Zolná Жолна

MAPA.

28.03.2024

Slovenské národní povstání. vhu.sk

helo5990.png (609862 bytes)

Čeští a slovensští piloti u VVS RKKA.

15.9.1944 odstartovala z letiště Stubno v Polsku čtveřice lavoček na rekognoskaci povstaleckých letišť a jejich zázemí. Velitel pluku František Fajtl s La-5FN "bílá 58", jeho zástupce Jan Klán  s La-5FN "bílá 39" a velitelé obou perutí pluku Josef Stehlík s La-5FN "bílá 88" a František Chábera s La-5FN "bílá 02" přistáli k večeru v 18.55 hod. na letecké základně Tri Duby.

Škpt. Fajtl, npor. Stehlík, mjr. Tóth a mjr. Ďumbala odjeli rekognoskovat vyhlédnutou plochu u obce Zolná. Za působiště pluku zvolili právě Zolnou, která byla nenápadná a bezpečnější než německými bombardéry často navštěvované Tri Duby.

----------

----------

17.9.1944 v 18.55 moskevského času = 15.55 hod. středoevropského času přiletěl 1. čs. samostatný stíhací letecký pluk, 2 ВА (s dvěmi perutěmi po dvou letkách)Historie.

Přistání druhého sledu Lavoček (?). Postava otočena zády je nadporučík Josef Stehlík.

La-5FN "bílá 74" .

La-5FN "bílá 99".

La-5FN "bílá 69".

Přivítání civilním obyvatelstvem. Zleva podporučík Řezníček, Tocauer a Matušek.

Odvoz střeliva z přírodních „skladů“ do suchých stodol. Obyvatelé Zolné ochotně dali k dispozici své povozy.

Po příletu na Slovensko se pluk stal součástí 1. československé armády na Slovensku. Velitelství a štáb povstaleckého letectva (dobově též Vzdušné zbraně) mělo krycí název „Kollár“. Po příletu pluku působil v následujícím personálním obsazení: velitel mjr. gšt. Jozef Tóth, zástupce velitele mjr. let. Ondrej Ďumbala, náčelník štábu npor. let. Ladislav Hron. Byly mu podřízeny 1. čs. samostatný stíhací letecký pluk (krycí jméno „Šafárik“), prapor hlásné služby, spojovací prapor vzdušného zpravodajství ve Zvolenu, velitelství letiště Tri Duby, Kombinovaná letka, technická letka, letištní letecké dílny, technická služba, pomocná letištní skupina, protiletadlová a pozemní obrana letiště, protiletadlová dělostřelecká skupina, polní letiště Rohozná u Brezna nad Hronom a horské letiště Muráň. Dále velitelství letectva 1. čs. armády na Slovensku podléhaly jednotky letců a pozemních specialistů, kteří byli nasazeni do pozemních bojů. 

První start proti nepříteli provedl týž dne v 18.50 ppor. Kruťa.

Až 19 hod. přiletěl Fajtl a Hlučka, protože se museli vrátit do Stubna pro závadu Fajtlova letounu. Zdroj. Celkem 21 letounů.

Fajtlova La-5FN "bílá 58". Zdroj.

Sestava pluku byla následující:

Piloti 1. perutě: (určena pro stíhání)

Piloti 2. perutě: (určena pro podporu pozemních vojsk)

Roj Lavoček v pohotovosti.

Vztyčení československé vlajky. Vlajku přivezl ppor. Pavel Kocfelda. Přivezl i půlku prasete.

.

Ubytování v hotelu Central ve Zvolenu.

Ze 17. na 18.9.1944 se uskutečnil  první hromadný let z letiště Jasionka na letiště Tri Duby s přistáním 40 letounů Li-2 od pluků 5 гак ДД. Pro 1. čs. stíhací letecký pluk bylo dovezeno 123 příslušníků pozemního personálu 436. bataljon aerodromnogo obsluživanija, nejpotřebnější náhradní díly a součástky, barely s leteckým benzínem a olejem na prvních 6 dnů a bedny s municí na první 3 dny operační činnosti a materiál o váze 56 668 kg i pilot Rudolf Borovec.  Historie. Podrobnosti o leteckém mostu.

Počet operačních pilotů: 21/1

Počet schopných letounů: 22

----------

18.9.1944

Počet operačních pilotů: 22

Počet schopných letounů: 18

Provedeny 4 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla. Start na poplach se prováděl na hvizd píšťalkou. Na toto znamení byly nahozeny motory. Doba nutná pro jejich zahřátí stačila pro přípravu pilota do kabiny. Pilot dostal do kabiny lístek, kde byla napsána nejnutnější data o nepříteli. Podrobnosti dostal radiostanicí RSB. Navádění řídil velitel pluku nebo jeho zástupce přímo z velitelského stanoviště. Seděl vedle orgánů hlásné služby, takže viděl přímo směr nepřátelských letounů. Poté předával už vyhodnocené rozkazy důstojníkovi u radiostanice a ten po tom letounu. Hlučka tak nejčastěji slyšel hlas Rudolfa Borovce, od kterého slyšel upřesňující informace o blížících se letounech. K tomu je nutno dodat, že jen menší část úspěchů našich pilotů šla na vrub těm, kteří proti hlášenému nepříteli startovali z hotovosti. Vzhledem ke stále se zmenšujícímu povstaleckému území a tím stále ochromenější hlásné službě totiž hotovostní letouny obvykle přiletěly do udaného prostoru pozdě. Nejvíce úspěchů bylo dosaženo, když byly letouny již ve vzduchu, ať již na stíhací hlídce, jejichž zavedení Fajtl inicioval, nebo na akci proti pozemním cílům.

Josef Stehlík s La-5FN "bílá 39" přiletěl z letiště Tri Duby.

Podla rozkazu ktorý znel: 8 lietadiel pod vedením npor. Stehlíka vykoná útok na letisko Piešťany. Ostrelovanim zničte čo najviac lietadiel a vráťťe sa spoločne na letisko Zolná. Miesto zhromaždenia po útoku bude v priestore serpentíny pri obci Radošina. Na letisku sa vtedy nachádzalo 30 nemeckých a slovenských lietadiel Ju 88, Ju 87, Bf 109, Fw 189 (mimo jiné od Fliegergeschwader z.b.V. 7.) Na letiště se v té době nacházely slovenské Bf 109 E, Bf 109 G-6 a Ju 87 D-5.

Pred samotným bojovým letom. Zľava npor. Chábera, ppor. Mráz, ppor. Loucký, ppor. Vaculík, ppor. Šrom, rtm. Dobrovodský, škpt. Klán a ppor. Motyčka (asi jediný komunista u pluku).

Podporučík Motyčka na stabilizační ploše Lavočky zakresluje do mapy situaci na frontě.

V 18. hod. vykonalo osm letounů útok na letiště Piešťany, v sestavě: Stehlík, Šrom, Vendl, Stanislav Hlučka, Skopal, Valoušek, Mráz a Dobrovodský. Npor. Stehlík nebol určený za velitela skupiny náhodou. Poznal velmi dobre letisko i okolie Piešťan už z predvojnovej doby, ked tam niekolko rokov lietal ako príslušník Leteckého pluku 3. Aj keď na lietadlá nemohly byť zavesené bomby, ktore ešte neboly dovezené z letiska Tri Duby, mal nečakaný útok neobyčajný úspech. Nemci vôbec netušili že sa v ich blízkosti nachádza večší bojový letecký útvar.
Záznam z bojového denníka: Nepriatel bol úplne prekvapený a nemohol plne využiť OPL dôsledkom čoho všetkých 8 letcov vykonalo priemerne po 3 nálety. Až pri konci útoku sa objavili v činnosti 2 postavenia OPL z toho jedno bolo vzápetí umlčané ppor. Skopalom.

Zničeno 10 nepriateľských lietadiel, ďalších 10 zničila pravdepodobne tiež (alebo ťažko poškodila) a zvyšných 10 poškodila ľahko. Oficiálně zničeno šest Bf 109, dva Ju 87, jeden Ju 88, jeden Fw 189, poškozeno šest Bf 109, dva Fw 189, Ju 87 a Ju 88.

Němci přiznali 13 zničených německých strojů: 3 totálně zničené (2 x Fi 156 a Ju 87) a 10 těžce poškozených (6 x Ju 87, 3 x Fw 1989 a j x Bf 109). Další zničené stroje byly slovenské, ještě nepřevzané Němci.

Odpočinek pilotů mezi operačními lety. Na břehu stojí rotmistr Ludovít Dobrovodský, u vody jsou nadporučíci Jiří Řezníček a Stanislav Tocauer.

Oběd na břehu Hučavy. Zleva: poručík Borovec a podporučík Vendl.

K pluku se dostavil představitel major Geršenzon, který měl na starosti zásobování pluku záložními součástkami a palivem.

----------

19.9.1944

Počet operačních pilotů: 22

Počet schopných letounů: 18

Počet neschopných letounů: 3

Pluk začal plniť 4 druhy bojových úloh: bombardovanie strmhlav, ostrelovanie pozemných cielov všetkých druhov, vzlety na poplach a stíhanie nepriatelského letectva a hliadkovanie a ochrana vlastných pozemných vojsk.

Lietadlá  pluku bombardovali a ostrelovali nemecké mínometné a delostrelecké batérie v priestore Prievidza a delostrelecké batérie východne od Cígeľu. Ďalej boly ostrelované autokolóny severne od Prievidze a bombardovaná (prvé bombardovanie) a ostrelovaná pechota na kóte 394 východne od Prievidze.

Podvěšená sovětská tříštivá letecká puma AO-25M na závěsníku DE-40 pod křídlem La-5FN "74". V kabině ppor. František Vaculík. Zdroj.

V 10.40 hod. vzlétli Chábera, Řezníček, Vaculík a Kruťa. Ppor. Kruťa po druhém útoku na pozemní cíl měl poškozeno křídlo, tak se rozhodl vrátit. Na zpáteční cestě zaútočil na průzkumný Bf 110 točící k jihu a při druhém útoku mu vysadil již předtím poškozený motor. Nouzově přistál, letoun "71" zapálil a byl zajat Maďary. Vězněn v Lučenci. Po návratu k pluku až 27.4.1945 mu byl přiznán poškozený Bf 110.

Mezi 10.50-11.35 hod. npor. Stehlík (se zavěšenými pumami) zostrelil Ju 88 ktorý sa zrútil severovýchodne od Zemianskych Kostolian

Mezi 15.15-15.45 hod. ppor. Skopal Fi 156 v priestore severná stanica Prievidza.

Ppor. Skopal donutil k přistání Fi 156. Kdy?

V 17.25 hod. vzlétli Chábera, Matúšek, Motyčka a Valoušek.

Ppor. Tocauer pro ztrátu orientace přistál nouzově u obce Pliešovce. Letoun opraven.

Provedeny 4 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

Němci přiznali ztrátu: jeden sestřelený Ju 88 a jeden zničený Fi 156 na zemi a další dva byly přinuceny k nouzovému přistání.

19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl asi od 2./NSGr. 4 z Malacek. Nepřátelští diverzanti v těsné blízkosti polního letiště z několika stran vystřelili ze země tři rakety, které se sbíhaly zhruba nad stojánkou se zaparkovanými letadly. Útočící posádka nočního bitevního letounu se podle nich okamžitě zorientovala a shodila osvětlovací fléry a poté shodila sedm pum. Štěstím bylo, že tři pumy, které dopadly do bláta u Hučavy, v bezprostřední blízkosti Lavoček, nevybuchly. Ze zbylých čtyř ovšem jedna vážně poškodila trup a ocasní plochy La-5FN "74" ppor. Vaculíka a také lehce poškodila stroj "20" ppor. Motyčky. Akce se naštěstí obešla bez obětí.

----------

20.9.1944

Počet operačních pilotů: 20/1

Počet schopných letounů: 14

Počet neschopných letounů: 5

Na Fajtlovu žádost proto štáb armády vyčlenil jednotku 20 povstaleckých vojáků pod velením npor. let. Jána Zubríka, která posloužila k pročesání okolí. K trvalé strážní službě na Zolné s úkolem střežit a zabezpečit letiště proti podobným překvapením pak byla určena jednotka, které velel npor. let. František Sládeček, jehož zástupci byli por. pěch. Emil Mistrík a šrtm. let. Bernard Pecho.

V tento deň piloti pluku bombardovali a ostrelovali nemecké delostrelecké a minometné postavenia v priestore Majzel. Cielom boli aj autokolóny, jednotlivé tanky a obrnené vozidlá na ceste Vrútky – Kraľovany ako aj delostrelecké postavenia západne od Kľačian a minimetné južne od Sučian.

Provedeny 4 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

Piloti zničili 2 nákladné, 3 osobné autá, poškodili 4 tanky, 1 minometnú a 1 delostreleckú batériu. 4 stoje vzlietli na poplach proti nepriatelskym strojom, tie však uleteli.

Zdroj.

20.9.1944 ppor. František Vaculík "bílá 151" byl sestřelen při útoku na soustředění obrněné úderné skupiny SS Schill u obce Majzel, dnes Pravenec (okres Prievidza).

20.9.1944 když por. Rudolf Borovec útočil na minometnou baterii nepřítele, inkasovala jeho La-5FN "bílá 23" dva zásahy z kulometu do olejového chladiče, po čemž s vypětím sil nouzově přistál na letišti Tri Duby. Dočasně bez vlastního stroje mezitím působil u radiostanice se sovětským návodčím por. Jemeljanovem. Letoun už nebyl opraven. Při evakuaci letiště byl zapálen.

90 % všetkých strojov bolo zasiahnutých palbou malej a strednej ráže. Na plochu Zolná boli presunute letištné pojazdné dielne z Troch Dubov. Vedoucím byl obč. zam. vyš. služeb Ďuriš Ondrej.

Na letišti byl zraněn hlavní mechanik lejtěnant Boris Naumovič Babiněr do nohy střepinami přestřelené vrtule při neopatrné zkoušce kanónu na La-5. Po ošetření byl převezen do nemocnice Zvolen.

hel286.jpg (925932 bytes), Předletová příprava letounu La-5FN výr. č. 39291869 "bílá 69" ppor. Valouška. Zdroj. Kdy?

----------

21.9.1944

Počet operačních pilotů: 18/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Pluk vykonával svoju činnosť v priestore Vrútky - Martin, bombardoval a ostreloval zhromaždisko tankov a a muničný sklad v Ružomberku, auto kolóny na na ceste Martin - Príbovce - Diviaky. Boli vykonané aj 2 vzlety na poplach proti nepriatelským lietadlám.
Pri tejto činnosti pluk zničil 5 nákladných, 4 osobné autá  a 1 tank. Poškodil 9 nákladých áut, 3 tanky a 1 muničný sklad, 50 %  zúčastnených strojov bolo zasiahnutých palbou OPL malej a strednej ráže.

21.9.1944 pri operačnom lete bol v priestore Ružomberka bol zasihnutý palbou zo zeme stroj ppor. Františka Louckého, ktorý bol ťažko zranený na nohe. Podarilo sa mu vrátiť na letisko Zolná, odkial bol okamžite prevezený do nemocnice vo Zvolene, kde bol nasledujúci den operovaný.

Provedeny 2 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

Zbrojíř zavěšuje 50 kg pumy čs. výroby. Zdroj. Od kdy?

Velitel 2 ВА telegramem nařídil učit slovenské mechaniky a zasílat zpět mechaniky sovětské.

----------

22.9.1944

Počet operačních pilotů: 18/1

Počet schopných letounů: 14

Počet neschopných letounů: 4

V nasledujúcich dńoch pokračoval pluk v plnení úloh - hliadkovanie, vzlety na poplach, bombardovanie a ostrelovanie vojenských objektov, autokolón, tankov, pechoty, delostreleckých a minometných postavení podla dispozicii velitelstva.

V 12.15 hod. ppor. Šrom, ppor. Hlučka, ppor. Kocfelda a ppor. Tocauer vzlétla, aby bombardovala a ostřelovala nádraží a vojenské objekty v obci Nemecké Pravno (Nitrianske Pravno, okres Prievidza). Po příletu nad cíl piloti bombardovali nádraží s přilehlými skladišti, nicméně zásahy se minuly cíle a z velké budovy uprostřed náměstí byla pozorována prudká protiletadlová palba. Palubními kanóny ostřelovali také shromaždiště aut na náměstí a lokomotivu nákladního vlaku.

K pluku hlásil příchod šrtm. Huňavý a rtm Mihalička a asi 20 mechaniků. Sovětští mechanici ihned přikročili k jejich školení na La-5.

----------

23.9.1944

Počet operačních pilotů: 18/1

Počet schopných letounů: 13

Počet neschopných letounů: 5

Špatné počasí.

Střemhlavé bombardování nepřátelských cílů na silnici Handlová - Nová Lehota.

----------

24.9.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Špatné počasí.

Výcvik slovenských mechaniků.

Ppor. Skopal přemístěn k zdecimované 2. peruti, určené k útokům na pozemní cíle.

----------

25.9.1944

Počet operačních pilotů: 18/2

Počet schopných letounů: 16

Počet neschopných letounů: 2

Špatné počasí.

Střemhlavé bombardování nepřátelských cílů na jižním okraji Handlové.

Jeden let - hlídkování nad letištěm.

----------

26.9.1944

Počet operačních pilotů: 18/1

Počet schopných letounů: 16

Počet neschopných letounů: 2

Špatné počasí.

Střemhlavé bombardování nepřátelských cílů u Handlové, Diviak a Janové Lehoty, hájovna u Rastočné, dále na nepřátelské cíle na silnici Velké Pole - Pila a v prostoru Horní Hamry.

Provedeny 4 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

Zakončena teorie školy slovenských mechaniků a přikročeno k praxi.

Po zaškolení slovenských mechaniků bylo 16 sovětských mechaniků ze Slovenska staženo. Ppor. František Loucký byl letecky evakuovaný a následně převezený do nemocnice v Moskvě.

----------

27.9.1944

Počet operačních pilotů: 19

Počet schopných letounů: 14

Počet neschopných letounů: 4

Dopoledne ppor. Hlučka s ppor. Kocfeldou startoval pod vedením npor. Stehlíka nad objekty v Horních Hamrech (Horné Hámre), ve kterých měli Němci sklady. Po bombardování začalo několik domů hořet. Útoky na nepřátelské cíle v Žarnovici. Průzkum prostoru Sv. Kříž.

Lety na přikrytí vlastních vojsk. Provedeny 7 letů stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

Velitel 2. československé paradesantní brigády plukovník Vladimír Přikryl se štábním kapitánem Františkem Fajtlem a nadporučíkem Josefem Stehlíkem. Přikryl přiletěl na Rohoznou 27.9.1944.

hel293.jpg (270544 bytes) Velitel 2. čs. brigády plukovník Přikryl a štábní kapitán Fajtl domlouvají spolupráci obou jednotek.

hel294.jpg (370328 bytes) Pilot podává hlášení veliteli pluku, poručík Sehnal filmuje. Kdy?

----------

28.9.1944

Počet operačních pilotů: 19

Počet schopných letounů: 13

Počet neschopných letounů: 5

Od svítání byl ppor. Hlučka v pohotovosti s ppor. Šromem, aby se společně vydali bombardovat německé stanoviště velitelství u Jalové, západně od Rástočné. Jejich pumy dopadly patnáct až třicet metrů od budovy a ppor. Šrom navíc ostřeloval budovu palubními kanóny. Útoky na železniční most u Žarnovice a kolonu selských vozů s municí východně Pila.

Provedeny 4 lety stíhání nepřátelských letadel, která nebyly zjištěny.

Došlo palivo.

----------

29.9.1944

Počet operačních pilotů: 19

Počet schopných letounů: 14

Počet neschopných letounů: 4

Od 29.9.1944 až do 6.10.1944 bylo nedostatek paliva R-9.

Zleva: Dobrovodský, Mráz zahynul 7.10.1944, Řezníček nouzové přistání 18.10.1944, Motyčka zahynul 15.10.1944, Skopal nehoda na Rohozné 7.10.1944, Štička, Tocauer nehoda Zolná 11.10.1944, Kocfelda a slovenský doktor. Kdy?

Provedena obhlídka letiště Brezno (Rohozná) (okres Brezno) s letounem He 72.

----------

30.9.1944

Počet operačních pilotů: 19

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Velitel pluku a npor. Stehlík provedli obhlídku letiště Muráň (okres Revúca) a letiště Brezno (Rohozná) (okres Brezno). Letiště se upravují ale zatím jsou nevyhovující.

Provedeny 2 lety stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

30.9.1944 škpt. Jan Klán a ppor. Antonín Vendl odletěli na sovětskou stranu. Vezli dopis od plk. Přikryla pro gen. Viesta a zprávu pro velitele 2 ВА, že pluk je bez paliva. Byla to nebezpečná mise, protože v prostoru Karpat bylo opravdu "psí" počasí. Ale oba piloti zvyklí na příslovečné anglické mlhy dokázali bezpečně přistát v Krosnu. Dne 7.10.1944 se vrátili zpět na Slovensko.

 

V obdoby od priletu  do konca septembra 1944 piloti pluku vykonali celkom 238 operačných letov v trvaní 172 hodín a 25 minút. Za túto dobu pluk dosiahol tieto výsledky
Zostrelené
: 2 lietadlá
(Ju 88 a Fi 156)
Zničené: 10 lietadiel rôznych typov
                 15 nákladných áut
                  7 osobných áut
                  3 delostrelecké a 2 minometné batérie
                  1 tank
                  1 gulometné hniezdo
                  2 povozy s muníciou
Poškodené: 10 lietadiel rôznych typov
                24 nákladných áut
                  7 tankov
                  2 delostrelecké a 3 minmetné batérie
                  3 muničné sklady
                  4 gulometné hniezda
                  5 povozov s muníciou
Vlastné straty: 1 pilot nezvestný (ppor. Kruťa)
                       1 pilot zabitý (ppor.Vaculík)
                       1 pilot zranený (ppor. Loucký)   
2 stroje zničené, 1 poškodený

 

 

, . Ppor. Kocfelda před La-5FN "bílá 13". Kdy a kde? 

Výměna kanónů Švak. Uprostřed mládšij lejtěnant Pjotr Stěpanovič Medveděv. Kdy?

K dispozici velitele 2 ВА byly odesláni inženýr pluku stáršij technik lejtěnant Vinogradov, jeho zástupce zbrojní služby stáršij technik lejtěnant Kaplun, stáršij doktor pluku kapitan Karandajev (i se všemi léky).

Na výzvu styčného důstojníka 1. čs. sboru v SSSR odeslán styčný důstojník pluku mládšij lejtěnant Šapošnikov.

Na výzvu velitele 4. UF odeslán šifrovací důstojník pluku lejtěnant Šumilov.

----------

1.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Prvé dni októbra pluk nemohol operovať z dôvodu nepriaznivého počasia (hmla a dážď). Tento čas bol využitý na odpočinok pilotov a vykonanie nevyhnutných opráv strojov ktoré boli poškodené protilietadlovou palbou.

----------

2.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Na letiště Brezno byl odeslán NŠ pluku škpt. Rejthar, méně nutní orgánové štábu a velká radiostanice RAF. Nařízeno urychlit práci na letišti a zajistit příjem jedné perutě.

----------

3.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Přílet furmanů s palivem a opačným směrem bylo odesláno 40 sovětských mechaniků.

----------

4.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Po miernom zlepšení počasia ktoré nastalo popoludní boli uskutočnené 2 vzlety na stíhání nepřátelských letadel, která uletěla.

----------

5.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Boli vykonané 3 operačné lety a rekognoskácia letiska Rohozná pri Brezne nad Hronom. Skúšobný let vykonal npor. Chábera so strojom He 72.

----------

6.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

Byly uskutočnené 2 vzlety na stíhání nepřátelského letadla, který zmizel v mracích.

6.10.1944 2 letka 2. perutě (?) (7 letadel)  se přesunula na polní letiště Rohozná u Brezna nad Hronom.

V noci z 6. na 7.10.1944 leteckým mostem byly obnoveny dodávky paliva a střeliva. Furmani odvezli zpět dva sovětští specialisté

----------

7.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/2

Počet schopných letounů: 15

Počet neschopných letounů: 3

7.10.1944 se 2 letka (?) (6 letadel) vrátila na Zolnou už bez ppor. Skopala.

7.10.1944 došlo k dalšímu postupu německých jednotek, který si vyžádal účinné akce pluku zvláště v prostoru obce Kremnica. Piloti museli přes nepříznivé počasí (v operačním terénu se držela mlha a nízká oblačnost) nepřátelské pozemní cíle vyhledávat a ničit v členitém horském terénu a ukryté v lesích. Do prostoru byl toho dne vyslán také Stanislav Hlučka ve čtveřici s ppor. Šromem, ppor. Štičkou a rtm. Dobrovodským. Napadli jedno osobní auto, parní válec, trojkolku, autobus a nákladní auto s vojskem. Ppor. Hlučka pak po návratu startoval na další let s cílem ochránit ustupující jednotky v prostoru Jalná – Hronská Breznica. Nepřátelské jednotky zde byly účinně ostřelovány již předchozí čtveřicí npor. Stehlíka. Hlučka sem s ppor. Šromem a ppor. Tocauerem směřoval se stejným úkolem. Trojice bombardovala most východně od Svätého Kríže a ostřelovala nákladní auto a kulometné hnízdo.

7.10.1944 totiž došlo k příletu šesti bombardovacích B-17G Flying Fortressů na letiště Tri Duby, který pluku nebyl ohlášen. Zatímco se na Troch Duboch vykládaly zbraně a další materiál, ve vzduchu hlídkovaly P-51B/C Mustangy od 52nd FG pod vedením Lt. Col. Charelese W. Boedekera (velitel 5th FS). Zatímco většina Mustangů hlídkovala vysoko nad mraky, velitelský červený roj patroloval nízko nad letištěm. Právě v téže době ovšem čtyři La-5FN, které pilotovali npor. Stehlík, ppor. Hlučka, ppor. Štička a ppor. Kocfelda, startovaly podpořit útok 2. čs. paradesantní brigády proti obci Jalná, kterou držela SS Kampfgruppe Schill. Zbrklý Lt. Col. Boedeker v domnění, že jde o čtyři německé Fw 190, vypálil na Štičkův stroj dávku, která jej poškodila na kormidlech. Podle škpt. Fajtla se jeden z Američanů pustil i za Stanislavem Hlučkou, avšak když zjistil, na rozdíl od kolegy, že se nejedná o nepřátelský letoun, vrátil se zpět k ostatním a „souboj“ dopadl naštěstí beze střelby. Střelba do vlastních řad.

7.10.1944 pri návrate z bojovej úlohy v prestore Kľačany napadli npor. Stehlík a ppor. Kocfelda "bílá 13" skupinu pět strojů Ju 87 útočiacich na povstalecký pancierový vlak. Pre nedostatok munície vykonávali nálety a tým rozrazili nemeckú formáciu. Po nikolkých náletoch spoločne zútočili na vedúci nemecký stroj a zo vzdialenosti 20 m vystrelili zvyšok muície (asi 4 rany). Velitel pluku uznal obom 1/2 zostreleného litadla, ktoré sa zrútilo v priestore Svetého Kríža.

7.10.1944 ve 14.50 hod. odstartoval ppor. Bohuslav Mráz "bílá 74" k útoku na pozemní cíle u obce Blaufuss Krahule, kde v úzkém údolí byl střelen do krku, nouzově přistál, vyprostil se z vraku, stačil něco nesrozumitelného zakřičet a pak se zhroutil.

7.10.1944 se vrátil škpt. Jan Klán a ppor. Antonín Vendl.

7.10.1944 z velitelství 2 ВА přiletěl představitel zbrojního oddělení stáršij technik Solosenko kontrolovat výzbroj a zbrojní materiál.

----------

8.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/1

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 4

Pluk se zaměřil na bombardování a ostřelování nepřátelského vojska v prostoru Svätý Kríž – Jalná a jejich přísunové komunikace, na kterých byl zjištěn velký ruch. Pěchota byla posílena částí 2. čs. paradesantní brigády, čímž se podařilo zastavit postup nepřítele. Letectvu byl proto svěřen úkol ničit ustupujícího nepřítele a povstalecké jednotky podporovat. Mezi prvními k tomuto úkolu odstartovali ppor. Šrom s ppor. Hlučkou. Během hlídkování objevili nepřátelskou kolonu na silnici Janova Lehota – Svätý Kríž. Vedoucí vozidlo zpomalilo a dojíždějící auta dříve roztaženou kolonu smrskla, čímž ulehčila „nejagresivnější dvojici pluku“ práci. Jejich pumy dopadly mezi šest nákladních aut jihovýchodně od obce Lovčica. Prchající vojáci zabíhali do domů vesnice a palbou z oken útočili na letouny. Podle všeho se jim podařilo prostřelit i křídlo Hlučkova Lavočkinu "bílá 24". Kolona byla ještě dvakrát ostřelována palubními kanóny a všech šest aut bylo zničeno. Piloti se poté stáhli do prostoru hlídkování.

Poblíž Svätého Kríže však Hlučka spatřil tzv. „rám“, tedy německý zvědný letoun Fw 189 A. Ohlásil ho svému veliteli a aniž by na něho čekal, bez zaváhání stroj napadl. Šrom neprodleně Hlučku následoval, nepřítele sevřeli mezi sebe a společnými silami pokračovali v útoku – německému letounu nedali šanci na únik. Ppor. Hlučka mohl připsat první sestřel na území Slovenska (ve spolupráci s Leopoldem Šromem, byl mu tedy uznán poloviční podíl na sestřelení). Zmařili pozorování a fotografování akcí povstaleckého vojska v prostoru Jalná – Svätý Kríž – Ihráč.

----------

9.10.1944

Počet operačních pilotů: 17/1

Počet schopných letounů: 13

Počet neschopných letounů: 3

Boli bombardované a ostrelované delostrelecké a minometné batérie v priestore Jalná a prístupové komunikácie v priestore Hronská Breznica.

Palbou OPL bol zasiahnutý a ťažko poškodený stroj šrtm. Matúška, pilot nemohl s letounem udělat zatáčku a tak musel pristáť núdzovo pri Očovej východne od letiska Zolná.

Hlučka startoval proti nepřátelskému letounu, který byl opět hlášen příliš pozdě a nemohl být proto dopaden.

Návštěva členů čs.vládní delegace doprovázená brig. gen. Jánem Golianem a pplk. gšt. Janem Pernikářem.

V noci z 9. na 10.10.1944 dorazili na Slovensko inženýři gardový kaitán Zinitko a stáršij lejtěnant Prochazajsev od 2 ВА s tím, že je možné létat na Bi-Bo-Li s aditivy. Zpět se vrátil stáršij lejtěnant Babiněr.

----------

10.10.1944

Počet operačních pilotů: 16/1

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 4

Piloti pluku bombardovali a ostrelovali minometné a delostrelecké batérie v priestore Jalná a nepriatelské vojská pri Hronskej Breznici. Bol vykonaný prieskum komunikácii severne od Sveteho Kríža, kde boli ostrelované autokolóny.

10.10.1944 vzlétly dva roje ve složení ppor. Štička, Kocfelda a dvojice ppor. Hlučka, Šrom. Jejich úkolem bylo zaútočit proti nepřátelským bateriím, ukrytým u pily v Jalné. Čtveřice je účinně bombardovala a zaútočila také na samotnou budovu pily, ve které byly ukryty pěší jednotky. U Hronské Breznice pak bombardovali skupinu domů s ukrytými jednotkami a několik objektů bylo zapáleno. Během téhož letu dvojice Hlučka – Šrom ostřelovala německé pozice a zákopy u kóty 383.

Škpt. Jan Klán, zástupce velitele pluku, byl převelen do Przemyśl, kde probíhal letecký výcvik Slováků pro připravované československé letecké jednotky na východní frontě.

----------

11.10.1944

Počet operačních pilotů: 15/2

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 4

Zkoušky leteckého paliva Bi-Bo-Li smíšeného s ruským palivem R-9 a s americkým palivem 1-T-S dopadly úspěšně a pluk začal od 11.10.1944 létat s tímto palivem.

Pluk operoval v priestore Hronská Breznica, Jalná, Horný Turček, Stará Kremnica, nádraží Piargy a komunikace severně Sv. Kříže. 11.10.1944 vzlétl Hlučka a Vendl bombardovat budovu pily.

11.10.1944 ppor. Stanislav Tocauer těžce havaroval při přistání po bombardovacím náletu na nádraží v oblasti Piargy, kvůli poruše motoru, kterou hlásil už během návratu. Poté se mu nepodařilo správně odhadnout vzdálenost při přistání, dosedl až v poslední třetině dráhy, načež hrozil náraz v plné rychlosti do zvýšeného silničního náspu. Ten se ještě pokusil přeskočit, ale zaryl se mu podvozek do země, a letoun udělal kotrmelec. Letoun La-5FN "bílá 13" (vypůjčený od ppor. Kocfeldy) byl prakticky zničen, a zpod trosek koukaly dvě nohy, a jedna neměla ani ponožku. Přesto byl pilot po vzkříšení poraněn jen lehce na hlavě a na ruce, a po ošetření v nemocnici byl později propuštěn do domácího léčení.

----------

12.10.1944

Počet operačních pilotů: 15/2

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 3

Pluk aj naďalej útočíl na pozemné ciele v v priestore Blaufus, Močiar, Turček a Kremnica. Šrtm. Matušek nalezl vrak lavočky východně Blaufus.

12.10.1944 dopoledne dva souboje La-5FN s Bf 109.

Posudek velitele z hlášení L. Šroma: „Pozoroval jsem souboj ze země. Ppor. Šrom a jeho číslo ppor. Hlučka odstartovali za sebou v dlouhých intervalech. Ppor. Šrom na své číslo nepočkal. Jejich roztržení mělo neblahý vliv na výsledek celého souboje. Ppor. Šrom nevěděl o svém číslu, v důsledku čehož bojoval, jako kdyby byl proti nepříteli sám, dělav chybu v zahájení střelby (příliš daleko). Ppor. Hlučka přiletěl do souboje pozdě a do nevýhodné pozice.“

, . Po jeho pravici Anton Matúšek, po jeho levici Ľudovít Dobrovodský.

Špatné počasí - plocha rozmokla. Bolo rozhodnuté velitelom pluku o presune 1. peruti na letisko Tri Duby. Na Zolné zůstala 2. peruť a štáb pluku. Přesunuly se až 20.10.1944.

----------

13.10.1944

Počet operačních pilotů: 14/2

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 3

Boli bombardované a ostrelované delostrelecké batérie v priestore Ružomberok a východne od Kremnice, ďalej vlakové stanice v priestore Kremnica a Turček ako aj transporty za nepriatelským frontom.

 

----------

14.10.1944

Počet operačních pilotů: 14/2

Počet schopných letounů: 12

Počet neschopných letounů: 3

Neboli vykonane žiadne operačné lety z dôvodu nepriaznivého počasia.

----------

15.10.1944

Počet operačních pilotů: 15/0

Počet schopných letounů: 11

Počet neschopných letounů: 3

Lietadlá pluku bombardovali a ostrelovali zhromaždisko tankov v priestore Štubnianske Teplice, minometné batérie  v priestore Močiare a pristupové komunikácie v priestore Svetý kríž - Jalná.

15.10.1944 ppor. Tomáš Motyčka s "20" (asi jediný komunista u pluku) při útoku na pozemní cíle u železniční stanice Diviaky (okres Turčianske Teplice) se zřítil a zahynul. Pravděpodobně narazil do drátů nadzemního vedení.

----------

16.10.1944

Počet operačních pilotů: 15/0

Počet schopných letounů: 11

Počet neschopných letounů: 3

Boli bombardované a ostrelované pozemné ciele v priestore Diviaky, Močiare a Horná Štubňa.

----------

17.10.1944

Počet operačních pilotů: 15/0

Počet schopných letounů: 11

Počet neschopných letounů: 3

Pre nepriaznivé počasie neboli vykonané žiadne operačné lety.

----------

18.10.1944

Počet operačních pilotů: 14/1

Počet schopných letounů: 11

Počet neschopných letounů: 2

Piloti 2. perutě:

 

Luftwafe ako odvetu za nálet na letisko Piešťany podnikla útok 11 Fw 190 na Tri Duby.

Hlučkův Lavočkin "bílá 24" měl po vítězném souboji s přesilou bitevních Fw 190 poškozené ocasní plochy. I přes ustřelenou polovinu výškového kormidla se ppor. Hlučkovi podařilo s letounem šťastně dosednout na rozmoklé letiště Zolná, na kterém už musela být zastavena veškerá činnost. „Já jsem sedal na severním okraji, kde byl trochu svah. Byl jsem sice už při tom přistání trošku dlouhej. No, ale nic – rolovat jsem nemohl, tak jsem vypl motor a vystoupil z letounu. Hned jsem zjistil, že pravá výškovka je jak když ji uřízne pilkou. Takže sekundy mi zachránily život.“ A bylo to ještě k tomu, což jsem si uvědomil předvečer mých narozenin. Takový jsem to měl dárek.“ Jeho přistání na letišti pozoroval také škpt. František Fajtl ze země. S ostatními běžel Lavočkinu naproti, aby jí pomohli při rolování přes nepojezdná místa: „Ještě než pilot vylezl, věděli jsme, že došlo k boji. Výškovka Lavočky plandala svisle k zemi jako kus hadru. Štěstí, že druhá půlka převzala celou řídicí funkci, ale i tak muselo dát pilotovi mnoho práce, aby letoun udržel v letu a dobře s ním sedl. “Hlučkova „čtyřiadvacítka“ nakonec v rozbředlém terénu louky zapadla a na pomoc při pojíždění musel přijít traktor. Vážně poškozený letoun mechanici dokázali opravit natolik, že s ním mohl příští den startovat k dalšímu bojovému letu.

Na rozbahněném polním letišti museli přijít Hlučkovi Lavočce na pomoc lidé i traktor.

Zdroj.

Posudek velitele: Pilot svým rázným zasažením do boje překvapil nepřátelského letce, který zřejmě boj neočekával. Pilot se správně rozhodl pro střelbu z krátké vzdálenosti 100 m a méně velmi dobře uvažoval nebezpečí ostatních nepřátelských letců, kteří naň zaútočili. Únik v piké byl též proveden správně, protože pilot se za 1.) nacházel se v střemhlavém letu a za 2.) letoun La -5 vychází (vybírá se) z piké snadněji než Fw 190. To byla asi též příčina, že jmenovaný Fw 190 ppor. Hlučku nemohl sledovat a jej sestřelit, výhodou byl nucen dříve vybírati a tím ponechati ppor. Hlučku na pokoji. Ppor. Hlučka přistál normálně na letišti Zolná, ač toto letiště bylo měkké a on sám nemohl přistát ve 3 body (1/2 výškového kormidla byla ustřelena). Oceňuji jeho přistání.

Po 12.00 hod. sa objevili další dvě německá letadla. Proti prvnímu z letiště Tri Duby o 12.20 hod. odstartovala dvojice L. Šrom - Ľ. Dobrovodský. Proti druhému z polního letiště Zolná odstartovala dvojice F. Chábera - L. Valoušek. Chábera se pro problémy se spuštěním motoru opozdil a odstartoval až 12.40 hod.

L. Valoušek zaútočil na nepřátelské letadlo. Musel ale svůj útok přerušit, kvůli poruše bočního krytu motoru, kdy se výfukové plyny dostávaly do kabiny pilota.

Ľ. Dobrovodský během letu do určeného prostoru Banská Štiavnica uviděl jak L. Valoušek v prostoru Hronská Breznica útočí na německý Ju 88. Oddělil se od svého vedoucího L. Šroma a dvakrát na nepřátelské letadlo zaútočil, vystřelil jednu krátkou a jednu dlouhou dávku. Potom mu kanóny přestali střílet. Pozoroval jak z levého motoru Ju 88 vychází černý dým. Letadlo letělo údolím Hrona směrem na Žarnovicu. Přistál v 13.00 hod.

F. Chábera po vzletu uviděl asi 5 km východně od letiště 3 letouny Ju 88 (byly to Hs 129), přiblížil se k nim a vystřelil na poslední z nich několik dávek. Z pravého motora nepřátelského letadla vyšlehl plamen a vycházel černý dým. Další dvě letadla utvořily okolo Chábery kruh, z kterého unikl. Naposledy viděl letadlo, které napadl letět údolím Hronu směrem na Sv. Kríž (dnes Žiar nad Hronom). Asi u Levic se zřítil Hs 129 B WNr. 447 od Gefechtverband Henne z Malacek. Fw. Wilhelm Rath zahynul. Chábera přistál v 13.25 hod. Čtyři letouny Hs 129 podporovali Kampfgruppe SS Schill při obsazení města Krupina. MAPA.

Proti Ju 88, ktorý lietal nad Banskou Bystricou a zrejme bol vyslaný overiť výsledky náletu na letisko Tri Duby vzlietla v 14.25 hod. dvojica J. Řezníček - A. Matušek z polního letiště Zolná . Pri návrate začal motor Řezníčkovej La-5FN "99" vynechávať a onedlho sa zadrel. Pravděpodobně zanesený palivový filtr. Malá výška mu neumožnila vyskočiť padákom. Preto bol v 15.10 hod. nútený núdzovo pristáť v horskom teréne severne od Banskej Bystrice na kóte Jelenská skala 1 153 m n. m., kde sa zrútil z vápencového brala. Utrpel pri tom vážne zranenia. Jeho číslo A. Matušek manévrovaním a streľbou upozornil na miesto havárie miestnych obyvateľov a drevorubačov, ktorí mu tak mohli pomôcť a dopraviť ho do Štátnej nemocnice v Banskej Bystrici.

----------

19.10.1944

Počet operačních pilotů: 14/1

Počet schopných letounů: 9

Počet neschopných letounů: 4

, . Zabořená La-5FN "bílá 24" po opravě výškovky? Kdy a kde? Zdroj.

----------

20.10.1944

Počet operačních pilotů: 14/1

Počet schopných letounů: 10

Počet neschopných letounů: 3

20.10.1944 2. peruť a štáb pluku sa presunuly na letisko Tri Duby.

----------

21.10.1944

----------

22.10.1944

----------

Letiště bylo vyklizeno a zde zanechaný materiál (včetně neletuschopných letounů "bílá 1?""bílá 13" byl na místě zlikvidován. 

----------

24.10.1944

----------

25.10.1944

 

Letouny La-5FN trupových čísel:

  02 12 12* 13 17 19 20 23* 23 24 37 39 58 62 65 69 71 74 88 95 99 151
15.9.1944                                            
16.9.                                            
17.9.                                            
18.9.                                            
19.9.                                            
20.9.                                            
21.9.                                            
22.9.                                            
23.9.                                            
24.9.                                            
25.9.                                            
26.9.                                            
27.9.                                            
28.9.                                            
29.9.                                            
30.9.                                            
  02 12 12* 13 17 19 20 23* 23 24 37 39 58 62 65 69 71 74 88 95 99 151
1.10.1944                                            
2.10.                                            
3.10.                                            
4.10.                                            
5.10.                                            
6.10.                                            
7.10.                                            
8.10.                                            
9.10.                                            
10.10.                                            
11.10.                                            
12.10.                                            
13.10.                                            
14.10.                                            
15.10.                                            
16.10.                                            
17.10.                                            
18.10.                                            
19.10.                                            
20.10.                                            
21.10.                                            
22.10.                                            
23.10.                                            
24.10.                                            
25.10.                                            
26.10.                                            
  02 12 12* 13 17 19 20 23* 23 24 37 39 58 62 65 69 71 74 88 95 99 151

02 - 25.10.1944 Chábera, poškozena před odletem z Troch Duboch, 26.10.1944 zapálena na Třech Dubech

12 - 19.9.1944 Stehlík, Skopal, 13.10.1944 Štička, 18.10.1944 Dobrovodský, 25.10.1944 Štička (bez poškození) Rumunsko

12* - 25.10.1944 Dobrovodský (letoun odepsán) Rumunsko

13 - 7.10.1944 Kocfelda, 8.10.1944 Šrom, 11.10.1944 Tocauer nehoda Zolná

17 - 19.9.1944 Šrom, 12.10.1944 Šrom, 18.10.1944 Šrom, 25.10.1944 Šrom (bez poškození) Stryj

19 - 12.10.1944 Šrom, 25.10.1944 Kocfelda (letoun odepsán) Rumunsko

20 - 15.10.1944 Motyčka zahynul

23* - 18.10.1944 Štička, 25.10.1944 Vendl (bez poškození) Rumunsko

23 - 20.9.1944 Borovec nouzové přistání u letiště Tri Duby. Letoun nebyl opraven, 26.10.1944 zapálena na Třech Dubech

24 - 8.10.1944 Hlučka, 18.10.1944 Hlučka, 25.10.1944 Hlučka (letoun odepsán) Rumunsko

37 - 7.10.1944 Skopal nehoda Rohozná

39 - 7.10.1944 Stehlík, 12.10.1944 Hlučka, 12.10.1944 Kocfelda, 25.10.1944 Stehlík (bez poškození) Rumunsko

58 - 25.10.1944 poškozená, 26.10.1944 zapálena na Třech Dubech

62 - 25.10.1944 Matušek zapálena po nouzovém přistání na Slovensku

65 - 25.10.1944 Chábera (bez poškození) Stryj

69 - 25.10.1944 Valoušek (bez poškození) Rumunsko

71 - 19.9.1944 Kruťa nouzově přistál na Slovensku a byl zajat

74 - 7.10.1944 Mráz zahynul

88 - 25.10.1944 Fajtl (bez poškození) Stryj

95 - 17.9.1944 Borovec, zůstala v Krosnu

99 - 18.10.1944 Řezníček nehoda severně Banské Bystrice

151 - 20.9.1944 Vaculík zahynul

 

Poblíž polního letiště byla zakopána železná bedna, jejíž obsah byl: dokumenty, důvěrná a tajná korespondence, barevný film z činnosti pluku, který pořídil npor. Jiří Sehnal a další věci, které by měly být zachovány, ale nemohl je vzít s sebou ani letový, ani pozemní sled.

----------

26.10.1944 postupující části 18. SS - Freiwilligen - Panzergrenadier - Division Horst Wessel obsadila letiště Tri Duby a polní letiště Zolná.

 

 

 

25.2.1945 zaútočili posádky Grupul 8 asalt/picaj na nepriateľa v lokalitách Lieskovec a Zolná, a zhodili na neho 20 ton bômb z nízkej výšky. Lt. Dumbravă Victor bol zasianutý paľbou protilietadlového delostrelectva, avšak s ťažko poškodeným strojom núdzovo pristál a zachránil sa. Zdroj.

Při odminování okolí polního letiště Zolná sovětští nebo rumunští vojáci objevili zakopanou železnou bednu. Obsah byl částečně rozkraden a částečně znehodnocen.