26.12.2023
1.10.1926 v Olomouci vznikla Letka 39 H. Podléhala Letecké peruti II/2 .
Od října 1929 měl Letecký pluk 2 barevný plukovní znak .
Od prosince 1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 2 .
V listopadu 1931 přesun do Vajnor. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 3 .
Trupové označení J.
V roce 1932 k letce přišel Ján Hergott.
10.9.1933 na armádním leteckém dni ve Kbelích byl přítomen letoun Avia Ba 33.
František Cyprich sa narodil 1.101917 vo Svrčinovci na Kysuciach v rodine železničiara. Keď mal osem rokov prišiel o obidvoch rodičov a vychovávala ho teta. Túžbu po lietaní prejavil, keď vstúpil do aeroklubu v Piešťanoch. Do armády vstúpil 1.10.1936. Od 30.9.1937 bol zaradený ako príslušník Letky 39.
V lednu 1938 přesun do Piešťan.
14.9.1938 přelet do Chtelnice. Velitel npor. let. Ivan Novotný.
24.9.1938 byla Letka 39 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-13. Vznikla Polní letka 39. Krycí jméno Emanuel. Velitel npor. let. Ivan Novotný. Podléhala III. peruti leteckého pluku, velitelství.
Velitelství III. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Skála.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
2.10.1938 přesun na letiště Vigláš (okres Detva).
5.10.1938 přesun do Piešťan.
III. peruť leteckého pluku 3, velitelství střežila hranici v prostoru od Malých Karpat až po toky řek Radošinná a Nitra.
1.12.1938 byla Letka 39 demobilizována.
9.2.1939 v 14.47 hod. nehoda letounu Ba.122.34 od Cvičné letky leteckého pluku 3 pilota des. Antonína Pilného od Letky 39. Po vzletu v 30 m vysazení motoru. Tvrdý dopad.
14.3.1939 se Letka 39 v Piešťanech stala součástí slovenského letectva jako Letka 39. Vyzbrojena letouny B.534.