Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 61

Flik 61

17.11.2020

MAPA.

23.6.1915 byly zahájeny útoky italských vojsk na řece Soči-Isonzo. helo6617.jpg (217069 bytes) 

od listopadu 1916

24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)

Flik 61J.

28.12.1917 byl Ernst Strohschneider jmenován velitelem nově zřízené stíhací Flik 61J.  Velitelství tak poprvé vůbec svěřilo velení rezervnímu důstojníkovi. Dokonce si ho považovali natolik, že mu svěřili dočasné velení Flik 63J, kterou vedl současně s tou svou do doby, než se zotavil její velitel Karl Nikitsch ze svých zranění.


Letiště Motta di Livenza.

Lt. Franz Gräser létal na letounu Albatros D.III (Oef) 153.106 v zimě 1917-1918.

26.1.1918 navečer si Strohschneider své první vítězství u Flik 61J a celkově dvanácté připsal u Lagune Palude Maggiore. Cílem jeho Albatrosu D.III se opět stal hydroplán.

30.1.1918 Strohschneider sestřelil další Sopwith Camel u Cana Reggio.

24.2.1918 Strohschneider sestřelil italský letoun Macchi M.5 u Marcello.

Vrchlabský rodák inženýr Otto Schrimpel, v mnoha případech psaný též Schrimpl, absolvoval bojový výcvik na letišti Campoformido nedaleko Udine v severní Itálii. Pilotní diplom FAI - Rakousko číslo 943 získal 7.1.1918. Po vyřazení byl přidělen zpět na italskou frontu ke stíhacímu pluku Flik 61J. S hodností poručíka v záloze létal z letiště Motta di Livenza v benátské provincii Treviso, většinou na stroji Albatros D III (Oef). 153.110 s hnědou kamufláží a s kresbou horské protěže na boku, jako upomínkou na vojenskou službu v Tyrolsku. Poručík Schrimpel byl za své bojové zásluhy dekorován mimo jiné Stříbrnou medailí za statečnost 1. třídy pro důstojníky, což je vyznamenání pro letce poměrně vzácné a Řádem Železné koruny 3. třídy na válečné stuze s meči. Svůj první vítězný souboj zaznamenal nováček Schrimpel 24.2.1918. V součinnosti s kolegy od Flik 61J, již ostřílenými bojovníky, nadporučíkem v záloze Ernstem Strohschneiderem - v té době 14 sestřelů, poručíkem v záloze Franzem Gräserem - dokonce 16 a poručíkem v záloze Edgarem Mörathem od Flik 63J, všichni na strojích Albatros D III (Oef) se jim podařilo nad lagunou jižně od Capo Sile, poblíž Marcello di Piave Vecchia - Cava Zuccherina na nepřátelském území, sestřelit italský stíhací létající člun Macchi M.5. Podrobnosti.

Lt.i.d.R. Otto Schrimpel létal na letounu Albatros D.III (Oef) 153.110 v únoru 1918.

8.3.1918 trojice Schrimpel, Gräser, Mörath v prostoru lagun poblíž Porto di Piave Vecchia a Kanal Cenesa sestřelili pozorovací balon.

16.3.1918 v blízkosti Casonetti, na západ od Cavazuccherina spolu s Gräserem objevili italský stroj Ansaldo S.V.A.5. Domů se už nevrátilo.

Strohschneider létal na letounu Albatros D.III (Oef) 153.119 v březnu 1918.

21.3.1918 Strohschneider se zabil při přistání ve Phönixu D.I výrobního čísla 228.36 jen ohni osvětlené přistávací dráze.

Lt.i.d.R. Edgar Mörath létal na letounu Albatros D.III (Oef) 153.145 v březnu 1918.

Oblt. Ludwig Hautzmayer létal na letounu Albatros D.III (Oef) 153.32 na jaře 1918.

Polní piloti Flik 61J na letišti Motta di Livenza v březnu 1918 před jedním z nejužívanějších letadel Albatros D.III (Oef) série 153. Zleva četař Adolf Reinl, desátník Leo Wild, četař Robert Grabenhofer, neznámý, poručík v záloze Franz Gräser, nadporučík v záloze Ernst Strohschneider, neznámý lékař, poručík v záloze Otto Schrimpel, četař Slavko Gyurgyev a šikovatel Ottokar Ludwig.

Velitel Flik 61J Oblt. i.d.Res. Ludwig Hautzmayer.

K 15.6.1918 bojová sestava rakousko-uherských stíhacích leteckých setnin při zahájení ofenzivy na Piavě. Skupina armád polního maršála Boroeviće (Heeresgruppe FM. Boroević) v Udine. Velitel Koluft: Oberst Hans Umlauff Ritter von Frankwell. C. a k. Sočská armáda (K.u.k. Isonzoarmee) v San Vito al Tagliamento. Velitel Koluft: Obstlt. Georg Prinz zu Schwarzenberg. Podřízené Flik 41J, Flik 43J, Flik 51J, Flik 61J, Flik 63J.

od konce července 1918

Čtvrtý Schrimpelův záznam je z 16.9.1918, kdy sám nad nepřátelským územím Noventa di Piave a s novým strojem Albatros D III (Oef) 253.60 zasáhl létající člun.

17.9.1918 britský Camel sestřelil letoun Albatros D.III (Oef) série 253. Zugsf. Fp. Karl Pochobradsky vyskočil s padákem, ten se mu otevřel, ale vrchlík zasáhly odletující trosky. Pilot zemřel v nemocnici.

17.9.1918 v boji s britskými letouny Camel se zbortila nosná plocha letounu Albatros D.III (Oef) série 253. Lt. i.d.Res.. Fp. Edgar Mörath vyskočil s padákem, ten se mu otevřel, ale v důsledku zamotaných padákových šňůr se pilot těžce zranil.

K 15.10.1918 bojová sestava rakousko-uherských stíhacích leteckých setnin. Skupina armád polního maršála Boroeviće (Heeresgruppe FM. Boroević). C. a k. Sočská armáda (K.u.k. Isonzoarmee) v San Vito Tagliamento. Velitel Kommandant der Armeeflieger (Kafl): Obstlt. Georg Prinz zu Schwarzenberg, zástupce velitele (Kafl-Stellvetreter): Hptm. Eugen Steinner-Göltl Edler von Auring. Jagdgeschwader der Isonzoarmee v Fossabiuba. Velitel Hptm. Godwin Brumowski. V podřízenosti byly Flik 41J, Flik 43J, Flik 51J, Flik 61J a Flik 63J.

 

Desátník Vinzenz Jeschek z Lánova před koncem války v sestřeleném Albatrosu zahynul.

Pátý Schrimpelův sestřel se stejným letadlem, původně zpochybňovaný, je datován 27.10.1918. Vzdušný prostor nad ostrovem Papadopoli na Piavě se stal osudným pro italský bombardér Caproni.

 

19.11.1918 přistál Otto Schrimpel s letounem Hansa-Brandenburg C.I v Lanškrouně. Byl zadržen setninou vysokomýtského 30. střeleckého pluku, protože převážel bez dokladů součástky ke kulometům a bednu střeliva do centra sudetoněmeckého odporu v Liberci, kde měl zanechat i letadlo. Nebo převážel jak propagandistické tiskoviny, tak i zbrojní součástky. Podrobnosti.

Od 20.11.1918 do 15.1.1919 byl Otto Schrimpel příslušníkem kurýrní služby státní správy provincie Deutschböhmen v Trutnově.