Německé průzkumné jednopilotní letouny u nás a jejich výroba u nás

16.04.2024

Německé průzkumné jednopilotní letouny.

Bf 109 G-2/R2

Bf 109 G-4/R2

Bf 109 G-6/R2 - v trupu filmová kamera Rb 50/30. Závěsník ETC 50 VIIId. Video.

Bf 109 G-6/R3 - v trupu filmová kamera Rb 75/30. 300 l přídavná nádrž.

Bf 109 G-8 - v trupu buď dvě filmové kamery Rb 12.5/7x9 nebo jedna Rb 32/7x9, případně ještě jedna dodatečná kamera Robot II, instalovaná na náběžné hraně levé poloviny křídla.

Bf 109 G-10/R2 - v trupu filmová kamera Rb 50/30. Závěsník ETC 50 VIIId.

Bf 109 G-10/R3 - v trupu filmová kamera Rb 75/30. 300 l přídavná nádrž.

Bf 109 G-10/R4 - s výmetnicí pumiček SD 2 a kamerou Rb 20/30.

 

Me 262 A-4

 

Ar 234 B-1


Německé průzkumné jednotky u nás

 

Pz. Aufkl. Schwarm 4 - Kunovice, Ježkovice, Stichovice

Pz. Aufkl. Schwarm 5 - Liberec.

 

Blízký (taktický) průzkum - Nahaufklärungsgruppe

Stab/NAGr. 1 s velitelem Gruppenkommandeure Maj. Werner Wilke. Průzkum západního směru 1945 letouny Me 262. Cheb-východ.

 

Stab/NAGr. 2 s velitelem Gruppenkommandeure Oblt. Peter Jenne a od března 1945 Maj. Wolf-Friedrich Schone. Průzkum severovýchodního a východního směru s letouny Bf 109. Od 12/1944 Neisse-Stephansdorf (Neiße-Stephansdorf) Nysa Radzikowice, od 3/1945 Glatz-Komturhof Kłodzko, Schweidnitz Świdnica, Neisse-Stephansdorf (Neiße-Stephansdorf) Nysa Radzikowice, 16.-17.3.1945 Olomouc, Glatz-Komturhof Kłodzko, 15.4-5.5.1945 Olomouc, od 5.5.1945 Pardubice. MAPA.

 

Stab/NAGr. 14 s velitelem Gruppenkommandeure Maj. Herbert Pinnow. Trupové označení "5F+? ?". Průzkum jihovýchodního a východního směru 1945 letouny Bf 109. Raab Győr do 3/1945, ?, České Budějovice. MAPA.

 

Stab/NAGr. 15 s velitelem Gruppenkommandeure Maj. Rudolf Jungfer. Průzkum severního směru 1945 letouny Bf 109. Liberec.

 

Dálkový průzkum - Fernaufklärungsgruppe

1.(F)/100 s letouny Ar 234 B. Plzeň, Ruzyně, Žatec.


Provoz u nás koncem války

Od září 1944 v Užhorodu umístěna maďarská 102./1 průzkumná letka. Jaký typ letadla provozovala? V říjnu 1944 všechno odletělo.

SNP helo5990.png (609862 bytes).

Od 8.10.1944 v Piešťanech nasazení jednoho stíhacího Schwarm od I./JG 52 se čtyřmi Bf 109 asi do 12.10.1944 a jednu průzkumnou Kette od 2./NAGr. 2 se třemi průzkumnými Bf 109. Bf 109 G-6/R2, G-6/R3 a G-8. Průzkumné Gustavy tedy neměly vyhledávat vzdušné boje, ale jejich prioritním úkolem bylo přivážet snímky nepřátelských pozic. Na první pohled ovšem byly od stíhacích Gustavů k nerozeznání, což nejvíce přispělo k onomu dojmu o nízkém stupni bojechtivosti německých pilotů.

12.10.1944 naviedla hlásna služba dvojicu ppor. Šrom a ppor. Kocfelda od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА z polního letiště Zolná na dvojicu Bf 109 G do priestoru Svety Kríž (dnes Žiar nad Hronom). V súboji boli oba nemecké stroje zostrelené a zrutili sa neďaleko Topolčianok. MAPA.

12.10.1944 Němci přiznali sestřelení jednoho stíhacího Bf 109 a jednoho průzkumného Bf 109 z Piešťan.

22.11.1944 z letiště Csákvár - Vértesboglár se na letiště Spišská Nová Ves přesunula průzkumná 1./NAGr. 14. MAPA. Pilot Ofhr. Klaus Pieper vzlietol z pôvodného letiska v Maďarsku o 11.30 hod. a na novom letisku pristál o 13.00 hod. Letel na Bf 109 G "9". Zdroj.

19.12.1944 o 12.20 hod. nárokoval Lt. Kurt Kohlhagen od 1./NAGr. 2 zostrel sovietskeho lietadla Po-2 severne od obce Dedačov (okres Humenné). Zdroj.

23.12.1944 sa 1./NAGr. 14 presunula na letisko Zvolen. MAPA. Pilot Ofhr. Klaus Pieper vzlietol z pôvodného letiska o 14.00 hod. a na novom letisku pristál o 15.20 hod. Letel na Bf 109 G "2". Počas presunu mal vykonať prieskum v oblasti Eger v Maďarsku. Vo vzduchu sa stretol s rumunským Bf 109 v oblasti Patnok.

Objednávka na výrobu 150 kusů průzkumného provedení Me 262 byla přidělena do FWE v Chebu v létě a na podzim roku 1944, ale byla považována za předběžnou, protože v té době ještě neexistoval létající exemplář fotoprůzkumné verze Me 262. První stroj opustil podnik v prosinci 1944 a do dubna 1945 jich bylo sestaveno 53 kusů. Nejprve probíhala v Chebu pouze finální montáž s výrobou menších komponentů a všechny hlavní části přicházely odjinud. Například křídla dodávala firma Leonberg, trup přicházel z jiného messerschmittova podniku. V únoru 1945 otevřel FWE výrobu křídel, ale do března 1945 byly dokončeny pouze dva kusy, než byl podnik zničen spojeneckým náletem 25.3.1945. Taktéž se připravovala vlastní výroba ovládacích ploch, ale do náletu nebyla zahájena.

helo9388.jpg (1241910 bytes) Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace.

28.1.1945 sa 1./NAGr. 14 presunula na letisko Trenčín. MAPA. Pilot Ofhr. Klaus Pieper uskutočnil let na Bf 109 G "4". Zo Zvolena vzlietol o 13.15 hod a o 40 minút pristál v Trenčíne. Zdroj.

Při bojích ve Slezsku, kolem Opavy a Ostravy prováděly průzkum 1. a 2/NAGr. 2 s Bf 109. Pro nemožnost zjistit přesně dislokaci jednotlivých Staffel, uvádím nehody všech letounů NAGr. 2.

5.2.1945 v oblasti Grottkau Gródków protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-5 WNr. 201799 "černá 5" od 2./NAGr. 2. Lt. Joachim Brut nezvěstný.

8.2.1945 z Neisse-Stephansdorf (Neiße-Stephansdorf) Nysa Radzikowice se 1./NAGr. 2 s Bf 109 přesunula do Olomouce. Velitel Staffelkapitän 1./NAGr. 2 Oberleutnant Kurt Kohlhagen, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (30.9.1944, jeden z celkem 7 313). hel063.jpg (10443 bytes) Na fotce jako Leutnant. Vykonávala taktický průzkum v oblasti Slezska a severní Moravy.

12.2.1945 v oblasti Racibórz nezvěstný Uffz. Hans Lenkeit na stroji Bf 109 G-8 WNr. 202105 od 1./NAGr. 2.

12.2.1945 v oblasti Racibórz nezvěstný Ofhr. Karl Steinkegler na stroji Bf 109 G-8 WNr. 201119 od 1./NAGr. 2.

18.2.1945 na letišti Olomouc. Bf 109 G-10 Staffelkapitän 1./NAGr. 2  Oblt. Kurt Kohlhagen.

1.3.1945 jihozápadně Bergstadt Horní Město (okres Bruntál) se zřítil Bf 109 G-10 WNr. 612764 od 1./NAGr. 2. Uffiz. Kurt Hahn zahynul.

5.3.1945 u obce Heidau Hajduki Nyskie ve Slezku sovětský stíhač sestřelil Bf 109 G-8 WNr. 710009 od 2./NAGr. 2.

6.3.1945 uskutočnil svoj 90. operačný let Ofhr. Klaus Pieper od 1./NAGr. 14 z letiště Trenčín. Na Bf 109 G "5" vzlietol o 14.45 hod. z letiska Trenčín a po hodine a 15 minútach pristál o 16.00 hod. s výsledkami pozorovaní z oblasti Lučenca. Zdroj. MAPA.

8.3.1945 uskutočnil v poobedňajších hodinách dva vzlety Ofhr. Klaus Pieper od 1./NAGr. 14 z letiště Trenčín. Oba na Bf 109 G "4". Prvý let musel po 30 minútach prerušiť. Po dvadsať minútovej prestávke a pravdepodobne oprave vzlietol o 15.50 hod. a po hodine a 20 minútach pristál s výsledkami pozorovaní z oblasti Balassagyarmat a Drégelypalánk. Zdroj. MAPA.

Od 10.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

16.3.1945 uskutočnil svoj posledný let Ofhr. Klaus Pieper od 1./NAGr. 14 z letiště Trenčín. Na Bf 109 G "1" vzlietol o 14.45 hod. z letiska Trenčín a po hodine a 25 minútach pristál s výsledkami pozorovaní z oblasti Štúrova, Zvolen a letisko Lučenec. Zdroj. MAPA.

V březnu 1945 odletěla průzkumná 1./NAGr. 14 do Otrokovic. MAPA.

16.3.1945 u obce Klein-Kutzendorf ostw Kunčičky u Bašky (okres Frýdek-Místek) pro poruchu motoru nouzově přistál Bf 109 G-10 WNr. 618750 od 1./NAGr. 2. Flf. Helmut Kuschatke zraněn.

16.3.1945 z Glatz-Komturhof Kłodzko do Olomouce přiletěla Stab/NAGr. 2. Velitel Major Wolffdietrich Schöne.

16.3.1945 z Glatz-Komturhof Kłodzko do Olomouce přiletěla 2./NAGr. 2. Velitel Hptm. Horst Jehser.

17.3.1945 se Stab/NAGr. 2 vrátila do Glatz-Komturhof Kłodzko.

17.3.1945 se 2./NAGr. 2 vrátila do Glatz-Komturhof Kłodzko.

19.3.1945 jihozápadně Wiesenstein Bílý kámen 589 m n. m. (okres Šumperk) (?) se zřítil Bf 109 G-10 WNr. 612730.

19.3.1945 v prostoru Map Quadrant Pl.Qu. 71648 (?) protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-8 WNr. 442007 od 2./NAGr. 2. Ofw. Franz Strehbach nezvěstný.

20.3.1945 u Gilschwitz Kylešovice (okres Opava) sovětský stíhač sestřelil Bf 109 G-10 WNr. 612773 "bílá 13" od 1./NAGr. 2. Uffz. Alfred Linke zahynul. Sestřely německých a sovětských stíhaček u Ostravy a Opavy.

22.3.1945 při vzletu z letiště Glatz-Komturhof Kłodzko narazil Bf 109 G-14 WNr. 469916 od 2./NAGr. 2 do překážky a byl zničen. Lt. Reinhold zraněn.

Od 24.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

24.3.1945 u obce Friedrichsgrund Batorów se zřítil Bf 109 G-6 WNr. 19996 od 2./NAGr. 2. Fhr. Orlando Chittaro zahynul.

helo8701.jpg (372544 bytes)

25.3.1945 východně Wilmersdorf Věřňovice (okres Karviná) protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-10/R2 WNr. 770228 "černá 2" od 1./NAGr. 2. Oberleutnant Kurt Kohlhagen zahynul. Hrob má ve Valašském Meziříčí.

Nový velitel Staffelkapitän 1./NAGr. 2 Oblt. Ernst (?) Kleinhaus.

25.3.1945 zničena továrna FWE v Chebu.

V březnu 1945 z Bautzen do Liberce přiletěla průzkumná Stab, 1. a 2./NAGr. 15. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Od 15.4.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

15.4.1945 z Glatz-Komturhof Kłodzko do Olomouce přiletěla Stab/NAGr. 2. Velitel Major Wolffdietrich Schöne.

15.4.1945 z Glatz-Komturhof Kłodzko do Olomouce přiletěla 2./NAGr. 2. Velitel Hptm. Horst Jehser.

15.4.1945 ráno vyštartovala z Olomouce Rotte prieskumných Bf 109 s podvesenými prídavnými nádržami od 1./NAGr. 2, pravdepodobne aby zistila situáciu v priestore Trenčína, kde prebiehala ofenzíva 1. Rumunskej kráľovskej armády a 40. sovietskej armády, ktorú zo vzduchu aktívne podporoval Corpul 1 Aerian Român. Letoun Bf 109 G-10/R2 WNr.771129 "biela 15" havaroval z dôvodu poruchy motora severozápadne od Trenčína, pričom pilot sa zachránil na padáku. Meno pilota, aj keď nie je potvrdené je pravdepodobne Ofw. Dietrich, ktorého zaradením bol Stab/NAGr. 2. Zdroj.

----------

16.4.1945 o 8.00 hod v Olomouci měla 1./NAGr. 2 ve stavu ještě 15 průzkumných Bf 109 G-6/R2, G-8, G-10/R2 a G-10/U4, z toho 11 bylo schopných operačního nasazení.

----------

Průzkumné Me 262 A-4 se během svého nasazení krátce dostaly i na české území a dokonce přímo do místa svého vzniku.

17.4.1945 z Fritzlar do Chebu přiletěl Stab/NAGr. 1 s průzkumnými Me 262. MAPA. Přelet nebyl příliš šťastný, protože se německé letouny dostaly přímo do rány P-47 Thunderboltům od XIX TAC, 9th USAAF. Lt. James A. Zweizig ze 404th FS, 371st FG, 9th USAAF sestřelil jeden Me 262 A-4 WNr. 111200 "bílá 5", který dopadl do náhonu elektrárny ve Slapanech. Pilot Ofw. Peter Wilke zahynul. Letecká badatelna.

----------

17. a 18.4.1945 z Otrokovic odletělo sedm Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14 do Německého Brodu. MAPA.

----------

----------

----------

21.4.1945 z Německého Brodu odletělo sedm Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14 do Senožat. MAPA. Letouny byly zamaskované v lese západně letiště. Piloti a důstojníci bydleli po chalupách v Jiřičkách, na pivo chodili do Křelovic. Na kopci 540 m n. m. jižně dráhy byl světlomet a postavení flaku. V dubnu 1945 průzkumné letouny Bf 109 odlétávali na průzkum k Brnu.

Zřícení Bf 109 na úbočí kopce Šanořín 543 m n. m., 2 km severně letiště. Motor se zaryl 3 m hluboko. Kdy? Letecká badatelna.

----------

----------

----------

24.4.1945 období bitvy o Brno bylo ve vzduchu 28 průzkumných letadel.

----------

25.4.1945 bylo ve vzduchu na 52 průzkumníků.

25.4.1945 u Synalova (okres Brno-venkov) stíhači od 5 ВА sestřelili průzkumný Bf 109 G-8/R5 "5F+bílá 10" od 1./NAGr. 14 ze Senožat. Letoun nouzově přistál "Na Balinkách". hel167.jpg (355248 bytes) Letecká badatelna.

 

----------

26.4.1945 bylo ve vzduchu dokonce 56 letadel.

----------

----------

----------

29.4.1945 nad polním letištěm Hodonín velitel zvena (roje) stáršij lejtěnant Feoktistov od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil Bf 109. Pilot se zachránil pomocí padáku, byl zajat a dopraven na velitelství 5 ВА. Přehled bojové činnosti pluku. Letoun dopadl u Mikulčic. (Průzkumný Bf 109 od 1./NAGr. 14 ze Senožat?)

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

----------

Letový deník Ofw. Nitschkeho z 1.(F)/100, spolu s jeho svědectvím ukazují, že v Praze byli po 4.5.1945 minimálně tři piloti této jednotky. Nitschke přelétl s Ar 234 B WNr. 140146(?) "T9+NL" z Hörschingu do Prahy 4.5.1945. Zde se setkal se svým bývalým nadřízeným Rudolfem Prassem z Wekusta 26, který v té době velel letišti v Praze-Ruzyni. Naplánovali si úlet do Španělska, ale vše vzalo za své o dva dny později, po vypuknutí pražského povstání. K jednotce mohly přiletět Ar 234 z Plzně.

----------

5.5.1945 z Olomouce do Pardubic přiletěly Stab/NAGr. 2, 1./NAGr. 2 a 2./NAGr. 2.

----------

Nitschke od 1.(F)/100se, spolu s ostatní proudovou technikou, musel 6.5.1945 přesunout do Žatce. Pro přelet použil stejné Arado a na palubu vzal ještě kolegu ze své jednotky Ofw. Olbortha.

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

Ještě 8.5.1945 letěl Ofw. Nitschke s Ar 234 B "T9+NL" na průzkumný let prostoru Žatec – Most – Teplice – Horní Litvínov (Saaz – Brüx – Teplitz – Oberlentensdorf), při přistání však stroj poškodil. Příliš silný boční vítr způsobil zničení předního kola. Nitschke jej proto nemohl použít pro úlet do amerického zajetí a letoun byl v Žatci vyhozen do vzduchu.

Přelet na letiště Fürth-Atzenhof u Nürnberg. MAPA.

Bf 109 G-10U4/R-3 WNr. 770269 "5F+černá 12" od 2./NAGr. 14.

Bf 109 G-14 WNr.463141 "černá 17" od 2./NAGr. 14. Kdy přiletěl?

Vlevo Bf 109 G-14 WNr.463141 "černá 17" od 2./NAGr. 14. Vpravo vzadu Fw190 D-9 WNr. 500570 "modrá 12+-" od 8./JG 6 přiletěl z Kumru.

Bf 109 G-10 "5F+žlutá 3" od 3./NAGr. 14.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Liberec

Stab, 1. a 2./NAGr. 15.

Bf 109 G-10/R2 "černá 8" od 2./NAGr. 15 .

Bf 109 G-10/R2 od 1./NAGr. 15 .

Bf 109 G-6/R2 "černá 6" od 2./NAGr. 15 .

Bf 109 G-6/R2 "černá 6" od 2./NAGr. 15 .

Bf 109 G-10 WNr. 770 376 "černá 9" .

Bf 109 G-10/R2 "černá ?" od 2./NAGr. 15 .

Bf 109 G-8 "černá 12" a "černá 7" .


Pardubice Nalezeno 19 kusů Bf 109.

Průzkumný Bf 109 od NAGr. 2 , . Zdroj.

V popředí dva průzkumné  Bf 109 .


Ruzyně.

Na českém území zůstaly Ar 234, doložené fotograficky. Především to byla dvě Ar 234 C-3 sériových čísel W.Nr. 250001 a 250012 na pražské Ruzyni. helo7434.jpg (81584 bytes) Oba stroje zůstaly po skončení války na ruzyňském letišti a na konci roku 1946 se staly předmětem zkoumání firmou Avia (v záznamu jsou označovány jako „dva vraky Ar 234 pro dvě dvojčata proudových motorů BMW 003 a pro dva pevné kanony umístěné na bocích pod pilotem“). Ta projevila v prosinci 1946 zájem o provedení prohlídky strojů, která nakonec proběhla na počátku měsíce. Po téměř jeden a půl ročním stání na otevřené ploše u letiště byly draky celkem zachovány, jen trupové gumové nádrže byly vyřezány. Letouny neměly motory, pneumatiky, prosklení a vybavení kabin, „robotů umístěných v zadní částech trupů“, ale trupy, křídla a například podvozky byly v pořádku. Ze zprávy prohlídky vyplývá, že ačkoliv se jednalo o stejnou verzi Arada, nebyly stejného technického provedení. Rozdílné bylo vyvážení kormidel. U WNr. 250001 pomocí segmentů (jako u Ar 234 B), u WNr. 250012 pomocí protizávaží. To je také viditelné i na dochované fotografii. WNr. 250012 už byl vyroben ve formě skutečného sériového stroje se všemi příslušnými detaily. V těch se shodoval i s WNr. 250006, takže technické rozdíly u WNr. 250001 souvisely se snahou o co nejrychlejší náběh sériové výroby. Z tohoto důvodu byly některé technické detaily převzaty z prototypů, resp. z Ar 234 B. Zpráva z prohlídky však mimo popis zmíněných strojů odhaluje, že ve stejné době vlastnila Avia v Letňanech další Ar 234, tentokráte však verze B (v textu je uvedeno „Ar 234 v Avii je pro dva motory Jumo 004 a bez kanonů“). To znamená, že se na pražských letištích muselo zachovat minimálně jedno další Ar 234 B. Bohužel jakékoliv další údaje o něm schází. Předpokládáme, že po odletu ostatní techniky 6.5.1945 zůstalo také v Praze-Ruzyni a náleželo do stavu 1.(F)/100.


Německý Brod.

Bf 109 G-10 a G-6/R2 "5F+bílá 7" (se spirálou na vrtulovém kuželu) od 1./NAGr. 14 helo4936.jpg (103781 bytes), .

Bf 109 G-6/R2 "5F+bílá 7" od 1./NAGr 14 a dopravní letoun Junkers W.34 "?9+GH".


Senožaty.

Trosky strojů od 1./NAGr. 14.

hel635.jpg (282933 bytes), hel634.JPG (198562 bytes).


Plzeň.

Průzkumný Bf 109 G-10/R2 "bílá 23" a stíhací Bf 109 G-14 "černá 21" (od kterých jednotek?), v pozadí kasárna na severní straně letiště u Skvrňan, americký C-47 a Škodovka .


České Budějovice.

Bf 109 "bílá 4" helo4675.jpg (28202 bytes), Bf 109 G-6/AS nebo G-14/AS "bílá 34" a "bílá 3" (od kterých jednotek?) helo4765.jpg (185195 bytes), helo4673.jpg (25146 bytes), helo4766.jpg (184955 bytes), helo4768.jpg (186031 bytes), helo4805.jpg (173472 bytes).


Hvožďany (okres Příbram).

Bf 109 G-6/R2 od které jednotky?

 

3.8.1945 byli zajatci nacházející se v lágru na okraji letiště České Budějovice naloženi do dobytčáků a 4.8.1945 v 18 hodin vlak odjel směrem do Rakouska. Vezl personál jednotek I./JG 52, NAGr. 14 a 10.(Pz)/SG 9.