25.06.2024
2. československý stíhací letecký pluk / 2-й чехословацкый истребительный авиационный полк se k 1.8.1945 v Praze- Letňanech přeznačil na 2. letecký pluk v sestavě vytvořené 4. ld.
Velitelem byl jmenován mjr. let. Ivan Haluzický.
Označení letounů pluku: velitelský roj EW, 1. letka OP, 2. letka GZ a 3. letka HY.
3.8.1945 byl vydáno nařízení k přesunu 4. letecké divize na Slovensko.
10.8.1945 byl letoun Junkers W 34 přidělen 4. letecké divizi.
22.8.1945 přesun do Piešťan. Odstartovalo 15 letounů.
23.8.1945 přesun do Piešťan. Odstartovalo dalších 15 letounů.
23.8.1945 nehoda škpt. let. Teodora Obucha na La-5FN u obce Veľké Orviště.
K 28.10.1945 přejmenován na Letecký pluk 12.
K 16.11.1945 bylo přiděleno krycí číslo VÚ 2296.
29.11.1945 rtm. Rudolf Božik měl vývoz na ULa-5.2652 s instruktorem por. Františkem Cyprichem.
8.1.1946 šrtm. František Hanovec a kpt. Vilo Gábriš, po namontovaní knipla z La-5FN do Po-2.8612 bol stroj neovládateľný. Havária.
Štart k vyhľadaniu iného havarovaného Po-2.
K 22.1.1946 přejmenován na Letecký pluk 2.
26.2.1946 nehoda La-5FN "23" při přistání. Pilot rtm. Michal Jánoš bez zranění .
,
,
Marta Pavlíková ,
. Gonzo.
15.4.1946 nehoda C 2, kpt. letectva Viliam Gábriš, František Cyprich, pri pristátí aeroplán ušiel zo smeru, prasknutý čap podvozku, poškodený podvozok, pravé krídlo, vrtuľa, opravený v Trenčíne.
24.4.1946 lietadlo La-7.45212611 "11", rtm. Štefan Ocvirk pri pristátí ušiel zo smeru, poškodené ľavé krídlo, podvozok, vrtuľa, aeroplán zrušený.
2.7.1946 u obce Banská Belá (okres Banská Štiavnica) po vysazení motoru C 1.13 zřícení do lesa. Posádka rtm. Rudolf Božík, rtm. Materný od LP 2 zraněna.
K 21.1.1947 měl pluk ve stavu 7 letounů La-5FN, 23 kusů La-7, dva La-5UTI, jeden letoun C-1, jeden letoun C-2 a jeden letoun C-5.
K 12.3.1947 měl pluk ve stavu čtyři letouny La-5FN (S-95), 22 kusů La-7 (S-97), čtyři letouny C-2, dva letouny C-4/C-104 a jeden letoun C-5.
8.1.1946 pri Novom Meste nad Váhom kuriérne lietadlo Polikarpov Po-2.2357 pristálo na poli pre poruchu prívodu paliva, prevezený do Trenčína k oprave, pre nedostatok náhradných súčiastok (vrtuľa, motor, ostruha) bol disponovaný na jeseň 1946 do Kunovíc. Po oprave znovu u LP 2 v Piešťanoch , neskoršie vyradený ako civilný OK-XE.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
3.3.1948 rozkazem prezidenta republiky byl pluku udělen čestný název Těšínský.
K 6.3.1948 byl LP 2 prozatímně začleněn k LP 1, ale krátce nato byl LP 2 rámcován.
Piloti přešli k LP 44.
V létě 1948 byl zrušen.