Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
18.07.2019
?.1.1983 |
Mi-24D |
? |
Prostějov |
Po vzletu ve výšce 200 m se pilotovi udělalo nevolno. Přistání. Po 2 minutách se jeho zdravotní stav zlepšil. |
.
?.3.1983 |
Mi-24D |
? |
Prostějov |
Během letu ve dvojici se u vedeného objevilo kolísání otáček motorů. Pilota na to upozornili ostatní členové posádky. To se již stalo při motorové zkoušce ale pilot to ignoroval. Přerušení úkolu a přistání na letišti. Vada regulátoru či pootočení korekce na kolektivu, jehož si pilot nevšiml. |
.
17.5.1983 18.52 |
Mi-24D "0148" Odloučená 4. letka v Plzni. |
(† Karkošiak, († Babka, († Vostřák, († Kmoch |
Potín (okres Tachov) |
Ustřihnutí si ocasu rotorem při snaze se vyhnout drátům a střet s dráty. Podrobnosti. |
.
29.6.1983 |
Mi-24D "0146" |
Hejna, Macura, Najer |
Prostějov |
V červenci 1983 je devět Mi-4B předáno z Plzně do Prostějova. Z Prostějova přichází tam další čtyři Mi-24D. K 1.8.1983 došlo k začlenění odloučené 4. letky 51. vrp v Plzni do plzeňské 11. vrtulníkové letky. V listopadu se velitelem 3. letky stal mjr. Ing. Miroslav Pospíšil. Velitel pluku pplk. Hejna odchází k 10. letecké armádě a velení pluku po něm převzal pplk. Ing. Jaroslav Skácel.
V roce 1984 došlo u pluku k organizačním změnám. 1. letka s velitelem mjr. Pospíšilem měla Mi-24D, 2. letce s Mi-8 velel pplk. Šedek a 3. letka s velitelem pplk. Přehnalem měla Mi-4.
V únoru 1984 proběhlo cvičení. (L+K 9/84) a v září spojenecké cvičení Štít 84. (L+K 24/84) Jednotky 51. vrp. působily z letišť v Lučenci, Prostějově a Žatec II. ve výcvikových prostorech Doupov a Lešť.
Vybraní bechyňští piloti v březnu 1984 prováděli praktický výcvik na vrtulníky Mi-8. V září 1984 byl do Bechyně předána Mi-8T "0610".
?.9.1984 |
Mi-4 |
pplk. Přehnal, ppor. Gubík, pprap. Vavrinec |
U Myjavy |
Závada na motoru. Přistání do terénu. Vrtulník byl mírně poškozen |
V říjnu 1984 převzal velení 3. letky kpt. Ing. Madarász.
1.11.1984 |
Mi-8 "0819" |
mjr. Pintner, mjr. Nohava, kpt. Tkáč |
Prostějov |
Po vzletu odpadly pravé pilotní dveře |
.
26.11.1984 |
Mi-8 "0910" |
mjr. Nohava, Kusý, Martinec |
Střelnice Malacky |
Odpadly pravé pilotní dveře. |
K 1.12.1984 vrtulníky Mi-24 začali sloužit u SH
PVOS. Proti
Rakousku vrtulníky startovaly z plochy u Moravských Budějovic (od listopadu
1985 Božice a od podzimu 1987 z Malacek). Hotovost se držela až do
31.12.1996. (L+K 13/97)
Od února 1985 do února 1986 se cvičilo 10 posluchačů VVLŠ SNP na vrtulnících Mi-8. Foto
Mi-4 opustily Prostějov 2.4.1985, když poslední dvě odlétly do Piešťan. Foto Mi-4
Přehlídky v Bratislavě ve dnech 28.4. do 9.5. se zúčastnily tři Mi-8 a šest Mi-24D z letiště Vajnory. V květnu vrtulníky 51.vrp. působily z letišť v Bechyni a v Chomutově. V červenci 1985 převzal velení 2. letky mjr. František Pintner. V září se v Plzni přeškolili první prostějovští piloti na Mi-17. Koncem roku byly z Plzně 2. letce předány první čtyři Mi-17 "0801", "0802", "0803" a "0804". V listopadu 1985 byla předána Mi-8 "0820" do Bechyně.
1.11.1985 byl vytvořen 3. vrtulníkový odřad s vrtulníky Mi-2 pro kroměřížskou divizi, který se cvičil v rámci 51. vrp v Prostějově. Velitelem se stal mjr. Petr Markvart. Odřad měl ve svém stavu tři piloty, dva palubní techniky a dva vrtulníky Mi-2 "8745" a "8747".
Mjr. Pospíšil byl odvelen k 10. letecké armádě a novým velitelem 1. letky se stal mjr. Ing. Viliam Haško.
V únoru 1986 byla předána Mi-8 "0133", "1932" do Bechyně.
Do Bechyně byly předány i Mi-8 "0818" a "0819". Kdy?
V polovině roku 1986 byla předána spárka Mi-24DU od 11. vrp. Několik vrtulníků Mi-17 přelétlo do Mošnova k 1. smíšenému dopravnímu leteckému pluku 1. smdlp. Leteckého dne k 42. výročí SNP na letišti ve Vajnoroch se 31.8.1986 zúčastnil vrtulník Mi-24. Spojenecké cvičení Družba 86 proběhlo 8.-12.9.1986. 2. letka působila na Letišti Žatec. Na podzim proběhlo cvičení Podzim 86, v jehož rámci se letka Mi-24 přesunula na letiště Sliač. Cvičilo se v prostoru Lešť.
Ve dnech 16. až 27.2.1987 se uskutečnilo cvičení Družba, při němž 51. vrp. létal z letiště Žatec do výcvikového prostoru Doupov. Foto skupina Mi-24D
12.7.1987 |
Vranov nad Dyjí |
UFO |
kpt. Tesařík, npor. Pospíchal, npor. Šaro (v HS PVOS) |
Po navedení pomocí radaru uviděli předmět doutníkového tvaru a zároveň dostali rozkaz cíl sestřelit. Nebylo to ale možné. |
V létě došlo k vnitřní reorganizaci. Letka Mi-24 byla rozdělena na dvě. Velitelem původní 1. letky zůstal mjr. Haško, velení nově vzniklé 2. letky převzal mjr. Jiří Roháček. Nyní 3. letce, vyzbrojené vrtulníky Mi-8 a Mi-17, velel i nadále pplk. Pintner. Dvě Mi-17 byly vráceny do Plzně a odtud do Prostějova bylo vráceno pět Mi-24D. 3.vro přešel do podřízenosti Západního vojenského okruhu v září 1987 a přemístil se do Havlíčkova Brodu. Do konce roku bylo z Bor předáno do Prostějova dalších sedm Mi-24D.
11.11.1987 |
Mi-24D "0141" |
Kolda, Výlet, Vavrinec |
Prostějov |
Nedorozumění v posádce při přistávání v noci. Tvrdé přistání s převrácením. Podrobnosti. |
V březnu 1988 se ve výcvikovém prostoru Libavá uskutečnilo cvičení 51. vrp. Na Leteckém dnu s Květy ve Kbelích 10.5.1988, vystoupila poprvé dvojice vrtulníků Mi-24. Osádky tvořili pplk. Macura, por. Špaček, pprap. Krajňák a pplk. Roháček, por. Ferkanin a por. Domanovič. Koncem května odlétla do SSSR skupina techniků, určená k převzetí deseti úplně nových vrtulníků Mi-17. Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1988. Ty přelétli do Prostějova sovětští piloti v průběhu července. Od října pak byly Mi-8 předávány jiným jednotkám. V červnu 1988 se uskutečnilo cvičení ve výcvikovém prostoru Dobrá Voda a Boletice. Lety byly prováděny z letiště Bechyně.
8.6.1988 |
Mi-24 |
kpt. Mirohna, kpt. Pospíchal |
VVP Dobrá Voda |
Střet trupu se stromem. Střet rotoru s plachtou. |
V červenci převzal velení 1. letky mjr. Ing. Gabriel Antoš. O pouhé tři měsíce později jej v této funkci vystřídal pplk. Roháček a mjr. Antoš byl určen velitelem 2. letky.
V červenci 1988 byly předány Mi-8 "1132", "1232" do Dobřan a Mi-8 "1032" do Havlíčkova Brodu.
V srpnu 1988 byly předány Mi-8 "0817", "0910" do Dobřan a Mi-8 "3932" do Kbel k VÚ 030.
V září 1988 byly předány Mi-8 "1532", "1632", "2032" do Havlíčkova Brodu.
10.9.1988 se konal na letišti Kbely Letecký den s Květy. Zde byla poprvé veřejně předvedena skupinová slétannost dvojice Mi-24D. V listopadu převzal velení 3. letky pplk. Zdeněk Nohava.
V říjnu 1988 byla předána Mi-8 "0816" do Dobřan.
Ve dnech 7. až 11.2. se uskutečnilo spojenecké cvičení Družba 89. Létalo se z letiště Žatec do výcvikového prostoru Doupov. V únoru byla z Plzně do Prostějova předána poslední Mi-24D.
11.5.1989 |
Mi-24 "0142" |
npor. Matějka Zdeněk, npor. Musílek Jiří, kpt. Tóth Ernest |
Kamenná Horka u Moravské Třebové |
Požár. Zlomený kardanový hřídel rozbil chladič oleje. Olej se vznítil. Vrtulník byl odtažen po zemi do Prostějova. |
V létě 1989 vrtulníky 51. vrp byly převedeny od 10. LA do působnosti vojskového letectva. 51. vrp byl podřízen velitelství 4. armády v Písku.
18.8.1989 |
Mi-24 |
? |
? | Otevření pilotních dveří při vzletu. |
Dvojice Mi-24 se 3.9.1989 s posádkami pplk. Macurou a mjr. Valachem zúčastnila Leteckého dne s Květy v Mošnově. Foto a program.
17.11.1989 |
Mi-24 "4011" |
Ferkanin |
Prostějov |
Pokles paliva na nouzový zbytek. Nepřečerpání paliva do nádrže č. 1. Vadný uzavírací kohout. |
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
7.12.1989 |
Mi-17 |
? |
Prostějov |
Poškození lopatek předstatoru a prvního stupně rotoru kompresoru. |
Koncem roku byly dvě Mi-17 předány do Mošnova, ve stavu 3. letky tak zůstalo deset Mi-17.