Jurský Dvor

Lehota

Párovské háje

Ujlak, od roku 1948 Veľké Zálužie

Ireg, dnes Jarok 

MAPA.

10.01.2022

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


Luftwaffe potřebovala zajistit radionavigaci pro své letouny i nad slovenským územím.

Proto u Nitry se rozhodla vybudovat odloučené radionavigační zařízení. Dohoda se slovenskou vládou? Kdy?

Asi od podzimu 1941 místní pracovníci stavěli cestu (dnešní Baracká cesta či Nemecka cesta). Zdroj: Ing. Daniel Pavel - II. svetová vojna v Lehote.


Po zpevnění cesty výstavba šesti baráků, podzemního úložiště paliva a polního letiště u obce Lehota.

 

Která radiotechnická zařízení mohla být provozována:

        E 383 N (FuPeil A 40) EP 2a s rozsahem 75-3 333 kHz.

        E 468 N (FuPeil A 40a) s rozsahem 300-600 kHz.

        E 538 N (FuPeil A 40b) s rozsahem 75-750 kHz.


3.10.1943 ministr národní obrany dal souhlas na rozšíření stanice o Funkmessgerät (rádioelektrický zameriavač). Slovenské vzdušné zbraně měly od konce srpna 1944 zabezpečit provoz této stanice slovenským personálem vyškoleným v Německu.

Stavební úřad letectva Malacky Bauleitung der Luftwaffe 1460/43 zabezpečoval místní stanici.


Od ledna 1944 výstavba dalších 12 baráků. Rozebrané dřevěné baráky vyrobené firmou z Malacek montovali němečtí vojáci.

Slovenští vojáci položili telefonní linku na letiště Vajnory k zabezpečení Pohotovostní letky, bránící Slovensko před bombardováním americkou 15th USAAF z Itálie.

V únoru 1944 se slovenské Ministerstvo vnitra dotazovalo Ministerstva národní obrany (Veliteľstva vzdušných zbraní) a Ministerstva zahraničních věcí co to tam ti Němci dělají a jaký mají právní status.

Kdy byl zahájen provoz Funkmeßstellung 1. Ordnung Neufundländer - radiolokační ústředna 1. řádu s krycím názvem Neufundländer. Mapa stanovišť německých radiotechnických zařízení.

Ilustrační foto radaru z betonovým krytem.

Ilustrační foto radaru z Vejprnic u Plzně.

Místní rozlišovali radary jako "síta" a žebra".

Rádiový zaměřovač (radiogoniometrická stanice) FuSAn 733 na frekvenci 38,4-42,4 MHz (velmi krátké vlny a radiofonie - pro jednomístné letouny (stíhací)). Spolupráce s palubní radiostanicí pro jednomístné stíhací letouny FuG 16 ZY na frekvenci 38,5-42,3 MHzPilot zavolal gonio. Gonio určilo směr, kterým se letadlo nalézá a vyslalo pilotovi zaměření. Betonové podstavce rádiového zaměřovače Heinrich Peiler. Kdy se betonovali patky?

Ilustrační foto.

Letecká hláska Flugwache. Od kdy? Kde byla?

Obsluha 7. schwere Flugmelde-Leit Kompanie Luftnachrichten-Regiment 234.

 

Travnaté letiště ve Vajnorech nebylo pro hotovostní vzlety vhodné a proto se 19.5.1944 Pohotovostná letka přesunula na letiště do Piešťan. Telefonní kabel byl položen přímo do Piešťan nebo se informace o poloze amerických bombardérů předávali Pohotovostní letce přes Vajnory?

15.6.1944 proběhla reorganizace Civilnej protilietadlovej ochrany (CPO) a vytvoření Vojenskej protilietadlovej ochrany (VPO).

16.6.1944 ve směru od Dunajské Stredy nálet bombardérů od 98th BG, 376th BG, 449th BG a 450th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie na rafinérii Apolo, zimní přístav a železniční most. Zdroj. Gonzo. Hlásná služba prý pozdě vyhlásila letecký poplach. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

26.6.1944 v 8.40 hod. vzlétlo proti hlášenému bombardovacímu svazu 8 stíhaček od Pohotovostnej letky. Neuměli létat ve skupině, rozutekli se a nepomohli si navzájem. Pohotovostná letka bránící Slovensko před bombardováním americkou 15th USAAF z Itálie tak byla vybita. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry.

7.7.1944 od 12.04 do 12.07 hod. skupina dvaceti bombardérů od 454th BG, 15th USAAF z Itálie bombardovala zbrojovku v Dubnici. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

20.8.1944 od 10.50 do 10.53 hod. 76 bombardérů B-24 Liberator od 459th BG, 455th BG a 456th BG), 15th USAAF z Itálie bombardovalo rafinérii Dubová. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

Slovenské vzdušné zbraně měly od konce srpna 1944 zabezpečit provoz této stanice slovenským personálem vyškoleným v Německu. Už z toho nic nebylo, protože němci okupovali zbytek Slovenska.

Slovenské národní povstání

Od 2.9.1944 3. schwere Flugmelde-Leit-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 228.

Velitel Kp. F. Oblt. Heinrich Kuhfuss, zástupce velitele Oblt. Rudolf Kick a hlavní letovod Fw. Müller. Celkový počet 152 až 250 osob včetně žen. Většinou to byli vojáci nezpůsobilí frontové služby.

17.9.1944 na letišti Zvolen přistály dvě americké B-17 od 483rd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie v doprovodu 41 stíhacích P-51 od 52nd FG, 306th FW. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

18.9.1944 nálet čs. stíhačů z polního letiště Zolná na letiště Piešťany. Radary zaznamenaly stíhače?

20.9.1944 nálet 56 bombardérů od 15th USAAF z Itálie na rafinérii Apolo a letiště Malacky. Rafinérie do konce války svoji činnost už neobnovila. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

7.10.1944 nálet bombardérů od 15th USAAF z Itálie na nádraží v Komárně, Nové Zámky. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

7.10.1944 na letišti Zvolen přistálo šest B-17 od 483rd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie v doprovodu 32 stíhacích P-51 od 52nd FG, 306th FW, které se poblíž Balatonu oddělily od svazu, který bombardoval Nové ZámkyRadary zaznamenaly oddělení skupiny bombardérů?

14.10.1944 nálet bombardérů od 15th USAAF z Itálie na rafinérii Apolo, Nové Zámky. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

19.11.1944 americké stíhačky P-38 Lightning od 305th FW či P-51 Mustang od 306th FW, 15th USAAF z Itálie odhodili 14 přídavných palivových nádrží do obce Lehota. Poškození domů. (Svaz 500 bombardérů napadl rafinérie v okolí Wien, leteckou továrnu ve Wiener Neustadt, Linz a Hörsching.) Radary zaznamenaly oddělení stíhačů od bombardérů a přílet nad Nitru?

6.12.1944 v 11.15 hod. nálet 13 bombardérů od 15th USAAF z Itálie na nádraží a depo nad Rómerovou ulicí (dnešní Pionierská) v Bratislavě. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

 

Provoz sovětských letadel.

20.12.1944 noční bombardéry Po-2 od 312 нбад, 5 ВА z polního letiště v Maďarsku bombardovaly v okolí Nitry., , . Deník noční bombardovací divize.

Ilustrační foto vyzbrojeného letounu Po-2.

Od 24.12.1944 denní průzkum a útoky na postavení německých jednotek v okolí Nitry. Deník bitevního korpusu.


7.2.1945 v 14.30 hod. nálet 14 bombardérů B-24 od 451st BG, 15th USAAF z Itálie na na rafinérii Apolo a zimní přístav. Radary zaznamenaly přilétávající bombardéry?

18.2.1945 se fronta přiblížila k Nitře ale postup Rudé armády se zastavil. helo9388.jpg (1241910 bytes) Příprava na další ofenzívu.

Po zklidnění bojů byla radiolokační ústředna 1. řádu s krycím názvem Neufundländer zrušena. Radiotechnické zařízení bylo demontováno a odvezeno. Některý personál nastoupil na frontu.

Zůstali dřevěný baráky, betonové patky a ocelový stožár.

 

helo8701.jpg (372544 bytes)

----------

26.3.1945 od 9.16 do 9.28 hod. hod tři vlny celkem 42 bombardérů A-20G Boston od 48 бап, 452 бап453 бап, v podřízenosti 218 бад, 5 ВА z letiště Kecskemét a Rakci? bombardovalo Nitru.

----------

----------

28.3.1945 noční bombardéry Po-2 od 930 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Tompa (dnes Tupá-Chorvatice), bombardovaly postavení Wehrmachtu v okolí Nitry a na přilehlých cestách Nitry - Sereď a Nitra - Trnovec nad Váhom. , . Deník noční bombardovací divize.

28.3.1945 v době 21.00-21.30 hod. byla obec Lehota  dvakrát bombardována dvěma pumami. www.lehota.sk

28.3.1945 medzi 22.30 a 22.45 hod. sovietske lietadlá urobili nálet na obec Ujlak (dnes Veľké Zálužie), kde zhodili celkom 11 bômb. Deväť bômb spadlo do dvorov, na domy a hospodárske stavania, dve bomby nevybuchli.

----------

Mapa rozmístnění nepřátelských pozemních jednotek před 2. UF podle sovětské rozvědky k 29.3.1945. helo9822.jpg (244895 bytes)

29.3.1945 letouny Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Levice, pod přikrytím stíhačů jak-9 od 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Levice (Šándorhalma(?))  zaútočily na německé jednotky u obce Veľké Pole (okres Žarnovica), Skýcov (okres Zlaté Moravce), Žabokreky nad Nitrou (okres Partizánske), Jagersek dnes Jelšovce (okres Nitra), Griňarovce?, Cabaj-Čápor (okres Nitra), Horná Kráľová (okres Šala), Rišňovce (okres Nitra), Slóv. Moder?, Dolní Jatov (okres Nové Zámky). Deník bitevního korpusu.

Útočilo na 10-15 letadel, které shodily na 4-5 větších pum a mnoho zápalných pum. Zahynulo osm občanů. Zdroj: Ing. Daniel Pavel - II. svetová vojna v Lehote.

----------

30.3.1945 kvůli špatnému počasí až od 17 do 19.40 hod. moskevského času letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА z polního letiště Levice, pod přikrytím stíhačů Jak-9 od 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Levice (Šándorhalma ?) zaútočily na německé jednotky u obce Nitra-Kynek, Lehota, Ujlak (dnes Veľké Zálužie), Diakovce (okres Šala), Dunameldeky?, Tallos?. Deník bitevního korpusu.

Obec Lehota byla bombardována dopoledne(?). Po obědě jen průzkumné lety. Zdroj: Ing. Daniel Pavel - II. svetová vojna v Lehote.

----------

31.3.1945 v 15 hod. Sověti obsadili obec Lehota.

----------

1.4.1945 tretia eskadrila 91 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod velením svojho veliteľa gard. kapitána Ivan Klementovič Prosandejeva Иван Климентьевич Просандеев zaútočila medzi 8.25 až 8.32 hod. CET niekoľkými hĺbkovými útokmi na nepriateľa u Hlohovce a zničila štyri vozidlá a 20 vojakov nepriateľa. Z oblasti Šulekova však na formáciu zahájila paľbu protilietadlová batéria. Posádka gard. mládšij lejtěnant Achuňjan Fazuľjanovič Salimov Ахуньян Фазульянович Салимов, strelec Barkov Барков počas prvého útoku umlčali jednu delostreleckú batériu a zabili do 10 vojakov nepriateľa. Pri opakovanom nálete na cieľ bol protilietadlovou paľbou zasiahnutý motor na ich lietadle. Letci ale zvládli problémy po zásahu, preleteli líniu frontu a dosadli na brucho v oblasti obce Veľké Zálužie. Pri pristáti bolo lietadlo zničené. Posádka zostala v podstate nezranená, len pilot bol ľahko zranený na ruke. Zdroj. V Deníku bitevního korpusu o ztrátě letounu nic není.  V Deníku bitevní divize o ztrátě letounu nic není.

 

Dřevěné baráky se rozebrali a jeden dále sloužil v Lehotě jako kulturní dům.

 

 

Ortofotomapa z roku 1950. Dřevěné baráky vpravo od cesty. Patka radaru je severně tábora. Vpravo dole na mapě je Jurský dvor.

Zdroj:

www.lehota.sk

Ing. Daniel Pavel - II. svetová vojna v Lehote

Radoslav Kriváček