Vysoké Mýto Hohenmauth

Vojenské cvičiště Na Hartech

Pomocné vojenské letiště

Bučkův kopec 315 m n. m.

MAPA.

25.01.2024

Historie, historie2.

Z iniciativy místního Sokola došlo v roce 1911 k oslovení Jana Kašpara, aby ve Vysokém Mýtě předvedl svoji aviatickou produkci. Ten souhlasil a jako jediná vhodná plocha pro plánovaný vzlet bylo určeno právě vojenské cvičiště na Hartech. 6.6.1911 se do Vysokého Mýta dostavili zástupci aviatického družstva i Jan Kašpar, aby si letištní plochu obhlédli. Vše bylo shledáno v pořádku a zároveň se dostalo přítomným ujištění ze strany městské rady o podpoře celé akce. Kašparův letoun Blériot XI byl do Vysokého Mýta převezen v sobotu 10.6.1911. Na Hartech se pro něj postavil plátěný hangár a letoun byl takto představován veřejnosti. Téhož dne také byla provedena komisionální prohlídka letiště, kterou vedl c. k. strojní inženýr Karel Frank z Prahy. Vše bylo shledáno způsobilým pro vzlet letounu. 

Nevídanou událost letecké produkce si 11.6.1911 nenechalo ujít téměř 10 000 diváků. Ti se dočkali v pět hodin a deset minut odpoledne. V tu chvíli vzlétl Jan Kašpar nad jejich hlavy. Dalších sedm minut pak kroužil nad cvičištěm, přičemž dosáhl výšky 300 metrů. Poté přistál, zkontroloval svůj stroj a v šest hodin a dvacet osm minut opět vzlétl. Po pětiminutovém kroužení nad cvičištěm zamířil domů do Pardubic. Tam také zhruba po půl hodině bezpečně přistál. I přesto, že pro pořadatele skončila produkce finančním neúspěchem a čistý zisk činil 24 korun a 20 haléřů, může nás těšit, že se Vysoké Mýto zařadilo po bok jen několika českých měst, kde se svým Blériotem XI vzlétl první český letec ing. Jan Kašpar.

od února 1914

17.5.1914 letěl Eugen Čihák z Pardubic do Vysokého Mýta. Poté přes Hradec Králové do Jaroměře. Pak přes Přelouč do Pardubic. Zadřeli se mu dva písty v motoru a válce se tak zahřály, až ocel zmodrala. helo8477.jpg (161969 bytes)

 

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

V listopadu 1918 byla vyslána setnina vysokomýtského 30. střeleckého pluku do Lanškrouna, aby zasáhla proti odbojným sudetským Němcům. Při této akci se našim vojákům podařilo ukořistit letoun Hansa-Brandenburg C I, který byl vyslán z Vídně do Lanškrouna a na své palubě převážel jak propagandistické tiskoviny, tak i zbrojní součástky. Třicátníci letoun nechali převést do Vysokého Mýta a po několik dnů byl vystavován na cvičišti-letišti Harta. Teprve poté byl odeslán k československé letecké setnině a následně na letiště Cheb, kde sloužil jako školní letoun až do roku 1925.

od 27.11.1918 do 1919.

od 1919 do 27.12.1921.

od 27.12.1921 do prosince 1926.

Letoun od Leteckého pluku 1.

, , od prosince 1926 do 1939.


O skutečném letišti ve Vysokém Mýtě můžeme hovořit někdy od druhé poloviny 20. let. Tehdy vznikl záměr úpravou části vojenského cvičiště vybudovat záložní plochu pro všechna letadla, která by se při přeletech mezi Prahou a letišti na Moravě a Slovensku z různých důvodů ocitla v nouzi.



V prosinci 1929 nouzově přistál bombardér Aero A 24. Stroj již nebyl opraven a v roce 1930 jej zrušili.


Vznikla Místní skupina MLL ve Vysokém Mýtě.


Po zahájení pravidelného provozu na letišti v Hradci Králové hostila zdejší plocha stroje tamního Leteckého pluku 4 několikrát do týdne.


Zejména zvědné a bombardovací Letovy Š 16 od Letky 14 či Letky 15 zde často nacvičovaly spolupráci s útvary pozemního vojska, dislokovanými ve vysokomýtské posádce.

V roce 1932 první svahové letiště na Bučkově kopci 315 m n. m. se ukázalo jako nebezpečné, proto se přesunuli na vojenské cvičiště Na Hartech.


V paměti vysokomýtského plachtění je zlatým písmem zapsána karosárna Sodomka, která je předchůdcem dnešního, místního výrobce autobusů. Samotná historie stavby kluzáků ve Vysokém Mýtě se datuje do počátku třicátých let dvacátého století, kdy začala v karosárně fungovat dílna PO MLL Sodomka.


Jedním z prvních větroňů zde stavěných byl od roku 1934 EL 2 M Šedý Vlk.


Od roku 1935 byla ve Vysokém Mýtě vyšší správní a organizační jednotka Masarykovi letecké ligy (MLL) tzv. Východočeské župy Kašparovy. Samotná Kašparova župa MLL byla ustavena 27.5.1934 v Pardubicích, ale pro malý zájem tamních činovníků došlo po roce k jejímu přesunutí do Vysokého Mýta. Jejím předsedou byl po celou dobu existence školní inspektor František Lehký.

V roce 1935 vyrobil Sodomka první kluzák Zlín Z V s gondolou, jenž dostal přezdívku "Kujebák S 1". Křest letounu se uskutečnil na Bučkově kopci ve směru na Choceň. Na kopec letoun vytáhlo koňské spřežení, byla to veliká sláva, a kluzák úspěšně vzlétl.

Místní skupina MLL ve Vysokmé Mýtě zakoupila kluzák Zlín Z V.


Skaut Standard využívaný jako kluzák pro základní výcvik se ve Vysokém Mýtě stavěl pod vedením známého plachtaře Jana Vondryse ze Strakonic od roku 1936 (na základě objednávky Ústřední plachtařské školy bylo postaveny čtyři kusy). V modifikované verzi Skaut Standard 1936 bylo postaveno dalších cca 7 kusů. Jeden kus provozovala PO MLL ve Vysokém Mýtě.

Plachtaři PO MLL Vysoké Mýto si postavili kluzák Zlin (?).

Od roku 1936 stavba větroně Goppingen Gö 1 Wolf stavěný na základě licence. Postaveny 4 kusy. První kus pro MLL Užhorod, druhý kus "Sokol" pro Slávu Rodovského a později ještě dva kusy pro Ústředí MLL.

Pro III. národní soutěž plachtařů MLL 5.-19.7.1936 v Žilině bylo stavěno mnoho nových konstrukcí větroňů. ÚPO MLL vypsalo národní soutěž na nové konstrukce výkonných větroňů právě se zřetelem na blížící se závody. V této soutěži dostal druhou cenu větroň konstruktérů Huberta Váhaly a Štefana Pleška VP 1 Jánošík, který byl postaven v dílnách PO MLL Sodomka. Podrobnosti.

,

.

Větroň nebyl včas dostavěn.

Celý týden před leteckým dnem 27.9.1936 byla v místní sokolovně zpřístupněna velká letecká výstava. Byl tu k vidění rozestavěný větroň Goppingen Gö 1 Wolf "Sokol", větroň VP 1 Jánošík (uprostřed), hotový kluzák Skaut Standard (vzadu na podstavci) i další letecké výrobky firmy Sodomka, kovový model dopravního letadla Douglas, součásti leteckých motorů, přístrojů, fotografie atd.

Dopoledne na letišti přistály ty největší hvězdy letectva, u široké veřejnosti velmi populární piloti: poručík Novák, praporčík Široký, četař Hubáček. Stovky občanů na vysokomýtském náměstí vyvolávali jejich jména, zněl mohutný potlesk a dívky v krojích předávaly pilotům věnec jako symbol úcty a obdivu obyvatelstva celého kraje. 

Samotný letecký den začal ve dvě hodiny odpoledne vypuštěním několika set poštovních holubů. Následně více než 5 tisíc diváků shlédlo bohatý program. Nejvíce pochopitelně zaujalo vystoupení leteckých akrobatů Nováka, Širokého, Hubáčka i plachtařů Rodovského a Králové. S mrazením v zádech pak přítomní sledovali simulaci náletu bombardovacích letadel a pozemní vojenskou obranu proti nim.

Bohužel už po programu havaroval vyhlídkový letoun od MLL a zemřel jeho pilot a zranila se dcera místního velitele posádky, která pilotovi zasáhla do řízení.

7.11.1936 Ludvík Elsnic a Jan Vondrys vedoucí místní dílny MLL zalétal  pomocí gumového lana větroň VP 1 Jánošík.


Další zalétávání pomocí aerovleku za letounem Aero A 125 bylo ve Kbelích.

1.7.1937 ortofotomapa.

V červenci 1937 bylo zveřejněno letiště.

V roce 1937 začala také s prvními skoky Nebeská blecha pana Bíny z Ústí nad Orlicí.

Koncem roku 1937 a začátkem roku 1938 v dílnách PO MLL Sodomka byly postaveny dva větroně VSB 37. 


Na začátku roku 1938 sdružovala Kašparova východočeská župa MLL 21 místních skupin s 1 899 členy.

VSB 37. Kdy?

V roce 1938 Josef Sodomka nechal postavit plachtařský hangár.

Zleva kluzák Zlín Z V, jeden s gondolou, větroň Goppingen Gö 1 Wolf "SOKOL" "SODOMKA" a větroň VP 1 Jánošík.

Zleva kluzáci Zlín Z V, jeden s gondolou a větroň Goppingen Gö 1 Wolf "SOKOL" "SODOMKA".

V září 1938 letiště mělo stupeň dokončení 70 %.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

K 8.11.1938 se přesunula Četnická letecká hlídka Hradec Králové a vznikla Četnická letecká hlídka Vysoké Mýto.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Vojenská pomocná letiště a současně vojenská cvičiště. Jsou to Čtyři Dvory, Vysoké Mýto, Prostějov III, Klatovy, Bohdaneč, Josefov, Čáslav, Přelouč, Dašice, Nový Hradec Králové, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Turnov, Nový Bydžov, Bzenec, Kroměříž, Plzeň-Bory, Terezín, Jindřichův Hradec.


9.2.1939 nehoda Avie B.534.386 OK-PAU. helo7132.jpg (163919 bytes), helo7131.jpg (198960 bytes), helo7130.jpg (335544 bytes). Před hangárem z roku 1934.

Po 15.3.1939 letouny ČLH odletěly do Chrudimi.

Po rozdělení státu se oba větroně VSB 37 dostaly na Slovensko, kde létali s imatrikulací OK-310 a OK-311 na Straníku a později na letišti Vajnory.

Letecká odnož organizace Hitlerjugend zvaná Flieger-HJ zde organizovala výcvik na bezmotorových kluzácích s vyhlídkou budoucí služby u Luftwaffe. Zdroj.


.


Od ledna 1941 Ing. J. Mráz, továrna na letadla Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik v Chocni (okres Ústí nad Orlicí) vyráběla dvoumístný školní větroň DFS Kranich II. Výroba v pomocných provozech ve Vysokém Mýtě, Holicích (okres Pardubice), nábytkářských firem v Žamberku (okres Ústí nad Orlicí), Týništi nad Orlicí (okres okres Rychnov nad Kněžnou) a Potštejně (okres okres Rychnov nad Kněžnou).


helo6255.jpg (125711 bytes) Bf 110. Nemá ten letoun ohnutou příď? Kdy?


3.2.1943 poškození školního letounu Kl 35 WNr. 1470 od pardubické FFS A/B 32 při nouzovém přistání kvůli špatnému počasí u Vysokého Mýta. Poškození letounu 75 %. Gefr. Alfred Vullings zraněn.

Od roku 1943 firma V. Ig. Stratílek s majiteli Václavem a Vlastimilem Stratílkem vyráběla součástky a trupy (137 kusů) pro letouny Fi 156 Storch. Zdroj.

V rámci válečné výroby byly konstruovány také letecké kontejnery Dobbas, které sloužily pro přepravu objemných nákladů a byly zavěšovány pod centroplán vícemotorových typů letadel. Zdroj.


V únoru 1944 přílet 17 kusů bitevních Hs 129 do Pardubic. Součást 6./SG 151. Výcvik se prováděl i na letišti Vysoké Mýto. Piloti odcházeli k SG 9. 

Luftwaffe měla na letišti letecké sklady (?). Ortofotomapa z roku 1946 . Nahoře byla celkem velká budova. V roce 1954 ještě stála, ale kdy ji strhli netuším.Dnes jsou ještě zřetelné základy budovy. Dole je bývalá prachárna, vznikla za R-U, stojí dodnes, za války netuším k čemu sloužila, pak je jedna na palpostu, je tam dodnes. Pak byla jezdecká kasárna u E35 u odbočky na Džbánov, dnes není ani náznak nějaké stavby. Pak ještě byla jedna budova na konci střelnice, také jsou patrné základy, ale kdy se to stavělo a kdy bouralo netuším. Ještě tam je označený malý domeček v lese. V roce 1991 ještě měla jakési rákosové stěny a snad i střechu, dnes tam jsou jen betonové základy se schody. Thomas Jetmar

Zděné budovy s letištní věží. Létala tady jednotka dopravních letounů Ju 52. Denně 3 - 4 vzlety. Zdroj.

Piloti byli ubytovaní v cerekvické škole.

Od června 1944 kurz plachtařského výcviku asi 15 žáků včetně šestnáctilétého Wernera Griesberga z Hamburgu.

Výroba motorových startovacích navijáků pro bezmotorové létání, které se zde vyráběly až do šedesátých let 20. století. Od kdy? Zakladatel firmy Václav Ignác zemřel v průběhu války.

V létě 1944 z Českých Budějovic přešla výroba letounů Fieseler Fi 156 Storch do Chocně.

24.8.1944 po vybombardování letiště Pardubice se 7./SG 151 s letouny Fw 190 F přesunula z Pardubic do Vysokého Mýta.

Letecká škola Flieger-HJ se přesunula do nedalekého Dvořiska - letiště Choceň. Zdroj.

3.9.1944 zničení Fw 190 F-8 WNr. 932671 od 7./SG 151. Po vzletu začal hořet. Shořela chalupa v obci Pekla a způsobil škodu 12 tisíc říšských marek. Fhr. Otto John zahynul. Letecká badatelna.

26.9.1944 nehoda  Fw 190 F-8 od 7./SG 151 u Uherska.

Od prosince 1944 Fliegerhorst-Kommandantur A (o) 102/VIII (Velitelství letiště), podřízeno Flughafen-Bereichs-Kommando 5/VIII ( Velitelství letištní oblasti.) v Brně, podřízené Luftgau-Kommando XV v Praze.

25.12.1944 zničení Fw 190 F-8 WNr. 932622 "PS+QP" od 7./SG 151. Nehoda po vzletu. Ofw. Jakob Hofstadt zahynul.

Koncem prosince 1944 americký průzkum zjistil na letišti 16 kusů Fw 190.


2.1.1945 nehoda Fw 190 A-7. Od které jednotky? Pilot K. Fischer zahynul.

14.1.1945 nehoda  Fw 190 F-8 od 7./SG 151 u Zámrsku.

V prosinci 1944 a v lednu 1945 7./SG 151 odletěla přes Pardubice do Bayreuth-Bindlachu.

20.1.1945 průzkum letiště americkým Lockheed F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

20.2.1945 průzkum letiště americkým Lockheed F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

16.3.1945 průzkum letiště americkým Lockheed F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Abteilung (mot) 2/VII.

Dňa 20.2.1945 počas návratu z bojovej akcie protilietadlová paľba zasiahla olejovú nádrž rumunského Ju 87 D-5 WNr. 132350 "2" od escadrila 74 a posádka pilot Adj. av. Ioan Radu a strelec sergent Constantin Perjescu museli núdzovo pristáť päť kilometrov od Očovej (okres Banská Bystryca). Na ich pomoc bol vyslaný Fi 156 C s pilotom Lt.av. Rez. Emil Moga, ktorému ochranu poskytovali až štyri Bf 109, dva Hs 129 a dva Ju 87. Fiessler sa však po pristátí zaboril do hlbokého snehu a pilot nevedel s lietadlom odletieť. Všetkých troch letcov zajali nemeckí vojaci a internovali ich v Banskej Bystrici. Toľko aspoň hovorí oficiálna verzia z Rumunskej strany. No dokument nemeckej proveniencie pomenováva túto akciu ako dezercia a prechod k Nemeckej brannej moci. Pilot Storcha nemal problémy s pristátím v snehu. Avšak po dlhšom čakaní a hľadaní posádky Stuky sa skontaktoval s nemeckou jednotkou, ku ktorej sa dobrovoľne pridal. Všetci traja rumunskí letci boli vypočutí a podali informácie o dislokácii a štruktúre rumunského letectva ako aj o osobách na veliteľských postoch. Informovali aj o pomeroch v rumunskej armáde a sovietskom pôsobení v Rumunsku. Pri ústupe dňa 23.2.1945 Nemci utiekli a trojicu Rumunov nechali zavretých v železničnom strážnom domčeku. Po troch dňoch o hlade a smäde ich vyslobodili sovietske jednotky. Avšak NKVD sa nepozdával fakt, že letci mali oblečené nemecké kombinézy a boli bez dokladov. Preto sa ich pobyt vo väzení, tentokrát sovietskom, predĺžil až do 12.6.1945. Ich Junkers bol odvezený nemeckým vojskom do opravovní v Trenčíne, kde však k oprave už nedošlo. Počiatkom marca bol stroj odvezený 1. evakuačným transportom do Vysokého Mýta.

13.4.1945 z Alt-Lönnewitz do Vysokého Mýta a do Hradce Králové přiletěla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) s transportními a vlečnými He 111, vlečnými letouny Ju 87 a kluzáky typu DFS 230. Měla za úkol zásobovat slezskou Festung Breslau (dnešní Wrocław).MAPA.

helo6272.jpg (116468 bytes)

V noci z 14. na 15.4.1945 první operační let se dvěma kluzáky DFS 230. V pevnosti přistál pouze jeden.

V noci z 16. na 17.4.1945 se čtyřem kluzákům DFS 230 podařilo přistát v pevnosti.

V noci z 17. na 18.4.1945 se ani jednomu kluzáku DFS 230 ze šesti nepodařilo přistát v pevnosti.

Pendlování transportních He 111 pro palivo do Dresden-Klotzsche.

19.4.1945 přiletěla ze Kbel noční dálková průzkumná Aufklärungsstaffel 4 (F)/Nacht (4 (F)/Nacht) s letouny Junkers Ju 188, podřízená Fernaufklärungsgruppe 3 (Stab/FAGr.3) v Hradci Králové.

Spolu s ní se ve stejný den (?) z Kbel přemístila dálková průzkumná 1.(F)/122 s letouny Me 410, rovněž podřízena FAGr. 3.

22.4.1945 kolem 9. hod. Mustangy od 353rd FS sestřelily letoun Ju 188 F-1 "T2+AH" od 4.(F)/Nacht mířící do či z Ruzyně. Letoun dopadl u Velkého Oseka. Nikdo z posádky se nezachránil. Letecká badatelna.

V noci z 22. na 23.4.1945 provedl jeden Do 217 M-1 průzkum před linií fronty. V některých případech vzlétaly letouny 4.(F)/Nacht na průzkumné lety z Ruzyně.

24.4.1945 nouzové přistání Me 410 WNr. 130386 "F6+HH" od 1.(F)/122 u Mohelnice (okres Šumperk). Posádce se nic nestalo ale hlídku střežící letoun v noci přepadli a zneškodnili partyzáni. Letoun zničili.

Přesné údaje máme pouze z období bitvy o Brno, kdy bylo 24.4. ve vzduchu 28 průzkumných letadel, 25.4. na 52 průzkumníků a následujícího dne dokonce 56 letadel.  Oproti tomu průzkumné lety ve dnech podnikala letadla více jednotek a proto těžko můžeme soudit, zda některé z nich patřilo zrovna k 1.(F)/122

V noci z 24. na 25.4.1945 transportní He 111 "6Z+UC" shodil zásoby společně s He 111 od I. a III./KG 4 z Hradce Králové.

K 25.4.1945 měla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) v Hradci Králové a ve Vysokém Mýtě jedenáct Do 17, patnáct He 111, tři Ju 87, třináct DFS 230 a šest Go 242.

V noci z 25. na 26.4.1945 transportní He 111 "6Z+GC" nejdříve doletěl pro palivo do Klotzsche, poté shodil zásoby, po zabloudění přistál ve Kbelích a ráno se vrátil do Vysokého Mýta.

26.4.1945 průzkum letiště americkým Lockheed F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

V noci z 26. na 27 4.1945 šest průzkumných letů. Transportní He 111 "6Z+KC" odletěl pro palivo do Klotzsche, shodil zásoby a vrátil se do Mýta. Do rána stihnul ještě jednou shodit zásoby a vrátit se.

28.4.1945 brzy ráno transportní He 111 "6Z+KC" shodil zásoby a vrátil se do Mýta.

V noci z 29. na 30.4.1945 poslední operační lety se čtyřmi kluzáky DFS 230. V pevnosti přistály pouze tři. Podle neúplných údajů zásobovalo Festung Breslau mezi 14. a 30.4.1945 nejméně 16 kluzáků DFS 230 z vysokomýtského letiště.

Ve 2. hod. ráno 30.4.1945 odstartoval Uffz. Stephan Thiese (od Stafell Hauptmanna Reicha Schleppgruppe 1) s jedním kluzákem DFS 230 naloženým pancéřovými pěstmi a municí. Přelet se uskutečnil ve 3 000 m. Během klesání ve výšce 700 m sovětská protiletecká obrana poškodila kluzák, který ve 3.05 hod. ráno přistál na hřbitově. Vlečný letoun He 111 pilotoval Oblt. Hörning velitel Schleppgruppe 1.

V noci z 30.4. na 1.5.1945 čtyři průzkumné lety. Je více než pravděpodobné, že alespoň část, ne-li většina vzlétla z Vysokého Mýta.

V noci z 30. na 1 5.1945 sedm transportních He 111 "6Z+KC" odletělo pro palivo do Klotzsche, shodily zásoby a vrátily se do Mýta.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

Průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА z letiště Vajnory. Přehled bojové činnosti za květen 1945.

2.-4.5.1945 přiletělo z Přerova kolem patnácti až dvaceti bitevních Fw 190 F od III./SG 10. Velitel Gruppenkommandeur III./SG 10 Major Arnulf Blasig - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (4.9.1941, jeden z celkem 7 313) hel748.jpg (69913 bytes).

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 7./SG 10 Leutnant Günther Honnefeller - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.10.1944, jeden z celkem 7 313). hel749.jpg (26869 bytes)

Velitel Staffelkapitän 8./SG 10 Hauptmann Hans Stollnberger - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (14.10.1942, jeden z celkem 7 313). hel750.jpg (42649 bytes) Na fotce ještě jako Leutnant.

Velitel Staffelkapitän 9./SG 10 Oberleutnant Friedrich Mertins.

2.5.1945 a kluzák DFS 230 před hangárem, nalevo od něj vlečný Ju 87 a úplně vlevo Fw 190 helo6273.jpg (127111 bytes).

Kluzák DFS 230, letoun Bf 108 a dva letouny Bü 181 od SG 10 . Zdroj.

Bitevní letoun Fw 190 F helo6260.jpg (170793 bytes), helo6261.jpg (150196 bytes), , dálkový průzkumný Ju 188 helo6265.jpg (158049 bytes), zásobovací kontejner helo5112.jpg (96158 bytes), vlečný a transportní He 111 helo5110.jpg (208675 bytes), , , , . Zdroj.

5.5.1945 Maj. Arnulf Blasing vyhlásil stanné právo. Trestná výprava do Cerekvic nad Loučnou a Chocně.

6.5.1945 útok na Holice. Letoun Fw 190 F-8 WNr. 588134 "černá 4+I" od III./SG 10 nouzově přistál u obce Vysoká u Holic (okres Pardubice). Letecká badatelna.

7.5.1945 se podařilo předválečnému československému pilotovi Josefu Janouškovi ukořistit letoun Fi 156 na chrudimském letišti, který patřil Verbindungstaffel/Luftwaffenkommando VIII a provést s ním průzkumný let nad Slatiňany, Chrástem, Vysokým Mýtem a Chrudimí. Pozorovatele mi dělal četař Svoboda. Němci nás nechávali v klidu. Vždyť měl letoun německé znaky! vzpomínal později Janoušek. (Nebo četař Svoboda a desátník Meduna).

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

8.5.1945 dal maršál Schörner zatknout Kurta Herzoga pro zbabělost před nepřítelem. Příslušníci Gruppe Herzog svého velitele ale osvobodili.

III./SG 10 byla jediná z těch vysokomýtských, která dostala rozkaz k přeletu bojeschopných letadel na letiště v americké zóně Straubing-Mitterharthausen. Brzy ráno Američani donutili k přistání v západních Čechách dva Fw 190. MAPA. Podle mapy to vypadá, že letěli jinam.

V 7.15 hod. dva fotoprůzkumné Mustangy přinutily k nouzovému přistání jeden Fw 190 F "< zelená 2+I" asi od Stab III./SG 10 nedaleko obce Hlohová (okres Domažlice).

V 7.15 hod. nouzové přistání Fw 190 F "< zelená 5+I" asi od Stab III./SG 10 u Dolní Kamenice (okres Domažlice).

8.5.1945 v 20.00 hod. u obcí Nadryby a Nynice (okres Plzeň-sever) piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190 od neznámé jednotky. Piloti nepřežili. Letecká badatelna. Letecká badatelna. Byli z Vysokého Mýta?

Příslušníci Gruppe Herzog, 4.(F)/Nacht a 1.(F)/122 dostali rozkaz zničit svá letadla a přesunout se k Američanům. Uvázli u Vltavy a Američani je později vydali Sovětům.

Kde byly ukryty vlečné a transportní letouny He 111 od Gruppe Herzog?

Pohled od silnice na sever: průzkumný Me 410 "F6+GH" helo4744.jpg (188351 bytes), Me 410 helo5111.jpg (151635 bytes), Me 410 a v pozadí průzkumný Ju 188 helo6269.jpg (153632 bytes).

V Plzni byli nalezeny Ju 188 "05?9" a v pozadí Bf 110 helo4703.jpg (94343 bytes), Ju 188 "05?9" helo8027.JPG (73421 bytes), hvězdicový motor BMW 801 z Ju 188 helo8025.JPG (79195 bytes), Me 410 A-3 helo8026.JPG (69225 bytes). Byly z Vysokého Mýta?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Průzkumná Ju 188 "K7+??" od 4.(F)Nacht helo6270.jpg (132282 bytes), průzkumný Me 410 "??+?A" od Stab/FAGr. 4 helo6256.jpg (205209 bytes) ,hel681.jpg (306055 bytes).

Kontejnerová puma Luftfahrtgeräte - Abwurfbehälter - Versorgungsbehälter AB 500 shazovaná z letounů Fw 190 a průzkumný Ju 188 "230" "0435" (?) helo6271.jpg (118723 bytes), helo5123.jpg (155770 bytes), hel679.jpg (525730 bytes).

Průzkumný Ju 188 "0987" "K7+A?" helo6266.jpg (175138 bytes), Me 410 "F6+GH" helo4745.jpg (207253 bytes), hel680.jpg (658125 bytes).

Průzkumný Me 410 "F6+MH" a v pozadí Ju 188 helo6263.jpg (122997 bytes).

He 111 od Gruppe Herzog helo7398.jpg (316675 bytes).

Plechy se znaky "6Z+NP" od Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog).

Na letišti nezůstaly asi žádné bitevní letouny Fw 190. Všechny uletěly.

 

he584.jpg (25272 bytes) 8 ВА ukořistila německé letouny na letištích Skuteč, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Chrudim, Pardubice, Ohrozim (Stichovice). Deník letecké armády.

Do 17 P helo7358.jpg (240814 bytes) nalezen ve Kbelích. Patřil Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog)?

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.

Na 2.6.1945 je svolána I. manifestační schůze a je utvořen místní Český národní aeroklub odbočka Vysoké Mýto. Ten však nemá takové štěstí, jako některé jiné aerokluby. Na místním letišti totiž zbyly jen trosky zničených letadel a spoušť. Není materiál, nejsou prostředky, ale je obrovská vůle lítat. Ministerstvo národní obrany povoluje používat letiště a zřídit zde motorovou letku. Okresní národní výbor přislíbil opravu hangáru. V červnu jsou osloveny okolní národní výbory a školy, aby provedly sběr leteckého materiálu a přístrojů. Je také vypsána sbírka pro zakoupení motorového letadla. Vynesla úctyhodných 360 000,- Kčs a tak je ihned objednáno motorové letadlo Z 181 u Zlínské letecké a.s. Souběžně probíhá teoretická příprava plachtařů. 

Do Vánoc 1945 absolvuje kurz neuvěřitelných 90 zájemců. Takto pozitivně byla vysokomýtskou společností vnímána důležitost letiště i podpora zájemců o létání.

Firma V. Ig. Stratílek vyráběla motorové startovací navijáky pro bezmotorové létání s trofejními motory Steyer, později motory Ford V8 (nebo i Opel). Jeden z konstruktérů byl Bohuslav Frýda, významný plachtař, instruktor a zalétávač větroňů, který stál u začátků bezmotorového choceňského létání před druhou světovou válkou. Zdroj.

 , . Kdy?


1.7.1946 ortofotomapa. Šrotiště u křižovatky hel400.jpg (599930 bytes). Na letišti je na dvacet letounů hel401.jpg (229482 bytes), hel402.jpg (241233 bytes), letoun po vzletu ? hel403.JPG (165827 bytes). Odkud byly letouny vytaženy?

Kde byly ukryty vlečné a transportní letouny He 111 od Gruppe Herzog?


.


20.2.1948 byla Praga E.114 M OK-BNE v.č. 147 registrována pro Ministerstvo dopravy a přidělena k Sdružení východočeských aeroklubů Vysoké Mýto. Gonzo.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

K 5.8.1948 byl Letecký náhradní pluk 1 ve Kbelích přesunut do Vysokého Mýta.

J. Sodomka, továrna karoserií a vozovka ve Vysokém Mýtě, se sídlem ve Vysokém Mýtě čp. III/275 a 101 byla znárodněna. Zdroj

V. Ig. Stratílek, Vysoké Mýto, se sídlem ve Vysokém Mýtě 56/II byl znárodněn. Zdroj

Oba bratři jsou z firmy vyhozeni a Václav navíc na patnáct let uvězněn za hypotetickou přípravu opuštění republiky. Továrna tak končí pod hlavičkou Sigmy Lutín a později se opět osamostatňuje jako Továrna hasících zařízení THZ a vyrábí se v ní mimo jiné navijáky pro startování bezmotorových letadel. V roce 1962 se THZ slučuje se závodem Karosa. Zestátnění (krádež) továrny.


  Kdy? Zdroj.


15.2.1950 zřízen Letecký stavební prapor 1 VÚ 6377. Od roku 1949 probíhala výstavba betonových VPD a dalších objektů na letištích Mladá, Kbely, Přerov, Dobřany, České Budějovice, Žatec, kterou sice realizovaly dodavatelsky civilní stavební firmy, avšak vojenský útvar tohoto druhu byl zajisté vítanou pomocí k dodržení závazně stanovených termínů výstavby.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.

12.4.1950 byla Praga OK-BNE v.č. 147 předána organizaci Československý svaz lidového letectví, závodní organizace ROH Celulóza Žilina v Žilině. Gonzo.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

13.9.1950 ortofotomapa.


15.4.1951 LNP 1 ukončil svoji činnost a evidenci osob převzala územní vojenská velitelství. Mobilizační úkoly plněné útvary byly přeneseny na náčelníky štábu jednotlivých útvarů letectva. Dosavadní LNP byly reorganizovány na 1. výcvikové středisko letectva.

V roce 1951 choceňští plachtaři získali dřevěný hangár p. Sodomky.


V prosinci 1952 bylo 1. výcvikové středisko letectva zrušeno.


.


Ortofotomapa z roku 1954 a 2009.