Letouny Junkers W 33 a W 34 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Slovenské W 34

02.04.2024

17.6.1926 zálet letounu Junkers W 33 s řadovým motorem.

7.7.1926 zálet letounu Junkers W 34 s hvězdicovým motorem.

Cvičný W 34 hi s motorem BMW 132 A/E o výkonu 485 kW.

Cvičný W 34 hau s motorem Bramo 322 H o výkonu 526 kW.

 

1937

11.9.1937 v 17 hod  v lese u obce Suplíkovic (okres Jeseník) nehoda W 34 D-ORUP. Letoun letěl z Breslau do Gleiwitz. helo7063.jpg (104605 bytes) Pilot F. Weghuber zahynul. Letecká badatelna.


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Letov, čs. továrna na letadla v Letňanech v Letňanech byla začleněna do koncernu Junkers a byla přejmenována na Flugzeugwerke Letov A.G., Prag.

Od 12.4.1939 do 27.5.1943 opraveno 208 kusů W 34 verzí he, hi a hau. První německý radionavigační systém na středních vlnách. Letoun má na trupu vrtulku pohánějící generátor pro rádio FuG III (střední vlny v rozsahu pouze 1 250 to 1 400 kHz) a kulatou rámovou anténu pro Peilrahmen radiopolokompas PeilG I. Video.

Od 8.8.1939 do května 1941 opraveno 11 kusů W 33.

Flugzeugwerke Letov, Werk III - v obou křídlech Průmyslového paláce na Pražském výstavišti. Výroba částí letounu W 34.

Opravy letounů W 33 a W 34 v Kunovicích. Část z nich nesla i civilní registrační značky.

Cvičné letouny W 34 sloužily v leteckých školách - pro výcvik navigátorů a radiotelegrafistů (3 nebo 4 navigátoři nebo radiotelegrafisti.

30.10.1939 v 14.26 hod. u Humpolce se v mlze zřítil W 34 hau WNr. 3432 "WL-OCBQ" od FFS C Prag-Rusin z Prahy-Ruzyně a byl zničen ze 75 %. Pilot Gefr. Wilhelm Nagel zahynul, těžce zraněný pozorovatel Flg. Helmut Luthardt zemřel v humpolecké nemocnici. Letecká badatelna.

Nehoda W 34 hau v Kunovicích. . Kdy?

W 34 hi v Letňanech. Kdy?

Zřícení letounu W 34 mezi továrnu Letov a výzkumák do protileteckého krytu. Stroj shořel. Kdy?

Vyškov. ?, Ju 87, W 34 hau. Kdy?  Kdy?


1940

W 34 hi od FFS A/B 7 v Chebu .

Opravy W 34 v Letňanech.

Opravy W 33 v Letňanech.

Opravy letounů W 34 v Kunovicích.

Flugzeugwerke Letov, Werk II. Olmütz na letišti Olomouc-Holice. Opravy letounů W 34. Od kdy? Do kdy?

Ruzyně. Civilní W 33 D-???V a vojenský W 34 hau. Kdy?

, .

7.8.1940 u obce Jakubovice (okres Šumperk) za pěkného počasí narazil do vrcholku kopce W 34 od Schule/FAR. 24 v Olomouci. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.


1941

Opravy W 34 v Letňanech.

W 34 hau Zdroj.

Opravy W 33 v Letňanech.

Opravy letounů W 34 v Kunovicích.

30.1.1941 poškození školního letounu W 34 WNr. 792 od Schule/FAR 32 v Pardubicích při pojíždění. Poškození letounu 70 %. Radista Gefr. Divo zraněn.

23.3.1941 Tag der Wehrmacht s vystaveným letounem Junkres W 34 "DA+VJ" na jihovýchodně straně Náměstí republiky v Plzni.

30.3.1941 poškození školního letounu W 34 WNr. 2704 od Schule/FAR 32 v Pardubicích chybou pilota. Poškození letounu 15 %. Uffz. Kulik zraněn.

27.6.1941 u Otrokovic (okres Zlín) se zřítil W 33 WNr. 0069 od FFS A/B 113. K nehodě došlo po srážce ve vzduchu s letounem Fw 56 WNr 1613 od Schule/FAR 71 z Prostějova. Při události zahynula dvojčlenná posádka W 33 Uffz. Ludwig Henn a Fw. Alfred Neumerkl. O osudu letounu Fw 56 se hlášení nezmiňuje, je možné, že se s ním posádce podařilo přistát. Letecká badatelna.

14.9.1941 se u obce Zbyslavec (okres Chrudim) zřítil W 34 WNr. 454 "ND+YI" od FFS A/B 32 v Pardubicích. Ze čtyřčlenné posádky jeden muž 15.9.1941 zemřel v nemocnici. Letecká badatelna.

V roce 1941 letoun Ju 52/3m od FFS C 12 na letišti Ruzyně narazil do letounu W 34 hau. První německý radionavigační systém na středních vlnách. Letouny mají na trupu vrtulku pohánějící generátor pro rádio FuG III (střední vlny v rozsahu pouze 1 250 to 1 400 kHz) a kulatou rámovou anténu pro Peilrahmen radiopolokompas PeilG I. Video.


1942

Opravy W 34 v Letňanech.

Opravy letounů W 34 v Kunovicích.

28. a 29.3.1942 Tag der Wehrmacht a vystavený letoun Junkers W 34 hau "DA+VJ"? na jihozápadní straně náměstí Republiky v Plzni .

29.5.1942 poškození W 34 WNr. 1772 od LNS 2 z Hradce Králové pro poruchu motoru u Jenišovic (okres Chrudim). Letadlo poškozeno na 50 %.

17.8.1942 u Batelova (okres Jihlava) pro poruchu motoru nouzově přistál Junkers W 33 "GI+NM". Fhj.Gefr. Max Spindler a Fhj.Gefr. Erich Schweiger bez zranění.

16.10.1942 se  u obce Vítkovice Rezek Witkowitz (okres Semily) zřítil W 34 "DB+DZ" WNr. 888 od LKS 2 Uffz. Rudolf Kirchner, Uffz. Karl Egger a Uffz. Heinz Passenheim zahynuli. Podrobnosti. Letecká badatelna.


1943

Opravy W 34 v Letňanech.

Opravy letounů W 34 v Kunovicích.


1944

Opravy letounů W 34 v Kunovicích.

31.1.1944 měla Luftwaffe ještě 618 kusů W 34 hi a 516 kusů W 34 hau ve službě.

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podľa tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a Junkers W 34.


1945

Na letišti Pardubice meteoslužby zajišťovala Wetterflugstelle 1228 s letouny He 111 a W 34, byla přímo podřízená Luftflottenkommandu 6. Od kdy do kdy?

Od 16.3.1945 byla na letišti Pardubice spojovací Verbindungstaffel/VIII. Fliegerkorps s letouny Fi 156 C, Bf 108, W 34 a He 111. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci.

V březnu 1945 do Hradce Králové přiletěly W 34. Kdy a která jednotka? Spojovací 12./FI. Verb. Geschw. 2.

Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.

Začátkem dubna 1945 z Hradce Králové vyhledávání partyzánských vysílaček pomocí goniometrického zaměřovače v letounu W 34.(?)

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Co se našlo u nás?

Plzeň. W 34 bez motoru ,, .

Hradec Králové. Průzkumný W 34 hi s goniometrickým zaměřovačem rádiových stanic.(?)

, bez křídel 

Havlíčkův Brod. W 34 hi "B9+GH"(?) , bez křídel , .

Vrak letounu W 34 hi před hotelem Praha v obci Deštné v Orlických horách (okres Rychnov nad Kněžnou). Kdy?

21.5.1945 večer byl přesun 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА do Letňan ukončen.

Původně slovenský W 34 hi WNr. 3165 "19".

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

 

10.8.1945 byl přidělen k velitelskému roji 4. letecké divizi.

V roce 1945 vojáci přidělili typu kód D 7b.


1946

Od ledna 1946 D 7b WNr. 3165 létal s trupovým označením "BZ-3".

14.7.1946 D 7b.3165 výsadky na leteckém dni v Nitře. Letectví 8/46.


1947

Na začátku roku byl stroj v revizi v továrně Letecké závody, n.p., závod Letňany v Letňanech.

V roce 1947 dostal nové čs. vojenské typové označení D 43. Motor BMW 132 dostal označení M 132.

5.7.1947 na letišti Poprad nehoda letounu D 43 "BZ-3" od 4. letecké divize z letiště Trenčín. Npor. Jozef Bornemisza. Piper L-4H OK-ZJL (z leteckého rejstříku vymazán 17.2.1949). V popředí Zlín Z 181 OK-ZZI. Oba letouny od Národný podnik Baťa Svit. Zdroj.


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Na přelomu roku 1948-49 letoun D 43 byl předán Leteckému pluku 1 ve Zvolenu.


1949

15.4.1949 byl na základě SL 4 postaven Letecký spojovací pluk 3 (LSP 3) VÚ ? ve Zvolenu.

Od 1.10.1949 měl LSP 3 nové krycí číslo VÚ 9150. Letouny LSP 3 byly označeny písmeny ZZ. O letoun D 43 "ZZ-1" se staral Letecký pluk 1.


1950

13.2.1950 na letišti Prešov nehoda D 43 od Leteckého pluku 1. Posádka npor. Karol Kollár a npor. Karol Geletko.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


1951

Od ledna 1951 letoun D 43 nesl trupové označení "KT-03", přidělené 28. letecké základně Hájniky na letišti Letisko SNP.

K 15.3.1951 reorganizována na 28. letištní prapor.


1952

12.8.1952 během přeletu z Letiska SNP do Kbel letoun D 43 "KT-03" od 28. letištního praporu havaroval v Trenčianské Teplé. Posádka kpt. Karol Kollár, kpt. Ján Jančiga, cestující škpt. Graus, por. Škvařidlo, strš. Kovář. Letecká badatelna

, , .

Letoun byl zrušen.

 

Muzeum.