Hotovostný roj

Pohotovostná letka

21.06.2024

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

Od 17.7.1943 byl zástavník Ján Režňák přidělen k Pohotovostnímu roji.

Hotovostný roj bol vytvorený na letisku vo Vajnoroch 20.8.1943 pod velením zvk. rtm. Františka Cypricha, na základe rozkazu VVZ. Jednotka mala zabezpečovať vzdušnú ochranu hlavného mesta a priľahlého územia republiky.

helo5805.jpg (87100 bytes) Propagandistické foto slovenských es 13. letky z východní fronty: Pavel Zeleňák (12 sestřelů), Cyprich (12 sestřelů), Kovarík (28 sestřelů), Brezina (14 sestřelů), Štauder (14 sestřelů), Režňák (32 sestřelů) a přední část Bf 109 E na letišti Bratislava-Vajnory, 1943.

Výzbroj tvorili 4 stíhacie Bf 109 E rôznych verzií (Bf 109 E-2, E-4, E-7) a personál (piloti zástavníci I. Kovárik, J. Režňák, F. Brezina, P. Zeleňák, J. Štauder) už boli v rokoch 1942- 1943 operačne nasadení v rámci Letky 13 na východnom fronte.

Bf 109 "biela 7“. Kdy?

Už od októbra 1943 absolvovali piloti niekoľko pohotovostných vzletov avšak bez nadviazania kontaktu s nepriateľom.

Bf 109 E-7 "biela 1“. Letisko Vajnory.

Zvk. František Cyprich v létě 1943 ve Vajnorech u Bf 109 E.

Neskôr bola jednotke pridelená tiež pozorovacia Praga E.39, prieskumné Letov Š.328 a stíhacie dvojplošníky Avia B.534.

3.10.1943 ministr národní obrany dal souhlas na rozšíření radionavigačního zařízení u Jurského dvora poblíž Nitry o Funkmessgerät (rádioelektrický zameriavač).

Velenie nad rojom prebral 8.11.1943 npor. Kriško, keďže zvk. Cyprich bol preložený do Leteckej školy na Troch Duboch..

K lietajúcemu personálu tiež pribudol rtm. František Melicháč.

Výzbroj jednotky sa medzitým tiež rozrástla a dosiahla celkový stav 11 Bf 109 E rôznych verzií a 3 Avie B.534. Na rok 1944 už boli tieto stroje beznádejne zastarené.

31.1.1944 boli k jednotke pridelení piloti a personál Technickej letky 1 a 4 (npor. J. Puškár, rtk. rtm. F. Hanovec, rtk. J. Setvák, rtk. J. Martiš, rtk. Š. Ocvirk, rtk. R. Palatický, rtk. Š. Jambor, rtk. G. Kubovič, rtk. G. Lang, čat. R. Božik, čat. K. Geletko), pričom jednotka bola následne reorganizovaná a pretvorená na Pohotovostnú letku.

helo5610.jpg (111847 bytes)

Kdy byl zahájen provoz Funkmeßstellung 1. Ordnung Neufundländer - radiolokační ústředna 1. řádu s krycím názvem Neufundländer u Jurského dvora. Mapa stanovišť německých radiotechnických zařízení.

MNO SR preto začalo rokovať s nemeckou stranou o dodávke nových stíhacích Bf 109 G. Samotná zmluva bola podpísaná 17.1.1944 a spolu s dodatkom zo 17.2.1944, predstavovala kontrakt na dodávku 15 Bf 109 G-6 v celkovej hodnote cez 2 012 400 RM. Stroje boli na Slovensko dodané vo februári. Zároveň s prezbrojením bola letka zaradená k 8. Jagddivision, čiže včlenená do protivzdušnej obrany Ríše. Piloti letky preto koncom februára absolvovali prednášky týkajúce sa taktiky boja stíhačov proti bombardovacím zväzom. Možná k úhradě škod bylo dodáno 16 strojů.

11.2.1944 v Piešťanech npor. J. Puškár, npor. J. Gerthofer, zvk. J. Režňák a zvk. I. Kovárik zalétali nové stroje.

Rozmočené letiště Vajnory způsobilo, že část strojů přelétla do Piešťan.

9.3.1944 v Piešťanech nácvik slétanosti u příležitosti 5. výročí vzniku Slovenského štátu.

14.3.1944 slavnostní let nad Bratislavou osmi Bf 109 G-6 a R. Božik S Bf 109 E-4 WNr. 4870.

28.3.1944 stk. I Haluzický ze stavu SVZ při vzletu havaroval s Bf 109 G-6 WNr. 161724. První zničený Bf 109 G-6.

v pozadí vojenské hangáry, v pozadí hangár SLeSu.

30.3.1944 npor. J. Gerthofer s letounem Savoia Marchetti SM.84 výr. č. 24.661 z Piešťan přepravoval skupinu pilotů od Pohotovostnej letky na letiště Nový Dvor, kteří přeletěli s novými školními letouny Heinkel He 72 do Piešťan a poté na letiště Tri Duby k LŠ-SVZ. Letělo se i 1.4.1944.

helo5680.jpg (102358 bytes), helo5836.jpg (78777 bytes) Zľava čtk. Rudolf Božik, rtk. František Brezina a čtk. Karol Geletko. Letisko Vajnory, duben 1944.

12.4.1944 pro poruchu motoru nouzově přistál zvk. František Brezina na Bf 109 E-4 WNr. 3317 východně letiště Vajnory. helo7093.jpg (245002 bytes) Z místa nouzového přistání ho převezl nazpět do Piešťan na letounu Praga E.39.32 velitel PK npor. V. Kriško, který tam přepravil hlavního mechanika PL zvk. rtm. R. Neráda.

13.4.1944 veľmi dramaticky prebehol let rtk. Hanovca a rtk. Božíka. Počas poplašného letu narazili na nemecký těžký stíhací letoun Bf 110 G-2, ktorého strelec si slovenské Bf 109 E pomýlil so spojeneckými stíhačmi a začal streľbu. Božík paľbu opätoval, Bf 110 G-2 WNr. 6397 "2N+HM" od 4./ZG 1 z Welsu sa následne zrútil do lesa Kopáč pri Podunajských Biskupiciach a bol Božíkovi priznaný ako zostrelený Liberator. Podrobnosti. REVI 63/2006 Střelba do vlastních řad.

15.4.1944 zvk. F. Brezina přemístěn jako instruktor k LŠ-SVZ.

Pro nemoc nelétal rtk. Š. Martiš.

30.4.1945 rtk. J. Setvák přemístěn k Technické letce 1 do Trenčína.

30.4.1944 od LŠ-SVZ přidělen rtk. rtm. J. Jakáb. Celkem bylo u letky 15 pilotů.

V Trenčíně slavnostní defilé v sestavě čtyř rojů.

7.5.1945 slavnostní defilé třech Savoia Marchetti SM.84 a třech Bf 109 nad Bradlom.

15.5.1944 rtk. A. Kubovič ze zdravotních důvodů přemístěn k SPVZ Žilina.

Trávnaté letisko vo Vajnoroch bolo pre pohotovostné vzlety nevhodné a preto sa 19.5.1944 letka presunula na letisko v Piešťanoch.

Letisko Piešťany malo spevnenú pristávaciu a vzletovú plochu rozmerov 1 050 x 750 metrov (niekde sa v nemeckých dokumentoch uvádza 1300 x 400 m).

Kvůli leteckým přídavkům 100 KS (láhev rumu stála 9 KS) si příslušníci PL vymohli létat navigační lety Piešťany - Tri Duby - Spišská Nová Ves.

14.6.1944 nehoda rtk. Karola Geletka na Bf 109 G-6 WNr. 161735 "bílá 8" během přistání ve Spišské Nové Vsi. Druhý zničený Bf 109 G-6.

14.6.1944 patrola mezi Budapest - Wien. Pro nedostatek paliva přistál v Budapest rtk. Š. Ocvirk.

15.6.1944 od Cvičné letky k PL přemístěn Bf 109 G-6 WNr. 161742. PL měla devět strojů.

16.6.1944 odstartovalo proti blížícímu se americkému bombardovacímu svazu šest Bf 109 s piloty: npor. V. Kriško, rtk. G. Lang, zvvk. J. Štauder, zvk. P. zeleňák, rtk. rtm. J. Jakáb a ?.

S převýšením 1 000 metrů jen přelétávali bombardovací svazy.

16.6.1944 nálet na továreň Apolo v Bratislavě.

Pasivita stíhačov počas náletu zo , však vyvolala vlnu nevôle a urážok, adresovaných najmä od nemeckých činiteľov.

22.6.1944 během přeletu Š.328 posádka Božík s Jamborem do Spišské Nové vsi, se během mezipřistání na Trech Duboch zhoršilo počasí ve Spišské Nové Vsi. Při čekání na lepší počasí se Jambor opil a vypadl z okna z výšky dva metry na hlavu.

25.6.1944 se příslušníci DLM střetli se zástupcem velitele PL npor. J. Puškárem (velitel PL npor. V. Kriško byl mimo obvod letiště). Chování slovenských stíhačů ohodnotili jako zbabělost.

Chuť zástupcu letky, npor. J. Puškára, odčiniť urážky a poznámky o zbabelosti letcov vyústila v bojový stret pohotovostnej letky s bombardovacím zväzom.

26.6.1944 v 8.40 hod. odštartovalo proti hlásenému bombardovaciemu zväzu 8 lietadiel letky pod Puškárovým velením.

1. dvojice Puškár a Ocvirk

2. dvojice Štauder a Jambor

3. dvojice Lang a Geletko

4. dvojice Zeleňák a Božik

Puškár měl počkat a umožnit sformovat skupinu.

Poté co Puškár dal rádiem rozkaz k útoku, z Piešťan na ně velitel stotník Ivan Haluzický rádiem křičel ať neútočí.

Američtí stíhači s P-51 Mustang od 52nd FG a P-38 Lightingy od 82nd FG, 15th USAAF z Itálie15th USAAF z Itálie zaútočili na Slováky.

Npor. Juraj Puškár na stroji Bf 106 G-6 WNr. 161720 "bílá 3" se zřítil u obce Brestovany (okres Trnava) a zahynul helo7444.jpg (119337 bytes).

Rtk. Štefan Ocvirk na stroji Bf 109 G-6 WNr. 161741 "bílá 5" po prostřelení hydrauliky od dvojice amerických Mustangů přistál na břicho na letišti v Piešťanech v 9.36 hod. Pilot nezraněn. helo7446.jpg (225689 bytes) Letoun opraven.

 

Zvk. Jozefa Štaudera na Bf 109 G-6 WNr. 161728 "bílá 2" sestřelený Mustangy a poškodený po núdzovom pristátí 100 m severně mohyly M. R. Štefánika u obce Most pri Bratislave (okres Senec). , . Pilot vyviazol bez zranenia. Letoun už nebyl opraven. Podrobnosti.

Rtk. Štefan Jambor na stroji Bf 109 G-6 se zřítil u Hubic (okres Dunajská Streda) a zahynul.

 

Rtk. Gustáv Lang na stroji Bf 106 G-6 smrtelně zraněn střelbou Mustanga a poté nad zemí doražen dvěma Lightingy se zřítil u obce Miloslavov (okres Senec). Zdroj. Sestřelil B-24 Liberator velitele Lt. Artza.

Čat. Karol Geletko na stroji Bf 109 G-6 WNr. 161722 "bílá 8" pristál s nepoškodeným strojom.

 

Zvk. Pavol Zeleňák na stroji Bf 109 G-6 W.Nr. 161717 "bílá 6" sestřelen americkými Lightningy. Utrpel ťažké poranenia na hlave a rukách a tiež pri núdzovom pristátí za letištěm u obce Brunovce (okres Nové Mesto nad Váhom). helo5806.JPG (83032 bytes), helo5807.jpg (89260 bytes), helo5809.JPG (62160 bytes). Letoun už nebyl opraven. Fotky.

Rtk. Rudolf Božik na stroji Bf 109 WNr. 161742 "bílá 7" si odskočil až na Moravu když viděl jak nad letištěm Lightningy honí Zeleňáka. Přistál v 9.50 hod. Poškozeno křídlo při útoku na B-24 Liberator.

Ve 12.55 hod. Božik s E.39.32 odstartoval do Bratislavy pro Štaudera.

Raportu u Čatloše se účastnili Stauder, Božik a čtyři členové Langem sestřelené B-24.

V 18.10 odletěli zpět do Piešťan.

helo5939.jpg (1011908 bytes)

Pohřeb Juraje Puškára helo5827.jpg (107215 bytes). Defilé třech Bf 109.

Tieto ťažké personálne a materiálne straty fakticky ukončili existenciu Pohotovostnej letky ako bojaschopnej jednotky. Pozůstalí se stali opět členy Letky 13.