Letouny Me 323 Gigant u nás

23.12.2023

V roce 1942 zálet letounu Me 323 V2 se šesti motory Gnome-Rhône 14N 48/49 každý o výkonu 868 kW. O letounu Me 323. Video.

Od září 1942 výroba Me 323 D-1.


V dubnu 1943 masakr Gigantů u pobřeží Tuniska.

V květnu 1943 restruktualizace trasportního letectva. Vzniklo pět Transportgeschwader.

Giganty byla vyzbrojena pouze Transportgeschwader 5

Stab/TG 5, 10/1943-1/1944 Leipheim-Ridhausen

I./TG 5 "C8+?B", 8-11/1943 Leipheim-Ridhausen, 4-8/1944 Kecskemét

    1./TG 5 "C8+?H"

    2./TG 5 "C8+?K"

    3./TG 5 "C8+?L"

    4./TG 5"C8+?M"

 

II./TG 5 "C8+?C", 8/1943 Leipheim-Ridhausen, 10/1943-2/1944 Goslar

    5./TG 5 "C8+?N"

    6./TG 5 "C8+?P"

    7./TG 5 "C8+?R"

    8./TG 5 "C8+?S"

 

III./TG 5 "C8+?D", 5-7/1943 Leipheim-Ridhausen, měla jen jeden kus Me 323 Gigant

    9./TG 5 "C8+?T"

  10./TG 5 "C8+?U"

  11./TG 5 "C8+?V"

  12/TG 5 "C8+?W"

 

20.10.1943 byla v Chebu založena II./Erg. TG, což byla doplňující transportní skupina vyzbrojená kromě německých, také italskými a francouzskými stroji.

5./Erg. TG v polské Liegnitz Legnica měla Giganty (v Chebu pouze občas).


V lednu 1944 byla rozpuštěna II./TG 5.

II./TG 5 "C8+?C"

    5./TG 5 "C8+?N"

    6./TG 5 "C8+?P"

    7./TG 5 "C8+?R"

    8./TG 5 "C8+?S"

 

III./TG 5 "C8+?D" (kolik měla letounů?)

    9./TG 5 "C8+?T"

  10./TG 5 "C8+?U"

  11./TG 5 "C8+?V"

  12/TG 5 "C8+?W"

 

Z III./TG 5 se stala II./TG 5.

Nový Stab II./TG 5 ze Stab III./TG 5
            Nová 5./TG 5 z 9./TG 5
            Nová 6./TG 5 z 10./TG 5
            Nová 7./TG 5 z 11./TG 5
            Nová 8./TG 5 z 12./TG 5

Trupové označení jednotlivých letounů změněno nebo to nechali po staru?

hel015.png (296732 bytes)

Na jaře 1944 evakuace německých vojsk z Ukrajiny, Rumunska a Bulharska. Rumunské letištěMAPA. Bulharsko. Buharské letiště.

 

Letiště Buzău. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 2, TGr. 30. Ještě v květnu 1944 tam byly TGr. 30.

Letiště Călăraşi. V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od část II./TG 2 ?, III./TG 1 (až do června 1944). V květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1.

Letiště Carol I (Ciocarlia), dnes Nicolae Bălcesc. (?) V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od II./TG 2, III./TG 3. Ještě v květnu 1944 tam byla III./TG 3.

Letiště Constanţa-Mamaia. V březnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od částí III./TG 1.

Letiště Constanţa-Stadt. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od I./TG 1, I./TG 2, Stab/TG 3 a I./TG 3.

Rumunské Bf 109 a v pozadí jeden ze dvou těžce vyzbrojených Me 323 E-2/WT. Kde?

Letiště Focşani/South.  Me 323 E.

Letiště Huşi. V dubnu a květnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od 5./TG 5.

Velmi vytížené letiště Ziliştea (Fliegerhorst Zilistea). V dubnu 1944 odtud létaly dopravní letouny od IV./TG 1, Stab/TG 5, I./TG 5, II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5. Ještě v květnu 1944 tam byly Stab/TG 5 a II./TG 5, Transportfliegerstaffel 5.

 

Bulharské letiště Враждебна. Me 323 E.

Giganti létaly kam?

Od konce března 1944 zaznamenány nad Lipníkem nad Bečvou.

Autor fotografií J. Ž. z Lipníka nad Bečvou si zároveň psal deník. Záznam o prvním pozorování Giganta vznikl 31.3.1944. "Giganti nad Lipníkem… Obrovští šestimotoroví Giganti jsou nad Lipníkem všedním zjevem. Většinou létají velmi nízko a všecko je na nich krásně vidět. Jeden byl označen červeným křížem. Prý se jimi dopravují transporty raněných vojáků do zázemí. Skutečně letí skoro všichni západním směrem." Že by do 40 km vzdáleného letiště Stichovice?

2.4.1944 , . Fotograf si k nim napsal. "I dnes letěli přes Lipník Giganti, i když ne příliš nízko, přece jsem si jednoho dvakrát vyfotografoval. Nebude na obrázku velký, snad na zvětšenině vynikne, ale to nevadí, protože hezké budou na snímcích bílé mraky. Nebýt mraků, nebylo by mi napadlo Giganta fotografovat."

V pátek 7.4.1944 si ještě napsal. "S oblohy to dnes hřmělo bez přestání. Lehké i těžké stíhačky, bombardovací letadla, Stuky, Giganti, všecko se tu prohánělo všemi směry. Projevuje se už blízkost ruské fronty a tím vzrůstá letecká činnost."

Nedatováno , .

14.4.1944 šest Gigantů přiletělo do Stichovic.

 

Kdy?

Nouzové přistání Giganta na letišti v Kroměříži. Aby po opravě vůbec mohl odstartovat, museli prodloužit startovací dráhu až řece Moravě a zpevnit ji štěrkem. I tak musel být neúspěšný start několikrát opakován.

Nouzové přistání u Jistebníku (okres Nový Jičín). Oprava motorů.

Přistání u Chotěboře (okres Havlíčkův Brod).

Nad Lanžhotem přelety Gigantů.

 

22.7.1944 byla II./Erg. TG v Chebu zrušena, kromě 6./Erg. TG z které se stala 2./Erg. TGr.

 

Kdy byla reorganizace?

I./TG 5 byla rozpuštěna. Giganti od I./TG 5 se dostaly k 15./TG 4. Dostala 27 kusů a jeden kus z opravy. Počty letounů u jednotky. Trupové označen "G6+?Z.

II./TG 5 byla rozpuštěna. Giganti od II./TG 5 se dostaly k 16./TG 4. Dostala 28 kusů. Počty letounů u jednotky. Trupové označen "G6+?Q.

 

7.8.1944 z letiště Tonndorf Bednary severovýchodně Poznaně Giganti od (ex(?)) II./TG 5 přiletěly do Chrudimi. MAPA

25.8.1944 se z letiště Le Bourget šest Gigantů od (ex(?)) I./TG 5 přiletělo do Chrudimi. Kromě letištní plochy byly zaparkovány i na kopci nad Sobětuchy. Kde?

27.8.1944 mezi 11.45 h a 12.00 h američtí stíhači nerušeně zaútočily na letadla odstavená na letištních stojánkách letiště Stichovice. Poté, co velitel 302nd FS, 332nd FG, 15th USAAF z Itálie. Capt. Melvin T. Jackson zahlédl nepřátelský letoun, vrhli se američtí piloti na zaparkovaná letadla. Příliš neobtěžováni flakem nárokovali zničení čtrnácti Ju 52/3m, čtyř Ju 87 a čtyř He 111. Dále poškození devět Ju 52, po čtyřech Ju 87 a He 111 a jeden Me 323 Gigant. Na tomto skóre podílelo patnáct pilotů. Pamětníci ovšem uvádějí dva zapálené Me 323 - stejný počet u této jednotky přiznali sami Němci. Nejlépe si vedl 1st Lt. Wendell O. Pruitt (tři zničené Ju 87 a dva He 111), Capt. Dudley M. Watson (čtyři Ju 52 a jeden He 111) a 1st Lt. Luther H. Smith Jr. (tři Ju 52 a jeden He 111). Info.

27.8.1944 ve 13.30 hod. při zpáteční cestě z náletu na hornoslezské rafinerie v Blechhammeru bylo letiště Vyškov napadeno stíhacím doprovodem letiště. Byly zničeny dva Me 323 Gigant.

 

 

Koncem srpna 1944 u jednotek zbylo:

15./TG 4 (nebo 16./TG 4?) přišla o 21 kus v boji a jeden kus nebojová ztráta. Zbylo 6 kusů. Počty letounů u jednotky.

16./TG 4 (nebo 15./TG 4?). Předala 16 kusů jiné jednotce. Které? Zbylo 12 kusů. Počty letounů u jednotky.

Neznámá jednotka měla 16 kusů.

 

Od září 1944 měla Giganty už jenom 16./TG 4. Měla jich 18 kusů, předala 6 kusů jiné jednotce. Které? Zbylo 12 kusů. Počty letounů u jednotky.

V září 1944 ze Stichovic 11 Gigantů přeletělo do Chrudimi a do Skutče.

Neznámá jednotka mohla mít 16 kusů + 6 kusů.

 

V říjnu 1944 měla 16./TG 4 14 kusů, zaznamenala jednu nebojovou ztrátu a jeden letoun šel do opravy. Zbylo 12 kusů.

 

Od listopadu 1944 Sověti útočili na Budapest.

V listopadu 1944 měla 16./TG 4 12 kusů.

 

26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.

28.12.1944 u letiště v Chrudimi čtyři piloti Col. Ernest H. Beverly, 2nd Lt. O. I. Agee Jr., 2nd Lt. Fred M. Brown a 1st Lt. Darwin R. Addis od 325th FG, 15th USAAF z Itálie zničili "G6+IQ", "G6+LQ", "G6+NQ" a "G6+DS" od 16./TG 4. Byly to letuschopné stroje nebo už kanibalizované?

Protiletecká obrana letiště Chrudim a také velká transportní letadla v okolí letištní plochy upoutala pozornost doprovodných stíhaček bombardovacího svazu. Těm se podařilo střelbou z palubních zbraní zapálit několik transportních Me 323 a zabít 4 německé vojáky. Budovy na letišti zůstaly nepoškozené. Barvité svědectví podává o tomto útoku i pamětní kniha Rabštejnské Lhoty, která však uvádí tři útočící stíhačky. "Dne 28.12.1944 byl další nálet, při němž se od Pardubic vrátily 3 stíhačky a zapálily tři Giganty na chrudimském letišti. Při tom přeletovaly i naši obec, a to velmi nízko, že každý, kdo jsme venku nálet pozorovali, musel se krýt (pisatel v příkopě). Mnozí zdejší občané ze strachu, jakmile byl hlášen nálet hledali záchranu v lese." Pamětní kniha obce Lhoty Rabštýnské.

V prosinci 1944 měla 16./TG 4 měla ve stavu 12 kusů, byl jí předán jeden letoun a jeden letoun předala. Které jednotce? Zbylo 12 kusů.

Letiště Chrudim bylo vyklizeno pro plánovaný přílet bojových leteckých útvarů.

Letuschopné letouny se shromáždily na letišti Skuteč.

Zima 1944-45 odstavený Gigant ve Skutči.

Me 323 E

Jejich palubní kulomety MG 131 (celkem pět kusů) ráže 13 mm byly velkým lákadlem pro místní partyzány. Vzhledem k tomu, že v jejich řadách působili i uprchlí sovětští zajatci, letci a zbrojíři, nepředstavovala jejich demontáž příliš velký problém. Partyzáni je pak nasadili do bojů s kolonami ustupujících Němců v posledních dnech války (ústní sdělení p. Zdeňka Oplištila z Litomyšle). 


V lednu 1945 Gigant s raněnými z Budapešti přiletěl do Hradce Králové.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

V noci z 30. na 31.3.1945 útok nočního Mosquita NF Mk. 30 "NT453" s posádkou S/Ldr Donald Burk Freeman a F/Lt. John James Green od No. 406 Squadron RCAF na letiště Chrudim. Poškozeny dva Me 323.

Zpráva sovětského vojáka z 21.5.1945 uvádí, že bylo nalezeno celkem jedenáct kusů Me 232. Z toho byl jeden poškozen na 10 %, čtyři z 50 % a šest kusů poškozeno ze 100 %. Pět letadel bylo demolováno ale motory byly v pořádku. Kde byly nalezeny?

he584.jpg (25272 bytes) 8 ВА ukořistila německé letouny na letištích Skuteč, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Chrudim, Pardubice, Ohrozim (Stichovice). Deník letecké armády.

V Chrudimi byl po válce nalezen rozebraný Gigant, motory Gnôme-Rhône 14N a listy vrtulí.

Další trosky Gigantů byly směrem na Rabštejnskou Lhotu. Vyhořelý Fw 190 a v pozadí na jižní straně letoun Me 323 . Dlouho po válce tam ještě byly vidět. (?)

Me 323 E , .

Vlevo trup Giganta a na jeřábu Zerlegbarer Portalkran, fahrbar nebo 3t Portalkran (3 tunový portálový jeřáb) trup Fw 190.

Letiště Skuteč s Giganty  "+DS", "+N?" a "+L?". Podle kroniky na letišti bylo asi 5 Gigantů. Další zpráva s plánkem je o rozmístění celkem osmi Gigantů.

Me 323 E-1 , , , , , , Me 323 E-2 "+L?" , .

Gigant  "+BP" ? . Zdroj.

Gigant . Zdroj.

Otevřená nákladová kabina .

Me 323 E-1 v rozkladu , , , bez motorů , , v pozadí tři rozbitý Giganty ,

, , , .

Ve Vrběticích si postavili zvoničku z křídla Giganta. Další část konstrukce byly využity v místních lomech jako rampy k nakládce vytěžené žuly (na konci dnes již zrušené železniční vlečky ze stanice Žďárec u Skutče, poblíž Leštinky, u lomu nazývaného Kaňon). Český rozhlas.

Ve Stichovicích byly viděny zbytky Giganta ještě v roce 1948. Místní hostinský si z částí Giganta udělal prasečí chlívek a místní hasiči si udělali věž na sušení hadic.