Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letouny Me 323 Gigant u nás

03.09.2019

O letounu Me 323. Video.

20.10.1943 byla v Chebu založena II./Erg. TG, což byla doplňující transportní skupina vyzbrojená kromě německých, také italskými a francouzskými stroji.

5./ERG. TG v polské Liegnitz Legnica měla Giganty (v Chebu pouze občas).


hel015.png (296732 bytes)

Na jaře 1944 evakuace německých vojsk z Rumunska. Rumunské letištěMAPA. Které jednotky provozovaly Giganty?

V pozadí jeden ze dvou těžce vyzbrojených Me 323 E-2/WT.

Letiště Buzău. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 2, TGr. 30. Ještě v květnu 1944 tam byly TGr. 30.

Letiště Călăraşi. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od část II./TG 2 ?, III./TG 1 (až do června 1944). V květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1.

Letiště Carol I (Ciocarlia), dnes Nicolae Bălcesc. (?) V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od II./TG 2, III./TG 3. Ještě v květnu 1944 tam byla III./TG 3.

Letiště Constanţa-Mamaia. V březnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od částí III./TG 1.

Letiště Constanţa-Stadt. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 1, I./TG 2, Stab/TG 3 a I./TG 3.

Letiště Focşani/South.  Me 323 E

Letiště Huşi. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od 5./TG 5.

Velmi vytížené letiště Ziliştea (Fliegerhorst Zilistea). V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1, Stab/TG 5, I./TG 5, II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5. Ještě v květnu 1944 tam byly Stab, II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5.

Na jaře 1944 evakuace německých vojsk z Bulharska. Buharské letiště.

Letiště Враждебна. Me 323 E

Giganti létaly kam?

Od konce března 1944 zaznamenány nad Lipníkem nad Bečvou.

Autor fotografií J. Ž. z Lipníka nad Bečvou si zároveň psal deník. Záznam o prvním pozorování Giganta vznikl 31.3.1944. "Giganti nad Lipníkem… Obrovští šestimotoroví Giganti jsou nad Lipníkem všedním zjevem. Většinou létají velmi nízko a všecko je na nich krásně vidět. Jeden byl označen červeným křížem. Prý se jimi dopravují transporty raněných vojáků do zázemí. Skutečně letí skoro všichni západním směrem."

2.4.1944 , . Fotograf si k nim napsal. "I dnes letěli přes Lipník Giganti, i když ne příliš nízko, přece jsem si jednoho dvakrát vyfotografoval. Nebude na obrázku velký, snad na zvětšenině vynikne, ale to nevadí, protože hezké budou na snímcích bílé mraky. Nebýt mraků, nebylo by mi napadlo Giganta fotografovat."

V pátek 7.4.1944 si ještě napsal. "S oblohy to dnes hřmělo bez přestání. Lehké i těžké stíhačky, bombardovací letadla, Stuky, Giganti, všecko se tu prohánělo všemi směry. Projevuje se už blízkost ruské fronty a tím vzrůstá letecká činnost."

Nedatováno , .

Nouzové přistání Giganta na letišti v Kroměříži. Aby po opravě vůbec mohl odstartovat, museli prodloužit startovací dráhu až řece Moravě a zpevnit ji štěrkem. I tak musel být neúspěšný start několikrát opakován. Kdy?

Nouzové přistání u Jistebníku (okres Nový Jičín). Oprava motorů. Kdy?

Přistání u Chotěboře (okres Havlíčkův Brod). Kdy?

Nad Lanžhotem přelety Gigantů.

14.4.1944 7./TG 2 se šesti Giganty přiletěla do Stichovic.

22.7.1944 byla II./Erg. TG v Chebu zrušena, kromě 6./Erg. TG která se stala 2./Erg. TGr.

Začátkem srpna 1944 z letiště Tonndorf Bednary severovýchodně Poznaně Giganti od II./TG 5 přiletěly do Chrudimi. MAPA

25.8.1944 se z letiště Le Bourget šest Gigantů od IV./TG 4 přiletělo do Chrudimi. Kromě letištní plochy byly zaparkovány i na kopci nad Sobětuchy. Kde?

27.8.1944 mezi 11.45 h a 12.00 h američtí stíhači nerušeně zaútočily na letadla odstavená na letištních stojánkách letiště Stichovice. Poté, co velitel 302nd FS, 332nd FG, 15th USAAF z Itálie. Capt. Melvin T. Jackson zahlédl nepřátelský letoun, vrhli se američtí piloti na zaparkovaná letadla. Příliš neobtěžováni flakem nárokovali zničení čtrnácti Ju 52/3m, čtyř Ju 87 a čtyř He 111. Dále poškození devět Ju 52, po čtyřech Ju 87 a He 111 a jeden Me 323 Gigant. Na tomto skóre podílelo patnáct pilotů. Pamětníci ovšem uvádějí dva zapálené Me 323 od I./TG 5 - stejný počet u této jednotky přiznali sami Němci. Nejlépe si vedl 1st Lt. Wendell O. Pruitt (tři zničené Ju 87 a dva He 111), Capt. Dudley M. Watson (čtyři Ju 52 a jeden He 111) a 1st Lt. Luther H. Smith Jr. (tři Ju 52 a jeden He 111). Info.

27.8.1944 ve 13.30 hod. při zpáteční cestě z náletu na hornoslezské rafinerie v Blechhammeru bylo letiště Vyškov napadeno stíhacím doprovodem letiště. Byly zničeny dva Me 323 Gigant pravděpodobně od transportní TG 5.

Do 30.8.1944 byly všechny Giganti od I./TG 5 předány do 15./TG 4 (IV./TG 4) a od II./TG 5 předány do 16./TG 4 (IV./TG 4).

V září 1944 ze Stichovic 11 Gigantů od TG 2 přeletělo do Chrudimi a do Skutče.

Od listopadu 1944 Sověti útočili na Budapest.

Zima 1944-45 odstavený Gigant ve Skutči.

Me 323 E

26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.

28.12.1944 u letiště v Chrudimi čtyři piloti Col. Ernest H. Beverly, 2nd Lt. O. I. Agee Jr., 2nd Lt. Fred M. Brown a 1st Lt. Darwin R. Addis od 325th FG, 15th USAAF z Itálie zničili "G6+IQ", "G6+LQ", "G6+NQ" a "G6+DS".

Protiletecká obrana letiště ale také velká transportní letadla v okolí letištní plochy upoutala pozornost doprovodných stíhaček bombardovacího svazu. Těm se podařilo střelbou z palubních zbraní zapálit několik transportních Me 323 a zabít 4 německé vojáky. Budovy na letišti zůstaly nepoškozené. Barvité svědectví podává o tomto útoku i pamětní kniha Rabštejnské Lhoty, která však uvádí tři útočící stíhačky. "Dne 28.12.1944 byl další nálet, při němž se od Pardubic vrátily 3 stíhačky a zapálily tři Giganty na chrudimském letišti. Při tom přeletovaly i naši obec, a to velmi nízko, že každý, kdo jsme venku nálet pozorovali, musel se krýt (pisatel v příkopě). Mnozí zdejší občané ze strachu, jakmile byl hlášen nálet hledali záchranu v lese." Pamětní kniha obce Lhoty Rabštýnské.

Jejich palubní kulomety MG 131 (celkem pět kusů) ráže 13 mm byly velkým lákadlem pro místní partyzány. Vzhledem k tomu, že v jejich řadách působili i uprchlí sovětští zajatci, letci a zbrojíři, nepředstavovala jejich demontáž příliš velký problém. Partyzáni je pak nasadili do bojů s kolonami ustupujících Němců v posledních dnech války (ústní sdělení p. Zdeňka Oplištila z Litomyšle). 

Luftwaffe u Transportních eskader TG 1TG 5 k 31.12.1944 vykazuje u 16./TG 4 (IV./TG 4) jen 12 ks provozuschopných Me 323.


V lednu 1945 Gigant s raněnými z Budapešti přiletěl do Hradce Králové.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

30.3.1945 útok nočního Mosquita NF Mk. 30 od No. 406 Squadron RCAF na Giganty u Chrudimi. Zničeny dva stroje. Stroje už byly zničeny dříve?

Zpráva sovětského vojáka z 21.5.1945 uvádí, že bylo nalezeno celkem jedenáct kusů Me 232. Z toho byl jeden poškozen na 10 %, čtyři z 50 % a šest kusů poškozeno ze 100 %. Pět letadel bylo demolováno ale motory byly v pořádku. Kde byly nalezeny?

he584.jpg (25272 bytes) 8 ВА ukořistila německé letouny na letištích Skuteč, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Chrudim, Pardubice, Ohrozim (Stichovice). Deník letecké armády.

V Chrudimi byl po válce nalezen rozebraný Gigant, motory Gnôme-Rhône 14N a listy vrtulí. Další trosky Gigantů byly směrem na Rabštejnskou Lhotu. Dlouho po válce tam ještě byly vidět. (?)

Me 323 E , .

Letiště Skuteč s Giganty  "+DS", "+N?" a "+L?". Podle kroniky na letišti bylo asi 5 Gigantů. Další zpráva s plánkem je o rozmístění celkem osmi Gigantů.

Me 323 E-1 , , , , , , Me 323 E-2 "+L?" , .

Gigant  "+BP" ? . Zdroj.

Gigant . Zdroj.

Otevřená nákladová kabina .

Me 323 E-1 v rozkladu , , , bez motorů , , v pozadí tři rozbitý Giganty ,

, , , .

Ve Vrběticích si postavili zvoničku z křídla Giganta. Další část konstrukce byly využity v místních lomech jako rampy k nakládce vytěžené žuly (na konci dnes již zrušené železniční vlečky ze stanice Žďárec u Skutče, poblíž Leštinky, u lomu nazývaného Kaňon). Český rozhlas.

Ve Stichovicích byly viděny zbytky Giganta ještě v roce 1948. Místní hostinský si z částí Giganta udělal prasečí chlívek a místní hasiči si udělali věž na sušení hadic..