Slovenské He 72

Heinkel He 72 u nás

27.10.2023

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


.


.


8.10.1943 VVZ objednalo na základě německé nabídky mimo jiné i 30 ks použitých letadel He 72D Kadett v ceně 17 500 RM za kus a zároveň požádali o nabídku na 15 ks náhradních motorů Siemens-Halske Sh 14.


Letouny byly dopravovány z Wien do Malacek a odtud je vyzvedávali piloti SVZ a přelétali k jednotkám.

2.3.1944 přelétlo prvních deset He 72 Kadettů.

30.3.1944 dalších šest He 72.

1.4.1944 přelétlo dalších sedm kusů He 72.

3.4.1944přelétlo osm kusů He 72. To je v součtu 31 ks He 72 Kadettů.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 60 většinou školními letouny.

Začátkem října 1944 přiletěly školní letouny z letiště Tri Duby a polního letiště Veľká Lúka (okres Zvolen) na polní letiště Muráň (okres Revúca).

. Kdy? Byl letoun poškozen?

2.10.1944 sa Fw 189 podieľalo na prevoze pilotov z Muráňa, ktorí na toto priestranstvo prelietli školné lietadlá z Troch Dubov. Pilotom Fw 189 bol E. Čech a medzi cestujúcimi bol aj V. Kriško, ktorý prelietaval Bš.122.

5.10.1944 rekognoskácia letiska Rohozná pri Brezne nad Hronom. Skúšobný let vykonal npor. Chábera so strojom He 72.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----