Terezín Theresienstadt

Bohušovice nad Ohří Bauschowitz an der Eger

Vojenské cvičiště Terezín

Vojenské cvičiště Bohušovice nad Ohří

MAPA.

20.01.2024

helo6103.jpg (231463 bytes)

V neděli 11.5.1913 Eugen Čihák se svým letounem Rapid typu C vystartoval z vojenského cvičiště v Bohušovicích nad Ohří nedaleko Terezína. Let nad Bohušovicemi a okolím trval 17 minut. Startovalo se v 16 hodin a 25 minut. "Čihák vzlétnuv 400 m vysoko, ulétl z vojenského cvičiště k Bohušovicům, přelétl pak hradby Terezína, zaletěl až za Ohři a vrátil se po 17 minutách krásným klouzavým letem k hangaru, kde byl zahrnut bouřlivými ovacemi.

Druhá Čihákova exhibice v pondělí 12.5.1913 ale málem dopadla tragédií. "Čihák měl brilantní start a stoupal tak rychle, že ve dvou minutách byl 500 m vysoko. Stoupnuv ještě o dalších 100 m, dal se nedělní svou drahou, přeletěl Litoměřice, Terezín, Bohušovice a vracel se po 18 minutové procházce už k letišti, když tu ve výši 600 m se motor zastavil pro ucpání rourky benzin přivádějící - jak seznáno později. Vida, že už nemůže dosíci letiště, vybral si aviatik za místo přistání řepné pole, na němž bez úrazu přistál. Poněvadž odtamtud nebylo možno vzlétnouti, nezbylo než rozebrati tu letadlo a dopraviti je na nádraží. Tím však zmařen byl úmysl Eugena Čiháka vrátit se v úterý ráno z Litoměřic do Pardubic vzdušnou cestou."  Podrobnosti.


od února 1914

V roce 1914 byl z iniciativy Heinricha a Georga Schichtových uspořádán Schichflug Schichtův let s cenami v hodnotě 100 000 rak. korun. Trasa vedla z Wien do Prahy-Chuchle, Terezína, Brna, Budapešti a zpět do Wien. Z Terezína se nepovinně mohlo letět ještě do Teplic a Ústí nad Labem a zpět. Vzhledem k pozornosti, jakou události věnoval tisk, to byla velmi účinná reklama firmy. Z dvanácti přihlášených pilotů dokončili celou tisícikilometrovou trasu pouze dva. Muzeum Ústí nad Labem.

, .

19.4.1914 v Terezíně přistály letouny v pořadí: 

Leopold Bareth (pseudonym Oberleutnanta Roberta Baara)  s cestujícím ing. Schiskem na letounu Lohner Pfeilflieger , , ,

Ferdinand Konschel s cestujícím Krigerem na Etrichově letounu ,

Alois Stiploschek s cestujícím Hackstätterem na letounu Lohner Parasol

a až večer V. Wittmann s cestujícím por. Lanyim s letounem Lohner Pfeilflieger .

Do Teplic a Ústí nad Labem letěly ještě první tři letouny. Piloti museli obletět vrch Doubravka, který označoval bílý prapor, v Ústí byla otočným bodem Větruše. Poté pokračovali do Brna a Wien.

, poslední foto stroje Aloise Stiploschka vcelku, mává z něj navigátor.

Zanedlouho se letoun zřítí u Krabčic, 

Bareth byl nucen pro poruchu motoru v Kolíně přistát a přenocovat. 

Konschel pro nedostatek paliva přistál u Budyně nad Ohří, po doplnění paliva bloudil a přistál u Nového Města na Moravě.

20.4.1914 odletěl Wittmann přímo do Brna a Wien. Vyhrál.

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


od 1919 do 27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


.


.


.


13.7.1934 byl větroň EL 2 M schválen komisí Ministerstva veřejných prací pro běžný provoz. Hned nato větroň předvedli plachtaři MLL na leteckém dni v Terezíně, kam byl přepraven aerovlekem z Kbel.


.


.


.


1.7.1938 ortofotomapa.

1.7.1938 založena Četnická letecká hlídka Terezín. Letoun Avia B.534.374 OK-PCG. Ubytování ve stanech.

K 1.7.1938 sloužil u ČLH Terezín velitel a pilot por. let. Josef Hanuš, 2. pilot stržm. Antonín Justa.

Od 27.7.1938 byl letoun Š.328.284 OK-PCA v opravě.

8.-9.9.1938 četnický strážmistr Antonín Justa na Avii B.534.374 OK-PCG vykonal ostré střelby v Malackách.

14.9.1938 Antonín Justa třikrát odstartoval.

17.9.1938 Josef Hanuš vykonal hlídkový let.

19.9.1938 Josef Hanuš vykonal dva hlídkové lety.

20.9.1938 Josef Hanuš vykonal tři hlídkové lety.

21.9.1938 Josef Hanuš vykonal let do Karlových Varů a zpět.

23.9.1938 mobilizace. Personál ČLH Terezín byl přidělen k náhradní peruti Leteckého pluku 1 v Hradci Králové.

25.9.1938 Josef Hanuš a Antonín Justa odlétli do Hradce Králové.

 

V září 1938 letiště mělo stupeň dokončení 50 %.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

22.10.1938 byly ČLH propuštěny z armádní podřízenosti zpět pod pravomoc ministerstva vnitra. ČLH Terezín se měla stát ČLH Kralupy nad Vltavou, kde se budovalo letiště s hangárem.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Vojenská pomocná letiště a současně vojenská cvičiště. Jsou to Čtyři Dvory, Vysoké Mýto, Prostějov III, Klatovy, Bohdaneč, Josefov, Čáslav, Přelouč, Dašice, Nový Hradec Králové, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Turnov, Nový Bydžov, Bzenec, Kroměříž, Plzeň-Bory, Terezín, Jindřichův Hradec.

Od prosince 1938 Avia B.534 OK-PEG.

ČLH Terezín nakonec přeletěla do Kbel.



Od června 1940 v Malé pevnosti věznice gestapa.


Od listopadu 1941 v Hlavní pevnosti židovské ghetto.


.


Segelflugschule plachtařská škola se nacházela v Terezíně v okolí dnešního pietního místa u Ohře údajně od roku 1943 do roku 1945. Je pravděpodobné, že pro její žáky se nějakou dobu vařilo ve věznici gestapa.


28.8.1944 kolem 11.30 hod., při letu k americkému svazu od 5th BW, 15th USAAF z Itálie bombardující Moosbierbaum, přistál Uffz. Erich Knoblich od 6./JG 27. Lehce poškodil podvozek Bf 109 G-14/AS WNr. 780703 "žlutá 8".

Dále přistál Uffz. Karl-Friedrich Kaiser se svým Fw 190 A-8/R2 "bílá 7" od 7./JG 300.

Třetím byl Ofw. Otto Hehlert od 9./JG 300 svým Bf 109 "zelená 16".

 

 

16.10.1944 Němci v 11.15 hod. proti bombardovacímu svazu 15th USAAF letící z Itálie do střední Evropy poslali do vzduchu na 446 stíhaček z německých základen. MAPA.

I., II. a IV.(Sturm)/JG 3 z letišť Erfurt-Bindersleben, Alperstedr a Schafstädt. MAPA.

I. a III./JG 4 ze základen Gahro a Alteno

II./JG 5 z Finsterwalde

I. a II.(Sturm), III. a IV./JG 300 z Borkheide, Löbnitz, Jüterbog a Reinsdorf. MAPA.

II./JG 27 z Finsterwalde

7./JG 11

JG 54

 

16.10.1944 v 14. hod. po letecké bitvě nad Čechami během náletu na STW v Záluží u Mostu přistálo 16 německých stíhaček.

Bf 109 "žlutá 12" od 15./JG 300 (ex. 11./JG 76) poškozen při přistání. Pilot Uffz. Edwin Rommer zraněn.

Bf 109 od 7./JG 5, Fhr. Arnolf Russow.

Bf 109 od II./JG 5, Karl Haid.

Bf 109 "žlutá 7" od 6./JG 27, Ofw. Otto Schmitt.

Bf 109 od III./JG 54, Uffz. Erwin Odge.

Bf 109 "červená 15" od 2./JG 300, Uffz. Gunther Lange.

Bf 109 "žlutá 5" od 3./JG 300, Uffz. Franz Wehnert.

Bf 109 "černá 3" od 4./JG 300, Uffz. Jakob Hertel.

Bf 109 "černá 7" od 4./JG 300, Uffz. Horst Szurde.

Bf 109 "černá 11" od 4./JG 300, Ogefr. Willy Hamm.

Bf 109 od 9./JG 300, Uffz. Gunther Obst.

Bf 109 od 9./JG 300, Ofhr. Rolf Heidemann.

Bf 109 od 12./JG 300, Fw. Erhardt Lehmann.

Bf 109 od 12./JG 300, Uffz. Karl Wolber.

Bf 109 od 12./JG 300, Ogefr. Fritz Barnau.

Bf 109 od III./JG 300, Uffz. Georg Tietz.

Večer šli pařit do Litoměřic.

----------

17.10.1944 po dotankování paliva bylo schopno odletět pouze devět strojů. Letoun Bf 109 G-14/AS WNr. 783915 "červená 15" od 2./JG 300 po startu zamířil nad Litoměřice a zde zřejmě z důvodu letecké nekázně v 16.15 hod. havaroval. Podle očitých svědků v nízkém letu zachytil o sloup u litoměřické pošty a následně se zřítil na rohový dům v Michalské ulici. Letadlo se nárazem roztříštilo, Uffz. Günther Lange na místě zahynul. Letecká badatelna.

 

 

19.11.1944 v 11.30 až 13.30 hod. přistálo sedm stíhaček Bf 109 pro nedostatek paliva. Podrobnosti.

Bf 109 G-14 "modrá 13" Lt. Roderich Freiherr von Engelhardt od 4./JG 4.

Bf 109 "bílá 6" Uffz. Fritz Zarske od 9./JG 4.

Bf 109 "bílá 7" Fhr. Egon Mikuta od 9./JG 4.

Bf 109 "černá 7" Uffz. Hans-Gunther Lemmer od 10./JG 4.

Bf 109 "modrá 13" Uffz. Maximilian Huber od 16./JG 4.

Bf 109 "modrá 6" Uffz. Karl-Heinz Witt od 16./JG 4.

Bf 109 "červená 10" Uffz. Wolfgang "Lumpi" Hundsdorfer od I./JG 300.

 

19.11.1944 v 16.30 hod. přistály dva Fw 190 pro ztrátu orientace.

Fw 190 "žlutá 20" od II./SG 103 Ofw. Georg Stauffe. Letoun lehce poškozen.

Fw 190 "bílá 21" od II./SG 103 Uffz. Erich Loebel. Letoun zničen a pilot těžce zraněn.


22.2.1945 v 12 hod přistál Bf 109 z důvodu nedostatku paliva.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Po osvobození tábora a věznice byla Malá pevnost nadále používána jakožto věznice. Od května do srpna 1945 věznicí prošlo minimálně přes 2600 lidí, z nichž 216 zemřelo. Konec počáteční hrůzovlády nad táborem, která byla i Čechy srovnávána s tou předchozí nacistickou, přišel s epidemií skvrnitého tyfu, která propukla v Terezíně.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

13.9.1948 ortofotomapa.


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


.


Ortofotomapa z roku 1954.

 

 

Zdroj: 

Jindřich Marek - Vzdušní donkichoti, nakladatelství Svět křídel, březen 2001