1. letecký školní pluk VÚ 6989

10.03.2017

1. lšp LU v Olomouci vznikl z PŠ I dnem 15.3.1951, kdy byly pilotní školy přejmenovány na letecké školní pluky. Letadla označeny UC.

Velitelé 1. lšp: škpt. let. Knaifl Karel, pplk. Mokrejš Jan, kpt. Sladký Josej, mjr. Mamurov-Kočárek Jaroslav, kpt. Rotrekl Jan, mjr. Martinský Ján.

Zde elementární výcvik na letounech C-5. 1. 1šp podřízen Leteckému učilišti v Prostějově.

Špatné konstrukční řešení letounu C-5 (Zlín Z-26) mělo 18.10.1952 na svědomí již druhou leteckou katastrofu typu. Výbuch benzinových par křídelní nádrže spojený se zaklíněným překrytem kabiny pohřbil posádku 1. lšp Olomouc ppor. Ján Hriňo – čet. Antonín Blábolil. Letecká badatelna.


1. lšp se na podzim r. 1954 se přestěhoval do Prostějova. Zde probíhal elementární výcvik na letounech C-105 (Z-126 Trenér) a pokračovací výcvik na letounech C-11 (Jak-11).  

Výcvik 16. turnusu LU na CS/S-199 od 1.1.1955 ve Stichovicích s problémy, proto od 21.3.1955 výcvik na CB/B-33.

helo4955.jpg (258747 bytes) CB-33 "UC-55".

Od 1.5.1959  působila u 1. lšp "Zahraniční elementární výcviková letka".


1. lšp byl k 31.8.1959 přemístěn do Prešova. Velitel pluku pplk. Pavel Kocfelda.

Po přemístění velitelství LU na Slovensko - LU Košice. 1. lšp podřízen Leteckému učilišti v Košicích.

Piloti instruktoři přišli z Klecan od 50. spojlp - kpt. Červíček, kpt. Diviš (na Mi-1 i Mi-4), Kryštof, npor. Mecner (na Mi-1 i Mi-4), Pavlík, kpt. Žwak (na Mi-1 i Mi-4). V roce 1960 byl velitel kurzu kpt. Červíček.

Posádky vrtulníků Mi-4 vykonávaly nahodile i záchranné lety. Na přání gen. Tikala už v září či říjnu 1960 posádka Žwak, Pavlík a Bartoš provedla let na záchranu motocyklisty, který ve tmě narazil u Trebišova do vlečňáku a převoz do Košic by asi nepřežil. Posádka přistála s vrtulníkem Mi-4 na plochu osvětlenou čtyřmi ohni a spolu s doktorem a sestrou pacienta bezpečně přepravila do nemocnice v Košicích.

Nejdříve se přeškolili na vrtulníky instruktoři od pluku, poté žáci a dále po roce 1962 přeškolování pilotů, kteří ze zdravotních důvodů museli opustit stíhačky.

Do Prešova přelétávaly nové Mi-1 z výrobního závodu v Polsku.

U pluku vznikla letka vrtulníků Mi-1 (VL Augustýn) a letka vrtulníků Mi-4 (VL kpt. Červíček). LL obou letek byl kpt. Žwak.

 

Nový piloti 4. vrtulníkové letky 9. slp v Bechyni byli většinou od 9. slp. Na přeškolení odešli do Košic. Létalo se v Prešově u 1. lšp. V prosinci 1960 proběhlo závěrečné přezkoušení.

19.2.1961

Mi-4 0891

kpt. Červíček František

?

Signalizace námrazy bez námrazy. Porušení potahu na 2 listech.

.

20.2.1961

Mi-4 0891

kpt. Pavlík Ladislav, por. Kalousek Zdeněk

?

Při vzletu zachycení o strom. Deformované koncové oblouky.

Žák Fabík s instruktorem Žwakem s Mi-4 3116 při zásobování pilotních žáků během zimního výcviku v Tatrách helo2842.jpg (49000 bytes), helo2825.jpg (53070 bytes), helo2841.jpg (37762 bytes), helo2840.jpg (41899 bytes), helo2832.jpg (30772 bytes)helo2844.jpg (26511 bytes)helo2850.jpg (33970 bytes).

2.3.1961

Mi-1 0006

kpt. Kubica Josef

?

Pokles výkonu motoru. Nepravidelný chod. Vynucené přistání.

helo2827.jpg (47996 bytes), helo2843.jpg (65052 bytes) piloti Kalousek a Žwak.

Na jaře 1962 odlétá nový vrtulník Mi-1 5503 do Bechyně k 9. slp.

 31.7.1962

Mi-4 0791

por. Záh, por. Fabík Milan

?

Pokles otáček motoru. Přistání 150 m před letištěm.

.

7.8.1962

Mi-1 0002

kpt. Vondráček Josef

?

Při přechodu do dopředného letu klesání a otáčení se doleva. Po 5 otáčkách nad zemí se podařilo točení zastavit. Špatně seřízená ocasní vrtulka.

.

9.8.1962

Mi-4 0791

por. Lorenc Otakar, por. Maté Josef

?

Pokles otáček motoru. Přistání do terénu.

K 1.9.1962 se vrtulníkové letky sloučily. Velitelem letky se stal Ruppeld.

helo2845.jpg (25504 bytes) Lysá hora, leden 1963, pilot instruktor Žwak a žák por. Fabík, zásobování.

17.4.1963

Mi-1MU 1002

mjr. Klapal, kpt. Vondráček

?

Pozemní rezonance při přistání s doběhem. Deformace ocasního nosníku.

helo2855.jpg (100993 bytes) Rok 1963.

16.7.1963

Mi-1 5019

žáci des. Adamec Ján a svob. Kříž Pavel

Ružín

Při průzkumu železniční trati svévolné snížení stanovené výšky. Střet s dráty. Pád. Vrtulník zničen.

Od 1.9.1963 byl 1. lšp podřízen Vyššímu leteckému učilišti VLU v Košicích.

Další zajímavý záchranný let byl za hustého sněžení do Jelšavy a do Košic se ženou, která nutně potřebovala umělou ledvinu. Let provedla posádka Žwak, Roháček, palubní technik Ďurčo a kameraman ČAF Petr Kroupa. Ženu naložili z visu z hromady mokrého sněhu.

29.8.1964 ve Zvolenu letecký den k 20. výročí SNP. Zabezpečení akce vrtulníkem Mi-4.

helo3430.JPG (251798 bytes) KV 21/64, helo3431.JPG (226837 bytes) KV 23/64

Velitelem letky se stal Tůma.

26.2.1965

Mi-1 5011

kpt. Benický Miroslav, npor. Svoboda Miroslav

?

Pokles výkonu motoru po vzletu. Dopad, odskočení a po trupu sklouznutí na hliněný násep.  Rozpojené soupáčí ovládání přípustě motoru.

Věnování: helo2824.jpg (94185 bytes) Soudruhu "kpt. Žvak Albínovi" u příležitosti dne učitelů 28.3.1965 věnuje za obětavou pedagogickou práci velitel pplk. Adam. (Foto z roku 1964).

12.7.1965

Mi-4 5153

mjr. Ruppeld Jaroslav, npor. Guniš

Střelnice Hačava

Při vzletu přes překážky prosednutí a poškození ocasní vrtulky o stromy.

helo2837.jpg (87053 bytes) Zdokonalovací kurz důstojníků v Košicích v roce 1965. Nahoře zleva: ?, ?, ?, ?, Žwak, ?, ?, ?, dole: Julius Píša, ?, ?, ?.

21.9.1965

Mi-1 1014

kpt. Pavlík Ladislav

?

Žák po přistání vypnul spojku. Instruktor si nevšiml polohy páky a znovu ji zapnul a vypnul. Na jednom listu praskl potah od rázu.

V roce 1965 byli přeškoleni v Prešově vojenskými instruktory na vrtulník Mi-1 tito piloti : Černý Jiří, Dědek Z., Flašík M., Kobr Miroslav, Novák F.,Polívka Josef, Šmehýl F., Šoch B., Tomáš J. V rámci výcviku byly uskutečňovány různé druhy letů ke zdokonalení techniky pilotáže, navigační lety, nácviky přistání do omezeného prostoru, výškové lety se sestupem v režimu autorotace apod. Ve vyšším stupni výcviku pak lety podle přístrojů v zakryté kabině a lety v noci.

helo2851.jpg (49856 bytes) Zleva: ?, Kalousek, padáčkář Seibert, Gallo, Klapal. V kabině pilot instruktor kpt. Žwak. Povšimněte si znaku na trupu.

 

Piloti vrtulníků (instruktoři): Bartek, Čipkár, Diviš, Frýda, Guniš, Klapal, Krištof, Pavlík, Rašla, Ruppeld, Roháček, Špeta, Špička, Žwak,..

Žáci, přeškolovaní: Bíca, Bírko, Fořt, Hejna, Holub, Kalousek, Klevar, Knietel, Kučera, Pospíšil, Ptáček, Řehounek, Sláma, Slípka, Svoboda, Šodel, Tůma, ....

Palubní technici: Bartoš, Ďurč, Papiš, Papcůn, Tkáč, ..

 

1. lšp Prešov zrušen 31.8.1966.

 

Fotografie laskavě poskytl pan Albín Žwak.