Malacky Malatzka Малацки

Nový Dvor Novy Dwor Новый Двур

Kuchyňa Кухыня

Od dubna 1934 Vojenský tábor u Malacek

Letiště Kuchyňa

Letiště Malacky-Kuchyňa

Letiště Nový Dvor

Aufstellung der Kommandantur des Luftwaffenübungsplatzes Malacky/Slowakei

Fliegerhorst Malatzka

Fliegerhorst Nowy Dwor

Jaký byl oficiální název letiště?

19.03.2024

MAPA.

od 27.12.1921 do prosince 1926.

15.7.-11.10.1921 třetí dělostřelecký kurz v Malackách. Řízení střelby letouny Salmson SAL. 2 A. 2 od Letecké roty 6 a letouny LETOV Š 2 od Letecké roty 8.

O existencii letiska hovoria správy o vytvorení leteckej strelnice a tábora v Malackách z roku 1922.

Od roku 1924 výstavba letiště.

V kronike obce Kuchyňa sa však píše, že vojenské letisko bolo vybudované po roku 1926, kedy sa uskutočnila parcelácia pôdy, z ktorej čas bola venovaná na tento ciež.

Rozsiahla vojenska strelnica, slúžiaca na cvičné bombardovanie a ostrú strežbu z lietadiel. "Bol to priestor s vožne rastúcim lesným porastom a mnohými čistinami a cestami, asi 12 km dlhý a 7 km široký. Tiahol sa od Malaciek na východ, severnou časou k obci Rárbochu (Rohožníku), južnou časou k obci Kuchyňa. So strelnicou susedilo letisko. Na jednej strane letiska bol les, na druhej strane rozsiahly komplex obytných a hospodárskych budov. Letisko sa rozkladalo na území bývalého vežkostatku Nový Dvor. Pôvodné hospodárske budovy boli adaptované na ubytovne mužstva a gážistov a na objekty určené pre technické účely. Plocha letiska bola piesčitá, na jednej strane sa nachádzali dva plechové hangáre. Stálu posádku tvorili asi dve desiatky vojakov, dvaja dôstojníci a prípadne rotmajster. Strelnica bola mimo zimného obdobia v prevádzke. Používalo ju vojenské letectvo ČSR. V pravidelných intervaloch sa tu 1 x až 2 x do roka vystriedali letky všetkých leteckých plukov. Letectvo plnilo úlohy cvičného bombardovania na pozemné ciele a ostré strežby z palubných zbraní na pozemné a pohyblivé ciele.

11.8.1926 prelet pilotov z leteckej školy z Prostějova do Bratislavy. Pri tomto prelete dvaja piloti pre nedostatok paliva museli sadnú 30 km pred Bratislavou na letisku v Malackách. Tu boli ich lietadlá doplnené palivom a preleteli spä do Prostějova.

Vánoce 1926 helo5757.jpg (244462 bytes), helo5759.jpg (224588 bytes), helo5760.jpg (289071 bytes), helo5761.jpg (139661 bytes).

, , od prosince 1926 do 1939.

Avia B 21 helo5755.jpg (132612 bytes), ? helo5756.jpg (75333 bytes), Bréguet XIVA.2 helo5758.jpg (204856 bytes).

Místo bylo vybráno v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování leteckého světelného majáku číslo 16 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.) Kde to bylo?

17.9.1930 nehoda letounu AP 32.27 "K10" od Letky 64. helo7702.jpg (196923 bytes)

Foto s popisem. Pozorovací  a průzkumný letoun Avia BH 26 na letišti Malacky, 1930. Marking Leteckého učiliště Prostějov.


5.-7.10.1931 se hradečtí letci z LP 4 v Hradci Králové účastnili soutěže ve střelbě a bombardování na dělostřelecké střelnici v Malackách. Nikdo z pluku však žádné z předních míst neobsadil.

3.11.1931 nehoda letounu A 29.1 poblíž Plaveckého Podhradia při odhazování vlečného rukávu, zahlcení a tím vysazení motoru. Des. Josef Štefl a svob. Wieninger zraněni. Fotky Josefa Štefla

4.11.1931 nehoda letounu Š 6.27. Po vzletu motor vysazoval. Sklouzl po křídle. Svob. František Ištvánek a svob. Bohumil Kořenský zraněni.


20.6.1932 se zabil svob. Václav Malík. Vše shořelo.

8.8.1932 před svržením 500 kg pumy z letounu Fokker F IX.2 "L1" od Letky 81. helo7700.jpg (164783 bytes)

9.11.1932 u obce Přibyslavice (okres Brno-venkov) se zabil pilot čet. Antonín Hospodka a pozorovatel por. Kudrna v letounu Aero APb 32.84 asi od Letky 4. Havarovali v mlze při návratu z Malacek do Prahy. Podrobnosti. Letecká badatelna.


18.4.1933 se mechanici voj. Václav Hausknecht a svob. Karel Hovora s letounem AP 32.73 "K8" od Letky 63 pokusili o úlet do SSSR. Při vzletu se letoun v plné rychlosti převrátil na záda. Mechanici zahynuli.

24.6.1933 ďalšia zmienka o letisku pochádza z kroniky obce Kuchyňa, kedy toto letisko navštívil v sprievode vysokých vojenských predstavitežov bývalej ČSR rumunský korunný princ Mikuláš, ktorý so svojím sprievodom uskutočnil inšpekciu letiska.

V srpnu 1933 se Letecká povětrnostní stanice 7 Uherské Hradiště přestěhovala do Malacek. Historie meteorologie.


Letecká správa VVT Malacky a Letecká strelnica.

Letecká správa Nový Dvůr.

18.-23.5.1934 ostré střelby v Malackách s letouny Ba 33, B 534, Š 128, Š 328, E 36, Š 616, Š 328 od VTLÚ. Piloti rotný Holubec, rtm. Matěna, rtm. Duchek, čet. Taiber, čet. p. p. l. Smetana.

V září 1934 z Kbel se přesunula Letky 81.


V roce 1935 ostré střelby v Malackách s letouny od VTLÚ. Piloti Glauder, npor. Václav Kanta, ...

helo6208.jpg (407852 bytes) Kpt. Bořivoj Drtina v koši pozorovacího balonu 1. balonové roty.

17.7.1935 z Prahy do Malacek přeletěl letoun Letov Š 328n-50 od Letky 91. Zkoušky nočního stíhání. 17.8.1935 se vrátil do Prahy.

1.9.1935 vznikla Letecká radiotelegrafní stanice 5.

12.2.1936 při nočních střelbách srážka letounů, Š 328n-62 a Š 328v-2 od Letky 91. Zahynuli pozorovatelé čet. dsl. Josef Růžička a Josef Holčík a pilot v-2 čet. dsl. Werner Bayer. Na padáku se zachránil pilot čet. dsl. Maxim Knopp.

V březnu 1936 se Letka 81 přesunula do Brna.

Aero A 230 a Avia F IX "L1" a "M2". Kdy?

Avia F IX "N?". Kdy?

Aero A 230 a Avia F IX "L9". Kdy a kde?

Aero A 230 a ? . Je to v Malackách?

Foto letiště z roku 1936.

helo8643.jpg (2614270 bytes), detail betónové VPD a hangáru, ktorý v súčasnosti neexistuje, funkčný je len kryt za  hangárom

kasárne , možno vidie kúriu alebo menší zámoček s parkovou úpravou, pozostatok  po panstve Pálfiovského rodu, ktorý bol znárodnený  po 1. sv. vojne.

  .


1.1.1937 přejmenováním Letecké správy Nový Dvůr vzniklo velitelství Letecké střelnice Nový Dvůr. Velitel mjr. let. Karel Šifner. Velitelství střelnice, pomocná četa, skladové oddělení, dílenské oddělení, dopravní oddělení.

12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" od Letky 84 havaroval po vysazení motoru při startu. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.

15.2.1937 během přeletu z Malacek do Milovic u obce Zubří u železniční zastávky Olešná poblíž Nového Města na Moravě pro poruchu chlazení nouzově přistál Avia A 100.24. V hlubokém sněhu se letadlo převrátilo. Pilot bez zranění, velitel vypadl z letounu a zlomil si nohu. Letoun byl rozmontován a železnicí přepraven do Brna.

8.-11.5.1937 zkoušky střelby a bombardování z letounu B 71.1 od Leteckého zkušebního oddílu VTLÚ.

15.9.1937 vysazení motoru letounu Š 328.203 "X10" od Letky 11 helo6142.jpg (301033 bytes). Letoun byl asi zapůjčen střelnicí. Pilot Jan Roman Ircing a poz. čet. asp. M. Sedláček zraněni, letoun. Pilot si později změnil jméno na Irving a létal v RAF a po válce u ČSA.

24.9.1937 zahynuli u Malacek při leteckém závodu kolem republiky piloti Východočeského aeroklubu Pardubice pan Emil Turek a František Hajný. Kde?

15.12.1937 se zabil pilot svob. J. Bobek a poz. des. asp. L. Kabát od Letky 14. Požár motoru letounu Letov Š 328.183, při nouzovém přistání na letišti ztráta rychlosti a pád.


Stálé vojenské letiště. Rozměry 820 x 1 050 m. Hangáry a skladové prostory.

24.4.1938 Druhá peru leteckého pluku 6 přilétla z Hradce Králové ke cvičení do Malacek s letouny Ab 101, dva MB 200.27 a 29 a s jedním letitým Š 16.26.

Střelby bombardérů Letky 85 s letouny Ab 101, MB 200 v Malackách. Zápisník letů pana Beneše. Jednotlivé lety od 24.3.1938 15.jpg.jpg (146653 bytes), 16.jpg.jpg (163125 bytes), 17.jpg.jpg (173075 bytes), 18.jpg.jpg (173978 bytes), 19.jpg.jpg (173839 bytes), 20.jpg.jpg (186561 bytes), 21.jpg.jpg (182116 bytes), 22.jpg.jpg (179325 bytes), 23.jpg.jpg (161928 bytes), 24.jpg.jpg (159005 bytes), 25.jpg.jpg (175486 bytes).

21.5.1938 předčasný návrat do Hradce Králové.

23.8.1938 se zabil pilot čet. Zdeněk Slabý a ppor. jezd. Ivan Lipko na letounu Ab.101.38 od Letky 71. Havarovali při přistání v mlze po nočním letu.

8.-9.9.1938 ostré střelby letounů od ČLH Terezín, Karlovy Vary, Vajnory, ..

Mobilizační těleso 603 vzniklo z Leteckého pluku 3. Vytvořeno celkem 39 mobilizovaných útvarů. Mobilizační stanice Bratislava, Košice, Malacky, Nitra, Piešany, Spišská Nová Ves, Užhorod, Zvolen a Žilina.

II./4 byla v září 1938 v době mobilizace na střelbách v Malackách. Přelet na polní letiště Cvrčovice u Prahy.

Letecká střelnice Nový Dvůr.

24.9.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.

24.9.1938 byla Letecká radiotelegrafní stanice 5 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.

Přílet Letky 39, por. let. Ivan Novotný, J, 10 ks B.534. Krycí název Emanuel. Piešany. Mobilizační letiště Kuchyňa. Záměnné letiště Plavecký Sv. Mikuláš.

26.9.1938 vznikla Letecká povětrnostní stanice 7 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-2.

26.9.1938 vznikla Letecká radiotelegrafická stanice 5 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-12.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

20.11.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 demobilizována.

20.11.1938 byla Letecká radiotelegrafická stanice 5 demobilizována.

aa.png (466402 bytes) Po viedenskej arbitráži.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letiš v ČSR. Letiště hotová, která zůstanou v používání jako nezbytně nutná. Stálá vojenská letiště obsazena trvale vojenskou leteckou posádkou. První dvě používají současně letecké továrny. Jsou to Praha-Kbely, Praha-Letňany, Milovice, Prostějov I, Prostějov II, Německý Brod, Olomouc-Neředín, Vyškov, Přerov, Spišská Nová Ves, Trenčín, Plzeň-Škvrňany, Malacky.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letiš v ČSR. Letiště sloužící potřebám leteckých střelnic. Jsou to Borek, Kamenice nad Cirochou, Humenné - Jovsa, Plavecké Podhradie A, Plavecké Podhradie B, Rachov.


1.3.1939 lietadlá MB.200 preleteli z Brna na letisko Malacky-Nový Dvor. Z neho v dňoch 4. až 13.3.1939 lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú strežbu, bombardovanie a nočné navigačné lety.

Keď 13.3.1939 odlietala Letka 81 nebo Letka 83 spä na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu žavého motora jedno Aero MB.200.12.

Letecká strelnica Malacky patrila do podriadenosti 3. leteckého pluku generála M. R. Štefánika, konkrétne jeho IV. perute a Nový Dvor bolo používané ako požné letisko. 

---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

15.3.1939 obsadilo letisko a strelnicu v Novom Dvore Deutsche Luftwaffe.

Nemci prevzali strážnu službu nad objektmi, zabavili okrem iného 79 797 litrov leteckých pohonných hmôt (ďalej LPH) a 18 lietadiel dislokovaných na letisku Nový Dvor. Išlo o lietadlá typu Š.328, Š.616, Š.16, A.230, A.330.

bb.png (266396 bytes)

Vo Viedni 18.3.1939 a v Berlíne 23.3.1939 bola podpísaná Zmluva o ochrannom pomere medzi Nemeckou ríšou a Slovenským štátom (Schutzvertrag) publikovaná v Slovenskom zákonníku pod číslom 226/1940 Sl. z. (stala sa predmetom obžaloby norimberského procesu). Pôvodné znenie: Ustanovenie pre ochranné pásmo na Slovensku.

1/. Podža odstavca 2. ochrannej zmluvy zo dňa 18/23.III.1939 medzi nemeckou vládou a Slovenským štátom uzatvorené bolo ochranné pásmo, ktoré hraničí na východe východným okrajom Malých Karpatov, východným okrajom Bielych Karpatov, východným okrajom Javorníkov a na západe hranicou Slovenského štátu. V tomto ochrannom pásme vykonáva vojenské výsostné práva nemecká branná moc, všetky ostatné výsostné práva však patria Slovenskému štátu. Slovensko je samostatným štátom nad ktorým prevzala Nemecká ríša ochranu. S každým Slovákom musí by jednané ako s príslušníkom samostatného štátu. Nemecký vojak, ktorý na rozkaz Fűhrera a najvyššieho veliteža, je odvelený na Slovensko si musí by vedomí a musí sa vo službe a mimo služby vzorne chova. Musí si považova za čes zastupova na Slovensku Nemeckú brannú moc. Každý priamy styk útvarov so slovenskými úradmi je zakázaný. Tento musí sa kona cestou velitežstva a potom cestou vyslanectva v Bratislave. 

2/. Za veliteža tohto ochranného pásma bol hlavným velitežstvom brannej moci menovaný výnosom zo dňa 29.11.1939. čís. 12.944/1939 generálmajor Wecke, velitež cvičiša leteckých zbraní v Malackách. Velitež vykonáva vojenské výsostné práva v ochrannom pásme, zastupuje záležitosti brannej moci a má právomoc veliaceho generála alebo veliteža brannej moci podža výnosu OK 2230/38 g k/WFA/ zo dňa 27.8.38, ktorý primerane použije pre ochranné pásmo.... Tožko z ustanovenia gen. Wecka – generálmajora a veliteža ochranného pásma). 

Dôvodom uzatvorenia zmluvy bola dohoda medzi nemeckou a slovenskou vládou o ochrane slovenského štátu nemeckou ríšou. V zmluve sa hovorilo, že nemecká ríša prebrala ochranu nad politickou nezávislosou slovenského štátu a nad integritou jeho územia. Z tohto dôvodu mala nemecká branná moc právo v pásme na východe všeobecnou čiarou východného okraja Malých Karpát, východného okraja Bielych Karpát a východného okraja pohoria Javorníky, kedykožvek zriaďova vojenské objekty a drža ich obsadené silou, ktorú pokladá za potrebnú. Zmluva začala plati podpísaním na 25 rokov. Obe vlády sa mali pred uplynutím tejto lehoty dohodnú o jej včasnom predĺžení. 

Zmluva o prenájme letiska medzi MNO Slovenského štátu a nemeckými predstavitežmi ozbrojených síl bola podpísaná 21.1.1941 s platnosou od 21.4.1939.

22.3.1939 po čiastkovej oprave s Aero MB.200.12 rtk. J. Gerthofer preletel do leteckých dielní v Nitre, kde motor opravili.

Po vzniku Slovenského štátu nemecká letecká misia rozdelila protivzdušnú obranu Slovenska do niekožkých zón - Schutzzone. Jedna z týchto Schutzzone sa kryla s územím dnešného Záhoria. 

Po obsadení letiska Nový Dvor nemeckým letectvom a vyvlastnení 50 katastrálnych jutár (ďalej k. j.) pôdy začalo rozširovanie a modernizácia letiska. V priestore letiska sa začali budova vežké betónové plochy na budovaní ktorých sa podiežali najímaní robotníci z Kuchyne a okolitých dedín. 


V roku 1940 bolo vyvlastnených ďalších 48 k. j. pôdy pre ďalšie rozširovanie. Pretože podklad letiska bol piesčitý s nízkou únosnosou a problémovým zatrávnením, nemecké velenie vykonalo vykúpenie požnohospodárskej pôdy východne od letiska Nový Dvor v lokalite Pasečky k.ú. obce Kuchyňa od miestnych rožníkov. Z týchto pozemkov sa následne vykonal odber ornice do hĺbky asi 30 cm, ktorá bola navozená na plochu letiska, kde bola ornica uvalcovaná a osiata trávou k zvýšeniu únosnosti.

1.9.1940 při cvičné letu dvojice bombardérů na trati Malacky - Moravská Ostrava, za špatného počasí narazil německý bombardér asi 500 m pod kapličkou do svahu Radhoště. Tříčlenná posádka zahynula a byla pohřbena ve Frenštátě pod Radhoštěm. Podrobnosti.


V září 1941 vznik III./Grosse Kampffliegerschule 2.

Hasiči - šéfové Němci, personál Slováci.helo5762.jpg (217180 bytes), helo5763.jpg (254515 bytes), helo5764.jpg (265541 bytes), helo5765.jpg (225676 bytes). Podrobnosti z Malacek.


10.8.1942 přejmenování na III./KBS 2. Přesun do Hörschingu? Návrat do Malacek v roce 1943?

Letisko a strelnicu Malacky –Nový Dvor obsadené nemeckou armádou využívali na krátkodobé pobyty za účelom ostrých strelieb z palubných zbraní a bombardovania i príslušníci Vzdušných zbraní Slovenského štátu. Potvrdzuje to i príprava štrnástich vybraných stíhacích letcov 1. frontovej garnitúry Letky 13 pod velením stot. let. Ondreja Ďumbalu, ktorá realizovala od 1.9.1942 do 7.10.1942, keď bola letka pripravená na samotný odchod do poža. Vykonanie ostrých strelieb na leteckej strelnici Malacky-Nový Dvor, v nemeckej ochrannej zóne, ktoré na letisku všestranne zabezpečoval slovenský letecký detašmán a hospodárska stotina, sa stalo de facto vyvrcholením príprav odletu na východný front. Na základe schváleného plánu mali príslušníci 1. frontovej garnitúry Letky 13 tieto strežby absolvova v dňoch 14.-19.9.1942, ale podža údajov v dochovaných zápisníkoch letov príslušníkov 1. frontovej garnitúry Letky 13, ako aj podža obsahu článku 6 Dôverného rozkazu leteckého pluku čís. 57/1942 z 22.9.1942, vykonali stíhači bojové strežby až v dňoch 21.-25.9.1942. Na prvé bojové lety spojené s ostrou strežbou z palubných gužometov na vytýčené pozemné ciele piloti štartovali už v skorých popoludňajších hodinách 21.9.1942. Po troch dňoch intenzívneho lietania na šiestich stíhačkách Bf 109 E dostali rozkaz zaútoči na určené pozemné ciele strežbou z kanónov svojich lietadiel. Dňa 25.9.1942 po absolvovaní 5 až 9 letov spojených s ostrou strežbou z palubných zbraní absolvovali príslušníci letky aj záverečné strežby, na ktorých sa osobne zúčastnili náčelník štábu VVZ pplk. gšt. Alojz Ballay a šéf Nemeckej leteckej misie na Slovensku Gen. Maj. Wilhelm Keiper. Obaja vysokí vojenskí velitelia vyjadrili s výsledkami strelieb, predovšetkým však s výsledkami strelieb z palubných kanónov, vežkú spokojnos. Po tomto dni bola Letka 13 vyhlásená za plne bojaschopnú a pripravenú na bojové nasadenie na fronte.

Kompletace bombardérů Heinkel He 111 v Chebu až do začátku roku 1943. Poslední zde zkompletované stroje byly zrovna He 111 H-23 pro Slovenskou republiku, předané v Malackách.


Rozširovanie letiska nemeckou armádou pokračovalo až do roku 1943, kedy bola vybudovaná nákladná železničná vlečka.

Od roku 1943 III./KBS 2 pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel Gruppenkommandeur III./KBS 2 Maj. Heinz Krenkel do 1.10.1943. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, průzkumné Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111. Kdy se útvar přistěhoval?

Obdobne pod velením stot. let. Ďumbalu vykonala ostré strežby a bombardovanie na strelnici Malacky-Nový Dvor druhá frontová garnitúra Letky 13 vo dňoch 6.-10.6.1943 na lietadlách Bf 109 E a následne bola nasadená na front.

Po prvním náletu 13.8.1943 na továrnu Wiener Neustädter Flugzeugwerke G. m. b. H. (W. N. F.) jakožto třetího největšího výrobce stíhaček Bf 109, bylo rozhodnuto o rozptýlení výroby. Kompletace a zálety nových Bf 109 na letišti v Malackách. Piloti od Flugzeugüberführungsgeswader 1 přelétávala letadla z továren na frontu. Podrobnosti z Malacek.

Podža údajov v kronike obce Rohožník sa začalo s budovaním núdzového letiska v Smúhoch. Kedy? V povedomí v našej obci Rohožník je tá lokalita stále nazývaná ako Núdzové. Boli tam rozmiestnené makety lietadiel zhotovené zo žrďoviny a plachtoviny.

Od 12.10.1943 velitel Gruppenkommandeur III./KBS 2 Maj. Rudolf Henne - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.4.1942, jeden z celkem 7 313). . Na fotce ještě jako Hauptmann.

18.10.1943 byla z Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována Stab a 1./NSGr. 4.

V prosinci 1943 noční bitevní Stab a 1./NSGr. 4 odletěla do Radziwillow dnes ukrajinský Радивилів, 1940-1993: Czerwonoarmiejsk (rusky Червоноармейск) / Czerwonoarmijsk (ukrajinsky Червоноармійськ).

Stavební úřad letectva Malacky Bauleitung der Luftwaffe 1460/43 zabezpečoval i radarovou stanici Nitra.

8.10.1943 VVZ objednalo na základě německé nabídky mimo jiné i 30 ks použitých letadel He 72 D Kadett v ceně 17 500 RM za kus a zároveň požádali o nabídku na 15 ks náhradních motorů Siemens-Halske Sh 14.

20.12.1943 boli podpísané zmluvy s firmami Gother Wagonfabrik a Focke-Wulf o nákupe 30 ks cvičných lietadiel typu Go 145 s motormi Argus As 10 C a 30 ks školných lietadiel typu Fw 44 Stieglitz po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů Siemens-Halske Sh 14 A.


Letisko Malacky-Nový Dvor využívalo letectvo Slovenského štátu i na zalietavanie a preberanie lietadiel zakúpených od Nemeckej ríše.

Objednané lietadlá Go 145 boli prelietavané z letiska Nový Dvor slovenskými pilotmi od 3.1.1944 do 13.5.1944 na letiská v Piešanoch a Trenčianskych Biskupiciach a následne distribuované na ostatné slovenské letiská.

Stroje Fw 44 přebíralo od konce února do počátku května 1944.

Dne 2.3.1944 přelétlo prvních deset He 72 Kadettů. Dne 30.3.1944 dalších šest He 72. Dne 1.4.1944 přelétlo dalších sedm kusů He 72. Dne 3.4.1944 přelétlo osm kusů He 72. To je v součtu 31 ks He 72 Kadettů.

4.3.1944 došlo počas štartu k nehode Ju 88 A-5 WNr. 3399 od KBS 2. Posádka v zložení pilot Fw. Stefan Huber, pozorovatež Fw. Siegfried Marhart, žiak Gefr. Johannes Ruos a žiak Gefr. Matthias Christiansen zahynula. Zdroj.

15.4.1944 mal na letisku haváriu Ju 88 A-4 WNr. 2301 od KBS 2. Jeden člen posádky, Ogfr. Hans Bosch bol zranený. Zdroj.

19.4.1944 pristálo nemecké lietadlo Fw 190 "BQ+FC" pilotované letcom menom Fw. Pongs. Od které jednotky? Ten prelietal stroj z letiska Liegnitz pres Piešany do Malaciek. Zdroj.

Ašpiranti Leteckej školy VVZ vykonali dňa 1.6.1944 strežby s cvičným strelivom z paluby Š.328 a následne 3.6.1944 vykonali aj bombardovanie cvičnými ostrými bombami na letisku Malacky-Nový Dvor.  

23.6.1944 piloti preleteli s W 34 na strelnicu v Novom Dvore. Tam sa najprv zúčastnili na ostrých strežbách a ostrom bombardovaní so stíhacími dvojplošníkmi B.534 a od 26.6. 1944 absolvovali ostré strežby s Bf 109.

Luftwaffe na letisku Kuchyňa disponovalo asfaltovou vzletovou a pristávacou dráhou a niekožkými spevnenými trávnatými vzletovými a pristávacími dráhami. Význam letiska začal narasta vznikajúcim pohybom v slovenských horách a približovanie sa frontu. Posádka letiska sa zväčšovala a pribúdalo aj lietadiel. Zvyšoval sa najmä počet strmhlavo bombardujúcich lietadiel Junkers Ju 87 D-5 Stuka. 

Na střelnici "Široká" vybudována nouzové plocha.

Bitevní Ju 87 G-2 a slovenští mechanici , bitevní Fw 190 F .

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podža tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a W 34.

11.7.1944 přiletěl Stab/ZG 76 s těžkými stíhacími letouny Me 410.

12.7.1944 přiletěla I./ZG 76 se zbytky letounů Me 410.

Americký fotoprůzkum od 14.7.1944. 

20.7.1944 odletěl Stab a I./ZG 76.

17.8.1944 odletěli 5. a 6./SG 151 s bitevními letouny Hs 129 B-1 z letiště Pardubice na letiště Pančevo u Bělehradu. Mezipřistání v Malackách?  MAPA.

28.8.1944 vyhlášena bojová pohotovost u III./KBS 2. Vyčlenění asi 30 letadel do Gefechtsverband Henne.

29.7.1944 sa na letisku Novy Dvor stala pri štarte nehoda na Bf 109 G-6 WNr.166154, patriaci v tom čase Fl.U.G.1. Stroj sa poškodil na 25 % a pilot vyviazol bez zranení. Zdroj.

Slovenské národní povstání. vhu.sk

helo5990.png (609862 bytes)

Pokud jde o logistické zabezpečení vlastní bojové činnosti, t.j. přísun paliva, munice, opravy, údržbu, spojení, protileteckou obranu atd., tak v prvních dnech až do 3.9.1944 je mělo v gesci velitelství letecké základny (Fliegerhorst) Malacky-Nový Dvor. To bylo logické, protože Gefechtsverband Henne, který v prvních dnech nesl hlavní tíhu bojů, měl mírové a nyní i operační letiště právě zde.

Výstavba nouzových letiš Ausweichflugplatz Rarbok, Sološnica. Od kdy?

Zajištění leteckého materiálu ve Vajnorech, Pišanech, Trenčíně, Žilině, Nitře. Kořist 192 letadel. Od 1.9.1944 přelétávání do Malacek. Slovenský letoun He 111 "S-81" přiletěl z Vajnor.

30.8.1944 sa v dôsledku technickej poruchy na letisku poškodil na 15 % cvičný dvojmiestny Bf 109 G-12 WNr.19325. Zdroj.

30.8.1944 se Gefechtsverband Henne bombardoval povstalecký vysílač v Banské Bystrici a letiště Tri Duby. MAPA.

2.9.1944 pri obci Lazany (okres Prievidza) núdzovo pristál Ju 88 A-5 WNr. 883192 "ND+EN" patrici Gefechtsverband Henne. Posádku tvorili pilot Lt. Karl Dempf, pozorovatel Uffz. Heinz Meiermann, bordfunker Uffz. Vincenz Hastreiter a palubný mechanik Fw. Alfons Grübl. Zdroj.

Od 3. do 19.9.1944, pak zabezpečení leteckých operací nad povstaleckým Slovenskem převzalo letištní velitelství (Platzkommando) oblastního velitelství leteckých základen (Flughafen-Bereichskommando, zkráceně Koflug) 10/XVII, které byl zřízeno patrně právě v té době. Jak již z jeho označení vyplývá, v pozemní organizaci Luftwaffe patřilo Koflug 10/XVII do podřízenosti vídeňské XVII. letecké župy (Luftgau-Kommando XVII), která dosud měla v působnosti letiště na teritoriu sousedících rakouských a českých zemí. Župě tehdy velel General der Flieger Egon Doerstling, funkci náčelníka štábu konal Oberst Herbert Körner.

4.9.1944 u obce Lazany (okres Prievidza) (je to tato?) partyzáni zničili letounu Ju 87 D-5 WNr. 666020. Ofhr. Ludwig Süss a Gefr. Rudolf Rosemeier nezvěstny. Letoun původně patřil II./SG 102 z Německého Brodu, pak Gefechtsverband Henne z Malacek. (?)

9.9.1944 přiletěla z Popradu a Krakow-Balice noční bitevní 2./NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 nesoucí pumy (dva kusy později přešly pod Stab/ NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letiště Krakow-Balice. Kdy? Hobby Historie 21/2013. MAPA

Od 10.9.1944 nasazení 1 Kette od I./JG 52 s třemi Bf 109 G-6.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardoval letiště Tri Duby a pomocnou plochu Vežká Lúka. Protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-6 "žlutá 12" od 3./JG 52. Pilot Lt. Anton Resch seskočil 20 km západně Zvolena. V podvečer ještě poškodila průzkumný Fw 189 A-2 WNr. 125147, který nouzově přistál u Malacek. Poškození 20 %.

Fw 189 Kdy?

12.9.1944 v 8.30 hodin František Cyprich s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 od Gefechtsverband Henne v prostoru severně Brezna.

13.9.1944 sa chybou pilota poškodil na 30 % stíhací Bf 109 G-6 WNr.167263, patriaci prelietavacej jednotke Fl.U.G 1. Zdroj.

16.9.1944 v 15.50 hodin Rudolf Božík s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 WNr. 885153 od Gefechtsverband Henne v prostoru Nová Baňa.

17.9.1944 americký průzkum letiště. Na letišti se nacházelo 51 letounů. Nebo. Prieskumom dňa 17.9.1944 bolo na letisku Nový Dvor zistených 78 ks lietadiel, z toho 25 stíhacích a 31 bombardovacích. (?)

helo8644.jpg (296898 bytes)

19.9.1944 odlet 1 Kette od I./JG 52 do Krakova.

19.9.44 zásahom povstaleckého stíhača npor. Jozefa Stehlíka dopadol na zem pri obci Zemianske Kostolany (okres Prievidza) nemecký bombardovací stroj Ju 88 A-5 WNr. 885127 "biela 10" od Gefechtsverband Henne. Z posádky zahynul pilot Fw. Walter Schwabe. Ďalší traja členovia, pozorovatež Fw. Georg Hien, palubný radista Uffz. Ewald Thömmes a palubný mechanik Ofw. Werner Schwabe boli vážne zranení.

19.9.1944 ppor. Skopal sestřelil Fi 156 v priestore severná stanica Prievidza. Letoun byl asi od Fl. Geschw. z. b. V. 7 z Piešan nebo z Malacek.

19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval polní letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl asi od NSGr. 4.

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1). No bomby nezasiahli len letisko a vojenské zariadenia patriace k nemu, ale aj čas obce Kuchyňa až po kostol. Po nálete boli mŕtvi i civilisti.

V 15 hod. byl během přistání nepřátelskou stíhačkou sestřelen letoun Ju 87. Ofw. Hans Luhr, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes od 2./SG 102 z Německého Brodu, který byl převelen k 6./KBS 2 zahynul.

Červený kruh - vlevo od něho je vidět bombardovací kruh. Žlutý kruh - 3 protipožární pásy na pravé straně střelnice "A" Široká. Zelený kruh - hořící kasárna. Modrý kruhy - cesta Malacky - Pernek.

Kasárna a severozápadně od nich jsou vidět krátery na letištní ploše. Na západní straně letiště asi hoří dva letouny.

Od 20.9.1944 do konce bojů, pak tyto úkoly převzalo velitelství Koflug 1/VIII, patřící pod VIII. leteckou župu, působící v Haliči a ve Slezsku.45 V čele Luftgau-Kommanda VIII, které mělo velitelství ve Vratislavi (Breslau), tehdy stál General der Flieger Veit Fischer a jeho náčelníkem štábu byl Oberst Friedrich Meissner (od 30.9.1944 Oberst Wilhelm Fuchs).

Nemecký velitež letiska pravdepodobne mjr. Walman v snahe urýchli obnovu letiska nariadil, aby sa na odstraňovaní škôd a obnove podiežalo civilné obyvatežstvo z okolitých obcí. Nariadil rozptýli lietadlá do zásekov v lesoch a zamaskova. Okolité obce poskytovali pre Fliegerkommandanturu Nový Dvor robotníkov a povozy.

Ale napriek všetkým škodám sa prevádzka letiska obnovila už po štyroch dňoch mohli pristáva lietadla na vedžajších plochách.

1.10.1944 přiletěl z Tápiószentmárton (východně Budapešti) noční stíhací Stab II./NJG 100. Velitel Gruppenkommandeur II./NJG 100 Hptm. Ulrich von Meien. Do 21.10.1944. MAPA letiš nočních stíhačů.

Od noci z 1. na 2.10.1944 noční útoky Si 204 od 2./NSGr. 4 na nádraží v Banské Bystrici.

3.10.1944 přiletěla z Tápiószentmárton (východně Budapešti) noční stíhací 5. a 6./NJG 100.

Noční stíhací Bf 110 G s radarem .

Ju 88 G s radarem

.

7.10.1944 ve dne Siebely od NSGr. 4 poblíž Dúbravy poměrně úspěšně napadly povstalecký improvizovaný pancéřový vlak IPV-I Generála M. R. Štefánika, kterému pumami zničily předsunutý (tykadlový) vůz.

13.10.1944 byl Hauptmann Paul Zorner, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.9.1944, jako 588 z celkem 869) jmenován velitelem Gruppenkommandeur II./NJG 100.

18.10.1944 František Chábera od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА z polního letiště Zolná sestřelil Hs 129 B WNr. 447 od Gefechtverband Henne. Fw. Wilhelm Rath zahynul. Letoun dopadl asi u Levic.

21.10.1944 Si 204 od NSGr. 4 ve spolupráci s další šesticí Ju 87 patrně od 2. Staffel/NSGr. 4 zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jižně od Zvolena), přičemž došlo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou poškodily jeden vůz; nejdůležitější část vlaku, lokomotivu, však nikoli. "Štefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jižně od Zvolena. Na severní i jižní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemožnila výjezd. Německé posádky se ovšem musely spokojit s tím, že na třech místech přerušily tra, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.

22.10.1944 Hauptmann Paul Zorner převzal velení II./NJG 100.

26.10.1944 bylo letiště Tri Duby a polní letiště Zolná dobyta Němci. Konec SNP.


Od listopadu 1944 Sověti útočili na Budapest.

V prosinci 1944 se 2./NJG 100 na letišti Brno přejmenovala na 4./NJG 100 a přešla do podřízenosti Stab II./NJG 100. Ve výzbroji měla osm nočních stíhacích letounů Ju 88 C-6 a jeden Ju 88 G-1. Tak pod II./NJG 100 sloužily 4., 5. a 6./NJG 100. Bojovaly v Maďarsku, Rakousku a nad Moravou.

1.12.1944 byl Hptm. Paul Zorner povýšen na Majora.

Až 2.12.1944 velitel Luftwaffe, Generalfeldmarschall předal Maj. Paulu Zornerovi vyznamenání Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže.

Od 6.12.1944 přelet po dvou nočních stíhacích letounů Ju 88 od každé Staffel NJG 100 na západní frontu k zabezpečení operace Bodenplatte - navedení útočících jednotek na spojenecká letiště.

6.12.1944 byl Zornerův radarový operátor Fw. Heinrich Wilke vyznamenán vysokým vyznamenáním - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (6.12.1944, jeden z 7 313)

 

O intenzite leteckej činnosti hovorí aj Kronika obce Kuchyňa. Velitež letiska, ktorým mal by Oberst Eiffel von Freiherr nariadil obyvatežom Kuchyne odstraňova sneh zo štartovacej plochy. Odstraňovanie až 2 m vysokých závejov trvalo asi dva týždne. Letisko bolo mimo leteckej prevádzky 3 až 4 dni. 

Budovali sa úkryty pre personál letiska. Vzletová dráha sa predlžovala, aby mohli z letiska pôsobi nové lietadlá s väčšou dráhou vzletu.

V prosinci 1944 z Pápa přiletěl Stab/KG 4 s He 111 H.

20.12.1944 z Pápa přiletěla I./KG 4 s He 111 H.

22.12.1944. V letovom denníku Rolfa Plassa od KG 4 je záznam o lete s He 111 H-19 "5J+EL" z letiska Nový Dvor so štartom 10.29 hod. a pristátim o sedem minút neskôr o 10.36 hod. na letisku Rohrbach (Rohožník). Zdroj.

23.12.1944 posádka vzlietla z Rohožníka, avšak na ino stroji "5J+DL" k bojovému letu a po 105 minútach pristála na letisku Nový Dvor. Zdroj.

26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.

28.12.1944 byla III./KBS 2 zrušena.


1.1.1945 havaroval na vrchu Vysoká 754 m n. m. východne obce Kuchyňa letoun He 111 H-16 WNr. 162438, patriaci 3./KG 4. Posádka letela v zložení pilot Ofhr. Friedrich Braun (WIA), Beobachter Uffz. Reinhard Onken (KIA), Bordfunker Uffz. Rudolf Simon (KIA), Bordwart Fw. Erich Keller (KIA) a Bordschütze Obgfr. Josef Linke (KIA). Zdroj.

V lednu 1945 se II./NJG 100 přesunula z Malacek do Nového Dvoru. (Co se změnilo?)

V lednu 1945 přiletěla 14.(Eis)/KG 27 s He 111.

Na prelome rokov 1944/1945 bola na letisku umiestnená nemecká I./KG 4 „General Wever“, ktorá sa zúčastnila bitky o Budapeš. Hans Gaenshirt z 2./KG 4 opisoval podmienky na letisku nasledovne:

„V polovici januára (1945) napadol sneh. A v množstvách, ktoré sú neopísatežné: v priebehu dvoch dní asi 90 cm! Letisko bolo ochromené. Stroje zapadané snehom až na nepoznanie. Vedeli sme, že keď neodstránime sneh, následne príde odmäk a potom bude mrznú, nebudeme môc najmenej 2 – 3 týždne lieta. Tak prišiel rozkaz od veliteža k odhrabávaniu lopatami.

Zohnalo sa asi 400 až 500 lopát, netuším odkiaž a celá skupina vrátane veliteža (major Ernst Göpel), dôstojníkov, šikovatežov, technikov, všetko čo malo ruky a nohy, odhŕňalo sneh dňom a nocou. Jednako bolo treba odhrnú štartovaciu dráhu o šírke asi 30 metrov a dĺžke 800 – 900 metrov, teda asi 25 000 kubických metrov! K tomu rozjazdové dráhy od stanov횝 lietadiel k štartovacej dráhe s ešte raz takým množstvom!

Len keď sa niekto rýchlo zvalil, smel si urobi prestávku. Dva dni a dve noci sme odhrabávali sneh bez prestávky, potom sme to zvládli a mohol sa urobi pokus o štart a pristátie.

Také nebezpečné experimenty robil samotný nᚠvelitež, a tak to bolo aj teraz. Štartoval na úzkej štartovacej dráhe – He 111 je okolo 22,50 m široký – napravo a nažavo od neho bol navŕšený sneh do výšky 3-4 metrov. Išlo to aj hladko. Ale pristávaniu sa na takej úzkej dráhe nedôverovalo. Stačilo by len celkom málo prejs na stranu na snehovú stenu, stroj by sa mohol otoči, nevysunú podvozok a pristᝠna bruchu s pravdepodobnou explóziou alebo prinajmenšom požiarom zošmyknutím na betónovej dráhe. Tak pristál v hlbokom snehu vedža štartovacej dráhy.

Prizerali sme sa v napätí. Hlboký sneh brzdil silnejšie, ako sa čakalo, chvost He 111 stúpal nahor a mysleli sme každú chvížu „teraz pôjde na nos“. Ale išlo to práve celkom dobre – po asi 200 metroch pristávacej dráhy stroj zastal. Z hlbokého snehu sa ale nemohol viac vyrolova von, musel by vytiahnutý ažkým ahačom s navijakom.

Táto metóda pristávania sa teda pre nočné pristávania určite nehodila! Chtiac nechtiac sme sa museli k tomu odhodla, uskutočni následne aj pristátie na úzkej štartovacej dráhe. Kurt Lauxmann a ja sme si to vyskúšali ako prví, potom čo nám velitež sžúbil, že nás nepotrestá, keď stroj poškodíme. Potom ako sa nám obom podarilo pristá, vyskúšali si to aj ostatní – a ukázalo sa – že to síce bolo ažké, ale možné. Čo išlo cez deň, muselo ís aj v noci!

Tak nahlásil nᚠvelitež skupiny u leteckého zboru opätovnú pripravenos k boju. A promptne aj prišiel ešte v tú noc ďalší rozkaz na nasadenie k zásobovaniu Budapešti. Ako sme dúfali, všetky posádky zvládli aj nočné pristávanie bez nehody. Stali sme sa drzejšími a zvykali sme si na tieto extrémne podmienky na pristávanie tak rýchlo, že sme niekedy lietali aj na tri nasadenia.“     

Napriek zvládnutiu nočného pristávania na zasneženom letisku sa zlé počasie predsa len podpísalo pod stratu bombardéra z eskadry KG 4. Heinkel 111 H-20, W.Nr. 700501 s pilotom Eduardom Wiesenfarthom, pozorovatežom Ludwigom Stahlom, palubným radistom Georgom Saalfrankom a palubným mechanikom Heinrichom Pollmeierom havaroval 16.1. 1945 na vrchu Vysoká v Malých Karpatoch. Išlo o skúsenú posádku, ktorá mala nalietaných vyše 1000 nepriatežských letov. Všetci zahynuli a ich ostatky sú pochované na vojenskom cintoríne v rakúskom Allentsteigu. Zdroj.

16.1.1945 nehoda pri pristávaní. He 111 H-16 WNr. 160919 "1G+DY", patriaci 14.(Eis)/KG 27, bol zničený na 100 %. Z posádky zahynul len pilot Fw. Ernst Lennhart. Zvyšní traja letci  pozorovatež Fw. Jan Ufen, radio operátor Uffz. Franz Rautner patriaci k 2./KG 4 a palubný mechanik Uffz. Felix Schmidt boli zranení. Zdroj.

19.1.1945 prišlo na letisku k nehode bombardéru He 111 H-16 WNr. 160915 "1G+EY", patriacemu 14.(Eis)/KG 27. V dôsledku silného bočného vetra sa bombardér postavil na nos a poškodil sa na 25 %. Z posádky sú známi len pilot  Uffz. Werner a pozorovatež Uffz. Spraiter Edgar. Zdroj.

21.1.1945 z Viedne-Aspern o 16.15 hod. preletela Ju 87 s posádkou pilot Fw. Klepp a pasažier Lt. Peter Düttmann, pilot II./JG 52, ktorý sa vracal z dovolenky. Pilot bol na pristátí dlhý, a poškodil stroj na 70 %. Lt.  Düttmann sa žahko zranil, čo oddialilo jeho návrat k jednotke o sedem dní. Zdroj.

22.1.1945 utrpela 14.(Eis)/KG 27 dve straty bombardérov He 111 H-16 na letisku. Stroj s WNr. 161622 sa počas pristávacieho manévru poškodil na 25 %. Druhý stroj WNr. 161230 sa poškodil na 2 5% v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

23.1.1945 fúkal silný vietor, ktorý sa stal osudným pre He 111 H-16 "1G+AY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Stroj sa pri pristávaní poškodil na 50 %. Posádku tvorili pilot Uffz. Werner a Uffz. Edgar Spraiter. Zdroj.

27.1.1945 mal na letisku nehodu pre poruchu Heinkel He 111 H-11 WNr. 8515 "1G+NY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Lietadlo sa poškodilo na 25 %. Pilot Uffz. Werner a pozorovatež Uffz. Edgar Spraiter vyviazli bez ujmy na zdraví, Bordfunker neznámeho mena bol zranený a palubný mechanik zahynul. Zdroj.

28.1.1945 v 13.55 hod. Lt. Peter Düttmann s Bf 109 G-10 WNr. 610533 odletěl na letisko Veszprém, kde se stal velitelem 5./JG 52. Zdroj.

29.1.1945 sa na letisku stala nehoda bombardéru He 111 H-20 WNr. 160253, patriaci I./KG 4, sa poškodil na 50 % počas nehody pri pristátí. Posádka vyviazla bez zranení. Zdroj.

Od 6.2.1945 přesun noční stíhací II./NJG 100 do Seyringu.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

V únoru 1945 odletěl Stab/KG 4 na základnu Dresden-Klotzsche.

16.-19.2.1945 Stab a I./KG 4 s He 111 H zásobovala Festung Breslau.

Od 17.2.1945 se I./KG 4 přesunovala na základnu Dresden-Klotzsche, odkud pokračovala v zásobování Breslau.

25.2.1945 na letišti Plzeň-Skvrňany zahynul Hptm. Eduard Skrzipek na letounu Bf 109 G-6 od doplňovací I./Erg. KG (J), letoun zničen na 90 %. Byl to bývalý Staffelkapitän 14.(Eis)/KG 27 a nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (26.6.1944, jako 509. z celkem 863) hel008.jpg (114074 bytes) Na fotce ještě jako Oberleutnant a bez dubových ratolestí. 

Fw 190 F-8 hel182.png (393854 bytes), hel183.png (417702 bytes) od SG 2. V únoru 1945?

5.3.1945 přiletěla z Karmacs noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.

Pre defekt na pneumatike podvozku poškodil stroj patriaci Stab/NSGr. 10. Posádka bola nezranená. Lietadlo Ju 87 D-5 WNr. 130765 bolo poškodené na 20 %. Zdroj.

13.3.1945 byla noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 zrušena.

18.3.1945 v 15.45 hod. u obce Krahulov (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie.

18.3.1945 v 16 hod. u obce Studenec (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Letecká badatelna.

V březnu 1945 nálet amerických Mustangů.

V březnu 1945 byla bombardovací 14.(Eis)/KG 27 zrušena. (?)

Sovietské prieskumné lety.

helo8701.jpg (372544 bytes)

31.3.1945 přiletěla z Piešan stíhací I./JG 53 s Bf 109 G. Mohli létat z polního letiště Ausweichflugplatz Rarbok nebo Sološnica. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313). he035.jpg (22075 bytes) MAPA.

Příslušníci Gruppenstab:

Velitel Staffelkapitän 1./JG 53 Oblt. Hans Kornatz. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 2./JG 53?.

Velitel Staffelkapitän 3./JG 53 ?.

 

31.3.1945 přiletěla z Piešan bitevní I./SG 2 s Fw 190 F. Mohli létat z polního letiště Ausweichflugplatz Rarbok nebo Sološnica. Velitel Gruppenkommandeur I./SG 2 Major Herbert Bauer - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (30.9.1944 jako 618. z celkem 863).

Příslušníci Gruppenstab:

Velitel Staffelkapitän 1./SG 2 Lt./Oblt. Dr. Eginhard Weissmann. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 2./SG 2 ?.

Velitel Staffelkapitän 3./SG 2 ?.

 

1.4.1945 sovietski letci podnikli útok s ciežom preruši činnos letiska a naruši činnos Luftwaffe.

V noci z 1.4. na 2.4.1945 lejtěnant Ažbert Nikolajevič, Devjatov  navigátor posádky Po-2 od 930 нбап bombardoval Malacky. Vykonal štyri bojové lety za noc v celkovej dĺžke 7 hod. 25 minút z letiska Selice (okres Šala). Zaznamenané štyri zhodenia na ciež a spôsobený jeden výbuch, ktorý potvrdila posádka lejtěnanta Klimanova. Zdroj.

----------

2.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Vrbové (okres Piešany), Bíňovce (okres Trnava), Pernek, Jablonica (okres Senica). Deník bitevního korpusu.

2.4.1945 I./JG 53 uskutočnila niekožko vzletov typu "vožný lov". Jednu dvojicu tvorili H. Lipfert a Neumann. Helmut Lipfert. Společně sestrelili Pe-2. Zdroj.

2.4.1945 odletěla I./JG 53 do Fels am Wagram. MAPA.

2.4.1945 odletěla I./SG 2 do Fels am Wagram.

Koncom marca a začiatkom apríla 1945 vládla medzi vojakmi na letisku nervozita. V kronike obce Kuchyňa sa hovorí „... všetko sa balilo a odchádzalo, celý deň a celú noc sa horúčkovito pracovalo. Po letisku sa pohyboval traktor a rozorával ho aby ho spravil nepoužívatežným. Nasledujúceho dňa sa všetko zamínovávalo...“. Nemci uplatnili taktiku spálenej zeme, vyhodili do vzduchu podzemné úkryty, budovy, podpálili sklady, ktoré mali i v obci. Zničili aj vybudované stanovištia protilietadlových kanónov. Boli zničené i lietadlá pre ktorých prelet nebol dostatok paliva a náhradných dielov. Obdobne dopadli i dva vežmi odolné podzemné železobetónové kryty. Neostala ušetrená ani osada Fligadorf dislokovaná asi dva kilometre východne od letiska na úpätí Malých Karpát. V tejto osade vybudovanej nemeckou armádou bola požná nemocnica a ubytovne pre lietajúci personál. Na VPD boli šachovnicovo rozmiestnené haldy leteckých bômb rôznych typov a celá asfaltová plocha bola ich následným odpalom rozrušená k zamedzeniu pristávania sovietskych lietadiel. Pán Emil Novotný, ktorý pracoval na letisku ako hasič si spomínal, že VPD bombardoval bombardér He 111, ktorý takto rozrušoval jej povrch.

Letiště vyklizeno. Kdy?

----------

3.4.1945 bombardéry A-20G Boston od 452 бап, 218 бад, 5 ВА z letiště Vecsés bombardovaly Malacky. Přehled bojové činnosti bombardovací divize za 4/1945.

----------

4.4.1945 lejtěnant Ažbert Nikolajevič  Devjatov, navigátor posádky Po-2 od 930 нбап, 5 ВА bombardoval Malacky. Vykonal tri bojové lety za noc v celkovej dĺžke 6 hod. 45 minút z letiska Selice (okres Šala). Zdroj.

----------

5.4.1945 u obce Kuchyňa byl sestřelen ve vzdušném boji gard. mládšij lejtěnant Jefimov na La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letiště Pusté Úžany (Szarvas) (okres Galanta). Zraněný nouzově přistál, ostřelován přešel frontu. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
5 апреля 1945 года
№ 331 Об овладении городами Малацки, Брук, Превидза и Бановце

летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Селезнева5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Каманина 5 шак, 5 ВА,

полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Юдакова 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Гейбо 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Шутеева 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Чижикова 12 гшад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Благовещенского 279 иад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Комарова 207 окрап, 5 ВА,

полковника Сапрыкина 4 гшад, 5 шак, 5 ВА,

полковника Клобукова 264 шад, 5 шак, 5 ВА,

полковника Семененко 331 иад, 5 шак, 5 ВА,

полковника румынской армии Бурдулою Aeronautica Regală Română.

 

5.4.1945 po obsadení letiska sovietskym letectvom, vďaka nedobrovožnej pomoci civilného obyvatežstva, sa podarilo sprevádzkova letisko už za dva dni. Podža spomienok účastníkov boli obyvatelia obcí Kuchyňa a Pernek nútení sovietskymi vojakmi zahadzova a urovnáva krátery vytvorené odchádzajúcimi Nemcami. Na letisku boli odstránené míny. Práce na letisku spočívali vo výstavbe ubytovní pre mužstvo a posádku letiska.

Velitežom letiska sa stal plukovník Jeremin.(?)

Sovietske letecké sily v priebehu obnovy letiska Kuchyňa, využívali pre svoje Po-2 zriadené improvizované letisko južne od Malaciek. Kde?

----------

Nemci počas určitej doby, v snahe naruši obnovu letiska, uskutočnili niekožko nie vežmi úspešných náletov. Kdy?

----------

Na na tretí deň pristávali prvé sovietske lietadlá. (7. nebo 8.4.1945?)  Ktoré jednotky 5 ВА?

----------

Od 8.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Pernek. . MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.4.1945

----------

Od 16.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Rohožník (Rarbok). . MAPA.

----------

17.-18.4.1945 se z polního letiště  Jablonica (okres Senica) přesunul 207 окрап, 5 ВА s letouny Il-2KR, Jak-9 a Po-2. Přehled bojové činnosti za 4/1945. MAPA. Zdroj. Артиллерийские эскадрильи в бою.

----------

Od 18.4.1945 provoz stíhacích letounů Lavočkin 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Sološnica. . MAPA.

----------

19.4.1945 na letišti Kuchyňa stíhačka Jak-9U od 151 гиап, 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА při pojíždění se srazila se stojícím Jak-9M No. 4415301 od 73 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА, které poškodil levý konec křídla. Přehled bojové činnosti pluku.

----------

----------

21.4.1945 ve vzdušném boji bylo sestřeleno sedm Fw 190. Deník bojové činnosti 3. stíhacího leteckého korpusu. Ve vzdušném boji bylo sestřeleno pět Fw 190. Deník bojové činnosti 5. letecké armády za duben 1945. Gardový stáršij lejtěnant Ivan Frolovič Šamenkov гвардии старший лейтенант Иван Фролович Шаменков na letounu Jak-3 od 150 гиап, 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil tři letouny Fw 190 v oblasti Сировице - Иванчице Syrovice - Ivančice.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

30.4.1945 z polního letiště Dojč (okres Senica) se přesunul 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА se stíhačkami Jak-1, Jak-3, Jak-7 a Jak-9. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. . MAPA.

Velitel 85 гв. иап кп гв.пп Платон Ефимович Смоляков Platon Jefimovič Smoljakov a náčelník štábu нш гв.пп Валентин Петрович Соин Valentin Petrovič Soni. Politrukem byl Замполит полка Дмитрий Пантелеевич Панов Dmitrij Pantělevič Panov.

Přehled bojové činnosti pluku.

Na letisku sa zdržovalo okolo 100 lietadiel rôznych druhov, ktoré sa zúčastňovali na bojových akciách a neskôr plnili cvičné úlohy.

Po vybudovaní základnej infraštruktúry (drevenej) bol zahájený na letisku výcvik pilotov koristných Bf 109 na strežbu a bombardovanie. Kdy?

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

4.5.1945 v 14.23-15.03 hod. při krytí vojsk v oblasti Pivín - Čelčice (okres Prostějov) dvě patrolující stíhači s novými Jak-3 od 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА zaznamenali jak z nízkých mraků vylétává šest Fw 190. Gardový kapitán Konstantinov poškodil vedoucí Fw 190 - pilot odhodil kabinu a chystal se zachránit pomocí padáku. Pro malou výšku a nízké mraky gardový kapitán Konstantinov neviděl jak to dopadlo s Fw 190. Ostatní Fw 190 odhodily pumy a v přízemním letu zmizely. Přehled bojové činnosti pluku. , . Letecká badatelna.

----------

----------

----------

----------

8.-9.5.1945 se 207 окрап, 5 ВА přesunul na letiště Brno. Přehled bojové činnosti za 5/1945.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

----------

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.

85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА s Jak-3, Новый Двур Nový Dvor.

Spojařce Anně Makarovně Skorobogatovoj - Незабудке от братишек соколов. Ниж. р. слева-направо Пишкан, Иван Аникеевич Ivan Anikejevič Piškin 31 гиап, Решетов Алексей Михайлович Alexej Michajlovič Rešetov 31 гиап, Морозов, Фотий Яковлевич Fotij Jakovlevič Morozov 31 гиап. Верх. Р. Нестеров, Игорь Константинович Igor Konstantinovič Nestěrov 31 гиап, Люсин, Владимир Николаевич Vladimir Nikolajevič Ljusin 85 гиап, Чистяков Евгений Михайлович Jevgenij Michailovič Čisakov 73 гиап. Hrdinové SSSR. Dolní řada zleva: I. Piškan, A. Rešetov, degradovaný F. Morozov. Nahoře I. Něstěrov, V. Ljusin, E. Čistakov. Kdy a kde?

V květnu 1945 se 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА se přesunul na polní letiště Židlochovice (okres Brno-venkov).

1.6.1945 byli ustanoveni velitelé letiš na Slovensku. Letiště Kamenica nad Cirochou, Košice, Malacky, Mokraď, Nitra, Piešany, Poprad, Prešov, Spišská Nová Ves, Trenč. Biskupice, Tri Duby, Vajnory, Žilina.


4.8.1946 nehoda Piper L-4 Grasshopper.30357/13, posádka kpt. letectva Michal Danác, rtm. Pravoslav Kalický od LP 2, v hmle narazili do temena kopca Vysoká 754 m n. m.


Březen 1947 a letoun Aero C 3B .

21.4.1947 bylo zřízeno Letecké střelecké učiliště (LSU) VÚ 8916. Ve výcvikových, osobních a organizačních otázkách bylo podřízeno MNO VL, jinak VLZ 4. O. LSU se skládalo z velitelství a pomocných orgánů, učitelského sboru, letky pro výcvik střelců, letky pro střelecký výcvik pilotů, letky pro výcvik v bombardování a zbrojní skupiny. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny US.

Jeho provoz zabezpečovala zároveň zřízená Školní základna VI (ŠZ VI) VÚ 5447. ŠZ VI měla předepsaný počet letounů 49 u provozní letky. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny LL.

22.4.1947 na letišti Malacky nouzové přistání K 7O.3 "D-55". Pilot škpt. Ryba, cestující brig. generál Hanuš a brig. generál Kubita.

K 13.11.1947 v Bratislavě zřízena Povětrnostní ústředna III (PÚ III/PÚS III) VÚ 8903 pro Slovensko. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Vajnory, Malacky, Piešany, Trenčín, Žilina, Poprad, Prešov, Košice, Tri Duby, Spišská Nová Ves, Telgárt, Nitra, Malé Bielice, Kamenica nad Cirochou, Hlboké, Leš.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS III ve složení: Povětrnostní družstva: Trenčín, Zvolen, Mokraď, Košice. Povětrnostní stanice letectva: Nitra, Dvorník (Vajnory), Švermovo, Poprad, Križná. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Leš, Kamenica nad Cirochou, Elbská (?). Povětrnostní hlídky letectva: Žilina, Malé Bielice, Spišská Nová Ves, Prešov. Vyhlášková kancelář: Malacky, Piešany.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

22.4.1948 v 11.03 hod. u Kamenného Mlýna (okres Malacky) nehoda letounu C 3 A "S-14" od LSŠ v Chrudimi. Npor. let. Gejza Kyselý, štábní rotmistr let. Josef Volf, rotný v další činné službě František Brejcha a let. dorostenec Zdeněk Mach zahynuli. Další let. dorostenec Jiří Dejmek byl zraněn, let. dor. Miroslav Bureš a let. dor. Antonín Fus nebyli zraněni.

Červen 1948. Stroj B 36 "IY-5" od LP 25 (bývalé 1. letky LP 24).

, , .

9.6.1948 zřícení letounu C 3B v. č. 444 7?. Zahynul pilot rtm. TomᚠGál, střelecký instruktor rtm. Ladislav Leng, a posluchači Školy na důstojníky letectva v záloze: svob. asp. Viktor Daniel, svob. asp. Jaroslav Davídek, Rudolf Duriš, Vladimír Hátle, Jaroslav Havel. Srážka ve vzduchu s C 3BV.423 při cvičné střelbě na vlečný rukáv.

2.-16.7.1948 z letounu LB 77 "V-24" čtyři odhozy HS 293 A a dva odhozy PC 1400 FX.


24.3.1949 nehoda letounu Avia S 199 "MR-4" při přistání. Por. František Krist od 2.lt LP 8 v Brně. , . Zdroj.

Od 20. do 23.4.1949 přelety letounu LB 77 "V-26" s por. Jozefem Kúkelem mezi letišti Kbely a Malacky.

K 25.4.1949 mělo LSU: 4 letouny C 4/104, 7 letounů C 2, 7 letounů S 199, 12 letounů C 3, 2 letouny K 65, 1 letoun K 68.

Od 26.4.1949 z letounu LB 77 "V-24" deset odhozů HS 293 A a tři odhozy PC 1400 FX.

Od 1.10.1949 mělo LSU nové krycí číslo VÚ 4562. ŠZ VI mělo nové krycí číslo VÚ 7474.

11.10.1949 v noci po ztrátě orientace u Veselí nad Moravou (okres Hodonín) zřícení letounu C 3B v.č. 422 od LSŠ v Chrudimi. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.

18.10.1949 zahynuli ppor. Fojtlín, rt. Jaroslav Molhanec, čet. Ladislav Růsek.


23.3.1950 během cvičného střemhlavého bombardování se zřítil letoun Avia S 199. V. ak. Karel Nerad zahynul.

1.5.1950 byla ŠZ VI přečíslována na ŠZ X.

1.5.1950 bylo zřízeno v Hájníkách Letecké operační středisko 3 VÚ 8520 (LOS 3). V Malackách provoz letištního goniometru.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Ortofotomapa z roku 1950.

30.6.1950 během cvičného střemhlavého bombardování se zřítil letoun Avia S 199.228 od Leteckého pluku 9 v Brně. Rt. Stefan Hájek zahynul. Letecká badatelna.

K 1.7.1950 bylo LSU a ŠZ X zrušena a na jejich bázi vytvořena Vojenská letecká střelnice Malacky, která převzala totéž krycí číslo i letku vlečných terčů včetně označení letounů US.

V srpnu 1950 bylo označení letounů změněno na VS.

K 1.11.1950 mělo LSU: 3 letouny C 4/104, 2 letouny C 2, 2 letouny S 199, 1 letoun C 3A, 22 letounů C 3B, 1 letoun K 65, 1 letoun K 68.


V únoru 1951 byla Vojenská letecká střelnice Malacky rozšířena na Vojenský výcvikový tábor letectva (VVTL) Kuchyňa.

Na podzim 1951 byl na letišti k vidění i kbelský LB 79/I "V-29".

 

 

1959-1963 Týlová záloha letounů VÚ 8050

1963-1992 Výcviková základna letectva VÚ 4562