Jaký byl oficiální název letitě?
20.06.2024
MAPA.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
15.7.-11.10.1921 třetí dělostřelecký kurz v Malackách. Řízení střelby letouny Salmson SAL. 2 A. 2 od Letecké roty 6 a letouny LETOV 2 od Letecké roty 8.
O existencii letiska hovoria správy o vytvorení leteckej strelnice a tábora v Malackách z roku 1922.
Od roku 1924 výstavba letitě.
V kronike obce Kuchyňa sa vak píe, e vojenské letisko bolo vybudované po roku 1926, kedy sa uskutočnila parcelácia pôdy, z ktorej čas bola venovaná na tento ciež.
Rozsiahla vojenska strelnica, slúiaca na cvičné bombardovanie a ostrú strežbu z lietadiel. "Bol to priestor s vožne rastúcim lesným porastom a mnohými čistinami a cestami, asi 12 km dlhý a 7 km iroký. Tiahol sa od Malaciek na východ, severnou časou k obci Rárbochu (Rohoníku), junou časou k obci Kuchyňa. So strelnicou susedilo letisko. Na jednej strane letiska bol les, na druhej strane rozsiahly komplex obytných a hospodárskych budov. Letisko sa rozkladalo na území bývalého vežkostatku Nový Dvor. Pôvodné hospodárske budovy boli adaptované na ubytovne mustva a gáistov a na objekty určené pre technické účely. Plocha letiska bola piesčitá, na jednej strane sa nachádzali dva plechové hangáre. Stálu posádku tvorili asi dve desiatky vojakov, dvaja dôstojníci a prípadne rotmajster. Strelnica bola mimo zimného obdobia v prevádzke. Pouívalo ju vojenské letectvo ČSR. V pravidelných intervaloch sa tu 1 x a 2 x do roka vystriedali letky vetkých leteckých plukov. Letectvo plnilo úlohy cvičného bombardovania na pozemné ciele a ostré strežby z palubných zbraní na pozemné a pohyblivé ciele.
11.8.1926 prelet pilotov z leteckej koly z Prostějova do Bratislavy. Pri tomto prelete dvaja piloti pre nedostatok paliva museli sadnú 30 km pred Bratislavou na letisku v Malackách. Tu boli ich lietadlá doplnené palivom a preleteli spä do Prostějova.
, , od prosince 1926 do 1939.
Avia B 21 , ? , Bréguet XIVA.2 .
Místo bylo vybráno v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování leteckého světelného majáku číslo 16 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.) Kde to bylo?
17.9.1930 nehoda letounu AP 32.27 "K10" od Letky 64.
Foto s popisem. Pozorovací a průzkumný letoun Avia BH 26 na letiti Malacky, 1930. Marking Leteckého učilitě Prostějov.
5.-7.10.1931 se hradečtí letci z LP 4 v Hradci Králové účastnili soutěe ve střelbě a bombardování na dělostřelecké střelnici v Malackách. Nikdo z pluku vak ádné z předních míst neobsadil.
3.11.1931 nehoda letounu A 29.1 poblí Plaveckého Podhradia při odhazování vlečného rukávu, zahlcení a tím vysazení motoru. Des. Josef tefl a svob. Wieninger zraněni. Fotky Josefa tefla
4.11.1931 nehoda letounu 6.27. Po vzletu motor vysazoval. Sklouzl po křídle. Svob. Frantiek Itvánek a svob. Bohumil Kořenský zraněni.
20.6.1932 se zabil svob. Václav Malík. Ve shořelo.
8.8.1932 před svrením 500 kg pumy z letounu Fokker F IX.2 "L1" od Letky 81.
9.11.1932 u obce Přibyslavice (okres Brno-venkov) se zabil pilot čet. Antonín Hospodka a pozorovatel por. Kudrna v letounu Aero APb 32.84 asi od Letky 4. Havarovali v mlze při návratu z Malacek do Prahy. Podrobnosti. Letecká badatelna.
18.4.1933 se mechanici voj. Václav Hausknecht a svob. Karel Hovora s letounem AP 32.73 "K8" od Letky 63 pokusili o úlet do SSSR. Při vzletu se letoun v plné rychlosti převrátil na záda. Mechanici zahynuli. Úlety.
24.6.1933 ďalia zmienka o letisku pochádza z kroniky obce Kuchyňa, kedy toto letisko navtívil v sprievode vysokých vojenských predstavitežov bývalej ČSR rumunský korunný princ Mikulá, ktorý so svojím sprievodom uskutočnil inpekciu letiska.
V srpnu 1933 se Letecká povětrnostní stanice 7 Uherské Hraditě přestěhovala do Malacek. Historie meteorologie.
Letecká správa VVT Malacky a Letecká strelnica.
Letecká správa Nový Dvůr.
18.-23.5.1934 ostré střelby v Malackách s letouny Ba 33, B 534, 128, 328, E 36, 616, 328 od VTLÚ. Piloti rotný Holubec, rtm. Matěna, rtm. Duchek, čet. Taiber, čet. p. p. l. Smetana.
V září 1934 z Kbel se přesunula Letky 81.
V roce 1935 ostré střelby v Malackách s letouny od VTLÚ. Piloti Glauder, npor. Václav Kanta, ...
Kpt. Bořivoj Drtina v koi pozorovacího balonu 1. balonové roty.
17.7.1935 z Prahy do Malacek přeletěl letoun Letov 328n-50 od Letky 91. Zkouky nočního stíhání. 17.8.1935 se vrátil do Prahy.
1.9.1935 vznikla Letecká radiotelegrafní stanice 5.
12.2.1936 při nočních střelbách sráka letounů, 328n-62 a 328v-2 od Letky 91. Zahynuli pozorovatelé čet. dsl. Josef Růička a Josef Holčík a pilot v-2 čet. dsl. Werner Bayer. Na padáku se zachránil pilot čet. dsl. Maxim Knopp.
V březnu 1936 se Letka 81 přesunula do Brna.
Aero A 230 a Avia F IX "L1" a "M2". Kdy?
Avia F IX "N?". Kdy?
Aero A 230 a Avia F IX "L9". Kdy a kde?
Aero A 230 a ? . Je to v Malackách?
Foto letitě z roku 1936.
, detail betónové VPD a hangáru, ktorý v súčasnosti neexistuje, funkčný je len kryt za hangárom
,
kasárne , mono vidie kúriu alebo mení zámoček s parkovou úpravou, pozostatok po panstve Pálfiovského rodu, ktorý bol znárodnený po 1. sv. vojne.
.
1.1.1937 přejmenováním Letecké správy Nový Dvůr vzniklo velitelství Letecké střelnice Nový Dvůr. Velitel mjr. let. Karel ifner. Velitelství střelnice, pomocná četa, skladové oddělení, dílenské oddělení, dopravní oddělení.
12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" od Letky 84 havaroval po vysazení motoru při startu. Velitel npor. Jan Veselý a dalí čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.
15.2.1937 během přeletu z Malacek do Milovic u obce Zubří u elezniční zastávky Olená poblí Nového Města na Moravě pro poruchu chlazení nouzově přistál Avia A 100.24. V hlubokém sněhu se letadlo převrátilo. Pilot bez zranění, velitel vypadl z letounu a zlomil si nohu. Letoun byl rozmontován a eleznicí přepraven do Brna.
8.-11.5.1937 zkouky střelby a bombardování z letounu B 71.1 od Leteckého zkuebního oddílu VTLÚ.
15.9.1937 vysazení motoru letounu 328.203 "X10" od Letky 11 . Letoun byl asi zapůjčen střelnicí. Pilot Jan Roman Ircing a poz. čet. asp. M. Sedláček zraněni, letoun. Pilot si později změnil jméno na Irving a létal v RAF a po válce u ČSA.
24.9.1937 zahynuli u Malacek při leteckém závodu kolem republiky piloti Východočeského aeroklubu Pardubice pan Emil Turek a Frantiek Hajný. Kde?
15.12.1937 se zabil pilot svob. J. Bobek a poz. des. asp. L. Kabát od Letky 14. Poár motoru letounu Letov 328.183, při nouzovém přistání na letiti ztráta rychlosti a pád.
Stálé vojenské letitě. Rozměry 820 x 1 050 m. Hangáry a skladové prostory.
24.4.1938 Druhá peru leteckého pluku 6 přilétla z Hradce Králové ke cvičení do Malacek s letouny Ab 101, dva MB 200.27 a 29 a s jedním letitým 16.26.
Střelby bombardérů Letky 85 s letouny Ab 101, MB 200 v Malackách. Zápisník letů pana Benee. Jednotlivé lety od 24.3.1938 , , , , , , , , , , .
21.5.1938 předčasný návrat do Hradce Králové.
23.8.1938 se zabil pilot čet. Zdeněk Slabý a ppor. jezd. Ivan Lipko na letounu Ab.101.38 od Letky 71. Havarovali při přistání v mlze po nočním letu.
8.-9.9.1938 ostré střelby letounů od ČLH Terezín, Karlovy Vary, Vajnory, ..
Mobilizační těleso 603 vzniklo z Leteckého pluku 3. Vytvořeno celkem 39 mobilizovaných útvarů. Mobilizační stanice Bratislava, Koice, Malacky, Nitra, Pieany, Spiská Nová Ves, Uhorod, Zvolen a ilina.
II./4 byla v září 1938 v době mobilizace na střelbách v Malackách. Přelet na polní letitě Cvrčovice u Prahy.
Letecká střelnice Nový Dvůr.
24.9.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.
24.9.1938 byla Letecká radiotelegrafní stanice 5 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 603.
Přílet Letky 39, por. let. Ivan Novotný, J, 10 ks B.534. Krycí název Emanuel. Pieany. Mobilizační letitě Kuchyňa. Záměnné letitě Plavecký Sv. Mikulá.
26.9.1938 vznikla Letecká povětrnostní stanice 7 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-2.
26.9.1938 vznikla Letecká radiotelegrafická stanice 5 v sestavě Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-C-12.
---------- Prezident Bene kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
20.11.1938 byla Letecká povětrnostní stanice 7 demobilizována.
20.11.1938 byla Letecká radiotelegrafická stanice 5 demobilizována.
Ve Zprávě MNO hlavního tábu pro parlament z 29.11.1938 je stav leti v ČSR. Letitě hotová, která zůstanou v pouívání jako nezbytně nutná. Stálá vojenská letitě obsazena trvale vojenskou leteckou posádkou. První dvě pouívají současně letecké továrny. Jsou to Praha-Kbely, Praha-Letňany, Milovice, Prostějov I, Prostějov II, Německý Brod, Olomouc-Neředín, Vykov, Přerov, Spiská Nová Ves, Trenčín, Plzeň-kvrňany, Malacky.
Ve Zprávě MNO hlavního tábu pro parlament z 29.11.1938 je stav leti v ČSR. Letitě slouící potřebám leteckých střelnic. Jsou to Borek, Kamenice nad Cirochou, Humenné - Jovsa, Plavecké Podhradie A, Plavecké Podhradie B, Rachov.
1.3.1939 lietadlá MB.200 preleteli z Brna na letisko Malacky-Nový Dvor. Z neho v dňoch 4. a 13.3.1939 lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú strežbu, bombardovanie a nočné navigačné lety.
Keď 13.3.1939 odlietala Letka 81 nebo Letka 83 spä na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu žavého motora jedno Aero MB.200.12.
Letecká strelnica Malacky patrila do podriadenosti 3. leteckého pluku generála M. R. tefánika, konkrétne jeho IV. perute a Nový Dvor bolo pouívané ako požné letisko.
---------- Vznik slovenského tátu 14.3.1939 ----------
15.3.1939 obsadilo letisko a strelnicu v Novom Dvore Deutsche Luftwaffe.
Nemci prevzali stránu slubu nad objektmi, zabavili okrem iného 79 797 litrov leteckých pohonných hmôt (ďalej LPH) a 18 lietadiel dislokovaných na letisku Nový Dvor. Ilo o lietadlá typu .328, .616, .16, A.230, A.330.
Vo Viedni 18.3.1939 a v Berlíne 23.3.1939 bola podpísaná Zmluva o ochrannom pomere medzi Nemeckou ríou a Slovenským tátom (Schutzvertrag) publikovaná v Slovenskom zákonníku pod číslom 226/1940 Sl. z. (stala sa predmetom obaloby norimberského procesu). Pôvodné znenie: Ustanovenie pre ochranné pásmo na Slovensku.
1/. Podža odstavca 2. ochrannej zmluvy zo dňa 18/23.III.1939 medzi nemeckou vládou a Slovenským tátom uzatvorené bolo ochranné pásmo, ktoré hraničí na východe východným okrajom Malých Karpatov, východným okrajom Bielych Karpatov, východným okrajom Javorníkov a na západe hranicou Slovenského tátu. V tomto ochrannom pásme vykonáva vojenské výsostné práva nemecká branná moc, vetky ostatné výsostné práva vak patria Slovenskému tátu. Slovensko je samostatným tátom nad ktorým prevzala Nemecká ría ochranu. S kadým Slovákom musí by jednané ako s prísluníkom samostatného tátu. Nemecký vojak, ktorý na rozkaz Fűhrera a najvyieho veliteža, je odvelený na Slovensko si musí by vedomí a musí sa vo slube a mimo sluby vzorne chova. Musí si povaova za čes zastupova na Slovensku Nemeckú brannú moc. Kadý priamy styk útvarov so slovenskými úradmi je zakázaný. Tento musí sa kona cestou velitežstva a potom cestou vyslanectva v Bratislave.
2/. Za veliteža tohto ochranného pásma bol hlavným velitežstvom brannej moci menovaný výnosom zo dňa 29.11.1939. čís. 12.944/1939 generálmajor Wecke, velitež cvičia leteckých zbraní v Malackách. Velitež vykonáva vojenské výsostné práva v ochrannom pásme, zastupuje záleitosti brannej moci a má právomoc veliaceho generála alebo veliteža brannej moci podža výnosu OK 2230/38 g k/WFA/ zo dňa 27.8.38, ktorý primerane pouije pre ochranné pásmo.... Tožko z ustanovenia gen. Wecka generálmajora a veliteža ochranného pásma).
Dôvodom uzatvorenia zmluvy bola dohoda medzi nemeckou a slovenskou vládou o ochrane slovenského tátu nemeckou ríou. V zmluve sa hovorilo, e nemecká ría prebrala ochranu nad politickou nezávislosou slovenského tátu a nad integritou jeho územia. Z tohto dôvodu mala nemecká branná moc právo v pásme na východe veobecnou čiarou východného okraja Malých Karpát, východného okraja Bielych Karpát a východného okraja pohoria Javorníky, kedykožvek zriaďova vojenské objekty a dra ich obsadené silou, ktorú pokladá za potrebnú. Zmluva začala plati podpísaním na 25 rokov. Obe vlády sa mali pred uplynutím tejto lehoty dohodnú o jej včasnom predĺení.
Zmluva o prenájme letiska medzi MNO Slovenského tátu a nemeckými predstavitežmi ozbrojených síl bola podpísaná 21.1.1941 s platnosou od 21.4.1939.
22.3.1939 po čiastkovej oprave s Aero MB.200.12 rtk. J. Gerthofer preletel do leteckých dielní v Nitre, kde motor opravili.
Po vzniku Slovenského tátu nemecká letecká misia rozdelila protivzdunú obranu Slovenska do niekožkých zón - Schutzzone. Jedna z týchto Schutzzone sa kryla s územím dneného Záhoria.
Po obsadení letiska Nový Dvor nemeckým letectvom a vyvlastnení 50 katastrálnych jutár (ďalej k. j.) pôdy začalo rozirovanie a modernizácia letiska. V priestore letiska sa začali budova vežké betónové plochy na budovaní ktorých sa podiežali najímaní robotníci z Kuchyne a okolitých dedín.
V roku 1940 bolo vyvlastnených ďalích 48 k. j. pôdy pre ďalie rozirovanie. Pretoe podklad letiska bol piesčitý s nízkou únosnosou a problémovým zatrávnením, nemecké velenie vykonalo vykúpenie požnohospodárskej pôdy východne od letiska Nový Dvor v lokalite Pasečky k.ú. obce Kuchyňa od miestnych rožníkov. Z týchto pozemkov sa následne vykonal odber ornice do hĺbky asi 30 cm, ktorá bola navozená na plochu letiska, kde bola ornica uvalcovaná a osiata trávou k zvýeniu únosnosti.
1.9.1940 při cvičné letu dvojice bombardérů na trati Malacky - Moravská Ostrava, za patného počasí narazil německý bombardér asi 500 m pod kapličkou do svahu Radhotě. Tříčlenná posádka zahynula a byla pohřbena ve Frentátě pod Radhotěm. Podrobnosti.
V září 1941 vznik III./Grosse Kampffliegerschule 2.
Hasiči - éfové Němci, personál Slováci., , , . Podrobnosti z Malacek.
10.8.1942 přejmenování na III./KBS 2. Přesun do Hörschingu? Návrat do Malacek v roce 1943?
Letisko a strelnicu Malacky Nový Dvor obsadené nemeckou armádou vyuívali na krátkodobé pobyty za účelom ostrých strelieb z palubných zbraní a bombardovania i prísluníci Vzduných zbraní Slovenského tátu. Potvrdzuje to i príprava trnástich vybraných stíhacích letcov 1. frontovej garnitúry Letky 13 pod velením stot. let. Ondreja Ďumbalu, ktorá realizovala od 1.9.1942 do 7.10.1942, keď bola letka pripravená na samotný odchod do poža. Vykonanie ostrých strelieb na leteckej strelnici Malacky-Nový Dvor, v nemeckej ochrannej zóne, ktoré na letisku vestranne zabezpečoval slovenský letecký detamán a hospodárska stotina, sa stalo de facto vyvrcholením príprav odletu na východný front. Na základe schváleného plánu mali prísluníci 1. frontovej garnitúry Letky 13 tieto strežby absolvova v dňoch 14.-19.9.1942, ale podža údajov v dochovaných zápisníkoch letov prísluníkov 1. frontovej garnitúry Letky 13, ako aj podža obsahu článku 6 Dôverného rozkazu leteckého pluku čís. 57/1942 z 22.9.1942, vykonali stíhači bojové strežby a v dňoch 21.-25.9.1942. Na prvé bojové lety spojené s ostrou strežbou z palubných gužometov na vytýčené pozemné ciele piloti tartovali u v skorých popoludňajích hodinách 21.9.1942. Po troch dňoch intenzívneho lietania na iestich stíhačkách Bf 109 E dostali rozkaz zaútoči na určené pozemné ciele strežbou z kanónov svojich lietadiel. Dňa 25.9.1942 po absolvovaní 5 a 9 letov spojených s ostrou strežbou z palubných zbraní absolvovali prísluníci letky aj záverečné strežby, na ktorých sa osobne zúčastnili náčelník tábu VVZ pplk. gt. Alojz Ballay a éf Nemeckej leteckej misie na Slovensku Gen. Maj. Wilhelm Keiper. Obaja vysokí vojenskí velitelia vyjadrili s výsledkami strelieb, predovetkým vak s výsledkami strelieb z palubných kanónov, vežkú spokojnos. Po tomto dni bola Letka 13 vyhlásená za plne bojaschopnú a pripravenú na bojové nasadenie na fronte.Kompletace bombardérů Heinkel He 111 v Chebu a do začátku roku 1943. Poslední zde zkompletované stroje byly zrovna He 111 H-23 pro Slovenskou republiku, předané v Malackách.
Rozirovanie letiska nemeckou armádou pokračovalo a do roku 1943, kedy bola vybudovaná nákladná elezničná vlečka.
Od roku 1943 III./KBS 2 pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel Gruppenkommandeur III./KBS 2 Maj. Heinz Krenkel do 1.10.1943. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, průzkumné Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111. Kdy se útvar přistěhoval?
Obdobne pod velením stot. let. Ďumbalu vykonala ostré strežby a bombardovanie na strelnici Malacky-Nový Dvor druhá frontová garnitúra Letky 13 vo dňoch 6.-10.6.1943 na lietadlách Bf 109 E a následne bola nasadená na front.
Po prvním náletu 13.8.1943 na továrnu Wiener Neustädter Flugzeugwerke G. m. b. H. (W. N. F.) jakoto třetího největího výrobce stíhaček Bf 109, bylo rozhodnuto o rozptýlení výroby. Kompletace a zálety nových Bf 109 na letiti v Malackách. Piloti od Flugzeugüberführungsgeswader 1 přelétávala letadla z továren na frontu. Podrobnosti z Malacek.
Podža údajov v kronike obce Rohoník sa začalo s budovaním núdzového letiska v Smúhoch. Kedy? V povedomí v naej obci Rohoník je tá lokalita stále nazývaná ako Núdzové. Boli tam rozmiestnené makety lietadiel zhotovené zo rďoviny a plachtoviny.
Od 12.10.1943 velitel Gruppenkommandeur III./KBS 2 Maj. Rudolf Henne - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kří elezného kříe Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.4.1942, jeden z celkem 7 313). . Na fotce jetě jako Hauptmann.
18.10.1943 byla z Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována Stab a 1./NSGr. 4.
V prosinci 1943 noční bitevní Stab a 1./NSGr. 4 odletěla do Radziwillow dnes ukrajinský Радивилів, 1940-1993: Czerwonoarmiejsk (rusky Червоноармейск) / Czerwonoarmijsk (ukrajinsky Червоноармійськ).
Stavební úřad letectva Malacky Bauleitung der Luftwaffe 1460/43 zabezpečoval i radarovou stanici Nitra.
8.10.1943 VVZ objednalo na základě německé nabídky mimo jiné i 30 ks pouitých letadel He 72 D Kadett v ceně 17 500 RM za kus a zároveň poádali o nabídku na 15 ks náhradních motorů Siemens-Halske Sh 14.
20.12.1943 boli podpísané zmluvy s firmami Gother Wagonfabrik a Focke-Wulf o nákupe 30 ks cvičných lietadiel typu Go 145 s motormi Argus As 10 C a 30 ks kolných lietadiel typu Fw 44 Stieglitz po generální opravě od firmy Focke Wulf včetně 15 ks náhradních motorů Siemens-Halske Sh 14 A.
Letisko Malacky-Nový Dvor vyuívalo letectvo Slovenského tátu i na zalietavanie a preberanie lietadiel zakúpených od Nemeckej ríe.
Objednané lietadlá Go 145 boli prelietavané z letiska Nový Dvor slovenskými pilotmi od 3.1.1944 do 13.5.1944 na letiská v Pieanoch a Trenčianskych Biskupiciach a následne distribuované na ostatné slovenské letiská.
Stroje Fw 44 přebíralo od konce února do počátku května 1944.
Dne 2.3.1944 přelétlo prvních deset He 72 Kadettů. Dne 30.3.1944 dalích est He 72. Dne 1.4.1944 přelétlo dalích sedm kusů He 72. Dne 3.4.1944 přelétlo osm kusů He 72. To je v součtu 31 ks He 72 Kadettů.
30.3.1944 npor. J. Gerthofer s letounem Savoia Marchetti SM.84 výr. č. 24.661 z Piean přepravoval skupinu pilotů od Pohotovostnej letky na letitě Nový Dvor, kteří přeletěli s novými kolními letouny Heinkel He 72 do Piean a poté na letitě Tri Duby k L-SVZ. Letělo se i 1.4.1944.
4.3.1944 dolo počas tartu k nehode Ju 88 A-5 WNr. 3399 od KBS 2. Posádka v zloení pilot Fw. Stefan Huber, pozorovatež Fw. Siegfried Marhart, iak Gefr. Johannes Ruos a iak Gefr. Matthias Christiansen zahynula. Zdroj.
15.4.1944 mal na letisku haváriu Ju 88 A-4 WNr. 2301 od KBS 2. Jeden člen posádky, Ogfr. Hans Bosch bol zranený. Zdroj.
19.4.1944 pristálo nemecké lietadlo Fw 190 "BQ+FC" pilotované letcom menom Fw. Pongs. Od které jednotky? Ten prelietal stroj z letiska Liegnitz pres Pieany do Malaciek. Zdroj.
Apiranti Leteckej koly VVZ vykonali dňa 1.6.1944 strežby s cvičným strelivom z paluby .328 a následne 3.6.1944 vykonali aj bombardovanie cvičnými ostrými bombami na letisku Malacky-Nový Dvor.23.6.1944 piloti preleteli s W 34 na strelnicu v Novom Dvore. Tam sa najprv zúčastnili na ostrých strežbách a ostrom bombardovaní so stíhacími dvojploníkmi B.534 a od 26.6.1944 absolvovali ostré strežby s Bf 109.
Luftwaffe na letisku Kuchyňa disponovalo asfaltovou vzletovou a pristávacou dráhou a niekožkými spevnenými trávnatými vzletovými a pristávacími dráhami. Význam letiska začal narasta vznikajúcim pohybom v slovenských horách a pribliovanie sa frontu. Posádka letiska sa zväčovala a pribúdalo aj lietadiel. Zvyoval sa najmä počet strmhlavo bombardujúcich lietadiel Junkers Ju 87 D-5 Stuka.
Na střelnici "iroká" vybudována nouzové plocha.
Bitevní Ju 87 G-2 a sloventí mechanici , bitevní Fw 190 F .
26.6.1944 hlásil povstaleckou vysielačkou tábny rotmajster Miroslav Zolvik do Londýna stav leteckej techniky na letisku v Malackách. Podža tohto zdroja bolo na letisku rozmiestnených: 50 lietadiel Ju 87 Stuka, 30 stíhacích lietadiel Bf 109, 40 stíhacích lietadiel Fw 190, 26 bombardovacích lietadiel Do 215, 10 dopravných lietadiel Ju 52, 5 bombardovacích lietadiel He 111, 40 dopravných lietadiel Fw 58 a W 34.
11.7.1944 přiletěl Stab/ZG 76 s těkými stíhacími letouny Me 410.
12.7.1944 přiletěla I./ZG 76 se zbytky letounů Me 410.
Americký fotoprůzkum od 14.7.1944.
20.7.1944 odletěl Stab a I./ZG 76.
17.8.1944 odletěli 5. a 6./SG 151 s bitevními letouny Hs 129 B-1 z letitě Pardubice na letitě Pančevo u Bělehradu. Mezipřistání v Malackách? MAPA.
28.8.1944 vyhláena bojová pohotovost u III./KBS 2. Vyčlenění asi 30 letadel do Gefechtsverband Henne.
29.7.1944 sa na letisku Novy Dvor stala pri tarte nehoda na Bf 109 G-6 WNr.166154, patriaci v tom čase Fl.U.G.1. Stroj sa pokodil na 25 % a pilot vyviazol bez zranení. Zdroj.
Slovenské národní povstání. vhu.sk
Pokud jde o logistické zabezpečení vlastní bojové činnosti, t.j. přísun paliva, munice, opravy, údrbu, spojení, protileteckou obranu atd., tak v prvních dnech a do 3.9.1944 je mělo v gesci velitelství letecké základny (Fliegerhorst) Malacky-Nový Dvor. To bylo logické, protoe Gefechtsverband Henne, který v prvních dnech nesl hlavní tíhu bojů, měl mírové a nyní i operační letitě právě zde.
Výstavba nouzových leti Ausweichflugplatz Rarbok, Solonica. Od kdy?
Zajitění leteckého materiálu ve Vajnorech, Pianech, Trenčíně, ilině, Nitře. Kořist 192 letadel. Od 1.9.1944 přelétávání do Malacek. Slovenský letoun He 111 "S-81" přiletěl z Vajnor.
30.8.1944 sa v dôsledku technickej poruchy na letisku pokodil na 15 % cvičný dvojmiestny Bf 109 G-12 WNr.19325. Zdroj.
30.8.1944 se Gefechtsverband Henne bombardoval povstalecký vysílač v Banské Bystrici a letitě Tri Duby. MAPA.
2.9.1944 pri obci Lazany (okres Prievidza) núdzovo pristál Ju 88 A-5 WNr. 883192 "ND+EN" patrici Gefechtsverband Henne. Posádku tvorili pilot Lt. Karl Dempf, pozorovatel Uffz. Heinz Meiermann, bordfunker Uffz. Vincenz Hastreiter a palubný mechanik Fw. Alfons Grübl. Zdroj.
Od 3. do 19.9.1944, pak zabezpečení leteckých operací nad povstaleckým Slovenskem převzalo letitní velitelství (Platzkommando) oblastního velitelství leteckých základen (Flughafen-Bereichskommando, zkráceně Koflug) 10/XVII, které byl zřízeno patrně právě v té době. Jak ji z jeho označení vyplývá, v pozemní organizaci Luftwaffe patřilo Koflug 10/XVII do podřízenosti vídeňské XVII. letecké upy (Luftgau-Kommando XVII), která dosud měla v působnosti letitě na teritoriu sousedících rakouských a českých zemí. upě tehdy velel General der Flieger Egon Doerstling, funkci náčelníka tábu konal Oberst Herbert Körner.
4.9.1944 u obce Lazany (okres Prievidza) (je to tato?) partyzáni zničili letounu Ju 87 D-5 WNr. 666020. Ofhr. Ludwig Süss a Gefr. Rudolf Rosemeier nezvěstny. Letoun původně patřil II./SG 102 z Německého Brodu, pak Gefechtsverband Henne z Malacek. (?)
9.9.1944 přiletěla z Popradu a Krakow-Balice noční bitevní 2./NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 nesoucí pumy (dva kusy později přely pod Stab/ NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letitě Krakow-Balice. Kdy? Hobby Historie 21/2013. MAPA.
Od 10.9.1944 nasazení 1 Kette od I./JG 52 s třemi Bf 109 G-6.
10.9.1944 Gefechtsverband Henne a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piean letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardoval letitě Tri Duby a pomocnou plochu Vežká Lúka. Protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-6 "lutá 12" od 3./JG 52. Pilot Lt. Anton Resch seskočil 20 km západně Zvolena. V podvečer jetě pokodila průzkumný Fw 189 A-2 WNr. 125147, který nouzově přistál u Malacek. Pokození 20 %.
Fw 189 Kdy?
12.9.1944 v 8.30 hodin Frantiek Cyprich s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 od Gefechtsverband Henne v prostoru severně Brezna.
13.9.1944 sa chybou pilota pokodil na 30 % stíhací Bf 109 G-6 WNr.167263, patriaci prelietavacej jednotke Fl.U.G 1. Zdroj.
16.9.1944 v 15.50 hodin Rudolf Boík s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 WNr. 885153 od Gefechtsverband Henne v prostoru Nová Baňa.
17.9.1944 americký průzkum letitě. Na letiti se nacházelo 51 letounů. Nebo. Prieskumom dňa 17.9.1944 bolo na letisku Nový Dvor zistených 78 ks lietadiel, z toho 25 stíhacích a 31 bombardovacích. (?)
19.9.1944 odlet 1 Kette od I./JG 52 do Krakova.
19.9.44 zásahom povstaleckého stíhača npor. Jozefa Stehlíka dopadol na zem pri obci Zemianske Kostolany (okres Prievidza) nemecký bombardovací stroj Ju 88 A-5 WNr. 885127 "biela 10" od Gefechtsverband Henne. Z posádky zahynul pilot Fw. Walter Schwabe. Ďalí traja členovia, pozorovatež Fw. Georg Hien, palubný radista Uffz. Ewald Thömmes a palubný mechanik Ofw. Werner Schwabe boli váne zranení.
19.9.1944 ppor. Skopal sestřelil Fi 156 v priestore severná stanica Prievidza. Letoun byl asi od Fl. Geschw. z. b. V. 7 z Piean nebo z Malacek.
19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval polní letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, pokodili jeden stroj ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl asi od NSGr. 4.
20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg třítivých pumiček. Na letiti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a pokozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1). No bomby nezasiahli len letisko a vojenské zariadenia patriace k nemu, ale aj čas obce Kuchyňa a po kostol. Po nálete boli mŕtvi i civilisti.
V 15 hod. byl během přistání nepřátelskou stíhačkou sestřelen letoun Ju 87. Ofw. Hans Luhr, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kří elezného kříe Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes od 2./SG 102 z Německého Brodu, který byl převelen k 6./KBS 2 zahynul.
Červený kruh - vlevo od něho je vidět bombardovací kruh. lutý kruh - 3 protipoární pásy na pravé straně střelnice "A" iroká. Zelený kruh - hořící kasárna. Modrý kruhy - cesta Malacky - Pernek.
Kasárna a severozápadně od nich jsou vidět krátery na letitní ploe. Na západní straně letitě asi hoří dva letouny.
Od 20.9.1944 do konce bojů, pak tyto úkoly převzalo velitelství Koflug 1/VIII, patřící pod VIII. leteckou upu, působící v Haliči a ve Slezsku.45 V čele Luftgau-Kommanda VIII, které mělo velitelství ve Vratislavi (Breslau), tehdy stál General der Flieger Veit Fischer a jeho náčelníkem tábu byl Oberst Friedrich Meissner (od 30.9.1944 Oberst Wilhelm Fuchs).
Nemecký velitež letiska pravdepodobne mjr. Walman v snahe urýchli obnovu letiska nariadil, aby sa na odstraňovaní kôd a obnove podiežalo civilné obyvatežstvo z okolitých obcí. Nariadil rozptýli lietadlá do zásekov v lesoch a zamaskova. Okolité obce poskytovali pre Fliegerkommandanturu Nový Dvor robotníkov a povozy.
Ale napriek vetkým kodám sa prevádzka letiska obnovila u po tyroch dňoch mohli pristáva lietadla na vedžajích plochách.
1.10.1944 přiletěl z Tápiószentmárton (východně Budapeti) noční stíhací Stab II./NJG 100. Velitel Gruppenkommandeur II./NJG 100 Hptm. Ulrich von Meien. Do 21.10.1944. MAPA leti nočních stíhačů.
Od noci z 1. na 2.10.1944 noční útoky Si 204 od 2./NSGr. 4 na nádraí v Banské Bystrici.
3.10.1944 přiletěla z Tápiószentmárton (východně Budapeti) noční stíhací 5. a 6./NJG 100.
Noční stíhací Bf 110 G s radarem .
Ju 88 G s radarem
.
7.10.1944 ve dne Siebely od NSGr. 4 poblí Dúbravy poměrně úspěně napadly povstalecký improvizovaný pancéřový vlak IPV-I Generála M. R. tefánika, kterému pumami zničily předsunutý (tykadlový) vůz.
13.10.1944 byl Hauptmann Paul Zorner, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříi elezného kříe Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.9.1944, jako 588 z celkem 869) jmenován velitelem Gruppenkommandeur II./NJG 100.
18.10.1944 Frantiek Chábera od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА z polního letitě Zolná sestřelil Hs 129 B WNr. 447 od Gefechtverband Henne. Fw. Wilhelm Rath zahynul. Letoun dopadl asi u Levic.
21.10.1944 Si 204 od NSGr. 4 ve spolupráci s dalí esticí Ju 87 patrně od 2. Staffel/NSGr. 4 zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jině od Zvolena), přičem dolo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou pokodily jeden vůz; nejdůleitějí část vlaku, lokomotivu, vak nikoli. "tefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jině od Zvolena. Na severní i jiní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemonila výjezd. Německé posádky se ovem musely spokojit s tím, e na třech místech přeruily tra, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.
22.10.1944 Hauptmann Paul Zorner převzal velení II./NJG 100.
26.10.1944 bylo letitě Tri Duby a polní letitě Zolná dobyta Němci. Konec SNP.
Od listopadu 1944 Sověti útočili na Budapest.
V prosinci 1944 se 2./NJG 100 na letiti Brno přejmenovala na 4./NJG 100 a přela do podřízenosti Stab II./NJG 100. Ve výzbroji měla osm nočních stíhacích letounů Ju 88 C-6 a jeden Ju 88 G-1. Tak pod II./NJG 100 slouily 4., 5. a 6./NJG 100. Bojovaly v Maďarsku, Rakousku a nad Moravou.
1.12.1944 byl Hptm. Paul Zorner povýen na Majora.
A 2.12.1944 velitel Luftwaffe, Generalfeldmarschall předal Maj. Paulu Zornerovi vyznamenání Dubové ratolesti k Rytířskému kříi elezného kříe.
Od 6.12.1944 přelet po dvou nočních stíhacích letounů Ju 88 od kadé Staffel NJG 100 na západní frontu k zabezpečení operace Bodenplatte - navedení útočících jednotek na spojenecká letitě.
6.12.1944 byl Zornerův radarový operátor Fw. Heinrich Wilke vyznamenán vysokým vyznamenáním - Rytířský kří elezného kříe Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (6.12.1944, jeden z 7 313)
O intenzite leteckej činnosti hovorí aj Kronika obce Kuchyňa. Velitež letiska, ktorým mal by Oberst Eiffel von Freiherr nariadil obyvatežom Kuchyne odstraňova sneh zo tartovacej plochy. Odstraňovanie a 2 m vysokých závejov trvalo asi dva týdne. Letisko bolo mimo leteckej prevádzky 3 a 4 dni.
Budovali sa úkryty pre personál letiska. Vzletová dráha sa predlovala, aby mohli z letiska pôsobi nové lietadlá s väčou dráhou vzletu.
V prosinci 1944 z Pápa přiletěl Stab/KG 4 s He 111 H.
20.12.1944 z Pápa přiletěla I./KG 4 s He 111 H.
22.12.1944. V letovom denníku Rolfa Plassa od KG 4 je záznam o lete s He 111 H-19 "5J+EL" z letiska Nový Dvor so tartom 10.29 hod. a pristátim o sedem minút neskôr o 10.36 hod. na letisku Rohrbach (Rohoník). Zdroj.
23.12.1944 posádka vzlietla z Rohoníka, avak na ino stroji "5J+DL" k bojovému letu a po 105 minútach pristála na letisku Nový Dvor. Zdroj.
26.12.1944 Sověti obklíčili Budapest.
28.12.1944 byla III./KBS 2 zruena.
1.1.1945 havaroval na vrchu Vysoká 754 m n. m. východne obce Kuchyňa letoun He 111 H-16 WNr. 162438, patriaci 3./KG 4. Posádka letela v zloení pilot Ofhr. Friedrich Braun (WIA), Beobachter Uffz. Reinhard Onken (KIA), Bordfunker Uffz. Rudolf Simon (KIA), Bordwart Fw. Erich Keller (KIA) a Bordschütze Obgfr. Josef Linke (KIA). Zdroj.
V lednu 1945 se II./NJG 100 přesunula z Malacek do Nového Dvoru. (Co se změnilo?)
V lednu 1945 přiletěla 14.(Eis)/KG 27 s He 111.
Na prelome rokov 1944/1945 bola na letisku umiestnená nemecká I./KG 4 General Wever, ktorá sa zúčastnila bitky o Budape. Hans Gaenshirt z 2./KG 4 opisoval podmienky na letisku nasledovne:
V polovici januára (1945) napadol sneh. A v mnostvách, ktoré sú neopísatežné: v priebehu dvoch dní asi 90 cm! Letisko bolo ochromené. Stroje zapadané snehom a na nepoznanie. Vedeli sme, e keď neodstránime sneh, následne príde odmäk a potom bude mrznú, nebudeme môc najmenej 2 3 týdne lieta. Tak priiel rozkaz od veliteža k odhrabávaniu lopatami.
Zohnalo sa asi 400 a 500 lopát, netuím odkiaž a celá skupina vrátane veliteža (major Ernst Göpel), dôstojníkov, ikovatežov, technikov, vetko čo malo ruky a nohy, odhŕňalo sneh dňom a nocou. Jednako bolo treba odhrnú tartovaciu dráhu o írke asi 30 metrov a dĺke 800 900 metrov, teda asi 25 000 kubických metrov! K tomu rozjazdové dráhy od stanoví lietadiel k tartovacej dráhe s ete raz takým mnostvom!
Len keď sa niekto rýchlo zvalil, smel si urobi prestávku. Dva dni a dve noci sme odhrabávali sneh bez prestávky, potom sme to zvládli a mohol sa urobi pokus o tart a pristátie.
Také nebezpečné experimenty robil samotný ná velitež, a tak to bolo aj teraz. tartoval na úzkej tartovacej dráhe He 111 je okolo 22,50 m iroký napravo a nažavo od neho bol navŕený sneh do výky 3-4 metrov. Ilo to aj hladko. Ale pristávaniu sa na takej úzkej dráhe nedôverovalo. Stačilo by len celkom málo prejs na stranu na snehovú stenu, stroj by sa mohol otoči, nevysunú podvozok a pristá na bruchu s pravdepodobnou explóziou alebo prinajmenom poiarom zomyknutím na betónovej dráhe. Tak pristál v hlbokom snehu vedža tartovacej dráhy.
Prizerali sme sa v napätí. Hlboký sneh brzdil silnejie, ako sa čakalo, chvost He 111 stúpal nahor a mysleli sme kadú chvížu teraz pôjde na nos. Ale ilo to práve celkom dobre po asi 200 metroch pristávacej dráhy stroj zastal. Z hlbokého snehu sa ale nemohol viac vyrolova von, musel by vytiahnutý akým ahačom s navijakom.
Táto metóda pristávania sa teda pre nočné pristávania určite nehodila! Chtiac nechtiac sme sa museli k tomu odhodla, uskutočni následne aj pristátie na úzkej tartovacej dráhe. Kurt Lauxmann a ja sme si to vyskúali ako prví, potom čo nám velitež sžúbil, e nás nepotrestá, keď stroj pokodíme. Potom ako sa nám obom podarilo pristá, vyskúali si to aj ostatní a ukázalo sa e to síce bolo aké, ale moné. Čo ilo cez deň, muselo ís aj v noci!
Tak nahlásil ná velitež skupiny u leteckého zboru opätovnú pripravenos k boju. A promptne aj priiel ete v tú noc ďalí rozkaz na nasadenie k zásobovaniu Budapeti. Ako sme dúfali, vetky posádky zvládli aj nočné pristávanie bez nehody. Stali sme sa drzejími a zvykali sme si na tieto extrémne podmienky na pristávanie tak rýchlo, e sme niekedy lietali aj na tri nasadenia.
Napriek zvládnutiu nočného pristávania na zasneenom letisku sa zlé počasie predsa len podpísalo pod stratu bombardéra z eskadry KG 4. Heinkel 111 H-20, W.Nr. 700501 s pilotom Eduardom Wiesenfarthom, pozorovatežom Ludwigom Stahlom, palubným radistom Georgom Saalfrankom a palubným mechanikom Heinrichom Pollmeierom havaroval 16.1. 1945 na vrchu Vysoká v Malých Karpatoch. Ilo o skúsenú posádku, ktorá mala nalietaných vye 1000 nepriatežských letov. Vetci zahynuli a ich ostatky sú pochované na vojenskom cintoríne v rakúskom Allentsteigu. Zdroj.
16.1.1945 nehoda pri pristávaní. He 111 H-16 WNr. 160919 "1G+DY", patriaci 14.(Eis)/KG 27, bol zničený na 100 %. Z posádky zahynul len pilot Fw. Ernst Lennhart. Zvyní traja letci pozorovatež Fw. Jan Ufen, radio operátor Uffz. Franz Rautner patriaci k 2./KG 4 a palubný mechanik Uffz. Felix Schmidt boli zranení. Zdroj.
19.1.1945 prilo na letisku k nehode bombardéru He 111 H-16 WNr. 160915 "1G+EY", patriacemu 14.(Eis)/KG 27. V dôsledku silného bočného vetra sa bombardér postavil na nos a pokodil sa na 25 %. Z posádky sú známi len pilot Uffz. Werner a pozorovatež Uffz. Spraiter Edgar. Zdroj.
21.1.1945 z Viedne-Aspern o 16.15 hod. preletela Ju 87 s posádkou pilot Fw. Klepp a pasaier Lt. Peter Düttmann, pilot II./JG 52, ktorý sa vracal z dovolenky. Pilot bol na pristátí dlhý, a pokodil stroj na 70 %. Lt. Düttmann sa žahko zranil, čo oddialilo jeho návrat k jednotke o sedem dní. Zdroj.
22.1.1945 utrpela 14.(Eis)/KG 27 dve straty bombardérov He 111 H-16 na letisku. Stroj s WNr. 161622 sa počas pristávacieho manévru pokodil na 25 %. Druhý stroj WNr. 161230 sa pokodil na 2 5% v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.
23.1.1945 fúkal silný vietor, ktorý sa stal osudným pre He 111 H-16 "1G+AY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Stroj sa pri pristávaní pokodil na 50 %. Posádku tvorili pilot Uffz. Werner a Uffz. Edgar Spraiter. Zdroj.
27.1.1945 mal na letisku nehodu pre poruchu Heinkel He 111 H-11 WNr. 8515 "1G+NY" patriaci 14.(Eis)/KG 27. Lietadlo sa pokodilo na 25 %. Pilot Uffz. Werner a pozorovatež Uffz. Edgar Spraiter vyviazli bez ujmy na zdraví, Bordfunker neznámeho mena bol zranený a palubný mechanik zahynul. Zdroj.
28.1.1945 v 13.55 hod. Lt. Peter Düttmann s Bf 109 G-10 WNr. 610533 odletěl na letisko Veszprém, kde se stal velitelem 5./JG 52. Zdroj.
29.1.1945 sa na letisku stala nehoda bombardéru He 111 H-20 WNr. 160253, patriaci I./KG 4, sa pokodil na 50 % počas nehody pri pristátí. Posádka vyviazla bez zranení. Zdroj.
Od 6.2.1945 přesun noční stíhací II./NJG 100 do Seyringu.
13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnení Wrocław.
V únoru 1945 odletěl Stab/KG 4 na základnu Dresden-Klotzsche.
16.-19.2.1945 Stab a I./KG 4 s He 111 H zásobovala Festung Breslau.
Od 17.2.1945 se I./KG 4 přesunovala na základnu Dresden-Klotzsche, odkud pokračovala v zásobování Breslau.
25.2.1945 na letiti Plzeň-Skvrňany zahynul Hptm. Eduard Skrzipek na letounu Bf 109 G-6 od doplňovací I./Erg. KG (J), letoun zničen na 90 %. Byl to bývalý Staffelkapitän 14.(Eis)/KG 27 a nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříi elezného kříe Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (26.6.1944, jako 509. z celkem 863) Na fotce jetě jako Oberleutnant a bez dubových ratolestí.
Fw 190 F-8 , od SG 2. V únoru 1945?
5.3.1945 přiletěla z Karmacs noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.
Pre defekt na pneumatike podvozku pokodil stroj patriaci Stab/NSGr. 10. Posádka bola nezranená. Lietadlo Ju 87 D-5 WNr. 130765 bolo pokodené na 20 %. Zdroj.
13.3.1945 byla noční bitevní Stab a 1./NSGr. 10 zruena.
18.3.1945 v 15.45 hod. u obce Krahulov (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie.
18.3.1945 v 16 hod. u obce Studenec (okres Třebíč) byl letoun He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od I./KG 4 z Malacek sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Letecká badatelna.
V březnu 1945 nálet amerických Mustangů.
V březnu 1945 byla bombardovací 14.(Eis)/KG 27 zruena. (?)
Sovietské prieskumné lety.
31.3.1945 přiletěla z Piean stíhací I./JG 53 s Bf 109 G. Mohli létat z polního letitě Ausweichflugplatz Rarbok nebo Solonica. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kří elezného kříe Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313). MAPA.
Přísluníci Gruppenstab:
Velitel Staffelkapitän 1./JG 53 Oblt. Hans Kornatz. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 2./JG 53?.
Velitel Staffelkapitän 3./JG 53 ?.
31.3.1945 přiletěla z Piean bitevní I./SG 2 s Fw 190 F. Mohli létat z polního letitě Ausweichflugplatz Rarbok nebo Solonica. Velitel Gruppenkommandeur I./SG 2 Major Herbert Bauer - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříi elezného kříe Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (30.9.1944 jako 618. z celkem 863).
Přísluníci Gruppenstab:
Velitel Staffelkapitän 1./SG 2 Lt./Oblt. Dr. Eginhard Weissmann. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 2./SG 2 ?.
Velitel Staffelkapitän 3./SG 2 ?.
1.4.1945 sovietski letci podnikli útok s ciežom prerui činnos letiska a narui činnos Luftwaffe.
V noci z 1.4. na 2.4.1945 lejtěnant Ažbert Nikolajevič, Devjatov navigátor posádky Po-2 od 930 нбап bombardoval Malacky. Vykonal tyri bojové lety za noc v celkovej dĺke 7 hod. 25 minút z letiska Selice (okres ala). Zaznamenané tyri zhodenia na ciež a spôsobený jeden výbuch, ktorý potvrdila posádka lejtěnanta Klimanova. Zdroj.
----------
2.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Vrbové (okres Pieany), Bíňovce (okres Trnava), Pernek, Jablonica (okres Senica). Deník bitevního korpusu.
2.4.1945 I./JG 53 uskutočnila niekožko vzletov typu "vožný lov". Jednu dvojicu tvorili H. Lipfert a Neumann. Helmut Lipfert. Společně sestrelili Pe-2. Zdroj.
2.4.1945 odletěla I./JG 53 do Fels am Wagram. MAPA.
2.4.1945 odletěla I./SG 2 do Fels am Wagram.
Koncom marca a začiatkom apríla 1945 vládla medzi vojakmi na letisku nervozita. V kronike obce Kuchyňa sa hovorí ... vetko sa balilo a odchádzalo, celý deň a celú noc sa horúčkovito pracovalo. Po letisku sa pohyboval traktor a rozorával ho aby ho spravil nepouívatežným. Nasledujúceho dňa sa vetko zamínovávalo.... Nemci uplatnili taktiku spálenej zeme, vyhodili do vzduchu podzemné úkryty, budovy, podpálili sklady, ktoré mali i v obci. Zničili aj vybudované stanovitia protilietadlových kanónov. Boli zničené i lietadlá pre ktorých prelet nebol dostatok paliva a náhradných dielov. Obdobne dopadli i dva vežmi odolné podzemné elezobetónové kryty. Neostala uetrená ani osada Fligadorf dislokovaná asi dva kilometre východne od letiska na úpätí Malých Karpát. V tejto osade vybudovanej nemeckou armádou bola požná nemocnica a ubytovne pre lietajúci personál. Na VPD boli achovnicovo rozmiestnené haldy leteckých bômb rôznych typov a celá asfaltová plocha bola ich následným odpalom rozruená k zamedzeniu pristávania sovietskych lietadiel. Pán Emil Novotný, ktorý pracoval na letisku ako hasič si spomínal, e VPD bombardoval bombardér He 111, ktorý takto rozruoval jej povrch.Letitě vyklizeno. Kdy?
----------
3.4.1945 bombardéry A-20G Boston od 452 бап, 218 бад, 5 ВА z letitě Vecsés bombardovaly Malacky. Přehled bojové činnosti bombardovací divize za 4/1945.
----------
4.4.1945 lejtěnant Ažbert Nikolajevič Devjatov, navigátor posádky Po-2 od 930 нбап, 5 ВА bombardoval Malacky. Vykonal tri bojové lety za noc v celkovej dĺke 6 hod. 45 minút z letiska Selice (okres ala). Zdroj.
----------
5.4.1945 u obce Kuchyňa byl sestřelen ve vzduném boji gard. mládij lejtěnant Jefimov na La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letitě Pusté Úžany (Szarvas) (okres Galanta). Zraněný nouzově přistál, ostřelován přeel frontu. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
5 апреля 1945 года
№ 331 Об
овладении
городами
Малацки, Брук,
Превидза и
Бановце
летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Селезнева5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Каманина 5 шак, 5 ВА,
полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА,
полковника Юдакова 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА,
полковника Гейбо 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА,
полковника Шутеева 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА,
полковника Чижикова 12 гшад, 3 гшак, 5 ВА,
полковника Благовещенского 279 иад, 3 гшак, 5 ВА,
полковника Комарова 207 окрап, 5 ВА,
полковника Сапрыкина 4 гшад, 5 шак, 5 ВА,
полковника Клобукова 264 шад, 5 шак, 5 ВА,
полковника Семененко 331 иад, 5 шак, 5 ВА,
полковника румынской армии Бурдулою Aeronautica Regală Română.
5.4.1945 po obsadení letiska sovietskym letectvom, vďaka nedobrovožnej pomoci civilného obyvatežstva, sa podarilo sprevádzkova letisko u za dva dni. Podža spomienok účastníkov boli obyvatelia obcí Kuchyňa a Pernek nútení sovietskymi vojakmi zahadzova a urovnáva krátery vytvorené odchádzajúcimi Nemcami. Na letisku boli odstránené míny. Práce na letisku spočívali vo výstavbe ubytovní pre mustvo a posádku letiska.
Velitežom letiska sa stal plukovník Jeremin.(?)
Sovietske letecké sily v priebehu obnovy letiska Kuchyňa, vyuívali pre svoje Po-2 zriadené improvizované letisko june od Malaciek. Kde?
----------
Nemci počas určitej doby, v snahe narui obnovu letiska, uskutočnili niekožko nie vežmi úspených náletov. Kdy?
----------
Na na tretí deň pristávali prvé sovietske lietadlá. (7. nebo 8.4.1945?) Ktoré jednotky 5 ВА?
----------
Od 8.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letiti Pernek. . MAPA.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
15.4.1945
----------
Od 16.4.1945 provoz stíhacích letounů Jak 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letiti Rohoník (Rarbok). . MAPA.
----------
17.-18.4.1945 se z polního letitě Jablonica (okres Senica) přesunul 207 окрап, 5 ВА s letouny Il-2KR, Jak-9 a Po-2. Přehled bojové činnosti za 4/1945. MAPA. Zdroj. Артиллерийские эскадрильи в бою.
----------
Od 18.4.1945 provoz stíhacích letounů Lavočkin 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА na sousedním polním letiti Solonica. . MAPA.
----------
19.4.1945 na letiti Kuchyňa stíhačka Jak-9U od 151 гиап, 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА při pojídění se srazila se stojícím Jak-9M No. 4415301 od 73 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА, které pokodil levý konec křídla. Přehled bojové činnosti pluku.
----------
----------
21.4.1945 ve vzduném boji bylo sestřeleno sedm Fw 190. Deník bojové činnosti 3. stíhacího leteckého korpusu. Ve vzduném boji bylo sestřeleno pět Fw 190. Deník bojové činnosti 5. letecké armády za duben 1945. Gardový stárij lejtěnant Ivan Frolovič amenkov гвардии старший лейтенант Иван Фролович Шаменков na letounu Jak-3 od 150 гиап, 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil tři letouny Fw 190 v oblasti Сировице - Иванчице Syrovice - Ivančice.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
30.4.1945 z polního letitě Dojč (okres Senica) se přesunul 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА se stíhačkami Jak-1, Jak-3, Jak-7 a Jak-9. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. . MAPA.
Velitel 85 гв. иап кп гв.пп Платон Ефимович Смоляков Platon Jefimovič Smoljakov a náčelník tábu нш гв.пп Валентин Петрович Соин Valentin Petrovič Soni. Politrukem byl Замполит полка Дмитрий Пантелеевич Панов Dmitrij Pantělevič Panov.
Přehled bojové činnosti pluku.
Na letisku sa zdrovalo okolo 100 lietadiel rôznych druhov, ktoré sa zúčastňovali na bojových akciách a neskôr plnili cvičné úlohy.
Po vybudovaní základnej infratruktúry (drevenej) bol zahájený na letisku výcvik pilotov koristných Bf 109 na strežbu a bombardovanie. Kdy?
----------
1.5.1945
----------
----------
----------
4.5.1945 v 14.23-15.03 hod. při krytí vojsk v oblasti Pivín - Čelčice (okres Prostějov) dvě patrolující stíhači s novými Jak-3 od 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА zaznamenali jak z nízkých mraků vylétává est Fw 190. Gardový kapitán Konstantinov pokodil vedoucí Fw 190 - pilot odhodil kabinu a chystal se zachránit pomocí padáku. Pro malou výku a nízké mraky gardový kapitán Konstantinov neviděl jak to dopadlo s Fw 190. Ostatní Fw 190 odhodily pumy a v přízemním letu zmizely. Přehled bojové činnosti pluku. , . Letecká badatelna.
----------
----------
----------
----------
8.-9.5.1945 se 207 окрап, 5 ВА přesunul na letitě Brno. Přehled bojové činnosti za 5/1945.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
----------
----------
K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.
85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА s Jak-3, Новый Двур Nový Dvor.
Spojařce Anně Makarovně Skorobogatovoj - Незабудке от братишек соколов. Ниж. р. слева-направо Пишкан, Иван Аникеевич Ivan Anikejevič Pikin 31 гиап, Решетов Алексей Михайлович Alexej Michajlovič Reetov 31 гиап, Морозов, Фотий Яковлевич Fotij Jakovlevič Morozov 31 гиап. Верх. Р. Нестеров, Игорь Константинович Igor Konstantinovič Nestěrov 31 гиап, Люсин, Владимир Николаевич Vladimir Nikolajevič Ljusin 85 гиап, Чистяков Евгений Михайлович Jevgenij Michailovič Čisakov 73 гиап. Hrdinové SSSR. Dolní řada zleva: I. Pikan, A. Reetov, degradovaný F. Morozov. Nahoře I. Něstěrov, V. Ljusin, E. Čistakov. Kdy a kde?
V květnu 1945 se 85 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА se přesunul na polní letitě idlochovice (okres Brno-venkov).
1.6.1945 byli ustanoveni velitelé leti na Slovensku. Letitě Kamenica nad Cirochou, Koice, Malacky, Mokraď, Nitra, Pieany, Poprad, Preov, Spiská Nová Ves, Trenč. Biskupice, Tri Duby, Vajnory, ilina.
4.8.1946 nehoda Piper L-4 Grasshopper.30357/13, posádka kpt. letectva Michal Danác, rtm. Pravoslav Kalický od LP 2, v hmle narazili do temena kopca Vysoká 754 m n. m.
Březen 1947 a letoun Aero C 3B .
21.4.1947 bylo zřízeno Letecké střelecké učilitě (LSU) VÚ 8916. Ve výcvikových, osobních a organizačních otázkách bylo podřízeno MNO VL, jinak VLZ 4. O. LSU se skládalo z velitelství a pomocných orgánů, učitelského sboru, letky pro výcvik střelců, letky pro střelecký výcvik pilotů, letky pro výcvik v bombardování a zbrojní skupiny. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny US.
Jeho provoz zabezpečovala zároveň zřízená kolní základna VI (Z VI) VÚ 5447. Z VI měla předepsaný počet letounů 49 u provozní letky. Později se organizace upravovala. Označení letounů písmeny LL.
22.4.1947 na letiti Malacky nouzové přistání K 7O.3 "D-55". Pilot kpt. Ryba, cestující brig. generál Hanu a brig. generál Kubita.
K 13.11.1947 v Bratislavě zřízena Povětrnostní ústředna III (PÚ III/PÚS III) VÚ 8903 pro Slovensko. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Vajnory, Malacky, Pieany, Trenčín, ilina, Poprad, Preov, Koice, Tri Duby, Spiská Nová Ves, Telgárt, Nitra, Malé Bielice, Kamenica nad Cirochou, Hlboké, Le.
Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS III ve sloení: Povětrnostní drustva: Trenčín, Zvolen, Mokraď, Koice. Povětrnostní stanice letectva: Nitra, Dvorník (Vajnory), vermovo, Poprad, Kriná. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Le, Kamenica nad Cirochou, Elbská (?). Povětrnostní hlídky letectva: ilina, Malé Bielice, Spiská Nová Ves, Preov. Vyhláková kancelář: Malacky, Pieany.
---------- 25.2.1948 prezident Bene dokončil předání moci komunistům ----------
Ve dnech 10.-17.3.1948 se část LZ 5 dočasně přesunula do Malacek jako součást detamánu LVA k zabezpečení bojového výcviku akademiků a DLZ.
14.4.1948 u obce Jablonové nouzové přistání z důvodu vysazení motoru letounu S 89 "TE 510" "A-701" od kolní základny VI. Let. ak. Václav Janouek bez zranění. Letecká badatelna.
20.4.1948 rtm. let. tefan Ocvirk s letounem S 89 "TE 565" "A-712" během pojídění narazil do letounu "TE 574" "A-734". Npor. Ludevít Dobrovodský stihl vyskočit z kabiny. Letecká badatelna.
22.4.1948 v 11.03 hod. u Kamenného Mlýna (okres Malacky) nehoda letounu C 3 A "S-14" od LS v Chrudimi. Npor. let. Gejza Kyselý, tábní rotmistr let. Josef Volf, rotný v dalí činné slubě Frantiek Brejcha a let. dorostenec Zdeněk Mach zahynuli. Dalí let. dorostenec Jiří Dejmek byl zraněn, let. dor. Miroslav Bure a let. dor. Antonín Fus nebyli zraněni.
Červen 1948. Stroj B 36 "IY-5" od LP 25 (bývalé 1. letky LP 24).
, , .
9.6.1948 zřícení letounu C 3B v. č. 444 7?. Zahynul pilot rtm. Tomá Gál, střelecký instruktor rtm. Ladislav Leng, a posluchači koly na důstojníky letectva v záloze: svob. asp. Viktor Daniel, svob. asp. Jaroslav Davídek, Rudolf Duri, Vladimír Hátle, Jaroslav Havel. Sráka ve vzduchu s C 3BV.423 při cvičné střelbě na vlečný rukáv.
2.-16.7.1948 z letounu LB 77 "V-24" čtyři odhozy HS 293 A a dva odhozy PC 1400 FX.
24.3.1949 nehoda letounu Avia S 199 "MR-4" při přistání. Por. Frantiek Krist od 2.lt LP 8 v Brně. , . Zdroj.
Od 20. do 23.4.1949 přelety letounu LB 77 "V-26" s por. Jozefem Kúkelem mezi letiti Kbely a Malacky.
K 25.4.1949 mělo LSU: 4 letouny C 4/104, 7 letounů C 2, 7 letounů S 199, 12 letounů C 3, 2 letouny K 65, 1 letoun K 68.
Od 26.4.1949 z letounu LB 77 "V-24" deset odhozů HS 293 A a tři odhozy PC 1400 FX.
Od 1.10.1949 mělo LSU nové krycí číslo VÚ 4562. Z VI mělo nové krycí číslo VÚ 7474.
11.10.1949 v noci po ztrátě orientace u Veselí nad Moravou (okres Hodonín) zřícení letounu C 3B v.č. 422 od LS v Chrudimi. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.
18.10.1949 zahynuli ppor. Fojtlín, rt. Jaroslav Molhanec, čet. Ladislav Růsek.
23.3.1950 během cvičného střemhlavého bombardování se zřítil letoun Avia S 199. V. ak. Karel Nerad zahynul.
1.5.1950 byla Z VI přečíslována na Z X.
1.5.1950 bylo zřízeno v Hájníkách Letecké operační středisko 3 VÚ 8520 (LOS 3). V Malackách provoz letitního goniometru.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jiní Koreu ----------
30.6.1950 během cvičného střemhlavého bombardování se zřítil letoun Avia S 199.228 od Leteckého pluku 9 v Brně. Rt. Stefan Hájek zahynul. Letecká badatelna.
K 1.7.1950 bylo LSU a Z X zruena a na jejich bázi vytvořena Vojenská letecká střelnice Malacky, která převzala toté krycí číslo i letku vlečných terčů včetně označení letounů US.
V srpnu 1950 bylo označení letounů změněno na VS.
K 1.11.1950 mělo LSU: 3 letouny C 4/104, 2 letouny C 2, 2 letouny S 199, 1 letoun C 3A, 22 letounů C 3B, 1 letoun K 65, 1 letoun K 68.
V únoru 1951 byla Vojenská letecká střelnice Malacky rozířena na Vojenský výcvikový tábor letectva (VVTL) Kuchyňa.
Na podzim 1951 byl na letiti k vidění i kbelský LB 79/I "V-29".
1959-1963 Týlová záloha letounů VÚ 8050
1963-1992 Výcviková základna letectva VÚ 4562