Letka 85

26.12.2023

V letech 1932 až 1933 bylo celkem vyrobeno 12 kusů bombardovací verze Avie F IX.

Výrobní číslo:

1 "L1" 4.2.1937 v 18.30 hodin při nočním letu z Bratislavy do Brna před přistáním za tmy a nízké oblačnosti havaroval na zasněženém poli Na hraničkách letoun Avia F IX "L1". helo6891.jpg (31399 bytes) V troskách zahynuli kapitán letectva Otto Šafařík, rotmistr letec Josef Ovčačík a četař Josef Plechatý. Lehce zraněni byli četař Jan Macků a svobodník Ludvík Helešic.

 2 "M2 "

 3 "R3" 22.11.1938 se zabil kpt. Karel Löffler, zranění byli rt. Kopecký, čet. Vávra, čet. Zábrž a des. Doubek na letounu Avia F.IX.3. Havarovali ve sněhové bouři na cestě ze Spišské Nové Vsi do Prahy. Pamětní deska na symbolickém hřbitově u Popradského plesa.

 4 

 5

 6 "N6"

 7

 8 "R8" "N8" 12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" havaroval po vysazení motoru při startu v Malackách. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.

 9 "L9" OK-AMR (štábní či generálský stroj)

10

11 "P11"

12 (bez charakteristického prošlápnutí trupu, zkoušela se vysunovací kulometná věž) "N12" 11.9.1937 shořel po vzletu z Vajnor civilní letoun Avia F IX.15 OK-AFF. Jako náhrada byla do stavu ČSA v roce 1938 zařazena bombardovací F.IX.12 (OK-AFH).


Od dubna 1937 bombardéry Aero MB 200 začaly přicházet k jednotkám. Avie vyrobila 12 letounů, Aero vyrobilo 61 letounů. Poslední 3 letouny přebírali Němci.

1.9.1937 ve Kbelích vznikla Letka 85 M. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 6 .

Ab-101 a Avia F IX "L1" a "M2". Kdy, kde?"

MB 200 "M4".

 

Zápisník letů pana Beneše. 04.jpg.jpg (80824 bytes), 05.jpg.jpg (112085 bytes), 06.jpg.jpg (87402 bytes). Jednotlivé lety od 24.3.1938 15.jpg.jpg (146653 bytes), 16.jpg.jpg (163125 bytes), 17.jpg.jpg (173075 bytes), 18.jpg.jpg (173978 bytes), 19.jpg.jpg (173839 bytes), 20.jpg.jpg (186561 bytes), 21.jpg.jpg (182116 bytes), 22.jpg.jpg (179325 bytes), 23.jpg.jpg (161928 bytes), 24.jpg.jpg (159005 bytes), 25.jpg.jpg (175486 bytes).

Kdo, kdy?

Asi v červnu 1938 poblíž jihočeské Stráže nad Nežárkou po nouzovém přistání letounu MB 200 (Letka 85 či Letka 86). Důvod havárie se nepodařilo v dobové dokumentaci dohledat, z fragmentu dochovaného hlášení známe jen místo, čas a informaci o tom, že jeden z členů osádky svým zraněním podlehl ještě týž den v třeboňské nemocnici.

MB 200 "M8" se zamalovaným plukovním znakem (od srpna 1938).


14.9.1938 přesun na polní letiště Radonice. Velitel škpt. let. Mikuláš Petrov.

24.9.1938 se Letka 85 začlenila do sestavy Mobilisačního tělesa 606 jako mobilizovaný útvar 606-A-11. Krycí jméno ?. Vznikla Letka 85. Velitel škpt. let. Mikuláš Petrov. Podřízena III. peruti leteckého pluku 6, velitelství.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------


9.10.1938 přesun do Kbel.

22.10.1938 byla Letka 85 demobilizována.

Kdy Letka 85 přeletěla do Německého Brodu?