Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Sološnica Breitenbrunn (maďarsky Széleskút) Солошница

Mláky

04.03.2020

MAPA.

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

V mesiaci novembri 1944 našu obec obsadilo nemecké vojsko.

Nemci v obci špatným okom hľadeli na mladých chlapcov, ktorí sa zhromažďovali po hostincoch, že v Nemecku takých ľudí nevidieť. Preto ich vyháňali pracovať na nouzové letisko Ausweichflugplatz "Mláky" (tak sa nazýva časť chotára obce) a na železnicu do Plaveckého sv. Mikuláša násyp navážať.

20.9.1944 15th USAAF z Itálie vybombardovala letiště Nový Dvor. Provoz byl dále veden z núdzového letiska Ausweichflugplatz Rarbok a Sološnica.


Cez zimné mesiace museli povozníci jazdiť na núdzové letisko Ausweichflugplatz do "Mláky" odvážať sneh. Toto letisko tam budovali nemeckí vojaci. K tomuto letisku sa musela robiť aj cesta od obce 3 km dlhá, kameň na túto cestu sa vozili na furmanku, pričom ľudia slušne zarábali, jak povozníci, tak aj robotníci a k tomu si aj cestu upravili do poľa, ktorá bola veľmi potrebná.

 

31.3.1945 přiletěla z Piešťan stíhací I./JG 53 s Bf 109. Létali z Ausweichflugplatz Rarbok (nebo Sološnica) nebo z letiště Nový Dvor. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313). he035.jpg (22075 bytes) MAPA.

31.3.1945 přiletěla z Piešťan bitevní I./SG 2 s Fw 190 F. Létali z Ausweichflugplatz Rarbok (nebo Sološnica) nebo z letiště Nový Dvor. Velitel Gruppenkommandeur I./SG 2 Hptm. Herbert Bauer - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (30.9.1944 jako 618. z celkem 863).

----------

----------

Rota 115 střeleckého pluku o 50 mužích a 100 slovenských partyzánů přepadla v noci letiště. , . Kdy?

2.4.1945 I./JG 53 uskutočnila niekoľko vzletov typu voľný lov. Jednu dvojicu tvorili H. Lipfert a Neumann. Helmut Lipfert. Společně sestrelili Pe-2. Zdroj.

2.4.1945 odletěla I./JG 53 do Fels am Wagram. MAPA.

2.4.1945 odletěla I./SG 2 do Fels am Wagram.

----------

3.4.1945 bitevní Il-2 od 264 шад, 5 шак, 5 ВА bombardovaly obec. Deník bojové činnosti bitevní divize.

4.4.1945 viac ako po hodinovom boji asi o 19. hodine Nemci ustupujú zo Sološnice smerom do Boru ( borovicového lesa), dedinu obsadila Červená armáda. Celú noc fronta stála na okraji dediny pozdĺž železničnej trate, kde boli zakopaní vojaci Červenej armády a v Bore sa zdržiavali nemecké vojská.

----------

5.4.1945 medzi 10. a 11. hodinou začali útočiť na Sološnicu mínometmi. Útok sa nepodaril a Nemci boli zahnaní k Morave.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.4.1945

----------

----------

Sověti u nás.

17.4.1945 se z polního letiště Szarvas (okres Galanta) přesunul 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5FN. Přehled bojové činnosti pluku. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

 

----------

18.4.1945 se z letiště Szarvas (okres Galanta) přesunul 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5FN. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

18.4.1945 se z letiště Szarvas (okres Galanta) přesunul 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5FN. Přehled bojové činnosti pluku. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

К. А. Евстигнеев из 178-го ГИАП пересел с Ла-5ФН на Ла-7. На рисунке — истребитель Ла-7 одного из самых результативных советских летчиков.

----------

19.4.1945 se gard. mládšij lejtěnant Piňko na La-7 od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА během přistání za silného bočního větru na konci výběhu se zabořil do měkkého terénu. Letoun rozbit, letec přežil. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

24.4.1945 při přistání na konci výběhu se La-5 No.2523 zabořila v měkkém terénu. Letoun rozbit. Gard. mládšij lejtěnant Borisov od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přežil. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

----------

25.4.1945 krátce po poledni přiletěly od jihu tři stíhačky, nad obcí Babice nad Svitavou (okres Brno-venkov) se obrátily a začaly shazovat menší bomby. Protiletadlové baterie u Ochozu a u Habrůvky (4 hlavňové kanóny ráže 20 mm) po letounech zahájily palbu. Kolem 12.30 hod. byla jedna ze stíhaček La-7 No.1033 pilotovaná gardovým lejtěnantem Alexejem Ivanovičem Menšikovem мл. лейтенант Алексей Иванович Меньшиков od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА zasažena. Odlomilo se jí křídlo, které začalo rychle rotovat a spadlo do lesa. Zbytek draku letounu se zřítil u křtinské silnice asi 100 m od lesa na pole Ferdinanda Beránka a na zemi shořelo. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. Badatelna. Letecká badatelna.

25.4.1945 šest La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přikrývající pozemní vojska v oblasti Grušny? - Tuřany - Měnín, v 17.15 hod. v oblasti 5 km jihozápadně Brna potkaly čtyři Fw 190. Gardový mládšij lejtěnant Zemit sestřelil Fw 190, který se zřítil 1-2 km východně Diskovec?. V 17.20 hod. v oblasti obce Slatina gardový starší lejtěnant Muchin sestřelil Fw 190, který se hořící zřítil 1-1,5 km jihovýchodně Brna. Letec se zachránil pomocí padáku. Gardový starší lejtěnant Olin sestřelil Fw 190, který se  zřítil 2 km jihovýchodně Brna. Přehled bojové činnosti pluku. Sestřely německých a sovětských stíhaček na jižní Moravě.

----------

26.4.1945 se 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul na polní letiště Niederabsdorf (Ringelsdorf). Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

26.4.1945 se 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul na letiště Ringelsdorf. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

----------

----------

----------

29.4.1945 se 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul na letiště Ringelsdorf. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

----------

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

---------- 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 

 

Na letisku sú doteraz betonové podstavce, na ktorých boli upevnené protilietadlové zbrane.