27.08.2023
1. lšp LU v Olomouci vznikl z PŠ I dnem 15.3.1951, kdy byly pilotní školy přejmenovány na letecké školní pluky. Letadla označeny UC.
1. 1šp podřízen Leteckému učilišti v Prostějově.
Velitelé 1. lšp: škpt. let. Knaifl Karel, pplk. Mokrejš Jan, kpt. Sladký Josej, mjr. Mamurov-Kočárek Jaroslav, kpt. Rotrekl Jan, mjr. Martinský Ján.
Zde elementární výcvik na letounech Zlín Z-26, vojenské označení C-5.
29.7.1952 u obce Nové Mlýny zřícení C-5 v. č. 18. Por. František Bauer zahynul. Letecká badatelna.
18.10.1952 u obce Bohuňovice zřícení C-5 ev. č. 60. Ppor. Ján Hriňo a čet. Antonín Blábolil zahynuli. Letecká badatelna.
1. lšp se na podzim roku 1954 se přestěhoval do Prostějova. Zde probíhal elementární výcvik na letounech C-105 (Z-126 Trenér) a pokračovací výcvik na letounech C-11 (Jak-11).
Výcvik 16. turnusu LU na CS/S-199 od 1.1.1955 ve Stichovicích s problémy, proto od 21.3.1955 výcvik na CB/B-33.
Od 1.5.1959 působila u 1. lšp Zahraniční výcviková letka (elementární).
1. lšp byl k 31.8.1959 přemístěn do Prešova. Velitel pluku pplk. Pavel Kocfelda.
Piloti instruktoři přišli z Klecan od 50. spojlp - kpt. Červíček, kpt. Diviš (na Mi-1 i Mi-4), Kryštof, npor. Mecner (na Mi-1 i Mi-4), Pavlík, kpt. Žwak (na Mi-1 i Mi-4). V roce 1960 byl velitel kurzu kpt. Červíček.
Posádky vrtulníků Mi-4 vykonávaly nahodile i záchranné lety. Na přání gen. Tikala už v září či říjnu 1960 posádka Žwak, Pavlík a Bartoš provedla let na záchranu motocyklisty, který ve tmě narazil u Trebišova do vlečňáku a převoz do Košic by asi nepřežil. Posádka přistála s vrtulníkem Mi-4 na plochu osvětlenou čtyřmi ohni a spolu s doktorem a sestrou pacienta bezpečně přepravila do nemocnice v Košicích.
Nejdříve se přeškolili na vrtulníky instruktoři od pluku, poté žáci a dále po roce 1962 přeškolování pilotů, kteří ze zdravotních důvodů museli opustit stíhačky.
Do Prešova přelétávaly nové Mi-1 z výrobního závodu v Polsku.
U pluku vznikla letka vrtulníků Mi-1 (VL Augustýn) a letka vrtulníků Mi-4 (VL kpt. Červíček). LL obou letek byl kpt. Žwak.
Nový piloti 4. vrtulníkové letky 9. slp v Bechyni byli většinou od 9. slp. Na přeškolení odešli do Košic. Létalo se v Prešově u 1. lšp. V prosinci 1960 proběhlo závěrečné přezkoušení.
19.2.1961 |
Mi-4 0891 |
kpt. Červíček František |
? |
Signalizace námrazy bez námrazy. Porušení potahu na 2 listech. |
.
20.2.1961 |
Mi-4 0891 |
kpt. Pavlík Ladislav, por. Kalousek Zdeněk |
? |
Při vzletu zachycení o strom. Deformované koncové oblouky. |
Žák Fabík s instruktorem Žwakem s Mi-4 3116 při zásobování pilotních žáků během zimního výcviku v Tatrách , , , , , , .
2.3.1961 |
Mi-1 0006 |
kpt. Kubica Josef |
? |
Pokles výkonu motoru. Nepravidelný chod. Vynucené přistání. |
Na jaře 1962 odlétá nový vrtulník Mi-1 5503 do Bechyně k 9. slp.
31.7.1962 |
Mi-4 0791 |
por. Záh, por. Fabík Milan |
? |
Pokles otáček motoru. Přistání 150 m před letištěm. |
.
7.8.1962 |
Mi-1 0002 |
kpt. Vondráček Josef |
? |
Při přechodu do dopředného letu klesání a otáčení se doleva. Po 5 otáčkách nad zemí se podařilo točení zastavit. Špatně seřízená ocasní vrtulka. |
.
9.8.1962 |
Mi-4 0791 |
por. Lorenc Otakar, por. Maté Josef |
? |
Pokles otáček motoru. Přistání do terénu. |
K 1.9.1962 se vrtulníkové letky sloučily. Velitelem letky se stal Ruppeld.
Lysá hora, leden 1963, pilot instruktor Žwak a žák por. Fabík, zásobování.
17.4.1963 |
Mi-1MU 1002 |
mjr. Klapal, kpt. Vondráček |
? |
Pozemní rezonance při přistání s doběhem. Deformace ocasního nosníku. |
16.7.1963 |
Mi-1 5019 |
žáci des. Adamec Ján a svob. Kříž Pavel |
Ružín |
Při průzkumu železniční trati svévolné snížení stanovené výšky. Střet s dráty. Pád. Vrtulník zničen. |
Od 1.9.1963 byl 1. lšp podřízen Vyššímu leteckému učilišti VLU v Košicích.
Další zajímavý záchranný let byl za hustého sněžení do Jelšavy a do Košic se ženou, která nutně potřebovala umělou ledvinu. Let provedla posádka Žwak, Roháček, palubní technik Ďurčo a kameraman ČAF Petr Kroupa. Ženu naložili z visu z hromady mokrého sněhu.
29.8.1964 ve Zvolenu letecký den k 20. výročí SNP. Zabezpečení akce vrtulníkem Mi-4.
Velitelem letky se stal Tůma.
26.2.1965 |
Mi-1 5011 |
kpt. Benický Miroslav, npor. Svoboda Miroslav |
? |
Pokles výkonu motoru po vzletu. Dopad, odskočení a po trupu sklouznutí na hliněný násep. Rozpojené soupáčí ovládání přípustě motoru. |
Věnování: Soudruhu "kpt. Žvak Albínovi" u příležitosti dne učitelů 28.3.1965 věnuje za obětavou pedagogickou práci velitel pplk. Adam. (Foto z roku 1964).
12.7.1965 |
Mi-4 5153 |
mjr. Ruppeld Jaroslav, npor. Guniš |
Střelnice Hačava |
Při vzletu přes překážky prosednutí a poškození ocasní vrtulky o stromy. |
Zdokonalovací kurz důstojníků v Košicích v roce 1965. Nahoře zleva: ?, ?, ?, ?, Žwak, ?, ?, ?, dole: Julius Píša, ?, ?, ?.
21.9.1965 |
Mi-1 1014 |
kpt. Pavlík Ladislav |
? |
Žák po přistání vypnul spojku. Instruktor si nevšiml polohy páky a znovu ji zapnul a vypnul. Na jednom listu praskl potah od rázu. |
V roce 1965 byli přeškoleni v Prešově vojenskými instruktory na vrtulník Mi-1 tito piloti : Černý Jiří, Dědek Z., Flašík M., Kobr Miroslav, Novák F.,Polívka Josef, Šmehýl F., Šoch B., Tomáš J. V rámci výcviku byly uskutečňovány různé druhy letů ke zdokonalení techniky pilotáže, navigační lety, nácviky přistání do omezeného prostoru, výškové lety se sestupem v režimu autorotace apod. Ve vyšším stupni výcviku pak lety podle přístrojů v zakryté kabině a lety v noci.
Zleva: ?, Kalousek, padáčkář Seibert, Gallo, Klapal. V kabině pilot instruktor kpt. Žwak. Povšimněte si znaku na trupu.
Piloti vrtulníků (instruktoři): Bartek, Čipkár, Diviš, Frýda, Guniš, Klapal, Krištof, Pavlík, Rašla, Ruppeld, Roháček, Špeta, Špička, Žwak,..
Žáci, přeškolovaní: Bíca, Bírko, Fořt, Hejna, Holub, Kalousek, Klevar, Knietel, Kučera, Pospíšil, Ptáček, Řehounek, Sláma, Slípka, Svoboda, Šodel, Tůma, ....
Palubní technici: Bartoš, Ďurč, Papiš, Papcůn, Tkáč, ..
1. lšp Prešov zrušen 31.8.1966.
Fotografie laskavě poskytl pan Albín Žwak.