavil, keď vstúpil do aeroklubu v Piešťanoch. Do armády vstúpil 1.10.1936. Od 30.9.1937 bol zaradený ako príslušník Letky 39.


V lednu 1938 přesun do Piešťan.


14.9.1938 přelet do Chtelnice. Velitel npor. let. Ivan Novotný.

24.9.1938 byla Letka 39 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-13. Vznikla Polní letka 39. Krycí jméno Emanuel. Velitel npor. let. Ivan Novotný. Podléhala III. peruti leteckého pluku, velitelství.

Velitelství III. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Skála.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Bojové letectvo
 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


2.10.1938 přesun na letiště Vigláš (okres Detva).


5.10.1938 přesun do Piešťan.

III. peruť leteckého pluku 3, velitelství střežila hranici v prostoru od Malých Karpat až po toky řek Radošinná a Nitra.

1.12.1938 byla Letka 39 demobilizována.

 

9.2.1939 v 14.47 hod. nehoda letounu Ba.122.34 od Cvičné letky leteckého pluku 3 pilota des. Antonína Pilného od Letky 39. Po vzletu v 30 m vysazení motoru. Tvrdý dopad.

 

14.3.1939 se Letka 39 v Piešťanech stala součástí slovenského letectva jako Letka 39. Vyzbrojena letouny B.534.