Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.

Malacky Malatzka Малацки

Nový Dvor Novy Dwor Новый Двур

Od dubna 1934 Vojenský tábor u Malacek

Aufstellung der Kommandantur des Luftwaffenübungsplatzes Malacky/Slowakei

Kuchyňa

15.11.2019

 

od 27.12.1921 do prosince 1926.

Prvé údaje o posádke Kuchyňa sú z roku 1918.

15.7.-11.10.1921 třetí dělostřelecký kurz v Malackách. Řízení střelby letouny Salmson SAL. 2 A. 2 od Letecké roty 6 a letouny LETOV Š 2 od Letecké roty 8.

O existencii letiska hovoria správy o vytvorení leteckej strelnice a tábora v Malackách z roku 1922.

Od roku 1924 výstavba letiště.

V kronike obce Kuchyňa sa však píše, že vojenské letisko bolo vybudované po roku 1926, kedy sa uskutočnila parcelácia pôdy, z ktorej časť bola venovaná na tento cieľ.

Rozsiahla vojenska strelnica, slúžiaca na cvičné bombardovanie a ostrú streľbu z lietadiel. "Bol to priestor s voľne rastúcim lesným porastom a mnohými čistinami a cestami, asi 12 km dlhý a 7 km široký. Tiahol sa od Malaciek na východ, severnou časťou k obci Rárbochu (Rohožníku), južnou časťou k obci Kuchyňa. So strelnicou susedilo letisko. Na jednej strane letiska bol les, na druhej strane rozsiahly komplex obytných a hospodárskych budov. Letisko sa rozkladalo na území bývalého veľkostatku Nový Dvor. Pôvodné hospodárske budovy boli adaptované na ubytovne mužstva a gážistov a na objekty určené pre technické účely. Plocha letiska bola piesčitá, na jednej strane sa nachádzali dva plechové hangáre. Stálu posádku tvorili asi dve desiatky vojakov, dvaja dôstojníci a prípadne rotmajster. Strelnica bola mimo zimného obdobia v prevádzke. Používalo ju vojenské letectvo ČSR. V pravidelných intervaloch sa tu 1 x až 2 x do roka vystriedali letky všetkých leteckých plukov. Letectvo plnilo úlohy cvičného bombardovania na pozemné ciele a ostré streľby z palubných zbraní na pozemné a pohyblivé ciele.

11.8.1926 prelet pilotov z leteckej školy z Prostějova do Bratislavy. Pri tomto prelete dvaja piloti pre nedostatok paliva museli sadnúť 30 km pred Bratislavou na letisku v Malackách. Tu boli ich lietadlá doplnené palivom a preleteli späť do Prostějova.

Vánoce 1926 helo5757.jpg (244462 bytes), helo5759.jpg (224588 bytes), helo5760.jpg (289071 bytes), helo5761.jpg (139661 bytes).

, , od prosince 1926 do 1939.

Avia B 21 helo5755.jpg (132612 bytes), ? helo5756.jpg (75333 bytes), Bréguet XIVA.2 helo5758.jpg (204856 bytes).

Místo bylo vybráno v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování leteckého světelného majáku číslo 16 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.) Kde to bylo?

17.9.1930 nehoda letounu AP 32.27 "K10" od Letky 64. helo7702.jpg (196923 bytes)

Foto s popisem. Pozorovací  a průzkumný letoun Avia BH 26 na letišti Malacky, 1930. Marking Leteckého učiliště Prostějov.


5.-7.10.1931 se hradečtí letci z LP 4 v Hradci Králové účastnili soutěže ve střelbě a bombardování na dělostřelecké střelnici v Malackách. Nikdo z pluku však žádné z předních míst neobsadil.


20.6.1932 se zabil svob. Václav Malík. Vše shořelo.

8.8.1932 před svržením 500 kg pumy z letounu Fokker F IX.2 "L1" od Letky 81. helo7700.jpg (164783 bytes)

9.11.1932 u obce Přibyslavice (okres Brno-venkov) se zabil pilot čet. Antonín Hospodka a pozorovatel por. Kudrna v letounu Aero APb 32.84 asi od Letky 4. Havarovali v mlze při návratu z Malacek do Prahy. Podrobnosti. Letecká badatelna.


24.6.1933 ďalšia zmienka o letisku pochádza z kroniky obce Kuchyňa, kedy toto letisko navštívil v sprievode vysokých vojenských predstaviteľov bývalej ČSR rumunský korunný princ Mikuláš, ktorý so svojím sprievodom uskutočnil inšpekciu letiska.

V srpnu 1933 se Letecká povětrnostní stanice 7 Uherské Hradiště přestěhovala do Malacek. Historie meteorologie.


Letecká správa VVT Malacky a Letecká strelnica.

Letecká správa Nový Dvůr.

18.-23.5.1934 ostré střelby v Malackách s letouny Ba 33, B 534, Š 128, Š 328, E 36, Š 616, Š 328 od VTLÚ. Piloti rotný Holubec, rtm. Matěna, rtm. Duchek, čet. Taiber, čet. p. p. l. Smetana.

V září 1934 z Kbel se přesunula Letky 81.


V roce 1935 ostré střelby v Malackách s letouny od VTLÚ. Piloti Glauder, npor. Václav Kanta, ...

helo6208.jpg (407852 bytes) Kpt. Bořivoj Drtina v koši pozorovacího balonu 1. balonové roty.

17.7.1935 z Prahy do Malacek přeletěl letoun Letov Š 328n-50 od Letky 91. Zkoušky nočního stíhání. 17.8.1935 se vrátil do Prahy.

1.9.1935 vznikla Letecká radiotelegrafní stanice 5.

12.2.1936 při nočních střelbách srážka letounů, Š 328n-62 a Š 328v-2 od Letky 91. Zahynuli pozorovatelé čet. dsl. Josef Růžička a Josef Holčík a pilot v-2 čet. dsl. Werner Bayer. Na padáku se zachránil pilot čet. dsl. Maxim Knopp.

V březnu 1936 se Letka 81 přesunula do Brna.

Ab 101 a Avia F IX "L1" a "M2". Kdy?

Avia F IX "N?". Kdy?

Ab 101 a Avia F IX "L9". Kdy a kde?

Ab 101 a ? . Je to v Malackách?

Foto letiště z roku 1936.

helo8643.jpg (2614270 bytes), detail betónové VPD a hangáru, ktorý v súčasnosti neexistuje, funkčný je len kryt za  hangárom

kasárne , možno vidieť kúriu alebo menší zámoček s parkovou úpravou, pozostatok  po panstve Pálfiovského rodu, ktorý bol znárodnený  po 1. sv. vojne.

  .


1.1.1937 přejmenováním Letecké správy Nový Dvůr vzniklo velitelství Letecké střelnic Nový Dvůr. Velitel mjr. let. Karel Šifner. Velitelství střelnice, pomocná četa, skladové oddělení, dílenské oddělení, dopravní oddělení.

12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" od Letky 84 havaroval po vysazení motoru při startu. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.

15.9.1937 vysazení motoru letounu Š 328.203 "X10" od Letky 11 helo6142.jpg (301033 bytes). Letoun byl asi zapůjčen střelnicí. Pilot Jan Roman Ircing a poz. čet. asp. M. Sedláček zraněni, letoun. Pilot si později změnil jméno na Irving a létal v RAF a po válce u ČSA.

24.9.1937 zahynuli u Malacek při leteckém závodu kolem republiky piloti Východočeského aeroklubu Pardubice pan Emil Turek a František Hajný. Kde?

15.12.1937 se zabil pilot svob. J. Bobek a poz. des. asp. L. Kabát od Letky 14. Požár motoru letounu Letov Š 328.183, při nouzovém přistání na letišti ztráta rychlosti a pád.


Stálé vojenské letiště. Rozměry 820 x 1 050 m. Hangáry a skladové prostory.

24.4.1938 Druhá peruť leteckého pluku 6 přilétla z Hradce Králové ke cvičení do Malacek s letouny Ab 101, dva MB 200.27 a 29 a s jedním letitým Š 16.26.

Střelby bombardérů Letky 85 s letouny Ab 101, MB 200 v Malackách. Zápisník letů pana Beneše. Jednotlivé lety od 24.3.1938 15.jpg.jpg (146653 bytes), 16.jpg.jpg (163125 bytes), 17.jpg.jpg (173075 bytes), 18.jpg.jpg (173978 bytes), 19.jpg.jpg (173839 bytes), 20.jpg.jpg (186561 bytes), 21.jpg.jpg (182116 bytes), 22.jpg.jpg (179325 bytes), 23.jpg.jpg (161928 bytes), 24.jpg.jpg (159005 bytes), 25.jpg.jpg (175486 bytes).

21.5.1938 předčasný návrat do Hradce Králové.

23.8.1938 se zabil pilot čet. Zdeněk Slabý a ppor. jezd. Ivan Lipko na letounu Ab.101.38 od Letky 71. Havarovali při přistání v mlze po nočním letu.

8.-9.9.1938 ostré střelby letounů od ČLH Terezín, Karlovy Vary, Vajnory, ..

Mobilizační těleso 603 vzniklo z Leteckého pluku 3. Vytvořeno celkem 39 mobilizovaných útvarů. Mobilizační stanice Bratislava, Košice, Malacky, Nitra, Piešťany, Spišská Nová Ves, Užhorod, Zvolen a Žilina.

II./4 byla v září 1938 v době mobilizace na střelbách v Malackách. Přelet na polní letiště Cvrčovice u Prahy.

Letecká střelnice Nový Dvůr.

24.9.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.

24.9.1938 byla Letecká radiotelegrafní stanice 5 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.

Přílet Letky 39, por. let. Ivan Novotný, J, 10 ks B.534. Krycí název Emanuel. Piešťany. Mobilizační letiště Kuchyňa. Záměnné letiště Plavecký Sv. Mikuláš.

26.9.1938 vznikla Letecká povětrnostní stanice 7 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-2.

26.9.1938 vznikla Letecká radiotelegrafická stanice 5 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-12.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

20.11.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 demobilizována.

20.11.1938 byla Letecká radiotelegrafická stanice 5 demobilizována.

aa.png (466402 bytes) Po viedenskej arbitráži.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová, která zůstanou v používání jako nezbytně nutná. Stálá vojenská letiště obsazena trvale vojenskou leteckou posádkou. První dvě používají současně letecké továrny. Jsou to Praha-Kbely, Praha-Letňany, Milovice, Prostějov I, Prostějov II, Německý Brod, Olomouc-Neředín, Vyškov, Přerov, Spišská Nová Ves, Trenčín, Plzeň-Škvrňany, Malacky.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště sloužící potřebám leteckých střelnic. Jsou to Borek, Kamenice nad Cirochou, Humenné - Jovsa, Plavecké Podhradie A, Plavecké Podhradie B, Rachov.


1.3.1939 lietadlá MB.200 preleteli z Brna na letisko Malacky-Nový Dvor. Z neho v dňoch 4. až 13.3.1939 lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú streľbu, bombardovanie a nočné navigačné lety.

Keď 13.3.1939 odlietala Letka 81 nebo Letka 83 späť na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu ľavého motora jedno Aero MB.200.12.

Letecká strelnica Malacky patrila do podriadenosti 3. leteckého pluku generála M. R. Štefánika, konkrétne jeho IV. perute a Nový Dvor bolo používané ako poľné letisko. 

---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

bb.png (266396 bytes)

15.3.1939 obsadilo letisko a strelnicu v Novom Dvore Luftwaffe.

Vo Viedni 18.3.1939 a v Berlíne 23.3.1939 bola podpísaná Zmluva o ochrannom pomere medzi Nemeckou ríšou a Slovenským štátom (Schutzvertrag) publikovaná v Slovenskom zákonníku pod číslom 226/1940 Sl. z. (stala sa predmetom obžaloby norimberského procesu). Pôvodné znenie: Ustanovenie pre ochranné pásmo na Slovensku.

1/. Podľa odstavca 2. ochrannej zmluvy zo dňa 18/23.III.1939 medzi nemeckou vládou a Slovenským štátom uzatvorené bolo ochranné pásmo, ktoré hraničí na východe východným okrajom Malých Karpatov, východným okrajom Bielych Karpatov, východným okrajom Javorníkov a na západe hranicou Slovenského štátu. V tomto ochrannom pásme vykonáva vojenské výsostné práva nemecká branná moc, všetky ostatné výsostné práva však patria Slovenskému štátu. Slovensko je samostatným štátom nad ktorým prevzala Nemecká ríša ochranu. S každým Slovákom musí byť jednané ako s príslušníkom samostatného štátu. Nemecký vojak, ktorý na rozkaz Fűhrera a najvyššieho veliteľa, je odvelený na Slovensko si musí byť vedomí a musí sa vo službe a mimo služby vzorne chovať. Musí si považovať za česť zastupovať na Slovensku Nemeckú brannú moc. Každý priamy styk útvarov so slovenskými úradmi je zakázaný. Tento musí sa konať cestou veliteľstva a potom cestou vyslanectva v Bratislave. 

2/. Za veliteľa tohto ochranného pásma bol hlavným veliteľstvom brannej moci menovaný výnosom zo dňa 29.11.1939. čís. 12.944/1939 generálmajor Wecke, veliteľ cvičišťa leteckých zbraní v Malackách. Veliteľ vykonáva vojenské výsostné práva v ochrannom pásme, zastupuje záležitosti brannej moci a má právomoc veliaceho generála alebo veliteľa brannej moci podľa výnosu OK 2230/38 g k/WFA/ zo dňa 27.8.38, ktorý primerane použije pre ochranné pásmo.... Toľko z ustanovenia gen. Wecka – generálmajora a veliteľa ochranného pásma). 

Dôvodom uzatvorenia zmluvy bola dohoda medzi nemeckou a slovenskou vládou o ochrane slovenského štátu nemeckou ríšou. V zmluve sa hovorilo, že nemecká ríša prebrala ochranu nad politickou nezávislosťou slovenského štátu a nad integritou jeho územia. Z tohto dôvodu mala nemecká branná moc právo v pásme na východe všeobecnou čiarou východného okraja Malých Karpát, východného okraja Bielych Karpát a východného okraja pohoria Javorníky, kedykoľvek zriaďovať vojenské objekty a držať ich obsadené silou, ktorú pokladá za potrebnú. Zmluva začala platiť podpísaním na 25 rokov. Obe vlády sa mali pred uplynutím tejto lehoty dohodnúť o jej včasnom predĺžení. 

Zmluva o prenájme letiska medzi MNO Slovenského štátu a nemeckými predstaviteľmi ozbrojených síl bola podpísaná 21.1.1941 s platnosťou od 21.4.1939. Nemci prevzali strážnu službu nad objektmi, zabavili okrem iného 79 797 litrov leteckých pohonných hmôt (ďalej LPH) a 18 lietadiel dislokovaných na letisku Nový Dvor. Išlo o lietadlá typu Š.328, Š.616, Š.16, A.230, A.330.

22.3.1939 po čiastkovej oprave s Aero MB.200.12 rtk. J. Gerthofer preletel do leteckých dielní v Nitre, kde motor opravili.

Po vzniku Slovenského štátu nemecká letecká misia rozdelila protivzdušnú obranu Slovenska do niekoľkých zón - Schutzzone. Jedna z týchto Schutzzone sa kryla s územím dnešného Záhoria. 

Po obsadení letiska Nový Dvor nemeckým letectvom a vyvlastnení 50 katastrálnych jutár (ďalej k. j.) pôdy začalo rozširovanie a modernizácia letiska. V priestore letiska sa začali budovať veľké betónové plochy na budovaní ktorých sa podieľali najímaní robotníci z Kuchyne a okolitých dedín. 


V roku 1940 bolo vyvlastnených ďalších 48 k. j. pôdy pre ďalšie rozširovanie. Pretože podklad letiska bol piesčitý s nízkou únosnosťou a problémovým zatrávnením, nemecké velenie vykonalo vykúpenie poľnohospodárskej pôdy východne od letiska Nový Dvor v lokalite Pasečky k.ú. obce Kuchyňa od miestnych roľníkov. Z týchto pozemkov sa následne vykonal odber ornice do hĺbky asi 30 cm, ktorá bola navozená na plochu letiska, kde bola ornica uvalcovaná a osiata trávou k zvýšeniu únosnosti.

1.9.1940 při cvičné letu dvojice bombardérů na trati Malacky - Moravská Ostrava, za špatného počasí narazil německý bombardér asi 500 m pod kapličkou do svahu Radhoště. Tříčlenná posádka zahynula a byla pohřbena ve Frenštátě pod Radhoštěm. Podrobnosti.


V září 1941 vznik III./Grosse Kampffliegerschule 2.

Hasiči - šéfové Němci, personál Slováci.helo5762.jpg (217180 bytes), helo5763.jpg (254515 bytes), helo5764.jpg (265541 bytes), helo5765.jpg (225676 bytes). Podrobnosti z Malacek.


10.8.1942 přejmenování na III./KBS 2. Přesun do Hörschingu? Návrat do Malacek v roce 1943?

Letisko a strelnicu Malacky –Nový Dvor obsadené nemeckou armádou využívali na krátkodobé pobyty za účelom ostrých strelieb z palubných zbraní a bombardovania i príslušníci Vzdušných zbraní Slovenského štátu. Potvrdzuje to i príprava štrnástich vybraných stíhacích letcov 1. frontovej garnitúry Letky 13 pod velením stot. let. Ondreja Ďumbalu, ktorá realizovala od 1.9.1942 do 7.10.1942, keď bola letka pripravená na samotný odchod do poľa. Vykonanie ostrých strelieb na leteckej strelnici Malacky-Nový Dvor, v nemeckej ochrannej zóne, ktoré na letisku všestranne zabezpečoval slovenský letecký detašmán a hospodárska stotina, sa stalo de facto vyvrcholením príprav odletu na východný front. Na základe schváleného plánu mali príslušníci 1. frontovej garnitúry Letky 13 tieto streľby absolvovať v dňoch 14.-19.9.1942, ale podľa údajov v dochovaných zápisníkoch letov príslušníkov 1. frontovej garnitúry Letky 13, ako aj podľa obsahu článku 6 Dôverného rozkazu leteckého pluku čís. 57/1942 z 22.9.1942, vykonali stíhači bojové streľby až v dňoch 21.-25.9.1942. Na prvé bojové lety spojené s ostrou streľbou z palubných guľometov na vytýčené pozemné ciele piloti štartovali už v skorých popoludňajších hodinách 21.9.1942. Po troch dňoch intenzívneho lietania na šiestich stíhačkách Bf 109 E dostali rozkaz zaútočiť na určené pozemné ciele streľbou z kanónov svojich lietadiel. Dňa 25.9.1942 po absolvovaní 5 až 9 letov spojených s ostrou streľbou z palubných zbraní absolvovali príslušníci letky aj záverečné streľby, na ktorých sa osobne zúčastnili náčelník štábu VVZ pplk. gšt. Alojz Ballay a šéf Nemeckej leteckej misie na Slovensku Gen. Maj. Wilhelm Keiper. Obaja vysokí vojenskí velitelia vyjadrili s výsledkami strelieb, predovšetkým však s výsledkami strelieb z palubných kanónov, veľkú spokojnosť. Po tomto dni bola Letka 13 vyhlásená za plne bojaschopnú a pripravenú na bojové nasadenie na fronte.

Kompletace bombardérů Heinkel He 111 v Chebu až do začátku roku 1943. Poslední zde zkompletované stroje byly zrovna He 111 H-23 pro Slovenskou republiku, předané v Malackách.


Rozširovanie letiska nemeckou armádou pokračovalo až do roku 1943, kedy bola vybudovaná nákladná železničná vlečka.

Obdobne pod velením stot. let. Ďumbalu vykonala ostré streľby a bombardovanie na strelnici Malacky-Nový Dvor druhá frontová garnitúra Letky 13 vo dňoch 6.-10.6.1943 na lietadlách Bf 109 E a následne bola nasadená na front.

Po prvním náletu 13.8.1943 na továrnu Wiener Neustädter Flugzeugwerke G. m. b. H. (W. N. F.) jakožto třetího největšího výrobce stíhaček Bf 109, bylo rozhodnuto o rozptýlení výroby. Kompletace a zálety nových Bf 109 na letišti v Malackách. Piloti od Flugzeugüberführungsgeswader 1 přelétávala letadla z továren na frontu. Podrobnosti z Malacek.

Podľa údajov v kronike obce Rohožník sa začalo s budovaním núdzového letiska v Smúhoch. Kedy? V povedomí v našej obci Rohožník je tá lokalita stále nazývaná ako Núdzové. Boli tam rozmiestnené makety lietadiel zhotovené zo žrďoviny a plachtoviny.

18.10.1943 byla z Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována v Stab a 1./NSGr. 4.

Od roku 1943 III./KBS 2 pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 mjr. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.

V prosinci 1943 noční bitevní Stab a 1./NSGr. 4 odletěla do Radziwillow dnes ukrajinský Радивилів, 1940-1993: Czerwonoarmiejsk (rusky Червоноармейск) / Czerwonoarmijsk (ukrajinsky Червоноармійськ).


Letisko Malacky-Nový Dvor využívalo letectvo Slovenského štátu i na zalietavanie a preberanie lietadiel zakúpených od Nemeckej ríše. Dňa 20.12.1943 boli podpísané zmluvy s firmami Gother Wagonfabrik a Focke-Wulf o nákupe 30 ks cvičných lietadiel typu Go 145 s motormi Argus As 10C a 30 ks školných lietadiel typu Fw 44 Stieglitz s motormi Bramo SH 14 A. Objednané lietadlá boli prelietavané z letiska Nový Dvor slovenskými pilotmi od 3.1. do 13.5.1944 na letiská v Piešťanoch a Trenčianskych Biskupiciach a následne distribuované na ostatné slovenské letiská.

4.3.1944 došlo počas štartu k nehode Ju 88 A-5 WNr. 3399 od KBS 2. Posádka v zložení pilot Fw. Stefan Huber, pozorovateľ Fw. Siegfried Marhart, žiak Gefr. Johannes Ruos a žiak Gefr. Matthias Christiansen zahynula. Zdroj.

15.4.1944 mal na letisku haváriu Ju 88 A-4 WNr. 2301 od KBS 2. Jeden člen posádky, Ogfr. Hans Bosch bol zranený. Zdroj.

19.4.1944 pristálo nemecké lietadlo Fw 190 "BQ+FC" pilotované letcom menom Fw. Pongs. Od které jednotky? Ten prelietal stroj z letiska Liegnitz pres Piešťany do Malaciek. Zdroj.

Ašpiranti Leteckej školy VVZ vykonali dňa 1.6.1944 streľby s cvičným strelivom z paluby Š.328 a následne 3.6.1944 vykonali aj bombardovanie cvičnými ostrými bombami na letisku Malacky-Nový Dvor.  

23.6.1944 piloti preleteli s Junkersom W.34 na strelnicu v Novom Dvore. Tam sa najprv zúčastnili na ostrých streľbách a ostrom bombardovaní so stíhacími dvojplošníkmi B.534 a od 26.6. 1944 absolvovali ostré streľby s Bf 109.

Luftwaffe na letisku Kuchyňa disponovalo asfaltovou vzletovou a pristávacou dráhou a niekoľkými spevnenými trávnatými vzletovými a pristávacími dráhami. Význam letiska začal narastať vznikajúcim pohybom v slovenských horách a približovanie sa frontu. Posádka letiska sa zväčšovala a pribúdalo aj lietadiel. Zvyšoval sa najmä počet strmhlavo bombardujúcich lietadiel Junkers Ju 87 D-5 Stuka. 

Na střelnici "Široká" vybudována nouzové plocha.

Bitevní Ju 87 G-2 a slovenští mechanici , bitevní Hs129 B-1 , stíhací Fw 190 A .

26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou štábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podľa tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 59 a Junkers W.34.

V červnu a červenci 1944 přiletěly z Kbel, z Ruzyně a z Wien-Seyring letouny Bf 110 a Me 410 z výzbroje ZG 76. Útoky na bombardéry od června 1944. Info.

26.6.1944 v 9.45 hod. německé stíhačky Me 410 od ZG 76 (odkud?) sestřelily bombardér B-24H S/N: 41-28679 "bílá 47" "Heaven Can Wait" od 766th BS, 461st BG, 15th USAAF z Itálie. Z posádky 2nd Lt. Samuela M. Ziveho nepřežili tři muži. Bombardér dopadl u Gajar (okres Malacky). Zdroj. 26.6.1944 piloti amerických stíhacích P-38 Lightning od 82nd FG, 15th USAAF z Itálie nárokovali poblíž Bratislavy 14 zničených (osm Me 410, štyři Bf 110 a dva Bf 109) a 9 poškozených letadel nepřítele. Zdroj.

7.7.1944 v 8.37 hod vzlet 18 stíhacích Me 410 od I./ ZG 76 proti bombardérům 15th USAAF z Itálie. Info.

11.7.1944 přiletěl Stab/ZG 76.

12.7.1944 přiletěla II./ZG 76.

Americký fotoprůzkum od 14.7.1944. 

20.7.1944 odletěl Stab a I./ZG 76.

22.7.1944 nehoda Hptm. Hans Adelt od II./ZG 76 (?) s Fw 190 F-8 WNr. 580203 "BQ+DE". Zdroj.

25.7.1944 při útoku na americký svaz u Vídně byl Me 410 A-1 od II./ZG 76 poškozen a v 10.15 hod. nouzově přistál u Vicenic (okres Třebíč). Pilot Lt. Ulrich Neitzke i jeho radista/střelec bez zranění.

25.7.1944 při útoku na americký svaz u Vídně byl Me 410 A-1 WNr. 110105 od II./ZG 76 poškozen a s hořícím motorem havaroval při přistání. Pilot Uffz. Siegfried Conrad i jeho radista/střelec byli zraněni.

helo5990.png (609862 bytes)

28.8.1944 vyhlášena bojová pohotovost u III./KBS 2. Vyčlenění asi 30 letadel do Gefechtsverband Henne.

29.7.1944 sa na letisku Novy Dvor stala pri štarte nehoda na Bf 109 G-6 WNr.166154, patriaci v tom čase Fl.U.G.1. Stroj sa poškodil na 25 % a pilot vyviazol bez zranení. Zdroj.

Výstavba nouzových letišť Ausweichflugplatz Rarbok, Sološnica. Od kdy?


Slovenské národní povstání

Zajištění leteckého materiálu ve Vajnorech, Pišťanech, Trenčíně, Žilině, Nitře. Kořist 192 letadel. Od 1.9.1944 přelétávání do Malacek. Slovenský letoun He 111 "S-81" přiletěl z Vajnor.

30.8.1944 sa v dôsledku technickej poruchy na letisku poškodil na 15 % cvičný dvojmiestny Bf 109 G-12 WNr.19325. Zdroj.

Gefechtsverband Henne se snažil vyřadit povstalecký vysílač v Banské Bystrici a letiště Tri Duby. MAPA

2.9.1944 pri obci Lazany (okres Prievidza) núdzovo pristál Ju 88 A-5 WNr. 883192 "ND+EN" patrici Gefechtsverband Henne. Posádku tvorili pilot Lt. Karl Dempf, pozorovatel Uffz. Heinz Meiermann, bordfunker Uffz. Vincenz Hastreiter a palubný mechanik Fw. Alfons Grübl. Zdroj.

Od 9.9.1944 přiletěla asi z Popradu (?) noční bitevní 2./NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 s radary a nesoucí pumy (dva kusy později přešly pod Stab/ NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letiště Balice. Kdy? Hobby Historie 21/2013 

Od 10.9.1944 nasazení 1 Kette od I./JG 52 s třemi Bf 109 G-6.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardoval letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka. Protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-6 "žlutá 12" od 3./JG 52. Pilot Lt. Anton Resch seskočil 20 km západně Zvolena. V podvečer ještě poškodila průzkumný Fw 189 A-2 WNr. 125147, který nouzově přistál u Malacek. Poškození 20 %.

Kdy?

12.9.1944 v 8.30 hodin František Cyprich s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 od Gefechtsverband Henne v prostoru severně Brezna.

13.9.1944 sa chybou pilota poškodil na 30 % stíhací Bf 109 G-6 WNr.167263, patriaci prelietavacej jednotke Fl.U.G 1. Zdroj.

16.9.1944 v 15.50 hodin Rudolf Božík s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 WNr. 885153 od Gefechtsverband Henne v prostoru Nová Baňa.

17.9.1944 americký průzkum letiště. Na letišti se nacházelo 51 letounů. Nebo. Prieskumom dňa 17.9.1944 bolo na letisku Nový Dvor zistených 78 ks lietadiel, z toho 25 stíhacích a 31 bombardovacích. (?)

helo8644.jpg (296898 bytes)

19.9.1944 odlet 1 Kette od I./JG 52 do Krakova.

19.9.44 zásahom povstaleckého stíhača npor. Jozefa Stehlíka dopadol na zem pri obci Zemianske Kostolany (okres Prievidza) nemecký bombardovací stroj Ju 88 A-5 WNr. 885127 "biela 10" od Gefechtsverband Henne. Z posádky zahynul pilot Fw. Walter Schwabe. Ďalší traja členovia, pozorovateľ Fw. Georg Hien, palubný radista Uffz. Ewald Thömmes a palubný mechanik Ofw. Werner Schwabe boli vážne zranení.

19.9.1944 ppor. Skopal sestřelil Fi 156 v priestore severná stanica Prievidza. Letoun byl asi od Fl. Geschw. z. b. V. 7 z Piešťan nebo z Malacek.

19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval polní letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl asi od 2./NSGr. 4.

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1). No bomby nezasiahli len letisko a vojenské zariadenia patriace k nemu, ale aj časť obce Kuchyňa až po kostol. Po nálete boli mŕtvi i civilisti.

Červený kruh - vlevo od něho je vidět bombardovací kruh. Žlutý kruh - 3 protipožární pásy na pravé straně střelnice "A" Široká. Zelený kruh - hořící kasárna. Modrý kruhy - cesta Malacky - Pernek.

Kasárna a severozápadně od nich jsou vidět krátery na letištní ploše. Na západní straně letiště asi hoří dva letouny.

Nemecký veliteľ letiska pravdepodobne mjr. Walman v snahe urýchliť obnovu letiska nariadil, aby sa na odstraňovaní škôd a obnove podieľalo civilné obyvateľstvo z okolitých obcí. Nariadil rozptýliť lietadlá do zásekov v lesoch a zamaskovať. Okolité obce poskytovali pre Fliegerkommandanturu Nový Dvor robotníkov a povozy.

Ale napriek všetkým škodám sa prevádzka letiska obnovila už po štyroch dňoch mohli pristávať lietadla na vedľajších plochách.

3.10.1944 přiletěl z Tápiószentmárton (východně Budapešti) Stab II., 5. a 6./NJG 100. Útoky na noční bombardéry. Noční stíhací Bf 110 G s radarem . Ju 88 G s radarem . MAPA letišť nočních stíhačů.

26.10.1944 bylo letiště Tri Duby a polní letiště Zolná dobyta Němci. Konec SNP.


Od listopadu 1944 Sověti útočili na Budapest.

Od 6.12.1944 přelet po dvou nočních stíhacích letounů Ju 88 od každé Staffel NJG 100 na západní frontu k zabezpečení operace Bodenplatte - navedení útočících jednotek na spojenecká letiště.

O intenzite leteckej činnosti hovorí aj Kronika obce Kuchyňa. Veliteľ letiska, ktorým mal byť Oberst Eiffel von Freiherr nariadil obyvateľom Kuchyne odstraňovať sneh zo štartovacej plochy. Odstraňovanie až 2 m vysokých závejov trvalo asi dva týždne. Letisko bolo mimo leteckej prevádzky 3 až 4 dni. 

Budovali sa úkryty pre personál letiska. Vzletová dráha sa predlžovala, aby mohli z letiska pôsobiť nové lietadlá s väčšou dráhou vzletu.

V prosinci 1944 z Pápa přiletěl Stab/KG 4 s He 111 H.

20.12.1944 z Pápa přiletěla I./KG 4 s He 111 H.

26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.


1.1.1945 havaroval na vrchu Vysoká 754 m n. m. východne obce Kuchyňa letoun He 111 H-16 WNr. 162438, patriaci 3./KG 4. Posádka letela v zložení pilot Ofhr. Friedrich Braun (WIA), Beobachter Uffz. Reinhard Onken (KIA), Bordfunker Uffz. Rudolf Simon (KIA), Bordwart Fw. Erich Keller (KIA) a Bordschütze Obgfr. Josef Linke (KIA). Zdroj.

Od ledna 1945 bombardovací 14.(Eis)/KG 27 s He 111.

16.1.1945 nehoda pri pristávaní. He 111 H-16 WNr. 160919 "1G+DY", patriaci 14.(Eis)/KG 27, bol zničený na 100 %. Z posádky zahynul len pilot Fw. Ernst Lennhart. Zvyšní traja letci  pozorovateľ Fw. Jan Ufen, radio operátor Uffz. Franz Rautner patriaci k 2./KG 4 a palubný mechanik Uffz. Felix Schmidt boli zranení. Zdroj.

19.1.1945 prišlo na letisku k nehode bombardéru Heinkel He 111 H-16 WNr. 160915 "1G+EY", patriacemu 14.(Eis)/KG 27. V dôsledku silného bočného vetra sa bombardér postavil na nos a poškodil sa na 25 %. Z posádky sú známi len pilot  Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Spraiter Edgar. Zdroj.

21.1.1945 z Viedne-Aspern o 16.15 hod. preletela Ju 87 s posádkou pilot Fw. Klepp a pasažier Lt. Peter Düttmann, pilot II./JG 52, ktorý sa vracal z dovolenky. Pilot bol na pristátí dlhý, a poškodil stroj na 70 %. Lt.  Düttmann sa ľahko zranil, čo oddialilo jeho návrat k jednotke o sedem dní. Zdroj.

22.1.1945 utrpela 14.(Eis)/KG 27 dve straty bombardérov He 111 H-16 na letisku. Stroj s WNr. 161622 sa počas pristávacieho manévru poškodil na 25 %. Druhý stroj WNr. 161230 sa poškodil na 2 5% v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

23.1.1945 fúkal silný vietor, ktorý sa stal osudným pre He 111 H-16 "1G+AY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Stroj sa pri pristávaní poškodil na 50 %. Posádku tvorili pilot Uffz. Werner a Uffz. Edgar Spraiter. Zdroj.

27.1.1945 mal na letisku nehodu pre poruchu Heinkel He 111 H-11 WNr. 8515 "1G+NY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Lietadlo sa poškodilo na 25 %. Pilot Uffz. Werner a pozorovateľ Uffz. Edgar Spraiter vyviazli bez ujmy na zdraví, Bordfunker neznámeho mena bol zranený a palubný mechanik zahynul. Zdroj.

28.1.1945 v 13.55 hod. Lt. Peter Düttmann s Bf 109 G-10 WNr. 610533 odletěl na letisko Veszprém, kde se stal velitelem 5./JG 52. Zdroj.

29.1.1945 sa na letisku stala nehoda bombardéru He 111 H-20 WNr. 160253, patriaci I./KG 4, sa poškodil na 50 % počas nehody pri pristátí. Posádka vyviazla bez zranení. Zdroj.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

V únoru 1945 odletěl Stab/KG 4 na základnu Dresden-Klotzsche.

16.-19.2.1945 Stab a I./KG 4 s He 111 H zásobovala Festung Breslau.

Od 17.2.1945 se I./KG 4 přesunovala na základnu Dresden-Klotzsche, odkud pokračovala v zásobování Breslau.

25.2.1945 na letišti Plzeň-Skvrňany zahynul Hptm. Eduard Skrzipek na letounu Bf 109 G-6 od doplňovací I./Erg. KG (J), letoun zničen na 90 %. Byl to bývalý Staffelkapitän 14.(Eis)/KG 27 a nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (26.6.1944, jako 509. z celkem 863) hel008.jpg (114074 bytes) Na fotce ještě jako Oberleutnant a bez dubových ratolestí. 

K 26.2.1945 noční stíhací Stab II, 5. a 6./NJG 100 odletěly do Wiener-Seyring.

V únoru 1945 odletěla noční stíhací 4./NJG 100 do Seyringu, část do Brna.

Fw 190 F-8 hel182.png (393854 bytes), hel183.png (417702 bytes) od SG 2. V únoru 1945?

2.3.1945 v oblasti Trnavy je hlásený dopad nočního stíhače Ju 88 G-6 WNr. 620873 s radarem od II./NJG 100. Odkud vzlétl? Obgfr. Alexander Renner bol zranený. Stroj sa zrútil v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

5.3.1945 přiletěla z Karmacs noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.

Pre defekt na pneumatike podvozku poškodil stroj patriaci Stab/NSGr. 10. Posádka bola nezranená. Lietadlo Ju 87 D-5 WNr. 130765 bolo poškodené na 20 %. Zdroj.

13.3.1945 byla noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 zrušena.

18.3.1945 v 15.45 hod. u obce Krahulov (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Z osmi mužů na palubě dva zahynuli a dva byli zraněni.

18.3.1945 v 16 hod. u obce Studenec (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Z devíti mužů na palubě zři zahynuli a ostatní byli zraněni. Na poli byli zraněny dvě ženy. Letecká badatelna.

V březnu 1945 nálet amerických Mustangů.

V březnu 1945 byla bombardovací 14.(Eis)/KG 27 zrušena. (?)

Sovietské prieskumné lety.

helo8701.jpg (372544 bytes)

31.3.1945 přiletěla z Piešťan stíhací I./JG 53 s Bf 109 G. Mohli létat z polního letiště Ausweichflugplatz Rarbok nebo Sološnica. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313). he035.jpg (22075 bytes) MAPA.

31.3.1945 přiletěla z Piešťan bitevní I./SG 2 s Fw 190 F. Mohli létat z polního letiště Ausweichflugplatz Rarbok nebo Sološnica. Velitel Gruppenkommandeur I./SG 2 Hptm. Herbert Bauer - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (30.9.1944 jako 618. z celkem 863).

1.4.1945 sovietski letci podnikli útok s cieľom prerušiť činnosť letiska a narušiť činnosť Luftwaffe.

V noci z 1.4. na 2.4.1945 lejtěnant Aľbert Nikolajevič, Devjatov  navigátor posádky Po-2 od 930 нбап bombardoval Malacky. Vykonal štyri bojové lety za noc v celkovej dĺžke 7 hod. 25 minút z letiska Selice (okres Šala). Zaznamenané štyri zhodenia na cieľ a spôsobený jeden výbuch, ktorý potvrdila posádka lejtěnanta Klimanova. Zdroj.

----------

2.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Vrbové (okres Piešťany), Bíňovce (okres Trnava), Pernek, Jablonica (okres Senica). Deník bitevního korpusu.

2.4.1945 I./JG 53 uskutočnila niekoľko vzletov typu "voľný lov". Jednu dvojicu tvorili H. Lipfert a Neumann. Helmut Lipfert. Společně sestrelili Pe-2. Zdroj.

2.4.1945 odletěla I./JG 53 do Fels am Wagram. MAPA.

2.4.1945 odletěla I./SG 2 do Fels am Wagram.

Koncom marca a začiatkom apríla 1945 vládla medzi vojakmi na letisku nervozita. V kronike obce Kuchyňa sa hovorí „... všetko sa balilo a odchádzalo, celý deň a celú noc sa horúčkovito pracovalo. Po letisku sa pohyboval traktor a rozorával ho aby ho spravil nepoužívateľným. Nasledujúceho dňa sa všetko zamínovávalo...“. Nemci uplatnili taktiku spálenej zeme, vyhodili do vzduchu podzemné úkryty, budovy, podpálili sklady, ktoré mali i v obci. Zničili aj vybudované stanovištia protilietadlových kanónov. Boli zničené i lietadlá pre ktorých prelet nebol dostatok paliva a náhradných dielov. Obdobne dopadli i dva veľmi odolné podzemné železobetónové kryty. Neostala ušetrená ani osada Fligadorf dislokovaná asi dva kilometre východne od letiska na úpätí Malých Karpát. V tejto osade vybudovanej nemeckou armádou bola poľná nemocnica a ubytovne pre lietajúci personál. Na VPD boli šachovnicovo rozmiestnené haldy leteckých bômb rôznych typov a celá asfaltová plocha bola ich následným odpalom rozrušená k zamedzeniu pristávania sovietskych lietadiel. Pán Emil Novotný, ktorý pracoval na letisku ako hasič si spomínal, že VPD bombardoval bombardér He 111, ktorý takto rozrušoval jej povrch.

Letiště vyklizeno. Kdy?

----------

----------

4.4.1945 lejtěnant Aľbert Nikolajevič  Devjatov, navigátor posádky Po-2 od 930 нбап bombardoval Malacky. Vykonal tri bojové lety za noc v celkovej dĺžke 6 hod. 45 minút z letiska Selice (okres Šala). Zdroj.

----------

5.4.1945 u obce Kuchyňa byl sestřelen ve vzdušném boji gard. mládšij lejtěnant Jefimov na La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letiště Pusté Úľany (Szarvas) (okres Galanta). Zraněný nouzově přistál, ostřelován přešel frontu. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
5 апреля 1945 года
№ 331 Об овладении городами Малацки, Брук, Превидза и Бановце

летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Селезнева5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Каманина 5 шак, 5 ВА,

полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Юдакова 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Гейбо 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА,

полковника Шутеева 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Чижикова 12 гшад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Благовещенского 279 иад, 3 гшак, 5 ВА,

полковника Комарова 207 окрап, 5 ВА,

полковника Сапрыкина 4 гшад, 5 шак, 5 ВА,

полковника Клобукова 264 шад, 5 шак, 5 ВА,

полковника Семененко 331 иад, 5 шак, 5 ВА,

полковника румынской армии Бурдулою Aeronautica Regală Română.

 

5.4.1945 po obsadení letiska sovietskym letectvom, vďaka nedobrovoľnej pomoci civilného obyvateľstva, sa podarilo sprevádzkovať letisko už za dva dni. Podľa spomienok účastníkov boli obyvatelia obcí Kuchyňa a Pernek nútení sovietskymi vojakmi zahadzovať a urovnávať krátery vytvorené odchádzajúcimi Nemcami. Na letisku boli odstránené míny. Práce na letisku spočívali vo výstavbe ubytovní pre mužstvo a posádku letiska.

Veliteľom letiska sa stal plukovník Jeremin.(?)

Sovietske letecké sily v priebehu obnovy letiska Kuchyňa, využívali pre svoje Po-2 zriadené improvizované letisko južne od Malaciek. Kde?

----------

Nemci počas určitej doby, v snahe narušiť obnovu letiska, uskutočnili niekoľko nie veľmi úspešných náletov. Kdy?

----------

Na na tretí deň pristávali prvé sovietske lietadlá. (7. nebo 8.4.1945?)  Ktoré jednotky 5 ВА?

----------

Od 8.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Pernek.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.4.1945

----------

Od 16.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Rohožník (Rarbok).

----------

----------

Od 18.4.1945 provoz stíhacích letounů Lavočkin 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letišti Sološnica.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

30.4.1945 z polního letiště Dojč (okres Senica) se přesunul 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА.. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

Na letisku sa zdržovalo okolo 100 lietadiel rôznych druhov, ktoré sa zúčastňovali na bojových akciách a neskôr plnili cvičné úlohy.

Po vybudovaní základnej infraštruktúry (drevenej) bol zahájený na letisku výcvik pilotov koristných Bf 109 na streľbu a bombardovanie. Kdy?

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

----------

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.

85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА s Jak-3, Новый Двур Nový Dvor.

Velitel 85 гв. иап Як-9 кп гв.пп Платон Ефимович Смоляков Platon Jefimovič Smoljakov a náčelník štábu нш гв.пп Валентин Петрович Соин Valentin Petrovič Soni. 

Spojařce Anně Makarovně Skorobogatovoj - Незабудке от братишек соколов. Ниж. р. слева-направо Пишкан, Иван Аникеевич Ivan Anikejevič Piškin 31 гиап, Решетов Алексей Михайлович Alexej Michajlovič Rešetov 31 гиап, Морозов, Фотий Яковлевич Fotij Jakovlevič Morozov 31 гиап. Верх. Р. Нестеров, Игорь Константинович Igor Konstantinovič Nestěrov 31 гиап, Люсин, Владимир Николаевич Vladimir Nikolajevič Ljusin 85 гиап, Чистяков Евгений Михайлович Jevgenij Michailovič Čisťakov 73 гиап. Hrdinové SSSR. Dolní řada zleva: I. Piškan, A. Rešetov, degradovaný F. Morozov. Nahoře I. Něstěrov, V. Ljusin, E. Čistakov. Kdy a kde?

V květnu 1945 se 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА se přesunul na polní letiště Židlochovice (okres Brno-venkov).

1.6.1945 byli ustanoveni velitelé letišť na Slovensku. Letiště Kamenica nad Cirochou, Košice, Malacky, Mokraď, Nitra, Piešťany, Poprad, Prešov, Spišská Nová Ves, Trenč. Biskupice, Tri Duby, Vajnory, Žilina.


4.8.1946 nehoda Piper L-4 Grasshopper.30357/13, posádka kpt. letectva Michal Danác, rtm. Pravoslav Kalický od LP 2, v hmle narazili do temena kopca Vysoká 754 m n. m.


Březen 1947 a letoun Aero C-3B .

21.4.1947 bylo zřízeno Letecké střelecké učiliště (LSU) VÚ 8916. Ve výcvikových, osobních a organizačních otázkách bylo podřízeno MNO VL, jinak VLZ 4. O. LSU se skládalo z velitelství a pomocných orgánů, učitelského sboru, letky pro výcvik střelců, letky pro střelecký výcvik pilotů, letky pro výcvik v bombardování a zbrojní skupiny. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny US.

Jeho provoz zabezpečovala zároveň zřízená Školní základna VI (ŠZ VI) VÚ 5447. ŠZ VI měla předepsaný počet letounů 49 u provozní letky. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny LL.

K 13.11.1947 v Bratislavě zřízena Povětrnostní ústředna III (PÚ III/PÚS III) VÚ 8903 pro Slovensko. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Vajnory, Malacky, Piešťany, Trenčín, Žilina, Poprad, Prešov, Košice, Tri Duby, Spišská Nová Ves, Telgárt, Nitra, Malé Bielice, Kamenica nad Cirochou, Hlboké, Lešť.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS III ve složení: Povětrnostní družstva: Trenčín, Zvolen, Mokraď, Košice. Povětrnostní stanice letectva: Nitra, Dvorník (Vajnory), Švermovo, Poprad, Križná. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Lešť, Kamenica nad Cirochou, Elbská (?). Povětrnostní hlídky letectva: Žilina, Malé Bielice, Spišská Nová Ves, Prešov. Vyhlášková kancelář: Malacky, Piešťany.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

22.4.1948 v 11.03 hod. u Kamenného Mlýna (okres Malacky) nehoda letounu C-3 A "S-14" od LSŠ v Chrudimi. Npor. let. Gejza Kyselý, štábní rotmistr let. Josef Volf, rotný v další činné službě František Brejcha a let. dorostenec Zdeněk Mach zahynuli. Další let. dorostenec Jiří Dejmek byl zraněn, let. dor. Miroslav Bureš a let. dor. Antonín Fus nebyli zraněni.

Červen 1948. Stroj B-36 "IY-5" od LP 25 (bývalé 1. letky LP 24).

, , .

9.6.1948 zahynuli rtm. let. Tomáš Gál, rtm. let. Ladislav Leng, rt. Mazal.


K 25.4.1949 mělo LSU: 4 letouny C-4/104, 7 letounů C-2, 7 letounů S-199, 12 letounů C-3, 2 letouny K-65, 1 letoun K-68.

Od 1.10.1949 mělo LSU nové krycí číslo VÚ 4562. ŠZ VI mělo nové krycí číslo VÚ 7474.

18.10.1949 zahynuli ppor. Fojtlín, rt. Jaroslav Molhanec, čet. Ladislav Růsek.


1.5.1950 byla ŠZ VI přečíslována na ŠZ X.

1.5.1950 bylo zřízeno v Hájníkách Letecké operační středisko 3 VÚ 8520 (LOS 3). V Malackách provoz letištního goniometru.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Fotomapa z roku 1950.

K 1.7.1950 bylo LSU a ŠZ X zrušena a na jejich bázi vytvořena Vojenská letecká střelnice Malacky, která převzala totéž krycí číslo i letku vlečných terčů včetně označení letounů US.

V srpnu 1950 bylo označení letounů změněno na VS.

K 1.11.1950 mělo LSU: 3 letouny C-4/104, 2 letouny C-2, 2 letouny S-199, 1 letoun C-3A, 22 letounů C-3B, 1 letoun K-65, 1 letoun K-68.

V únoru 1951 byla Vojenská letecká střelnice Malacky rozšířena na Vojenský výcvikový tábor letectva (VVTL) Kuchyňa.

 

1959-1963 Týlová záloha letounů VÚ 8050

1963-1992 Výcviková základna letectva VÚ 4562