Hotovostný roj

Pohotovostná letka

04.02.2022

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

Hotovostný roj bol vytvorený na letisku vo Vajnoroch 20.8.1943 pod velením zvk. rtm. Františka Cypricha, na základe rozkazu VVZ. Jednotka mala zabezpečovať vzdušnú ochranu hlavného mesta a priľahlého územia republiky.

helo5805.jpg (87100 bytes) Propagandistické foto slovenských es 13. letky z východní fronty: Pavel Zeleňák (12 sestřelů), Cyprich (12 sestřelů), Kovarík (28 sestřelů), Brezina (14 sestřelů), Štauder (14 sestřelů), Režňák (32 sestřelů) a přední část Bf 109 E na letišti Bratislava-Vajnory, 1943.

Výzbroj tvorili 4 stíhacie Bf 109 E rôznych verzií (Bf 109 E-2, E-4, E-7) a personál (piloti zástavníci I. Kovárik, J. Režňák, F. Brezina, P. Zeleňák, J. Štauder) už boli v rokoch 1942- 1943 operačne nasadení v rámci letky 13 na východnom fronte.

Bf 109 "biela 7“. Kdy?

Už od októbra 1943 absolvovali piloti niekoľko pohotovostných vzletov avšak bez nadviazania kontaktu s nepriateľom.

Bf 109 E-7 "biela 1“. Letisko Vajnory.

Zvk. František Cyprich v létě 1943 ve Vajnorech u Bf 109 E.

Neskôr bola jednotke pridelená tiež pozorovacia Praga E.39, prieskumné Letov Š.328 a stíhacie dvojplošníky Avia B.534.

3.10.1943 ministr národní obrany dal souhlas na rozšíření radionavigačního zařízení u Jurského dvora poblíž Nitry o Funkmessgerät (rádioelektrický zameriavač).

Velenie nad rojom prebral 8.11.1943 npor. Kriško, keďže zvk. Cyprich bol preložený do Leteckej školy na Troch Duboch..

K lietajúcemu personálu tiež pribudol rtm. František Melicháč.

Výzbroj jednotky sa medzitým tiež rozrástla a dosiahla celkový stav 11 Bf 109 E rôznych verzií a 3 Avie B-534. Na rok 1944 už boli tieto stroje beznádejne zastarené.

31.1.1944 boli k jednotke pridelení piloti a personál Technickej letky 1 a 4 (npor. J. Puškár, rtk. rtm. F. Hanovec, rtk. J. Setvák, rtk. J. Martiš, rtk. Š. Ocvirk, rtk. R. Palatický, rtk. Š. Jambor, rtk. G. Kubovič, rtk. G. Lang, čat. R. Božík, čat. K. Geletko), pričom jednotka bola následne reorganizovaná a pretvorená na Pohotovostnú letku.

Kdy byl zahájen provoz Funkmeßstellung 1. Ordnung Neufundländer - radiolokační ústředna 1. řádu s krycím názvem Neufundländer u Jurského dvora. Mapa stanovišť německých radiotechnických zařízení.

helo5680.jpg (102358 bytes), helo5836.jpg (78777 bytes) Zľava čtk. Rudolf Božík, rtk. František Brezina a čtk. Karol Geletko. Letisko Vajnory, duben 1944.

MNO SR preto začalo rokovať s nemeckou stranou o dodávke nových stíhacích Bf 109 G. Samotná zmluva bola podpísaná 17.1.1944 a spolu s dodatkom zo 17.2.1944, predstavovala kontrakt na dodávku 15 Bf 109 G-6 v celkovej hodnote cez 3 300 000 RM. Stroje boli na Slovensko dodané vo februári. Zároveň s prezbrojením bola letka zaradená k 8. Jagddivision, čiže včlenená do protivzdušnej obrany Ríše. Piloti letky preto koncom februára absolvovali prednášky týkajúce sa taktiky boja stíhačov proti bombardovacím zväzom.

helo5610.jpg (111847 bytes)

12.4.1944 nouzově přistál zvk. František Brezina na Bf 109 E-4 W.Nr. 3317 u Vajnor. helo7093.jpg (245002 bytes)

13.4.1944 veľmi dramaticky prebehol let rtk. Hanovca a rtk. Božíka. Počas poplašného letu narazili na nemecký těžký stíhací letoun Bf 110 G-2, ktorého strelec si slovenské Bf 109 E pomýlil so spojeneckými stíhačmi a začal streľbu. Božík paľbu opätoval, Bf 110 G-2 WNr. 6397 "2N+HM" od 4./ZG 1 z Welsu sa následne zrútil do lesa Kopáč pri Podunajských Biskupiciach a bol Božíkovi priznaný ako zostrelený Liberator. Podrobnosti. REVI 63/2006 Střelba do vlastních řad.

Trávnaté letisko vo Vajnoroch bolo pre pohotovostné vzlety nevhodné a preto sa 19.5.1944 letka presunula na letisko v Piešťanoch.


Letisko Piešťany malo spevnenú pristávaciu a vzletovú plochu rozmerov 1050 x 750 metrov (niekde sa v nemeckých dokumentoch uvádza 1300 x 400 m).

Hoci do mája nedošlo k bojovému stertu s bombardérmi, piloti letky mali neoficiálny zákaz púšťať sa do boja so spojeneckým letectvom. Pasivita stíhačov počas náletu zo 16.6.1944 na továreň Apolo, však vyvolala vlnu nevôle a urážok, adresovaných najmä od nemeckých činiteľov.

Chuť zástupcu letky, npor. J. Puškára, odčiniť urážky a poznámky o zbabelosti letcov vyústila v bojový stret pohotovostnej letky s bombardovacím zväzom.

26.6.1944 v 8.40 hod. odštartovalo proti hlásenému bombardovaciemu zväzu 8 lietadiel letky pod Puškárovým velením (zvyšní piloti Ocvirk, Štauder, Jambor, Lang, Geletko, Zeleňák, Božík). Poté co Puškár dal rádiem rozkaz k útoku, z Piešťan na ně velitel stotník Ivan Haluzický rádiem křičel ať neútočí. Neuměli létat ve skupině, rozutekli se a nepomohli si navzájem.

Pri boji so stíhacou eskortou Mustangů od 52nd FG, 15th USAAF z Itálie zahynuli:

npor. Juraje Puškára na stroji Bf 106 G-6 W.Nr. 161720 "bílá 3" sestřelili u Brestovan Mustangy helo7444.jpg (119337 bytes),

rtk. Gustáv Lang na stroji Bf 106 G-6 smrtelně zraněn střelbou Mustanga a poté nad zemí doražen dvěma Lightingy od 82nd FG, 15th USAAF z Itálie u obce Miloslavov Zdroj.

a rtk. Štefan Jambor na stroji Bf 109 G-6. Kde?

Ostatní prchali nazpátek do Piešťan.

Zvk. Jozefa Štaudera na Bf 109 G-6 W. Nr. 161728 "bílá 2" sestřelený Mustangy a poškodený po núdzovom pristátí 100 m severně mohyly M. R. Štefánika u obce Most pri Bratislave. , . Pilot vyviazol bez zranenia. Letoun už nebyl opraven. Podrobnosti.

Rtk. Štefan Ocvirk na stroji Bf 109 G-6 W.Nr. 161741 "bílá 5" po prostřelení hydrauliky od dvojice amerických Mustangů přistál na břicho na letišti v Piešťanech v 9.36 hod. Pilot nezraněn. helo7446.jpg (225689 bytes) Letoun opraven.

Zvk. Pavol Zeleňák na stroji Bf 109 G-6 W.Nr. 161717 "bílá 6" sestřelen americkými Lightningy. Utrpel ťažké poranenia na hlave a rukách a tiež pri núdzovom pristátí za letištěm u obce Brunovce. helo5806.JPG (83032 bytes), helo5807.jpg (89260 bytes), helo5809.JPG (62160 bytes). Letoun už nebyl opraven. Fotky.

Rtk. Rudolf Božík na stroji Bf 109 W.Nr. 161742 "bílá 7"si odskočil až na Moravu když viděl jak nad letištěm Lightningy honí Zeleňáka. Přistál v 9.50 hod.

Jedine čat. Karol Geletko na stroji Bf 109 G-6 W.Nr. 161722 "bílá 8" pristál s nepoškodeným strojom.

helo5939.jpg (1011908 bytes)

Pohřeb Juraje Puškára helo5827.jpg (107215 bytes).

Tieto ťažké personálne a materiálne straty fakticky ukončili existenciu Pohotovostnej letky ako bojaschopnej jednotky.